Tesla sice vyslala elektromobil do vesmíru, ale je v hluboké ztrátě

Včerejší úspěšný start Falcon Heavy s elektromobilem Tesla Roadster na palubě dnes trochu kalí nejnovější finanční výsledky.

Elektromobil Tesla Model X v garáži, vlevo domácí baterie Tesla Powerwall.
foto: Tesla

Tesla zakončila 4. čtvrtletí 2017 se ztrátou $675 mil. Příjmy činily $3,3 mld. Za poslední čtvrtletí automobilka dodala 15 200 elektromobilů Tesla Model S, 13 120 elektromobilů Tesla Model X a 1550 kusů Tesla Model 3.

Celkově za rok 2017 Tesla dodala 101 312 elektromobilů, což představuje 33% nárůst proti roku 2016. Stále platí plán navyšování výroby Tesla Model 3 na 2500 do konce 1. čtvrtletí a 5000 do konce 2. čtvrtletí 2018.

Tesla potvrdila, že celkový počet rezervací na Model 3 se zvyšuje. Mimo jiné i proto, že předváděcí kusy auta dorazily do showroomů, první jednotky tisíc dorazily k prvním majitelům a o autě se začíná čím dál tím víc informovat.

I díky tomu Tesla očekává velmi výrazný nárůst výroby v letošním roce a s tím i příjmů. Po dosažení 5000 kusů týdně vyrobených elektromobilů Tesla Model 3 chce automobilka postupně přidávat vybavení, aby bylo možné tuto výrobu ještě dál zdvojnásobit.

Zajímavé je, že původní obava, že Model 3 bude kanibalizovat na prodejích Modelů S a X se nepotvrdila. Ba naopak, zájem o tyto elektromobily se zvyšuje, stejně jako o solární systémy Tesla a úložné systémy Powerwall.

Letos slibuje Tesla konečně uskutečnit plně autonomní jízdu ze západního na východní pobřeží USA. Má představovat důležitý krok kupředu v oblasti robotického řízení a samotné technologie Tesla Autopilot.

Na konci roku 2017 měla Tesla 330 obchodů po celém světě, 1128 nabíjecích stanic Tesla Supercharger. I letos se chystá další významný růst.

Za 4. čtvrtletí 2017 instalovala Tesla 143MWh úložných systémů (129MWh systém v Jižní Austrálii se započítá až do Q1 2018), což je meziroční nárůst o 45 %. Letos by chtěla Tesla nainstalovat třikrát tolik, protože narůst výroby těchto produktů má být stejně strmý, jako u elektromobilu Tesla Model 3.

Tesla za Q4/2017 nainstalovala také 87 MW solárních elektráren. Díky postupného náběhu výroby Gigatovárny 2 v Bufffalu, kde se vyrábějí střešní solární tašky a solární panely, by měla být Tesla schopna časem ročně vyrobit až 150 000 solárních střech.

Plné znění dopisu akcionářům:

Tesla

60 Comments on “Tesla sice vyslala elektromobil do vesmíru, ale je v hluboké ztrátě”

  1. Je snad jasné že vývoj jak automobilu,tak samotné továrny
    Je snad jasné že vývoj jak automobilu,tak samotné továrny je drahá záležitost a i zavedené automobilky se zapotí,než budou mít v prodeji slušné elektromobily.
    Dejme Tesle zlomek času,který měly Volkswagen nebo Toyota a možná se poměr nákladů a zisku změní!?

    1. Tesla na to jde trochu jinak. Prostě prodává auta pod cenou
      Tesla na to jde trochu jinak. Prostě prodává auta pod cenou a odrovnává tím konkurenci. Zároveň si tvoří uživatelskou základnu na které bude moct stavět v budoucnu. Na druhou stranu prodávat pod cenou a dotovat to ze SpaceX je pro ně jediný způsob jak se dostat mezi zavedené výrobce.

  2. Ja som si nic nerezervoval, ale som prisiel do predajne
    Ja som si nic nerezervoval, ale som prisiel do predajne Toyota, ukazal som na auto v predajni s najazdom 5 km a povedal, toto chcem, oni ze dobre ale musime Vam ho pripravit a servis je teraz plny (gumy, svetla, vsetko umyt, …), previedol som celu sumu za auto cez IB na viac krat (lebo mam nastaveny limit na 10 000 Eur denne) a o tyzden mi uz ukazoval ako vsetko funguje, kde co je, ako sa to ovlada a co vsetko mi tam naladil a prednastavil, moj syn okolo toho veselo pobehoval a interaktivne predajcu nechtiac pri tom trolil ze a kde je toto a toto ?

    Sadol som si za volant a sli sme domov.
    Ked bude nejaky problem, zajdem si nedaleko do Toyoty.

    Iste, dokazal by som si objednat mačku vo vreci a dať na plané sľuby,
    ale nie je to moj štýl. A to nové auto som už fakt potreboval.

    Vždy keď som tam bol, tam okrem mňa boli 2-3 zákazníci čo si obzerali s plánom kúpiť, pripadal som si ako v nejakom bohatom arabskom emirate kde si chodia ludia nakupovat drahsie veci ako mi rozky. A to som mal pred tym dojem ze tam budem ako exot, co chce vsetko teraz a v hotovosti.

    1. A pointa příspěvku?
      Jinými slovy přišel jste do

      A pointa příspěvku?
      Jinými slovy přišel jste do spalovacího autosalonu a koupil prakticky hotovostně spalovací skladovku, vystavené spalovací auto. Čímž jste si předplatil spalovací výdaje do konce doby jeho vlastnictví.
      A oni místo aby okamžitě uvolnili servis, dali Vám kafe, skočili pro nějaké sladkosti pro Vás i dítě a auto připravili k odjezdu, tak ještě měli blbé kecy a výmluvy proč to hned nejde. Ale nedivím se jim, když jim převádíte prachy po troškách mobilem. Přitom stačilo zajít na pobočku a pokud to byla některá dinosauří, tak by Vám za přirážku expresní platbou peníze převedli hned komplet.
      Takže ukázal jste prstem a do týdne ho měl. Že se spalováky prodávají o106 Vám nikdo nerozporuje, taky je dinosauři cpou slevama a akcema lidem horem dolem se záplavou reklamy všude. Že je kupují jen fakticky jen bohatí lidé, co je vlastně většinou nepotřebují a nevyužijí, jen chtějí hračku (ale potom počítají návratnost u elektromobilů, což se jim prý nevyplatí, tak proto kupují spalovák), taky víme. A že si s autem kupují výdaje v tisících eur (u Vás) na nejbližší roky za palivo a servis, taky víme.
      Někde se těch 2000 denně vyrobených spalovacích Golfů, oproti 35 elektrickým udat musí. A ostatní automobilky většinou ani žádnou elektriku nenabízejí.
      Takže znovu: A pointa příspěvku?

  3. Rezervace v EU se budou plnit spíš na začátku roku 2020,
    Rezervace v EU se budou plnit spíš na začátku roku 2020, jak jsem odhadoval. Už teď mají zákazníci v USA (kteří mají přednost) u základní verze TM3 napsáno 1. čtvrtletí 2019. A to jsou lidi, kteří stáli první den ve frontě a v USA.

      1. Nekde psali, ze rezervace se v Kanade otevrely driv, nez bylo
        Nekde psali, ze rezervace se v Kanade otevrely driv, nez bylo naplanovano. Takze mozna zajem o premium/long RWD neni takovy a vetsina drzitelu rezervaci vyckava na zakladni model nebo ctyrkolku? To by davalo nadeji tem, co jsou si v Evrope ochotni priplatit.

  4. Zdravim vsechy, ja rezervoval TESLU 3 v srpnu 2017, puvodne
    Zdravim vsechy, ja rezervoval TESLU 3 v srpnu 2017, puvodne jsem mel dostat vozidlo 3Q/2018, mam posun na 2019 tez. Jasne, stve me to, ale od zacatku jsem si rikal, nebude to vcas. Nicmene premyslim o jedne pozitivni veci, snad vyladi chyby. Pamatujete, jak vypadaly prvni TESLY S? Slicovani, materialy interieru atd… Tak snad to vychytaji a my dostaneme uz vylepsene autaky 😀 alespon doufam… 🙂

    1. Prvni Ska meli ten problem z duvodu, ze subdodavatele nebrali
      Prvni Ska meli ten problem z duvodu, ze subdodavatele nebrali Teslu vazne. Neverili, ze budou prodavat nejake vetsi mnozstvi aut a tak na jejich objednavky kaslali. Vyrabeli zmetky z nekvalitnich materialu atd.
      Ted uz myslim nikdo nepochybuje a na soucasnych Teslach je to videt. I lide co jezdi s drahymi auty jsou po usednuti prijemne prekvapeni, a konstatuji, ze to co cetli na netu jsou jenom pomluvy.

      Paradoxne posledni dobou zjistuji, ze ti pomlouvaci delaji Tesle sluzbu. Zajemci jsou po precteni techhle plku pripraveni na nejhorsi a pak jsou po usednuti prijemne prekvapeni, ze se zadna Dacie nekona. Zatimco kdyby nic takoveho necetli, ocekavali by za ty penize Bentley a byli by v hodnoceni mnohem prisnejsi.

        1. Asi tezko spiknuti, kdyz Teslu v te dobe nikdo neznal a
          Asi tezko spiknuti, kdyz Teslu v te dobe nikdo neznal a nepovazoval za hrozbu ani konkurenci.
          Proste asi jako by jste prisel vy za nekym kdo vyrabi pro Mercedes palubky a chtel po nem vyvinout a vyrobit palubku do vaseho startupu…

          1. Nevim jak to funguje v automotive. Ale bud
            1/ dostali kvalitu

            Nevim jak to funguje v automotive. Ale bud
            1/ dostali kvalitu jakou si objednali a zaplatili
            2/ dostali neco jineho, ale pri prvnim problemu to dodavateli neomlatili o hlavu

            Samozrejme, ze velkou roli muze hrat nezkusenoct cloveka, co to zarizoval, ale prohlasovat (nejspis bez jakychkoliv dukazu), ze je dodavatele umyslne podfoukli a umyslne jim dlouhodobe dodavali zmetky uz mi prijde ponekud pres caru… Pardon.

            1. Ja jsem delal v AUTOMOTIVE, 8 let.
              Uprime receno, nedelal jsem

              Ja jsem delal v AUTOMOTIVE, 8 let.
              Uprime receno, nedelal jsem ve uplne ve vysokem managementu, delel jsem kvalitu, vstup a vystup, ale nemejte o tom zadne super iluze, snazi se to osidit vetsina dodavatelu. Nezalezi, jestli dodavate pro BMW, VOLVO nebo RENAULT. Kazdy se snazi usetrit a nekdy to jde do extremu, videli jste pribeh TAKATY, se kterou jsme meli take co docineni.

              1. Ale prece na rozdil od „zlobivych“ airbagu nepasujici plasty
                Ale prece na rozdil od „zlobivych“ airbagu nepasujici plasty vidim na prvni pohled (montaz)… A ze by si to protrely byznysmen (ktery vlastni zamestnance tvrde ztresta/vyhodi pri jakekoliv chybicce) nechal od dodavatelu takovyhle chlivek libit a mlcel by? Mozne to je, ale moc pravdepodobne mi to neprijde… Ale to tu nevyresime.

                1. přesně,nenechaj si líbít nic,ani výpalný za svý
                  přesně,nenechaj si líbít nic,ani výpalný za svý vlastní formy
                  na díly by nezaplatili,i kdyby jim třeba hrozilo zastavení výroby

                2. Spatna montaz v tom samozrejme hraje take svoji roly, o tom
                  Spatna montaz v tom samozrejme hraje take svoji roly, o tom zadna. I to se, ale stale zlepsuje.

                3. Dalsi vec, urcitou roli bude hrat i to, ze Musk (a dalsi) jsou
                  Dalsi vec, urcitou roli bude hrat i to, ze Musk (a dalsi) jsou puvodem vyvojari software a tam je celkem bezne (hlavne u velkych systemu) nasadit „nedodelany“ (nekompletni) produkt (honosne se tomu rika MVP – minimum viable product) a dalsi rok se to dodelava. Proste (v auto mluve) zatim jdou otevrit jen dvere u ridice, ale za rok uz urcite budou fungovat vsechny (pokud neprijde projekt s vetsi prioritou, ale to uz se zakaznikovi nerika)…

                4. V zásadě máte pravdu. Třeba na automatické stěrače jsem
                  V zásadě máte pravdu. Třeba na automatické stěrače jsem čekal půl roku.
                  Jenže i tenhle přístup má něco do sebe, protože díky němu mi za další půlrok přidají další funkce, které žádné jiné auto nemá, což se u klasické automobilky nestane. Tam vám řeknou kupte si novější model.

          2. Absolutně netušíte, jak fungují dodavatelské firmy.
            Absolutně netušíte, jak fungují dodavatelské firmy. Rozhodně to nefunguje tak, že když přijde malý/nový zákazník, tak si řeknou: „Na tohle se vykašlem, odfláknem to, protože neodebírá stovky tisíc/miliony komponent“.
            To by pak Ferrari mělo kvalitu Moskviče a Octavia kvalitu a preciznost Bentley.

      1. Diky (vecer v klidu projdu, jestli je tam neco zajimaveho),
        Diky (vecer v klidu projdu, jestli je tam neco zajimaveho), ale kdyz me by spis zajimala ta ceska zkusenost, idealne od nekoho, kdo si tim prosel. 🙂
        Jak to funguje ve statech je hezke, ale… no rekneme, nejspis ne uplne dobre aplikovatelne na nase podminky, odtahovky, uredniky na DI a pod.

        1. Náhodou jsem narazil na
          Náhodou jsem narazil na todle.
          https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-is-trying-to-prevent-cpo-cars-cross-border-sales-in-europe.94439/

          Pokud by nechtěli prodat ojetinu ani do ČR kde se vůbec neprodávaj zatímco argumentujou rozdílnou cenovou politikou v různých státech, kde zastoupení aspoň maj tak to ať se jdou bodnout.
          Kupovat necertifikovanou Tesla vojetinu vod nějakýho hejhuly by se mi nechtělo ani za mák.

        1. Obrat není až tak důležitý, dnes si všichni hrajeme na
          Obrat není až tak důležitý, dnes si všichni hrajeme na zisk, dokonce i v USA už to pochopili a lidé jsou odměňování na základě zisku a ne obratu. Tesla S a X generovala násobně větší obrat a výrazně vyšší zisk. Podle mě bude muset Tesla vyrobit 4x vic TM3 na dosažení stejného zisku jak u TMS(X). S počtem vyrobených aut za stejné období výrazně stoupaji i náklady.

          1. tesla udává hrubý zisk na model S cca 26 % a u modelu 3
            tesla udává hrubý zisk na model S cca 26 % a u modelu 3 prý na konci tohoto roku bude mít podobný procentuální zisk. Při průměrné ceně za model 3 kolem 50 t USD nebude asi ani třeba 4x víc vyrobit TM3. Vypadá to, že ty nakupované baterky do TMS(X) jim asi žerou hodně zisku….

  5. Tesla Model 3 v Europe az v 2019! Ako ne-majitel Tesly, ktory
    Tesla Model 3 v Europe az v 2019! Ako ne-majitel Tesly, ktory som si Model 3 rezervoval 31.3.2016 v Tesla predajni ako 3. v poradi (2 hodiny som cakal na otvorenie) je posunutie vyrobneho okna z Late 2018 na Eraly 2019 velkym sklamanim. Dufal som v November 2018…

    1. Ja dnes dostal tohle:
      Thank you again for your continued

      Ja dnes dostal tohle:

      Thank you again for your continued support as a Model 3 reservation holder.

      As we work hard to meet demand, we wanted to let you know that your estimated delivery timing has been adjusted to be slightly later. You can log into your Tesla Account to view your current delivery estimate at any time.

      Thank you for your patience. We can’t wait for you to get your Model 3. Here’s what Road & Track had to say about their first test drive.
      Best Regards,

      Asi jako vsichni, co zde psali o posunu terminu, tak snad dostaneme vychytane káry 😀

Napsat komentář