Toyota využije baterie ze svých aut ke stavbě velké průmyslové baterie

Toyota a japonská společnost Chubu Electric Power uzavřely dohodu o společné výstavbě systému skladování energie Storage Battery System na průmyslové úrovni.

Nová Toyota Prius Plug-in Hybrid je vybavena 8,8kWh li-ion baterií. Aktuálně patří mezi nejprodávanější auta do zásuvky.
foto: Toyota

V novém bateriovém systému budou opakovaně využity akumulátory z elektromobilů, hybridních vozů a plug-in hybridů značky Toyota. Baterie tak budou i po ukončení životnosti automobilu nadále užitečné.

Velké sady trakčních baterií z automobilů jde využít jako velkokapacitní sklady energie, a to dokonce i v případě, že po letech užívání ve vozidlech došlo ke snížení původní výkonnosti těchto akumulátorů.

Zapojení do energetického systému takovýchto skladů umožní účinně spravovat napětí v přenosových soustavách, což vyřeší otázku výkonnostních výkyvů slunečních a větrných elektráren, ale i kolísání odběru proudu uživateli v průběhu dne.

Recyklace baterií podle Toyoty

Recyklace baterií podle Toyoty
foto: Toyota

Sklady energie představují účinnější řešení těchto problémů než snahy manipulovat výkonem tepelných elektráren. Firmy budou spolupracovat rovněž na recyklaci baterií, které se již nedají nijak využít, mohou ovšem posloužit kupříkladu jako zdroj vzácných kovů.

Letos provedou Toyota a Chubu Electric Power testy systému Storage Battery System. Po ověření jeho funkčnosti partneři vybudují v roce 2020 instalaci o výkonu 10 MW. Na začátku v ní budou použity nikl-metal-hydridové baterie, jež se v současnosti masově využívají v hybridních vozech Toyoty.

Dodnes jich na silnice po celém světě vyjelo více než 11 milionů. Kolem roku 2030 začne Toyota v energetice využívat lithium-iontové akumulátory z elektrovozů a plug-in hybridů.

Fotovoltaické panely využívá třeba i yellowstoneský národní park

Podobný systém již několik let funguje v sídle ředitelství Národního parku Yellowstone v USA. Vedení parku nechalo nedaleko zástavby zabudovat fotovoltaické panely, které byly propojeny se soustavou částečně využitých trakčních baterií pocházejících z hybridních vozů Toyota Camry, které parku darovala společnost Toyota.

Hybridní vozy Toyota Prius

Hybridní vozy Toyota Prius
foto: Toyota

Instalace plně pokrývá potřeby parku, co se týče elektrické energie, a umožnila ředitelství zbavit se generátoru na motorovou naftu. Díky tomu sídlo vedení parku nevytváří žádné zplodiny a není třeba sem dovážet zásoby pohonných hmot.

Trakční baterie Toyoty jsou navrženy tak, aby sloužily po celou dobu životnosti automobilu. Potvrzují to zkušenosti majitelů prvních modelů Toyota Prius, kteří si je pořídili před více než deseti lety. Jejich vozy dodnes používají originální baterie.

Jak vypočítali analytici portálu iseecars.com, který zkoumá americký automobilový trh, téměř 15 % prvních majitelů vozů Prius ve Spojených státech prodává vůz až po 15 letech nebo později. V tomto ohledu se jedná o model se čtvrtými nejlepšími výsledky v USA.

tisková zpráva

11 Comments on “Toyota využije baterie ze svých aut ke stavbě velké průmyslové baterie”

    1. Clanky u EV se vybiji na hodnotu kolem 3,4V a tim se konci.
      Clanky u EV se vybiji na hodnotu kolem 3,4V a tim se konci. Bezne se pouziva Li clanek az do 2,5V. Pak je pocet cyklu ca. 1000. protoze clanky se tak nevybiji, je jejich zivotnost delsi nez 1000 cyklu a vyvojove porad roste. Dejme tomu, ze mate pravdu.
      Jednoducha trojclenka neco napovi. Kdyz auto ujede na 1 nabiti 100 km, tak 1200 cyklu da 120.000 km. Z velke casti zalezi na rocnim najezdu. Nekdo ujede rocne 10.000 km, tak baterka vydrzi 12 let. Kdo ujede 120.000 km rocne, tomu vydrzi 1 rok.
      Jelikoz nova EV budou mit dojezd 300-500 km, tak pocitejte sam. A nove baterky uz maji vic cyklu nez ty starsi.

      1. koniec zivotnosti akumulatoru v aute = pokles kapacity na
        koniec zivotnosti akumulatoru v aute = pokles kapacity na 70-80%. Akumulator sa potom stale da pouzivat, akurat ma mensiu kapacitu a neda sa tak rychlo nabijat/vybijat ako ked bol novy. Na energy storage projekty to vsak uplne staci. Vid amaterov, co si robia doma power-wally z pouzitych notebookovych baterii. Pouzivaju aj baterky, ktorym klesla kapacita az na 50%.

        1. Nejak jste dezinterpretoval moji vetu: Clanky u EV se vybiji
          Nejak jste dezinterpretoval moji vetu: Clanky u EV se vybiji na hodnotu kolem 3,4V a tim se konci.
          Tim to konci rikam, ze hloubeji se nevybiji (necykluji) a tim se clanky setri .
          Neznamena to konec zivotnosti clanku. Ta je u EV dana spodni kapacitou jak pisete.
          Chtel jsem tim rict, ze clanky v EV jsou mnohem setrneji vybijeny nez notebookove a v mobilech, kde se vybiji na podstatne nizsi dolni hranici napeti. Tim maji v EV delsi zivotnost a neda se jejich vydrz hodnotit podle zkusenosti z mobilu a notebooku.

    2. Jako už zase? A porad dokola? Mám 9 letého Priuse s 1,2 kW
      Jako už zase? A porad dokola? Mám 9 letého Priuse s 1,2 kW NiMH a ta baterka se nabije a vybije každe 2 km tam a zpět. A co myslíte? Svítí mi někde červená nebo neujedu slibované 2km na ni? A jeste si za 1000 korun mužů dokoupit další záruku. Ach jo.

    3. Moje auto má více než 7 let. Já s ním jezdím už více
      Moje auto má více než 7 let. Já s ním jezdím už více než 4 roky. Nabíjím každý den (občas vynechám, jindy nabíjím i 3x) = cca 1500 cyklů (nejčastěji z cca 50%[+/-15] na 90%[až 100]) a snížení dojezdu není pozorovatelné. Kolik udělal cyklů první majitel nevím, ale ujel jen 5300km takže to mohlo být 50-100.

Napsat komentář