V roce 2030 bude západní Evropa vyrábět pouze 5 % aut, většina se přesune do Asie

Otázka pohonu budoucnosti je ve světě automobilů nadále číslem jedna. Za hlavní trend šéfové automobilek pokládají rozvoj vodíkových technologií – do roku 2040 by ji podle nich mělo využívat každé čtvrté vozidlo.

19. ročníku průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survey se zúčastnilo 907 respondentek a respondentů z řad vrcholných představitelů automobilového průmyslu. Vybíráni byli tak, aby vzorek zahrnoval nejen tradiční výrobce automobilů, ale také zástupce ICT společností. Třetina respondentů zastupuje evropské společnosti, 15 % reprezentuje čínské společnosti, 13 % pochází se severní Ameriky, 9 % z jižní, 15 % reprezentuje Indii a přilehlé země jihovýchodní Asie, 9 % zbytek Asie včetně Japonska a Jižní Koreje. Tři čtvrtiny společností z průzkumu mají obrat vyšší než miliardu dolarů, polovina pak vyšší než 10 miliard dolarů.
foto: Daimler

Šéfové automobilek také očekávají další konsolidaci trhu a přesun hlavního těžiště výroby do Asie. Zatímco dnes se v západní Evropě produkuje 15 % všech aut, v roce 2030 to podle tří čtvrtin manažerů bude již méně než 5 %. Vyplývá to z každoročního průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survey, ve kterém odpovídají představitelé automobilek z celého světa včetně České republiky.

„Názory na přesun výroby do Asie mohou znít pro Evropany jako poplašná zpráva. Evropa má však stále část svého osudu ve svých rukou. Nástup automatizace a umělé inteligence může dopady tohoto trendu do značné míry zkorigovat. Na současném rostoucím trhu automobilky zápasí s nedostatkem kapacit, a proto udržují výrobní kapacity i v dražších zemích. S nástupem další krize však výrobci přistoupí k radikálním krokům, přičemž nejvíce postižené budou zastaralé provozy, které nebudou schopné konkurovat novým moderním závodům budovaným především v asijských zemích,“ říká Jan Linhart, partner KPMG Česká republika odpovědný za automobilový sektor.

Budoucnost pohonů je pestrobarevná

Šéfové automobilek předpokládají, že v roce 2040 budou na silnicích rovnoměrně zastoupeny různé druhy pohonů – z 26 % bateriemi poháněné vozy, z 25 % automobily na vodík, 25 % vozů se spalovacím motorem a 24 % hybridů. Stejně jako loni se většina respondentů domnívá, že největší překážkou pro rozvoj bateriových vozů bude chybějící infrastruktura.

Bateriové vozy proto neuspějí tak, jak se dnes očekává. Nejoptimističtější jsou v pohledu na elektromobilitu představitelé čínských firem, kteří se v tomto výrazně odlišují od zbytku světa. Naopak nejpesimističtější jsou představitelé indických firem, což zřejmě souvisí se stavem infrastruktury druhé nejlidnatější země světa.

Za lídra v oblasti elektromobility představitelé automobilek nadále pokládají BMW, před druhou Teslou. Na třetí místo se dostal čínský výrobce BYD.

Konsolidace trhu a přesun těžiště výroby do Asie

74 % šéfů automobilek se domnívá, že v globální produkci automobilů výrazně poroste vliv Asie, především Číny a podíl západní Evropy se naopak postupně sníží pod 5 %. Čínu také většina z nich vnímá jako nejvhodnější zemi pro uvedení nových technologií a inovací na trh, zejména pokud jde o elektromobilitu a mobilitu jako službu.

„Čínské aglomerace bojují se znečištěním. Tlak na rozvoj elektromobility je proto silný právě v této zemi. Přehlcená města navíc nabízejí prostor pro rozvoj služeb mobility. Čínský trh tak nabízí unikátní příležitosti pro rozvoj obou těchto technologií zároveň,“ říká Jan Linhart a dodává:

„Tradiční automobilky se budou potýkat nejen s novou konkurencí na asijských trzích, ale i s konkurencí ze strany velkých ICT společností. Z jejich strany je patrný pokles zájmu o vývoj vlastních aut, o to více si ale budou chtít ukousnout z koláče služeb spojených se službami mobility a konektivitou. Můžeme proto čekat další konsolidaci trhu a zajímavá spojení tradičních a nových hráčů.“

Až polovina klasických dealerství do roku 2025 zanikne

Více než polovina šéfů automobilek se domnívá, že 30–50 % klasických dealerství do roku 2025 zanikne. Jejich názor se opírá o fakt, že roste nabídka koupě automobilů po internetu. S tvrzením, že budoucnost prodeje automobilů je právě v online prodeji, souhlasí bezmála 80 % šéfů automobilek.

„Proměny automobilového světa dopadnou nejvíce právě na jejich prodejce. Zaprvé se nastupující generace dívá zcela jinak na vlastnictví vozu a deklaruje spíše vůli využívat služeb mobility a sdílených vozů. Druhou výraznou změnou bude sběr dat z připojených automobilů, které si v rukou ponechají automobilky – ty tak budou moci samy velmi dobře predikovat poruchovost a další potřeby vozu a jeho majitele. Tento vztah si budou chtít udržet, kultivovat ho a řídit,“ uzavírá Jan Linhart.

tisková zpráva

18 Comments on “V roce 2030 bude západní Evropa vyrábět pouze 5 % aut, většina se přesune do Asie”

  1. A sme v riti. To naša exkomunistická vláda čo je tu
    A sme v riti. To naša exkomunistická vláda čo je tu zažraná už tretie volebné obdobie a všetko vráža do výroby áut nemá šancu ani mentálne kapacity pochopiť kde soudruzi udělali chybu. Hovorím samozrejme o Slovensku, v Čechách ste na tom o dosť lepšie.

  2. „největší překážkou pro rozvoj bateriových vozů bude
    „největší překážkou pro rozvoj bateriových vozů bude chybějící infrastruktura“

    ehm, a pro vodík? 25% podíl BEV není problém, mimo rychlonabíječek není co budovat. Nad 50% už je to horší, ale pořád levnější než infrastruktura pro 25% vodíkových aut..

    1. Podle těch komiků vodík padá z nebe a všude ho máme
      Podle těch komiků vodík padá z nebe a všude ho máme spousty jako odpadního produktu. Akorát to má trošku mouchy. Jako že v Neratovicích udělali vodíkový autobus a plničku, jedinou v ČR, jenže na jejich špinavý vodík to nejede. Díky příměsím je nepoužitelný. Tak každý měsíc vyráží z Ostravy – kde ten čistý vodík umíme vyrobit – vagon do Neratovic, aby měl jejich experimentální bus z plničky co papat. A to se vyplatí! A co až těch vodíkáčů budou jezdit miliony a parkovat u každého sídliště, abych použil argumentaci zdejších příznivců spalováků. Absurdistán v praxi.

  3. „Vizionáři“ si to malujou. Dopadne to jako s počítačema a
    „Vizionáři“ si to malujou. Dopadne to jako s počítačema a elektronikou, mainstream se bude chrlit v Číně a levný Asii, baterky už se tam stejně vyráběj, zkoupěj ještě víc tradičních západních značek a budou je lepit na kde jakou plechovku 😀
    Složitý výzkum a know how kolem spalovacích motorů a všech navěšených agregátů zanikne a cena asijských elektroaut aut bude tak nízká že si to lidi koupěj i když to nebude tip top. Tradiční dinosauři rozložej a položej.

    1. Když člověk vidí v praxi láci těch jejich elektor
      Když člověk vidí v praxi láci těch jejich elektor mašinek a jak to pak zdraží po dovezení na tří či čtyřnásobek všecky evropské byrokratické buzerace, tak ví, kam kráčí Evropa. A hluboko. Jakmile Čína pokryje svou poptávku po elektrovozidlech a bude mít co vyvážet (nebo nám tady postaví továrny, viz B.Y.D. v Maďarsku), máme je před branami nebo za nimi.

  4. Spoustu let se nám zástupci fosilních automobilek snaží
    Spoustu let se nám zástupci fosilních automobilek snaží namluvit, že elektromobilita je slepá ulička a bohužel se jim to i daří. Vodíková mobilita je jen další z jejich nástrojů a vzhledem k jejich obrovskému vlivu a neomezeným financím se jim to daří. Předpokládám, že se snaží jen získat čas, než se stanou výroba EV stejně ziskovou jako v případě fosilů, nebo čekají na nové možnosti pohonu (jádro?). Jinak si neumím tu brutální vodíkovou lobby vysvětlit.

        1. +1
          Bydlím na vsi u krajského města – ves je na MHD, ale kam

          +1
          Bydlím na vsi u krajského města – ves je na MHD, ale kam se dostanu autem za 20 min, tam mi to MHD trvá přes hodinu – spousta přestupů a nenavazující spoje, nehledě na to, že když jedu do práce MHD ještě normálně nejezdí a když jedu z práce MHD už normálně nejezdí – chodníková infrastruktura je 20 let tématem místních voleba oblíbeným slibem politiků napříč spektrem – takže pokud večer ujede MHD – krásných několik km, po frekventované silnici bez osvětlení, nehledě na to, že večer dojedu domů autem z práce za cca 18 min a při snížené frekvenci s MHD je to cca 1:15 hod – (autem jedu přímo, MHD má cca 2x takovou vzdálenost + 2 přestupy)

          1. O tom to celých 27 let po Listopadu 89´ je. O
            O tom to celých 27 let po Listopadu 89´ je. O korupčnických neschopných politicích a úřednících.
            Bydlím v okrajové části Ostravy 17 let. Loni nám dokončili 20 let slibovanou centralizovanou splaškovou kanalizaci. Vše se bude odvádět do 13 km vzdálené centrální čistírny odpadních vod. Tedy stavební práce skončily, ještě stále díky byrokracii kanalizace nefunguje. Samozřejmě ji stavíme v době, kdy za desetinové náklady mohl mít každý z 500 domů v celé obci svojí domácí čistírnu odpadních vod nebo dokonce kořenovou, a to i více domů naráz na obecních pozemcích. A rekonstruovala by se jen dešťová kanalizace. Celý střed obce totiž tvořila kdysi soustava rybníků, máme to i v erbu. Na části z nich jsou pastviny, rozlivové louky, mokřady….. Pokud si myslíte, že máme 100% odkanalizováno a hotovo, tak ne. Jen 2/6 obce, další jsou teprve v pořadí.
            Chodníky se podařilo novému vedení obce, které nahradilo letité neschopné lidovce opakovaně v koalici s kýmkoliv, dodělat v nejkritičtějších částech. Přibyly semafory a osvětlení přechodů, dělá se na posledním kritickém úseku, kde se to bez výkupů soukromých pozemků neobejde. Bohužel, je to tam tak úzké, že se tam špatně míjejí i auta a domy jsou až k silnici. To je zralé na výkupy celých baráků.
            Obcí projíždí oficiálně 4 linky autobusů MHD. Že jsou všechny naftové, je jasné. Přestože sousedíme s konečnými tramvají, tedy ideál pro elektrobusy a jejich nabíjení. A trasy jsou docela krátké, nejdelší má 11 km. Na zastávce obvykle potkáte 2 linky naráz, pak hodinu i více nic. Pokud jedu domů po 23 hodině tramvají, co jede v tu dobu intervalech co 20-30 minut, tak se prostě buď 2 km do kopce projdu nebo si vezmu taxi. Někam poslat děti MHD je opruz. Vedení koordinátora MHD Vám v klidu napíše, že 11 km do školy, které ráno musí děti překonat MHD za 40 a více minut, se mu zdá dobrý čas (to Pendolino udělá prakticky Ostravu-Olomouc). Ten kretén tím samozřejmě v životě nejel, zato doporučí super spoj, kde mají na přestup jen minutu a budou ve škole za půl hodinky. Jenže 3x týdně jim to zcela jasně ujede, páč taková je praxe. Takže potom dojedou za 70 minut a pozdě. A rodiče je vozí auty, kdy sousední části města nadávají na hustou individuální dopravu. My bychom je nevozili, ale 15-20 versus 40 a více minut každý den je setsakra rozdíl. Prostě šlendrián všude, kam se člověk podívá.

            1. Přesně můj názor a již dlouho říkám, že to chce
              Přesně můj názor a již dlouho říkám, že to chce investora, který koupí minimálně 3 sedmimístná eNVéčka a budou se ráno a večer točit a pak podle potřeby místních. Tvrdím, že pokud by se to párkrát ukázalo na různých místech ČR, hodně lidí by se probudilo. Samozřejmě se budou odvolávat na legislativu, bezpečnost, … myslím, že by se MHD trochu vytřel zrak, že najednou je skoro nikdo nepotřebuje. Samozřejmě to potřebuje čas, aby se to trochu zaběhlo, ale tvrdím, že je to super záměr! Teď tu říká kolega, že jen mezi studenty, jak by se to rychle rozneslo!

  5. hahaha V roce 2030 bude konec světa milá redakce tak už sem
    hahaha V roce 2030 bude konec světa milá redakce tak už sem nesrrr ty hybridí žvásty. Když už tak už:

    V roce 2030 by měla západní Evropa vyrábět kulový páč nebude mít škváru ani votroky do fabrik a Asie jí na futra už nedá :)))))))))))

  6. To jsou mi zajímavé počty. Velmi nerozumím, jak přišli
    To jsou mi zajímavé počty. Velmi nerozumím, jak přišli na distribuci 26 baterky, 25 vodík, 25 fosil a 24 hybrid.
    Jestli (!) se baterie a vodík dostanou na tyhle procenta, jaký důvod je pro fosilní a hybrid. Infrastruktura by pro tohle zastoupení už musela být vyřešena i pro davy a auta cenově dosažitelná.
    Pochopil bych, že těch 50% jsou stará auta, ale 2040 je 22 let. Jestli baterky a vodík dají dohromady 50%, myslím si, že naopak infrastruktura pro fosil bude díky poklesu zájmu tak drahá, že lidé raději sami přejdou na alternativy.

    Takovýhle stav bude IMO jenom chvíli a osobně bych typoval 2030.

Napsat komentář