Rok 2017 v Česku: 387 prodaných elektromobilů, téměř 3000 hybridů

Prodej aut do zásuvky stoupá po celém světě a Česká republika není výjimkou. Prodej elektromobilů se meziročně zvedl o 47 %. V roce 2016 se jich u nás prodalo 262 kusů, za rok 2017 je to 387 osobních aut čistě na elektřinu.

Elektromobily BMW i3 slouží v Česku od minulého roku také jako policejní vozy.
foto: BMW

Vedoucí pozici si připisuje oblíbené BMW i3 (109), následuje Volkswagen e-Golf (68) a Nissan Leaf (58). Elektromobilů Tesla Model S se minulý rok v Česku prodalo 36 a Tesla Model X 44 kusů.

Nováček na trhu v podobě Hyundai Ioniq Electric si připsal pouze 13 kusů, ale doufáme, že letos se to spraví. Volkswagen e-Up! má na kontě za rok 2017 celkem 27 kusů.

Za minulý rok se nicméně v Česku výrazně zvýšily prodeje hybridů. Z 1024 v roce 2016 vylétly na 2826 (včetně plug-in hybridů), tedy téměř trojnásobně! Z toho plug-in hybridů bylo 239.

Jednoznačným lídrem v oblasti hybridů je Toyota s 2042 prodanými auty. K tomu je nutné připočítat také značku Lexus s 278. Na třetím místě je překvapivě Kia (173), následuje BMW (126).

Auta na plyn si v roce 2017 připsala 2890 nových kusů () a 1200 ().

Alternativy tedy měly v roce 2017 na prodejích nových aut v Česku podíl 2,7 %. Celkově bylo registrováno 271 595 nových osobních aut. Dobrou zprávou je, že i u nás klesá zájem o diesel. Za minulý rok měl podíl 37,79 %, což je o 5 % méně než v roce 2016.

Nakonec je třeba zmínit ještě 13 prodaných užitkových elektromobilů (Nissan e-NV200), které se do výše zmíněných statistik nezapočítávají – spadají do kategorie lehká užitková auta, nikoliv osobní vozy. V oblasti užitkových aut ale naopak vede diesel s 90,28% podílem.

SDA

23 Comments on “Rok 2017 v Česku: 387 prodaných elektromobilů, téměř 3000 hybridů”

  1. 1. Mluvíte o prodejích aut, ale na ilustrační fotce
    1. Mluvíte o prodejích aut, ale na ilustrační fotce ukazujete pouze dovozcem zapůjčená auta. Je sice fajn, že mlíkaři taky na chvílu jezděj v elektrice, ale pořád je to jen zápůjčka.

    2. Odstavěcek s výčtem prodejů EV v ČR vyloženě volá po nějaké hezké tabulce či rovnou vodorovném sloupcovém grafu!!!!!!! Takhle to úpně zapadá ;D
    Nemohli by jste s tím začít a udělat z toho stejnou tradici jako má Inside EV? Pokud připadně doplníte i přehledy za léta minulá tak to bude ještě lepší. Za pár let to bude zábavné se dívat na ty doslova kusové prodeje EV v ČR a zároveň poučné připomenutí jak se můžou věci vyvíjet. 😉

    3. Jsou to prodeje a registrace jen nových vozů? Tesla se zde neprodává, tudíž musí zřejmě jít o úplně nové vozy prvně zaregistrované v ČR a nikde jinde předtím… ?
    Jsou někde i statistky počtu dovezených ojetých EV?

    1. Pan Horcik vam to jiste vysvetli lepe a podrobneji, ale v
      Pan Horcik vam to jiste vysvetli lepe a podrobneji, ale v kostce se jedna o registrace aut, je jedno, jestli si je zaregitruje uzivatel nebo pronajimatel (coz muze byt treba sama automobilka), prodej aut je nepresny termin, ale bezne se pouziva.
      Jedna se pouze o registrace novych vozu.
      Na strankach SDA najdete i prehled registraci dovezenych ojetych aut, ale jen po znackach a nezjistite palivo.
      Ministerstvo dopravy zverejnuje mesicni tabulky prirustku do registru a pololetni statistiky, z techto tabulek jste schopen zjistit asi nejvice informaci, o novych i ojetych registrovanych autech, ale nevim o tom, ze by z toho nekdo delal podrobne prehledy o ojetych autech, srovnatelne s prehledy, ktere dela SDA pro auta nova. Musel byste si data sam vytahat z tabulek.

  2. Dovolil bych si dve drobne poznamky:
    SDA uvadi 13 LUV, z toho

    Dovolil bych si dve drobne poznamky:

    SDA uvadi 13 LUV, z toho 10 Nissanu a 3 Peugeoty.

    SDA pravdepodobne radi alespon nektere hybridy do kolonky benzin. Usuzuji tak z modelu Hyundai Ioniq, ktery se myslim jako ciste benzinovy nenabizi. U Ioniqu uvadi jako palivo ve 23 pripadech benzin, ve 14 elektro a v 6 hybrid.
    Podle statistik SDA bude pravdepodobne nemozne dopocitat se presnych cisel hybridu a plug-in hybridu.

      1. Problem je, ze EV-Sales uvadi jako zdroj SDA. Jedine, co je
        Problem je, ze EV-Sales uvadi jako zdroj SDA. Jedine, co je tam navic je podil Tesel S a X, ktery nelze z SDA vycist, ale da se zjistit z dat ministerstva dopravy, ktera EV-Sales nezpracovaval proaktivne, ale byl na pocty z nich vyctene upozornen v komentari.

  3. Něco k běžným komentářům „musí se vystavit 2
    Něco k běžným komentářům „musí se vystavit 2 Temelíny“, „nezvládne to přenosová soustava“, „není kde nabíjet“ a mnoho dalších.
    Zde je v tabulce rok, počet prodaných EV, podíl na trhu prodejů a podíl na vozovém parku celkově při zachování tohoto extrémního 50%
    ročního nárůstu po celou dobu, dále počítáno, že se bude měnit jen spalovák->EV, ne EV->EV, vychází z ročních prodejů 271 595 vozů pro zjednodušení bez nárůstu a celkový vozový park 5 500 000 vozů.

    Rok | prodeje ks | podíl prodejů | podíl celkově
    2017 387 0,14 % 0
    2018 581 0,21 % 0,01 %
    2019 872 0,32 % 0,03 %
    2020 1308 0,48 % 0,05 %
    2021 1962 0,72 % 0,09 %
    2022 2943 1,08 % 0,14 %
    2023 4415 1,63 % 0,22 %
    2024 6623 2,44 % 0,34 %
    2025 9935 3,66 % 0,52 %
    2026 14903 5,49 % 0,79 %
    2027 22355 8,23 % 1,20 %
    2028 33533 12,35 % 1,81 %
    2029 50300 18,52 % 2,72 %
    2030 75450 27,78 % 4,09 %
    2031 113175 41,67 % 6,15 %
    2032 169763 62,51 % 9,24 %
    2033 254645 93,76 % 13,87 %
    2034 271595 100,00 % 18,81 %
    2035 271595 100,00 % 23,74 %
    2036 271595 100,00 % 28,68 %
    2037 271595 100,00 % 33,62 %
    2038 271595 100,00 % 38,56 %
    2039 271595 100,00 % 43,50 %
    2040 271595 100,00 % 48,44 %
    2041 271595 100,00 % 53,37 %
    2042 271595 100,00 % 58,31 %
    2043 271595 100,00 % 63,25 %
    2044 271595 100,00 % 68,19 %
    2045 271595 100,00 % 73,13 %
    2046 271595 100,00 % 78,06 %
    2047 271595 100,00 % 83,00 %
    2048 271595 100,00 % 87,94 %
    2049 271595 100,00 % 92,88 %
    2050 271595 100,00 % 97,82 %
    2051 271595 100,00 % 100,00 %

    A jak je uvedeno výše, vzhlem k tomu, že aut bude více než 5,5 milionu, že prodeje budou vyšší než 271 tisíc ročně, že růst nebude pokaždé 50% a za pár let bude velkou část obměny tvořit EV->EV a ne spalovák->EV, tak se dočkáme plného přechodu na EV nejdříve 2060, tedy za více než 40 let. Bohužel 🙁

    1. až do toho vlítnout pořádně carsharingy tak ta křivka
      až do toho vlítnout pořádně carsharingy tak ta křivka bude hodně strmá, třeba zavětří v carsharingu peníze nějaký z českých miliardářů,který k těm miliardám přišel poctivou prací:-)), ale nejdřív musí splasknout hypoteční bublina

    2. tak v prvom rade, 100% EV nebude nikdy. Ani 99,99%.
      Jedine že

      tak v prvom rade, 100% EV nebude nikdy. Ani 99,99%.
      Jedine že by boli spalováky postavené mimo zákon, aj spolu s PHEV.
      Otázka je, že ak budú predaje pod 10-20%, či ich ešte vôbec treba stavať mimo zákon.
      Ak nie, tak hybridy budú tvoriť prím v najbližších desaťročiach, a čisté EV budú aspoň v týchto končinách skôr marginálny trh.

      ja by som to videl tak max 10% za 20 rokov. ostatné si nejak rozdelia hybridy s čístými ICE, a tipoval by som, že to prerozdelenie bude skôr v prospech hybridov.

      ale aj tak je zabavné takto tu mávať desaťročiami. ako keby sme mali šancu v 1998 odhadnúť, ako bude vyzerať svet v 2018tom.
      asi tak isto si vieme vyrátať ako to bude v 2040tom, nie to ešte v 2060.

      1. Přečtěte si ten můj závěr, neříkám nikde, že to tak
        Přečtěte si ten můj závěr, neříkám nikde, že to tak BUDE ani nemáchám desetiletími, ale naopak tvrdím, že i při nejoptimističtějším scénáři to těch několik následujících desetiletí NEBUDE, nemá to šanci naastat před rokem 2060 (kdy už tu snad budou i první fúzní elektrárny :)), takže příspěvky „bude blackout“ apod. jsou úplně mimo (ano, zde hybridu spíše výjimečně, ale také i zde se to stává, proto jsem to psal).

        1. Ve Fully Charged měli taky křišťálovou kouli a tam se
          Ve Fully Charged měli taky křišťálovou kouli a tam se jasně zrcadlilo něco trochu jiného. Už někde kolem roku 2030 to bylo 90% prodaných vozů na elektriku. A věřím, že ta křivka půjde velmi rychle nahoru až se vyřeší dojezd (někteří mají v podstatě hotovo), nabídka modelů (tam jsou ještě velké rezervy) a cena (ta vázne na ceně baterií, která neustále klesá). Jakmile bude EV výhodnější než ICE bude ten graf vypadat úplně jinak.

            1. tak – cena fábie je iba v základe, ktorý nedostanete
              tak – cena fábie je iba v základe, ktorý nedostanete „ľudová“, to, čo za základné veci ako je koberček a 12v zásuvka zaplatíte sa blíži k cene 24kWh batérie (5000€).
              a keď STRANA, VLÁDA A KOMISIA zavelia, bude sa kopať aj tam, kde stoja kultúrne pamiatky!

      2. Tak to se ti povedlo. Hlavně že ty hned v jiném příspěku
        Tak to se ti povedlo. Hlavně že ty hned v jiném příspěku přesně víš jak co bude a nebude, zatímco tady se předpovědím vysmíváš. Lol, tys úplný chytroprd :)))

        Jeden příklad z nedávné historie, Úřadem pro energetiku bylo například předpovězeno jak bude klesat cena baterií, jenže realita je taková že už před pár lety jsem byli o 2 roky napřed než prognóza. Myslím, že to bylo už l.p. 2012.
        https://cleantechnica.com/2017/02/13/electric-vehicle-battery-prices-falling-faster-expected/

        1. ja sa nikomu nevysmievam, to robíš ty.
          inak gratulujem za

          ja sa nikomu nevysmievam, to robíš ty.

          inak gratulujem za excelentnú ukážku srania si do huby.
          fakt to po sebe nečítaš?

          mne vyčítaš chytrolínske predpovede, „že presne viem ako to bude“.
          ok, citujem sám seba:
          „tak zas tak žhavé to s tým bankrotovaním rakovín nebude“
          „v najbližších rokoch sa to zas tak zásadne nezmení.“

          no to sú mega odvážne na cent presné predpovede, treba uznať.

          na druhej strane sám presne vieš, že Lexus hybrid bude v Európe až 2025.

          tak kto tu dáva z prstu vycucané predpovede?
          spämataj sa a prestaň útočiť na ľudí.
          zvlášť, keď sme na jednej lodi… o čo ti vlastne ide? trolling?

    3. Problem je, ze nevime, jake vlivy budou na podil EV pusobit.
      Problem je, ze nevime, jake vlivy budou na podil EV pusobit. Krom prirozeneho vyvoje, ktery muze prinest zlepseni dostupnosti i vlastnosti elektromobilu a tim i vyssi zajem zakazniku, budou zrejme i dalsi.
      Jednim z nich je napriklad limit CO2 95 g/km* na prumerny automobil od roku 2021, ktery je v podstate pro bezne vozy se spalovacim motorem nesplnitelny. Tento limit by se mel nasledni zprisnit do roku 2030 o dalsich 30 %. To vytvori pomerne velky tlak na to, aby automobilky prodavali vice plug-in hybridu a elektromobilu.
      Dale netusime, jake budou na nakup dotace, ktere mohou zajem o elektromobily ovlivnit.
      V neposledni rade netusime, zda nektera velka mesta napriklad Praha neprijdou s nejakou regulaci vjezdu.
      Nakonec nikdo presne nevi, jake naklady budou spojeny s plnenim emisnich norem, je jiste, ze auta budouv blizke budoucnosti drazsi, pokud toto zdrazeni bude vyrazne, tak se priblizi cenove elektromobilum a pro cast ekonomicky uvazujicich zakazniku se mohou elektromobily stat srovnatelnymi s automobily nebo dokonce mohou byt dostupnejsi.
      V neposledni rade u nas velka cast vozoveho parku nezacina jako nova auta, ale jako ze zahranici dovezene ojetiny, markantni je to zejmena u drazsich znacek, je mozne, ze u EV to bude podobne.

Napsat komentář