Hybridy nezastaví ani krutý mráz, ukázal test

Tým britské Toyoty po dobu 24 hodin mrazil crossover Toyota C-HR Hybrid při teplotě – 20 oC a systematicky ho přitom poléval vodou.

„Na kostru“ zmrzlý hybrid Toyota C-HR.
foto: Toyota

TISKOVÁ ZPRÁVA

Díky tomu se automobil pokryl silnou vrstvou ledu. I přesto byl hybridní crossover schopen bez problému vyjet z chladírny vlastní silou. Po výjezdu z chladírny začal led tát.

Redaktor časopisu Cars.com otestoval Prius čtvrté generace, který má stejnou platformu a hybridní pohon jako Toyota C-HR. Vůz s celoročními továrními pneumatikami se na zasněžené cestě při nízkých teplotách choval jako každé jiné auto s pohonem předních kol.

Při rychlosti jízdy přizpůsobené stavu vozovky si udržel přilnavost a zatáčky projížděl bez problémů. Hybridní soustava bez zaváhání zvládla startování vozidla po mrazivé noci (-9,4 °C), kdy ranní teplota stoupla na -6 °C. Za těchto podmínek se nejprve spustil benzínový motor, který dodal teplo klimatizaci.

Jak zdůrazňuje portál HowStuffWorks.com, majitelé hybridů nemusí mít obavy o fungování trakční baterie při velmi nízkých teplotách. Toyota i další výrobci hybridů zaručují bezproblémové startování a jízdu automobilem poháněným spalovacím motorem a elektromotorem až do teploty -30 °C.

Každý uživatel mobilního telefonu ví, že za ostrého mrazu může mobil přestat fungovat, což se však trakčních baterií v elektromobilech netýká.

Hybrid 4×4 na sněhu a ledu

Řidiči, kteří nechtějí ani v zimě rezignovat na rychlost, s oblibou vybírají mezi vozy 4×4. Toyota RAV4 Hybrid s pohonem E-Four má co nabídnout jak milovníkům rychlé jízdy po dálnici, tak těm, kdo hledají vhodný automobil pro jízdu v terénu na sněhu a ledu. Je to nejrychlejší verze tohoto modelu – auto s výkonem 197 koňských sil, které z 0 na 100 km/h zrychlí za 8,3 s.

Zledovatělé pneumatiky

Zledovatělé pneumatiky
foto: Toyota

Toyota RAV4 s pohonem všech čtyř kol má pod kapotou hybridní soustavu E-Four, kde přední nápravou hýbe dvojice benzínový motor–elektromotor a zadní kola se otáčejí díky doplňkovému elektromotoru o výkonu 68 koní.

Třetí elektrický motor plní především funkci generátoru, který získává zpět energii vznikající při brzdění, ovšem za náročných situací se používá jako další pohonná jednotka automobilu.

Jak si hybridní RAV4 stojí mezi konkurenty se spalovacími motory? Centrum AMCI Testing, největší nezávislé testovací středisko v USA a jedno z nejvšestrannějších amerických výzkumných center se zaměřením na práci automobilů při nízkých teplotách, provádí stovky testů vozidel ročně.

Experti tohoto střediska srovnali chování pěti vozů SUV 4×4 na sněhu a ledu. Jednalo se o Hondu C-RV AWD, Jeep Cherokee Latitude 4×4, Subaru Forester 2.5i, Chevrolet Equinox AWD a Toyotu RAV4 Hybrid s pohonem AWD-i, v Evropě známým jako E-Four.

Ukázalo se, že systémy aktivní bezpečnosti SUV Toyoty jsou na sněhu a ledě účinnější než systémy konkurence. Navíc RAV4 Hybrid se při jízdě na ledě rychlostí 30 mil za hodinu zastavil na vzdálenosti 73 m, Subaru Forester potřebovalo 82 m, Chevrolet 84,7 m, zatímco Jeep 91,4 m. Nejhůř dopadla Honda C-RV AWD – zastavila se až po 95,7 m.

Hybridní Toyota C-HR v obří mrazničce

Hybridní Toyota C-HR v obří mrazničce
foto: Toyota

RAV4 Hybrid si také nejlépe poradil s nabíráním rychlosti na kluzké vozovce. V tomto testu všechny automobily startovaly z 0 km/h a měly co nejrychleji ujet vzdálenost 30 m, v situaci, kdy jely levými koly po sněhu a pravými po ledu. Toyotě RAV4 Hybrid se to podařilo za 4,8 s, Jeep Cherokee Latitude potřeboval 5,1 s, kdežto Honda C-RV AWD a Subaru Forester dojely do cíle za 5,3 s. V posledním testu se hybridní RAV4 pochlubil nejlepší trakcí v zasněžené zatáčce.

SUV připravené na zimu

Toyota RAV4 Hybrid je standardně vybavena systémem stabilizace jízdní dráhy a kontrolou trakce, která pomáhá zabránit smyku, a dále systémem, který pomáhá zvládat výjezdy do kopce. Aby se auto ještě lépe drželo silnice, je vhodné obout zimní pneumatiky.

RAV4 má ve výbavě hliníkové disky o průměru 17 nebo 18 palců se zimními pneumatikami Nokian WR SUV3. Součástí výbavy RAV4 dobře připraveného na zimu jsou ostřikovače reflektorů, vyhřívání trysek ostřikovačů předního skla, vyhřívání předních sportovních sedadel, zadního sedadla i volantu a dále vyhřívaná vnější zpětná zrcátka.

O správnou teplotu interiéru se stará dvouzónová klimatizace. Lyžaři budou jistě potěšeni podélnými střešními nosiči, které jsou u vozu RAV4 verze Selection součástí standardní výbavy.

Pravidla pro jízdu v zimě

Zimní podmínky vedou k nárůstu spotřeby paliva v každém automobilu, nezávisle na druhu pohonu. Jestliže však hybridy již na startu spotřebují paliva méně, budou i za zimních podmínek úspornější než konvenční vozy.

Můžeme jim pomoci, dodržíme-li několik základních pravidel.

Zaprvé před jízdou je třeba zbavit vůz sněhu – další vrstva sněhu totiž zvyšuje odpor vzduchu. Velmi důležité je odstranit sníh také z mřížky chladiče, aby se neblokoval přítok kyslíku do motoru. Klesne-li teplota, je potřeba zkontrolovat tlak v pneumatikách, protože studený vzduch zmenšuje svůj objem.

Je dobré zkontrolovat i hladinu kapalin a nezapomenout na nemrznoucí směs do ostřikovačů. Pravidla ecodrivingu rovněž doporučují nevozit v kufru nepotřebné věci.

Pokud však existuje reálné riziko, že zapadnete s autem do sněhu, není špatné mít s sebou nevelký pytel s pískem a lopatku. Tento drobný prohřešek proti předchozímu pravidlu nás může v lecjaké krizové situaci zachránit.

tisková zpráva

11 Comments on “Hybridy nezastaví ani krutý mráz, ukázal test”

  1. to chodenie do „mraziacej komory a donášanie TEPLEJ VODY“ (v
    to chodenie do „mraziacej komory a donášanie TEPLEJ VODY“ (v takej MALEJ komore je desať litrov vody „chladnej +10°C“ celkom veľa – voda zo studne v pohode rozpúšťa ľad, hoci je -10°C.
    ak by chceli robiť SKUTOČNÉ klimatické skúšky, nech sa objednajú do špec. štát. skúšobne Lieskovec pri dubnici nad váhom. tam sa bez obtiaží zmestí húfnica dana, vychladí ju na -40°C a jedná vychytávka pre štart je maličká petrolejka v „baterypacku“.

  2. Trochu prihlouply clanek. A mozna i nebezpecny. 4WD se na
    Trochu prihlouply clanek. A mozna i nebezpecny. 4WD se na snehu a lede rozjedou sice rychleji, ale brzdi uplne stejne jako 2WD. Tak at nesvadi k rychlejsi jizde. hezky je to videt v zime, ze mnohem vic 4WD lezi v prikopech, nez obycejnych aut.

  3. Auto zvládlo nastartovat v mrazivé noci, při ukrutných
    Auto zvládlo nastartovat v mrazivé noci, při ukrutných -9oC :D.

    To myslí vážně? tutu teplotu jsem měl tento rok ráno v 5:30, když jsem sedall do auta 5x, to jako mám býd rád, že auto startovalo 😮 😀

    Podobné prohlášení je spíše ostuda, době, kdy auto normálně startuje při -20 (když pominu rusko, kde požadují -40)

    1. A dodávám, cituji:
      Zaprvé před jízdou je třeba zbavit

      A dodávám, cituji:

      Zaprvé před jízdou je třeba zbavit vůz sněhu – další vrstva sněhu totiž zvyšuje odpor vzduchu.

      Odpor vzduchu je to poslední, ale bezpečnost, kdy to lítá na okolní auta… Je vidět, že článek psal někdo z PR oddělení automobilky, kde jsou asi tupani, co potřebují napsat, že v mikrovlce se kočka neusuší, takový nemají mít řidičák natož psát podobné zprávy.

    2. Povšimněte si, že článek vydala Britská Toyota. Kdo v
      Povšimněte si, že článek vydala Britská Toyota. Kdo v Británii byl tak ví, že -9 je tam už hodně veliký mráz. Nemá smysl blábolit Britům o -30. Jinak hybridy od Toyoty startují ICE i v -30 bez problémů, navíc jen kvůli tomu, aby ho ohřály. U elektromotorů citlivost na nízkou teplotu nikdo neřeší, není k tomu žádný důvod.

      Šťastný majitel Toyoty Prius III a obdivovatel automobilky Toyota, která toto uměla jako první a dosud umí bravurně.

Napsat komentář