Výzkumné centrum Toyoty představí autonomní řízení příští generace

Výzkumné centrum Toyota Research Institute (TRI) v Las Vegas na mezinárodním veletrhu CES 2018 představí Platform 3.0, prototyp vozidla s technologií autonomního řízení příští generace.

Výzkumné centrum Toyota Research Institute je dceřiná společnost ve stoprocentním vlastnictví Toyota Motor North America, ředitelem je Gill Pratt. Cílem společnosti založené roku 2015 je posílit strukturu výzkumu automobilky Toyota. Staví na čtyřech základních pilířích: 1) Zvyšovat bezpečnost automobilů; 2) Zlepšovat dostupnost automobilů těm, kteří by jinak nemohli řídit; 3) Přenášet odborné znalosti automobilky Toyota v oblasti vytváření produktů venkovní mobility do produktů určených k mobilitě v interiérech; a 4) Urychlit uplatňování vědeckých objevů pomocí nejrůznějších prostředků zahrnujících umělou inteligenci a techniky strojového učení.
foto: Toyota

Nová platforma, postavená na modelu Lexus LS 600hL, kombinuje širší technologické schopnosti a nové harmonické ztvárnění, které začleňují technologii autonomního řízení do designu modelu LS. Vůz bude od 9. ledna k vidění na stánku Toyota na veletrhu CES v Severní hale kongresového centra Los Angeles.

„Náš tým opět rychle pokročil v oblasti výzkumu autonomních vozidel,“ uvedl Gill Pratt, generální ředitel TRI a partner Toyota Motor Corporation (TMC). „Ve snaze pozvednout naši testovací platformu na novou úroveň jsme zužitkovali designové a konstrukční know-how Toyoty k vytvoření zbrusu nové zkušební platformy, která má potenciál stát se měřítkem v otázkách funkčnosti a stylu.“

TRI postavila vývoj nové výzkumné platformy na třech klíčových pilířích:

(1) Posunout rozpoznávací schopnosti vozu na úroveň udávající krok napříč všemi autonomními vozidly;
(2) Začlenit senzorické prvky do designu vozidla s markantním a elegantním vzhledem;
(3) Zakomponovat technologii autonomního řízení tak, aby ji bylo možné použít i v rámci velkosériové výroby.

TECHNOLOGIE ROZPOZNÁVÁNÍ

Platform 3.0 představuje poslední vývoj na poli autonomních vozidel. Experimentování přešlo do fáze technologického paketu s přesněji vymezenou konfigurací senzorů a úrovní schopností, která zlepšuje vnímání světa kolem celého vozidla.

Platform 3.0 disponuje komplexním paketem senzorických prvků, díky němuž tento autonomní testovací vůz vykazuje jedny z nejlepších rozpoznávacích schopností v celém odvětví.

Systém Luminar LIDAR na bázi laserových radarů nyní pokrývá prostor 360 stupňů kolem celého vozidla až do vzdálenosti 200 metrů (na předchozí zkušební platformě TRI sledoval pouze dopředný směr). Využívají se zde čtyři snímací hlavy LIDAR s vysokým rozlišením, které přesně detekují objekty v okolí, včetně objektů tmavých, jejichž detekce je zpravidla obtížná.

TRI Platform 3.0

TRI Platform 3.0
foto: Toyota

Krátkodosahové senzory LIDAR jsou rozmístěny dole po všech čtyřech stranách vozidla – po jednom v každém z bočních plechů vpředu a po jednom na předním a zadním nárazníku. Tyto senzory dokáží rozpoznat nižší a menší objekty blízko vozidla, například děti.

DESIGN

Úkolem zmenšit velikost senzorů i kamer a začlenit je nenápadně do vozidla pověřila TRI zkušené designové studio CALTY a konstruktéry z výzkumného centra TMNA R&D (Toyota Motor North America Research and Development).

Ti vytvořili nový střešní panel odolný vůči klimatickým podmínkám i teplotám, kdy chytře zužitkovali dostupné místo v prostoru střešního okna, aby zbytečně nenarůstala celková výška vozidla.

Senzorické prvky díky tomuto důmyslnému řešení nevypadají jako dodatečně namontovaný doplněk, čímž bylo možné eliminovat senzor LIDAR připomínající rychle se otáčející kolo, tradičně vídaný na střechách zkušebních autonomních vozidel.

TRI Platform 3.0

TRI Platform 3.0
foto: Toyota

Studio CALTY navrhlo podobu střešního panelu v duchu promyšleného minimalizmu, inspirovaného helmou jezdců na terénních motocyklech. Přední část zaujme ostrým technicistním vzhledem, který se směrem dozadu uhlazuje a získává na aerodynamice, ruku v ruce s křivkami modelu LS. Panel zkrášlují chromové dekory ubíhající po stranách s návazností na linii střechy.

„Role automobilových návrhářů směřovala k hlubšímu a detailnějšímu uvažování nad návrhem a uplatněním technologie autonomního řízení z pohledu řidičů i cestujících,“ komentoval Scott Roller, starší vedoucí návrhář ze studia CALTY Design Research, zapojený do tohoto projektu. „Je úžasné začleňovat komponenty v souladu s designem celého vozidla.“

TRI Platform 3.0

TRI Platform 3.0
foto: Toyota

Konsolidace se dotkla i výpočetní architektury vozidla pro autonomní řízení, která dříve zaplňovala prakticky kompletní zavazadlový prostor. Elektronika a nezbytná kabeláž se zmenšila do prostoru malé skříňky, která nese exkluzivní logo TRI s diodovým podsvícením.

VÝROBA

Výroba vozidel Platform 3.0 začne již letos na jaře. Prototypová vozidla Platform 3.0 na bázi sériových vozů Lexus LS postaví Vývojové centrum prototypů pod TMNA R&D v York Township disponující potřebnými zkušenostmi s malosériovou specializovanou výrobou.

Objem výroby je v zájmu flexibility záměrně nízký – vzhledem k rychlosti, s jakou se TRI daří uvedenou zkušební platformu posouvat kupředu. Během necelého roku proběhly tři zásadní modernizace, včetně dvou zkušebních modelů nové generace, přičemž TRI očekává, že rychlý vývoj bude pokračovat i nadále.

TRI Platform 3.0

TRI Platform 3.0
foto: Toyota

Část nových zkušebních vozidel bude vyrobena se zdvojeným řídicím uspořádáním kokpitu, které TRI poprvé představila vloni v létě. Toto uspořádání slouží k testování systému TRI Guardian pro autonomní řízení a experimentování s efektivními způsoby předávání řízení vozidla mezi člověkem-testerem a automatizovaným systémem za přítomnosti záložního řidiče v roli zálohy.

Vozidla s jednoduchým kokpitem, podobná vozu vystavovanému na veletrhu CES, slouží k testování systému Chauffeur (řidič), jenž je stěžejním přístupem TRI k plné automatizaci řízení. Zkušební vozidla se systémy Guardian i Chauffeur využívají stejný soubor technologií, senzorů a kamer i podobný software.

tisková zpráva

5 Comments on “Výzkumné centrum Toyoty představí autonomní řízení příští generace”

    1. Mlask si s tím nehraje 40 let jako BMW s el. autama, ale
      Mlask si s tím nehraje 40 let jako BMW s el. autama, ale jakmile to má dá to lidem. Se probuděj a nejednou maj novou káru a ani nemuseli do servisu. Pak sice 3x změní dodavatele, ale nakonec se naštve a začne si to radši vyvíjet sám. Takhle si začali sami svařovat nádrže pro rakety i vyrábět autosedačky atd. Aspoň někdo je takovej blázen :)))

Napsat komentář