V čínském Šen-čenu jezdí přes 16 000 elektrobusů

O kolik let napřed je Čína v oblasti elektromobility dnes můžete snadno přesvědčit třeba v metropoli Šen-čenu. Tamní autobusová hromadná doprava je totiž kompletně elektrifikována.

Čína je největším světovým trhem s auty do zásuvky. Kromě toho je ale také zemí se zdaleka největším počtem elektrických autobusů, kterých v zemi jezdí dle odhadů hodně přes 250 000.
foto: Shenzhen Daily

Jihočínský Šen-čen je město s 12 miliony obyvateli. Jako první se v roce 1979 stal speciální ekonomickou zónou, což mu pomohlo k nebývalému rozvoji.

Zástupci města aktuálně ohlásili, že dokončili kompletní elektrifikaci své flotily autobusů. Díky tomu ve městě jezdí už 16 359 elektrických autobusů a Šen-čen je prvním městem na světě s kompletně elektrifikovanou autobusovou flotilou.

Že nejde jen o nějaký mediální žvást se můžete snadno přesvědčit například díky skvělému YouTube kanálu serpentza. Jihoafrický Brit dlouhodobě žijící právě v Šen-čenu natáčí každý týden aktuální videa o Číně přímo z Číny. A na záběrech z ulice jsou ony zmíněné elektrobusy velmi často k zahlédnutí.

Kompletně obměna autobusové flotily vyšla šen-čenskou radnici na stovky milionů dolarů. Musela také vybudovat 8000 nabíjecích bodů na přibližně 510 autobusových nabíjecích stanicích.

Jenže díky tomu ušetří každý rok odhadem téměř 350 000 tun paliva! Kromě autobusů jsou rychle elektrifikovány také vozy taxi. Z 12 518 taxíků jich v Šen-čenu jezdí asi 62,5 % čistě na elektřinu. Stoprocentní podíl se očekává do roku 2020.

16 Comments on “V čínském Šen-čenu jezdí přes 16 000 elektrobusů”

  1. jako clovek, ktery se na celou elektromobilitu snazi divat
    jako clovek, ktery se na celou elektromobilitu snazi divat realnym pohledem, za co si na hybridu ziskavam nalepku nepritele elektromobility, navic podtrzenou mym nick-em, si prekvapive myslim, ze tohle muze davat smysl. vozy maji dostatecny najezd a jdou dimenzovat dost presne na to aby krome ekologickeho prinosu meli i ekonomickou navratnost. navic ta ekologie je podtrzena i faktem, ze se jedna o vozy, ktere jezdi ve meste, kde stoji za to snizovat emise i pouze za cenu jejich presunu mimo mesto. presunout totiz emise z mimo mesta (komin elektrarny) do mimo mesta (dalnice) smysl z pohledu ekologie samozrejme nedava.

    1. Naopak, Váš reálný pohled správně odhadl, že tramvaj
      Naopak, Váš reálný pohled správně odhadl, že tramvaj bez kolejí a trolejbus bez trolejového vedení, což v podstatě elektrobus je, dává veliký smysl při nasazení v hromadné dopravě ve městě, kde přispívají k tichu, čistému vzduchu a omezení vibrací. Navíc se zde nemusí jednat jen o přesun emisí mimo město, město samo může být z fotovoltaiky minimálně přes den výrobcem paliva pro ty elektrobusy. Ony současně vhodným úložištěm při průběžném nabíjení na zastávkách a konečných, o depu v době nižšího provozu nemluvě. Přes noc pak umožnit plynulou výrobu elektřiny bez omezování či vypínání zdrojů, což svědčí nejvíce jaderným. Ale i pro vítr to bude dobré. Druhotně pak je ziskem i to, že nespotřebujeme obrovské množství elektrické i jiné energie na těžbu, dopravu, skladování a rafinaci ropy a paliv z ní, které opět potřebují dopravu a skladování směrem ke spotřebiteli ve smyslu spalovacího vozidla. Takže to dává smysl i ekologický, s výrobou v místě spotřeby, úložištěm a úsporou energie zároveň.

      1. Přesně tak.
        Bém aby měl víc do své kapsy a na dovolené

        Přesně tak.
        Bém aby měl víc do své kapsy a na dovolené v horách, tak nechal koupit do Prahy asi 600 naftových autobusů, které tam budou smrdět a vypouštět ty jedy ještě minimálně dalších 15-20 let.
        Tak to je opravdu síla.

        A přitom to jde i u nás, kdyby se chtělo. Praha těch autobusů zase tolik nepotřebuje. Stačilo by asi tak 15x méně než v tomhle čínském městě pro 12 milionů lidí.

        Jednou mi někdo odpověděl na konstatování, že jedno městečko v Česku má plně elektrifikovanou autobusouvou dopravu, tím, že si pořádili asi 5 autobusů, že kde že budou ty autobusy brát tu elektřinu? Že to musí být hrozně drahý a neefektivní a vůbec by bylo lepší aby tam jezdili ty naftáky… A to, že v jiném městě staví za větší peníze novou trolejbusovou linku ho tolik nebere a vůbec nevadí. Ale jak jde o elektrobusy, tak to je něco hroznýho.

        Nechápu, jak to že lidem vadí elektrobusy a nevadí jim elektrické tramvaje a trolebusy? Vždyť ty elektrobusy o proti tramvajím a obrovské vyhody v tom, že za prvé, brzdnou dráhu. Tramvaj je kolejové vozidlo a jako takové o proti gumám fakt blbě brzdí. A za druhé, stejně jako trolejbusy, musí jezdit po předem daných tratích na kolejích a pod trolejí. To elektrobusy nemusí. Ty mají zase dnes už jen o trochu menší dojezd, který lze elegantně vyřešit automatickým dobíjením na konečných z kousku troleje.

        Ale u nás to bohužel nejde u nás se krade a hrabe hlavně do svého.

  2. Zdravím a přeji všechno nejlepší do nového roku 🙂
    Měl

    Zdravím a přeji všechno nejlepší do nového roku 🙂

    Měl bych jeden off-topic dotaz:

    Nevíte někdo, jestli lze ještě dobíjet zdarma ve foru Nová Karolina v Ostravě? Našel jsem pouze staré informace.
    A případně, kde to tam je?
    Mám půjčený elektromobil a ještě „ladím“ dojezd :-).

    Děkuji

  3. elektrifikovaná hromadná?? nooo však to je taky přeci
    elektrifikovaná hromadná?? nooo však to je taky přeci normální. To jen u bláznů v Čezku se elektřina z uhlí raději vyváží to aby se tu krom spalin mohli za valuty fetovat ještě ropný sračky ku prospěchu likvidace zdraví českýho genomu 😉 Řízená populace přeci, přemnožení nemožné :))))

    kcc-hho.webnode.cz/ropa/rakovina/

    DÍRA ČEZKÁ 1900-2017

    kcc-hho.webnode.cz/business/cr/

Napsat komentář