Největší baterie světa: výkon 200 MW, kapacita 800 MWh!

V čínském Ta-lienu dnes roste bezesporu největší a nejvýkonnější baterie na světě. Nabídne výkon 200 MW (desetina JE Temelín) a kapacitu 800 MWh.

Takhle by v roce 2020 měla vypadat největší baterie na světě – nabídne výkon 200 MW a kapacitu 800 MWh. A bude stát kde jinde než v Číně. Schválně jak dlouho jí prvenství vydrží.
foto: Rongke Power

Subprovinční město Ta-lien (Dalien) leží v chudší severovýchodní provincii Liao-ning. Ta je známá díky ojedinělým paleontologickým objevům, ale také větrným farmám.

Ty bohužel musí být pravidelně omezovány, protože rozvodná síť nápor jejich výroby nezvládala. Nová vanadová redox-flow baterie 200 MW/800 MWh má tenhle problém moct řešit.

Vanadiové průtočné redox-flow baterie.

Vanadové průtočné redox-flow baterie.
foto: Rongke Power

Výhodou vanadových průtočných baterií je jejich životnost odhadovaná až na 15 000 cyklů, přičemž prvních 20 let se žádná degradace neprojeví. Další důležitou výhodou je také bezpečnost – narozdíl od li-ion baterií ty vanadové nehoří.

Vanadové průtočné baterie vyrábí ve své továrně přímo v Ta-lienu společnost Rongke Power, která také zajišťuje vybudování zmíněné obří baterie 200 MW/800 MWh. Její továrna má rozlohu 20 fotbalových hřišť.

Továrna Rongke Power. Všimněte si solárních panelů na střeše.

Továrna Rongke Power. Všimněte si solárních panelů na střeše.
foto: Rongke Power

Výroba v továrně začala začátkem letošního roku na 300 MWh ročně a ve finále má dosáhnout 3 GWh ročně. Dokončení samotné baterie se očekává v letech 2019-2020. Měla by výrazně pomoct „ořezávání špiček“, tedy balancování provozu v rozvodné síti.

Rongke Power už má za sebou ve své provincii asi třicet projektů vanadových úložišť. Žádné ale zatím nemělo takový výkon a kapacitu. Vybudování nové 200MW/800MWh baterie je součástí velkého čínského plánu na podporu obnovitelných zdrojů energie.

Výroba vanadové průtočné redox flow baterie.

Výroba vanadové průtočné redox flow baterie.
foto: Rongke Power

Schéma uspořádání jednotlivých baterií v budoucí budově.

Schéma uspořádání jednotlivých baterií v budoucí budově.
foto: Rongke Power

106 Comments on “Největší baterie světa: výkon 200 MW, kapacita 800 MWh!”

  1. off
    Elon vám děkuje.
    „Wanted again to send a note of deep

    off

    Elon vám děkuje.
    „Wanted again to send a note of deep gratitude to Tesla owners WW for taking a chance on a new company that all experts said would fail.

    So much blood, sweat & tears from the Tesla team went into creating cars that you’d truly love. I hope you do.

    How can we improve further?“

    Pickup bude hned po Y.
    „I promise that we will make a pickup truck right after Model Y. Have had the core design/engineering elements in my mind for almost 5 years. Am dying to build it.“

    Příští rok si máknou se solárem a baterkama.
    „Sustainable energy production with solar and batteries will grow much faster than auto on a percentage basis. That will be a big focus next year, with primary remaining Model 3 ramp.“

  2. OFFTOPIC:
    Čína se chystá se vrhnout do stavby kompletní

    OFFTOPIC:
    Čína se chystá se vrhnout do stavby kompletní fúzní elektrárny, jen za cenu asi 360mld korun českých, hotovo má snad být v roce 2035.
    scmp.com/news/china/society/article/2125267/chinese-cities-vie-harness-energy-powers-sun

    Uvidíme jak to dopadne, myslím že z toho bude akorát tak ostuda, nebo naopak je to to co potřebujeme, jenom dostatek peněz. Ale cenovka mi přijde, poněkud vysoká, pokud tedy její výkon nemá být několik GW.

    Je ale škoda že v době kdy my možná budeme spouštět další štěpný reaktor, oni možná budou mít konečně fúzi. Proč jenom u nás raději peníze než do JETEII nedají do fúze je mi záhadou, odklánět se dá na obém.

      1. Ano, pár situací nastalo, byly sto ale v podstatě
        Ano, pár situací nastalo, byly sto ale v podstatě sekundové pulzy, takže turbínu to neroztočilo a kafe neuvařilo. Mělo by se jednat o tokamaky JET a JT-60. Zajímavé jsou i výsledky jiných zařízení, ale tam se jednalo zase o délku udržení, třeba asi 100 sekund u jednoho zařízení v Číně.

          1. Který z těch strojů myslíte? Bylo jich dost a pracovaly
            Který z těch strojů myslíte? Bylo jich dost a pracovaly bez parného stroje. Ale je to zajímavé se na tne vývoj podívat, vyvstávají z něj některé nepříjemné otázky a super náměty na historické sci-fi, třeba Napoleon a lodě se spalovacím motorem na uhlí a pod.

  3. Keď už sa tu rozoberá prietoková batéria, tak by bolo
    Keď už sa tu rozoberá prietoková batéria, tak by bolo dobré zistiť ako pokročili s týmto: techbox.dennikn.sk/nanoflowcell-quantino-zihadlo-s-dojazdom-fantastickych-1000-km/

    Ak je to pravda, tak aj hustota energie a bezpečnosť bude na slušnej úrovni. A možno ani toxicita elektrolytu nebude tragická.
    Kuk bude spokojný 🙂

    1. Geniální počin. Takto zpropaguje Teslu a zvýší
      Geniální počin. Takto zpropaguje Teslu a zvýší povědomí o elektromobilitě. Jen škoda,že tam nepošle např. S nebo X. To by se zprávy typu ,,nová fotografie! naše planeta zachycena zadní kamerou autopilota“ mohly v médiích objevovat prakticky denně.:)

      1. Hmm, kdyz je Musk takovy altruista, rekl bych, ze ty dve tuny
        Hmm, kdyz je Musk takovy altruista, rekl bych, ze ty dve tuny „mrtveho nakladu“ by urcite lip dokazaly vyuzit ruzne skoly/univerzity, pro ktere je cena za vypusteni neceho jako „nanocube“ satelitu prilis vysoka. Ale to asi neni dost marketingove zajimave (i kdyz na druhou stranu, hadam, ze netrivialni mnozstvi Tesla zalazniku prosla necim jako MIT).
        Pekne svatky

          1. Někdo radši remcá na všechno co vidí a někdo se radši
            Někdo radši remcá na všechno co vidí a někdo se radši snaží udělat něco užitečnýho.
            Co třeba zpunktovat internetovej brainstorm jak využít první testy raket a určitě by se sešla kopa nápadů co zajímavýho a levnýho vystřelit i když je 50 % možnost exploze nosiče. Financovat by se to pak mohlo přes Kikstartery apod. sběrače peněz. Nazval bych to třeba „50 % chance project“

            Dalším omezením zřejmě bude to, že první start rakety je pro inženýry tak vysoce vrtkavá a nervy drásající věc, že majitel nosiče chce dopředu vyloučit všechny přidaný aktivní a potencionálně nebezpečný elementy, které by mohli znásobit množství variant selhání a při pozdější už tak dost komplikované analýze nehody určit přičinu selhání. Vzpomeňme na vážně míněné spekulce SpaceX o odstřelovačích na střeše konkurečního hangáru. To už bych fakt radši vystřelil velmi pasivní kus betonu, kterej nemusím řešit než něco co mi tam ještě přihodí další partu explozí navíc, protože to bude taky mít raketovej motor a svoje palivo.

        1. Jak píše Kuk, risk byl příliš velký na to aby se tam
          Jak píše Kuk, risk byl příliš velký na to aby se tam dalo dát něco dražšího. Možná tak nějakou pípací vysílačku, nebo nějakou kameru na live stream, ale nic užitečného na první start rakety, která by se mohla roztrhnout tam nemá cenu dávat. Ale říkám si že když to má kroužit bůh ví jak dlouho, tak tam mohli dát časovou kapsli, noviny, paštiky a podobně.

          1. Tak jasne, ze na nejaky seriozni vyzkum s pekelne drahou
            Tak jasne, ze na nejaky seriozni vyzkum s pekelne drahou aparaturou by to asi nebylo. I kdyz, vystreleni kiloveho CubeSatu je podle wiki cca $100k, takze usetrenych $200M za 2t by uz za nejake riziko mozna stalo (zvlast vzhledem k tom, ze i „komercni“ lety obcas spadnou). A to se porad bavime o orbite, ne o dostani jakehokoliv zeleza k Marsu.

            Ale i kdyby to mela byt jen hromada „pipatek“, co by udelala radost stredoskolakum (nebo koneckoncu ten kukuv beton), tak mi to dava vic smyslu nez auto :):):)

  4. Vždyť jsem celou dobu říkal, že vládnout budou
    Vždyť jsem celou dobu říkal, že vládnout budou bazénové baterie.
    Česko by to mohlo stavět v akci Z, do každé moderní socialistické vesnice jednu, a ta by půl roku vyrovnávala soukromé solární panely na střechách domků 🙂
    Dokonce by to šlo dohromady i s jadernou energií ČEZu, když by se jaderky u nás zastavovali na údržbu vůči dnešku naopak jenom v létě.

    1. To by někdo v ČEZu musel chtít a naplánovat tak odstávky,
      To by někdo v ČEZu musel chtít a naplánovat tak odstávky, respektive obětovat 1/5 paliva před jeho plným vypálením.

      Postavit průtočné baterie není zase problém a je to asi to nejjednodušší, ale bude tu problém jak to celé zvládnout, je to sice velmi pěkná představa, ale problém bude v tom že mají jen asi 20Wh/l, tedy 1 kubík má směšných 20kWh. Podobné energetické hustoty se dá dosáhnout přes tepelnou akumulaci, kde je ale zase nevýhoda vysokého tlaku (a tady je zase chemikálie). Jedna železniční cisterna tak obsahuje asi 740-1080kWh energie, podle toho kde s tím chcete jezdit a co dovolí trať. To je nic moc. Benzín, nebo cokoliv jiného bude mít tak 150x více užitečné práce v sobě. Pro přepravu se to totálně nehodí. Na druhou stranu pokud je možné na místě postavit velké zásobníky, tak proč ne?

        1. Snažím se dělat to co považuji za správné v širších
          Snažím se dělat to co považuji za správné v širších souvislostech. To že tu nebude niko z nás věčně, neznamená že musíme svět zničit proto aby si pár akcionářů zaletělo někam na Maledivy, nebo co to je mezi nimi populární. Možná pod sebou podřežu větev, ale nehodlám si shodit celý strom! Což oni, zdá se mi, dělají.

          Možná vypadají chytře že si neřežou větev, a akcionáři si létají na Maledivy, nebo co je to teď populární, ale že jim praská celý kmen jak jich je na té haluzi moc, to jim asi nedochází.

            1. To je ekonomicko-sociální, ne ekologická úvaha. Životní
              To je ekonomicko-sociální, ne ekologická úvaha. Životní prostředí by pro ni bylo nutné rozšířit o niky tvořené společností. Tedy to není jen o životním prostředí jako takovém, ale i o tom co tu dělají a s čím pracují korporace, pak to sedí. ČEZ a další utility by mohly obětovat celou, nebo část větve na které sedí, podříznout si ji, nebo její část aby zachránily strom. Jenže to neudělají a pak se budou divit až si nabijí když praskne kmen.

              Je to podobné jako bajka o psu a sýru. Znáte ji, že?

              V určitý moment se přejde nějaký bod a celý model se sesype, bolestivě a odstartuje jednu z posledních ekonomických krizí spojených palivy. Poslední asi bude spojená s ropou. Nebo budou prohozené, ale budou z těchto příčin.

              1. Předpisy a k tomu změny na trhu s elektřinou je ženou do
                Předpisy a k tomu změny na trhu s elektřinou je ženou do finančních problémů. Střídání sedel s levnou a špiček s drahou elektřinou pomalu mizí, uhelné elektrárny se učí být pružnější, do hry se zapojuje více pružného plynu a je asi levnější hýbat výkonem těch elektráren které, uhelné, stejně dožívají, než je nechat jet na nominální výkon a regulaci dělat přes PVE, na regulaci OZE mají také jen omezený vliv protože jejich kapacita na ně nestačí. Některé lze využít k maření výkonu, ale to je zase lepší větrníky odstavit.

                Takže aby se vyplatily znova musí se něco změnit. Třeba by jich muselo být podstatně více aby ze hry mohly vyřadit časem spalovací elektrárny (a svezly se třeba na večerních odběrech) ale tomu brání zase ta ekonomická situace.

  5. z wiki
    „Čína uzavřela v říjnu 2008 tři továrny na

    z wiki
    „Čína uzavřela v říjnu 2008 tři továrny na výrobu vanadu poté, co kvůli jejich provozu onemocnělo 1000 lidí kožními chorobami. Továrny v okrsku Ťien-li v provincii Che-pej byly poprvé uzavřeny již v roce 2006, ale majitelé výrobu nelegálně obnovili.“

    1. Vanadium se pouziva treba i v tvrdokovech CrV. Ocel pro
      Vanadium se pouziva treba i v tvrdokovech CrV. Ocel pro naradi. Vanadium se pouziva i pri lecbe nadoru. Vanadium jako takove neni nebezpecne, ale zpracovani vseho mozneho v cinskych podminkach muze byt zrejme znacne nebezpecne. V Cine je nebezpecne vsechno.
      Ve zminenych redox flow baterkach se pouziva Vanadium(V)-oxid.
      https://de.wikipedia.org/wiki/Redox-Flow-Batterie

        1. Kovová rtuť potřebuje roky a roky dlouhodobé expozice, M.
          Kovová rtuť potřebuje roky a roky dlouhodobé expozice, M. Faraday z toho začal na stará kolena blbnout, ale ten ji čuchal prakticky denně při pokusech. Horší je když si takovou kuličku rtuti dáte k obědu. (ale i tam to není zase tak divoké) S kyselino chlorovodíkovou umí dělat minimálně dvě sloučeniny, obě toxické, ale mají jinou rozpustnost, tak z jedno strávíte noc na záchodě a z druhé rovnou na krchově.

          Hlavně, jako u všeho, záleží na dávce, když to nepřeženete, tak si taky můžete dávat koláčky s arsenem. Navíc si organismy umí vybudovat proti dané látce časem toleranci. Kolik generací by ale potřeboval člověk na toleranci par rtuti nevím. Nicméně třeba bakterie umí vyvinout celkem rychle velmi účinné mechanizmy přizpůsoben se na okolní podmínky kdy zvýšily svou odolnost vůči arsenu a jeho sloučenině tím že jej nepustili dovnitř.

            1. A ono sa aj nesúdí, někedy.
              A take sa chodí s kanónem na

              A ono sa aj nesúdí, někedy.
              A take sa chodí s kanónem na sviňu a nabíjá se sekanýma metálama s Francem Józefem, nebo sa polénka nadívajú dynamitem. Nebo sa do Vraova jezdí přes Hradišče.

              Tož to by bylo, včíl to už néjde, lebo ortuť už zakázali.

              Akorát vám tak nějak nevím jestli jsem to napsal správně.

  6. Smutné na tom je, že někdo nashromáždí takovou hromadu
    Smutné na tom je, že někdo nashromáždí takovou hromadu baterií, aby uskladnil tak „nevýznamné“ množství energie a po poměrně krátké době, asi 10 let, vytvořil brutální hromadu odpadu a ještě se najdou dementi, kteří to obdivují. Ukázkový příklad neefektivního a neekologického počínání člověka.

    1. Tak v první řadě, vanadové baterie mají životnost
      Tak v první řadě, vanadové baterie mají životnost spíše více než 20 let, než Vámi zmíněných 10. Druhá věc – brutální hromada odpadu – nebude zdaleka brutální. Vanad-redoxová kapalina se téměř bezezbytku recykluje a totéž bez potíží platí o jakékoliv další použité technologii, která je součástí této baterie. Budova se samozřejmě recyklovat nemusí … 🙂
      Nebo že by Váš komentář patřil k jinému příspěvku ?

  7. Zajimava technologie, je to znamy uz delsi dobu jak sem se
    Zajimava technologie, je to znamy uz delsi dobu jak sem se docetl, proc to jeste nikdo nevyrabi pro domaci pouziti..? 40kwh do rodinneho domku napr… na co by vysla vyroba 1kwh? Prosim nekoho technicky erudovaneho (ne chytrolina) o nazor. :))

      1. Redflow super,ale jako kazda podobna debilni firma a tech je
        Redflow super,ale jako kazda podobna debilni firma a tech je vetsina bohuzel i u nas, nemuze napsat kolik chteji treba za ZCELL 10kwh ale motaji, ze bude cena kalkulovana atd… me osobne tohle vadi…to je takovej problem napsat: cena je XY? asi si to vyrobim sam 🙂

        1. Jo nabízí, asi neumíš hledat. 😉 Je tu jedna česká firma
          Jo nabízí, asi neumíš hledat. 😉 Je tu jedna česká firma z Plzně s vlastním úložištem, byl tu o tom článek. Stačí projít vystavovatele na oborových veletrzích. ČEZ nabízí k instalaci FVE německé Sonnen baterky kde má 40 % podílů.
          https://www.cez.cz/cs/sluzby-pro-zakazniky/sonnenbatterie.html

          Pokud půjdeš na FB skupinu DIY Powerwalls najdeš tam jeden projekt za druhým. Anebo jejich webový forum.
          http://diypowerwalls.com/

          Na českém mypower.cz foru se taky prodávají různé bazarové pytlíkové články.

          Další možností je sestavit si baterku sám ze článků z rozebraný baterie elektroauta (Leaf, Tesla…) nebo od různejch typů článků prodávanejch dodavateli solárních sytémů.

                1. nabídka od Helmutů, ale určitě dodávají do celé
                  nabídka od Helmutů, ale určitě dodávají do celé EU

                  photovoltaik-shop.com/speichersysteme.html

                2. co sem našel po pár minutách na
                  co sem našel po pár minutách na gůglu
                  http://www.kumer.cz/rubrika/2446/b-a-t-e-r-i-o-v-a-u-l-o-z-i-s-t-e/
                  http://www.b64.cz/bateriove-uloziste-e-kwbe-gcl/
                  ceník
                  http://www.b64.cz/www/files/gcl-e-kwbe-baterie-pro-domacnosti-cenik.pdf

                  Proklepni Krannich z Brna, nabízí 7 značek a měl by snad nabízet příští rok i baterku od Mercedesu
                  BMZ, LG Chem, Hoppecke, SMA, KACO, Solax, Kostal
                  https://cz.krannich-solar.com/cz/produkty/ulozna-zarizeni/bmz.html

                  Rakouští bratří
                  Kreisler Mavero
                  http://www.kreiselenergy.com/en/

                  e-on má Solarwatt
                  https://www.solarwatt.com/components/storage-system-myreserve-500
                  Send us your contact information to be referred to a competent SOLARWATT partner in your area:
                  czeckrepublic@solarwatt.net

                  Nissan Xstorage
                  https://www.nissan.co.uk/experience-nissan/electric-vehicle-leadership/xstorage-by-nissan.html

                  Renaulti taky něco maj
                  Renault Powervault
                  https://media.group.renault.com/global/en-gb/groupe-renault/media/pressreleases/92203/renault-et-powervault-donnent-une-seconde-vie-aux-batteries-des-vehicules-electriques1

                  Panasonic LJ-SK56A, ale zatím asi ne v Evropě
                  https://www.panasonic.com/au/consumer/energy-solutions/residential-storage-battery-system/lj-sk56a.html

                  10 konkurentů powerwallu
                  https://goo.gl/jyvQaK

                3. Jo a ještě místní sympaťák eLuky se zabývá instalací
                  Jo a ještě místní sympaťák eLuky se zabývá instalací FV a baterek 😉

    1. Průtokové akumulátory, neboli baterie využívají k
      Průtokové akumulátory, neboli baterie využívají k akumulaci energie vratné elektrochemické reakce odehrávající se mezi dvěma solnými roztoky (elektrolyty). Podstatou této redukčně-oxidační reakce je schopnost některých prvků existovat ve více valenčních uspořádáních. Konstrukce mohou využívat elektrolyty s obsahem vanadu, zinku nebo sodíku.

      Základem systému jsou dva navzájem oddělené zásobníky s elektrolytem, regenerátor (slouží k nabíjení) a bateriový článek s iontovou membránou (zde se uvolňují elektrony). Účinnost těchto systémů je na úrovni 75% při velkých a 65% při malých zařízeních. Akumulátorům se nemění ani účinnost ani kapacita i po vice než 12000 nabíjecích cyklů. Očekávaná životnost těchto zařízení je vice než 10 let, ale po výměně opotřebovaných membrán v palivovém
      článku se životnost snadno prodlužuje.

      Funkce vanadového redukčně-oxidačního článku (VRB) a funkce vodíkových palivových článků je podobná. Výhodou článků VRB oproti palivovému článku je jejich reverzibilita, protože v tomtéž elektrochemickém měniči může probíhat nabíjení i vybíjení podobně jako u klasických akumulátorů, jejich elektrické parametry jsou taktéž podobné s elektrickými parametry akumulátorových nebo palivových článků. Kapacita závisí jenom od množství elektrolytu v zásobnicíh. V případě dodávky větších výkonů po dobu vice než 8 hodin, jsou náklady na 1kWh výhodnější než u klasických olověných akumulátorů.

      Největší výhodou VRB baterií je však v jejich stupňovatelnosti a modulace. To znamená, že výkon i kapacitu uskladnění lze zvýšiť nebo snížiť nezávisle. Jmenovitý výkon totiž určuje počet článků v baterii, čili přidáním dodatečných článků můžeme zvýšit jejich výkon. Kapacitu určuje množství elektrolytu v zásobníku, tedy když vyměníme menší nádobu za větší, nebo přidáme dodatečné nádrže, zvýšime tím kapacitu.

      Asi před pěti lety jsem se zajímal o bateriové úložiště k mé střešní FVE 22,5 kWp s max. denní výrobou v létě 160 kWh. Vyhovoval by mi výrobek fy Cellstrom GmbH, typ Cellcube FB 10-100 s kapacitou 100 kWh při výkonu 10 kW (špičkově 15 kW), kontejner rozměrů 4,5m * 2,2m * 2,4m, hmotnost suchá 3,5t, naplněná 10,3t. Cena vycházela na cca 3 mil.Kč. Z toho je zřejmé, že řešení na základě modulů Tesla Powerwall 2 je zřejmě výhodnější.

        1. Hlavní nevýhodou pro domácí použití VRB oproti Powerwall
          Hlavní nevýhodou pro domácí použití VRB oproti Powerwall 2 jsou rozměry. Hyzdit si zahradu VRB kostkou 23 m3 (pro kapacitu 100 kWh) je něco jiného, než někam šoupnout kaskádu Powerwall stejné kapacity 10x menšího objemu.

      1. Velmi vyčerpávající odpověď, ale díky za ni. Pokud
        Velmi vyčerpávající odpověď, ale díky za ni. Pokud budeme počítat s denním cyklem, tedy podobně jako PVE, tak nám z toho vychází životnost 40 let, to je pěkné a zhruba stejné jako doba po které je třeba se vrhnout na výměnu oběžného kola v přečerpávačce.

        V té jednoduché škálovatelnosti je právě myslím obrovská síla a výhodnost těchto baterií. Jenom je škoda ta cena, pokud by byla nižší… ale zase je otázka kolik z toho tvořil elektrolyt a kolik toho bylo na článek atd.Velmi pěkné bude až se podaří dělat takováto zařízení v jednotkách až desítkách GWh, pak bue hodně problému OZEnergetiky vyřešeno.

              1. Já myslím že se zde pletou dvě věci dohromady. Články
                Já myslím že se zde pletou dvě věci dohromady. Články Li-Ion mají opravdu v průměru účinnost nad 90%. Jenže to je v praxi nedosažitelné, kvůli nutnosti použití měničů a vlastní režie jak ostatně píšete, kde se pak dostaneme na těch cca 80% pro kompletní jednotku bateriového úložiště.

                1. Ked sa ráta účinnosť úložiska, tak sa tam predsa musí
                  Ked sa ráta účinnosť úložiska, tak sa tam predsa musí zarátať všetko čo k tomu neoddeliteľne patrí. Li-ionky majú skutočne účinnosť 95% pri nabíjaní, ale aj pri vybíjaní a bez meniča to celé fungovať nebude.
                  Každopádne je to vždy lepšie ako vodík a zaberie to menej miesta, ako PVE, ktorá sa tiež nedá vybudovať všade.
                  Bolo by dobré vedieť ako sú na tom zriaďovacie a prevádzkové náklady oproti PVE.

                2. Jenže bez měniče nebude fungovat ani ta vanadová redoxní
                  Jenže bez měniče nebude fungovat ani ta vanadová redoxní baterka. Proto jsem to neuváděl.

                3. A vieme akú má účinnosť samotná VRB ?
                  A vieme akú má účinnosť samotná VRB ?

                4. Je to v tom odkazu pana Horčíka,
                  Je to v tom odkazu pana Horčíka,

    1. V clanku se pise 20 fotbalovych hrist. Mozna to bylo pridano
      V clanku se pise 20 fotbalovych hrist. Mozna to bylo pridano az pozdeji. tezko posoudit.
      Edit: 20 fotb. hrist je plocha fabriky, ne bateriove haly. Sorry.
      Ale jsou tam videt auta a kazde ma delku ca. 4,5m. Vypada to na budovu 100 x 100 m = 1 hektar. Podle wiki je velikost fotbaloveho hriste mezi 90-120 x 45-90 m znacne nejednotna, je tezke udavat plochu v poctu fotb. hrist.

      1. Jen chci říct, že pokud píšu článek na web,který není
        Jen chci říct, že pokud píšu článek na web,který není úplně bulvární, klidně bych napsal skutečné rozměry a pokud bych vážně trval na nějakém porovnání s fotbal. hřišti, dal bych to do závorky. 20 fotbalových hřišť mi vůbec nic neříká.

Napsat komentář