Toyota postaví celosvětově první megawattovou elektrárnu využívající palivové články s tavenými uhličitany. Její součástí bude i vodíková čerpací stanice na podporu provozních činností v přístavu Long Beach.
foto: Toyota
Závod Tri-Gen představil na mezinárodním autosalonu v Los Angeles projekt, který bude využívat zemědělský bioodpad původem z Kalifornie k produkci vody, elektřiny a vodíku.
Po spuštění závodu v roce 2020 bude toto zařízení dosahovat kapacity výroby energie 2,35 MW a současně bude produkovat asi 1,2 tuny vodíku denně – což bude postačovat k napájení přibližně 2350 středně velkých domácností, resp. k pohonu bezmála 1500 vozidel.
NEPŘEHLÉDNĚTE Náklaďáky chce po Tesle také Toyota, ale na vodík
Výroba elektrické energie v uvedeném zařízení bude 100procentně obnovitelná. V tomto případě poslouží k zajištění provozních potřeb společnosti Toyota Logistics Services (TLS) v přístavu Long Beach. TLS se tak stane prvním zařízením Toyoty v Severní Americe, které bude ze 100 procent využívat pouze obnovitelnou energii.
„Toyota již přes 20 let kráčí v čele vývoje technologií palivových článků, jelikož si uvědomuje jejich ohromný potenciál v oblasti snižování emisí a zlepšování života společnosti,“ uvedl Doug Murtha, viceprezident skupiny pro strategické plánování.
„Tri-Gen je významným krokem na cestě k trvale udržitelné mobilitě a klíčovou součástí našeho strategického plánu Toyota Environmental Challenge 2050, kterým je dosáhnout nulových čistých emisí CO2 v rámci našich provozů.“
Tri-Gen je pro Toyotu důležitým krokem k rozvoji tzv. vodíkové společnosti. Uvedené zařízení je nejen klíčovou ověřovací studií pro lokální 100procentně obnovitelnou produkci vodíku ve velkém měřítku, ale také poslouží jako zdroj vodíku pro všechna vozidla Toyota na palivové články používaná v přístavu, včetně nově dodaných sedanů Toyota Mirai a těžkých nákladních automobilů Toyota „třídy 8“ na vodík, označovaných jako Project Portal. Za účelem snadného tankování paliva zde Toyota společně s Air Liquide postavila i jednu z největších vodíkových čerpacích stanic na světě.
Vývoj zařízení Tri-Gen zajistila společnost FuelCell Energy za podpory kalifornských orgánů ministerstva energetiky USA, jako je např. státní regulační orgán CARB (California Air Resources Board), kontrolní úřad SCAQMD (South Coast Air Quality Management District), závod na čištění odpadních vod OCSD (Orange County Sanitation District) a Kalifornská univerzita v Irvine, jejíž výzkumné kapacity napomohly k vývoji klíčové technologie.
Uvedené zařízení překračuje přísné požadavky kalifornských standardů kvality ovzduší a podporuje úhrnné cíle regulačního orgánu CARB, Kalifornské energetické komise (CEC) a kontrolních úřadů SCAQMD a BAAQMD, které stály v čele snah o snižování emisí a zlepšování kvality ovzduší.
Toyota se i do budoucna zasazuje podporovat vývoj vodíkové infrastruktury zaměřené na spotřebitele, aby bylo možné potenciál vozidel na palivové články využívat naplno. Podnikům v Kalifornii dnes slouží 31 komerčních vodíkových stanic a Toyota pokračuje ve spolupráci s řadou společností v rámci budování dalších čerpacích stanic.
Sem patří mj. partnerská spolupráce s firmou Shell, která je v dané oblasti prvním projektem spolupráce mezi významnou automobilkou a významnou ropnou společností.
Nedají to. Když je to dnes prakticky i do budoucna
Nedají to. Když je to dnes prakticky i do budoucna teoreticky při nejvyšší účinnosti méně výhodné než baterie, tak nemají s masovou výrobou šanci.
Jediné co má do budoucna možná šanci, jsou domovní palivové články na metan vyrábějící při topení kogeneračně i elektřinu.
Myslíš todle?
https://youtu.be/PCs9OOHP-0o
Myslíš todle?
https://youtu.be/PCs9OOHP-0o
Odpad z fariem + hnoj = vodik + elektrina + voda
+ vodikove
Odpad z fariem + hnoj = vodik + elektrina + voda
+ vodikove clanky su radovo mensie ako baterie
+ zivotnost vodikovych clankov sa neznizuje
+ komfort pre vodicov (tankovanie a dojazd)
Životnost palivových článků rozhodně není nekonečná.
Životnost palivových článků rozhodně není nekonečná.
Životnost palivových článků je špatná. Jaká je v
Životnost palivových článků je špatná. Jaká je v reálu, je pořád tajemství. Nikde jsem neviděl konkrétní údaje, natož nějakou charakteristiku s ohledem na výkon, čas, teplotu, tlak ap. Kdyby měly palivové vodíkové články vysokou životnost a přijatelnou cenu, vypadal by trh s eletromobily už dnes poněkud jinak. Tankování a skladování je také problém. Co mohu napsat pozitivního k článklm je, že stacionární palivové články jsou na tom mnohem lépe, ale i ty jsou dost drahé. Další výhoda palivových článků je zatím teoretická: Teoretická účinnost je dosti vysoká. Kolem 80-95% podle typu paliva (H2, CH4, H2O2). Skutečná účinnost je mnohem horší než u baterií, které pochopitelně ztráty mají také.
FCV Mirai/Clarity pohon zaruka 8 rokov
versus
BEV Nissan/BMW
FCV Mirai/Clarity pohon zaruka 8 rokov
versus
BEV Nissan/BMW Li-Ion zaruka 8 rokov ale s podmienkou, ze kapacita baterii nepoklesne viac ako o 30%.
ad. cena: 2.generacia FCV ma byt podla Toyoty na urovni ceny
ad. cena: 2.generacia FCV ma byt podla Toyoty na urovni ceny hybridov v r.2025
Účinnost palivového článku rozhodne není na úrovni
Účinnost palivového článku rozhodne není na úrovni 80%+. To bychom do toho museli počítat i vzniklé teplo.
Elektrická účinnost je jen kolem 55%
Ahoj, v tuto chvíli nemám argumenty, ale dostala se mi do
Ahoj, v tuto chvíli nemám argumenty, ale dostala se mi do ruky tuším nějaká doktorandská práce. Souvisí to s Gibbsovou (my jsme říkali gypsovou) energií. Teoretická účinnost je opravdu například u CH4 skoro 100%.
Tak jsem se na to díval. Teretická účinnost reakce a
Tak jsem se na to díval. Teretická účinnost reakce a celková účinnost se dost liší. Podle tohoto zdroje je možné dosáhnout u palivových článků až asi 70%. https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=53015 PALIVOVÉ ČLÁNKY A JE
JICH POUŽITÍ Stanislav Horák bc. práce 2012
U nákladní dopravy mi Vodík dává větší smysl než
U nákladní dopravy mi Vodík dává větší smysl než elektřina
https://www.youtube.com/watch?v=IYjS622zll8
http://www.hybrid.cz/nakladaky-chce-po-tesle-take-toyota-ale-na-vodik
Pavel Kohout: Bitcoin je počítačová hra, co utekla do
Pavel Kohout: Bitcoin je počítačová hra, co utekla do reality :)))
investicniweb.cz/video-pavel-kohout-bitcoin-je-pocitacova-hra-co-utekla-do-reality/
finance.google.com/finance?q=btc
nudná tojóóta naouno 😉
nudná tojóóta naouno 😉
Hydrogen is dumb.
http://youtu.be/YNV8qi_rJBg
Hydrogen is dumb.
http://youtu.be/YNV8qi_rJBg
a treba to vyrobi i tavene syry 😉
a treba to vyrobi i tavene syry 😉
Výdrž maj, ale když se projedete Kalifornií, a hlavně po
Výdrž maj, ale když se projedete Kalifornií, a hlavně po Orange county, nedá se nevšimnout to sucho, které tam panuje. Stanice bude produkovat vodík, elektřinu a vodu. Paradoxně do budoucna by snad vydělali asi nejvíc na tý vodě. Ale produkce vody bude předpokládám jenom nějaké malé technologické reziduum z celého procesu….
Malé? Si myslím, že z toho vejfuku toho bude chcát dost na
Malé? Si myslím, že z toho vejfuku toho bude chcát dost na to aby to chladnej klimatech udělalo ledovku na silnicích. Radši by to měli jímat do nádrží a pak s tím něco zalejvat, samozřejmě po doplnění živin. Kalifornie je teď tak na troud suchá že to tam kolem LA hoří jako vo závod. I takovej Jackie Chan zalije v Holywůdu každou nedopitou vodou nějakou tu rostlinku. ;D
http://edition.cnn.com/videos/us/2017/12/06/wildfire-near-405-freeway-los-angeles-llr-orig.cnn
Maji teda vydrz, to se jim musi nechat.
Maji teda vydrz, to se jim musi nechat.
Myslim, ze Toyota to nevzdá. Naliali do toho až príliš aby
Myslim, ze Toyota to nevzdá. Naliali do toho až príliš aby to nechali ladom.
Snad to bude na niečo dobré. Baterky sa tiež nedajú použiť všade. Napr. na lodiach alebo v lietadlách si to viem predsaviť.
Budúcnosť ukáže 🙂
Taky si myslím, že se H2 nakonec taky prosadí. Ono je to
Taky si myslím, že se H2 nakonec taky prosadí. Ono je to vlastně celkem jedno, nakonec je to všechno jenom elektrika… 🙂 Hlavně, že to nesmrdí.