Elon Musk chce podkopat celé Los Angeles sítí tunelů

Elon Musk má nový koníček – tunelování. Tedy, ražbu tunelů. Pod svou společností SpaceX už dokončil 100m tunel a představil plán celé sítě pod Los Angeles!

Muskova společnost Boring Company představila svou vizi tunelového systému pod Los Angeles.
foto: Boring Company

Muskova nová společnost Boring Company už vykopala 100m tunel pod parkovištěm společnosti SpaceX v Hawthorne. A teď ho chce prodloužit o 3,2 km směrem k letišti Los Angeles International Airport. Hotovo má být do února 2018.

Nejnověji Boring Company dokonce požádala o povolení vyrazit tunel dlouhý celkem 10,4 km, na kterém chce ověřit všechny technologie, bezpečnost a logistiku. Na mapě je vyznačen červeně.

Modře jsou pak návrhy toho, jak by mohla tunelová síť pod Los Angeles vypadat v budoucnosti. V tunelech by se měly pohybovat elektricky poháněné podvozky, na kterých by se přepravovala auta, ale třeba i kabiny s lidmi.

Kromě Los Angeles plánuje Boring Company podobné systémy také v Chicagu a mezi Baltimorem a Washingtonem D.C. Hlavním přínosem firmy má být výrazné zrychlení a zlevnění technologie ražby tunelů.

Electrek.co

57 Comments on “Elon Musk chce podkopat celé Los Angeles sítí tunelů”

  1. Mě by zajímalo, co chce reálně zlevnit na ražení
    Mě by zajímalo, co chce reálně zlevnit na ražení tunelů. Ono totiž postavit razicí stroj umí relativně každý trochu lepší strojař. Jenže o tom ražba vůbec není. Ražba je o geologických průzkumech, vrtech, trvalém zaměřování podloží apod. Zrovna v LA bych do těch tunelů nevlezl ani za milion bitcoinů. Jedno trochu silnější zemětřesení, prasklina v zemi a udusíte se.

    1. Původně jsem četl že chce několikanásobně zrychlit
      Původně jsem četl že chce několikanásobně zrychlit ražbu a tím dosáhnout zlevnění. Absolutně nevím jak to chce dokázat a on tvrdil, že to taky vlastně neví, ale že se na to cejtí a že si koupěj vrtací stroj, budou si s ním hrát, postupně se to naučej a něco vymyslej. Tak jsem si pomyslel něco o bláznech a tom jak dlouho to bude trvat, ale ejhle on už mezitím ten stroj měl a už kopal!
      Nevím jak to chce dokázat, ale blázny podporuju. Teda pokud to nezabije spoustu lidí.

      Tesla měla problém jak dostat ohromné lisy na plechy z Detroidské firmy kterou koupila, rychle přes celý státy do Kalifornie. Alien asi bude vědět jak velký hovada to jsou a kolik dá času je nainstalovat a rozchodit a vyladit. Detroidský tým mluvil snad o řádech měsíců. Elon tam poslal svoje minimoje a sfoukli to za pár tejdnů. Zřejmě dobrej oddíl.

      Elon vždyck když vo něčem mele, tak si človek není jistej jestli jen tak neblouzní a von už na tom vlastně dávno pracuje :)))

  2. me by docela zajimalo to „výrazné zrychlení a zlevnění
    me by docela zajimalo to „výrazné zrychlení a zlevnění technologie ražby tunelů“. zatim jsem o tom neslysel nic jineho, nez to, ze to ma byt o polovinu levnejsi. pokud nejaka boring company pozadala o razeni tunelu, urcite specifikovala metodu razby.

      1. diky za odkaz. kdyz jsem si to precetl, tak co se tyka toho
        diky za odkaz. kdyz jsem si to precetl, tak co se tyka toho zrychleni, to je v podstate tvrzeni na urovni jde to rychleji, kdyz zvysime rychlost a jedine podstatne zlevneni razby vidim v zmenseni prurezu tunelu. zbytek ma podle mne maly nebo zadny vlyv na cenu. opravte me, kdyz se mylim.

        1. myslim ze pokud by dokazali (alespon castecne) znovu pouzit
          myslim ze pokud by dokazali (alespon castecne) znovu pouzit vyteznou zeminu na misto dovazeneho betonu, melo by to take zasadni vliv na cenu tunelu.

          Samozrejme zrychleni razby nema vliv na mnozstvi zeminy, kterou musite odvest, ale ma zasadni vliv na naklady s financovanim projektu, ma vliv na platy obsluhy razebniho stroje, ma zasadni vliv na cenu/pronajem razebniho stroje, muze mit vliv na ziskani povoleni k razbe, atd…

            1. Prozatím je prakticky dotaženo zeminu sloupnout, pomlít,
              Prozatím je prakticky dotaženo zeminu sloupnout, pomlít, dodat do ní zpevňovací látku, z druhé strany stroje položit zpět, pokropit vodou a vibračně zaválcovat. Dlouho to sice nevydrží, ale ne provizorní silnice s nižším zatížením ideální. Stroj je taková větší vlečka za traktor. Odkaz snad časem někdo najde, bylo k tomu i hezké reálné video.

  3. Zase ideologické hrátky při uvádění.
    Prostě půjde o

    Zase ideologické hrátky při uvádění.
    Prostě půjde o soukromé silnice tvrdě placené, s co nejlevněji (proto ta ideologie) získanou podporou města pro napojení na povrchu.
    A pouštět tam budou jen elektroauta a elektrobusy, kvůli levnějšímu větrání a celé výstavbě. Takže to zase podpoří z další strany Teslu.
    Žádné blbé a složité horizontální dálkově přepravní plošiny tam nakonec samozřejmě nebudou.

          1. Ostatní maj taky zpoždení, ale na věřejnost jdou s
            Ostatní maj taky zpoždení, ale na věřejnost jdou s termínama až když si jsou si na 150 % že už je nic zásadního nezdrží a že dokážou termíny dodržet. Pak vypadaj jako superborci. :)))

            Jestli začne válka v Korei tak má většina firem po termínech. 🙂
            Všichni co jsou závislí na LG, Samsung baterkách, na jejich elektronice, procesorech, displejích čili GM, Hyundai, Kia, VW a já nevim kdo ještě. Čína je zase závislá korejských výrobcích forem pro plasty.
            Ohrozí to i dodavatele a firmy z Japonska.

    1. Až na to, že provoz těch jeho soukromých tunelů mu budou
      Až na to, že provoz těch jeho soukromých tunelů mu budou platit hlavně místní pasažéři v TM3, a zároveň každý kdo nebude chtít s autem trčet v zácpě, si bude muset koupit elektroauto a možná dokonce jen Teslu s tam povinným autopilotem.

    2. si si istý, že vôbec nejaké (neplánované) problémy s
      si si istý, že vôbec nejaké (neplánované) problémy s TM3 reálne existujú?

      Ja by som sa nečudoval, keby to bolo tak, že Tesla hrá s TM3 zdržovaciu taktiku.

      Buď vedia, že sa do plusu nedostanú ani keby naplno rozbehli produkciu TM3, a tak sa nemajú kam ponáhľať
      – jednak keď nebudú chvátať, tak sa potenciálne vediať vyhnúť fatálnym chybám
      – a druhak „sa čaká“ na lacnejšie baterky

      Alebo to je taktika, ako šponovať očakávania = reklama zadarmo.
      Koľko článkov o Tesle kvoli TM3 (a problémom s výrobou) už bolo?

      Môže to byť tiež spôsob ako udržať akcionárov v kľude. Všimni si, že posledné 4 roky dvíhajú produkciu a tržby vždy o cca 50% ročne (2013 – 23k, 2014 – 33k, 2015 – 50k, 2016 – 76k, 2017 – cca 105k aut).
      Kto by neinvestoval do firmy, ktorej tržby rastú 50% ročne, aj keď je v strate?

    3. to jakoze CEO firmy boucha spolu s inzenyrama a delnikama
      to jakoze CEO firmy boucha spolu s inzenyrama a delnikama novou vyrobni linku dohromady?

      Muskova prace je davat nove tymy dohromady, zajistit jim financovani, udavat smer projektum, udavat smer vyvoje, udavat smer PR, atd…

      Podivejte se treba na velmi detailni clanek na WaitButWhy o Muskove firme Neuralink jake lidi a z jakych oboru dal dohromady.

      PS: na WaitButWhy doporucuji precist vsechny clanky, jsou napsane velmi vtipne a hlavne velmi poucne. Dozvite se spoustu zajimavych veci a ani vam neprijde, ze ctete naucnou literaturu 🙂

        1. A jak si se zapomíná na parkovací místa… Tak přes
          A jak si se zapomíná na parkovací místa… Tak přes víkend, když si chcete vyjet do Santa Monica na pláž, tak je to docela řehole, najít co jen jediný místečko… Pokuď se nebudou dat sdílet autonomní auta, tak to budou mít hodně těžké ….:-( (Podzemní i nadzemní garáže stíhat asi taky nebudou …

          1. Ty parkovací ceny jsou tam brutál peklo. To samý v centru
            Ty parkovací ceny jsou tam brutál peklo. To samý v centru NY či SF. Proto taky Tesla navázala spolupráci s NY firmou Luxe valet parking, která vaši Teslu vyzvedne vodveze k sobě a pak vám ji v momentě odjezdu zase vrátí a ještě k tomu nabytou. není to levný, ale je to zase levnější něž parkování v centru.
            https://electrek.co/2016/01/20/tesla-luxe-pilot-program-for-an-exclusive-parking-and-charging-experience/

      1. A teď si představte jak u vstupu do tunelu čeká fronta
        A teď si představte jak u vstupu do tunelu čeká fronta aut, takže zácpy nebudou na dálnici, ale u každého strupu do tunelu. Smyslem hromadné dopravy je vměstnat spoustu lidí do jednoho přepravního prostředku a tím je dostat z osobních aut. Kupříkladu Pražské metro denně v průměru přepraví nad 1 milion cestujících, kdyby i jen pětina z toho počtu místo metra použila auto, tak se Praha zastaví.

        Takže za mě ražba tunelů ano, ale ne kvůli osobní individuální dopravě, ale pouze pro hromadnou přepravu cestujících nebo nákladu.

        1. Každé auto co zmizí z ulic jim uleví…
          Ale máte pravdu

          Každé auto co zmizí z ulic jim uleví…

          Ale máte pravdu že podvolit se lenosti je cesta do pekla a ve skutečnosti se provoz jen víc zahltí protože víc lidí dostane myšlenku že teď už to auto na dojíždění určitě bude fajn…

        2. Suhlasim, ze prepravovat auta jednotlivo v tuneloch by
          Suhlasim, ze prepravovat auta jednotlivo v tuneloch by nevyriesilo dopravne zapchy. Ale ak je ucelom spolocnosti zlacnit technologiu tunelovania, potom to ma zmysel a vysledok by mohla vyuzit aj hromadna doprava.

          Dalsi princip je mozno v tom, ze kym na povrchu moze existovat len jedna vrstva dopravnej infrastruktury, pod povrchom moze byt tych urovni niekolko. To umozni vybudovat x-krat vacsiu infrastrukturu.

          Benefit moze tiez byt, ze netreba vykupovat pozemky ako na povrchu, co napriklad vo Washingtone kvoli cenam pozemkov uplne diskvalifikuje myslienku vybudovat nadzemnu kolajovu dopravu.

          1. Nevím jak je to tady, u kolejové dopravy ala šalina to je
            Nevím jak je to tady, u kolejové dopravy ala šalina to je myslím max 2 minuty mezi soupravami a to jedou pomalu (Hlavas, Česká), tady nevím kolik to bude, ale spíš bych viděl jako pravděpodobné poskládat to do vláčku a takto posílat sady třeba po 10 autech.

            MHD by to mohla využít, některé trasy londýnského metra mají velmi malý průřez, některé jiné zase, stavěné I.K. Brunelem, jsou obrovské a měly sloužit (a sloužily) i pro nákladní dráhu, což je myslím dost zajímavý koncept.

            Ve Washingtonu dochází k obnově tramvajové sítě, mimochodem se vozidla dělala v Ostravě, ale tento rozvoj je naprosto, stejně jako koncepce té tratě, chaotický a nepodařený, vede odnikud nikam. Dokonce ani od té doby co to uvedli do provozu nebyli schopní naplánovat napojení existujících zbytků tratí.

          1. No jestli ti přijde přeprava až 8 až 10 osob najednou v
            No jestli ti přijde přeprava až 8 až 10 osob najednou v jedné „kapsli“ jako hromadná, tak pak ano, pak to bude i pro hromadnou přepravu 😀

            Úzká hrdla tam budou vždycky, i na tom prezentačním videu je to krásně vidět jak je to pomalé, a to i přesto že je to tam nejrychlejší jak jen to může být v rámci automatizace. Takže zácpa se z dálnic v těch městech rozšíří i na místa kde budou ty výtahy. V tom videu kterým to Musk propaguje je odbavení jednoho auta a nájezdu dalšího otázka cca 30 vteřin. Což je strašně pomalé, třeba metro má každé 2 minuty propustnost cca 1000-1500 lidí, tedy v tom nejlepším možném scénáři pro dané tunelovaní je to stále 25x více pro to metro. Musk by udělal lépe kdyby takto vybudoval spíše něco jako rychlejší a levnější metro 🙂 . Rozhodně by to pomohlo více.

            1. Boring company pise 8-16 lidi. Tedy az od 60% vic nez vy
              Boring company pise 8-16 lidi. Tedy az od 60% vic nez vy uvadite.

              tak ono je to o poctu prepravenych lidech na kilometr. Pokud prumerna rychlost bude 200km/h a bezny autobus ci tramvaj ma prumer 30km/h, tak staci aby ta kapsle mela 1/6 kapacitu a dosahne stejne prepravni hustoty s tou vyhodou, ze bude jezdit casteji a nebudete tedy muset tak dlouho cekat na zastavce.

              1. Ve videu to na 16 lidí opravdu nevypadá, 16 lidí by tam
                Ve videu to na 16 lidí opravdu nevypadá, 16 lidí by tam bylo jak sardinky v konzervě. A průměr 200km/h? Aha jo již vidím jak někdo ve stoje frčí tunelem průměrně 200km/h na trase třeba 5 mil. Kde 1 až 2 minuty bude trvat dostat kapsli do průběžného tunelu a pak zase ven. Stěží může něco co má maximálku 200km/h mít průměrnou rychlost 200km/h. Průměr bude na delších trasách odhadem do 150km/h a na kratších to může být i hodně pod 100km/h.

                Při současném tempu jak jim to jde na relativně volném prostoru kde neřeší ostatní sítě a tunelují si snadno, a podle toho jak nesnadné je v LA získat veškerá povolení pro stavbu pod zemí, tak dříve než za 8-10 let se stejně krom pár šťastlivců z BC tím nápadem nesveze alespoň na té základní krátké trase mezi Inglewoodem a západním LA.

                1. Boring company:
                  „Loop is a high-speed underground public

                  Boring company:

                  „Loop is a high-speed underground public transportation system in which passengers are transported on autonomous electric skates traveling at 125-150 miles per hour. Electric skates will carry between 8 and 16 passengers (mass transit), or a single passenger vehicle.“

                  150*1.61 = 241,5 km/h

                  Vyhodou Loopu tak jak ho planuje BC, je ze nemusi zastavovat na prubeznych zastavkach a jede az do cilove stanice. Tedy trasa muze byt i delsi nez 5mil.

                2. Na videu mají maximálku 124 mil za hodinu, a opravdu
                  Na videu mají maximálku 124 mil za hodinu, a opravdu čekáš že se stojícíma cestujícíma to pojede rychleji?

            2. Včera jsem metrem jel a on Siemens vagon má 300 lidí
              Včera jsem metrem jel a on Siemens vagon má 300 lidí teoretickou kapacitu na sezení+stání. 10 vagonů teoreticky 3.000 lidí každé 2 minuty. Sice je jasné, že tam 3 tisíce lidí těmi tunely a eskalátory nedorazí co 2 minuty, ale i tak je to úctyhodný výkon.

      2. Proč by to mělo být na sobě závislé? Oboje má odlehčit
        Proč by to mělo být na sobě závislé? Oboje má odlehčit dopravě a zácpám, případně je vyřešit. Pokud se alespoň část lidí přesunu bez auta bude to velký plus. Tramvaje navíc odlehčí i ovzduší a parkovacím místům, tunely podpořej ještě větší přísun aut do města. Pokud se vynoří víc aut z tunelu, tak se jich může v určitých lokalitách nahulákat víc než se tam vejde a možná přibudou další zácpy tam kde nikdy nebyly.

        Kdo říká že nemůže být oboje?

        Praha je snad druhá na světě v podílu osob přepravených pomocí elektřiny (metro, tramvaj) každej den. Kdyby jsme neměli bohatou síť tramvají a metro tak tu zdechnem natotata. Lidi to berou jako samozřejmost, ale jak je vidět tam kde to nemaj je to peklo a zpětný zaváděný je velmi obtížný až nemožný.

        1. Přihoďte si k tomu ještě parciální
          Přihoďte si k tomu ještě parciální trolejbus
          fdrive.cz/clanky/prazsky-trolejbus-uz-najizdi-prvni-kilometry-podivejte-se-na-prvni-fotografie-fotogalerie-1490

          A elektrifikovanou příměstskou železnici, která by se měla rozšířit, ale to možná čeká až přijde 25kV AC a Semmering by bylo asi škoda elektrifikovat. Na druhou stranu by pomohlo možná něco takovéhoto:
          prototypy.cz/?rada=E413.2

          Pokud budou o budoucna počítat s rozvojem kolejové dopravy, tak by měli ale vzít do úvahy to že jejich používaný profil žlábkových kolejnic je dost zastaralý a měli by se posunout k něčemu modernějšímu a možná by mohli zvážit i předělání celého systému tak aby mohl případně obstarávat i nákladní dopravu.

            1. Právě jsem se o adventním víkendu vrátil z Prahy a nebýt
              Právě jsem se o adventním víkendu vrátil z Prahy a nebýt metra, tak je to město zcela v pr…. . To myslím vážně. Ty davy turistů a místních předčily i neoblíbené špičky v pracovní dny. Tramvaje nabouchané taky, zastávky a chodníky, včetně bočních ulic, jak na demonstraci.
              Jinak jet kousek za město busem z konečné tramvaje nebo metra, to je fakt zážitek. Staré křápy, smrad z výfuku i uvnitř, buď zima nebo přetopeno, kravál a jak to jede přes sídliště nebo satelity, tak to ještě každou chvíli poskakuje po retardérech. Kdo to vymyslel na silnice s pravidelnou MHD, to musela být fakt hlava. Ovšem klasicky bus v zácpách a jakmile se dostal na nějakou širší silnici, tak spíše stání než jízda. Děs. Jediný pohyb, jakž takž, byl po krátkých úsecích D1 s trojpruhem, ale pak zase stál na přivaděči.
              Velkoměsto potřebuje MHD jako prase drbání a plánování výstavby. Těch satelitků, po polích za nejbližším sídlištěm a dokola nic, tam bylo jak naseto. A tím nemyslíme rodinné domky, dnes je půda drahá, tak většina novostaveb jsou větší činžáky nebo obytné domy s 4-8 byty. Kolem pidi zeleň, minimálně patro garáží a asfalt všude kolem. 5 domečku s 8 byty, každá rodinka 2 auta a hned máme po ránu na místní trojce okresce v průběhu 1-2 hodin dalších 80 vozidel. Směr centrum Prahy. A odpoledne totéž zpět. Masakr.

    1. Rušení kolejové MHD v USA je kapitola sama o sobě a
      Rušení kolejové MHD v USA je kapitola sama o sobě a nádherný příklad hnojiva pro konspirační teorie. Dodnes jim ty kolejnice občas vylezou ze silnice jako škaredá obluda 🙂

      V L.A. byly v době největší slávy myslím dokonce 3 společnosti, jenom nevím, jestli to byl systém elektrický, nebo kabelový.

Napsat komentář