Shell se naplno pouští do elektromobility, vybuduje výkonné nabíječky i v Česku

Společnost Shell podepsala dohodu s provozovatelem nabíjecích stanic IONITY s cílem vybudovat síť vysoce výkonných nabíječek pro elektromobily v deseti evropských zemích včetně České republiky.

Nabíjecí stanice pro elektromobily na čerpací stanici Shell
foto: Shell

Zákazníci si tak budou moci poprvé dopřát jistotu jízdního dosahu i na dlouhých trasách. U budoucí generace moderních elektromobilů zvládnou tyto rychlonabíječky doplnit energii v akumulátorech v průměru za pět až osm minut, což je třikrát rychleji, než co dokážou nejvýkonnější stanice v současnosti.

STRUČNĚ:

• Shell je partnerem IONITY v následujících evropských zemích: v Belgii, Francii, Nizozemsku,Rakousku, České republice, Maďarsku, Polsku, Slovensku, Slovinsku a ve Velké Británii.

• Na každé z vybraných čerpacích stanic Shell bude průměrně šest stání pro nabíjení IONITY, celkem zhruba 500 nabíjecích stání.

• Síť nabíjecích stanic umožní u vozidel vybavených odpovídajícími technologiemi výrazně zkrátit dobu nabíjení, a to díky výkonu až 350 kW. Nabíjet zde bude možné jak stávající elektromobily, tak budoucí modely s nejnovějšími systémy.

• Nabíjecí stanice budou vybaveny shodným standardem nabíjení, který využívá většina elektrických automobilů v Evropě a Severní Americe, označeným CCS (Combined Charching System).

• Joint venture IONITY hodlá do budoucna vystavět na 400 vysoce výkonných nabíjecích stanic, které vytvoří síť v řadě evropských zemí.

IONITY je joint venture společností BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company a Volkswagen Group včetně Audi a Porsche, které vzniklo s cílem vystavět síť 350kW nabíjecích stanic podél všech důležitých dálničních tras v Evropě.

„Zákazníci chtějí se svými elektromobily jezdit i na dlouhých trasách a mít přitom jistotu, že budou mít k dispozici spolehlivá nabíjecí místa se snadnou obsluhou a hlavně rychlým procesem nabití akumulátorů,“ říká István Kapitány, výkonný viceprezident společnosti Shell pro retail.

„Očekáváme rapidní nárůst zájmu o nabíjení elektromobilů na evropských dálnicích. Protože zákazníci budou upřednostňovat rychlonabíječky, již nyní jsme se stali jedním z hlavních partnerů sdružení IONITY a zákazníkům zajistíme přístup k nejrychlejším nabíjecím stanicím v deseti zemích Evropy.“

Dohoda je součástí globální snahy společnosti Shell zpřístupnit zákazníkům širší nabídku čistších zdrojů energie. Jedná se například o nedávnou smlouvu o odkupu společnosti New Motion, provozovatele jedné z největších evropských sítí nabíjecích stanic, nebo zavedení rychlonabíječek Shell Recharge na vybraných čerpacích stanicích Shell ve Velké Británii.

Díky těmto aktivitám Shell stále stupňuje svoji snahu zajistit zákazníkům spolehlivý způsob, jak nabít akumulátory jejich elektrických vozidel, ať už doma, v práci nebo na cestách.

Společnost Shell je přesvědčena, že s rozvojem sítě nabíjecích stanic se pro koupi elektromobilu rozhodne více zákazníků. Podmínkou je, aby tyto stanice byly dobře dostupné a spolehlivé.

Nabíjecí stanice jsou ovšem jen jedním z řešení, jak Shell může svým 30 milionům koncových zákazníků, které denně obslouží, zajistit čistší energii. Dalšími možnostmi jsou zlepšení účinnosti tradičních paliv a podpora výzkumu nízkoemisních paliv, jakými jsou vodík, biopaliva a zemní plyn.

„IONITY a Shell mají společný cíl: zajistit Evropanům pohodlné cestování elektromobilem na dlouhé vzdálenosti, a to prostřednictvím rychlé a spolehlivě fungující infrastruktury,“ řekl výkonný šéf sdružení IONITY Dr. Michael Hajesch.

„Shell do tohoto projektu přináší svoji dlouhou zkušenost s prodejem koncovým zákazníkům, my dodáváme nejpokrokovější technologii pro rychlé nabíjení. To výrazně přispěje ke spokojenosti uživatelů elektrických vozidel.“

O sdružení IONITY

Sdružení IONITY bylo založeno v roce 2017 se sídlem v Mnichově. Jedná se o joint venture společností BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company a Volkswagen Group včetně Audi a Porsche. Jeho cílem je vybudovat rozsáhlou a spolehlivou síť výkonných nabíjecích stanic pro rychlé nabíjení akumulátorů elektrických vozidel v Evropě a zajistit tak pohodlné cestování na dlouhých trasách.

IONITY své stanice buduje na atraktivních místech na lokální i mezinárodní úrovni, a to díky spolupráci se silnými partnery. IONITY je mezinárodně registrovaná obchodní značka. Více informací naleznete na www.ionity.eu.

tisková zpráva

100 Comments on “Shell se naplno pouští do elektromobility, vybuduje výkonné nabíječky i v Česku”

  1. Dnes jsem se podival na „zoubek“ konektoru od TESLY (nastena
    Dnes jsem se podival na „zoubek“ konektoru od TESLY (nastena nabijecka do 22 kW), vrtalo mi hlavou, proc je tam „sesti kolik“, a ne jen 4, tedy L1, L2, L3, N a PE. Nevim presne, ale zda se, ze je to nejaky komunikacni kanal, kdy se nabijecky pravdepodobne upgraduji ne pres internet (wifi ci ethernet kabel – nabijecka na to nema zadny kabel, ci konektor) ale primo pres pripojene vozidlo, ktere si pripoji a nabiji se. Nemate s tim nekdo zkusenosti, jak to presne funguje opravdu? Dekuji

  2. Je pravdou, že návštěvou ropné čerpačky zároveň
    Je pravdou, že návštěvou ropné čerpačky zároveň automaticky chtě nechtě fetujete benzofety a aditivosračky vypařující se 24/7 po celý stanici. Ano je to nasáklá raka díra a nejlepší je TAM NEMUSET JEZDIT VŮBEC 🙂

    kcc-hho.webnode.cz/ropa/rakovina/

    … páč běžný zdravotní pojištění není raka nakloněno … 😉

  3. Dokud tam budou prodavat benzin, tak tam nic k jidlu nehodlam
    Dokud tam budou prodavat benzin, tak tam nic k jidlu nehodlam kupovat. Benzoly a jina svinstva co do benzinu pridavaji se chte nechte odparuji a difunduji do jidla. Dlavne do tuku, tam se to akumuluje. Kdo si koupi nejakou oblozenou bagetu, ten ma zdravotne navzdy postarano. Az prestanou prodavat ropne PHM a jen cistou elektrinu, tak tam muzou udelat nejakou prodejnu, restauraci, atd. Pak si tam take prijdu neco koupit. Jinak dobre polozene benzinky vydelavaji na ostatnim zbozi mnohem vic nez na PHM.

    1. Ziskové to být může. Shell to zcela zjevně bere jako
      Ziskové to být může. Shell to zcela zjevně bere jako investici do budoucna. Když už dnes vystavíte sadu rychlonabíječek s výkonem 350 kW, umožníte tím lidem koupit si auta s vědomím, že budou mít kde nabíjet. Shell na tom vydělá tím, že mu tam lidi budou jezdit, protože na ty nabíječky budou jezdit a nikdo další v okolí nabíječky stavět nebude, protože by na tom pak už totálně prodělal kalhoty a Shell si na daném místě uzme monopol.

      1. Vy jste mi teda mudrlanti. Dokážete pochopit to, co se tam
        Vy jste mi teda mudrlanti. Dokážete pochopit to, co se tam píše v tom článku?
        Ja to teda pochopil následovně a myslím si, že mám pravdu:
        – Shell se stal partnerem IONITY = Shell poskytne pozemky a zázemí, stanice a jejich provoz financuje IONITY, tj. uvažovat nad tím jestli se to Shellu vyplatí je nesmyslná úvaha. Samozřejmě že ano, protože stanice financova nebudou.
        – Shell poskytne zkušenosti z provozem = Shell má na benzínkách zázemí typu shop, restaurace atd. Symbióza – IONITY postaví a bude provozovat stanice a jejich zákazníci si mužou dojít na kafe a na záchod.
        Článek je pochopitelně velké PR Shell a je proto plný jejich citací, ale v reálu nesou naprosto minimální riziko.
        Tak a teď kontrolní otázka – zajímalo by mě, jaké náklady bude podobná lokalita s X chargery 350 kW generovat. To už je o příkonu v řádech pomalu megawatt… to jsou statisíce korun měsíčně jen za příkon…buď:
        – dobíjení na takové věci bude drahý jako kráva a bude jen pro majitele superluxusních aut
        – IONITY alias automobilky to budou trvale dotovat, protože se jim to vyplatí, pokud se tím vyhnou pokutě za nesplnění emisí
        Což bude zřejmě ten důvod proč toho po republice nepostaví desítky jak by se asi líbilo panu Radovanovi.
        Hlavně je z podobných článků nutno odvodit, jestli se to vyplácí a nebo ne…

        1. Místo placení za příkon v řádech MW tam dají jistič
          Místo placení za příkon v řádech MW tam dají jistič 3x50A a k tomu postaví baterii o kapacitě zhruba 500 kWh. Ta teď ve velkoobchodních cenách stojí asi 2,5 milionu. Baterie se bude průběžně a trvale dobíjet příkonem zhruba 45 kW (to je ten jistič 3×50 A) a když přijede auto, tak ho prostě nabije příkonem až těmi 350 kW (v blízké budoucnosti max 150 kW).

                1. Až to bude vytíženo podobně, potom to teprve může být
                  Až to bude vytíženo podobně, potom to teprve může být zajímavý byznys. Ovšem nesmí to být zadarmo jako zde.

                  https://youtu.be/0OE4BnTh69c

                2. chapu spravne, ze tam nekteri travili i deset hodin?
                  chapu spravne, ze tam nekteri travili i deset hodin?

                3. Přání je občas otcem myšlenky, to je jasné, ale v tomto
                  Přání je občas otcem myšlenky, to je jasné, ale v tomto případě se jedná o minuty. Končí to po 30.minutě.
                  Bjørn Nyland je ten maník s Teslou Model X s přívěsem a zjevně se snaží najít a) místo, kde by se s tím vešel, b) místo, kde by měl 2 stojany pro sebe, aby nabíjel plným výkonem (Tesla má stojany značné třeba 1a a 1b, výkon sdílejí, proto druhý řidič Tesly zaparkuje ob jeden od Vás ne proto, že se mu nelíbíte, ale proto, že chce plný výkon z 2a a 2b, kdy na áčku je on a béčko je prázdné).

                4. Malé upřesnění.
                  Výkon se mezi dva stojany nesdílí

                  Malé upřesnění.
                  Výkon se mezi dva stojany nesdílí rovnoměrně, ale podle pravidla „kdo dřív přijede ten dřív nabíjí“.
                  Tedy, když se dá baterie s kapacitou 100kWh nabíjet reálně maximálním výkonem 116kW a nabíječka sdílená mezi dva stojany má maximální výkon 140kW, tak jakmile se někdo připojí po vás, vedle vás, ke druhému sdílenému stojanu, tak vás nijak neomezí, ale začne nabíjet pouze 24kW. Když vám pak začne (při 55%) klesat nabíjecí proud, jemu se začne zvyšovat.
                  Pro zajímavost nabíjecí výkony pro 100kWh baterii tak jak si je pamatuji:
                  do 55% = 116kW
                  při 70% = 80kW
                  při 73% = 73kW
                  při 80% = 50kW
                  při 95% = 17kW – tady si nejsem jistý zda si to pamatuji přesně
                  Bjorn tedy dost možná jen hledal ke komu se přifařit z těch co mají už dost nabito.

                  Výhodou tohoto systému je, že vás nemůže někdo zpomalit při nabíjení jen proto, že je to zmatkař nebo nováček a připojil se k vám přestože byli ještě volné nesdílené stojany. Což už se mi stalo. Možná, ale pán chtěl nabíjet pomaleji aby ho nerušila u oběda notifikace s výzvou k přeparkování, protože má nabito.

                  Ještě jeden postřeh. Ne vždy jsou stojany (pokud jsou v řadě, což tak bývá většinou) seřazeny v pořadí 1a, 1b, 2a, 2b, 3a, 3b, ale třeba 1a, 2a, 3a, 1b, 2b, 3b. A zažil jsem už i absolutně zmatené řazení jehož systém jsem nerozklíčoval. Vždy je tedy třeba se dívat na SC kde jste poprvé na označení stojanů.

              1. Divil byste se co rentablní je a co není. Proboha, zkuste
                Divil byste se co rentablní je a co není. Proboha, zkuste těm Vašim úvahám dát nějaká čísla a přemýšlet. Znova:
                – něco je počáteční investice
                – něco je provoz

                Baterka má samozřejmě možnost snížit potřebu rezervovaného výkonu, ale něco stojí. Technicky to lze, ale vyplatí se to? To je oč tu běží… Nemůžete to soudit podle PR projektů nebo pilotů nebo něčeho podobného, tam se nedopočítáte.

                K těm 350 kW dobíječkám:
                – tento výkon už nepřipojíte ze sítě NN, tj. musíte do sítě VN, tuplem pokud je stanic na místě několik
                – jednorázový poplatek u sítě VN při zřízení odběrného místa je 800.000/MW
                – pravidelná platba za rezervovanou kapacitu (připojení z VN se počítá jinak než z NN, tj. platba za jistič) je ca 170 Kč/kW/měsíc – takže jedna 350 kW dobíječka stojí měsíčně jen na provozu za rezervovaný výkon skoro 60 tisíc korun. To je 2 tisíce denně. Pokud u ní dobije deset lidí denně, tak je to dvě stovky na jedno dobití. V tom není elektřina, v tom už vůbec není odpis technologie a náklady s tím spojené (stanice, výkopy, trafačka atd.).
                Nemá smysl to počítat na hodiny nebo něco podobného. Tu platbu za výkon platíte i za situace, kdy u stanice nedobije vůbec nikdo (sice ušetříte na elektřině, ale na výkonu ne, ten musíte mít zarezervovaný, aby byl, když je potřeba).
                Pořád ještě Vám to přijde rentabilní? I kdyby někdo zadotoval sakumprdum veškerou investici, bude jedno dobití stát 200 korun při solidním vytížení + elektřina. Není v tm servis, billing, údržba, nájem a další provozní náklady.
                Zjistěte si ceny baterek (investice a provoz) a můžete zkusit spočítat, od kdy se vyplatí investovat do baterky výměnou za nižší rezervovaný výkon, není to tak složitá úvaha. Nápověda: za současných cen baterek se to nevyplatí a to jakože hodně.

                1. Podle mě je připojení na VN zbytečné. Respektive
                  Podle mě je připojení na VN zbytečné. Respektive trafostanice u pumpy je a jednu přípojku 3x100A ta trafostanice určitě utáhne. Šest už asi ne, ale to už je jiná písnička, nicméně lze předpokládat, že tam bude šest stojanů, ale jenom tři budou schopny nabíjet plným výkonem zároveň. To máme tedy aktuální příkon 1 MW. Abychom pokryly špičky, budeme potřebovat zhruba 2 MWh vyrovnávací baterii. Ta samozřejmě nebude fungovat pouze jako vyrovnávací baterie pro nabíjení EV, ale bude zároveň poskytovat část své kapacity k vyrovnávání sítě a ještě bude sloužit jako úložiště pro blízké fotovoltaické pole. Všechny tyto prvky samozřejmě vyžadují výstavbu trafostanice z VN tak jako tak, takže jejich synergie nám ty náklady na vybudování podobné obludnosti značně zjednoduší. Navíc, předpokladem je, že by mělo stačit trvalé dobíjení té baterie příkonem kolem 150 kW, což je jenom asi 3×150 A a to nám normální trafostanice utáhne s přehledem, respektive bude dost (hodně) nevyužitá (může se klidně použít ta, co už u té benzínky je). Cena takového projektu se bude samozřejmě blížit možná i ke stovce milionů. Ale díky různým dotacím, podporám apod. se to vyplatí.

                2. 3×150 A rozhodně není 150 kW, když už…
                  Koukám, že jste

                  3×150 A rozhodně není 150 kW, když už…
                  Koukám, že jste s Radovanem výborní teoretici, co ekonomiku fungování třífázové zásuvky a fotovoltaiky na střeše dokážete aproximovat na projekt za 100 milionů jak píšete… máte o nějakém takovém projektu detailnější informace? Vidíte do jeho ekonomiky?
                  Ale víte, že se to rozhodně vyplatí. Protože je to jasný. Protože něco podobného někde postavila Tesla…
                  Ztráta času s Vámi, věříte tomu, čemu věřit chcete a odmítáte připustit, že věci nejsou tak jasné jak byste chtěli…

                3. 3×150 je teoretických 180kW, v reálu by to ale takto nikdo
                  3×150 je teoretických 180kW, v reálu by to ale takto nikdo nezapojil, technická norma vyžaduje pro takové zapojení na 1x400A, tedy neslučování jištění.

                4. Vy jste to počítal pravděpodobně 3 x 400V x 150A = 180 000
                  Vy jste to počítal pravděpodobně 3 x 400V x 150A = 180 000 W, ale nemělo by se to správně počítat 3 x 230 V x 150 A =103 500 W ? Počítal jste fáze proti fázi, to je těch 400 V, ale asi by to mělo být fáze proti nule – tedy 230 V. Nejsem žádný odborník – elektrikář, ale tohle jsem se dozvěděl jako laik od jiných lidí, co dělají do elektřiny.

                5. DC stanice 50 kW ma prikon a tomu odpovidajici jisteni neco
                  DC stanice 50 kW ma prikon a tomu odpovidajici jisteni neco jako 83A/400. 150 kW vyzaduje neco jako 250A.

                6. Zapojenie do hviezdy a do trojuholníka.
                  Zapojenie do hviezdy a do trojuholníka.

                7. Anonym to ví Josefe lépe než Vy, já, Renault nebo Tesla,
                  Anonym to ví Josefe lépe než Vy, já, Renault nebo Tesla, které to už dělají. Tak mu nevyvracejte jeho: „Baterka má samozřejmě možnost snížit potřebu rezervovaného výkonu, ale něco stojí. Technicky to lze, ale vyplatí se to? To je oč tu běží…“. Vždycky mne pobaví popírači reálných fungujících řešení. S dotacemi i bez.

                  A Anonym rovněž nechápe, že na každé čerpačce je dneska v budově červený pětikolík, který tam zbytečně leží nevyužitý. Pár jsem jich při svých testech využil. Provrtání zdi (někde je už dokonce mají venku v plechové vestavěné krabici) a přišroubování panelu se zásuvkami je náklad v řádu stovek, maximálně pár tisícikorun. Anonym nechápe, že infrastruktura už stojí. Stačí ji zpřístupnit a pokud majitel chce, tak zpoplatnit. K tomu už funguje evmapa.cz. Ale jak říká známá hláška, vysvětlovat realitu Anonymovi, co elektromobilem nejezdí a elektromobilitu nepochopil, je marný, je marný, je marný…….

                8. pýtať sa na REÁLNE čísla je mimo misu – už tu máme
                  pýtať sa na REÁLNE čísla je mimo misu – už tu máme fazónu ako za SPOLOČNÉ (únia, štátny rozpočet) postaviť CELÚ SIEŤ a nastaviť také podmienky, že budú stojany prázdne, prípadne výkon skresaný na minimum. suma sumárum – dotácie sa vyčerpali, stojany (inak sa nazvať nedajú) v prevádzke, rezervovaná kapacita minimálna, … no nekúp to!
                  ps – možná, že to majú už registrované ako podnikateľský štarthore!

            1. Nicméně mě přijde, že nabíječky 350 kW jsou stále dost
              Nicméně mě přijde, že nabíječky 350 kW jsou stále dost zbytečné. Dovedu si pro následující dekádu představit využití nabíječek ekvivalentních SCh od Tesly, ale to je tak maximum. Rychlejší nabíjení je podle mě jako uživatele EV zbytečné. Pokud budu mít dojezd 300 km, tak mě to dvojí roční nabíjení 40 minut někde na rychlonabíječce nezabije.

        2. 6x350kW je 2.1MW, tedy tady již bude potřeba vlastní či
          6x350kW je 2.1MW, tedy tady již bude potřeba vlastní či pronajatá trafostanice (Čez umožňuje obijí) a cena bude u trafostanice 17,5kV až 38,5kV buď měsíční pronájem okolo 13 tisíc bez daně nebo přibližně 1,5 milionu bez daně vlastní, při takovýchto odběrech se vyplatí mít vlastní trafostanici. Následný rezervovaný výkon by odpovídal 6x880A, což při současných cenách pro podnikovou sféru v rámci elektromobility znamená sumu zhruba 47 tisíc korun měsíčně. Cena elektřiny v tomto pásmu je pak mezi 10 až 11 sty korun za MWh (vlastní trafostanice).

          Předpokládám ale že všechny ty odběrná místa v dané zemi budou spadat pod jednoho odběratele, který bude mít jistě i další odběrná místa v jiných segmentech, a bude mít sjednané určité slevy. Řádově se dá u zákazníků s odběry v řádu MWh sjednat sleva i přes 50%.

      2. jak pocitam tak pocitam, nemuzu se dopocitat. 1kWh stoji 5
        jak pocitam tak pocitam, nemuzu se dopocitat. 1kWh stoji 5 korun. kdyz peru celych 350 kW celou hodinu, tak mam na palivu a stojanu obrat 1750 Kc za hodinu. jakou marzi si tam muzu dat? dam si vyderacskych 250% a jsem na 437 Kc/h/stojan. a ted si vemte, ze tankujete benzin/naftu/cng. tech 437kc tam mate za 2 minuty. takze potrebujete na stejny objem protocenych penez 30 stojanu. otazka je o kolik bude to elektricke tankovaci misto levnejsi. dejme, ze bude 2x levnejsi, takze aby se to vyrovnalo musi byt 15x vice mist. a vzhledem k tomu, ze prodavat phm je biznis, ktery uz je nejak zavedeny a nelze v nem ocekavat nejake super marze, tak se zda ze vyhraje ten, co vymysli co by ti lide mohli delat pocas tankovani. … treba to multikino.

        1. 5 korun občana. 2,50 občana ve sníženém
          5 korun občana. 2,50 občana ve sníženém tarifu………

          Předpokládám, že postavení čerpací stanice se všemi podzemními nádržemi, ekoopatřeními, čerpadly, výdejními stojany, účetním systém, odvodem par, ekologickou likvidací atd. atd. bude asi úplně jinde, než 1 parkovací místo 5×2 metry a stojan 1 m2, k němuž vede kabel z trafa, co už tam je.

          U aut se silnou palubní nabíječkou by mohli vydělávat už dnes. Stačí zpoplatnit zásuvku na fasádě nebo parkování u ní. Mimo ČR běžné.
          Tedy to vystrčení zásuvky ven, to zpoplatnění je většinou součást služby jídla, WC atp.

          1. mohli zpoplatnit zásuvku na fasádě ale nedělají to 😉
            mohli zpoplatnit zásuvku na fasádě ale nedělají to 😉 Stejně jako supermarkety, hypermarkety, obchodní centra a milion dalsich institucí. A současný vedení státu prezident co podporuje ruský zemák CNG jim v tom nedává příklad, žádnou motivaci ba naopak je demotivuje 😉

        2. Na čerpacím stojanu rozhodně nemají marží 437 korun za 2
          Na čerpacím stojanu rozhodně nemají marží 437 korun za 2 minuty, i na dálnicích kde jsou marže vysoké, mají z litru okolo 5 korun. A neřekl bych že jsou schopni prodat na jednom stojanu během 2 minut zhruba 90 litrů paliv.

          Jak uvádí Shell, ale i OMV a další, tak na dálnicích mají z prodejů paliv průměrně okolo 60% a zbylých 40% je separátní prodej zboží a služeb. Mimo dálnice je to ale opačně a 60% mají z prodeje služeb a zboží. Tedy i na nabíjecích stojanech půjde vzdělávat. Zákazníka u nabíjecího stojanu tam i zřejmě déle udrží.

          1. Ja bych tu ochotu (nejen ceskych) elektromobilistu konzumovat
            Ja bych tu ochotu (nejen ceskych) elektromobilistu konzumovat „sluzby“ neprecenoval. SC Vestec (50m motorest ci co), v jednu chvili tam stala 4 auta (2xCZ, N, D) a ve vsech lide zustali sedet. To same kdyz jsem pred rokem tyden jezdil s Leafem, naprosta vetsina lidi zustavala sedet v aute.

              1. No bude to kratší o 50 metrů to snad nikoho nezabije, v
                No bude to kratší o 50 metrů to snad nikoho nezabije, v dnešní době si každej jezdí až ke dveřím. U mě je to dáno tim, že nabíjíme 20 minut, ale sedět v autě 45 minut jako Teslaci by se mi nechtělo. Dávám si tam kafe, občas i oběd či večeři.

                1. 45 min. nabijim opravdu vyjimecne. Nemam potrebu cpat do
                  45 min. nabijim opravdu vyjimecne. Nemam potrebu cpat do baterky jen proto, ze je to zadarmo. Nabijim vzdy jen na dojeti. Kdyz si pak dam tu veceri mam vzdy nabito mnohem vice nez jsem potreboval.

            1. Vubec se neni cemu divit, ze zustali v autech sedet po celou
              Vubec se neni cemu divit, ze zustali v autech sedet po celou dobu nabijeni. Ta restaurace, tedy spis hospoda, je naprosto otresna, jimi podavane jidla, jsou jen na zaplacnuti zaludku, obsluha nevrla. Byl jsem tam 2 x, cili ty, co zustali sedet v jejich TESLACH si evidentne precetli rezence na Google maps 🙂
              Autosalon u nabijecek se take neposunul kupredu, videli jste zazemi na Superchargeru v Rakousku? Konkretne Kapfenbergu?

  4. A není to málo, Antone Pavloviči, těch 83 nabíječek
    A není to málo, Antone Pavloviči, těch 83 nabíječek (500/6, viz text), když jen v ČR má podle dohledatelných zpráv Shell 172 čerpaček (http://www.cerpaci-stanice.eu/novinky/45-pocet-cerpacich-stanic-v-ceske-republice-mirne-vzrostl) přibližně s tímto pokrytím v síti? (http://www.cerpaci-stanice.eu/shell)

    A ještě se má těch 83 stanic rozdělit mezi 10 zemí, tedy 8 na jednu v průměru, v praxi v Německu 20, v Lucembursku 2, v ČR tak možná 4? Myslí to Shell vážně nebo si jen ropáci dělají píár?

    1. Chytréééj.
      Jestli jsi si taky všiml volantu, ukazuje na

      Chytréééj.
      Jestli jsi si taky všiml volantu, ukazuje na aktuální Shellovské první masovější nasazení v Británii, a hned po chvíli praktického používání si logicky i nejblbější manažeři museli uvědomit, jaká je idiotina dávat na benzínky slaboty místo do už blízké budoucnosti optimálních 350kW.

      1. Pokud jsou oba protokoly DOBRE zdokumentovane, tak bych ve
        Pokud jsou oba protokoly DOBRE zdokumentovane, tak bych ve vetvoreni prekladaciho cipu problem nevidel (odhadem tak tyden prace jednoho cloveka). Zrada bude spis v Chademo licenci, resp. v tom, jestli by se adapteru prodalo tolik, aby se zaplaceni licencnich poplatku vyrobci vyplatilo (nebo jestli by byl zajem takovy, aby to cinani opajcli licence nelicence).

        1. Tak to je dobrá zpráva,zvlášť pro trojčata a starší
          Tak to je dobrá zpráva,zvlášť pro trojčata a starší Leafy. Záleží jen na tom,jak rychle to tu bude zasíťované a jak na tom bude opravdová nepodpora Chademo. Jako homemade bych licenci neřešil.Jako produkt na prodej chápu,že je to potřeba mít nějak ošetřené. Taky jde o to,kolik by stála ta práce toho programátora:-)

          1. Predpokladam, ze to ma Chademo nejak osefovane (treba tak, ze
            Predpokladam, ze to ma Chademo nejak osefovane (treba tak, ze „produkcni“ specku da z ruky az po zaplaceni). Kdesi jsem cetl, ze standard obsahuje protokol verze 0.9, aby se certifikacni vlk nazral a koza (oslicek otres se) zustala cela.

            Teoreticky by to melo jit odposlouchat, pokud nepouzivaji nejake sifrovani.

        2. Problém v tom samozřejmě být může. I když máte dobře
          Problém v tom samozřejmě být může. I když máte dobře zdokumentované oba protokoly, tak např. CCS2 (resp. použitý HomePlug Green PHY protokol) může obsahovat funkcionalitu, která není obsažena v CAN bus protokolu (CHAdeMO), je vyžadována pro nabíjení a konverzní můstek tuto funkcionalitu nedokáže nasimulovat (protože mu třeba chybí data z auta).
          Je to asi podobné jako v počítačové branži, kdy počítač s podporou Novelláckého protokolu IPX/SPX nedokáže nikdy plně využít internet, protože ten běží nad TCP/IP. Nějaké konverzní můstky dříve i byly, ale jen pro některé služby, protože to jednoduše nešlo můstkem nasimulovat (když v IPX/SPX chyběla podpora).
          A pokud by to bylo relativně snadné (resp. ekonomicky únosné), tak už dnes by na internetu byla nabídka těchto redukcí. A našel jste snad nějakou?

          1. Protokoly jsem nestudoval, ale pokud to vicestandardovy stojan
            Protokoly jsem nestudoval, ale pokud to vicestandardovy stojan zvlada bez extra informaci, temer urcite pujdou pro ukecanejsi protokol rozumne nasimulovat tak, aby se to chovalo stejne (ostatne software toho stojanu nemuze delat nic jineho nez si ty hodnoty nejak domyslet). Asi to nebude dokonale (co se okrajovych pripadu tyce), ale funkcni – jen treba vykon zacne klesat driv nez by musel.

            Ad dostupnost – ja si myslim, ze pro ty adaptery proste dnes nejsou zakaznici – na trzich, kde se vyskytuji oba standardy jsou temer vsechny stojany obojetne. A pro cinsky trh (jediny, kde je tech aut vic nez malo) je to taky nezajimave, protoze jedou na vlastnich standardech.

              1. Toto je vskutku velmi zajímavé téma. Také jsem po tomto
                Toto je vskutku velmi zajímavé téma. Také jsem po tomto kdysi pátral a nakonec dostal zhruba tuto odpověď. Problém prý leží jednoznačně na straně standardu CCS a to nikoliv ani tak protokolu CCS 1.0, popsaném v DIN SPEC 70121, který je dnes výhradně využíván a teprve s příchodem protokolu CCS 2.0 přejde na jednotný standard ČSN EN ISO 15118-3 (ano je již harmonizovaný s ČSN). Ale v jeho hardwarové implementaci! Konkrétně SoC (System on Chip), tedy HW řešení pro HomePlug Green PHY sběrnici typu PLC(Power Line Comunication) nabízel ještě donedávna pouze Qualcomm se svým čipem QCA7000. Na tomto čipu jsou tak dnes postaveny téměř všechny kontroléry CCS ve vozech i dobíjecích stanicích. No a implementovat DIN SPEC 70121 a následně spolehlivě rozchodit tu PLC komunikaci na tom čipu není úplně triviální a především skoro nemožné pokud vám Qualcomm neposkytne technickou podporu. No a tu vám poskytne stejně jako ke všem svým produktům pouze v případě že si těch čipů objednáte asi tak dva a půl vagónu.

                Relativně nedávno pak SoC řešení pro HomePlug Green PHY začal nabízet i STMicroelectronics se svým čipem ST2100

                Takže tu máme takový paradox. Na jedné straně stojí otevřený CCS protokol, který je celkem bez problémů sehnatelný (stačí si pořídit onu DIN 70121 normu). Ale jeho spolehlivá HW implementace je velmi složitá. A na druhé straně stojí uzavřený, licencí chráněný protokol CHAdeMO, jehož kompletní a především spolehlivou HW implementaci zvládne laik např. s pomocí Arduina s CAN shieldem během pár hodin…

                1. Číňani by to zvládli vyřešit i tak. Prostě by to
                  Číňani by to zvládli vyřešit i tak. Prostě by to obšlehli a bylo by. Ale kvůli těm pár kusům, co by se v EU prodalo to za to nestojí.

                2. O tom to asi nebude. To je jako to samé tvrdit, že když se
                  O tom to asi nebude. To je jako to samé tvrdit, že když se Amíci dostali na Měsíc, tak Čínani by to mohli obšlehnout a už by mohli být na Marsu…

                3. Myslel jsem obšlehnout tu HW část. Beztak to vyrábí v
                  Myslel jsem obšlehnout tu HW část. Beztak to vyrábí v nějaké továrně pro tu konečnou firmu oni.

                4. Není ale obšlehnout z čeho. Není problém komunikovat s
                  Není ale obšlehnout z čeho. Není problém komunikovat s CCS nebo CHAdeMO. Problém je komunikovat mezi nimi a to ještě nikdo nevymyslel jak, vzhledem k totální rozdílnosti obou protokolů.

                5. Ta HW část, konkrétně doporučené zapojení pro Green PHY
                  Ta HW část, konkrétně doporučené zapojení pro Green PHY modem je běžně dostupná. A dokonce ani není problém si koupit přímo speciálně navržené tlumivky pro modem HW části. Takže obecně není problém navrhnout desku, není ani problém pro šikovného programátora implementovat CCS protokol. Problém je, že ho musíte implementovat do jednoho konkrétního čipu od Qualcommu. Kde zrovna čipy od Qualcommu se běžně pro takovéto aplikace pokud vím historicky vůbec nepoužívaly. Teď si myslím, že se svítá na lepší časy s řešením od STM, neboť jejich čipy většinou slouží právě pro podobné aplikace a tudíž je dnes na trhu spousta programátorů STM, kteří umí podobné aplikace implementovat.

                  Jelikož oba protokoly slouží ke stejné činnosti, tedy nabíjet baterii, tak pokud spolehlivě rozchodíte CCS, tak potom v té konverzi na CHAdeMO a zpět již nevidím větší problém. To už bude více problémů s konektory a mechanickým řešením ve smyslu to udělat levně.

                6. Zajímavé informace, díky za ně!
                  Teď už jenom

                  Zajímavé informace, díky za ně!

                  Teď už jenom rozlousknout, zda je možné vytvořit gateway mezi oběma protokoly, aby CHAdeMO auto nepoznalo, že nabíjí z CCS2 a aby CCS2 nabíječka nepoznala, že nabíjí CHAdeMO auto…

                  IMHO je to tak netriviální úloha (chtěl bych vidět tu jednotýdenní náročnost pro jednoho člověka, jak tu někdo zmiňoval výše, to je spíše vidět totální neznalost problematiky), že je levnější si pořídit nové auto s CCS2, než naučit CHAdeMO nabíjet na CCS2 nabíječce…

                7. Prispevek od Pajdy rika, ze (pro male mnozstvi) neni splnen
                  Prispevek od Pajdy rika, ze (pro male mnozstvi) neni splnen puvodni predpoklad – DOBRA dokumentace. V tom tydnu samozrejme nebyl zahrnut vyvoj radice sbernice ani na jedne strane, to fakt neni prace pro jednoho cloveka.

                  A ad „s chuti do toho“, dekuju, vazne ne. Preklad dvou komunikacnich protokolu rozhodne neradim do aktivit, ktere bych touzil delat pro zabavu ve volnem case (kdyz uz to delam v praci, byt na trochu vyssi urovni nez sbernice). A kolik lidi by si koupilo adapter, ktery by v „kusovce“ (ocekavany zajem jednotky lidi v CR, desitky ve svete) stal ja nevim, 200-300k?

                  EDIT: u tohohle produktu (dovedeneho do komercni faze) by ten tyden prace programatora byl velice zanedbatelna cast nakladu – „zbyvaji“ licence, vybaveni laboratore, testovaci auta a stojany, clovek co udela model na formu pro obal, vyrobeni formy, rozjeti vyroby, EMC, atd atd atd… Ale to tu urcite vsichni (majitele uspesnych firem) znaji a neni to treba rozepisovat.

                8. Abych ještě jednou zopakoval myšlenku tak největší
                  Abych ještě jednou zopakoval myšlenku tak největší problém podle mých poznatků leží v programování QCA7000, nikoliv ve vlastních protokolech. Mimochodem ten QCA7000 je celkem výkoný mikropočítač na kterém běží Linux a má i HW podporu CAN sběrnice. Tudíž pokud ten QCA7000 jednou zvládnete, tak tu redukci lze postavit na jednom čipu.

                  Takže souhlasím že problém v dostupné dokumentaci opravdu je, zejména pokud se to programování QCA7000 rozhodnete řešit na koleni i třeba jako firma. Nicméně na trhu jsou již firmy, které spolehlivou implementaci CCS protokolu do QCA7000 mají již zmáknutou a dá se to od nich odkoupit (automobilky samotné by to jen tak nedaly).

                9. Takže abych tomu správně rozuměl, nemáte k dispozici
                  Takže abych tomu správně rozuměl, nemáte k dispozici dokumentaci, ale tvrdíte, že je to na týden práce vývojáře. Dobrý, no…

                10. Proto se tomu rika odhad 🙂 – na zaklade zkusenosti a
                  Proto se tomu rika odhad 🙂 – na zaklade zkusenosti a neuplnych informaci se „vykouzli“ cislo ktere muze a nemusi odpovidat.
                  S kompletni dokumentaci uz by se nechal udelat plan, ktery by k realne dobe implementace byl (pravdepodobne) vyrazne bliz. A pravdepodobne by se lisil od odhadu, at uz na jednu nebo druhou stranu.

                  Nicmene i kdyby to nebyl tyden, ale pul roku, porad ta prace vyvojare bude relativne malou polozkou v celkovem souctu. Ale to uz to trochu bijeme mrtveho kone…

      1. A znáte nějakou redukci CCS2<->CHAdeMO? Já tedy ne.
        Tesla

        A znáte nějakou redukci CCS2<->CHAdeMO? Já tedy ne.
        Tesla IMHO používá stejný protokol CAN bus pro SC, takže zvládá i CHAdeMO. Proto jsem dosud nikde neviděl redukci Tesly na CCS2, který používá HomePlug Green PHY protokol.
        Domnívám se proto, že Vaše domněnka, že když existuje redukce Tesla<->CHAdeMO, tak musí existovat CCS2<->CHAdeMO, je mylná.

    1. Jj Bitcoin 🙂 Onehda to jeden Saman prodal vsechny sve BTC za
      Jj Bitcoin 🙂 Onehda to jeden Saman prodal vsechny sve BTC za 1200$/kus , prej to uz vys nepujde…ja si ty svoje nechal a ejhle vony sou uz za 10k$/kus 🙂 Me tu ale nikdo neposloucha, lidi sou troubove a jen diky tomu se muzu mit tak dobre 🙂

  5. no jestli ten šel pokrok půjde takovým tempem jako vonehdá
    no jestli ten šel pokrok půjde takovým tempem jako vonehdá výměna čteček kreditek za bezkontaktní tak potěš koště :))))
    Každopádně se naskýtá otázka : A PROČPAK BY TO JAKO STARÝ ROPÁK ŠEL MĚL DĚLAT ?? :)))
    ách jo články od redakce jako dycki :))
    „Šéf Shell: moje další auto bude elektrické“ ale na vodík a možná :DD

    hybrid.cz/sef-shell-moje-dalsi-auto-bude-elektricke

    1. všetko, čo k tomu potrebuje už má, stačí iba ten stojan.
      všetko, čo k tomu potrebuje už má, stačí iba ten stojan. má prípojku, má parkovisko, už dnes tam sú 16/32/63A zásuvky. a keď tam postaví stolík a stoličky, nabíjajúci si u neho kúpi aj nápoj a niečo drobné k jedlu. naviac – sedí odtienený od stojanov s palivami budovou.
      ps – prečo by mal zahodiť nový zdroj príjmov?

      1. už dnes tam sú 16/32/63A zásuvky?? no to sotva 🙂
        a prečo

        už dnes tam sú 16/32/63A zásuvky?? no to sotva 🙂
        a prečo by mal zahodiť nový zdroj príjmov ? no to si snad děláš prdel pro těch pár šprdlíků za elektriku?? Spíš proč by si podkopával bysnys s fosilními palivy :)) To dá rozum že tydle články jsou jen kašparovina pro média přimalovat obraz firmy nanejvýš vycucnou pár €jrodotací jinak je Šel samozřejmě k smíchu :))

        1. verím viac svojim očiam ako rečiam o ***. zo strany, kde sa
          verím viac svojim očiam ako rečiam o ***. zo strany, kde sa ide do umývačky sú (najmanej štyri) státia, oddelené trávnikom a je tam držiak z „L“ profilu s motorovými zásuvkami.
          takže dnes stačí pridať merače a je vymaľované alebo je obchod s „výhradou v svedomí“ nepredám ***?

          1. no jo ale to co popisuješ se netýká všech šelek v čr a
            no jo ale to co popisuješ se netýká všech šelek v čr a navíc oni nemají důvod tam ten merač montovat, todle je píár 😉 Až přijedeš k pumpě zeptej se toho pohunka tam na elektriku dám uvidíš ten jeho protáhlej ksicht :))))))))) já už to zkoušel mockrát 😀

            1. Na Shell mě nedávno jeden jejich zaměstnanec co tankuje
              Na Shell mě nedávno jeden jejich zaměstnanec co tankuje zákazníkům aby se nezašpinili vyháněl od stojanu, že ho prý blokuji s elektrickým autem. Šel jsem si pro kávu a dovolil jsem si zaparkovat na 3 minuty u stojanu, přestože na celé pumpě nebylo jediné auto.
              Myslím, že z toho shopu mají větší byznys než na palivu, jinak by tam neprodávali kdeco, ale to už je jejich boj.
              Kdysi jsem zaparkoval na OMV za budovou na parkovišti a než jsem si dal snídani, auto bylo vykradené. Když jsem po nich chtěl kamerové záznamy, poslali mě někam, že to není jejich povinnost to monitorovat. Od té doby stojím jedině u stojanu pod kamerou.
              Vlastně od té doby jsem na ropácké stanici jednou za měsíc, pro kávu.

            2. „protáhlaj obličej“ mali/majú všetci, lenže ak to je iks
              „protáhlaj obličej“ mali/majú všetci, lenže ak to je iks krát, ak im napíšeš, že hoci sú slávni (to je ich píjár) a napíšeš im, že hoci majú niekoľko storočnú „onú“ a nejaký skadenoha zbúra bývalý sklad zelovocu a v podzemnej garáži má PÄŤ tesla ac pre zákazníkov a tým sa mu dostalo práva byť na celosvetovej mape … trvá krátku dobu, kým si „nabíjačky“ (presnejšie 230/400V stĺpoiky) obstarajú.
              takže – líná huba hotové neštěstí. ;-D

              1. blbost, to by bylo proti jejich filozofii proti jejich
                blbost, to by bylo proti jejich filozofii proti jejich fosilnímu přesvědčení, řezali by si vlastní větev pod sebou. Šel není jen benzinka s bagetama, to je koncern jako kráva, ropní těžaři, elektrická zásivka jim tolik nenahrabe 😉

                1. nerežú si pod sebou, do tej „vetve(i?) roubují novou
                  nerežú si pod sebou, do tej „vetve(i?) roubují novou odrúdu“. a čítajte aj iných diskutujúcich, ktorí tvrdia to, čo ja. aj s osobnými skúsenosťami.

        2. Teď nám tu stavěli novou ruční myčku a majitel si
          Teď nám tu stavěli novou ruční myčku a majitel si stěžoval, že má spoustu místa navíc a neví co s ním.
          Hned jsem na něj vyrukoval, proč nepostaví nabíjecí stojany!
          On na to, že nebude podporovat pár zbohatlíků co mají na elektrický auta. Stojan drahý, dotace nedostane a když tak vydělá 500,-Kč denně, z čehož se mu pořizovací náklady nikdy nevrátí. To prý mu myčka vydělá za hodinu.
          Tak aspoň vím, že už budu umývat jinde.

                1. Já mu přece nechci nijak škodit! Jen kdyby takovýto
                  Já mu přece nechci nijak škodit! Jen kdyby takovýto přístup měli všichni, potom se nic nezmění.
                  O to víc vyniknou Kubišové a podobní a je potřeba je za to chválit, ikdyž to sami dělají nezištně.

    1. Japonce vyškolíte tak, že si příště nekoupíte auta s
      Japonce vyškolíte tak, že si příště nekoupíte auta s jejich CHAdeMO.

      V Evropě platí standard CCS2 (stejně tak jako 3-fáze (a tímpádem Typ2 – Leaf 2 je na půl cesty, má sice Typ2, ale jen jednu(!) zapojenou fázi) a ne 1-fáze Typ1), tak se mohou přizpůsobit. Tak jako když si koupím japonskou TV, tak mám na kabelu z TV zdejší koncovku a ne japonskou.

      A argumentaci, že tady byli dřív než CCS2, neberu. NMT tady bylo také daleko dřív než GSM a kde je NMT dnes…

Napsat komentář