TEST: BMW X5 xDrive40e – plug-in hybridní tank

Kategorie vozů SUV, obzvlášť těch největších a nejluxusnějších, není mezi čtenáři našeho magazínu právě oblíbená. Chápeme. Přesto jsme jednoho jejího zástupce vyzkoušeli.

Luxus, prostor a k tomu, jako třešnička na dortu, i zásuvka. Tak by se ve zkratce dalo shrnout plug-in hybridní SUV BMW X5 xDrive40e.
foto: Hybrid.cz

Auta typu SUV se prodávají a budou prodávat stále lépe, ať chceme nebo ne. Dokazuje to ostatně i Škoda se svými nejnovějšími modely Kodiaq a Karoq. Lidé je chtějí, lidé je kupují!

Dokonce i taková, jejichž celé označení zní „BMW X5 xDrive40e iPerformance“. Čtyřkolka, která umí čistě na baterie oficiálně ujet až 30 km, by si papírově měla říct o 3,3-3,4 l/100 km. Ale tomu samozřejmě nikdo nevěří.

auto plug-in hybrid test BMW X5 xDrive40e

Nabíjecí zásuvka je nad levým předním blatníkem a opět nemá žádný prolis nebo jiný návodný prvek, kterým by bylo možné ji snadno a rychle – bez dlouhého zaučování – na první stisknutí otevřít..
foto: Hybrid.cz

Jak to tak se spotřebou plug-in hybridů bývá, pravda je to totiž pouze na prvních 100 kilometrech a při hodně opatrné jízdě. Reálně jsme s tímhle „tankem“ dokázali čistě na elektřinu ujet maximálně kolem 25 kilometrů při spotřebě kolem 6,5 l/100 km.

Jakmile 9kWh baterie dojde na svůj spodní limit a vy si budete chtít jízdu i nadále užívat, spotřeba se velmi rychle vyhoupne klidně k 9-10 l/100 km.

auto plug-in hybrid test BMW X5 xDrive40e

Interiér současné produkce plug-in hybridů od BMW by podle nás potřeboval trochu popostrčit směrem k současnosti.
foto: Hybrid.cz

Není se moc čemu divit. Pohotovostní hmotnost 2305 kg a max. kombinovaný výkon 230 kW/450 Nm si vybírají svou daň. Samotný elektromotor BMW X5 xDrive40e má výkon 83 kW/250 Nm a dokáže auto pohánět do rychlosti 120 km/h.

O zbytek se stará turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec TwinPower Turbo o výkonu 180 kW/250 Nm. Vše doplňuje osmistupňová automatická převodovka Steptronic.

auto plug-in hybrid test BMW X5 xDrive40e

Luxusní sedačky si budete užívat při každé jízdě.
foto: Hybrid.cz

A jak to všechno šlape dohromady? Jako bavorské motorové hodinky. Je to luxusní, je to obří a přepychové. Trochu moc se ale naklání v zatáčkách a kufr byste asi taky čekali větší (500 l, 1720 l po sklopení zadních sedadel; naftová verze má standardně +150 l).

BMW X5 xDrive40e je totiž vskutku rozměrné auto. S 4886 mm délky, 1938 mm šířky a 1762 mm výšky nezapadne na žádném parkovišti. S tímhle oblým tankem budete vyčnívat všude. Což většinou taky chcete, když už si ho kupujete.

auto plug-in hybrid test BMW X5 xDrive40e

Od auta za dva miliony nečekáte žádné velké seky – a u BMW X5 xDrive40e se jich ani nedočkáte.
foto: Hybrid.cz

Příjemným překvapením byl pro nás zvuk motoru, který není příliš hlasitý, ale dobře dokresluje sílu a celkové jízdní možnosti auta. Vynikající je samozřejmě také odhlučnění kabiny, které pak dává právě zvuku motoru dobře vyniknout.

Lithium-iontová baterie pod kufrem má kapacitu 9,2 kWh. Ze zásuvky si ale vybité auto vezme něco kolem 8 kWh skrze palubní nabíječku o max. výkonu 3,7 kW/16 A.

Luxus z minulého desetiletí

Jakkoliv je ale BMW X5 xDrive40e luxusní a přepychový zejména co do zpracování a výběru materiálů, podobně jako u BMW 225xe jsme se nemohli ubránit místy poněkud obstarožnímu pocitu. Obrazovka 10,2″ LCD displeje už je sice dotyková, ale přehlednost ovládání infotainmentového systému je pro BMW nováčky na bodě mrazu.

auto plug-in hybrid test BMW X5 xDrive40e

Cestující vpředu i vzadu mají víc než dostatek místa.
foto: Hybrid.cz

auto plug-in hybrid test BMW X5 xDrive40e

foto: Hybrid.cz

Přístrojová deska je v horní polovině analogová (čísla a ručičky) a ve spodní digitální. Tohle už by také zasloužilo posunout víc směrem do 21. století – bavíme se tu přeci o prémiovém segmentu.

Ceníková cena BMW X5 xDrive40e iPerformance začíná na 1 953 900 Kč (vč. DPH). Pro srovnání, stejně výkonná dieselová verze xDrive40d s šestiválcovým třílitrem a kombinovanou spotřebou 6,9 l/100 km vyjde na 1 882 400 Kč (vč. DPH).

auto plug-in hybrid test BMW X5 xDrive40e

foto: Hybrid.cz

auto plug-in hybrid test BMW X5 xDrive40e

foto: Hybrid.cz

Za necelé dva miliony korun si v BMW X5 xDrive40e kupujete přepych určený pro dlouhé cesty Evropou a vlastně kamkoliv, kam vede alespoň trochu slušná silnice. Stotisícový příplatek za možnost ujet lehce přes 20 km čistě na elektřinu je pak už uvážení každého kupujícího a tom, zda se chce prezentovat jako technologický trendsetter.

Faktem je, že pokud nemáte nabíjecí zásuvku přímo v garáži, co nejlépe po ruce ihned po vystoupení z auta, neustálé připojování a odpojování kvůli 20 km prostě časem omrzí. Podobně jako u staré verze Prius plug-in hybridu.

auto plug-in hybrid test BMW X5 xDrive40e

foto: Hybrid.cz

auto plug-in hybrid test BMW X5 xDrive40e

foto: Hybrid.cz

Auto navíc disponuje 85l nádrží na benzin, která vás dokáže i při průměrné spotřebě 10 l/100 km dopravit opravdu daleko, takže si pak na nějakou zásuvku (nad levým předním blatníkem) ani nevzpomenete.

A a závěr, jen tak pro zajímavost. Automobilce BMW se jen za říjen podařilo prodat téměř 10 000 svých aut do zásuvky, tedy elektromobilů a plug-in hybridů (přesně 9405). To je úctyhodný výkon, který si zaslouží pozornost.

auto plug-in hybrid test BMW X5 xDrive40e

BMW X5 xdrive40e není snadné hodnotit. Je to samozřejmě vynikající auto, ale je to i dobrý plug-in hybrid? Má vůbec jako plug-in hybrid smysl? Tam není odpověď úplně jednoznačná.
foto: Hybrid.cz
vlastní

32 Comments on “TEST: BMW X5 xDrive40e – plug-in hybridní tank”

    1. nemyslim ze nie je pre Europana.
      Ludi čo chcu plnohodnotne

      nemyslim ze nie je pre Europana.

      Ludi čo chcu plnohodnotne rodinne SUV stale pribuda a zaroven ten pocit, že po meste nesmrdite svojim detom pod nosom a radsej denne nabijete v garazi oslovuje mnozstvo zbohatlikov.
      Osobne som presvedceny ze takychto aut bude raketovo pribudat na nasich cestach………samozrejme v danej cenovej triede, na celkovom predaji sa to podpise malinko.

  1. Rozdiel medzi Toyotou a BMW. Toyota ponuka hybrid za rovnake,
    Rozdiel medzi Toyotou a BMW. Toyota ponuka hybrid za rovnake, alebo lepsie peniaze ako diesel, pripadne diesel ani neponuka.
    Kdezto BMW nasadi cenu upne mimo, rovnako ako Daimler. Pre nich je hybridny trh stale len nieco do coho boli dotlaceni a najradsej by boli keby sa vsetko vratilo do starych kolaji.

    1. Toyota robi vyborny SUV hybrid (mam ho ja aj otec), ale pozor,
      Toyota robi vyborny SUV hybrid (mam ho ja aj otec), ale pozor, nieje to plugin hybrid ako toto BMW, teda sa to v podstate neda porovnavat.
      Toyotacke hybridy su vlastne benzinaky, len trosku uspornejsie, ale bez benzinu sa v zasade nikde nedostanete. Toto BMW moze jazdit cely rok po meste bez jedinej kvapky a v tom je obrovsky rozdiel.

    1. Co se od roku 1992 zhoršilo:
      1) Počet obyvatel planety

      Co se od roku 1992 zhoršilo:

      1) Počet obyvatel planety vzrostl o dalších 35 procent
      2) Savců, plazů, obojživelníků, ptáků a ryb ubylo o 29 procent
      3) Množství čisté vody na hlavu ubylo o 26 procent
      4) Emise uhlíku i růst teplot jsou na postupu
      5) „Mrtvých zón“ v oceánech přibylo o 75 procent
      6) Vykáceno bylo asi 120 miliónů hektarů lesů

      1. Egoismus jednotlivce je stále v rozporu se zájmem
        Egoismus jednotlivce je stále v rozporu se zájmem lidstva.

        Pokud lidi nezmění filozofii hédonismu na filozofii stoicismu, dlouho si užívat pozlátka nebudou. Vidí to všichni, kdo jezdí déle do světa, na jeho negativních proměnách.

        Investovat takové prostředky raději do něčeho prospěšného nežli do auta.

        1. Kdo jezdí déle do světa, tak pokud dost nerealisticky
          Kdo jezdí déle do světa, tak pokud dost nerealisticky nepoužívá pokaždé vlak, tak má větší znečišťující stopu než třeba český nacionalistický hédonista, co si maximálně sexuálně užívá na chatě či v místních lázních.

      2. Vysvětlení pro strašpytlíky:
        1) Při přechodu na

        Vysvětlení pro strašpytlíky:

        1) Při přechodu na veganskou stravu planeta v pohodě uživí i 30 miliard obyvate, růst ale už rychle končí a nejspíš nepřesáhne 10 miliard.
        2) Ráj je často představován jako pouze člověk a rostliny.
        3) Moderní arabská mesta už dnes mají často pitnou vodu odsolováním z moře, a obyvatele to stojí méně než odírané chudáky v upršeném Česku.
        4) CO2 náboženství vymysleli nejvyšší kruhy v Londýně, protože Británii po 200 letech právě došlo uhlí, a naopak chuť dále vydělávat spekulacemi bankéřům neustále roste.
        5) Při vylovení ryb v mořích zase víc naroste užitečný plankton.
        6) Třeba v ČR je nejvíce lesů za posledních 300 let, ale nic moc z toho není, nahrazení obyčejných stromů těmi s jedlými plody by bylo daleko lepší, a hlavní zdravou zábavou moderních lidí po robotizaci, by mohly být procházky po lesích a dobrodružný sběr jídla.

  2. To auto jsem videl na rychlonabijecce CEZ v Liberci. prijela
    To auto jsem videl na rychlonabijecce CEZ v Liberci. prijela pani a zastavila na parkovisti pro EV. Uz jsem se chystal ji upozornit ze to neni parkoviste pro spalovaky. A ejhle, vytahla kabel a zastrcila do mennekes zasuvky. Rika se, ze baterka vydrzi ca. 1000-2000 plnych cyklu. Takze 20km*1500 = 30.000 km ciste elektrickych km. Takove auto by melo mit potencial behem zivota ujet 500.000 km. Takze z toho plyne 30.000/500.000*100=6%. S takovym plug-in hybridem se da najezdit kolem 6% celozivotnich km ciste na elektrinu. Pochybuji o tom, ze takovy podil dokaze kompenzovat zvysenou spotrebu behem 94% jizd ve spalovacim rezimu, ktera je nevyhnutelna diky zvysene hmotnosti celeho auta diky elektrickemu pohonu. Toto auto neni vhodne na realne snizeni emisi, ale slouzi pouze pro vylepseni emisniho prumeru BMW. A to je prachsprosty podvod.

    1. Reálné snížení emisí? Životnost baterií? A koho to
      Reálné snížení emisí? Životnost baterií? A koho to zajímá? Tato auta jsou dělána primárně kvůli co nejmenším emisím v měřícím cyklu a tím pádem daňovým úlevám/dotacím v západních zemích. První majitel bude tohle auto vlastnit tak max 3-4 roky, takže životnost neřeší. Naopak ho asi bude zajímat, že oproti jiné, „nehybridní“, motorizaci ušetří při koupi.

    2. Hledal jsem na tipcarsu BMW s počtem km více než je
      Hledal jsem na tipcarsu BMW s počtem km více než je 500tis.km a nenašel jsem. Hledal jsem pak BMW s počtem km nad 400tis.km a našel jsem čtyři kusy a z toho byla polovina relativně zánovních vozů z roku 2008-2010, tj.roční nájezd cca 60tis.km.tj.auta co jezdí dlouhé trasy.
      Tím chci jen říci, že potenciál životnosti tohoto auta bude dle mého někde kolem 300tis.km.
      Tohle auto si pravděpodobně koupí „bohatá žena“, která s tím bude jezdit z periférie někam do centra města, kdy jí nebude otravovat systém start-stop a třeba i tím vyřeší modré zóny. BMW k tomu dodá časem bezdrátové nabíjení a už ji nebude otravovat ani ten kabel. No a časem zjistí, že jí otravuje i taková věc jako je dojíždění do servisu na výměnu oleje a přejde za pár let na EV s bezdrátovou technologií nabíjení, protože kvůli pár km po městě a okolí nebude přece utrácet čas a peníze na čerpací stanici za benzín, když má doma i v práci solární zdroj energie. Připočteme-li k tomu tarif D27D v noci levnou, přes den solární energii, dále pak nižší flotilové emise BMW, momentální nedostatek baterií, nedostatek nabíjecích stanic, nedůvěru lidí v čisté EV, strach z nedojetí, dlouhé nabíjení čistých EV, tak to jakousi hlavu a patu má. 🙂 Já si dovedu představit i to, jak si tohle auto samo zaparkuje a samo se začne nabíjet, tím odpadne i to otravné couvání a parkování.
      Prostě přechodová záležitost z kočáru do auta z auta do EV.

      1. Jenom poznámka, modré zôny tím nevyřeší, vztahuje se to
        Jenom poznámka, modré zôny tím nevyřeší, vztahuje se to na pouze na EV.

        PHEV s dojezdem 25km mi už vůbec smysl nedává, to raději hybrid s dobíjením baterie, na kterou člověk sice ujede pár km, ale nemusí se zabývat nabíjením a ještě tankováním. Koupit si auto ještě k tomu v dnešní době s dieslem za 2 mil a ušetřit tím denně 50 Kč na naftě oproti klasice, mi přijde jako čirý nesmysl. Na druhou stranu chápu, nějak si lidi k té elektrice cestu najít musí.

        1. Modré zóny jsem myslel všeobecně v celé EU, nejen v
          Modré zóny jsem myslel všeobecně v celé EU, nejen v Praze.
          Mimochodem tohle jezdí na benzín nikoliv na naftu.
          EU chce normovanou nízkou spotřebu, lidé chtějí výkonná SUV 4×4 auta. Jak z toho ven??
          Já vím, že větší smysl by bylo jezdit v Citigu na CNG a ušetřené peníze investovat do jiných věcí. Jenže Citigo nedělá ten správný wow efekt. A mimochodem BMW plánuje do takových aut bezdrátové nabíjení, takže nabíjení bude komfortní a nebude třeba tahat kabely.
          Mimochodem měl jsem možnost jet s BMW 330e(plug in hybrid) z Plzně do Prahy a překvapilo mě. Jedna věc byla spotřeba a druhá, že mi to auto na začátku Prahy vypnulo benzínový motor a já ji přejel téměř celou bez motoru jen na baterku. A to mi jistý smysl dává.

          1. Pravda, je to benzín, nevím kde jsem viděl ráno naftu. Od
            Pravda, je to benzín, nevím kde jsem viděl ráno naftu. Od 9 kWh baterie bych čekal dojezd tak 50 km. Pravda, pokud chce někdo SUV 4×4 a nemá zrovna 3,5 mil. a má rád design BMW, tak pro ježdění po Praze na baterii jinou možnost nemá.

    3. Skvele take je, ze kvuli jejim 20km bude s touhle palubni
      Skvele take je, ze kvuli jejim 20km bude s touhle palubni nabijeckou blokovat mennekes 2,5h. Tam kde neni kombinovan s DC nabijeckou tedy obsadi na tu dobu treba jedinou zasuvku.

      Jinak ten interier je teda peknej hnus. At mi zase nekdo neco povida o tom jak je Tesla hrozna.
      Tyhle infotainmenty to je fakt lahudka. Jako v Range Roveru. Tam si bez navodu pomalu ani nezadam cil do navigace.

    4. Zní to ohledně životnosti té baterie strašně,ale podle
      Zní to ohledně životnosti té baterie strašně,ale podle mě bude realita jiná.
      Ta barie se podle mě v EV módu bude využívat kolem 50%, protože spotřeba 9 Kw/h na 20 Km je i takto velkého auta nesmysl to by bylo 45 Kw/100Km a to se bavíme o ekomomické jízdě.

      Takže počet cyklů bude při 50% DOD někde 5000-10000 tis. s reálným nájezdem na cykl 40 Km (cykl je 100% kapacity vydané)
      takže při 5000 cyklech to je 200 tis. Km

      V tom je jediná výhoda plug inu, že nemusí baterku huntovat
      do „nuly“ a přepne na spalovák.

      To vidím u obyčejnýho hybridu ten baterku nabije a vybije za den i 3-4x a to by podle Vás vydžela rok,dva?

      Priusy jezdí na baterii i deset let.

      Jinak souhlasím že zrovna toto auto není ideál eko pohonu.A prakticky to používat a neustále dávat do zásuvky je blbost.
      Ale když se to kupuje?

Napsat komentář