Audi zintenzivňuje výzkum syntetických paliv

Audi pokračuje v realizaci své strategie e-fuels. Společně s partnery Ineratec a Energiedienst Holding AG plánuje výstavbu nového pilotního závodu pro výrobu paliva e-diesel v Laufenburgu ve švýcarském kantonu Aargau.

Audi e-diesel z energie z obnovitelných zdrojů, vody a CO2
foto: Audi

Potřebnou elektrickou energii z obnovitelných zdrojů bude poprvé dodávat vodní elektrárna. Plánované výrobní zařízení má kapacitu 400 000 litrů za rok. Audi již několik let uskutečňuje výzkum klimaticky vstřícných paliv založených na CO2, jako jsou e-gas, e-benzin nebo synteticky vyráběná nafta e-diesel.

Společnost nyní činí další krok ve výrobě paliva e-diesel. „V projektu v Laufenburgu dokážeme díky nové technologii vyrábět e-diesel efektivně v kompaktních jednotkách, a tím i ekonomicky výhodněji. Pilotní závod navíc nabízí možnost kombinovat oblasti elektrické energie, tepla a mobility a ukládat energii z obnovitelných zdrojů,“ říká Reiner Mangold, vedoucí vývoje trvale udržitelných produktů ve společnosti AUDI AG.

Audi e-diesel má potenciál sloužit jako zdroj energie pro běžné spalovací motory s téměř neutrální bilancí emisí CO2. Zařízení „Power-to-Liquid“ využívá přebytečnou elektrickou energii z vodní elektrárny k výrobě syntetického paliva.

Výroba funguje na základě následujícího chemického postupu: v místní vodní elektrárně vyráběná ekologická elektrická energie se používá k elektrolýze vody, při níž vzniká vodík a kyslík. V dalším kroku reaguje vodík s CO2.

Při této reakci nalézá uplatnění nová a velmi kompaktní mikroprocesní technika. CO2 lze získávat ze vzduchu nebo biogenních odpadních plynů a stejně jako u všech paliv Audi e-fuels je jediným zdrojem uhlíku.

Výsledné sloučeniny s dlouhými uhlovodíkovými řetězci jsou v posledním procesním kroku separovány na finální produkt Audi e-diesel a vosky, které jsou určeny pro různá průmyslová odvětví.

Audi počítá s výrobou prvních litrů paliva e-diesel v Laufenburgu již v příštím roce. Audi a partneři projektu, společnosti Ineratec a Energiedienst AG, přidělí za několik týdnů zakázku na výstavbu pilotního závodu. Stavba bude zahájena začátkem roku 2018.

Pro Audi je to již druhá spolupráce na pilotním závodě, fungujícím na základě procesu „Power-to-Liquid“, při němž se používá elektrická energie k výrobě kapalných paliv. Audi spolupracuje již od roku 2014 s energetickou společností sunfire v Drážďanech. Sunfire zkouší v tamním závodě výrobu paliva e-diesel podle výše uvedeného principu, avšak s jinými technologiemi.

Mezi další projekty výroby paliv Audi e-fuels patří také vlastní výrobní závod „Power-to-Gas“ ve městě Werlte na severu Německa, který vyrábí Audi e-gas, tedy syntetický metan, pro verze g-tron modelů A3, A4 a A5. Výzkumníci z Ingolstadtu navíc pracují společně se specializovanými partnery na výrobě paliva e-benzin.

tisková zpráva

35 Comments on “Audi zintenzivňuje výzkum syntetických paliv”

  1. Ve statistice existuje tzv. Paretův princip, tzv. pravidlo
    Ve statistice existuje tzv. Paretův princip, tzv. pravidlo 20%, kdy 20% celkového úsilí stačí na veškerou práci, kromě posledních 20%.
    Dnes už nikdo, kdo se tím trochu zabýval nepochybuje, že lze dosáhnout 80% pokrytí poptávky po elektřině kombinací solárních, větrných a vodních elektráren s vcelku malou kapacitou baterií na ladění detailů (počítá se s cca 6-12 hodinami špičkové spotřeby, pro ČR to je max. 9 měsíční produkce Muskovy Gigafactory až bude hotová). Posledních 20% je problém.
    Obdobná je situace u automobilové dopravy, kdy 80-90% celkového nájezdu v klidu zvládnou elektromobily i s relativně malým dojezdem, ale pokrytí potřeby „dálkařů“, „polykačů kilometrů“ a „Chorvatů“ by fakticky vyžadovalo drahé a po většinu času zbytečné předimenzování baterie elektromobilů.
    Syntetická paliva nabízí možnost jak pokrýt oněch problematických posledních 20%. Obzvláště, když je celá infrastruktura pro plynná či tekutá paliva už dávno hotová.
    Rozhodne ovšem cena onoho syntetického paliva. Prvním cílem jsou ropná paliva. Dnes ropa stojí cca 30 EUR/MWh, benzín před zdaněním cca 80-100 EUR/MWh. Jde tedy jen o to stlačit cenu vhodného syntetického paliva na podobné hodnoty. Chce to dotáhnout do konce vývoj dostatečně provozně a investičně levné chemické produkční jednotky a mít dostatečný zdroj levné (20-30 EUR/MWh) elektřiny.
    Pro EU má v tomto směru zvláště veliký význam rozvoj offshore větrné energetiky v oblasti Severního, Irského a Baltského moře. To je nejlepší oblast pro větrnou energetiku na světě a díky podmořským ložiskům je na pobřeží spousta ropné infrastruktury. „Jen“ to chce snížit cenu elektřiny z těchto zdrojů cca o 2/3. Mě naplňuje optimismem, že takový cenový sešup předvedly v posledních 5 letech.
    Plán B jsou nedozírné zásoby solární energie v oblastech okolo obratníků. Ať se mezi sebou servou Austrálie, JAR, Argentina, Chile, Mexiko, státy severní Afriky, státy okolo Perského zálivu a středoasijské země o to, kdo nám bude moct levně dodávat.

  2. Audi je totálně nejhorší pobočka koncernu VW, kdyby
    Audi je totálně nejhorší pobočka koncernu VW, kdyby místo ní investovali do Škodovky, tak mohli mít násobné zisky a žádné miliardové pokuty.

    Ropy je na světě až na 50 let a plynu minimálně na 100, takže klíčový problém co zůstává je ultračistá doprava pro města, a tam jim tohle nepomůže ani náhodou.

  3. taký kôň jazdí na seno, a autopilot je grátis.
    ja osobne

    taký kôň jazdí na seno, a autopilot je grátis.
    ja osobne som za koče a povozy, a na more patria jednoznačne iba platetnice z dreva.

    treba si uvedomiť, že sme vesmírni lidé a to čo by nás malo trápiť je sposob ako sa dostať zo Zeme ďalej.
    Ruka v ruke hovorím o Héliu 3 a Saturne. Musí nám to myslieť hlavne politicky, soudruzi.

  4. tenhle clanek jasne ukazuje, ze porad neni jasne, ze budocnost
    tenhle clanek jasne ukazuje, ze porad neni jasne, ze budocnost patri jenom baterkam a elektromotorum. proto bych ctil nazev tohohle serveru, neprirovnaval zadne automobilky k dinosaurum, a nevelebil tu s managementem ala one man show a pristupoval s uctou k jinemu nazoru. nikdo nevime, jak se svet promeni za 10-20 let.

      1. Ano a ještě plus ten čistý křišťálový vzduch co ty
        Ano a ještě plus ten čistý křišťálový vzduch co ty motory budou po spalování té super ekologické enafty vypouštět nám všem do našich plic.

        Já bych to vyřešil jednoduše. Ať žádné auto nemůže vypouštět nic z výfuků ven. Ať si to klidně ty auta filtrují přes majitele přímo v kabině. Bych rád věděl jestli by si to někdo dobrovolně koupil.
        A managerům Audi co to prosazují bych to dal povinně jezdit v těchto jejich autech!

        1. vedle jak ta jedle :-)), jinak už Nikola Tesla předvídal
          vedle jak ta jedle :-)), jinak už Nikola Tesla předvídal že železo ohromně napomůže lidstvu a měl tím samozřejmě na mysli železo v klasických elektromotorech, toho železa je tam podstatně více než té mědi, zbývá už jen najít konečné řešení efektivního napájení nestacionárních elektromotorů na silnici,na moři, ve vzduchu, na železnici je to už dávno v cajku

    1. Zapomínáte na jednu podstatnou věc, přechod na EV má
      Zapomínáte na jednu podstatnou věc, přechod na EV má nejen řešit CO2, ale měl by řešit znečištění ve městech které je dost značné a problematické. Musel byste najít takové motory či dodatečné filtry (a víme co s tím je za problém), které budou schopné odstranit zejména problematické částice. Případně budete muset přejít na palivové články. Ono jít jen po CO2 byla dost velká pitomost, zadělalo se na větší problémy.

      Tato paliva, pokud se je podaří vyrábět levně, budou mít větší význam jako prostředek uskladnění energie, ve vytápění, v těžké pozemní dopravě (vlaky) a v dopravě letecké. Ale na to by jejich cena musela jít velmi dolů.

      P.S. Co se tak děje převratného v oboru hybridů? Máme snad nějaké další nové modely, nebo se do starých dává konečně nabíječka na 10A 230V?

        1. 🙂 Díky za přízeň.
          Jinak už jsem tak napůl zvolil

          🙂 Díky za přízeň.
          Jinak už jsem tak napůl zvolil technologie a design pro ten web jak si tu někteří přáli. Ale mám teď trochu málo času, takže s provozem v nejbližší době nepočítejte 🙁 Do konce roku poběží, ale nevím kterého.

      1. Pane Carlosi, přiznám se, že některé vaše delší
        Pane Carlosi, přiznám se, že některé vaše delší příspěvky jsem nedočetl do konce, ale tenhle je stručný a výstižný. Větu „Ono jít jen po CO2 byla dost velká pitomost, zadělalo se na větší problémy.“ tesat do kamene 😉

  5. Efektivita premeny elektrickej energie na pohybovú energiu na
    Efektivita premeny elektrickej energie na pohybovú energiu na kolesách auta bude velmi mizerná. Tipujem tak 10-15%.
    Pri vodíku to je okolo 25% a to iba vďaka tomu, že palivové články majú takmer dvojnásobnú účinnosť oproti spalovaciemu motoru.

  6. syntetické palivá vyrábali v novákoch z hnedého
    syntetické palivá vyrábali v novákoch z hnedého handlovského/nováckeho uhlia už pred vojnou. vcelku úspešne.
    naša sociálna vláda istôt ho s niekoľko stuúpňovitýmu dotáciami spaľuje v tepelnej elektrárni, ktorej skládka polotekutého odpadu v minulosti zaliala kostolany a veľa ďalšícjh obcí (v baťovanoch na námestí do výšky pol metra).
    dnes „zabúdajú“ popolčekové polia kropiť a tak …

  7. Je sice pěkné, že na to nepoužili uhelnou elektrárnu, ale
    Je sice pěkné, že na to nepoužili uhelnou elektrárnu, ale to však na úkor ostatních.
    Z elektrárny na kola to musí mít otřesnou účinnost.
    V budoucnu by se to ale mohlo hodit jako ukládání přebytků,
    takže vlastně docela chytrý tah.

  8. Otazka tedy primarne stoji na zpusobu akumulace elektricke
    Otazka tedy primarne stoji na zpusobu akumulace elektricke energie v dobe jeji nadvyroby. Pak se logicky nabizi vyuziti jiz hotove infrastruktury plynovych siti-zmineny e-gas. U ostatnich epaliv je dle meho velkou nevyhodou potreba jejich nasledne distribuce kamiony, vcetne pridani zakoneho pomeru „BIO“ slozek. Z pohledu zakaznika-
    E-gas je dle meho uzavreni cyklu s moznosti akumulace nakladove nizsi nez je elektromobilita. Trochu mam dojem, ze prameni z vysoke ceny elektricke energie v Nemecku, kde je elektrina zatizena vysokym zdanenim.
    Z pohledu statu a potreby vybrat dane na udrzbu silnic-
    Jednosusi zdaneni na plnickach plynu a pruchdonejsi nez plosne zatizeni elektriny dalsi dani na udrzbu silnic
    Z pohledu vyrobcu automobilu-
    Technologie je vyvinuta, neni nutna velka investice

  9. Možnost ukládání přebytku energie do kapalného paliva,
    Možnost ukládání přebytku energie do kapalného paliva, které je téměř neomezeně skladovatelné a využitelné ve stávajících motorech zní jako pohádka.
    Obávám se, že to zabije náročnost výroby a cena.
    5 litrů, co dosud vyrobili a slavnostně nalili paní ministryni do A8 má paní ministryně na 50km a 3000litrů, co hodlají vyrobit v následujících měsících je pro jeden kamion na měsíc.
    Spíš než praktický dopad bude snižování papírových emisí. Proto to taky VW prezentuje pod Audi. Tím, že pustí do oběhu ekonaftu, která ho vyjde na 100€ litr, udělá z tédéíček Zírou imišn a tím ušetří za euroekoterovýpalné.

      1. To se spíš asi myslí jako net-zero.
        Ale měli bychom se

        To se spíš asi myslí jako net-zero.

        Ale měli bychom se zaměřit na dvě věci, stejně se bez toho neobejdeme, zlepšit technologie výroby, tedy zvýšit jejich efektivitu a potom provést revizi technologií používaných pro spalování a volit podle toho jaké škodliviny budou vypouštět.

        Pokud budeme schopní vyrábět levně syntetická paliva tak aby byla srovnatelná s fosilními, nebo levnější, tak nebude mít v zásadě již smysl řešit nějak přehnaně energetickou efektivitu.

  10. UberAir bude možná vozit cestující v Praze elektrickými
    UberAir bude možná vozit cestující v Praze elektrickými letouny. První vzlétnou v roce 2030 a Více na :))

    vtm.zive.cz/clanky/uberair-bude-vozit-cestujici-v-los-angeles-elektrickymi-letouny-prvni-vzletnou-v-roce-2020/sc-870-a-190382/default.aspx

  11. Tak ne nutne se musi vsechna nafta spalit v autech. Nafta je z
    Tak ne nutne se musi vsechna nafta spalit v autech. Nafta je z hlediska energeticky hustoty rozumna i na dlouhodobejsi skladovani energie. Zpusob jak preckat dlouhodobejsi vykyvy v prijmu energie z obnovitelnych zdroju. Dlouhou zimu, dlouhe bezvetri, kdyz to prezenu, tak zatazeni oblohy po erupci sopky a vypadku solarni elektriny na nekolik let. Naftu muzes skladovat leta, predpokladam, ze ke skladovani bude ta synteticka dokonce vhodnejsi, nez prirodni.

Napsat komentář