12 světových metropolí bude od roku 2025 nakupovat pouze elektrobusy

Londýn, Paříž, Los Angeles, Kodaň, Barcelona, Quito, Vancouver, Mexico City, Milán, Seattle, Auckland a Kapské město.

Elektrobusy se stávají standardem v celé Evropě: Norsku, Švédsku, Belgii a dokonce i Česku.
foto: Volvo

Dvanáct světových metropolí podepsalo dohodu, ve které se zavazují, že od roku 2025 budou nakupovat pro svou hromadnou dopravu už pouze plně elektrické autobusy.

Jedním z velkých bojovníků proti znečištění městského ovzduší dieselovými motory je londýnský starosta Sadiq Khan. Chce z Londýna udělat „uhlíkově nulové město“ [zero carbon city].

Kromě závazku k nákupu elektrobusů se zmíněných 12 měst dále zavázalo, že zlepší podmínky pro chůzi a cyklistiku a využití sdílené a hromadné dopravy, sníží počet znečišťujících vozidel na ulicích a celkově urychlí nástup bezuhlíkové dopravy.

61 Comments on “12 světových metropolí bude od roku 2025 nakupovat pouze elektrobusy”

  1. Zrovna pro městskou hromadnou dodopravu, kde se rychlost
    Zrovna pro městskou hromadnou dodopravu, kde se rychlost pohybuje kolem 50 km/h s častým brzděním a rozjížděním může být úspora energie ve srovnání s naftovým pohonem opravdu hodně velká. Je to dobré rozhodnutí. Jen tak dál.

  2. elektrifikofat mhd se sice volicovi libi, vzdyt to neni z
    elektrifikofat mhd se sice volicovi libi, vzdyt to neni z jejich kapsy ale ze statni, ze ano, ale na celkovy vliv znecisteni ve meste to ma pramaly vlyv. jo, zakazat vjezd aut se spalovacim motorem do mesta (pripadne alespon vytvorit nizkoemisni zonu) to by vliv mit mohlo. ale to se volicum libit nebude, ze ano.

          1. jenže ti západní politici vůbec nic nevydrží, chybí jim
            jenže ti západní politici vůbec nic nevydrží, chybí jim kvalitní hroší kůže, stačí malý stín pochybností a hned odstupují, u nás v čezku je nerozhodí např. i soudní rozsudek :-)), a trestní stíhaní, to je banalita , to ani nezmiňuji

    1. Nesmysl. Ve většině těch měst připadá na jeden autobus
      Nesmysl. Ve většině těch měst připadá na jeden autobus přez sto automobilů, takže na smog v ulicích to nebude mít žádný vliv.
      PRostě se investují šílen peníze předčasně do supermódních věcí místo toho, aby se investovalo co nejefektivněji podle skutečně přinášeného užitku.
      Kdyby takhle utráceli normální lidi u nás, tak v zimě zmrznou pod mostem s diamantovým náhrdelníkem.

      1. Urcite. A vubec, kterej blb to vymyslel slejzat z koni, ty se
        Urcite. A vubec, kterej blb to vymyslel slejzat z koni, ty se napasou travy, olej se tomu menit taky nemusi…
        A co teprve ty trolejbusy nebo dokonce tramvaje. Vite kolik stalo natahat po celem meste ty draty a koleje? Takhle rozhazovat z nasich dani!
        Normalni clovek si koupi rousku na hubu a bude radeji jezdit smradlabusem, to da rozum.

        1. Jenze on ma pravdu. Normalne v tuhle hodinu nejezdim ani MHD,
          Jenze on ma pravdu. Normalne v tuhle hodinu nejezdim ani MHD, ale v pondeli jsem po pul osme jel vratit auto (ano, EV) na Karlin. A prekvapko, nejel jsem (skoro 50 minut misto normalnich 15 bez zacpy) v kolone kouricich autobusu, ale osobaku a (co hur) nakladaku, ktere (s hopeopatickou davkou nadsazky) jak vzhledem tak emisemi nejspis pamatuji Stalina… Par elektrobusu (nebo ten jeden „trolejbus“, co nam bude jezdit z Palmovky na Prosek) to nevytrhne, dokud se z obytnych oblasti nevyzene tahle doprava.

          1. Drtiva vetsina lidi ma stale auto na baterky za neco v realu
            Drtiva vetsina lidi ma stale auto na baterky za neco v realu nepouzitelneho a maji o tom uplne zkreslene predstavy, jak nam ostatne dokazuji casto nekteri spoludiskutujici. Takze pokud je nechcete nutit k prechodu na ev nasilim a zakazy, ktere jim to jenom zhnusi pak je idealni jit prikladem. Az uvidi kazdy den autobusy na baterky plne lidi jak jezdi normalne v provozu jako ty stare na naftu pak zacnou mozna premyslet jestli uz to nahodou neni pouzitelna technologie.

            1. No nevim, jestli to timhle smerem funguje 🙂 Predpokladam, ze
              No nevim, jestli to timhle smerem funguje 🙂 Predpokladam, ze lidi nekupuji naftaky z duvodu, ze vidi, ze naftove autobusy bezne funguji.
              Jinak, samozrejme propagace treba je, to nezpochybnuju. Ale popravde, u par lidi z tech, co jsem pres vikend svezl, jsem mel pocit, ze je to jen utvrdilo v tom, ze je to porad jeste hracka pro milionare, i kdyz to jezdi skvele.

              1. Naftová auta kupují proto, že je považují za jedinou
                Naftová auta kupují proto, že je považují za jedinou rozumnou možnost jak jezdit.

                V mém okolí reaguje většina lidí tak, že už se shání co se dá koupit v elektrice. Ono je jiné, když to vidí na chvíli u vás půjčené a jiné, když mě s tím vidí jezdit každý den a ještě často jedou někam se mnou, nejlépe nějakou delší cestu.
                A vůbec už to není o předvádění nějaké akcelerace, jako ze začátku. Naopak když je svezete někam skoro 800km tam a 800km zpět v normálním provozu normálním tempem (po Německých dálnicích 170km/h a více) a vidí, že nabíjení se odbylo při přestávkách, které byli fajn a díky kterým nepřijeli zmlácení jak psi, ale byl to svěží zábavnej vejlet, tak jim to teprve začne vrtat v hlavě.

                Co jste si půjčil a kolik jste najel?

                1. Jasne ja to chapu. Jen ti lide se pohybuji tak o nulu niz, nez
                  Jasne ja to chapu. Jen ti lide se pohybuji tak o nulu niz, nez co se necha realne koupit…

                  Model S 90D (bez AP, takze to posoudit nemuzu), najel jsem cca 900km (z toho jedna jizda byla Praha-Spindl-Praha na otocku). Jizdni vlastnosti samozrejme skvele (nic jineho jsem ani necekal), da se s tim jezdit jako s „normalnim“ autem (bez nejakeho omezovani, super. Co mi (nevim, jestli rict vadilo, ale prislo omezujici) je celkova velikost auta (napr. nemel jsem odvahu s nim u nasich zkusit zajet do garaze, asi by se neveslo, taky vyhybani se s kamionem v zuzeni nic moc, ale pocitam je to o zvyku) a mala svetla vyska (skrtnul jsem si na relativne mirnem najezdu k baraku, to by asi resilo vzduchove perovani, ktere jde zvednout). Takze premysleni nad tim, jestli jit do nejake cpo ojetiny ten vikend nevyresil… 🙂

                  Uz jsem to hazel na elektroforum, ale treba to pobavi nekoho i tady (zazitky z Vestce):
                  na parkovisti (ne u stojanu) stal Peugeot Ion. Prijela dalsi tesla, z ni vyskocil chlapek s hadrem, otevrel iona, prelestil celni sklo zevnitr, zamkl, skocil do tesly a odjel.
                  Asi pet minut nato prijel RollsRoyce Phantom (takova kratka limuzina pro dva) a zacouval k nabijecimu stojanu. Z auta vylezl chlapek tak 60, s nim kost tak 30-35 v mikrosukni a kozackami skoro do rozkroku, vyfotili si auto u nabijecky (jen auto, ne selfie), nastoupili a odjeli 🙂

                2. Ten Vystrkov je fakt zvláštní místo. 🙂
                  Já měl z

                  Ten Vystrkov je fakt zvláštní místo. 🙂

                  Já měl z Karlína loni touhle dobou půjčenou S 70D, devadesátku mi sice slíbili, ale pak nebyla. Najel jsem s ním přes 2tis. km a už i ta byla použitelná.

                  Rozměry nejsou nejmenší, ale ani největší. Já jezdil už předtím se stejně velkým autem, takže s tím problém nemám. Je to o zvyku, i když při zajíždění do garáže sklápím raději zrcátka.

                  Vzduchové pérování je super a tohle řeší bez problémů. Dá se nastavit, že se při vámi zvolené rychlosti automaticky sníží a jinak je uprostřed což už na běžné překážky stačí. Když pak někde potřebujete ještě přizvednout, uloží si gps a příště už zvedne sám. Bohužel začíná zvedat už poměrně daleko před tím místem, takže třeba u odbočky z hlavní kam jsem si zvedal mi pak zvedal auto při každém průjezdu kolem až jsem to uložení gps raději vymazal.

                3. Vestec, ne Vystrkov 🙂 Ale to je jedno.
                  Ja to beru proti

                  Vestec, ne Vystrkov 🙂 Ale to je jedno.

                  Ja to beru proti Passat kombik, pokud se dobre pamatuju, podle papirovych rozmeru je to S skoro o pul metru delsi a 30cm sirsi.

                4. Aha Vestec. Ja jak cetl o zazitcich tak mi automaticky
                  Aha Vestec. Ja jak cetl o zazitcich tak mi automaticky naskocil Vystrkov.

                5. Můžu se zeptat, kde bylo půjčeno a kolik to stálo? Celkem
                  Můžu se zeptat, kde bylo půjčeno a kolik to stálo? Celkem by mě to zajímalo… Do budoucna taky kalkuluju s nějakou CPO.

                6. evrent.cz (Electric Park). S 90D, patek vecer az pondeli rano
                  evrent.cz (Electric Park). S 90D, patek vecer az pondeli rano za 18k (auto za 15 je pry na strednedobem pronajmu). Bez omezeni kilometru (alespon nikde nebylo napsane ani recene).

            2. Drtivá většina lidí především umí počítat a auta na
              Drtivá většina lidí především umí počítat a auta na baterky až na výjmečné případy nedávají ekonomicky smysl. Auto za mega, které odvede službu jako spalovací auto za 300-400 tisíc Kč ? Sorry jako, ale pokud to nemám jako statusový symbol nebo hračku tak to nekoupím.
              To že v ČR si auto za mega nekoupí ani výrazně nadprůměrně placení lidé situaci dale umocňuje.

              1. Než začal Ford vyrábět pásově model T tak byli auta taky
                Než začal Ford vyrábět pásově model T tak byli auta taky jen pro bohaté.
                I tomu pomůžou autobusy v hromadné dopravě, které zajistí odběry baterek a tedy podpoří jejich masovou výrobu a zlevňování.
                Od roku 2012 se cena lithiovek snížila za 1kWh asi 4x nebo více? To tu budou někteří vědět přesněji.

                1. U Forda to bylo o zlevnění technologie výroby.
                  EV jsou o

                  U Forda to bylo o zlevnění technologie výroby.
                  EV jsou o drahých surovinách.

                2. Ale prosím vás. Benzín se vším okolo než ho nalejete do
                  Ale prosím vás. Benzín se vším okolo než ho nalejete do nádrže je také drahý, ale masová těžba a produkce ho zlevní natolik, že si někteří naivně myslí jak má to spalovací auto vlastně úžasně nízké provozní náklady.

              1. tu obavu jen tak neztratí, dennodenně jsou konfrontováni s
                tu obavu jen tak neztratí, dennodenně jsou konfrontováni s mrtvými baterkami ve spotřební elektronice a nářadí, a když se k tomu ještě přidá vysoká cena za EV auto tak není co řešit, ale DÍKY za každého průkopníka EV aut co nemá strach a má dost peněz !!!, jedno ale vím já ten průkopník nebudu, ale zase to kompenzuji jinými věcmi takže matka příroda se určitě nezlobí :-))

                1. Jednou musí pochopit, že v elektromobilech je kvalitativně
                  Jednou musí pochopit, že v elektromobilech je kvalitativně něco úplně jiného.

                2. Může být, ale možná jsou spalovací auta pro většinu
                  Může být, ale možná jsou spalovací auta pro většinu lidí „good enough“ a za tu přidanou kvalitu nehodlají připlácet násobek ceny. Obdobně jako v mobilech je určitě lepší nějaký špičkový Samsung nebo iPhone, ale přesto většina lidí místo špičkového mobilu za 20-30 000 Kč zvolí obyčejný smartphone za 3-5 000 Kč, protože jim odvede dostatečně dobrou službu.

                3. Dnes jsme pres OBD nacitali data o me Tesle. Po 7 mesicich a
                  Dnes jsme pres OBD nacitali data o me Tesle. Po 7 mesicich a 38500km ma kapacitu 100,9kWh. Novou jsem ji bohuzel nekontroloval, ale pokud by mela maximum mozneho tedy 102kWh, tak je to ztrata 1%. Ze zacatku pritom klesa kapacita podle statistik az 5xrychkeji, takze uplna pohoda.
                  To nema s baterkami ze spotrebni elektroniky nic spolecneho.

                1. Prvotní investice se musí do provozních nákladů zahrnout,
                  Prvotní investice se musí do provozních nákladů zahrnout, jinak to nedává smysl.

                2. Ne, protože pak se tomu říká TCO (celkové náklady
                  Ne, protože pak se tomu říká TCO (celkové náklady vlastnictví). Provozní náklady jsou jen „palivo“ a servis, nikoli cena zařízení.

  3. off
    Česká smogová appka do vašich

    off

    Česká smogová appka do vašich šmatlafounů
    http://www.smogalarm.cz/

    Appka na mapování čoudících komínů
    http://www.cisty-komin.cz/

    Právní poradna
    Co dělat, když soused pálí odpad?
    http://frankbold.org/poradna/kategorie/ochrana-ovzdusi-a-vod/rada/co-delat-kdyz-soused-pali-odpad

    Brožůrka pro paliče
    https://www.msk.cz/assets/publikace/brozura_domaci_topeni.pdf

    1. Spalování různého toxického odpadu je velký problém.
      Spalování různého toxického odpadu je velký problém. Lidi jsou v tomhle nepoučitelní. Těžko se jim i vysvětluje, že spalování třeba dřevotřísky plné lepidel je zdrojem rakoviny a otravy půdy, vody i vzduchu. Pokud mají třeba někde zdarma zdroj takového odpadu nejsou líní jej převážet za každého počasí. Těžko jim lze i něco více vysvětlit. Rozhádat se se sousedem může být pak generační problém. Boj s lidskou tupostí a hloupostí je velice nesnadný úkol. Vysvětlovat hlupákovi, že je hloupí to snad ani nejde.

      1. Blbé je, že informace o hlouposti počínání musí obvykle
        Blbé je, že informace o hlouposti počínání musí obvykle přijít od nějaké třetí strany nebo ještě lépe respektované autority (kamaráda z hospody) a ne od zaujatého souseda.
        Myslím, že na tohle by mohla působit i mediální kampaň, která by apelovala na stud. Něco jak byla před časem na třídění odpadu. Aby se „chytrák“, co tímhle topí, zastyděl protože je vlastně hlupák.
        Na důchodce ale asi nebude fungovat ani to.

    1. Jasně, žádné plasty (obsahují uhlík) a výrobky pouze ze
      Jasně, žádné plasty (obsahují uhlík) a výrobky pouze ze dřeva, které ve městě sami vyrostou. A co papír? Jen ten recyklovaný. Hmm, to by bylo za chvíli město duchů. 🙂
      Snaha se cení, jen aby to nebylo na úkor jiných emisí.

                1. Já vím, moje oblíbená hláška z filmů je: „Bytosti na
                  Já vím, moje oblíbená hláška z filmů je: „Bytosti na základě uhlíku, budete zničeny.“

                2. Nebo oslovení „Měchy plné vody…“.
                  Nebo oslovení „Měchy plné vody…“.

                3. Což ideálně velbloud obé splňuje 🙂
                  Což ideálně velbloud obé splňuje 🙂

  4. off
    Chudoba v bohatém ropném regionu. Ropa a prachy pro

    off

    Chudoba v bohatém ropném regionu. Ropa a prachy pro nás, pro vás vůbec nic, takový je diktát oligarchů v Rusku.

    Rozpadlé chatrče plné krys a myší. Otřesné bydlení v nejbohatším ropném regionu Ruska
    https://video.aktualne.cz/ze-sveta/rozpadle-chatrce-plne-krys-a-mysi-otresne-bydleni-v-nejbohat/r~ebcebd2eb32611e7811f002590604f2e/?_ga=2.46217319.1317158126.1508870741-1567173178.1505936100

  5. zero carbon city? tak to mam jeste jeden zlepsovak. na kazdy
    zero carbon city? tak to mam jeste jeden zlepsovak. na kazdy elektricky dabldekr primontovat vrtuli, ktera bude mit navic listy pokryte solarnima clankama. aby ty zero carbon busy byli opravdu zero. trosku neni jasno, kde planuje na to zero pan starosta vzit energii, ale koukam, ze v londyne se taky asi schyluje k volbam. kazdopadne do roku 2025 se jeste dve partaje u kormidla vystridaji, takze porad pohoda. nikdo ti nemuze dat to, co ja ti muzu slibit.

    1. Praha se slavnostně zavázala, že už nebude podepisovat
      Praha se slavnostně zavázala, že už nebude podepisovat žádné trapné mezinárodní závazky 🙂

      Třeba zrovna Los Angeles, by mělo raději za stejné peníze nakoupit 4x víc normálních autobusů, vyčlenit jim samostatné pruhy, a konečně je po 70 letech naučit jezdit zase podle jízdních řádů.

Napsat komentář