Hranice na Moravě mají první plně elektrifikovanou MHD v ČR

Město Hranice nedaleko Přerova se může jako první v České republice pochlubit plně elektrifikovanou městskou hromadnou dopravu. Jezdí tam nově šest elektrobusů SOR.

Dalších šest elektrobusů teď jezdí v Hranicích na Moravě
foto: 3CSAD

Elektrické autobusy se stávají standardem po celém světě a pomalu i v Česku. Nedávno přibyl jeden v Hradci Králové, začátkem roku přibylo 10 v Třinci.

Osmnáctitisícové Hranice u Přerova, někdy také označované jako „Hranice na Moravě“, minulý týden pustily do provozu šest nových elektrobusů SOR. Ty plně nahradí všechny spalovací autobusy.

Cestující budou vozit celkem na devíti městských linkách. Autobusy jsou nízkopodlažní a vybaveny wi-fi. Dobíjejí se v depu, na jedno nabití zvládnou až 250 km (jezdí denně 50-150 km) a plné dobití trvá šest hodin.

tisková zpráva

38 Comments on “Hranice na Moravě mají první plně elektrifikovanou MHD v ČR”

  1. Jsou to Hranice (okres Přerov) nikoli Hranice u Přerova.
    Jsou to Hranice (okres Přerov) nikoli Hranice u Přerova. Hranice na Moravě byl dřívější název, který bůhvíproč tamní papaláši měli potřebu zkrátit.
    Jinak je super, že se prosazují i u nás. Před lety jsem kvůli eletrobusům čínského výrobce BYD navštívil Schiermonnikoog, kde měli plně elektrifikovanou MHD snad první na světě. Dost jim to tam kazil jeden dieselový hotelový bus…

    Co mě u BYD tehdy zaujalo, že měl baterky mimo jiné po obou stranách prostoru nad koly za řidičem a zabíraly i velkou část v zadní části, takže i když šlo o bus standardní délky, tak velká část sedadel v busu chyběla.
    Neví někdo tady kde jsou baterie u busů Hranické MHD? Mají stejný počet sedadel jako Ropáky?

      1. elektromobil pri jistych, i kdyz moc specifickych, podminkach
        elektromobil pri jistych, i kdyz moc specifickych, podminkach navratnost ma. treba mi tady nekdo vysvetlil, ze tesla se mu vrati kdyz s ni rocne najede 70tis km, leaf (i s vedlejsima efektama) kolem 30tis rocne. oboji tak do 8 let. myslim, ze zrovna i ty busy by tu navratnost mit mohly, pokud je to nastaveno spravne.

    1. Také by mě zajímalo Kolik stojí provoz takového autobusu
      Také by mě zajímalo Kolik stojí provoz takového autobusu který každý den popojíždí jenom po městě spotřeba může být takových 50 litrů na 100 A teď ještě nějaké servisní náklady. Dieselový motor a brzdy v tomto provozu musí docela trpět. Mimochodem počítal někdo návratnost zákazu atmosférických zkoušek jaderných zbraní?

  2. Je to velký počin a odvaha, přivést jakoukoliv moderní
    Je to velký počin a odvaha, přivést jakoukoliv moderní techniku do malého města. Lidé se spíše vesnickou optikou to moc neocení.
    Březen 2017 přivedl hned 10 kusů Škoda Perun do Třince. Střed města je tak obsluhován výhradně elektricky. Byla to velká sláva, spojená se zájmem médií všeho druhu a politicky exponovaná. V tomhle městě je už několik let nabíjecí stanice pro elektromobily před městským úřadem, který také elektromobily využívá.
    Prvenství v plně elektrifikované městské dopravě si však připsaly až nenápadné Hranice na Moravě. Slavnostnímu uvedení na Masarykově náměstí, včetně posvěcení farářem, byly přítomny i elektromobily. Vozy značek Tesla Model S, Nissan Leaf, Kia Soul EV a Peugeot Ion, se mohla veřejnost svézt. Nejvíce klasicky pendlovala ikonická Tesla, hned v závěsu za ní dvě Kia Soul EV z olomouckého Ecotaxi. Taxametry tentokráte vypnuté. Z celkem 6 elektrobusů značky SOR Libchavy, jich bylo 5 k prohlédnutí. Šestý pendloval pro zájemce po okružní jízdě městem zdarma. Od listopadu už to bude se zapnutým platebním terminálem, kde lze platit i bezdotykově, běžnou platební kartou.
    Co je potěšitelné, firma 3ČSAD, provozující MHD v menších městech, se chystá provozovat elektrobusy i v dalších městech Moravskoslezského kraje. Elektromobilem tak dojedete z daleka na návštěvu, stejným elektrickým komfortem pak můžete jezdit po městě samém.

      1. Možná by nebylo od věci zavést kurz pochopení psané
        Možná by nebylo od věci zavést kurz pochopení psané češtiny pro Anonymy.
        V Ostravě na rozdíl od Brna kromě elektrických šalin a parníků jezdí i trolejbusy a oboje hodně daleko mimo centrum, přesto není plně elektrifikovaná. Stejně jako Brno. MHD Hranic n.M. měla jen 6 naftových autobusů, nyní má 6 elektrobusů. Takže jsou plně elektrifikovanou MHD, nejen ve středu města či na páteřních linkách, jako jinde, kde to doplňují hlučné sračkobusy a plynoprdy. Včil můžete dále blábolit.

        1. Praha má snad jeden z největších podílů lidí
          Praha má snad jeden z největších podílů lidí přepravených pomocí elektriky ze světovejch metropolí. Možná jsme na 2 nebo 3 místě.
          Si představte jakej by tam byl vzduch a chaos, kdyby se všechno přesouvalo jen spalovákama? :(((((
          Teď už jen přidat elektrobusy.

          1. To by bylo velké maso, ono stačí, když vypadne sem tam 1
            To by bylo velké maso, ono stačí, když vypadne sem tam 1 stanice, nedejbože trasa metra. Nadzemní doprava to prostě nepojme. Stačilo mi včera jet ve špičce v 17 hodin a když byla zavřena polovina stanice Můstek a muselo se projet o stanici dál a vrátit se, tak to metro zpátky byla sardinkárna.
            Ostatně příměstská elektrifikovaná vlaková trpí přesně tímto problémem. Málo vlaků, s malou kapacitou, nejezdí v taktu a k tomu ještě nedostatečně kapacitních tratí, protože se přetahují s rychlíky a nákladními.

        2. Pokud chcete útočit, tak si nejprve pořádně přečtěte
          Pokud chcete útočit, tak si nejprve pořádně přečtěte reakci a zjistěte všechna fakta.

          Bavíme se zde o „centru města“. V Brně diesel nevpáchne jinak než noční linkou. Za standartního provozu všechny autobusové linky projíždím okrajem centra, zbytek jsou tramvaje a ony trolejbusy, které zmiňujete, jenž zajíždí až do mimobrněnských Šlapanic.

          Takže to blábolení je mimo mísu spíše z Vaší strany.

          1. Takže první výjimka – noční smradlavé a hlučící
            Takže první výjimka – noční smradlavé a hlučící autobusy. Ano, ten nesmysl znám. Kdy elektrickou trakci na noc zavřete a pustíte si tam nafťáky, protože v noci kouř není vidět, to u nás sousedi s topením petkama taky občas dělají podobně 🙂

            Druhá výjimka- Ústřední autobusové nádraží Zvonařka v docházkové vzdálenosti od vlakového nádraží Brno hl.n., propojeno podchody a nadchody. Ale to určitě není centrum, když je to pěšky pár minut, že? Pohledem na mapy.cz ihned zjistíte, že ty autobusové zastávky nejen obkružují poměrně těsně vnitřní část Brna, ale suše zajíždějí až nahoru na Špilas, do samého srdce centra, taky na Květnou, Schodovou atp.. A kudypak že tam projedou? No centrem samozřejmě.

            V Brně bývám často, pohybuji se tam MHD nebo na Rekole. Na hradě jsme byli s elektromobily a jednou za cca půl hodiny tam s kraválem dorazil těžkopádně smrdící nafťák, vyklopil lidi, udělal kolečko a jel zase dolů. Asi není v Brně lepší místo (možná ještě linka na prýgl) kde může minimálně třetinu energie elektrobus nebo parciální trolejbus narekuperovat zpět.

  3. Chudáci lidi, hlavně sedící děti a důchodci.
    Už tuto

    Chudáci lidi, hlavně sedící děti a důchodci.
    Už tuto zimu tam budou ve všech autobusech pěkně mrznout.

    Přitom nevím o tom, že by měli v tamním městečku už zakázáno topit uhlím a dřevem, takže lepší vzduch než násobně levnější plynové autobusy to celkově určitě nezajišťuje.

      1. Jistě. Zato sedět, nebo stát bez možnosti pohybu v -15°C
        Jistě. Zato sedět, nebo stát bez možnosti pohybu v -15°C 30-40 minut v oblečení, které mám na to abych přeběhl během pár minut z domu do MHD/práce/obchodu je přece naprosto super.

        Nevím zda někdo z diskutujících držel venku hlídku/službu při teplotě alespoň kolem nuly. Pokud ne, tak vězte že bez možnosti pohybu potřebujete alespoň 2x teplejší oblečení než za pohybu a je jedno zda jen sedíte nebo stojíte. Ostatně držet se třeba 30 minut zmrzlé trubky by bylo určitě taky super.

        Samozřejmě v reálu nebude elektrobusu mrznout, stejně jako není v MHD autobusu při -15°C uvnitř +20°C, protože při neustálém větrání na zastávkách ten autobus rozdíl 35°C neutopí, takže pocení moc nekoná, stačí se rozepnout.

        1. Nejdelší linka v Hranici má 25 minut. Na -15°C v autobuse
          Nejdelší linka v Hranici má 25 minut. Na -15°C v autobuse byste potřeboval asi -40°C a to tam ještě nikdy nebylo. Třeba loni bylo v Hranici přes den pod -10°C pouze 7. ledna. Chápu dobře, že tedy měli koupit raději 6 normálních autobusů, protože tento je vhodný jenom na 355 dní v roce a na ten jeden den by si museli cestující vzít rukavice? 🙂

          1. Rozporoval jsem názor jak je super, že bude v elektrobusu
            Rozporoval jsem názor jak je super, že bude v elektrobusu zima, protože v normálním autobusu se člověk za 5 minut zpotí. Po 5 minutách se zpotím když vlezu v motorkářském oblečení do obchodu kde je +20°C a víc, protože zatímco teplou bundu a svetr si rozepnu, ale teplé kalhoty si nesundám.

            Pokud bude v autobusu o cca 25°C vice než venku, tak to bude zhruba odpovídat normálnímu autobus a nevidím v tom problem.

Napsat komentář