Toyota odhalila autobus Sora poháněný vodíkem

Toyota odhalila koncept vodíkového autobusu Sora. Příští rok ho chce začít prodávat a v Tokiu jich má jezdit přes 100 ještě před začátkem Olympijských her v roce 2020.

Elektrický autobus s pohonem na vodík Toyota Sora
foto: Toyota

Toyota plánuje, že v roce 2018 zahájí prodej sériové verze modelu založeného na uvedeném konceptu s tím, že ještě před Olympijskými a Paralympijskými hrami Tokio 2020 pravděpodobně připraví přes 100 autobusů Sora, určených zejména pro metropolitní oblast Tokia.

Při vývoji konceptu Sora vycházela Toyota ze své vize „přetrvávající ikony města“ v duchu dvou námětů: co nejlépe zužitkovat charakteristiky pohonné jednotky FC; a zvýšit pohodlí cestujících využívajících autobusové linky.

Vodíkový autobus Toyota Sora

Vodíkový autobus Toyota Sora
foto: Toyota

Systém pohonu TFCS (Toyota Fuel Cell System) na bázi palivových článků, vyvinutý pro vodíkový elektromobil Toyota Mirai (FCV), byl upraven tak, aby nabídl příkladné ekologické parametry, což znamená nulové provozní emise CO2 a jiných škodlivých látek.

Autobus Sora je vybaven vysokokapacitním systémem externího napájení, který zajišťuje vysoký výkon i kapacitu dodávané elektrické energie (max. výkon 9 kW, elektrická kapacita 235 kWh), a může tak být využíván jako nouzový zdroj energie např. při přírodních katastrofách.

Univerzální design a funkčnost se zaměřením na člověka

Jelikož se předpokládá využití autobusu vysokým počtem osob, jejichž množství v různé době silně kolísá, věnovala Toyota velkou pozornost otázkám funkčnosti, bezpečnosti a pocitu bezpečí na palubě, s cílem zajistit pasažérům příjemné cestování, aby byli lidé motivováni využívat autobusovou dopravu pravidelně.

Horizontální sedadla s mechanizmem automatického sklápění

Autobus používá horizontální sedadla s mechanizmem automatického sklápění, čímž se uvolňuje více místa pro dětské kočárky nebo invalidní vozíky.

Toyota Sora

Toyota Sora
foto: Toyota

Použité řešení znamená více místa pro běžné cestující v době, kdy tento prostor není pro kočárky nebo invalidní vozíky zapotřebí.

Vyšší úroveň bezpečnosti díky funkci monitorování okolí autobusu

Chodce a jízdní kola kolem autobusu rozpoznává osm kamer o vysokém rozlišení, namontovaných uvnitř i zvenčí vozidla. Tyto kamery monitorují okolí vozidla a upozorňují řidiče zvukem a obrazem na možná nebezpečí.

Vyšší úroveň bezpečnosti díky funkci řízení akcelerace

Funkce řízení akcelerace zamezuje náhlému zrychlování a umožňuje autobusu jemný rozjezd ze zastávky s ohledem na bezpečnost stojících pasažérů. Jelikož používaný systém pohonu nevyžaduje řazení, nedochází ani k žádným trhavým pohybům.

Snazší nastupování a vystupování díky funkci automatického řízení příjezdu

Funkce automatického řízení příjezdu detekuje vodicí čáru na povrchu vozovky a využívá podporu automatického řízení a zpomalování k zastavení autobusu s odstupem přibližně 3 až 6 cm od samotné zastávky a v rozsahu 10 cm před/za polohou autobusové zastávky. Uvedená funkce usnadňuje nastupování a vystupování cestujících s kočárky nebo uživatelů upoutaných na vozík.

Toyota Sora

Toyota Sora
foto: Toyota

Vyšší pohodlí s technologií ITS Connect

Kvalitu autobusové přepravy v otázkách funkčnosti, rychlosti, dochvilnosti a pohodlí zvyšuje technologie inteligentního dopravního systému (ITS Connect), využívající komunikaci mezi vozidly (vehicle-to-vehicle) a spolupráci mezi vozidly a infrastrukturou (vehicle-to-infrastructure) na podporu bezpečné jízdy, stejně tak jako systémy usnadňující provoz kolon autobusů vč. přednostního odbavení na semaforech (PTPS – „Public Transportation Priority Systems“ neboli Prioritní systémy veřejné hromadné dopravy)).

Design

Design autobusu staví na plastickém (stereoskopickém) tvarování, jímž se výrazně odlišuje od klasického šestistěnu běžných autobusů.

Rovněž používá přední a zadní světla s LED zdroji. Autobus na vodíkové palivové články je díky výraznému designu okamžitě rozpoznatelný.

Toyota Sora

Toyota Sora
foto: Toyota

Toyota plánuje svůj koncepční model Sora představit veřejnosti během 45. ročníku Tokijského autosalonu 2017 v prostorách výstavního centra Tokyo Big Sight.

Tématem letošního autosalonu, pořádaného od 25. října do 5. listopadu), je motto „Beyond the Motor“ (Za hranicemi motorů).

Specifikace

Délka, šířka, výška (mm): 10 525 / 2490 / 3340
Počet míst (k sezení, stání, řidič): 79 (22 + 56 + 1)
Sada palivových článků: Toyota FC Stack (tuhý polymerní elektrolyt)
Nejvyšší výkon: 114 kW x 2
Elektromotor: 113 kW x 2
Vysokotlaké zásobníky na vodík: 10 x 70 MPa, objem 600 l
Akumulátor: NiMH
Externí zdroj napájení: 9 kW / 235 kWh

tisková zpráva

62 Comments on “Toyota odhalila autobus Sora poháněný vodíkem”

  1. Jééé zrovna teď bylo na 24 ta elektro „konkurence“ k
    Jééé zrovna teď bylo na 24 ta elektro „konkurence“ k dnešním busům. V Hranicích jich nakoupili na MHD 6ks za 13 mega/1ks. Je to docela drahá sranda 3xdražší než klasický bus, 2x dražší než CNG. Denní nájezd 50-150km. Večer to stojí 6h na nabíječce a přes den další dvě hoďky. Táák se vyhazujou prachy.

      1. čekal bych je ve velkým městě, Praha, Brno a krajský a
        čekal bych je ve velkým městě, Praha, Brno a krajský a ono Hranice 20tis. obyvatel. Pěkný, wifi a ticho bude komfortní 😉
        CNG je nekomfortní vyspělá pístová technologie minulýho století :)))

        Třinec = 10 elektrobusů
        Hranice = 6 elektrobusů
        Praha = ??

        1. Ale je pravda, nemůžu jim upřít snahu 170 CNG busů, 6
          Ale je pravda, nemůžu jim upřít snahu 170 CNG busů, 6 E-busů. V Hranicích budou mít určitě zajímavé statistiky. Co vyjde i s pořízením a údržbou na 1km dráž/levněji a o kolik za cca 9let provozu. Snad ta hrubá data i někdy zveřejní, kolik teda „ušetřili“. Minimálně za ty CNG mají u mě malé, bezvýznamné plus.

  2. Tak samozřejmě, že by mohli vodíkové autobusy v Japonsku
    Tak samozřejmě, že by mohli vodíkové autobusy v Japonsku masově fugovat na ekonomické bázi.
    Jenom by si museli Japonci nechat postavit zatím netestované vysokoteplotní jaderné elektrárny (zatím je začala stavět jen Čína) v blízkosti těch hlavních autobusových nádraží největších měst.

  3. Všichni tu zas budou nadávat jak je vodík k ničemu. Ale
    Všichni tu zas budou nadávat jak je vodík k ničemu. Ale zkuste si zajít v noci na panelákové sídliště. Všude jsou tisíce aut narvaných v každé pidi uličce. To bude u každého auta stojan s kabelem? Je to vůbec
    technicky reálné?

          1. no to není. o pojízdný vodíkový bomby nikdo nestojí a o
            no to není. o pojízdný vodíkový bomby nikdo nestojí a o megainvestice do vodíkových plniček taky ne 😉 kapánek problém mladej co když máme rádi elektromobily a levný 3 fázový zásuvky AC22kW za pár tisíc na všech parkovištích u všech obchoďáků :))))

          2. No jasně. Jenom tam musíte nějak bezpečně zastavět
            No jasně. Jenom tam musíte nějak bezpečně zastavět zásobníky na vodík, koupit astronomicky drahou plničku a zasjitit si nějaké speciální cisterny, co vám ty zásobníky budou pravidlně jezdit plnit. Takže asi tak 100x větší náklady, než tam dát několik stojanů rychlodobíječek připojených na tlustý kabel, který vám tam stejně povede.

          1. stačí částečný zadrátování 1dnoho pruhu dálnice a
            stačí částečný zadrátování 1dnoho pruhu dálnice a zbytek kamion pojede na baterky s 90% ušetřením emisí 😉
            Železnice? jo je to hezký, ale jen pro nadšence a dálkový. Regionální dízly stejnak jezdí vlastní károu ve 4rech na šichtu víc svobody a kamion na ni nedostaneš už vůbec 😉

    1. Indukční parkoviště a indukční nabíjení za jízdy?
      Indukční parkoviště a indukční nabíjení za jízdy? Veřejné nabíjecí stojany na trase jízdy?

      Než se elektro mobilita natolik rozšíří, aby na sídlištích bylo třeba ve velkém řešit nabíjení, dávno tu budou úplně jiné technologie a standardy, než jaké známe a používáme dnes. Dříve než za 15-20 let to nebude.

      Mimochodem tankování vodíku není rychlé jako tankování benzínu nebo nafty. Toyota Mirai se do plna tankuje více než 8 minut. A nové standardy nabíjení nad 350 kW nebudou zase o tolik pomalejší, tam nabíjení elektromobilu zabere kupříkladu 10 až 20 minut, tedy nijak drastické časy které by nešli při delší cestě tolerovat.

      1. Piráty nevolit – viz
        Piráty nevolit – viz odkaz:
        ivcrn.cz/pirat-bartos-v-davu-vitacu-anarchistu-a-levicovych-extremistu/

        Zásuvky stejně neřeší problém delší cesty. Nikomu se nechce čekat 40 minut na dobití třeba na cestě z Prahy do Ostravy.

        Věřím, že pro kamiony se postaví troleje, stačilo by pokrýt 20% dálnic při současné rychlosti dobíjení. Příští rok budou v Německu postaveny první úseky.
        Na vesnicích se bude dobíjet doma v garáži.
        Ve městech se zavede autonomní taxi, která se budou dobíjet někde v centrále a podle potřeby si člověk vybere, jestli pojede malým taxi na nákup nebo velkým na výlet. Na delší cestu si vybere trochu vyšší taxi, které dosáhne na troleje.

        1. Odpovídá na něco úplně jiného než se pak člověk v
          Odpovídá na něco úplně jiného než se pak člověk v příspěvku.

          Zásuvky přesně to řeší a není vůbec problém je u chodníku stavět.
          Řeší přesně ten problém lidí v panelácích.
          Pomalé dobíjení z obyčejné zásuvky dobije auto přes noc.
          Nebo všude tam kde auto stojí. Tj. Na parkovištích před obchoďáky, před prací pod.

          Zásuvky na rozdíl od rychlonabiječek, jsou levné a jednoduché sloupek lze postavit prakticky kdekoli, elektřina je také skoro kdekoli na chodníku. Nebo lze využít sloupky pouličního osvětlení jako např. takto:
          https://www.vsb.cz/info/?&reportId=31180&lang=en&block=simple

          Ale o tomhle nikdo skoro neví a nebo nechce slyšet a přitom je to jedno z nejlepších řešení.

          1. Běžná domácí zásuvka, veřejně přístupná, je
            Běžná domácí zásuvka, veřejně přístupná, je strašně levné a strašně podceňované řešení.
            Dnes jsem dojel na kancelář s 3 km dojezdu a žádným dílkem, tedy 0 kWh v baterii. Stačila hodinka vyřizování, kdy byl můj elektromobil zapojen na tuto slabou zásuvku (230V 16A) a odjížděl jsem k vyřizování se 4 dílky baterie, zhruba 36 km dojezdu. Po návratu jsem měl 1 dílek a 8 km dojezdu, auto šlo znovu na obyčejnou domácí zásuvku, za 4 hodiny bylo nabito do plna.
            Potřeboval jsem drahý rychlonabíjecí stojan za 300 a více tisíc Kč se speciálním, 50 kW rezervovaným příkonem? Ne.

            1. To je moje řeč! pokud budou tyto zásuvky běžně dostupné
              To je moje řeč! pokud budou tyto zásuvky běžně dostupné a jištěny 16A, je to levné řešení na většinu jízd po městě a nabíjení především v noci. Ráno budou EV plná (kromě Tesly, která by byla večer skoro prázdná). Toto je jeden ze základních kroků.

    2. Reálné to je a úplně v pohodě za pár
      Reálné to je a úplně v pohodě za pár „šlupek“:
      https://www.vsb.cz/info/?&reportId=31180&lang=en&block=simple

      A samozřejmě i jiné na světě mají podobné systémy. Stálo by to pár peněz a rozhodně lepší vyrazit dotace do tohodle než přímé dotace na nákup samotných aut.

      A tohle přesně řeší to o čem píšete. Tyhle zásuvky se použijí na doplňování pomalým nabíjením přes noc.
      Pak stačí jen pár rychlonabiječek pro cestování na delší vzdálenosti inteligentně rozmístěných po republice.

      A tím by stát udělal daleko nejvíc a nejlépe pro podporu elektromobily.
      Místo toho vymýšlí debilní přímé dotace.

              1. co dokáže udělat 200 bar výbušnýho Metanu CNG jsme už
                co dokáže udělat 200 bar výbušnýho Metanu CNG jsme už viděli…

                tn.nova.cz/clanek/vybuch-na-svitavsku-auto-na-plyn-pri-tankovani-explodovalo-video.html

                kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/cng-zemni-plyn/

                … a co teprve 700 bar extrémě třaskavýho vodíku že :))))

                1. A což teprv když spadne letadlo, že? Nebo vybuchne jaderná
                  A což teprv když spadne letadlo, že? Nebo vybuchne jaderná elektrárna. Taky chcete oboje zakázat?

      1. no to je blbost mladej a ty to víš že kecáš 🙂 tady se
        no to je blbost mladej a ty to víš že kecáš 🙂 tady se bavíme o velikým tlaku extrémě výbušnýho plynu navíc úúplně zbytečný placení když máme skvělý elektromobily 🙂 Víš vláda nám nedovolila ani trošek vodíkovýho plynu HHO tak my ji naoplátku nedovolíme nesmyslný vodíkový čerpačky který by z nás zbytečně tahali peníze. My radši levný elektronabíjení nazdar :))

        yutube.com/watch?v=vZ_PiRVHiVg

        kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/hho/

          1. už v roce 2012 že je to skvělý systém přídavnýho
            už v roce 2012 že je to skvělý systém přídavnýho spalování co trošku ušetří pálivo ale podstatně víc emise obzvlást u dízlu 😉 Akorát že zkorumpovaná vláda nemá energii něco prosadit a tak HHO je mimo zákon, tzn že si to tam sice klidně namontuj, policajti to kontrolovat nebudou ale na STK neprojdeš takže to musíš ob 2 roky montovat znova. Jezdí to skvěle ale nikoho s tím nesmíš zabít páč kára pak na expertízu a najdou to tam a pojištovna na tebe zvysoka a seš doživotně vrici nedoplatíš se leda emigrace latinská ;))

            1. A jaké máš výsledky? Zajímá mě to, páč já jsem u
              A jaké máš výsledky? Zajímá mě to, páč já jsem u diesela snížil spotřebu asi o 2 deci, na což mělo vliv tisíc jinech faktorů. Na webu jsou reakce rozporuplné. Hlavně takové, že lidi sníží spotřebu u auta, co žere 5 ze 7 na 6.
              Co se týče legalizace, tak to není o zkorumpované vládě, ale o tom, že to zatím nikdo nedotáhl do stavu, aby to mělo veškeré náležitosti potřebné pro legální přestavbu.

Napsat komentář