Nový superpočítač pro auta umožní plně robotické řízení

Robotická auta mají pre. Společnost Nvidia, známý výrobce grafických čipů, ohlásila dokončení vývoje nového superpočítače, který umožní autonomní řízení nejvyšší úrovně.

Nová platforma Nvidia Drive PX Pegasus je více než 10x výkonnější než původní DX 2
foto: Nvidia

V Mnichově GPU Technology Conference aktuálně Nvidia ohlásila dokončení vývoje superpočítače Drive PX Pegasus. Ten je více než 10x výkonnější než původní výpočetní platforma Drive PX 2, kterou využívá např. Tesla.

Zatímco Drive PX 2 zvládal 30 bilionů operací za sekund, Pegasus umí až 320 bilionů. Přitom ale už o Drive PX 2 Nvidia i Tesla tvrdily, že umí plně autonomní řízení úrovně 5.¨

Jenže Danny Shapiro, šéf vývoje automotive zařízení u Nvidie, k novému produktu řekl: „Po první generaci platformy jsme si uvědomili, že potřebujeme mnohem víc výkonu. Tohle je superpočítač pro auto.“

Nová platforma se začne vyrábět v druhé polovině roku 2018. Má zhruba velikost poznávací značky a dokáže souběžně zpracovávat záplavu dat (až 1 TB/s) z nejrůznějších senzorů jako jsou radary, LIDAR, ultrazvukové senzory apod.

Systém je zároveň mnohonásobně méně energeticky náročný, příkon je asi 500 W. A původní Drive DX 2 půjde na Pegasus upgradovat. Tuto platformu Nvidia pro autonomní řízení dnes údajně využívá už 225 společností. Mezi jinými Zoox, Optimus Ride a NuTonomy.

91 Comments on “Nový superpočítač pro auta umožní plně robotické řízení”

  1. nevim kdo tady vyhlasoval, o nevim kterem voze, ze uz je
    nevim kdo tady vyhlasoval, o nevim kterem voze, ze uz je pripraven na plnou autonomii. a nevim k cemu je potreba 10x vykonnejsi hardware na tu samou plnou autonomii. ono to s tou autonomii bude podobne jak s baterkama. jednou za cas se objevi zprava o nove technologii, ktera ma super parametry a vse spasi. tak snad se tech plne samoriditelnych bezemisnich vozu nekdy doziji.

    1. nenene nesmíš myslet RS Vochcávsky když chceš pochopit
      nenene nesmíš myslet RS Vochcávsky když chceš pochopit filozofii voblafnutí 😉 TESLA S/X jsou s předchozí NVIDIA při praveny na autopilota level 5, ale tadle zpráva je vo Marketingu 🙂 NVIDIA vyrobila jeste něco víc bomba než před týdnem slíbila konkurenční AMD právě TESLe aby celýmu světu ukázala že je king a kopačky od TESLY jí nevadí…. 😉 Ty málo studuješ ty můj chlapče :))) MUSÍŠ U TOHO KOMPLU VÍC SEDĚT A VÍC ČÍST !!!! :))))

      finance.google.com/finance?q=NVDA

      finance.google.com/finance?q=AMD

      1. Nepleťte si výkon zdroje a příkon desky!! Zdroj 500W při
        Nepleťte si výkon zdroje a příkon desky!! Zdroj 500W při účinnosti 90% topí jen 50W! Ale těch 500W se musí na té desce proměnit v tepelnou energii; žádný chladič na ní není.
        Že by snad některý konektor byl in/out chladícího média?

        1. Vždyť je to render! Neboli vizoška, něco nereálného co
          Vždyť je to render! Neboli vizoška, něco nereálného co vzniklo v počítačovém programu a na takové se ty škaredé věci jako chladiče nedávají. protože se připínají až po osazení čipu a buď jsou to obrovské hliníkovo-měděné věci s ventilátorem a „přícuckou“ na procesor, nebo je to „přícucka“ do které vedou dvě trubky pro chladicí médium, ztráty na spojích a pomocných obvodech budou dost malé, respektive v normálních oblastech pro chlazení přirozeným prouděním.Ono tam nic moc než nějaké komunikační moduly mimo procesoru nebude. Ty ztráty tam hlavně dělá překlápění hradel atd. to je závislé na frekvenci a ta je u externích obvodů malá v porovnání s procesorem.

    1. Potvrzuji, v zimě obvykle topím výkonem pokud možno
      Potvrzuji, v zimě obvykle topím výkonem pokud možno 500-750W.
      Na druhé straně až bude taková jednotka v Leafovi, tak už bude mít baterku 60kWh, takže to nemusí být zas takový problém. Přinejhorším může nahřívat baterku na správnou teplotu. 🙂

  2. Ano, umožní autonomní řízení nejvyšší úrovně.
    Za

    Ano, umožní autonomní řízení nejvyšší úrovně.
    Za volantem však bude stále sedět řidič a za veškeré kolize a způsobené škody bude zodpovídat jen a pouze on sám.
    * * *
    Pokud se zde najde oponent mého výroku, rád s ním podebatuji a již mám připravené zcela konkrétní dotazy…

    1. Tady nemá nehoda ze strany vozidla jak vzniknout, pokud věš
      Tady nemá nehoda ze strany vozidla jak vzniknout, pokud věš pracuje jak má a pokud ne, nemůže to být vina řidiče. Jediné co může nastat je že dojde k nehodě z vnější příčiny. Já vím že je hodně moderní a populární to svádět na řidiče, ono je to vlastně populární už svádět i na strojvedoucí když se něco stane, ale pokud někdo vleze do silnice před jedoucí auto, a podobně tak prostě i dnes by neměl být řidič popotahován, ale veškerá škoda by měla být hrazena tím kdo tam vlezl, vjel…

      A než dojdete s pitomostmi jako výhybková dilemata a podobně, tak vězte že jsou to jenom pitomosti, nesmysli vymyšlené z dlouhé chvíle. (Které mimochodem jsou řešeny v zákonu o drahách paragrafem který zapovídá neproškoleným lidem, natož „civilům“ s výhybkami manipulovat) Nikdo si nebude kupovat stroj, který v případě problémů neposkytne jemu maximální ochranu, tedy představa že kvůli někomu kdo skočí do dálnice se auto rozmlátí i s celou posádkou o sloup blízkého nadjezdu je nesmysl. Stejně jako to že by mělo způsobit prudkým brzděním hromadnou kolizi… Jediné co se dá je stanovení maximální brzdné křivky a její aplikace. Ono z pohledu bezpečnosti a škod je lepší někoho srazit než se mu za každou cenu vyhnout a nadělat ještě více škody. Ostatně na silnicích nemají technicky vzato lidé mimo přechody a krajnice v opačném směru na cestách mimo město, moc co dělat.

      Takže celé řešení problémů odpovědnosti je na jeden paragraf že se chodcům zapovídá vstupovat do jízdní dráhy mimo přechody a místa k tomu určená.

      To bychom měli řešení než se vyřeší kompletně urbanismus měst tak aby se zajistilo mimoúrovňové křížení a tranzitní doprava se dostala z center, kde snad ani historicky nemá co dělat.

      1. Obávám se, že život je daleko pestřejší, ale nemám
        Obávám se, že život je daleko pestřejší, ale nemám strach, že by to robotické auto nedokázalo vyřešit.
        Např. ten chodec si tedy bude muset dobře vybrat ze kterého směru vyrazí, protože na houby do lesa za silnicí si už nezajde 😉

      2. Carlos:
        „Tady nemá nehoda ze strany vozidla jak

        Carlos:
        „Tady nemá nehoda ze strany vozidla jak vzniknout…“
        * * *
        Skutečně?
        1.
        Jak se udrží na cestě s velmi nekvalitním povrchem, výtlukami, zaplavenými dírami během deště?
        2.
        Jak pozná hrozící nebezpečí typu „uvolněný náklad na jiném vozidle“?
        3.
        Brzdná křivka je hezká věc – bude také nějaká „křivka předvídavosti“, kdy se sleduje třeba písek naplavený v zatáčce?

        Skutečně budu rád, přečtu-li si zde fundovanou odpověď…

        1. A co teprve pád letadla, hurikán a tsunami, že? Opustí
          A co teprve pád letadla, hurikán a tsunami, že? Opustí pobřeží včas?
          Dělám si legraci, ovšem Vámi popisované scénáře jsou dnes problém pro každého živého řidiče. 1 bych tipoval na přizpůsobení jízdy povrchu podle hlášení čidel, 2 je hlášení stejných čidel, co už dneska nepošlou Teslu podjíždět návěs kamionu, 3 je opět o čidlech, které zdálky dokumentují změnu povrchu a následně ztrátě adheze á la zapojení ESP, ABS atp.
          Fundovaně se obraťte s Vašimi dotazy přímo na vývojová oddělení firem.

          1. 1.
            Čidel?
            Čidlo výtluk bude fungovat jak?
            Ohmatávat

            1.
            Čidel?
            Čidlo výtluk bude fungovat jak?
            Ohmatávat jakousi radiodetekcí povrch vozovky na 30 metrů v celé šíři a ještě rozlišovat, co je kanálová mříž, co zátka uzávěru vody či plynu atd…?

            2.
            Ne, trhající se plachta na kamionu, který se kymácí a začíná z něj lézt materiál, na to čidlo není. Pohádky o moudrém software neberu vážně, podobně jako bajky o eleminaci všechy typů přelétávajíích ptáků a vyhodnocení jejich trajektorie letu atd.

            3.
            Naplavený písek nerozliší např. od odlesku na asfaltu žádný čidlo tak, jako normální řidič.
            Nehodlám zde vést polemiku o pseudořidiči, které vyrábí posledních 20 let různá podnikatelství, kam se chodí psát testy.
            Normální řidič sleduje vozovku před sebou, prootže ví, že po ní jede.

            * * *
            Vývojová oddělení firem jsou partičky vořežprutů, které za dotace, granty, sponzoringy a podobné peněžní zdroje vymýšlí blbosti – cílem je nějak si solidně žít, mít v práci dobrou zábavu a netrpět nouzí.
            Že to tak skutečně je, snadno doložím, pokud bude třeba…

              1. Obvykle koukám, kam mám – třeba taky na hloupě postavené
                Obvykle koukám, kam mám – třeba taky na hloupě postavené lešení, kterému se následně vyhnu.
                A pitomce, co se umí debilně řítit, už jsem několikrát vyhodnotil včas a tak se nedostal do problému.
                Ono totiž stačí umět vnímat a vyhodnocovat – tucání reproduktorů značí debila za volantem, stejně, jako vykuchaný výfuk nebo plynové prdítko v laufu, které má za účel dodávat blbečkovi za volantem pocit řízení husté káry.
                Ty snad reaguješ stejně, když jde proti tobě normální člověk nebo třeba čmoud?

            1. Psal jsem výše, na kamiony lze využít dynamické děje v
              Psal jsem výše, na kamiony lze využít dynamické děje v obraze. Pod to dáte tak 80 % věcí co potřebujete řešit. To že vyhodíte SW na kterém to stojí, jedno jestli je realizován jako skutečný SW, nebo jako konfigurace pro FPGA, nebo jestli někdo na základě opisu algoritmu nechal vyleptat ASIC, znamená že záměrně upravujete zadání tak aby nebylo splnitelné a dalo vám výsledek jaký chcete, zde tedy aby se autonomní vozidla ukázala jako nesmysl.

              Velmi podobnou strategii používají různí blokovači, kdy požadují technologii na to nepoužitelnou.

              1. Carlos: dynamický děj v obraze?
                Plachta na valníku, pod

                Carlos: dynamický děj v obraze?
                Plachta na valníku, pod kterouje sklizené zrno, se zčásti uvolní, zatřepe a vyletí trocha zrní.
                Nebo se protrhne někde nahoře na boku návěsu jakožto příznak již prolomené bočnice, kdy za ní letí ta lešenářská roura.
                Tohle vyhodnotí řidič, tedy člověk, nikoli software.

                KDO vůbec vlastně chce nějaké roboty vozící lidi a náklady po silnicích?
                Ochlasta, lemra líná řídit, diletant, další lemra líná dojít na autobus či vlak.

                1. Carlos: nic ze jmenovaného nejsem a přesto by mi vůbec
                  Carlos: nic ze jmenovaného nejsem a přesto by mi vůbec nevadilo, kdyby cestu k moři za mě odřídil robot

                2. Jo a tyto všechny děje vy samozřejmě supermanovsky
                  Jo a tyto všechny děje vy samozřejmě supermanovsky předvídáte vždy a všude. Autonomní auto si navíc drží dostatečně bezpečný odstup od toho před ním, na rozdíl od mnoha lidí, takže zase tu máte další prvek proti zrní a trubkám.

                  Víte kdo to chce? Například dopravní společnosti protože dráha je monopolem a přístupem státních cargo dopravců a zastaráním infrastruktury, celým molochem nepoužitelná. Nikdo jiný pak prakticky kusovky dělat nechce. To byste totiž musel najít nějaký způsob jak to cenově a hlavně rychlostně zatraktivnit. Vlastně je to super pro každého dopravce, vyřadí ten nejméně spolehlivý a nejproblematičtější článek, takové vozidlo bude mít možnost jet v podstatě 24 hodin denně.

                3. Carlos:
                  Ano, já předvídám. Vždy a všude. Třeba vím,

                  Carlos:
                  Ano, já předvídám. Vždy a všude. Třeba vím, kde se vyřítí pitomec v protisměru na 300 kg těžkém kusu kovu. A on tam velmi často bývá.

                  Ten odstup taky držím – tak, abych stačil zastavit.
                  Umím i různé režimy jízdy, ale to zde nebudu rozvádět, nerozuměl bys tomu, nemáš na to praxi.

                  Kdo to chce?
                  Jo, naivní bambula, který si myslí, že bude posílat povozy bez kočích.
                  Ale on nebude, pokud nenechá hodit náklad třeba do kontejneru na vlak. Pořád tam bude řidič, pořád.
                  Nebudou se tu motat pojízdné automaty po silnicích, stejně jako nebude létat eroplán bez pilota (a s elektrickým pohonem už vůbec).

                  * * *
                  Ještě nějaký argument?
                  Letadélko na solár pro jednu osobu, rozpětí 70 metrů?
                  Vrnítko s osmi vrtulkami pro pětiminutový skok?
                  Tesla-robot ujela za slunného dne v Kalifornii 50 km bez zásahu do řízení po dálnici?
                  Nebo snad nějaká další pohádka kolem mobilních telefonů, jak je v oblibě…?

                4. tak jsme se zasmáli :-))) jen opravdu hodně zaslepený
                  tak jsme se zasmáli :-))) jen opravdu hodně zaslepený člověk může tvrdit jak to bude na planetě Zemi vypadat za 5, 10, 20, 50, 100 let, já osobně to nevím, ale vím že to neví ani prozíravý člověk, takže tvrzení „Nebudou se tu motat pojízdné automaty po silnicích, stejně jako nebude létat eroplán bez pilota (a s elektrickým pohonem už vůbec).“ je pouze dočasně pravdivé tvrzení, vše je jen otázka času, takže je jen otázka času jestli to bude za 5 , 50 nebo 100let

                5. je hezké že z toho auta poletí lešenářská trubka, ale v
                  je hezké že z toho auta poletí lešenářská trubka, ale v kolika procentech havarií se setkáme s tou lešenářskou trubkou? a je otázka jestli se té trubce vyhne i normální řidič? ne každý je Chuck Norris, takže já osobně bych se toho autonomního řízení vůbec nebál, zvláště pokud bude většina vozidel autonomních tak jednoznačně ubude prasat na silnici, nepředpokládám že roboticky řízené auto bude předjíždět na plné čáře, řezat zatáčky půlkou auta v protisměru a jiné prasárny, takže já osobně výměnou za úbytek těchto prasáren raději risknu tu lešenářskou trubku :-)),jinak samozřejmě robot plně nenahradí člověka ale už vidím jak člověk je 24h denně 7 dní v týdnu pořád zapnutý na full výkon a soustředění jako ten robot, robot s tím nemá nejmenší problém

                6. Tady nejde o procenta s lešenářskou trubkou, ale vůbec o
                  Tady nejde o procenta s lešenářskou trubkou, ale vůbec o sledování dění řidičem.
                  Pokud vidím, že vozidlu přede mnou čůrá olej z vany, reaguju hned a přiměřeně situaci, abych nehodil tlamu.
                  Co udělá automat?
                  Asi nic, ale někdo tu určitě vybafne něco o prudké inteligenci, radarech, rozboru unikající látky a bláblá…

                  Jak sleduju, asi toho taky moc najeto nemáš.
                  Řezání zatáček přes protisměr je dost široký pojem. V některých případech je taková jízda nutná, třeba u těžších vozidel, souprav, za určitých situacích při zhoršené sjízdnosti apod.
                  Předjetí na plné čáře – platí totéž. Pomalu jedoucí vozidlo (cyklista, samojízdný pracovní stroj) předjedu bez ohledu na jakoukoli čáru tak, abych měl dostatečný odstup, pokud je v protisměru volno a dostatečně to mám ověřeno.
                  Jsem zvědav, jak bude nějaký praštěný software řešit tyhle situace – asi pojede desítkou několik kilometrů.

                  Ale to je pořád dokola – postavím zcela obvyklou reálnou dopravní sitaci a kdejaký vořežprut tu postaví teorii, tak to ten kouzelný počítač zvládne…

                7. já mám najeto miliony kilometrů ale s nehodama (Flatout,
                  já mám najeto miliony kilometrů ale s nehodama (Flatout, Driver, Need for speed aj.)
                  ad. řezání zatáček samozřejmě se bavím o supermanech v osobácích co mají problém udržet auto ve svém jízdním pruhu a to tam mají namalovanou plnou čáru, ale asi mají dost najeto a na sedadle spolujezdce rysa ostrovida a ten vidí za zatáčku že tam nikdo nejede, a když náhodou jede tak má smůlu

                  ad předjetí na plné čáře – samozřejmě se bavím opět o supermanech obzvláště se značkou A kteří předjíždějí pomalu jedoucí vozidla jedoucí rychlostí 90 – 100km/h na silnicích 3 třídy a nejlépe ještě předjíždějí v mlze, asi mají už v autě namontované nějaké senzory a čidla a k tomu ten výkonný software

                  a nejsem žádnej vořežprut, jsem jen obyčejnej vidlák z vidlákova, ale počkej až si tě podá Vondrak, ten ti pěkně ukáže

                  a to sledování dění řidičem, tak těžko může nějaký řidič a to včetně Chucka Norrise soupeřit s robotem, pokud bude mít robot správný program tak není co řešit (robotické auto klidně bude schopno se i vyhýbat motýlům a mouchám a to nedá ani Chuck Norris)

            2. Že Vy budete, prozíravý člověče, naštvaný samuraj ze
              Že Vy budete, prozíravý člověče, naštvaný samuraj ze staré školy? Ten co chytá střelu v letu, respektive silou myšlenky ji vrátí zpět přes hlaveň střelci do zásobníku. I s nábojnicí. Tedy kromě toho Všechno jsem viděl, všechno znám a všude jsem byl dvakrát. Užívejte si toho dle libosti, ale nevyvíjejte raději autonomní vozidla :-)))))

              1. Radovan:
                Ne, žádný samuraj.
                Ale nejedna kulka mi kolem ucha

                Radovan:
                Ne, žádný samuraj.
                Ale nejedna kulka mi kolem ucha hvízdla, bojové úkoly jsem plnil, statisíce km různými vozidly jako řidič najezdil.
                Autonomní vozidla vyvíjet nehodlám, ale o automatizaci mám toho v povědomí dost.

                1. Radovan:
                  Ne, jen jsem od malička jezdil na tříkolkách,

                  Radovan:
                  Ne, jen jsem od malička jezdil na tříkolkách, kolech, větších kolech, malých motocyklech a větších motocyklech, s osobními i nákladními automobily, speciálními vozidly atd.
                  Mám tedy zkušenost z provozu, údržby, oprav.
                  Krom toho vím leccos o konstrukci vozidel i dopravních stavbách.

                2. V tom případě bude lepší Vaše know-how uplatnit jinde
                  V tom případě bude lepší Vaše know-how uplatnit jinde než tady na fóru a nejlépe komerčně. Protože pak můžete mít onen pocit – s tak rozsáhlými vědomostmi – házení perel sviním. To si nedělám legraci, to myslím vážně.

        2. 1) Vozidlo má několik nezávislých systémů vidění,
          1) Vozidlo má několik nezávislých systémů vidění, které by měly být v těchto verzích již sto dokonce lépe než člověk odhadnout terén, zatímco vy vidíte jenom díru, tak vozidlo je schopné změřit i její hloubku porovnat s podvozkem atd.

          2) Stejně jako člověk, uvolněný náklad bude mít nějaké podivné dynamické chování, například se bude kymácet ze strany na stranu, to lze vyhodnotit mezi snímky. Samozřejmě pokud dojde k akutní havárii typu praskne lano a vysypou se cihly/písek těsně před vozidlo, tak na to nezareaguje ani stroj ani člověk. Ale to je vina toho před ním.

          3)Dále lze nejspíš zajistit detekci materiálu na cestě, samozřejmě to není jednoduché, ale každý materiál má nějakou odrazivost pro zvuk, světlo… to by mělo jít odhalit, také by měl stroj jít nacvičit aby sledoval například terén kolem, jestli po silnici teče voda a v tom rozpoznat případný zdroj nebezpečí. Jaký na to ale je třeba výkon HW nevím. Ale lze to udělat. V podstatě celé toto stojí jen na dvou omezeních, algoritmech a HW. Oboje je řešitelné a jde jenom o cenu.

          Rozhodně na straně vozidla ale nemá jak dojít k havárii typu machruji, nebo mikrospánek, nebo drogy…

          1. 1.
            Vidím díru (nerovnost) a reaguji okamžitě, dle situace

            1.
            Vidím díru (nerovnost) a reaguji okamžitě, dle situace zpomalením nebo změnou směru.
            Hloubku stejně nezměříš, protože si žádným čidlem nesáhneš např. na vnitřní tvar výmolu, který může být značně nepravidelný.
            A taky umím regovat přiměřeně na situaci, kdy se po silnici válely rozházené malé černé plastové sadbovače, popadané asi z valníku zemědělců.
            To ovšem žádný „automat“ neumí.
            Nedávno měl kolega problém se služebním autem, které začalo samo prudce brzdit, když před ním přeletěl kus alobalu.
            Takže jasná věc – řidiče nemůže nikdy nahradit v plné míře jakési zařízení.

            2.
            Uvolněný náklad protrhne plachtu, okamžitě reaguju snížením rychlosti a změnou směru, všechno dle situace.
            Kamery a software nerozliší tak rychle jako člověk, že jde o mimořádnou událost. nemají totiž z čeho tohle poznat- plandá tam jen urvaný cár, nebojdeo destrukci, za kterou bude následovat padající lešenářská trubka?

            3.
            Detekce materiálu na cestě je utopie, jde o sakra drahou záležitost.
            Teče voda?
            Nebo třeba louh z převrácené cisterny, která se tam někde válí ve svahu…???
            Kdo to pozná hned a kdo na to nemá soft?
            Člověk, nebo automat?

            4.
            Machrování je v současnosti o řád až dva vyšší, než před cca 30 lety. Lze je do značné míry eliminovat restrikcemi, tvrdými postihy. Na to by ovšem bylo nutno obnovit vymahatelnost pravidel.
            Pro drogy platí totéž, pro mikrospánek bymohl mít účinek omezení individuální dopravy.

            Za správné řešení považuji upřednostnění hromadné dopravy, omezení zbytečných přeprav.

            1. Stejně jako se to učí člověk se to umí naučit i stroj,
              Stejně jako se to učí člověk se to umí naučit i stroj, s tím že u nich je učení mnohem snadnější než u lidí a mnohem rychlejší. Algoritmy lze upravit a letící alobal poznat. S tím slovem nikdy bych byl na vašem místě opatrný, to že tu bylo tolikrát a pokaždé se ukázalo že to lze. Navíc srovnáváte nějakého level 1 autopilota s něčím co má být plně nezávislé, to je jako vzít v té době dobře pochopené a propracované vodní kolo na horní vodu a Newcomenův parní stroj a po srovnání jejich schopností pohánět pumpu prohlásit že parní stroje jsou k ničemu.

              Viděl jste někdy pracovat třeba ultrazvukový skener? Ten umí celkem pěkně a přesně skenovat prostor a dělat z toho 3D mapu, dále je to na zpracování.

              Zase srovnáváte technologii ve stavu třeba 2-4 roky zpátky, nebo ještě více, s tím co bude za 5 let na testu. To je nonsens.

              Ten louh nepoznáte ani vy, můžete jenom hádat, ale nepoznáte, navíc jsme se bavili o naplaveném písku kde je voda dobrým indikátorem jeho možné přítomnosti.

              Restrikce jsou dost blbost, nic moc extra nebudete řešit, jenom naštvete hromadu lidí. Musíte najít jiné řešení. Do hromadné dopravy stejně tak lidi dostanete spíš tím že jim tam dáte kvalitní služby na kvalitní infrastruktuře než tím že omezíte ostatní druhy dopravy.

              Ale ono hledat a řešit příčinu je vždy horší a komplikovanější než něco zakázat.

              1. Carlos:
                1.
                „Algoritmy lze upravit a letící alobal poznat“ –

                Carlos:
                1.
                „Algoritmy lze upravit a letící alobal poznat“ – aha, až ta situace nastane, tak zaběhneš za SW vývojářem a on to tam upraví.
                A pak znovu a znovu, nutno vyhodnotit ty ptáky a jejich trajektorie letu atd.
                Nějaké to bude obtížné, že?

                2.
                Jo, tyhle scannery pracujou.
                Kolik taková kára bude stát díky tak náročnému vybavení?

                3.
                Ale poznám – vidím cisternu a je mi jasný, že tam nemusí téct obyčejná voda, kdežto tenhle robot ví prd. Cisterna mimo vozovku ho nezajímá.

                Voda a ten naplavený písek?
                To je vtip?
                Kolik jsi toho najezdil?
                Tys ten písek asi moc často nepotkal, co?
                On tam obvykle leží úplně suchej, hlavně v zatáčkách, který se lámou v nejnižším místě terénu.
                Ale možná nevíš, co to je okresní silnice, oni to dnes studenti moc neznaj…

                4.
                Restrikce je blbost?
                Příliv ožralců na naše silnice je OK…?
                No jasně, pán má rád neomezenou svobodu, že…?
                A ano, investice do hromadné dopravy a ne do vývoje robotických nesmyslů, tam je řešení.

                Hledat skutečnou příčinu a vytvářet řešení je těžší, než šířit fantasmagorie o sluníčkové budoucnosti.

                1. 1) Ne, to znamená že se na několika desítkách až
                  1) Ne, to znamená že se na několika desítkách až stovkách vozidel budou ladit algoritmy až budou dost daleko, to je také otázka pár let.

                  2) Ptáte se na něco co neví ani výrobci scanerů, navíc zatím jsme u nich v situaci že jsou drahé protože se dávají o drahých aplikací, tedy se to ztratí, tlak na snížení ceny bude.

                  3) Stejně jako co je v té cisterně nezajímá asi tak 80% řidičů.

                  Tak to máte ale pitomě navrženou cestu, a máte pravdu mám štěstí že u nás je zrovna jak na potvoru rovina a celkem široké cesty, takže se tu takové věci nezdržují, tedy je v tom místě zřízen propustek a spád takový aby se tam nic nedrželo. Navíc to opět lze ošetřit na základě X známých podmínek.

                  4) Ano, restrikce jak se provádějí jsou blbost protože se prosazují totálně bez nějakého prověřování a jen na základě emocí co si kdo vykřičí, už teď jich je až až. Někdy si to projděte.

                  Mnohem větší problém než ožralové, kterých jsou tak promile, představují jisté jiné skupiny lidí ve vozidlech, nejčastěji ti kteří se jím přepravují pár set metrů z pohodlnosti.

                  Do robotických věcí jdou tak maximálně stovky milionů, jenom uvést naši železnici na stav 21. století vyžaduje kolem 1 bilionu korun. Musíte řešit silnice, vodní cesty, leteckou dopravu… Kdyby se to mělo všechno uvést do nějakého slušného stavu během krátké doby tak ročně je třeba proinvestovat jen do rekonstrukcí dráhy kolem 100mld korun ročně, tedy asi 2.25 % HDP. Kdybyste přidal silnice a vodní cesty, je to řádově někde jinde. cokoliv robotického jsou proti tomu buráky, jak se říká v Americe.

                  Pokud chcete o hromadné dopravy dostat lidi a náklad tak musíte změnit model, zrychlit, zavést hodinový takt moderních vozidel, nebo alespoň modernizovaných, technologii řídicích vozů… Ne tam nahnat lidi protože silnice uděláte nepoužitelné restrikcemi.

                2. Jen technicka, ultrazvukove senzory jsou jako „dalkovy senzor“
                  Jen technicka, ultrazvukove senzory jsou jako „dalkovy senzor“ pro relativne rychle se pohybujici vec jako auto dost k nicemu (kvuli malemu dosahu a pomale rychlosti zvuku a z ni plynouci nizke rychlosti snimani). Manevrovani pri pomale rychlosti je samozrejme neco jineho.

                3. Carlos:
                  1.
                  Budou se ladit donekonečna.
                  Nikdy nedosáhnou

                  Carlos:
                  1.
                  Budou se ladit donekonečna.
                  Nikdy nedosáhnou úrovně řidiče.

                  2.
                  Drahé jsou a budou.
                  Kšeft je kšeft.
                  Dost dobře si dokážu představit, jak nějaká ta automatická robotická kára začně blbnout, motat se dokola, zacyklí se nebo bude trucovitě a vzdorovitě stát, kde nemá. Následně ji banda nasraných řidičů fyzicky zneschpní a odhodí z cesty.

                  3.
                  Cisterna zajímá, pokud řidič uvažuje.
                  Pokud je blb, má smůlu.

                  A uhodl jsem – málo jsi najzedil.

                  4.
                  Restrikce jsou a vždy budou nutnost.
                  Proti chlastu, proti drogám, i proti lemplům za volantem atd.

                  5.
                  Jo, do dopravních cest třeba investic, nikoli do fantasmagorií typu „robotické řízení, doprava zásilek drony, elektrické vzdušné taxíky“ a podobně.

                4. Nemáte představu jak jsou systémy dělané, nevíte nic o
                  Nemáte představu jak jsou systémy dělané, nevíte nic o násobném jištění, watchdozích, formální verifikaci a podobně, to nejsou windows.

                  V těch milionech, nebo až stovkách milionů, to bude zlevňovat.

                  Robotická zařízení představují tak setiny promile jestli vůbec něco ze státního rozpočtu, v našich cenách tak metry pankejtu.

                  Až na to že jsme v současné době tak zarestrikcovaní že se prakticky nic nedá dělat. Někdy si zkuste přečíst nějaký zákon a zjistit co všechno nesmíte, na jaké blbosti se musíte dovolovat. pak vám to možná dojde.

                  Mnohem více uděláte když přesvědčíte lidi že si do obchodu za rohem nemusí jezdit autem a podobně, to je lepší řešení než všechny restrikce.

                  Mimochodem jsme spolu husy nepásli.

                5. Carlos:
                  1.
                  Nemusíš tu házet watchdogy.
                  Co je třeba „dva ze

                  Carlos:
                  1.
                  Nemusíš tu házet watchdogy.
                  Co je třeba „dva ze dvou“ u vlakových zabezpečovacích zařízení znám dobře a ty různé komparátory taky. Windows mě nezajímá.

                  2.
                  Jo, zlevní. Ne však zase tak moc.

                  3.
                  Robot jen tam, kde má smysl.
                  Ne na kraviny.
                  Auto nejede po kolejích, někdo mu musí držet stopu.

                  4.
                  Ne, ty nepoučuj, co mám číst – já tu nezavedl za poslední roky ty blbosti, kdy si nemohu nakládat s vlastní věcí, jakou je auto, kdy nesmím to, co jsem mohl dřív a kdy naopak musím solit prachy kdejakému šmejdu za nic.
                  To zde zavedli ti, které sis volil.

                  5.
                  Do krámu za roh dojdu pěšky, kousek dál na dojedu na kole.
                  Motocykl menších kubatur se dal kdysi dosti dobře použít – to už nelze, nutno poděkovat vývoji (KDO z nás dvou na tom má asi větší podíl, že…?).

                  6.
                  O husách řeč nebyla a já je do tématu netahám.

                6. Vypadalo to že o tom nevíte.
                  No to jsme si taky mysleli o

                  Vypadalo to že o tom nevíte.

                  No to jsme si taky mysleli o fotovoltaice, takže nikdo nečekal ten propad, pokud se půjde do milionových sérií zlevnění je myslím možné a to dost zajímavé.

                  Na tom už se také pracuje, ať už pomocí GPS, nebo pomocí čar na silnici, ve výsledku to bude kombinace více věcí, jsou zajímavé navigační systémy ve vývoji.

                  Já jsem je také nezavedl a ty co je zavedli jsme nevolil.

                  No to vás šlechtí, ale kupodivu hodně lidí si na pár stovek metrů to auto bere.

                  Ještě jednou husy jsme spolu nepásli, nenapovídá vám to něco?

                7. zřejmě Carlos:
                  1.
                  Vím, bez ohledu na něčí dojmy.
                  2.
                  Ne,

                  zřejmě Carlos:
                  1.
                  Vím, bez ohledu na něčí dojmy.

                  2.
                  Ne, tyhle přístroje se stále vyvíjí a budou stát dost – to není jen nějaký hloupý panel.

                  3.
                  a)
                  Čára na silnici = vtip.
                  Sněžení, posyp, znečištění vozovky = bez čáry.
                  b)
                  GPS?
                  U vlaků na kolejích pro označení bodů ano, to je již používáno.
                  Nikoli však pro liniové vedení a udržení se v trase při takových rychlostech. Jak známo, GPS lze snadno zarušit.
                  Takže těžko…

                  4.
                  Nevolil?
                  Těžko s jistotou dokazovat, co kdo volil, ale leccos se dá odhadnout. Komu sypou hlasy naivní studenti? Referendum o vstupu do EU byla také určitá volba…

                  5.
                  Lenoch si auto bere, třeba aby neutrpěla jeho image.
                  KDO z nás dvou k tomu má blíž…?

                  6.
                  JÁ sem husy netahám.

                8. Ano, zapomenul jsem se podepsat.
                  Vývoj někam směřuje a

                  Ano, zapomenul jsem se podepsat.

                  Vývoj někam směřuje a povede k nižší ceně, to není JE u které to jde právě opačným směrem z jiných důvodů.

                  Existují takové navigační systémy a postupy které toto zvládnou a jejich přesnost je pro tyto nízké rychlosti dostatečná. Dělají se kombinované přijímače a daleko víc.

                9. Carlos:
                  Dejme tomu, že rychlosti do 200 km/h budeme

                  Carlos:
                  Dejme tomu, že rychlosti do 200 km/h budeme považovat za nízké.
                  Jenže pro silniční vozidlo nutno počítat s členitostí terénu, po kterém se pohybuje. A na to už řízení podle GPS stačit nebude, nehledě na možnost rušení,kterou jsem zmínil.
                  cena elektronických volovinek sice obvykle časem klesne, ale pro skutečně spolehlivá zařízení to obvykle neplatí (nejen jaderný průmysl, ale také letectví a doprava obecně).

                  Takže za volantem stále řidič, ve vlacích strojvedoucí – snad kromě malého metra jako např. v Lille, kde už to běží desítky let, nebo nejmodernější v Rijádu, rychlost max. 40 km/h. Jezdí sice na povrchu, ale v uzavřených koridorech.
                  Ve vzduchu stále pilot, co se dopravy týká.
                  Nikdo si nevezme na triko stovky lidí vozit bez personálu.

                  A ještě zopakuju – nejden autonomní trakař bude ležet rozkopaný v pangejtu, až způsobí kolizi…

                10. Samozřejmě že se na plné automatizaci v letectví, a
                  Samozřejmě že se na plné automatizaci v letectví, a hlavně na snížení cen, pracuje, právě tam se tyto systémy na jednotku vyplatí nejvíce. Výcvik pilota je příliš nákladný a jakýkoliv lidský činitel nahoře představuje nebezpečí. Drony jsou jenom začátek.

                  Jaderný průmysl může za spolehlivý považovat asi jenom vtipálek, kolik pokusů to v průměru potřebují v Temelíně na nahození bloku? 3? Kolik to bylo v poslední době zase skandálů s ocelí na reaktorech? Kdesi to má skončit snad opatlání nádoby epoxidem pro její zpevnění. Protahováním stavby a nespolehlivostí dodávek? Jen co se spolehlivosti týče tak se běžně dosahuje spolehlivostí použitelných v kosmonautice, kdy se čipy z automotive používají v satelitech.

                  Abyste se nedivil, právě to že už teď se na dráhu montují všemožná zabezpečovací zařízení může být dost dobrým základem pro náhradu strojvedoucích. Co teď zbývá? Dodělat lokomotivám „oči?“ Na jakou reálnou vzdálenost vůbec člověk zareaguje? 100-250m? Víc to nebude. Což lze řešit zase s pomocí optiky, několika úrovněmi rozpoznávání, např do 50m, 150m a 250m kdy to sjedete pro každou N-tici obrazů. Tím obejdete problém s rozlišením a velikostí objektů.

                  Jednou jsme to z krabice už pustili takže dříve či později se k tomu dojde. Můžete zkoušet si prosadit různé zákazy, dupat křičet, ale pokud nedojde k celosvětové katastrofě tak dříve či později se tu ty stroje objeví. A víte proč?

                  Protože jednak nám tu klesá demografie (import nepomůže, není kde brát, kvéry a potravinovou pomoc do rozvojového světa za levné suroviny to ano, ale školství to ne, nemáme na pořádnou reformu a použitelnost ani u nás, podívejte se jak je u nás v obecném povědomí líčena škola) a jednak lidi nechtějí mnohdy dělat to co je nebaví a povolání strojvedoucího, řidiče atd. prostě tak atraktivní není.

                  Nesou lidi jak se říká, DPMB má chronický nedostatek řidičů a o strojvedoucí se společnosti přetahují. Navíc v ekonomice chybí podle hospodářské komory asi 300k pracujících. To jsou ideální podmínky k tomu aby se robotizace a automatizace zavedla.

                11. 1.
                  V dopravním letadle BUDE pilot.
                  A kromě bulvárních

                  1.
                  V dopravním letadle BUDE pilot.
                  A kromě bulvárních výkřiků nenajdeš nikd einformace z odborných zdrojů, že by tomu mělo být jinak.

                  2.
                  -?
                  JE má perspektivu.
                  Za současné situace neexistuje náhrada.

                  3.
                  Strojvedoucí kouká dál, než 250 metrů.
                  A je to sakra dobře, viz Studénka 2008, kde zlodějsko-podvodnická firma způsobila tragickou nehodu, ovšem díky kvalitnímu strojvedoucímu byly následky menší, než kdyby se padající mostovky nevšiml.
                  A mimochodem, téměř 60 let starý vlakový zabezpečovač s autoblokem není na současné poměry nic extra, ale v případě lomu kolejnice bývá dosti platný (hlídá se celistvost kolejnic díky kolejovému obvodu). Např. Němci jej takto udělaný nemají.

                  4.
                  Ano, dost se toho za posledních 30 let zmrvilo – třeba školství.
                  Kdo nese vinu?
                  Já ne.
                  Ale můžu ukazovat a říkat jména – tak pozor, koho jsi volil…

                  5.
                  Robotizace a automatice se závadí všude možně.
                  Jisté je, že v silničních motorových vozidlech zůstane na veřejných komunikacích stále řidič.

                12. Nebude, samozřejmě že ne zítra, ale nebude. Leda že si
                  Nebude, samozřejmě že ne zítra, ale nebude. Leda že si tam někdo legislativně vydupe ten nesmysl že tam musí sedět člověk. Více se ode mne bohužel nedozvíte.

                  JE by měly perspektivu pokud se je naučí výrobci dělat levně, rychle, s minimálním zpožděním a bez prodražování. Za současných podmínek do toho nikdo soudný nepůjde. Plynu je na světě dost a je poměrně univerzálním palivem a dá se případně i vyrábět, nemá popílek a neprodukuje nějak extra nebezpečného odpadu.

                  Tak se tam dá příslušná optika která ti vidění umožní, dáte tam výkonnější HW, řešitelné to je. Ale je jistý limit za který nevidí ani ten nejlepší strojvedoucí. I se zrcadlovkou střední třídy se dá pořídit obraz dost dobrý na to abyste si pohodlně přečetl čísla lokomotiv. to by snad už stačit mohlo, ne? Zaintegrovat do systému autoblok + vlakový zabezpečovač zase problém být nemusí, pokud tuto fíčuru detekce lomu kolejnice, která je mimochodem celkem užitečná, nechtějí zaintegrovat tak je to k jejich škodě, ale bylo to zmíněno na některé pracovní skupině? Zkusil to někdo protlačit do specifikace? Pokud ne pak je to takové to české brblání. (Mimochodem jsem slyšel že zařízení AŽD je v jistých ohledech bezpečnější než zařízení dalších výrobců)

                  Ale stále sem taháte věci které lze odladit už při specifikaci/návrhu systému a nic co by byla neřešitelná překážka. Taková totiž asi ani není, může být něco teď neřešitelného, ale to neřekne půl slova o stavu během deseti či dvaceti let. První elektrické „lokomotivy“ žraly libry zinku a výkon byl 0 0 nic, všechno v nich bylo zle, komutátory, motor… O 40 let později se vozí lidé elektrickým vláčkem na výstavě a během dalších 25 se rozjíždí první elektrické vlaky. My jsme dneska v podstatě v situaci kdy už máme všechno připravené, víme jak na motor, máme i ty vláčky na výstavy, máme před sebou poslední fázi.

                  To školství není jenom o politicích, podívejte se jak je škola obecně zažitá mezi lidmi, nuda, šeď, pruda. Leze to i z X grafů:
                  theatlantic.com/education/archive/2013/12/graph-countries-with-higher-math-scores-have-unhappier-kids/282001/
                  Toto moc na politiky svádět ani nejde, něco je asi blbě, soukromí tip je kulturní líčení skol a to že se metody nijak moc nemění. Ano je to jenom jeden předmět, ale i tak je to procento žáků poměrně nízké. Celá naše reforma školství se redukovala na dvě témata, inkluze a peníze pro učitele. To je nesmysl, je třeba najít způsob jak zlepšit skóre a zároveň výrazně zvýšit spokojenost se školami. To ale nejde řešit jednoduše úřednicky testy a pod.

                  Veřejné cesty se budou v určitý moment moct jít klouzat, najde se jiné řešení. A že je možná na čase do silniční dopravy pustit soukromé investory. Sice se to nemusí líbit, ale třeba by byli rychlejší než současný státní marast. Pakliže se do toho zase nezačne montovat stát aby to nebylo.

                13. Carlos:
                  1.
                  Pilot tam bude vždy, stejně jako další

                  Carlos:
                  1.
                  Pilot tam bude vždy, stejně jako další personál.
                  Kde pilot není žádoucí, jsou leda tak bojové letouny nebo stroje pro zvláštní operace.

                  2.
                  Plyn?
                  Ano, ale pročpak asi není tolik rozšířen?
                  A stíle se budují JE a stále…

                  3.
                  Jo, optika atd.
                  A stále tam bude člověk, dohlížející na stroj, stejně jako další obslužný personál.
                  Kdeže to tak není?
                  Minimetro, pozemní lanovky, metro Rijád do 40 km/h a podobně.
                  Nebo se pletu?

                  4.
                  Školství už nedá dokupy nikdo, musel by přijít diktátor či nějaká forma totality.

                  5.
                  Citace:
                  „… je možná na čase do silniční dopravy pustit soukromé investory….“
                  * * *
                  To je ovšem šílenost.

                14. Proč by měl? Už dneska dělá velkou část letu
                  Proč by měl? Už dneska dělá velkou část letu automatika, zredukujete to tak že tam bude podstatně levnější obslužný personál. Ona licence na jeden typ letadla a pilotní průkaz jde do milionů na jednoho pilota, dále k tomu vysoká mzda, takže všechny důvody k tomu jej automatem nahradit. Pokud zvládnete autonomně vojenskou akci, tak civilní záležitost také.

                  Nenapadá vás že asi do před pěti lety globální trh s plynem neexistoval? Teprve až s tankery na LNG tu vzniká možnost plyn dovézt z kteréhokoliv koutu planety. Jinak v zemích které plyn mají vlastní se plyn k výrobě elektřiny využívá hodně dlouho. U nás byly první MWh z plynu vyrobeny v Brně pár let po válce kdy po určitou dobu teplárna pracovala čistě na zemní plyn, pak se zase vrátila ke spalování uhlí, pak snad mazut a pak znovu plyn od 80.-90. let. Navíc se poznání o ložiscích plynu dost vyvíjí, už to nejsou jen konvenční zdroje, dokonce už ani břidlice nejsou nejnovější, ale jsou již zajímavé výsledky s hydráty. (Nehledě na to jak dělat plyn už v podzemí se ví dlouho) Dneska se snaží plyn vyvézt už v podstatě každý místo toho aby jej jen tak zbůhdarma pálil na fléru.
                  Když se podíváte kdo a jak staví JE, tak nikdo soudný do toho nejde, jedná se o politické zadání, nebo firmu, mnohdy s účastí státu, která kdysi JE začala používat a teď jede v zaběhaných kolejích. Když necháte stát zasahovat do energetiky, tedy entitu s „neomezenými“ zdroji tak se nějaká lobby, malá domů a kde co objeví, jaderné projekty jsou na to dost dobré příležitosti. U soukromé společnosti se to moc nestane, respektive taková společnost danou osobu rychle vymění, nebo skončí v úpadku.

                  O stroj se bude samozřejmě někdo starat, ale v depu a za směnu se postará třeba o 5 strojů. Změní se to, sám musíte vědět, když se motáte kolem dráhy, kolik lidí potřebujete na plný provoz tratě s různými typy ZZ a ovládání stanice. Takže když řeknu že na trati, dvojkolejné projede za hodinu 6 vlaků v každém směru, tak máme 12x mzda strojvedoucího, pokud se tam hodí plná autonomie tak budete muset platit tak jednoho člověka co bude někde čučet do monitoru a stavět cesty atd. A i to se dá jistě do značné míry automatizovat.

                  Ale jo, školství někdo do kupy dá i bez diktatury. Právě diktatury v minulosti mají jistě nezanedbatelný podíl na současném stavu. Mátě těch přístupů kde se inspirovat dost, jenom musíte chtít problém vyřešit, ne jen řešit. Proč se učitelé neustále ptají kdy dostanou více peněz a neptají se na to jak jim může ministerstvo pomoct se zlepšením výsledků žáků? Úředníky samotné to také moc nezajímá, maximálně jenom jedna osa, ale bez úpravy na té druhé to prostě nepůjde.

                  Proč? Proč by mělo být šílené nechat firmu postavit cestu a vybírat na ní poplatky? Rychlost výstavby silnic dálnic železnic je tristní proti tomu co by bylo třeba. když je stát neschopný pořádně stavět, možná je na čase aby to nechal někomu kdo si nemůže dovolit stavět 10km třeba 30 let.

                15. Carlos:
                  1.
                  “ Pokud zvládnete autonomně vojenskou akci, tak

                  Carlos:
                  1.
                  “ Pokud zvládnete autonomně vojenskou akci, tak civilní záležitost také.“
                  Naivní představa, každá akce je úplně něco jiného.
                  U vojenské akce neexistuje odpovědnost za přepravované cestující.

                  2.
                  A že ten plyn nějak nefrčí?
                  Asi problém jej dovézt…

                  3.
                  Vezmu to z opačného směru – proč asi funguje 35 let metro v Lille?
                  Protože tam ten strojvedoucí opravdu není potřeba a při poruše je snadné soupravu odvézt. Stanice blízko od sebe, malá rychlost, lehké soupravy.
                  V Rijádu se jezdí po povrchu nebo v tubusech, max. 40 km/h.
                  Opět lze snadno zasahovat v případě poruch atd.
                  Na trati, kde se jezdí 200 km/h tohle nelze.

                  4.
                  Školství nikdo dokupy sám od sebe dávat nebude, nemá proč.

                  5.
                  Jo, už aby to stavěl fakt dobrej soukromník.
                  Třeba Bogl a Krýsl, co…?

                  Ne, tohle opět zcela naivní představa.
                  Proč by to asi tak někdo dělal?

                16. Taková stíhačka, nebo vojenský materiál, bude stát více
                  Taková stíhačka, nebo vojenský materiál, bude stát více než odškodnění pozůstalých. A jestli se dnes podělá letadlo tak taky nepomůže ani svěcená. Pokud to jde totálně do kytek, tak ani nejlepší pilot nic neudělá. Dneska člověka potřebujete akorát tak na start a přistání, lidi jsou tam pro dlouhé iterační cykly (schvalování) a životnost letadel.

                  Ale jo, frčí, jenom ne u nás protože není důvod, to se dá uhelkám třeba 3 roky navíc proti zbytku EU na nové filtry a tak. V USA je to už starší záležitost, z uhlí se dodělávají starší projekty započaté před mnoha lety. Taky je stále dost starých levnějších elektráren a do toho velké poklesy cen kvůli OZE. Ale to přijde.

                  Ale lze, jenom zadejte podmínky a to řešení dostanete, samozřejmě když zadáte nereálné tak to nejspíš nedostanete. A víte co je na tom nejúžasnější? V podstatě kdokoliv se může pustit do vývoje potřebného software, můžu si tu stáhnout desítky hodin cabin view z ČR, Polska, Ruska, nebo které železnice s jakou návěstní soustavou chce, na čemž se dá cvičit síť pro rozpoznávání. Mehcanika? Světla? Pajduláci a praporky? Nebo snad košová? Klidně dá se to sehnat. Dá se to pichnout na zjednodušený simulátor, dá se to trénovat na desítkách, stovkách paralelně běžících aplikací… Schválně jsem se díval, základní rozpoznávací frameworky a knihovny jsou zdarma ke stažení.

                  Jestli si chce Bögl a Krýsl postavit silnici a provozovat ji tak prosím, já jim v tom bránit nebudu. Jestli si tu The Boring Company hodlá postavit tunel Praha-Brno, ať si jej postaví.

                17. Možná se to málo ví, ale trať Ostrava-Svinov
                  Možná se to málo ví, ale trať Ostrava-Svinov Opava-Východ je na úrovni automatizace, kdy je tam ten strojvedoucí zbytečný.

                18. Radovan:
                  Ale ani náhodou, to jsou zase nějaké

                  Radovan:
                  Ale ani náhodou, to jsou zase nějaké pohádky.
                  Odkud je ta informace?

                19. Dohledejte si, nebuďte líný. Jmenuje se to AVV,
                  Dohledejte si, nebuďte líný. Jmenuje se to AVV, automatické vedení vlaku, funguje to v propojení a ASVC, automatickým stavěním vlakových cest, nutnou podmínkou jsou na trati DOZ, dálkově ovládaná zařízení a kromě jiného je cílem i rekuperace trakční energie. Prostě vlak se rozjede rychle na optimální rychlost, aby do další stanice nejen dorazil včas, ale začal před ní i včas brzdit a podle profilu trati při tom všem spotřeboval co nejméně energie. Dělá se na tom už roky v rámci Evropského systému řízení železniční dopravy ERTMS spolu s budováním rádiové sítě GSM-R. Cílem je Evropský vlakový zabezpečovací systém jako náhrada národních. Pak mohou vlaky bez omezení jezdit po celé síti.
                  Jinak v souvislosti s modernizací II. TŽK (2001-2003) bylo nejprve v Ostravě-Svinově zapojeno úsekové dálkové ovládání zabezpečovacích zařízení (DOZ), které zahrnovalo stanici Svinov, výhybnu Polanka n.O. a odbočku Odra. V letech 2004-2007, v rámci předelektrizačních úprav při modernizaci trati Ostrava – Opava, bylo zřízeno DOZ opavské trati, s ovládáním ze společné DK v Ostravě-Svinově. Do stejné stavby byla začleněna i rekonstrukce stanice Opava východ, s instalací nového elektronického stavědla ESA11, ovládaného místně z JOP; současně je na stavědle Opava Východ umístěno záložní pracoviště pro DOZ trati Ostrava – Opava a v případě poruchy je tedy možno namísto hlavního svinovského JOP DOZ řídit trať ze záložního JOP DOZ opavského. Po vybudování druhého sálu CDP Přerov (Přerov – Ostrava, od VI.2009) bylo dodatečně převedeno ovládání výhybny Polanka n.O. ze svinovského úsekového DOZ na velké DOZ z CDP; na Svinově tedy zůstala místní obsluha stanice a nadále rovněž hlavní terminál pro DOZ trati Ostrava – Opava.

            2. Bozinku, zas jeden zeleny magor. Kamery prirozen regaguji
              Bozinku, zas jeden zeleny magor. Kamery prirozen regaguji rychleji nez clovek, uz mimo jine proto, ze sleduji vse najednou a nesoustredi se na jednu vec. Tohle sice dela castecne i mozek, ale ne tak dokonale. Ale ta perla na zaver, to je presne videt, ze ideologie zbavuje jednotlivce zdraveho usudku. A kdo bude tu hromadnou dopravu ridit chytraku?

              1. Cituji:
                „Kamery prirozen regaguji rychleji nez clovek, uz mimo

                Cituji:
                „Kamery prirozen regaguji rychleji nez clovek, uz mimo jine proto, ze sleduji vse najednou a nesoustredi se na jednu vec.“
                * * *
                To je nesmysl.

                Cituji:
                „A kdo bude tu hromadnou dopravu ridit chytraku?“
                * * *
                Lidé.
                Kdo jiný?

                1. Psychopat Chechta si zase šlehnul.
                  Psychopat Chechta si zase šlehnul.

                2. To mne nenapadlo že se nám ten troll vrátil.
                  To mne nenapadlo že se nám ten troll vrátil.

                3. Psychopatickej zamnidrákovanec to je koření každé
                  Psychopatickej zamnidrákovanec to je koření každé diskuze. Co se mu nelíbí to okamžitě prohlásí za hoax. V dětsví ho sekla vrtule do hlavy a proto nenávidí drony :)))
                  Nahodí udičku a dychtivě čeká 🙂

      1. Upřímně nebude rozdíl mezi tím jestli je tam robot, nebo
        Upřímně nebude rozdíl mezi tím jestli je tam robot, nebo člověk, prostě válka jako válka. Tedy ano je, roboti jen těžko budou znásilňovat a dělat tady ty věci. A tak jako tak jsou a budou jenom odrazem toho kdo je vytvořil.

        Na druhou stranu ekologická nika robotů a lidí je silně disjunktní, o jaký zdroj budeme bojovat? O fotopanely? O uran? Lithium? V momentě kdy bude první AI schopná něčeho většího, což bude mimochodem nejspíš stále na stroji velkém jako malý autobus, tak se startuje singularita a pak AI během dnů učiní takový skok že se na lidi vykašle a zmizí do vesmíru. Objektivně tu není nic co by pohledávala. Jakýkoliv svět s dostatkem křemíku a solárním zářením bude dost na to. Její útěk do vesmíru ale pak bude brzdit to že naše dopravní infrastruktura se zbytkem robotizace krok nedrží ani zdaleka.

    1. proč by se to jako mělo virovat? Jasně že antivir má
      proč by se to jako mělo virovat? Jasně že antivir má najatý hekry aby měl práci 🙂 Tohle celý odvětví je jen malá domů vyrobce operáku jak rozšířit bysnys, stejně jako čistící programy. Proč si myslíš že za 25 let vývoje nebyly schopný wokna DOKONALOSTI? Protože to snad nešlo? Protože na to snad neměli lidi?? nebo peníze??? :))) Protože nechtěli!! 😉 je to účelový, jde jen vo to jak lidi drbat

        1. no to jsou jen obranný keci jak to civilistům co musí
          no to jsou jen obranný keci jak to civilistům co musí každý den našichtu ospravedlnit. faktem je že hekři jsou najatí (a dost dobře to sype 😉 je tam spousta příživníků k tomu, to je jasný a celý je to nový odvetví bysnysu, další kolečko do soukolí jménem ekonomika kapitalismu 😉

  3. Titulek má znít : „Nový superpočítač Nvidia pro auta
    Titulek má znít : „Nový superpočítač Nvidia pro auta umožní plně robotické řízení“
    Volkswagen v nadpisu je ale NVIDIA není. Co je to €jropijen cenzura Amerika first??

    hybrid.cz/volkswagen-pripravuje-plne-roboticka-auta-uz-na-rok-2021

    1. Nemáte snad podvědomí a žádné tělo? Že dáte pouze
      Nemáte snad podvědomí a žádné tělo? Že dáte pouze dvě operace za vteřinu? Nebo si snad myslíte že vaše tělo ovládá bůh? Jen to aby lidské tělo fungovalo a žilo, vyžaduje každou vteřinu asi 20 tisíc trilionů operací, aneb signál pro každý nervový spoj odesílaný v mikrosekundách. A samozřejmě příjem vjemů z okolí smysly jako zrak, čich, hmat nebo chuť znamenají že opět přijímáte a vyhodnocujete další tisíce trilionů operací za vteřinu. To na konci a těch pár operací o kterých se domníváte že je vyhodnocujete, jsou jen obal vašeho života zjednodušený na takovou úroveň, aby jste vůbec chápal.

      My všichni.

        1. Ďakujem, že sa Anonym ozval a dal si prácu, aby ten váš
          Ďakujem, že sa Anonym ozval a dal si prácu, aby ten váš insitný príspevok dal na pravú mieru. Čo keby ste radšej prispievali do Roháča alebo podobne zameraného periodika, kde život určite neberú tak vážne. Tu by som uvítal radšej faktické príspevky.

Napsat komentář