Nizozemská vláda potvrdila, že do roku 2030 zakáže fosilní auta

Už před rokem a půl se objevily zvěsti, že Nizozemsko by mohlo v polovině příští dekády zakázat prodej nových aut se spalovacím motorem. Nová vláda plán potvrdila.

Elektromobil Tesla Model S patří v Nizozemsku k nejprodávanějším. Společně s Tesla Model X už jich tam jezdí přes 8000. Tesla má v Amsterdamu také své evropské sídlo a v Tilburgu továrnu.
foto: Tesla

Koalice čtyř vládních stran v Nizozemsku potvrdila plán, který počítá s tím, že do roku 2030 bude v zemi zakázán prodej nových aut se spalovacím motorem. Zda je ale plán reálný je otázka.

Podobné plány mají s různými časovými horizonty i jiné země – Británie, Francie, Čína, Německo či Norsko.

Jenže zatímco v Norsku je už dnes téměř 50 % nově prodaných aut na baterie, v Nizozemsku osciluje jejich podíl v řádu nižších jednotek procent.

77 Comments on “Nizozemská vláda potvrdila, že do roku 2030 zakáže fosilní auta”

  1. Dnes jsem zkušebně absolvoval Soulem 50km trasu rychlostí
    Dnes jsem zkušebně absolvoval Soulem 50km trasu rychlostí 30km/h.
    Je to taková simulace popojíždění v zácpě, hodně velké zácpě. Trochu mě překvapilo, že touto rychlostí si auto řekne o 2KW na pohon vozu.
    Ale z toho vyplývá krásná odpověď na fosilní narážky typu „jak daleko to ujede“
    Tesla S ujede toutu rychlostí přes 1000km a žádný fosil nemá šanci překonat tento dojezd, protože má vyšší spotřebu než tabulkovou.

  2. je to prijemny pocit, videt Teslu v zacpe smradlavej
    je to prijemny pocit, videt Teslu v zacpe smradlavej vyfukovejch aut na ulici, pri cekani na Tram. Predstava ze to bude jednou zakaz vstupu smradochu do mest a center a pouze jen ekolo,escooter,eauto jako nejen volebni program ale i priorita kazdeho zastupitelstvi starostosti mest v cr.
    Sklamani z Piratu a Zelenych, kteri nemaji zadny tento bod, jo a este Starostove ty taky stojej za ropu.

    1. Zelení jsou divní, viz https://www.zeleni.cz/program/,
      Zelení jsou divní, viz https://www.zeleni.cz/program/, připomínají zákazy a příkazy komunisty se vším všudy.
      Piráti na to pamatují: „Posílíme ekologickou MHD, pěší a cyklistickou dopravu: Budeme vytěsňovat tranzitní automobilovou dopravu ven z obcí.“ a „Využijeme jednoduchá a osvědčená řešení: Inspirujeme se stylem „když to jde jinde, půjde to i u nás.“ Nebo „Chceme, aby Česko bylo na špičce v elektromobilech a samořídících autech. Prosadíme příznivé a rovné podmínky pro rozvoj a použitelnost nabíjecích stanic všech typů vozidel.“ nebo „Cyklisté jsou náš respektovaný partner při plánování a výstavbě cest.“ Viz https://www.pirati.cz/program/psp2017.html

    2. V porovnání veškerých znečištovatelů vzduchu je doprava
      V porovnání veškerých znečištovatelů vzduchu je doprava snadno řešitelná, když by se chtělo, technologie i elauta dávno jsou, jde jen o pakování manenažerstva na úkor zdraví občanů 😉

      znecistovatele.cz/ranks

      ceskatelevize.cz/ct24/domaci/2270599-ktere-firmy-nejvice-znecistuji-cesko-spolana-elektrarny-a-ostravske-hute-rika-nova

      Mělo by se začít platit jak za znečištování vzduchu tak za jeho výrobu 😉

      Jo a tu o jedovatý podzemní český vodě už asi znáte??

      stream.cz/adost/10019123-otravena-voda-alarmujici-vysledky-testu-vody-v-cesku

                1. Tak asi..I Vam …pekny podzim..
                  Tak asi..I Vam …pekny podzim..

  3. Ja jsem spalovaky v rodine zakazal pred 1,5 rokem a vse
    Ja jsem spalovaky v rodine zakazal pred 1,5 rokem a vse funguje. Chce to razne kroky.
    Co se tyka uz existujicich spalovaku, tak ty vymrou take dost rychle. Vzpomente na Trabanty. V DDR to byla chlouba kazdeho motoristy a kdyz prisly lepsi auta, tak sly na srotiste. Az budou poradne EV, tak lidem casem ten smrad bude take vadit a pulka spalovaku pujde hned do srotu.

          1. Pokud sledujete, co se děje v elektromobilitě poslední 2-3
            Pokud sledujete, co se děje v elektromobilitě poslední 2-3 roky a uděláte prostou extrapolaci, tak by vám mělo dojít, že se děje hodně. Ale samozřejmě, je to věc úhlu pohledu. V Norsku za tři roky bude prodej Plug-In Hybridů a BEV bude dosahovat minimálně 80%, v Evropě celkem to budou jednotky milionů. A za další tři roky? https://www.iea.org/publications/freepublications/publication/GlobalEVOutlook2017.pdf

            1. pokud sleduji, co se deje v elektromobilite, tak prijdu k
              pokud sleduji, co se deje v elektromobilite, tak prijdu k zaveru, ze zadna zazracna technologie se neobjevila poslednich peknych par let. jedine tesla blbne lidi a prodava jim za velke penize pocit. a zblbla i politickou replrezentaci, ktera do toho strka penize. ano, nekdy se vsichni budeme vozit v samoridicich se elektromobilech. ale ta doba tu nebude za 2-3 roky ani omylem.

                1. to vase „jde“ je zpusobeno dotacema. chapete to? proste to
                  to vase „jde“ je zpusobeno dotacema. chapete to? proste to nejde, taj je to potreba dotovat.

                2. ne to není způsobeno dotacema, ale investicema. Do fosilek
                  ne to není způsobeno dotacema, ale investicema. Do fosilek vlády taky nadotovaly než se rozjely. už to chápeš? 🙂

                3. do jakych fosilek ktere vlady nadotovali aby se rozjeli?
                  do jakych fosilek ktere vlady nadotovali aby se rozjeli?

                4. Opravdu chcete vyjmenovat všechny pobídky, daňové
                  Opravdu chcete vyjmenovat všechny pobídky, daňové prázdniny, podporu rekvalifikací zaměstnanců, dotovaná pracovní místa, přípravu průmyslových zón, napojení železnice a stavby silnic atd. atd. pro Škodu Auto v Mladé Boleslavi, Kvasinách, TPCA v Kolíně a Hyundai v Nošovicích? Nebo si to vygúglíte sám? Ale doporučuji vsedě, aby se Vám nezatočila hlava.

                5. to nehodnotim jako „dotovani fosilek aby se rozjeli“ to
                  to nehodnotim jako „dotovani fosilek aby se rozjeli“ to hodnotim jako investice ktere kdyby neudelali udela je nekdo jiny. treba slovaci, nebo polaci. obycejne pretahovani o investici. to nema nic spolecne s potrebou rozjizdet nejakou technologii. ale dotovat elektromobily s tim, ze cekam, ze to lide zacnou kupovat a nasledne poklesne cena je nehorazne vyhazovani penez danovych poplatniku.

                6. Pořád je to o penězích daňových poplatníků narvaných
                  Pořád je to o penězích daňových poplatníků narvaných do spalovacího hospodářství. Omluvou není, že to dělá každý. Jako investici to taky nemohu brát, protože – bohužel – nikdo ještě seriózně nevyčíslil zda vůbec a co to zemi přineslo.
                  Dotování fabriky na elektromobily by se mi taky líbilo více, ale to musí být někdo, kdo ji tady chce postavit. Takže prozatím zbývá je dotace na čistý provoz, třeba formou pobídky na cenu vozu, když ten špinavý už dotujeme měrou vrchovatou.

              1. Ak to naozaj sledujete tak ste si vsimli ze uz niekolko rokov
                Ak to naozaj sledujete tak ste si vsimli ze uz niekolko rokov produkcia elekrtomobilov neunavne rastie a nie linearne, ale exponencialne. A kym nebude svetovy podiel predanych elektromobilov na takych 50% tak sa to bude len zrychlovat. Si myslim.

                1. ano a ta produkce silne koreluje s mnozstvim dotaci.
                  ano a ta produkce silne koreluje s mnozstvim dotaci.

              2. Konečně s vámi musím v něčem souhlasit.
                Ten pocit z

                Konečně s vámi musím v něčem souhlasit.
                Ten pocit z jízdy, který Tesla prodává, to se v žádném autě na ropu nezažije.

                Na nedávném Tesla srazu povídal pan Kubiš „opět jsme se rozrostli dvojnásobně“. Když i v našem zapadákově, kde si Sko nebo Xko většina lidí nemůže dovolit se jen účastníci Tesla srazu (což nejsou všichni kdo to auto vlastní, sešla se nás tam jen čtvrtina z celkového počtu registrovaných Tesel v ČR), každý rok rozrostou dvojnásobně tak jsem si jistý že nás již brzy čekají světlé zítřky bez smradu, kraválu, a fleků od vyjetého oleje na parkovacích místech.

                1. tak si toho pocitu uzivejte. i svedci jehovovi maji pocit, ze
                  tak si toho pocitu uzivejte. i svedci jehovovi maji pocit, ze jsou neco vic 😉

                2. To je vaše smýšlení, že drahé auto z vás dělá něco
                  To je vaše smýšlení, že drahé auto z vás dělá něco víc. Kdybych takto smýšlel i já tak se tady s vámi vůbec nezdržuji.

                3. a co vas vede k tomu se takhle zdrzovat? 😉
                  a co vas vede k tomu se takhle zdrzovat? 😉

                4. Dráždí mě, když někdo uvádí lidi ať už z neznalosti
                  Dráždí mě, když někdo uvádí lidi ať už z neznalosti nebo záměrně v omyl šířením různých polopravd a nesmyslů.
                  Když jsem svou Teslu objednal tak jsem během čtyřměsíčního čekání načetl tolik nepravd a pomluv, že jsem silně ovlivněn očekával to nejhorší a dost mi to následně zkazilo ten první dojem.
                  Pak jsem začal jezdit a s každým kilometrem zjišťoval jak skvělé auto to je a, že to byla všechno snůška lží, pomluv a zveličených problémů.
                  Možná to opravdu bylo ze začátku katastrofické. Je pravda, že na mou otázku zda je tam nějaký posun k lepšímu stran kvality mi pan Kubiš, který jezdí od srpna v novém Sku (po tom co mu to staré jeho známý zbořil) odpověděl, že obrovský.
                  Tím spíše, je ale třeba se podělit o čerstvé zkušenosti s aktuálně produkovanými auty, aby se vědělo, že už je to v pohodě.

                  A proč ztrácím čas konkrétně s vámi? Možná proto, že mi připadáte jako docela inteligentní člověk, se kterým se dá mluvit a nemohu stále přijít na to co vás na té představě, že se bude již brzy jezdit elektroauty dráždí.

                  Já aktuálně řeším konečně prodej mého bývalého auta (dokud ještě auto na ropu někdo koupí 🙂 ), takže jsem s ním teď pár dní jezdil, a to je něco neuvěřitelného jak se na lepší rychle zvyká. Už jen, když jsem po půl roce zase tankoval naftu. Vystoupit u té pumpy na tu mastnou zem. Nasadit si igelitovou rukavici a vzít do ruky tu umaštěnou smradlavou pistoli. Pak tam stepovat než to nateče a jít platit. Dělal jsem to celej život a fakt mnohem častěji než možná většina jiných řidičů a stejně mi to najednou připadalo tak strašně absurdní…

                5. dekuji za kompliment. rad vam reknu co me drazdi na predstave,
                  dekuji za kompliment. rad vam reknu co me drazdi na predstave, ze budeme brzy jezdit elektroauty. drazdi me slovo brzy. na vsechno ostatni se tesim. elektromobil jsem ridil a je to parada. ale slovo brzy znamena dvadset let. a do toho je potreba jeste jednu generacni obmenu technologii baterii. asi tolik ke slovu brzy. technologie co o kterych si myslime, ze budou alternativou za 20 let tady velebime a technologie dneska, ktere muzou byt realnym prinosem hned hanobime. alternativama dneska jsou hybridy a cng…. to me drazdi.

                6. Tady už se bohužel rozcházíme.
                  Hybridy ani CNG podle mého

                  Tady už se bohužel rozcházíme.
                  Hybridy ani CNG podle mého názoru nijak zásadně nezlepšují ekologičnost provozu, nezbavují nás závislosti na fosilních (navíc dovážených) palivech, nezlepšují nijak zásadně ekonomiku provozu a už vůbec nijak nezlepšují zážitek z jízdy.

                  Proč by pak neměli být současná elktroauta použitelná, když je tisíce lidí každý den úspěšně používají pak také nějak nechápu a považuji to právě za jednu z těch dezinformací, které dráždí mě.
                  Když i já při svém nájezdu nad, kterým jste se nedávno pozastavoval si vystačím se současným elektroautem, pak už nevím kdo jiný by s ním měl mít problém.

                7. elektroauta jsou draha. z optiky cloveka, ktery ma na teslu to
                  elektroauta jsou draha. z optiky cloveka, ktery ma na teslu to asi neni uplne patrne, ale hromada, ne li vetsina jezdi ve vozech s hodnotou tak 5 procent z te vasi tesly. kdyz se nekdo takovy rozhodne koupit karu, tak dvojnasobek za ekologii je likvidacni. dotovat to je nesmysl. to uz jsme si rekli. ta debata ohledne ekologickych dotaci je sirsi, viz zelena usporam. podle mne nehoraznost. jak k tomu prijde clovek, ktery nema na barak vubec? mlady par, ktery zaklada rodinu a splaci hypoteku na byt. pomer cena za ekologii je neporovnatelne priznivejsi pri cng nez pri cistem elektromobilu. zemnim plynem varime v kuchyni na sproraku. neni to zadny jed. proste za malo penez hodne muziky. za male navyseni nakladu hodne cistsi provoz. proto si myslim, ze cng smysl zatim ma. to jde vynutit zprisnenim norem. zasob zemniho plynu je hromada, dost do doby, kdy elektromobilita udela dalsi kvalitativni skok. potreba byt nezavisly je krasna, ale doprava neni to, co by nas vytrhlo. zemni plyn potrebujeme na topeni a taky na vyrobu elektriny, a dlouho jeste budeme. hledet do budoucnosti ktera je ruzova ale vzdalena a momentalne hodne draha za cenu, ze nevnimame realitu soucasnosti se mi nelibi.

                8. Pokud to pomerujete jenom penezi a aplikujete v nasich
                  Pokud to pomerujete jenom penezi a aplikujete v nasich koncinach tak mozna. Jenze zapominate na to, ze pristi rok budou dostupne pouzitelne ev za cenu pod milion, coz je pri kupni sile zemi kde se to bude rozhodovat cena pohodova. A s kazdym dalsim prodanym ev bude cena klesat. Vezmete v potaz o kolik se jenom snizila od roku 2012 cena baterii…

                9. Auta za milion netvoří většinu prodejů ani v bohatém
                  Auta za milion netvoří většinu prodejů ani v bohatém Německu nebo Holandsku (pracuji v Holanské firmě a švagra mám Němce). Kupní síla je sice na západě vyšší, ale nikoliv řádově, takže počítat umí/musí i tam a elekromobil až na výjimečné případy prostě ekonomicky nevychází dobře, pokud se výpočet neohne extrémním zdaněním spalovacích aut. Takže nárůst sice bude, ale změna poměrů na trhu nebude otázkou několika let.

                10. Několik let je krátká doba.
                  Několik let je krátká doba.

                11. Jenže mají podporu v kupní ceně a i když dražší
                  Jenže mají podporu v kupní ceně a i když dražší elektřinu, tak dražší i benzín/naftu. Mělo by to tedy vycházet podobně jako u nás, kdyby vláda+prodejci dávali slevu +-100 tisíc Kč. Tedy Nissan Leaf místo 700 tisíc s DPH 600 s DPH. Ale pokud mají malé nájezdy tak pak je to pořád problém toho, že se jim žádné auto kupovat nevyplatí. Spíše taxík nebo sdílené.

  4. Podle mě je to nereálné. Respektive, pokud budou tou dobou
    Podle mě je to nereálné. Respektive, pokud budou tou dobou prodávat 50 % nových aut do zásuvky, bude to úspěch. Nasazování nových technologií násilím je zlo a vede to akorát k problémům. Zákazy jsou k ničemu. Stačí stále zpřísňovat ekonormy pro spalováky a ono se nakonec časem ukáže, že je levnější vyrábět elektromobily, protože v nových verzích Euro norem budou ty motory muset pomalu čistit vzduch.

    1. souhlas. ale myslim si, ze zprisnovat ekonormy je potreba v
      souhlas. ale myslim si, ze zprisnovat ekonormy je potreba v huste osidlenych oblastech. na dalnici nevidim problem. hlavne za situace, ze muzem topit vsim moznym a vetsina el. energie je z uhli. a zakaz emisi z dopravy ve mestech vede spise na hybridy nez na ciste elektromobily.

      1. Většina to je tak v Polsku. Součástí stejného dokumentu
        Většina to je tak v Polsku. Součástí stejného dokumentu je i zákaz provozu uhelných elektráren od stejného data. Takže jejich podíl na nizozemské produkci bude 0%. Navíc Holanďani začali v posledních letech investovat do větrné energetiky, efektivního využívá energií a onshore i offshore větrných elektráren. Když se to spojí s tím, že mají vlastní ložiska zemního plynu a HODNĚ rozšiřují přenosové kapacity do okolních zemí, tak o ně fakt nemám strach.
        A v Holandsku se topí zemním plynem nebo elektřinou, nejsou prasata, aby doma topili uhlím.

        1. Zdarec odborníku.
          Jenže Nizozemí ten jejich plyn právě po

          Zdarec odborníku.
          Jenže Nizozemí ten jejich plyn právě po letech blahobytu nezadržitelně dochází.
          Takže dlouhodobě to spíš vypadá, že skutečným hlavním záměrem pro naplánované Západní chudnutí „aka“ supermoderní ekologizaci tam bude zase návrat masově ke kolům a autobusům už teda elektrifikovaným, a ta bezemisní auta pro chudší většinu obyvatel jen z půjčoven na velké nákupy a výlety pár krát za měsíc.

  5. Tak přinejmenším tím podpoří vysoký nárůst prodeje
    Tak přinejmenším tím podpoří vysoký nárůst prodeje spalováků před začátkem zákazu 🙂

    A teď vážně – buď v té době bude elektropohon ve všech kategoriích aut (tj. osobní všech druhů, offroady, dodávky, malé i velké náklaďáky, tahače kamiónů i všechny různé speciály – obytná auta, údržby komunikací, popeláři atd.) na tak vyské úrovni, že spalovací techniku sám vytlačí přirozenou cestou. Anebo na té úrovni nebude nebude a pak se budou holanďané s některými druhy aut poněkud trápit

    1. přesouvají to na Palmovku, viz dépépé cézet lomeno
      přesouvají to na Palmovku, viz dépépé cézet lomeno elektrobus-sor-zamiril-do-bezneho-provozu-s-cestujicimi/

      „V souvislosti se stavbou trolejového vedení v Prosecké ulici totiž na začátku října dojde také k přesunu „dobudky“ ze Želivského na Palmovku, aby se o ní mohli podělit jak staticky nabíjený elektrobus SOR NS 12, tak i budoucí elektrobus dynamický.“

        1. Pred chvilkou jsem jel do Proseckeho kopce a prave tam
          Pred chvilkou jsem jel do Proseckeho kopce a prave tam testovali elektrobus pod nabijeci troleji smerem z kopce. Bylo tam spousty DP lidi a taky to fotili. Kez by takovych elektrickych trati jen pribyvalo, ale nedavno jsem nekde cetl, ze DP Praha nakoupil 200 dieslovych busu. Takze bilance nic moc.

  6. Za 2017 bude podíl nově prodaných aut do zásuvky 1,25 %
    Za 2017 bude podíl nově prodaných aut do zásuvky 1,25 % (+-0,05 %), tzn. pro 100% podíl v roce 2030 jde o průměrný růst 40 % ročně po dobu 13 let a tomu, i když bych moc rád, nemůžu věřit. Pokud odečteme plug-in hybridy, tak je to ještě horší. Samozřejmě nějaká země si to může vydupat, ale na úkor jiných. Reálně to vidím na rok 2035 v rámci celé Evropy.

    1. Ve článku se jedná pouze o informaci o zákazu prodeje
      Ve článku se jedná pouze o informaci o zákazu prodeje nových spalovacích aut k danému roku – Ne o podílu EV na celkovém počtu provozovaných vozidel. Ten zákaz prodeje jde v podstatě vydat ihned k jakémukoli datu. Počítáte to k aktuálnímu stav, jenže je taky třeba uvážit rozšiřující se zájem a informovanost lidí, širší nabídku, stále se zlepšující parametry EV atd. tzn mě to nereálné nepřipadá – naopak

      1. 1,25 % není podíl na celkovém počtu provozovaných, ale
        1,25 % není podíl na celkovém počtu provozovaných, ale podíl na nově prodaných, takže čísla jsou odpovídající. Pokud by zákaz vydali okamžitě a mělo by se prodávat stejně aut, tak by jen Nizozemsko zabralo více než třetinu celosvětové produkce elektomobilů. Nejde vůbec o zájem, informovanost, parametry, nabídku…, ale o to, že je podle mě nereálné udržet 13 let 40% roční nárůst výroby/prodejů. Můj odhad pro rok 2035 vychází na cca 28 % ročně a to už je mnohem realističtější.

        1. no právě jak píšete. Aktuálně by NL zabralo cca třetinu
          no právě jak píšete. Aktuálně by NL zabralo cca třetinu produkce EV – ovšem současné produkce, ne produkce EV v r.2030. Nemyslím, že nizozemská vláda vydala toto prohlášení jen tak, že se tam někdo poškrábal za uchem a vyplácl číslo. Navíc dnes jsou nějaké předpoklady světových automobilek k jejich výrobním podílu EV např. v r 2025 – toto nepočítá se zákazy prodeje spalováků v různých zemích. V případě platnosti takových zákazů nebo jejich rozšíření i na jiné větší země, i automobilky výrobu spalovacích motorků budou muset více omezovat. V takových zemích zákazník nebude mít možnost volby.

        2. Závisí to mnoha parametrech. Já jsem byl mnohem
          Závisí to mnoha parametrech. Já jsem byl mnohem optimistištější. Na úspěchu Tesla Motors se ale dá celkem snadno odvodit, že přejít na 100% výrobu BEV může jakákoli automobilka s dostatečným finančním zázemím během pěti let. Vyrobit elektromobil je totiž jednodušší a na vlastná sestavení (assembly) mnohem lacinější.

    2. Proč tomu nemůžete věřit? Oněch 40% je celkem normální
      Proč tomu nemůžete věřit? Oněch 40% je celkem normální exponenciální nárůst typický pro logistickou křivku úspěšného výrobku. Já jsem to odhadoval na 100% nárůst každý rok až po dosažení 50% prodejů. Při vyšší saturaci křivka přejde do lineárního růstu a po dosažení cca 80% dojde k decelaci, tj. exponent je menší než jedna. Samozřejmě, to je teorie a praxe může být dost odlišná.

    1. 1* nooo tak na to sem teda zvědavý, to už je jiná
      OFF:

      1* nooo tak na to sem teda zvědavý, to už je jiná

      OFF: Robotická dodávka Streetscooter DP se prohání na testovacím okruhu 😉

      vtm.zive.cz/bleskovky/video-roboticka-dodavka-nemecke-posty-se-prohani-na-testovacim-okruhu/sc-871-a-189921/default.aspx

      kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/a2013-streetscooter-b14/

  7. 2030?? to už je lepší jak Německých 2045 ale i tak je to
    2030?? to už je lepší jak Německých 2045 ale i tak je to sráčovina, trh to vyřeší dřív.

    kcc-hho.webnode.cz/business/nizozemsko/

    myslím že 2030 vlada Nizozemska Zakáže provoz fosilních popelnic na pozemních komunikacích na celém území království Nizozemského.

    PS: ty hory jsou daleký Belgický Alpy 😉

                1. apriori neverím nikomu s dredmi, cigáni sú mi
                  apriori neverím nikomu s dredmi, cigáni sú mi sympatickejší. a sú rovnakí ako ekológovia, serú na životné prostredie, zaujímajú ich iba granty, dotácie, ochrancovia zvierat chodia v kožených topánkach, piráti chcú REGULOVAŤ, zeleným stačí elektrina zo zásuvky, je im jedno či z hnedouhoľnej elektrárne v nemecku, …

Napsat komentář