Závislost evropské dopravy na ropě se chýlí ke konci

Závislost na dovozu, vysoké náklady i negativní dopady na zdraví lidí, to jsou jen tři z mnohých problémů spalování ropy v dopravních prostředcích.

Evropská unie prosazuje šetrnou dopravu. Inovace z oblasti elektromobility přináší takové podmínky, za kterých se na naftu nebo benzín nebudeme muset nadále spoléhat.
foto: Hybrid.cz

„Elektromobily jsou na vzestupu a s podporou Evropské unie se bude šetrná doprava šířit v Evropě exponenciálně,“ uvádí Martin Sedlák, výkonný ředitel Aliance pro energetickou soběstačnost. Je to nezbytné, protože ropa s sebou přináší mnoho rizik.

Evropské zásoby nepokryjí spotřebu v členských státech, a tak jsou země závislé na dovozu. Nejenže je tato závislost sama o sobě nebezpečnou už jen proto, že celá třetina importu pramení pouze z jedné země – Ruska, ale také stojí nezanedbatelné výdaje.

Za dovoz ropných výrobků v roce 2015, kdy byly jejich ceny velmi příznivé, utratily evropské státy celých 215 miliard eur. Kromě ekonomických nesmíme ale zapomínat také na zdravotní důvody. Spalovací motory, ať už benzínové nebo dieselové, produkují oxidy dusičitý a uhličitý, které mohou způsobovat rakovinu plic i kardiovaskulární potíže.

Evropská unie se odklání od ropných paliv

Z tzv. Bílé knihy o dopravě plyne silný impuls Evropské unie – vychází z ní, že se do roku 2050 sníží počet emisí o 60 %. Další politiky EU vedou k podpoře elektromobility a zjednodušení pravidel pro připojení dobíjecích míst do distribučních soustav.

„Elektromobilitě se dostává podpory zejména proto, že by zbavila EU závislosti na dovozu a negenerovala emise, zároveň by zamezila problémům s hlučností vozidel. Pro čistou elektromobilitu je však nutné prvně zpřístupnit elektřinu ze zdrojů nezávislých na fosilních palivech,“ vysvětluje Sedlák hlavní podmínku pokroku.

V případě, že by podíl elektromobilů vzrostl do roku 2050 na očekávaných 80 %, zvýšil by se zároveň podíl elektřiny spotřebované v dopravě na celkové spotřebě EU z přibližně 0,03 % v roce 2014 na 4–5 % do roku 2030 a na 9,5 % do poloviny století.

Do roku 2050 by tak mohl dovoz ropy klesnout až o 180 miliard a množství škodlivých částic i o 90 %, počet nově vzniklých pracovních pozic díky integraci elektrifikované dopravy se pak odhaduje až na 3 miliony.

Elektromobilita v číslech

Rozvoj šetrné dopravy je čím dál více dostupný i z finančního hlediska. Bloomberg New Energy Finance uvádí pokles cen lithium-iontových baterií od roku 2010 do 2016 o nevídaných 73 %.

Ty se budou navíc snižovat i nadále. S každým zdvojnásobením výroby se očekává průměrně 19% propad cen. Kromě toho bude mít neopomenutelný vliv na další klesání i rostoucí konkurence tohoto rozvíjejícího se odvětví.

V celkovém počtu elektromobilů v EU (150 tisíc) dominují , , , , , a .

Na celém kontinentu však vede Norsko s 29% podílem na evropském trhu s elektromobily, ve světovém prodeji elektromobilů za rok 2016 (750 tisíc) pak vede Čína se svým 40% podílem. Aktuální odhady podle BNEF říkají, že do roku 2040 bude třetina aut jezdit nezávisle na ropných palivech.

Nové trendy a impulsy

Státy EU se nadále netají svým záměrem oprostit se od závislosti na ropě, v čemž hraje elektrifikace důležitou roli. Dánsko bude již za tři roky vyrábět polovinu veškeré energie z větrných elektráren, do roku 2050 pak plánují 100 % zásobování energií z obnovitelných zdrojů.

Podíl elektromobilů na celkové spotřebě elektřiny

Podíl elektromobilů na celkové spotřebě elektřiny
foto: AliEs

Podobně je na tom Švédsko, které chce být tzv. uhlíkově neutrální do roku 2045. To se kromě elektrifikace dopravy hodně orientuje na vývoj biopaliv. Pozadu nezůstávají ani další země EU, Nizozemsko s rekordním počtem dobíjecích stanic (přes 23 tisíc), Norsko s největším počtem elektromobilů na obyvatele anebo Velká Británie s Francií, které plánují úplný zákaz prodeje vozidel se spalovacími motory (včetně hybridů) do roku 2040.

Kromě elektromobility podporuje EU také rozvoj cyklodopravy. Podle Evropské cyklistické federace ušetřila unie v roce 2015 18 miliard eur za emise a energetické zdroje, které by jinak občané projezdili méně ekologickou dopravou.

Mimo elektromobilitu v osobní dopravě neopomíjí EU ani dopravu hromadnou či přepravu nákladů. Například Německá i Britská královská pošta využívají dodávky s elektrickým pohonem. Svá nákladní elektrická auta plánují brzy představit Mercedes nebo Tesla. Hromadné dopravě na elektřinu jde příkladem Čína, kde jezdí už přes čtvrt milionu elektrobusů.

tisková zpráva

159 Comments on “Závislost evropské dopravy na ropě se chýlí ke konci”

  1. Mne spíše zaujal pokles cen baterií o 73% od roku 2010.
    Mne spíše zaujal pokles cen baterií o 73% od roku 2010. Máte někdo povědomí kolik tehdy stála kwh baterie?
    Jde o to že pár měsíců zpět jsem četl článek kde se psalo že už dnes je cena baetrií pro automobilky okolo 112$/kwh. Což není tolik kolik nám všichni tvrdí. Když ale zvážím těch 73%, pak to do sebe dost zapadá a něco na tom asi bude.

  2. Nevím jestli bude v blízké době reálné. Připadá mi to
    Nevím jestli bude v blízké době reálné. Připadá mi to jako zelená propaganda. Pojďme počítat. Třeba v zemědělství. Takový nový Crystal co v Brně uvedli na trh, má velikost nádrže 300L nafty. Při účinnosti motoru 40% se tedy použije 120l na mechanickou práci a 180l jde na odpadní teplo. V jednom litru nafty je uloženo kolem 42MJ/kg tepla, tedy kolem 9,8kWh/l. Tzn. když vemu jen těch 120l nafty, co se přemění na mechanickou práci-pohyb, tak je potřeba 120l x 9,8kWh=1176kWh, aby byl ten traktor schopný konat práci. Těch 300l bude potřeba asi při orbě na jeden den.
    Tesla je schopná uložit v bateriích tak kolem 0,25kWh/kg. Tak ať počítám, jak počítám, furt mi vychází tak valník baterek. Konkrétně 4704kg těžká baterie!! A to je jen takový větší trator, třeba kombajn se pohybuje se spotřebou tak kolem 800-1000l za den (záleží jestli drtí slámu).

  3. hele na ty trapáky, kašpary, ropný zaprodance, prostě
    hele na ty trapáky, kašpary, ropný zaprodance, prostě solární najatý uondávací odpad ;))

    V Austrálii odstartoval závod solárních aut. Čeká je trasa dlouhá tři tisíce kilometrů

    seznam.cz/zpravy/clanek/v-australii-odstartoval-zavod-solarnich-aut-ceka-je-trasa-dlouha-tri-tisice-kilometru-38121

    1. do roku 2050 se sníží počet emisí jen o 60% ?? no to si
      do roku 2050 se sníží počet emisí jen o 60% ?? no to si snad dělá srandu, to se spíš rozpadne evropská komise !! :))))
      2020,2025,2045,2050…. 2060/70/80 … :))))))

      NEvolím Agrofernet ŽLUTÁ SMRT!!

      stream.cz/adost/10019123-otravena-voda-alarmujici-vysledky-testu-vody-v-cesku

  4. Problém dnešní elektromobilů není jen samotná
    Problém dnešní elektromobilů není jen samotná infrastruktura, ale hlavně informace kde se ta infrastruktura nachází. Včerejší návštěva Autoshow Praha kde se většina elektrických aut nabíjela ze zásuvky z rozvaděče mě v tom utvrdila. O pár metrů dál na parkovišti rychlonabíjecí PRE. Bohužel v mapách jsem ji nenašel, tak jsem stál dvě hodiny na parkovišti o cca 100m dál a nenabíjel. Věděl o ní někdo z těch co tam prezentoval EV?

    Prezentaci oficiálních zastoupení Volkswagenu, BMW, Hyundai, Toyoty, Nissanu a jejich prezentaci EV a PHV raději nehodnotím. Tragédie.
    Paradoxně jsem se nejvíce informací dozvěděl o EV z Číny.

    PS:Škoda Karoq 2.0TDI cena lehce na 1mil.Kč, Nissan Leaf 700tis. Opravdu je elekromobil ještě drahý??

    1. Rychlonabíjecí stanice PRE na výstavišti v Holešovicích
      Rychlonabíjecí stanice PRE na výstavišti v Holešovicích – na Plugshare je, na Openchargemap je, na Chargemap je. Otázkou je, jestli je aktuálně v provozu, protože třeba na Chargemap je škrtnutá a v detailu je uvedeno „plánováno“ a „out of service“. Na Openchargemap je uvedeno, že bude spuštěna na konci října 2017. Dokonce ani na mapě PRE není. Takže je otázka, jestli náhodou není v nějakém testovacím režimu před oficiálním uvedením do provozu.

      1. Měl jsem na mysli trochu něco jiného. Každá čerpací
        Měl jsem na mysli trochu něco jiného. Každá čerpací stanice má většinou dobře viditelný poutač, který říká co a za kolik tam natankujete. Některé vidíte i z dálky a nabíjecí stanice si všimne jen majitel EV a to když náhodou stojí 5m před ní. Není chyba v propagaci všech těch společností, které nabíjení nabízejí, že je lépe nereprezentují?

        1. Rozdíl, alespoň současný, je v tom, že každá čerpací
          Rozdíl, alespoň současný, je v tom, že každá čerpací stanice díky jejich počtu a hustotě musí bojovat o zákazníky, kdežto u nabíjecích stanic je tomu přesně naopak, elektromobilista je rád za každou nabíjecí stanici, kterých je zatím jak šafránu. Takže provozovatele nabíječek zatím nic nenutí k tomu instalovat nějaké poutače. Navíc pro provozovatele je to de facto zbytný výdaj, který se dá obětovat… a v některých případech může dokonce takový poutač okolo jedoucího elektromobilistu spíš odradit než přitáhnout. Poskytování nabíjení zatím pořád není výdělečný byznys, takže každý výdaj, který být nemusí, tak není. Prosím vyhněme se kalkulacím, kolik stojí sloupek a na něm plechová tabule, o tom to není.

    1. Celkem známá věc. A má bejt?
      -40 % je sakra krvavej zákus

      Celkem známá věc. A má bejt?
      -40 % je sakra krvavej zákus do příjmů ropáků, diktátorů a teroristů.

      Zbytek jsou, chemikálie, lepidla, maziva, barviva, ředidla, vosky, paragíny, izolace, pěnové hmoty, guma, pneumatiky, těsnení, léčiva, kosmetika, plasty, umělé tkaniny, pryskyřice, výbušniny …

      Leteckej bio petrolej se taky dělá ale nevim jak moc to bude využitelný.

      Plasty se daj vyrábět i z kamenů či rostlinejch produktů, ale asi jen v omezený míře. Některé plastové výrobky lze rostlinami rovnou nahradit. Některé izolace jdou nahradit travinami, konopím či jinými rostlinami ale asi jen pár procent.
      Z těch ostatních produtů se dá ještě pár procent ukousnout, ale moc toho zatím nebude.

    2. Tady jsou oficiální údaje z Eurostatu.
      47.5% – Silniční

      Tady jsou oficiální údaje z Eurostatu.
      47.5% – Silniční doprava
      66.9% – Doprava celkem
      11.3% – Zbytečné pálení za účelem výroby tepla a elektřiny.
      4.8% – Spotřeba v průmyslu, většina pravděpodobně vlastní spotřeba refinérií
      14.5% – Neenergetická využití ropy.

      1. Máme tedy co dohánět a s čím se poprat.
        Potřebujeme

        Máme tedy co dohánět a s čím se poprat.

        Potřebujeme urychlit elektrifikaci železnice, pokud nemají do tratí jít v nejbližších 20-30 letech nějaké investice, tak by se měly alespoň natáhnout dráty.

        V oblasti osobních aut potřebujeme zlepšit informovanost a infrastrukturu, s tím že velké automobilky nemají EV asi nic moc nenaděláme.

        V nákladní bude zajímavé jak se to pohne, ale nevím jestli bude možné postavit náklaďák, pro Evropu, s dostatečným dojezdem a vysokou užitečnou hmotností.

        Nevíte, nevšiml jste si, co se stalo s těmi nápady na moderní plachetnicové tankery? Nějak mi přijde že co klesla cena ropy tak se po tom nějak slehla zem.

        1. no to je tutovka : prioritou je dokončení elektrifikace
          no to je tutovka : prioritou je dokončení elektrifikace železnice a hned potom elektrifikace pravého dálničního pruhu pro kamionovou a autobusovou dopravu 😉

          Elektřina v pravém pruhu : Samostatnou kapitolou je elektromobilita. Nejvíce se jí věnuje TOP 09 ve svém volebním projektu e-dálnice.

          ekonomika.idnes.cz/volby-sliby-doprava-vlaky-rychlovlaky-elektrifikace-p0u-/eko-doprava.aspx?c=A170916_352272_eko-doprava_fih

          Připravíme projekt e-dálnice

          top09.cz/proc-nas-volit/volebni-program/volebni-program-2017/5-doprava-22530.html

          volby.idnes.cz/volebni-inventura.aspx

          1. Ano, slibují to, ale dost o tom pochybuji, problém je že
            Ano, slibují to, ale dost o tom pochybuji, problém je že výstavba VRT může vysát příliš mnoho prostředků a navíc do elektrizace se nikomu moc nechce, jedná se přitom nejvýše o nízké desítky milionů na kilometr. Otázka v kterém předpisu je to co to brzdí. Chybí třeba kompletně alternativa k jízdě přes Třebovou a Brno, nebo i přes vysočinu do Žďáru se nikdo rozumný s +2000t škrábat nebude. Takže v elektrice je prakticky mezi Čechami a Moravou jedna jediná trať, přes Vysočinu se nikomu prostě nechce. Ani když se teď dělají opatření na její zrychlení tak to moc k ničemu nebude, jistě se tam nepřesunou ani osobní expresy.

            Ty elektrifikované dálnice mají myslím víc praktických problém které z toho v podstatě udělají jenom složitě použitelný koncept.

            1. Přesně tak.
              Navíc jde o volební program ve stylu „nikdo

              Přesně tak.

              Navíc jde o volební program ve stylu „nikdo vám nemůže dát to, co já vám můžu slíbit“. Znám jednoho místního zastupitele – kupodivu také z TOP09 – který si dal do volebního programu de facto nesplnitelný bod. Nesplnitelný v tom smyslu, že „my jsme chtěli, ale kvůli těm ostatním to zatím nevyšlo“. Velká výhoda takového nesplnitelného bodu je v tom, že může být ve volebním programu pro každé další volby, čili de facto „na věčné časy“.

              Ale to jsem odbočil, zpět k tématu – mám na mysli zejména e-dálnice. Prostě milá TOPka hledala něco, čím by se ve volebním programu odlišila od ostatních stran. Vůbec nevadí, že je to jen projekční příprava a že v nadcházejícím volebním období nemají šanci ten bod absolutně vůbec splnit. Takže budou opět vize, projekty, koncepty, spousta akčních plánů, konferencí, planých keců, sežraných rautů atd. … místo aby se zaměřili na to, co by se dalo pro elektromobilitu udělat teď – protože hrozí, že by se jim to mohlo podařit splnit a díky tomu už by se to jako bod volebního programu v dalším období nedalo použít.

              1. A přitom stačí, aby každá obec nad určitý počet
                A přitom stačí, aby každá obec nad určitý počet obyvatel poskytla zásuvku, kterou tam tak jako tak má, aby bylo možno nabíjet a MÁME ZASÍŤOVÁNO! – Volební program, který stojí naprosté minimum. Pak se to dá spojit s dopravní obslužností a už se to nabaluje – kolikrát obrovské peníze, které kraje platí za prázdné autobusy. Kdo se bojí dát zásuvku na zkušební období „zdarma“ (například za parkovné, …), může si pořídit Mennekes (aby si tam soused nemohl připojit cirkuli), … Záleží, jak se to vezme. Takovýto program nikdo nemá?! Nebo alespoň podobný???

                1. Realisticky (z pohledu politiku), proc delat program pro 2000
                  Realisticky (z pohledu politiku), proc delat program pro 2000 volicu (na komunalni urovni pro jednotky, v lepsim pripade desitky, kdyz nepocitam velka mesta)? Ve skutecnosti zrejme vyrazne min – nekteri nabiji jen doma nebo maji Teslu.

            1. Dehet je obecně kapalný zbytek při pyrolýze a jeho
              Dehet je obecně kapalný zbytek při pyrolýze a jeho složení samozřejmě silně závisí na tom, co se tepelně rozkládalo.
              Posledních 150 let je ovšem dehet v naprosté většině dehet černouhelný, který vzniká pyrolýzou kvalitního černého uhlí („met coal“) neboli je to vedlejší produkt výroby koksu.

  5. Že prodeje BEV rostou exponenciálně není žídná novinka,
    Že prodeje BEV rostou exponenciálně není žídná novinka, říká se tomu logistická křivka a my s teď dostáváme do fáze exponenciálního růstu (exp > 1), který postupně přejde do lineárního (exp = 1) a pak opět do exponenciálního kde exp < 1. Problém, je že se velmi těžko odhaduje hodnota toho exponentu. Mohou to zbrzdit drahé baterie, nebo třeba nějaká komponenta (lithium) a urychlit například nějaká levná technologie opět třeba v oblasti výroby baterií. Bez OZE, infrastuktury a úložišť energie to nepůjde. Tyto technologie se sešly ve správný okamžik. Pokud jsou splněmy všechny podmínky, působí synergicky a pak může dojít k tomu, co popisuje autor článku.

                1. Grygar říkal, že vědci musí dělat chyby, ale musí je
                  Grygar říkal, že vědci musí dělat chyby, ale musí je dělat rychle, aby se stihli posunout dopředu. Když se bojíte dělat chyby, tak se nikam nedostanete a stagnujete.

                2. Nutnym predpokladem je ovsem umet uznat chybu a to je dnes
                  Nutnym predpokladem je ovsem umet uznat chybu a to je dnes velmi vzacna vlastnost, ktere si na lidech cenim.

                3. A jeste dulezitejsi je davat na zakladni skole pozor 😀
                  A jeste dulezitejsi je davat na zakladni skole pozor 😀

                4. Dost z toho ses naučil na základce už neplatí 🙂
                  Dost z toho ses naučil na základce už neplatí 🙂

                5. Pravda, ale taky proto sem mel vzdy rad matiku. Te se to
                  Pravda, ale taky proto sem mel vzdy rad matiku. Te se to netyka. Tam bude vzdy 1+1=2 🙂

                6. Na základce byla matika super. Jen nám ji v osmičce
                  Na základce byla matika super. Jen nám ji v osmičce nabourala rodinná výchova, kdy 1+1=3 a více. A pak už se to jen nabalovalo….. 🙂

  6. Dole se Kuk a anonymem dohadují o poslouchání rádia a to
    Dole se Kuk a anonymem dohadují o poslouchání rádia a to mi připomnělo tohle:
    ·
    Koupil jsem si ve specializované prodejně automobilů nový Ford F250 Tri-Flex Fuel. Jezdí na benzin, vodík nebo etanol 85.

    Vrátil jsem se do prodejny kde jsem vůz koupil s tím, že nemohu uvést radio do provozu.
    Technik mi vysvětlil, že rádio je ovládáno hlasově. “Nelson” řekl technik směrem k rádiu a z rádia se ozvalo: “Willie, nebo Mandela?” “Willie” řekl technik a radio začalo hrát “On the road again”.
    Potom technik řekl “Ray Charles” a z rádia zaznělo “Georgia on my mind”. Spokojeně jsem odjel a během příštích dní jsem si užíval poslechu mé nejoblíbenější hudby, od Beatles až po Beethovena.
    Včera odpoledne nějaký pitomec projel křižovatku na červenou a málem mně zramoval. Ulevil jsem si slovy: “Piča jedna blbá!” a z rádia se ozvalo: “Vyslechněte si, v českém překladu, včerejší projev kancléřky Merkelové ve Spolkovém sněmu.”

    Skvělý automobil! Nejlepší, co jsem kdy měl.

  7. Až bude tobě, pionýre, čtenáři, třicet, pětatřicet
    Až bude tobě, pionýre, čtenáři, třicet, pětatřicet let, vzbudíš se do světa, který už v mnohém nebude podoben dnešku. Budovatelé komunismu v Sovětském svazu i u nás budou mít k dispozici moderní automatizované závody, zvládnou zemědělské práce průmyslovým způsobem, budou pracovat šest hodin denně. V té době proniknou hluboko do tajů vesmíru.

    To všechno se promítne do každodenního života: 250 milionů tun oceli ročně, hojnost všech prostředků, městská doprava zdarma, bezplatné stravování ve školních a závodních jídelnách, bydlení v prostorných bytech bez nájemného, levné nebo bezplatné turistické základny atd.

    Napsat článek tak, že závislost na ropě chýlí ke konci, protože se plánuje že za 30-35 let ! pokles dovozu a využití ropy o 60-100% dle země je asi stejně pravdivé jako text výše. Takovýto text má asi jedinou výhodu (pro autora), protože za těch 30-35let už jeho autor pravděpodobně nebude naživu aby ho někdo mohl konfrontovat s realitou.

    1. Ty si taky věděl starou belu co se stane, když Steve Jobs
      Ty si taky věděl starou belu co se stane, když Steve Jobs vytáhl z kapsy šmatlafoun, stejně jako vysmátí borci z Nokie :))) Nikdo nemá ani ánunk co se stane zejtra, ani ti co se tím zabejvaj 24 hodin denně a berou za to miliony.
      Jenom 13 let stačilo na to aby z ulic zmizeli koně a byli tam auta! Jenom 13 let stačilo aby se tisíciletí koňské dopravy spláchla do hajzlu. Jenom 13.

  8. Argumentují tím, že to státy stojí 215 miliard eur,
    Argumentují tím, že to státy stojí 215 miliard eur, vždyť to palivo platíme z vlastní kapsy navíc s obrovskou daní…
    A u elektřiny to bude stejné, až těch elektrických aut bude víc, tak bude elektřina do auta stát stejné peníze jak ten benzín…
    Myslím že elektrické auto bude super, ale možná tak za 15 let, teď bych ho nechtěl.

          1. Stačí dát paušál za užívání silnic hezký 15-150tis
            Stačí dát paušál za užívání silnic hezký 15-150tis ročně dle typu auta na el.Ono k tomu stejně během 15let v nějaké formě dojde podle rozšíření elektra. A pro jistotu i na leteckou dopravu do 20let kdyby se naaahodou objevila poradna hustota baterek pro osobní jetpacky a malá letadla. Státu neuteces. Leda bys to Drbal jak Janoušek hezký 20haliru z rodiny jízdenky bezpracne:)

              1. Bohuzel hodne lidi totiz trpi kratkozrakosti a ztratami
                Bohuzel hodne lidi totiz trpi kratkozrakosti a ztratami pameti.
                Je nejak cim dal tezsi narazit na nekoho s kym se da normalne mluvit a to ne jen tady, kde to umocnuje anonymita. Proto si take vazim kazdeho normalniho cloveka, ktereho potkam.

                1. A proto s klindným svědomím volej bamberkýho místra
                  A proto s klindným svědomím volej bamberkýho místra Zemana a jiné stbáky, či rovnou komouše.

                2. Presne tak. A pritom jak napsal jinde Carlos, nikdo z tech co
                  Presne tak. A pritom jak napsal jinde Carlos, nikdo z tech co je voli se ve skutecnosti nema tak spatne aby mel duvod hledat a volit nekoho takoveho.

                3. Maj se jak prasata v žitě, ale jenom by ještě chtěli toho
                  Maj se jak prasata v žitě, ale jenom by ještě chtěli toho mercedesa co má soused a jeho prachy :)))

                4. Ale sousedovo stresiky v praci a zniceny zdravi to nechteji.
                  Ale sousedovo stresiky v praci a zniceny zdravi to nechteji. Pekne kolace bez prace.

                5. Klasika. Každý vidí je záhon nádherných růží, ale už
                  Klasika. Každý vidí je záhon nádherných růží, ale už ne rýč a hromadu hnoje za nimi.

          1. Je jasné, že skôr, či neskôr takéto niečo na nás
            Je jasné, že skôr, či neskôr takéto niečo na nás vymyslia. A možno to bude skôr ako si myslíme a preto treba výhody EV využívať už teraz.
            A ako píše Vašek, aj ja som rád, že patrím medzi tých pár šťastných…
            Tí, čo budú čakať až budú EV lacné a omnoho viac rozšírené ako teraz, tak budú na tom s nákladmi na dopravu rovnako, alebo možno aj horšie, ako sú teraz.

              1. Taky jsem se, když jsem ještě jezdil spalovákem, občas
                Taky jsem se, když jsem ještě jezdil spalovákem, občas zasnil a zavzpomínal pár let nazpátek, kdy litr naturalu stál 25,-, na vesnických a firemních pumpách i 21,- Kč / litr. Od té doby už jsem si jen četl o velkém zlevnění ve stylu z 30,60 na 30,20 a podobných plýtváních slovy. Podle zákona nabídky a poptávky by to tak být mělo. Akorát prozatím jsem si to jen četl v novinách, o kolik desítek procent zase klesla cena barelu ropy Brent a na míjených stojanech čerpacích stanic pohyb žádný. Nebo naopak směrem vzhůru, třeba před letními dovolenými. Uvidíme.

              1. Obávám se, že ve vašem případě to moc nemá smysl,
                Obávám se, že ve vašem případě to moc nemá smysl, spíše to bude o tom hrachu a zdi, neboť váš zaujatý pohled je zde už pověstný.

                Ale pro ty co by to mohlo zajímat.
                Za první půlrok jsem najel 35tis.km. Průměrná cena kilometru cca 0,20h včetně započtení paušálu na čip Čezu. Oproti spalováku stejné kategorie úspora cca 3Kč/km. Ročně tedy nějakých 210tis.Kč krát 8 let, (po které mám záruku na baterku a motory, tedy nehrozí žádná fatální oprava za statisíce) je úspora 1.680tis. což už samo o sobě dorovná rozdíl v pořizovací ceně mezi spalovákem stejné kategorie a mou Teslou.
                Když budu optimista a uvěřím, že dnešní spalovák přežije nájezd 560tis.km tak jen náklady na pravidelný servis se vyšplhají do statisíců. Prodejní cena mé Tesly a spalováku s takovými kilometry na tachometru pak bude s největší pravděpodobností také ve prospěch mé Tesly tím spíše, že má Tesla má ještě doživotní nabíjení zdarma vázané na auto nikoli prvního majitele jako je tomu u těch dnešních.
                Takže o 200% lepší zážitek z jízdy, autopilot a možná v budoucnu plně autonomní jízda spolu s vědomím, že nepouštím maminkám ve městech pod kočárek z výfuku jedy je už jen třešnička na dortu.

                1. chapu spravne, ze pocitate s rocnim najezdem 70 tisic km?
                  chapu spravne, ze pocitate s rocnim najezdem 70 tisic km?

                2. Kdyz jsem za pul roku najel 35k tak to za rok vypada na 70k.
                  A

                  Kdyz jsem za pul roku najel 35k tak to za rok vypada na 70k.
                  A to nejsem zadnej velkej prebornik. Pred tydnem jsem potkal na SC ve Vystrkove Slovaka z Trencina. Mel krome barvy uplne stejne auto jako ja. Rikal, ze ho dostal o mesic pozdeji nez ja a jeste byl v lete mesic a pul s partou na motorce po zemich byvaleho CCCP, takze Tesla stala v garazi. No a aktualne mel najeto 46k… Ten si teprve chrochta jak je to levne auto.

                3. verte, ze rocni najezd 70tisic je opravdu tezce nad prumerem.
                  verte, ze rocni najezd 70tisic je opravdu tezce nad prumerem. berte prumerny najezd ceske domacnosti 25 tisic km. pokud vam tedy vysla navratnos pri tomhle najezdu 8 let, tak pri prumernem najezdu se dostavame do cisel, ktere v podstate znamenaji, ze je investice nenavratna.

                4. Taky existují 3x levnější elektromobily než je Tesla
                  Taky existují 3x levnější elektromobily než je Tesla Model S/X.

                5. Za méně peněz, méně muziky 🙂
                  Za méně peněz, méně muziky 🙂

                6. Bolt má vyšší dojezd než Tesla 75D, takže to není
                  Bolt má vyšší dojezd než Tesla 75D, takže to není pravidlem.

                7. Vida ho, kluka. Máte pravdu. Ono se vlastně může stát,
                  Vida ho, kluka. Máte pravdu. Ono se vlastně může stát, že pokud další nějaké menší auto dostane velkou baterku, že baterkově slabší Tesly díky váze a rozměrům v dojezdu prohrají. Přestože budou dražší.

                8. Konečně začíná aspoň někde konkurenční tlak.
                  Konečně začíná aspoň někde konkurenční tlak.

                9. Jednak jsme se nebavili o prumerne Ceske domacnosti, ale
                  Jednak jsme se nebavili o prumerne Ceske domacnosti, ale navazel jste se primo do me osoby. Prumerna Ceska domacnost si take pravdepodobne nekoupi Xko, ale M3 nebo pozdeji Y.
                  Za druhe kdybych vam chtel venovat ten cas a spocital to podrobne vcetne servisu tak by vysla navratnost drive a pokud bychom se tedy bavili imaginarne pak bych do kalkulace zaradil namisto Xka P100D nejprodavanejsi verzi 90D a pocty by vypadali zase o dost lepe.
                  Ten cas vam, ale nevenuji, prestoze mi ho venoval autopilot, ktery za me prave ridi v kolone, nebot vas strach o praci vas stejne nenecha si to precist nezaujate.

                10. tak jste se predvedl. nejdrive argumentujete kackama, potom se
                  tak jste se predvedl. nejdrive argumentujete kackama, potom se prijde na to, ze v kalkulacich pocitate s nesmyslnyma hodnotama a nakonec me obvinite ze strachu o praci. toz hezky den.

                11. Vy asi neumite cist. Vsechny hodnoty byli pravdive a
                  Vy asi neumite cist. Vsechny hodnoty byli pravdive a navratnost 8 let vychazela jen z uspory na palivu, kdybych rozpocital podrobneji i servis, tak bude ta navratnost jeste kratsi.
                  Co je na tom podle vas tim nesmyslem?
                  A mozna jsem si vas spletl, ale nebyl jste to nahodou vy kdo mi tu pred casem po dlouhe diskuzi priznal, ze vetsina jeho zakazniku bude bez prace az se zacne jezdit jenom na elektrinu?

                12. ano. spletl. my zakaznici to opravdu nejsou. kazdopadne
                  ano. spletl. my zakaznici to opravdu nejsou. kazdopadne pocitat s tim,ze se investice do auta vrati, kdyz najezdi 560tisic km, pocitat s tim, ze rocne najezdite 70tisic km je nesmysl.

                13. Aha, takže podle vás bych měl začít říkat „bohužel
                  Aha, takže podle vás bych měl začít říkat „bohužel nemohu přijet, protože podle pana rs je tak moc jezdit nesmysl“.
                  A nebo je podle vás větší smysl koupit za 3 mega Q7, najezdit s ní za 4 roky 280tis.km, uvalit do servisu za tu dobu pár set tisíc další skoro milion do benzínu a pak jí prodat se štěstím za 1 mega a koupit si druhou a vše opakovat?

                14. podle mne je pitomost rikat, ze je auto navratne po najeti pul
                  podle mne je pitomost rikat, ze je auto navratne po najeti pul milionu kilometru. po pul milionu kilometrech je na odpis i ta vase tesla i ta audina. a bavit se co je na odpis vic je take pitomost. tohle rikejte vsem , co se budou ptat na navratnost.

                15. Nejvic na odpis si posledni dobou ty.
                  Nejvic na odpis si posledni dobou ty.

                16. jo a jeste jedna drobnost. kolik z tech km stravite jizdou do
                  jo a jeste jedna drobnost. kolik z tech km stravite jizdou do servisu? 😉

                17. Určitě méně než se spalovákem.
                  A určitě jste četl o

                  Určitě méně než se spalovákem.

                  A určitě jste četl o Tesle, se kterou taxikář tuším v Helsinkách najel 400tis. a stále jezdí.

                  Je pravda, že nemám jistotu jestli ta Tesla ten půl milion najede a jestli ho najede bez zásadních problémů, ale jisté je, že 4 roky mám plnou záruku a 8 let záruku na to nejdůležitější, takže předpoklad, že to dám tu je docela velký. Zatímco u toho spalováku mám opravdu jistotu, že to nedá a nebo za takové náklady na servis, že se to opravdu nevyplatí udržovat při životě.

                18. Micheline, nemá zmysel sa s týmto človekom o niečom
                  Micheline, nemá zmysel sa s týmto človekom o niečom doťahovať. Škoda času. On má vždy pravdu, aj keď ju vlastne nikdy nemá 🙂

                19. Už mě to taky ani trochu nebaví.
                  Pán má evidentně

                  Už mě to taky ani trochu nebaví.
                  Pán má evidentně nějaký problém s tím přijmout fakt, že elektromobily si našli cestu na trh a bude jich už jen přibývat.
                  Jen nechápu proč člověk takového smýšlení chodí na tento server. Má nespočet možností kde si počíst o autech, která ho oslovují, ale raději tady vede nekonečné diskuze, které nikam nevedou.

                20. Každý sme nejaký.
                  Niekoho teší, keď robí niečo

                  Každý sme nejaký.
                  Niekoho teší, keď robí niečo zmysluplné a niekto má radosť, keď robí hlúposti…
                  Inak, čo sa týka toho ročného nájazdu, tak známy veľmi vážne uvažuje o Tesle, lebo jeho spalovák prestáva zvládať ročný nájazd 60 000km.
                  Má ho viac v servise, ako na ceste :-)))

                21. To je přesně můj příběh. Totální frustrace z
                  To je přesně můj příběh. Totální frustrace z dnešních spalováků.

                  V podstatě, když jsem pochopil, že baterka není ten problém, neboli, že jí u ev neodepíšu po 4 letech jako v notebooku, tak mi došlo, že to tedy nemá žádný problém a mohla by to být ta správná cesta. Vydal jsem se po ní, a zatím je to fakt super. Žádné auto mě ještě nikdy tak nebavilo jako tohle. Někdy mám pocit, že bych se měl štípnout jestli se mi to jenom nezdá.

                  Přeji vašemu známému aby byl také tak spokojen. Hlavně ať se nenechá otrávit řečmi lidí kolem, kteří z neznalosti nebo závisti udělají všechno proto aby mu tu radost zkazili.
                  Možná, že jsem teď právě definoval pana rs.

                22. Ja som do Tesly nešiel preto, že by som mal problém so
                  Ja som do Tesly nešiel preto, že by som mal problém so spolahlivosťou spalovákov (všetky, čo so doteraz mal, tak mi slúžili pomerne dobre), ale preto, že som si uvedomil, že to je cesta do pekla. Pred viacerými rokmi som bol sľúbil, že jediné nové auto, čo kúpim bude elektrické a keďže sluby sa musia plniť, tak som sa rozhodol pre Teslu a lutujem iba to, že som ju nemal skôr. Ten pocit šoférovať takýto stroj, fakt stojí za všetky prachy. Ten, kto to nezažije, nepochopí…
                  O tom, že môj známy bude spokojný vôbec nepochybujem.
                  Prajem veľa spokojných kilometrov.

                23. Průměrná česká domácnost taky nebude vlastnit Teslu X,
                  Průměrná česká domácnost taky nebude vlastnit Teslu X, ale Nissan Leaf nebo něco podobné nebo nižší hodnoty. Pak je zase ta návratnost i při těchto kilometrech reálná.

                24. ano pri techto kilometrech je navratnost hodne realna, ale
                  ano pri techto kilometrech je navratnost hodne realna, ale neni realne v tom ty kilometry i opravdu najezdit. respektive jedna se o hodne specifickou skupinu zakazniku. hosi navratnosti bych opravdu neargumentoval.

                25. Dobry den
                  Mam 10 mesicu 30kw Nissan Leaf ve vybave Tekna.

                  Dobry den
                  Mam 10 mesicu 30kw Nissan Leaf ve vybave Tekna. Kupovany novy od ceskeho dealera. Konecna cena 590tis bz dph. V soucasne dobe mam najeto (vetsinou soukrome cesty do zahranici) 45tis km.
                  Muzete mi nekdo rici, za jak dlouho, se mi oproti spalovaku investice do tohoto elektromobilu vyplati , Za garancni prohlidku jsem jiz zaplatil pri 30 tis km prohlidku ostudnych 1560,- kc a vlastnim rovnez drahy chip od cezu .

                26. Neexistuje stejný spalovák ve stejné výbavě, takže ne :).
                  Neexistuje stejný spalovák ve stejné výbavě, takže ne :).

                27. Nechci být skeptik, ale zrovna dnes jsem psal komentář k
                  Nechci být skeptik, ale zrovna dnes jsem psal komentář k tématu behaviorální ekonomie. Dá se říct, že každý dosazuje neznámé podle toho, jak se mu hodí, protože čistá pravda je moc komplikovaná.

                28. Když jsme u těch servisních nákladů, kolik stojí
                  Když jsme u těch servisních nákladů, kolik stojí pravidelný servis Tesly a jak často se dělá ?

                29. Doporučeno je po 20 000 km, není však povinná. Majitelé
                  Doporučeno je po 20 000 km, není však povinná. Majitelé často jezdí až po 60 tisících. A cena je myslím kolem 600 eur.

                30. Dík, a ještě upřesnění – co se za těch 600 Eur vlastně
                  Dík, a ještě upřesnění – co se za těch 600 Eur vlastně dělá ? Přijde mi to docela hodně peněz na to jak je elektromobil jednoduchý

                31. To vám, Teslu nemaje, nepovím.
                  To vám, Teslu nemaje, nepovím.

                32. Ja absolvoval uz ten po 20k. Platil jsem 365e a delali
                  Ja absolvoval uz ten po 20k. Platil jsem 365e a delali celkovou kontrolu plus vymenu hepafiltru.

                33. Dík za info. No je to pecka vzhledem k faktu že celkovou
                  Dík za info. No je to pecka vzhledem k faktu že celkovou kontrolu auta udělá například i STK (možná jen bez diagnostiky) za nepatrný zlomek téhle částky.

                34. Je to pecka, kdyz se spalovacim autem teto kategorie date za
                  Je to pecka, kdyz se spalovacim autem teto kategorie date za garancku (ktera je povinna) cca 15tis. Kc.
                  Mimochodem jak tu nekdo napsal jenom ten hepa filtr je pry mala matrace, ktera vas ochrani i pred utokem chemickymi zbranemi, takze jen jeho cena musi stat za to…

                  Kdyz jsme u tech cen oprav, tak nedavno jsem byl menit poskozeny vnitrni plast patych dveri. Bal jsem se, ze u tak draheho auta se i s praci nevejdu ani do 5tis. Kc v prepoctu. Ziral jsem na tu fakturu jako na nejaky omyl, kdyz tam stalo 35e…

                35. No já bych právě čekal že servis Tesly bude mnohem
                  No já bych právě čekal že servis Tesly bude mnohem levnější. U spalováku se pracně mění několik litrů drahého oleje, olejový filtr, vzduchový filtr, pylový filtr atd.

                  U Tesly mění jen ten jeden filtr ale peníze chtějí skoro stejné

                36. Byl jste někdy u výměny oleje? Jestli vám tohle připadá
                  Byl jste někdy u výměny oleje? Jestli vám tohle připadá pracné, pak by mě zajímalo co děláte za práci.
                  A drahý olej? To myslíte tu sudovku co nakoupí za 50Kč litr a prodají ho za 400 až 800? O vzduchovém a pilovém filtru nemluvě a ceně za hodinu práce 800 a více. To je fakt férovka.

                  Já vás nechci urážet, ale nejste také z nějaké jiné planety? To co se děje v servisech „zaběhlých“ automobilek už hraničí s mafiánstvím a vydíráním.

                  Za první servis u ročního Peugeotu 5008 1.2 benzín mojí manželky, se kterým za ten rok najela 7tis.km si vzali 6.000Kč, slovy šesttisíckorunčeských. Vyměnili při tom cca 3 litry oleje (alespoň doufám) ten olejový filtr a pilový filtr. U auta, které stálo nové po slevách necelý půlmilion. A víte kolik se platí za servis aut, která stojí kolem 3 a více milionů…?

                37. Ale vždyť já souhlasím. Ano, servisy spalováků mají
                  Ale vždyť já souhlasím. Ano, servisy spalováků mají nekřesťanské sazby a i na filtrech a olejích účtují několikanásobek. Na Tesle servis nemění skoro nic a přesto účtuje podobné sumy jako ti vydřiduši za spalováky.
                  Normálně bych čekal že servis elektromobilu bude několikanásobně levnější

                38. Málo to není, ale nikdo nevíme co všechno vlastně
                  Málo to není, ale nikdo nevíme co všechno vlastně kontrolují a kolik času jim to zabere, ani kolik stojí ten hepa filtr.
                  Mě stačí, když to bude méně než servis klasického auta. Když k tomu pak přičtu úsporu na palivu tak je to už paráda. Z něčeho ty lidi v servisu živit taky musí, o stavbě superchargerů nemluvě.

                  Jinak servis levnějších ev je myslím o dost levnější. To by tu mohl zmínit někdo kdo jezdí s nimi.

                39. KIA Soul, prohlídka 45000km, cena 385,-Kč.
                  KIA Soul, prohlídka 45000km, cena 385,-Kč.

                40. Osobně nemám zkušenost, ale na Leaf prý kolem 2500 Kč
                  Osobně nemám zkušenost, ale na Leaf prý kolem 2500 Kč prohlídka po 25 tis. km. Na Soul EV stojí Hepa filtr kolem 15-20 USD a člověk ho vymění z kabiny (schránka spolujezdce) za pár minut. Těžko říci, co by jiného mohl servis dělat, než výměnu filtru, kontrolu a doplnění kapalin a 1x za 4 prohlídky možná výměnu destiček – sada za 800,- Kč.

                  Servisní ceny v zahraničí

                41. Vy mate v Soulu hepa filtr? Vsude nachazim jen obycejny
                  Vy mate v Soulu hepa filtr? Vsude nachazim jen obycejny kabinovy.
                  A Soul tak malo rekuperuje? Me i ve spalovaku vydrzeli desticky na 100tis. km. To spise jednou za dva roky se bude menit brzdova kapalina i u vsech ev.

                42. Měl jsem napsat vzduchový, dle vzhledu jsem automaticky
                  Měl jsem napsat vzduchový, dle vzhledu jsem automaticky napsal hepa. Kolik vydrží brzdové destičky záleží na řidiči a kde jezdí. Já obecně moc nebrzdím, ale destičky v běžném autě mi vydržely max 3 prohlídky tedy cca 45 tis. km kotouče tak 90 tis. (samozřejmě určoval to servis, takže ti to mění co nejdříve). Jsou lidi co mění i po 30 tis. km destičky. Naopak na dlouhých trasách vydrží podstatně více, než při jízdách po městě, kde člověk stojí na brzdě prakticky pořád. V Soulu prakticky nebrzdím, kolik vydrží netuším, ale lidem co jezdí brzda-plyn rekuperace nepomůže, protože ta se při prudkém brždění moc neuplatní. Samozřejmě záleží i na provedení a kvalitě destiček. Při jejich ceně 800 Kč, to není podstatné. Četl jsem plán údržby, tam se mluví pouze o výměně oleje v převodovce po 120 tis. km, a výměně chladící kapaliny po 190 tis. km. Někde mají psanou brzdovou kapalinu po 30 tis. km.

                43. Tak ten tvůj Soul umí rekuperovat až 81kW. Přepni si
                  Tak ten tvůj Soul umí rekuperovat až 81kW. Přepni si během jízdy na zobrazení použití energie a přijdeš na to, že kdykoli kromě zařazeného neutrálu používáš ke zpomalení motor a až cca pod 10km/h do úplného zastavení brzdy. Takže předpokládám výdrž přes 300 tisíc km. Samozřejmě při správné údržbě, servis je bude muset občas pročistit.

                44. Max rekuperací jsem zaznamenal kolem 45kW v režimu B. Na
                  Max rekuperací jsem zaznamenal kolem 45kW v režimu B. Na delsi cestě 160km narekuperuje auto 1,5 kWh, což stačí pro klimatizací nebo topení v teplotách nad nulou. Když jsem přebíral auto se 13 tis. km, tak kotouč je znatelně obroušený, pochybuji že to dá 300 tis. km.

                45. Když máte kterýkoli režim včetně B a šlápnete na
                  Když máte kterýkoli režim včetně B a šlápnete na brzdu, zvýší se pouze míra rekuperace. Brzdy se aktivují až při opravdu razantním brzdění.

                46. to je pravda, holt někdo přede mnou razantně brzdil.
                  to je pravda, holt někdo přede mnou razantně brzdil.

                47. Ja delal autoskolu s Pragou V3S a hned na to jsem svou
                  Ja delal autoskolu s Pragou V3S a hned na to jsem svou ridicskou karieru zahajil na vojne s Tatrou 815 8×8, takze jsem mel vtluceno do hlavy podrazovat, podrazovat a brzdit motorem. Automaticky jsem to tedy pak prenesl i za volant osobaku. V kombinaci s delsima cestama mi opravdu vydrzeli desticky vzdy 90-100tis. km. Kotouce jsem, ale menil vetsinou rovnou take.
                  Rekuperaci u ev si proto vylozene uzivam, kdyz navic vim, ze se cast te energie pekne vraci zpet do baterie.

          1. Ze zkušenosti má každý svůj úhel pohledu a svoje počty,
            Ze zkušenosti má každý svůj úhel pohledu a svoje počty, které mu vycházení, nebo ne. Jeden započítá to co jiný ne jen kvůli svému úhlu pohledu. Třeba já bych mohl počítat návratnost svého prvního elektromobilu zakoupeného v roce 2013 takto:
            Pořizovací cena: 16.980 EUR x 25,80 = 438.084kč
            Platba za elektřinu v garáži za rok provozu: 2.250kč
            Paušál čez: 12×100=1200
            Najeto 16.000 km = cena za km necelých 22 halířů, ale….
            Po roce jsem auto dealerovi vracel, dostal jsem zpět 16.980 eur, v roce 2014 při kurzu 27,60 = 468.648kč
            Takže sečteno a podtrženo jsem za rok vlastnictví a 16tkm vydělal 27.114. A kdo z vás to má :-)))))

            1. no, tak to jste jenom cislama potvrdil to, co jste v uvodu
              no, tak to jste jenom cislama potvrdil to, co jste v uvodu rekl. uplne mi neni jasne, jak jste po roce mohl vracet dealerovi auto za vyssi cenu, nez jste ho koupil kazdopadne me to ani moc nezajima. asi sam uznate, ze to asi nebude mit moc vypovidajici hodnotu o navratnosti investice. do elektromobilu.

              1. souhlasím, vypíchnout 1 nejlepší rok o ničem
                souhlasím, vypíchnout 1 nejlepší rok o ničem nevypovídá, jediné co bych uznal celkové náklady např na 5letý provoz auta včetně kupní ceny vyděleno počtem km za 5 let, to je skutečná cena za 1km ale takhle to počítá jen málokdo, ta pořizovací cena je prostě brutální a s tou cenou na 1km brutálně zahýbá směrem nahoru, ale přesto všechno samozřejmě DĚKUJI za každý EV na silnici a že těm lidem není líto dát ty peníze!! ale pro lidi co kupují 10let staré ojetiny to ještě dlouho nebude, to je holý fakt

                1. Myslim, ze aj 10 let staré ojetiny pekne zmiznú z ciest, ked
                  Myslim, ze aj 10 let staré ojetiny pekne zmiznú z ciest, ked sa to brutálne neoplatí kvôlu brutálnym polatkom za prihlásenie a ešte väčším poplatkom za ekologickú záťaž, ktorú predstavujú. A možete si byť istý, že v dohladnej dobe to príde, inak by nikto nekupoval nové autá. A ten kto nebude mať na ekologickejšie auto jednoducho nebude vlastniť žiadne, lebo nebude mať na prevádzku starého smradlavého šrotu a viac sa mu oplatí zdielané auto. A na takúto dobu sa teším zasa ja, pretože za svoje EV som dal veľa a nie len kvôli sebe a rodine, ale sj ostatným okolo. A dosť ma štve, že nejaký chytrolín si myslí, že to odrbe tým, že si kúpi starý smradlavý šrot…

                2. jasně a stát lidem povinně nařídí že si na ty nový
                  jasně a stát lidem povinně nařídí že si na ty nový předražený auta budou brát autotéky :-))) to dřív lidi začnou víc využívat i v malých městech sdílení aut nebo uber

                3. Tak to bych chtel videt, kdo takovouhle politickou sebevrazdu
                  Tak to bych chtel videt, kdo takovouhle politickou sebevrazdu dobrovolne spacha… 🙂

                  Dokud je i olitany EV mimo moznosti pulky obyvatel, tak do toho nikdo nepujde. At uz kvuli primym nasledkum u voleb, tak kvuli tomu, ze hafo lidi z vesnic by misto placeni alespon nejakych dani sla na podporu, protoze by nemeli jak dojizdet za praci (verejna doprava je vesmes naprd).

        1. Ono tito lide si neuvedomuji, ze je dost nepravdepodobne, ze
          Ono tito lide si neuvedomuji, ze je dost nepravdepodobne, ze bude zdanena elektrina pro auta. Jednak si ji doma muzeme vyrabet sami a jednak nam to tezko rozlisi, kdyz to clovek muze pichnout v garazi do stejne zasuvky jako mrazak. Takze pravdepodobne to bude jina forma dane, napriklad silnicni, kterou budou platit i ti, co budou v té době kupovat benzín za 40kč litr.

            1. Ropacka propaganda ala pan Loula samozrejme jede na plne
              Ropacka propaganda ala pan Loula samozrejme jede na plne obratky. Vetsi problem ale vidim v obrovske ochote cechu prijimat podstrcene polopravdy jako fakta a neschopnost uvazovani v sirsich souvislostech. O analytickém myšlení ani nemluvě. Elektromobilita není jen o penězích, není jen o dojezdu, ale souvisí s tím desítky věcí. Tak se alespoň snažím vysvětlovat a umožnit tu osobní zkušenost, to je velmi důležité.

                1. Ano, protože chybí ta zkušenost, nebo alespoň znát
                  Ano, protože chybí ta zkušenost, nebo alespoň znát někoho, kdo elektromobil má. Já si naopak nedovedu představit to, že bych dnes řešil to co jsem řešil před třemi roky, jako abych včas vyjel letní naftu, jestli tahle zimní je skutečně zimní, jestli mám s sebou startovací kabely a tak…

                2. Jestli mi ta nafta co jsem natankoval neodrovna vstřiky, že
                  Jestli mi ta nafta co jsem natankoval neodrovna vstřiky, že už zase budu muset na výměnu oleje, jestli mi tam dají olej co tam patří, jestli mi tam vůbec dají nějakej novej olej, jestli mi při výměně rozvodů něco nepodělají na motoru a tak…

                3. Naprosto souhlasím – ano, je to přesně tak. Je třeba s
                  Naprosto souhlasím – ano, je to přesně tak. Je třeba s tím EV chvilku být a vyzkoušet kde co. Dnes jsem byl donucen po delší době vyjet Feldou (EV odvezl kamarád) a nestačil jsem se divit, co všechno musím řešit! A toho smradu! Takže ePavel přesně popisuje, jak i já kolem sebe nechápu ty lidi, co nám smrděj a může to být jakákoli třeba i nová kára nebo CNG – všechno smrdí. A také souhlas, že EV není jen o dojezdu (to jen příklad, je toho mnohem více).

          1. není problém povinně montovat do všech aut včetně
            není problém povinně montovat do všech aut včetně osobních elektronické zaplombované zařízení a platit mýtné podle počtu ujetých km a nedělám si iluze že v EU už o tom nebo jiném způsobu výběru spotřební daně z benzínu a nafty neuvažují, žádný stát si nedovolí tak obrovské výpadky, a myslím si že čezko pak stejně převezme jen model z Německa kde nástup EV bude rychlejší a masivnější, když už i samotný čez pochopil že nemůže jít hlavou proti německé Energiewende a pokud se se skřípěním zubů nepřizpůsobí tak na to těžce doplatí, vše jen jen otázka času a peněz, až opravdu přijde masové nasazení baterií jako úložišť tak nebude problém kupovat elektřinu jako obyčejné spotřební zboží

            1. Jediné co se tu snažím říci je, že i elektromobily budou
              Jediné co se tu snažím říci je, že i elektromobily budou do budoucna jistě platit daleko vyšší daně, než dnes. Ale vždy daleko menší, než budou uvaleny na spalovací auta. Takže kdo si teď nekoupí kvůli tomuto elektrické auto je skutečně naivní a jen na tom ještě více prodělá.

Napsat komentář