Ford a Lyft spojují síly při vývoji autonomních vozů

Není pochyb o tom, že autonomní vozy v budoucnu změní způsob přepravy lidí i zboží. Rozsah této změny a rychlost nástupu samořiditelných aut budou záviset na spolupráci mezi firmami, úřady a veřejností.

Společnosti Ford a Lyft oznámily dohodu o spolupráci. Výsledkem bude služba, která umožní zákazníkům přivolat si odvoz autonomním vozem přes chytrý telefon.
foto: Ford

Ford zahájil spolupráci se společností Lyft, která provozuje stejnojmennou aplikaci umožňující majitelům chytrých telefonů objednat si odvoz. „Naše nové partnerství se společností Lyft umožní oběma stranám směřovat k cenově dostupnější, spolehlivější a přístupnější dopravě budoucnosti,“ řekl Sherif Marakby, viceprezident Ford Motor Company pro oblast autonomních vozů a elektrifikaci.

„Představte si to následovně: spustíte ve svém telefonu aplikaci Lyft v době vysoké poptávky, Ford a Lyft budou muset umět pro vás rychle vyslat samořiditelný vůz, který vás dopraví do cíle co možná nejrychleji a nejbezpečněji. A zde naše spolupráce s firmou Lyft začíná.“

Značka Lyft má síť zákazníků, těší se rostoucímu zájmu o své služby a disponuje velkými znalostmi dopravních toků ve městech. Společnost Ford má zkušenosti s vývojem technických řešení pro autonomní vozy a výrobou ve velkém měřítku.

Společně tak mohou obě strany přijmout ta nejlepší rozhodnutí pro budoucnost. K otázkám, jež bude potřeba zodpovědět, patří mimo jiné:

  • Jak vytvořit technologickou platformu, která by efektivně spolupracovala s platformou partnerské strany (jako je Lyft) na rychlém vyslání autonomního vozu?
  • Ve kterých městech službu provozovat?
  • Jaká infrastruktura bude zapotřebí k udržování flotily samořiditelných vozů tak, aby byly zákazníkům vždy k dispozici?

Někteří vnímají příchod autonomních vozů jako závod o to, kdo bude první. Ford nicméně směřuje své úsilí k vybudování služby vycházející z reálných lidských potřeb a přání. Silný důraz přitom klade na bezpečnost a spolehlivost.

„Během budování technologické platformy vyšleme do sítě Lyftu živé řidiče. To nám umožní otestovat kompatibilitu našeho rozhraní s platformou Lyftu. Naše vývojářské týmy již spolupracují na tom, aby spolu oba systémy uměly komunikovat. Cílem je, aby zákazník využívající aplikaci Lyft nepoznal žádný rozdíl,“ řekl Marakby.

Ford zároveň zapojí do sítě Lyft i své autonomní prototypy. Neposadí do nich však zákazníky, dokud si nebude zcela jistý, že technologie je dostatečně vyspělá. Partnerství s Lyftem pomůže urychlit cestu k ziskovému a proveditelnému obchodnímu modelu samořiditelných vozidel.

tisková zpráva

42 Comments on “Ford a Lyft spojují síly při vývoji autonomních vozů”

  1. Autonomní taxi samozřejmě vítám. První budou ale asi
    Autonomní taxi samozřejmě vítám. První budou ale asi nahrazeni řidiči kamionů, které jezdí po dálnicích. A hádky ohledně UBERu. UBER má bohužel problém s bezpečností, řídit může jakýkoliv úchylák, kterému někdo půjčí auto. Například v Londýně:
    stredoevropan.cz/2017/09/22/v-londyne-zakazali-uber-pry-i-kvuli-sexualnim-utokum-jeho-ridicu/

    1. Polepí všechna čidla autonomního sdíleného vozu
      Polepí všechna čidla autonomního sdíleného vozu samolepkami Ilegální transport a budou přitom řvát něco o jakési paní Krtečkové (asi jejich maskot). Tím Ford Lyft zcela vyřadí ze hry a ten, pokud si nebude umět obratem slovně postěžovat přítomnému policistovi v taktické vestě a protiúderovém obleku, si ani neškrtne 🙂

      1. Nejsem taxikář a ani mě moc nezajímají, ale kolik
        Nejsem taxikář a ani mě moc nezajímají, ale kolik zaplatí řidič Uberu sociální, zdravotní, silniční daň, daň, licenci atd? Kolik Uber odvádí v ČR daně? Jel jsem taxi v Praze asi dvakrát v životě jednou ve dvou a podruhé ve čtyřech lidech a to vyšlo levněji než MHD. Chci jen říci, že pokud se na to kouknu čistě laidsky mě to příjde opravdu jako nerovné podmínky, ale žádné informace jsem si podrobněji nezjišťoval.

        1. Jak rovné podmínky má malý obchod vedle nadnárodního
          Jak rovné podmínky má malý obchod vedle nadnárodního supermarketu?
          Jak rovné podmínky má zemědělec někde v Krušných horách v porovnání se zemědělcem na jihu Moravy? Jak rovné podmínky má malý pivovar někde na vesnici v porovnání s tím velkým co dodává do celého světa??

          1. Tak nejak..Priletel jsem nedavno z Tokia – tam mají ridici
            Tak nejak..Priletel jsem nedavno z Tokia – tam mají ridici Taxi bile rukavice, jsou oddeleni od zakaznika, i dveře otvira automat, na palubni desce prukaz s barevnou fotografii a ident.cislem atd., atd. Když jsem za par hodin videl tu taxikarskou tlupu na Ruzyni, preventivne bych jim vsem nasadil pouta a poslal tam, odkud povětšinou prisli. Samozrejme me pocity jsou subjektivni, podobne jako když vidim napr. M.Zemana. Nicmene vyvoj v individualni preprave osob jde dopředu, napr.nova auta se kupuji online a napr..zákony pro Taxisluzbu v Praze jsou z r.1986. To snad hovori za vse. A taky fakt, za za poslední tyden ma Uber o 40% vic zakazniku. Vysledek (ne)chovani casti taxisoferu v Pze. Proste pohyb diky volnemu trhu. Zákony budou muset rychle reagovat. Ted bohužel v tomto jsou uz mimo misu..

            1. Taxikáři = největší lůza co moje paměť sahá. Není
              Taxikáři = největší lůza co moje paměť sahá. Není jiné profese v ČR, která by potřebovala víc pročistit. Všichni primátoři ze sebe uděli akorát kašpary, když to chtěli udělat. Jestli kdy tydle vykukové něco odvedli do státního rozpočtu, tak to musí bejt totální výsměch proti tomu co tadle banda nakradla!!!
              To, že si stát neumí udělat pružně legislativu na nový formy podnikání je jen a jen jeho problém. Místo, aby vycejtil příležitost dalšího zdroje daní tak háže jako blbec klacky pod nohy. :)))
              Nejdřív milý státe zkroť taxikáře, což se ti dosud nepovedlo a pak buzeruj vostatní!!!

              1. ale taxikáři neokrádají stát, okrádají jen blbé
                ale taxikáři neokrádají stát, okrádají jen blbé naivní turisty :-)) a ti to evidentně potřebují, navíc taxikáře dělají hlavně reklamu pražské populaci a jen to odpovídá realitě nic víc nic míň, pražští taxikáři jsou stejně oražený a arogantní jako zbytek celý Prahy, čest světlým vyjímkám

                1. Zase ňákej zahořklej zamindrákovanec.
                  Zase ňákej zahořklej zamindrákovanec.

                2. co je zahořklý zamindrákovec? jak se to projevuje? nebo to
                  co je zahořklý zamindrákovec? jak se to projevuje? nebo to jest nový název pro člověka popisujícího realitu na základě vlastních a cizích zkušeností?

                3. jupí já mám zahořklýho zamindrákovance, a můžu už
                  jupí já mám zahořklýho zamindrákovance, a můžu už teda jíst hořkou čokoládu? aby se se to netlouklo s tím zahořklým zamindrákovancem?

                4. Ale nekupuj si moc drahou nebo se ti zkrátěj žíly a
                  Ale nekupuj si moc drahou nebo se ti zkrátěj žíly a sousedi u vás ve vidlákově tě pomluvěj.

          1. Zkuste si o tom nejprve něco přečíst. Těžko se zatajují
            Zkuste si o tom nejprve něco přečíst. Těžko se zatajují elektronicky evidované příjmy, kdy já dávám k dispozici údaje o sobě, taxikář o sobě a autě, cesta i cena se dopředu zobrazuje nám oběma, nic mu neplatím, jen mi to zúčtovací centrum strhne z karty. Kam se hrabe Babišovo EET. Vše je online a dohledatelné i bez státní buzerace.

            Ano, jsem zaujatý, Uber i Liftago používám. Do (nejen) pražské oficiál dročky bych nevlezl ani omylem. Poslední zkušenost před 2 lety Ostrava-Martinov, znuděný v teplácích oficiál. Potřeboval jsem odvézt 3 km domů od konečné tramvaje. Zima, sníh, mírná vánice. Prostě buď mu dám 200,- Kč, nebo nikam nejede, nechce se mu a raději tu bude čekat, až zavře hospoda. Platba předem. Ostatní hajzlíci za ním v klidu, kolega je na řadě, já nikam nejedu.

            1. tak ten taxikář asi nějaký zdravotník a udělal
              tak ten taxikář asi nějaký zdravotník a udělal správně, 3km = 15m svižné chůze = ideální pro oběh srdce :-))já jezdit ekologickým elektromobilem a chtít jet 3km smrdutým taxíkem bych se teda styděl, ale pokud byla silná vánice a půl metrové závěje tak bych možná přimhouřil jedno oko

              1. Bylo to, jak popisujete. Vánice, sníh a náledí.
                Bylo to, jak popisujete. Vánice, sníh a náledí. Převýšení cestou k nám do kopce 70 m. Měl jsem za sebou na otočku Prahu, vstávání ve 4 ráno, zpožděné vlaky, stresová jednání, kufr s materiály a brašnu s noťasem a spol. Polobotky, oblek a kabát. Ráno mne bral kolega, takže jsem byl bez auta. Nebyl to ani zdravotník, ani taxikář, ale obyčejný vyděrač.

                1. Už jsem tě z…ům nedal 10 let ani vindru.
                  Už jsem tě z…ům nedal 10 let ani vindru.

                1. Proboha, podnikal jste někdy? Oni samozřejmě nemají moc
                  Proboha, podnikal jste někdy? Oni samozřejmě nemají moc zaměstnanců. Místo toho mají hromady OSVČ, kteří pro ně dělají.

                2. No, a kde tedy končí platba klienta kterou mu strhli z
                  No, a kde tedy končí platba klienta kterou mu strhli z karty? Na účtu s.r.o. v Česku určitě ne.
                  Stejně jako Apple, Google a podobní.

                3. Nesmysl. Všechny podobné platby do zahraničí fakt nejdou.
                  Nesmysl. Všechny podobné platby do zahraničí fakt nejdou. Finančák by si na nich smlsl. Respektive je možné, že technicky jdou do zahraničí. Ale česká pobočka je musí vykázat.

                4. Z každé cesty, kterou s Uberem projedete, dostanete doklad.
                  Z každé cesty, kterou s Uberem projedete, dostanete doklad. Ten je napsaný na vás a říká, že Vám Uber jménem nějakého řidiče vydává fakturu na určitou částku. Takže ta platba očividně někde evidovaná je. Je jasné, že v momentě, kdy vám fakturuje nizozemská dcera americké společnosti, není pro finanční správu dohledatelnost tak úplně jednoduchá. Je to rozhodně obtížnější, než kdyby fakturovala česká společnost. Je ale logické, že platit daně by měli všichni, kteří si vydělají víc, než je limit, který je stanovený zákonem.

                1. Co sežeru to už mi nikdo neveme 😛
                  Já šetřim na nějaký

                  Co sežeru to už mi nikdo neveme 😛
                  Já šetřim na nějaký M3? A že vo tom nevím! :)))
                  Spíš si koupím S než 3 ;))

        2. Každý řidič Uberu musí mít licenci na osobní přepravu
          Každý řidič Uberu musí mít licenci na osobní přepravu a je běžným OSVČ. Takže pokud to dělá jako vedlejšák a jinak je normální zaměstnanec, tak odvede standardně na sociálním, zdravotním i daních, jako každý podnikatel. A „laidsky“ se na to radši fakt nekoukejte.

          1. Tak jestli každý řidič Uberu je OSVČ, nemám s tím
            Tak jestli každý řidič Uberu je OSVČ, nemám s tím problém, nicméně pořád mě vadí že u podnikání v Taxislužbé je vše mnohem složitější, ale to je v ČR kde co. Asi nic nebrání taxikářům registrován se u UBERU a jezdit tak i tak. Kdyby jste měl taxislužbu asi by Vám to také vadilo. Osobň mě to může být jedno, Taxi nejezdím a Uberem taky nebudu. Jinak díky za informaci.

            1. Všechno je v ČR rok od roku složitější. My, legální
              Všechno je v ČR rok od roku složitější. My, legální agentury práce, jsme se dočkali další brutální regulace k 1.8.2017. Naši nelegálové, pracující na smlouvy o dílo, švarcsystém, načerno bez papírů, vozící Ukrajince přes družstva, společníky s.r.o. či rovnou z Polska s jejich vízem, jsou vysmátí. Stejně jako naši bývalí klienti, kteří si tyto služby už 14 let beztrestně nakupují. Zatímco nelegálům při přistižení hrozí alespoň něco (ovšem na to mají bílé koně a připravené struktury k odpálení), objednávajícím – kromě dočasné mediální ostudy – nic (viz jarní kauza Rohlík). Ovšem u těch taxikářů je to přesně opačně než u nás. Ti legální okrádají kdekoho, jak ukazují kontroly a stížnosti, UBER je transparentní a v pohodě. Ano, to vše je v sociálně odpovědné demokratické ČR možné. Amen.

      1. zamyslel som sa, ako taká e-pošta funguje – napíšem,
        zamyslel som sa, ako taká e-pošta funguje – napíšem, vložím do obálky, porto zaplatím elektronicky ako dnes kolky, vhodím do e-schránky.
        – ako tú schránku poštár vyberie? ja si totiž pamätám, ako pod schránku zasunul koženú brašňu … a čas od času aj odviezol na poštovom voze s konským záprahom.

Napsat komentář