Elektromobil dokončil drsnou Mongol Rally přes několik kontinentů

Manželé Chris a Julie Ramseyovi ze Skotska projeli v sobotu 9. září v Ulan-Ude cílem závodu Mongol Rally a stali se tak prvním týmem, který dokončil tuto náročnou soutěž s elektromobilem.

Tohle auto urazilo celkem 13 000 km. Za palivo ale řidiči utratili v přepočtu jen asi 3000 korun.
foto: Nissan

Tím elektromobilem je upravený Nissan Leaf z roku 2016 s označením AT-EV (All-Terrain Electric Vehicle). Chris s Julií do závodu odstartovali v sobotu 16. července ze startovního roštu britského okruhu Goodwood a v soutěži urazili 13 000 kilometrů.

Projeli celkem 13 zemí a svůj vůz nabili 111krát. Náklady na elektřinu činily do průjezdu cílem v sibiřské oblasti poblíž mongolské hranice méně než 100 liber (cca 2 900 Kč).

Teď jejich Nissan LEAF spolu s ostatními vozy účastníků soutěže naloží na vlak a přes celý kontinent jej převezou až do Estonska.

Tam si ho Chris s Julií opět převezmou a vyrazí na další část cesty, která je po 4 000 kilometrech dovede zpět domů do města Aberdeen. Celkově tedy pár najede zhruba 17 000 kilometrů.

Chris Ramsey řekl: „Hodně lidí mě od soutěže odrazovalo. Říkali, že elektromobil se na dlouhé cesty nehodí. Po těch tisících kilometrů, které jsme zvládli prakticky bez problémů, ale můžu říct, že se spletli. Byla to cesta, kterou podniknete jednou za život. Ani se mi nechce věřit, že už jsme v cíli. Projeli jsme bezpočet zemí, a to s nulovými emisemi a jen na energii z akumulátoru. Jsem nadšený, trochu vyčerpaný, ale ten zážitek mě doslova nabil!“

elektromobil Nissan Leaf

Nissan Leaf AT-EV
foto: Nisan

Při jízdě po Evropě využívali Chris s Julií rozsáhlou síť rychlonabíječek. Jimi lze akumulátor vozidla nabít na 80 % kapacity za pouhých 30 minut.

Když se ale dostali do Bulharska a dál, možností rychlého nabití vozidla ubývalo, takže se museli spolehnout na různé jiné možnosti, jak si zajistit energii.

Do těchto možností patřilo nabíjení v barech, kavárnách, hotelech, noclehárnách, garážích a dealerstvích. Došlo ale i na nabíjení v holičství, na poště, v prodejně traktorů, na policejní stanici a ve třech ruských hasičských stanicích.

Uprostřed sibiřských lesů dokonce potkali profesionálního elektrikáře, který jim jejich Leaf připojil přímo ke stožáru s elektrickým vedením.

V každé zemi, kterou projížděli, si Chris a Julie užívali vstřícného přístupu lidí a platili tak jen za několik málo nabití v některé z nabíjecích stanic.

Jejich prosbu o nabití elektromobilu odmítl jen málokdo. Navíc je lidé zvali na skleničku, k jídlu, nebo jim dokonce nabízeli možnost přenocování.

Chris Ramsey k tomu řekl: „Setkali jsme se s tak obrovskou pohostinností, že víc už to snad ani nejde. Určitě se teď jinak díváme i na to, jak se k lidem chovat i ve své vlastní zemi. Příklad, který nám zůstane v paměti, je z Ruska. Tam jsme se ve dvě ráno objevili v jednom místním dealerství Nissan. Už tam na nás čekal muž, který nám vůz bezpečně připojil v dílně. Potom nás zavedl do prodejny, uvařil čaj, dal nám najíst a na noc nás uložil na pohodlných pohovkách.“

Elektromobil Nissan Leaf také potvrdil roli spolehlivého společníka. Chris řekl: „Co se týká spolehlivosti, byl vůz dokonalý. Jednou jsme píchli, jednou jsme zničili hliníkové kolo a upadla zástěrka. A někdo nám sloupnul jednu ze samolepek. Nic víc!“

Nissan Leaf AT-EV

Nissan Leaf AT-EV
foto: Nissan

K výzvám, kterými pár prošel, Chris poznamenal: „Samozřejmě, že přišlo i pár krušných chvilek. V etapách před koncem cesty jsme se museli vypořádat s nemocí, což bylo náročné. Jinak ale bylo všechno v pohodě. Při dlouhém nabíjení u čerpacích stanic uprostřed pustiny nám někdy moc veselo nebylo. Když jsme ale přijeli do nějakého městečka nebo vesnice a místní nás vřele přivítali, nálada se hned zlepšila a příjemně nás to nabudilo.“

Tým Plug In Adventures během své cesty s radostí propagoval výhody provozu elektromobilu. V každé zemi, kterou manželé navštívili, se jejich cesta i elektromobil samotný setkávaly se zájmem místních.

Chris byl dokonce pozván k účasti v panelové diskusi na výstavě EXPO 2017 v Astaně, kde téma výstavy – „Energie budoucnosti“ – mohl přímo ukázat v praxi. LEAF AT-EV na výstavě EXPO posloužil nejen jako dopravní prostředek, ale rovněž jako exponát.

Manželé projeli některé z úchvatných cest, které Evropa i Asie nabízí, a to včetně rumunské transfagarašské magistrály. Tato silnice svými serpentinami překonává horský průsmyk a poskytuje tak četné příležitosti k regenerativnímu brzdění v režimu B.

Největší vzdálenost, kterou pár s plně naloženým vozem ujel na jedno nabití, bylo 185 kilometrů. V akumulátoru tehdy zbývalo 6 % energie.

Vzdálenost, kterou Chris s Julií průměrně ujeli mezi nabíjeními, byla 153 kilometrů. V akumulátoru bylo tedy vždy dostatek energie pro případ přesunu k jinému zdroji energie.

Elektromobil Nissan Leaf AT-EV

Elektromobil Nissan Leaf AT-EV
foto: Nissan

Julie Ramseyová řekla: „Byla to má životní cesta. Jedli jsme neobvyklá jídla, přespávali na podivných místech a dokonce jsme jeli i nákladní lodí. Potkávali jsme ty nejpozoruhodnější lidi a všichni nás zahrnovali nejen štědrostí, ale i zájmem o naše elektrické dobrodružství.“

„Řekla bych, že takovýhle výlet určitě není pro každého. Někdy to bylo opravdu velmi náročné. Zážitky z cesty a lidi, které jsme během ní potkali, pro nás však mají nevyčíslitelnou hodnotu. Myslím, že bychom do toho šli bez váhání znovu!“

Procestované země:

1. Skotsko (odjezd z domovského města Aberdeen)
2. Anglie (16. července odjezd z okruhu Goodwood, odkud soutěž Mongol Rally startovala)
3. Francie
4. Belgie
5. Německo
6. Rakousko
7. Maďarsko
8. Rumunsko
9. Bulharsko
10. Turecko
11. Gruzie
12. Ázerbájdžán
13. Kazachstán
14. Rusko (9. září cíl závodu ve městě Ulan-Ude)

Plán zpáteční cesty (konec září až začátek října)

15. Estonsko
16. Lotyšsko
17. Litva
18. Polsko
19. Německo
20. Nizozemsko
21. Anglie
22. Skotsko

Ujeté kilometry (do 9. září): 13 000 kilometrů (včetně cesty z Aberdeenu na okruh Goodwood)

Nabíjení:

111 nabíjecích cyklů
26 z nich bylo „rychlých“ (80% nabití za 30 minut)
15 z nich bylo „zrychlených“ (konektorem Mennekes – typ 2, doba nabíjení 4–5 hodin)
Zbylé cykly proběhly pomocí zásuvek domácí sítě (doba nabíjení 12–14 hodin)

Celková cena elektřiny potřebné k nabití modelu LEAF AT-EV: Méně než cca 100 liber (2 900 Kč)

tisková zpráva

34 Comments on “Elektromobil dokončil drsnou Mongol Rally přes několik kontinentů”

    1. Přečetl jsem. Článek je psaný i docela vtipně:
      „…V

      Přečetl jsem. Článek je psaný i docela vtipně:

      „…V Brně nastal problém. Ukázalo se, že navigace zná jen stanice v Praze, asi nepočítala s tím, že by se někdo pustil tak daleko…

      Po částečném dobití vozu jsme pokračovali asi sto kilometrů do Bystřice pod Hostýnem. Cesta do cíle celkem trvala mírně přes čtyři hodiny…

      Sen o projetí Brna bez zastavení se rychle rozplynul už u Vyškova. Mohla za to i trochu rychlejší jízda kolem stovky…

      Stovka kilometrů z Přelouče do Prahy však zabrala skoro neuvěřitelných pět hodin….“

        1. No uživatelé spalováků jsou navyklí na bezstarostný
          No uživatelé spalováků jsou navyklí na bezstarostný standart a jeho opuštění logicky berou jako krok zpátky. Při jízdě spalovákem tě nezajímá kde jsou zašité nabíječky, jestli vůbec jsou nějaké, komu patří, jaké mají kabely, jestli k nim dojedeš, že bys měl jet velmi pomalu atd.
          A ten 20 km dojezd je pro majitele spalováku velmi frustrující, přestože v daném okruhu bezpochyby najde násobně víc čerpaček než nabíjecích stojanů. Při cestě spalovákem neplánuješ trasy od pumpy k pumpě, prostě sedneš a jedeš v podstatě bez starostí

          1. Není to úplně tak, jak popisujete. Po čase ježdění i s
            Není to úplně tak, jak popisujete. Po čase ježdění i s malým elektromobilem to přestanete vnímat jako věc, kterou jste nedělali a berete to za samozřejmost. Automaticky přizpůsobujete cesty, rychlost apod. Frustrující to pak není v podstatě vůbec.

            1. …Automaticky přizpůsobujete cesty, rychlost
              …Automaticky přizpůsobujete cesty, rychlost apod….
              Jinými slovy po čase zapomeneš že předtím to bylo jednodušší.
              Ale uznávám že nic není černobílé, určitě dnes elektro už velmi dobře funguje na cesty kolem komína a do center měst ale na dálku to holt bez velkých ústupků stále ještě není. To je celé

              1. U nás jezdíme už jenom na elektriku(Citroen c-zero a
                U nás jezdíme už jenom na elektriku(Citroen c-zero a hyundai ioniq). A jezdíme po celé ČR. Naprosto bez omezení. Dovolená v Maďarsku 450 km, dvě 1/2 hodinové zastavky na nabití, se dvěma dětmi naprosto normální i s normálním autem. Cesta trvala 6 hodin. Nic omezujícího, a určitě to nejsou cesty kolem komína nebo do center měst. Takovéto zastaralé názory bych na hybridu už nečekal.

              2. Jinými slovy po čase zapomeneš že předtím to bylo
                Jinými slovy po čase zapomeneš že předtím to bylo jednodušší.

                to „předtím“ je kedy? pre mňa je to benzínka otvorená 12-16 hodín po-pia, so, ne, sviatok zatvorené. 40l nádrž š1203 víkendové cestovanie bez kanistrov nezvládala.

                1. Jejda, to jsi úplně zaspal už nejmíň pětavacet let
                  Jejda, to jsi úplně zaspal už nejmíň pětavacet let trvající epochu snadného cestování s ropáky, která začala chvíli po sametu a trvá dodnes. Pumpy téměř na každém rohu, z 99% otevřené nonstop a 60 ltr. nádrž ti s přehledem stačí na několik víkendů. Fakt jsi o tom nevěděl ??

                2. nezaspal, iba si pamätám. bolo to horšie ako dnes BEV –
                  nezaspal, iba si pamätám. bolo to horšie ako dnes BEV – elektrina je všade, benzín nie.

                3. Pokud chceš nezbytně najít nějakou horší epochu tak
                  Pokud chceš nezbytně najít nějakou horší epochu tak můžeš klidně až do středověku nebo ještě dál, to nebyl benzín vůbec nikde. Ale jestli chceme být seriózní tak porovnejme snadnost cestování v dnešní době, do pravěku nebo totality se už přece vracet nebudeme

                  Klidně vezmi u ropáků to nejhorší za posledních patnáct let a srovnej jednoduchost cestování s tím nejlepším co nabízí dnes elektro

                4. nemáš npravdu v porovnávaní „epoch“ – nadhodil som
                  nemáš npravdu v porovnávaní „epoch“ – nadhodil som príklad a reálne v tom čase by som s BEV pokkojne nabil na každej dedine (družstve), kde jestvovali 360V zásuvky a noční strážnici boli prítomní celú noc.
                  dnes, na inom fóre v 6/2017 popísal jazdu k moru do chorvátska, rozpútal diskusiu, vytváranie itinerárov, iné jazdy BEV (nie tesly), … YB elektrickyautomobil to rozpútal, na G+ zasa https://plus.google.com/u/0/+MarkusHaselb%C3%B6ck popisuje https://aufstrom.com/2017/07/familienurlaub-mit-dem-hyundai-ioniq-electric-rund-1-200-kilometer-nach-porec-kroatien-und-retour/

                5. Ano máš úplnou pravdu. Před třiceti lety bylo málo pump
                  Ano máš úplnou pravdu. Před třiceti lety bylo málo pump a z toho jasně vyplývá, že v současné době se elektromobilem jezdí o mnoho snadněji než ropákama.

  1. „Vzdálenost, kterou Chris s Julií průměrně ujeli mezi
    „Vzdálenost, kterou Chris s Julií průměrně ujeli mezi nabíjeními, byla 153 kilometrů“ versus „v soutěži urazili 13 000 kilometrů … a svůj vůz nabili 111krát.“ Nějak mi to nesedí, což nic nemění na faktu, že to musel být skvělý zážitek

        1. Tak článek je trochu demagogický. Napřed se chlubí že je
          Tak článek je trochu demagogický. Napřed se chlubí že je elektřina stála pouhých sto liber, v textu se ale dovídáme že většinou nabíjeli zadarmo, tj. energii za ně platil někdo jiný.

          Takovým způsobem můžu cestovat zadarmo i ropákem, když mi auto včetně nafty zaplatí firma.

                1. Vzhledem k faktu že firma je moje není ten Kazachstán
                  Vzhledem k faktu že firma je moje není ten Kazachstán žádný problém. Akorát se mi tam vůbec nechce
                  Jinak pokud byste chtěl v ní pracovat musím upozornit, že některé privilegia mám jen já.

                2. Takže firma je vaše tedy si to tankování vlastně
                  Takže firma je vaše tedy si to tankování vlastně zaplatíte zase sám…
                  A pokud by jste to bral tak, že alespoň ušetříte nějaké to DPH atd., tak bych chtěl fakt vidět jak by jste obhajoval v účetnictví účtenku za naftu z Kazachstánu. 🙂

                3. Méně znalé bych si dovolil upozornit, že firma a její
                  Méně znalé bych si dovolil upozornit, že firma a její majitel nejsou totéž. Firma je samostatný subjekt hospodařící s vlastními penězi naprosto odděleně od soukromých financí jejího vlastníka.
                  Do způsobů obhajoby výdajů vás už ale zasvěcovat nebudu. Jen obecně, ten Kazachstán opravdu není žádný zásadní problém.

                  To jsme ale zabloudili úplně jinam, podstatou mého prvního příspěvku byla pochybnost o v článku zdůrazněné „levnosti“ cesty elektromobilem v kontextu s faktem že se jim na elektřinu skládali jiní. Aniž bych zkoumal jestli jim přispívali z nadšení nebo se nad nimi jen slitovali

                4. Jakýkoli náklad, který vygenerujete třeba používáním
                  Jakýkoli náklad, který vygenerujete třeba používáním služebního vozidla snižuje té firmě zisk, který si jinak rozdělují společníci/majitelé.
                  Tedy pokud je firma vaše, je jedno jestli v ní i aktivně působíte třeba jako jednatel a za to si ještě vyplácíte mzdu a nebo si jen vybíráte zisk. Prostě pokud té firmě utratíte peníze za cestu do Kazachstánu pak jste si jí zaplatil sám pouze jste teoreticky ušetřil náklady na DPH a snížil si základ pro výpočet daně ze zisku. A to jen za předpokladu, pokud dokážete před finančákem obhájit, že vaší firmě tato cesta přinesla nějaký zisk. Což bývá v praxi mnohem složitější než při diskuzích u piva nebo na internetu.

                5. Tak už i ten rozdíl v daňové zátěži je v tomhle
                  Tak už i ten rozdíl v daňové zátěži je v tomhle případě poměrně významné číslo. A ne každá pracovní aktivita přinese pokaždé zisk a pro služební cesty to platí také. Některé firemní aktivity ani nejsou kvůli zisku

                  Ale už jsem to napsal v předchozím příspěvku, opravdu teď mlátíme prázdnou slámu.

                6. Už tomu rozumím, prostě nabít auto elektřinou, kterou mi
                  Už tomu rozumím, prostě nabít auto elektřinou, kterou mi někdo daruje je stejné jako natankovat za peníze vlastní firmy.

                7. Ano souhlas, pointa je že se chlubím nízkými vlastními
                  Ano souhlas, pointa je že se chlubím nízkými vlastními náklady na cestu ale v obou případech to ve skutečnosti platí někdo jiný a tyto externí platby nijak nezohledňuji

                1. Věřím že v odlehlejších končinách Asie je nafta
                  Věřím že v odlehlejších končinách Asie je nafta dostupnější než proud. Určitě bych ale o ni nemusel žebrat tak často

                  A co je ještě bonus, nemusel bych řešit jestli mennekes, chademo nebo jiné, stačil by mi obyčejný trychtýř

                2. Vyraž a pak nám pošli zprávu kam až ses doškemral ;D
                  Vyraž a pak nám pošli zprávu kam až ses doškemral ;D

  2. Fajn mohlo být to nabíjení v barech. 80% za 8 hodin
    Fajn mohlo být to nabíjení v barech. 80% za 8 hodin …

    Jinak tvrzení že „…Vzdálenost, kterou Chris s Julií průměrně ujeli mezi nabíjeními, byla 153 kilometrů. V akumulátoru bylo tedy vždy dostatek energie pro případ přesunu k jinému zdroji energie….“
    mi přijde ale hodně optimistické, vzhledem k pustinám kde se pohybovali

    1. Spousta Čechů si myslí že tahle země je pupek světa a
      Spousta Čechů si myslí že tahle země je pupek světa a že všude pár kilometrů od hranic neznají co to je voda, elektřina, nebo mobil…..
      A pak se ukáže že takový Kazachstán jde v někdy vyspělejší než naše stará Česká republika :-))

Napsat komentář