Největší elektromobil na světě? Důlní náklaďák Komatsu 605-7

Elektromobilita proniká i tam, kde to až dosud bylo nepředstavitelné. Ve Švýcarsku jezdí obří důlní nákladní auto (dampr) Komatsu 605-7 čistě na elektřinu.

První plně elektrický dumper jezdí ve Švýcarsku a má 700kWh baterii
foto: Kuhn-Komatsu

Švýcarské společnosti Lithium Storage GmbH a Kuhn Schweiz AG společně přestavěly obří dumper Komatsu 605-7 o hmotnosti 110 tun na plně elektrický pohon.

NEPŘEHLÉDNĚTE Hybridní mastodont z dolů

Dieselový motor nahradily elektromotorem o výkonu 590 kW a točivém momentu 9500 Nm. Namísto původně plánované 600kWh baterie se podařilo zabudovat do auta dokonce 700kWh.

Skládá se ze 1440 prismatických článků NMC a váží 4,5 tuny. Cena za přestavbu je ale více než milion eur. Jde zatím o prototyp, který bude v provozu v dolu Ciments Vigier SA na svazích švýcarské hory Chasseral.

Pokud se ale osvědčí, chystá se přestavba až osmi dalších. A Švýcarská společnost Kuhn Schweiz AG, která distribuuje dumpery Komatsu v Evropě, by je zákazníkům mohla běžně nabízet.

Pro zajímavost, běžný dumper ročně spotřebuje 50 000 až 100 000 litrů nafty. Výhodou elektrické přestavby je, že cestou zpět do dolu může rekuperovat energii – v tomto případě snad až 40 kWh.

69 Comments on “Největší elektromobil na světě? Důlní náklaďák Komatsu 605-7”

  1. I nejvetsi dumpery maji pohon elektromotorem, prikladne
    I nejvetsi dumpery maji pohon elektromotorem, prikladne Belarus
    ma 4x1200kW pohony Siemensu. Duvodem je nemoznost prenosu, regulace vykonu na hnane napravy a spolehlivost
    https://www.siemens.com/innovation/en/home/pictures-of-the-future/mobility-and-motors/electric-mobility-world-s-largest-dump-truck.html

    Zdrojem je dieselgenerator, u zmineneho Belaruse 1700 kW.
    Bateriovy dumper dava smysl ve stisnenych prostorech jako jsou tunely a podzemni dila stejne jako na mistech s nebezpecim vybuchu (ropana, plynova pole,…).

  2. Podle materiálů, zveřejněných společností Lithium
    Podle materiálů, zveřejněných společností Lithium Storage GmbH má E-Dumper ve srovnání se standardním provedením Komatsu 605-7 přinést roční úsporu 130 tun emisí CO2 a 50.000 litrů paliva

    auto.cz/komatsu-e-dumper-nejvetsi-elektromobil-svete-ma-baterie-hmotnosti-4-5-tuny-109992

    1. Mě se těm číslům nechce moc věřit, Tesla píše
      Mě se těm číslům nechce moc věřit, Tesla píše spotřebu u modelu TM3 dle EPA 126 MPGe (16.8 kWh/100km), což je o něco horší než Ioniq (15.7 kWh/100km) a trochu lepší než o skoro 0,5 tuny lehčí BMW i3 (17.2 kWh/100km) a to s motorem s dvojnásobným výkonem. Samozřejmě záleží na způsobu jízdy a místních podmínkách, ale s Ioniq lze jezdit město/okresky/dálnice/ kolem 13 kWh/100km, s BMW 14 kWh/100km. Jestli Tesla bude jezdit za 13,5 kWh/100km, tak před Muskem smekám, pak by ujela v pohodě 600 km na 80 kWh baterii.

      Ještě dodám, že by měla větší výrazně lepší dojezd než Tesla S(X) 90D a pravděpodobně větší nebo podobný jako Tesla S(X) 100D

      1. No staci se podivat jak se meri EPA cyklus a vse je hned
        No staci se podivat jak se meri EPA cyklus a vse je hned jasnejsi. Cca 50% na 50% se meri realna jizda ve cca 35km/h a 77km/h( rikaji tomu mesto/dalnice). To se zprumeruje a mame EPA dojezd. Zjednodusene receno. No a pak se podivej na vysledky. Snad vsechny EV krom Tesly maji ten pomer mezi dalnici/mestem dost ubohy a to se tu bavime o rychlosti 77km/h, ve vyssich rychlostech by Tesla dominovala jeste vic. BMW i3 ma o cca 25% horsi spotrebu pri te “dalnicni rychlosti”, Leaf a Ioniq o 23%. Kia soul? 29% :). No a TM3 ma vid kolik? 8%(!). Takze je zrejme kde to Tesla hlavne nahani ten dobry EPA rating. Asice vybornym dojezdem ve vyssich rychlostech. Je to zkratka dalnicni auto, zatimco ostatni EV jsou stale jen do mesta

        Edit: Tesla S 75 AWD ma 4%! Nechme se prekvapit co predvede TM3 AWD az se zacne prodavat:)

        1. Metodika EPA je známá, ovšem nepoužívají stálou
          Metodika EPA je známá, ovšem nepoužívají stálou rychlost, ale proměnlivou včetně tzv. HighSpeed i nad 120km/h a testy probíhají v laboratoři na válcích. Jak se dostanou při těchto spotřebách na ty EPA hodnoty netuším, ale když pojedu těmi rychlostmi, které uvádějí, tak se dostanu na tu spotřebu tak v zimě, v létě budu o 25% na tom lépe. Takže ne vše musí odpovídat.

          https://www.fueleconomy.gov/feg/fe_test_schedules.shtml

          40% lidí u nás na dálnici nejezdí, někteří z těch 60% co jezdí, tak jenom občas, taže vyloženě dálniční auto potřebuje menší část řidičů. Je jasné, že TM3 díky CX koeficientu bude mít při vyšších rychlost nespornou výhodu.

          1. No ano ty me rychlosti(35km/h,77/km) byly prumerne rychlosti v
            No ano ty me rychlosti(35km/h,77/km) byly prumerne rychlosti v tech testech. Takze ano, kdyz to s Kiou pri tom testu rozpali na 120km/h tak jde spotreba dokopru a to se promitne pak ve vysledcich. Proto i majitele maji casto pocit ze dojedou dale nez udava EPA, protoze casto s takovym autem clovek jezdi jen po meste 50-70kou a smitec. Ale zkus si s takovym autem vyjet na dalnici a jet 130..spotreba ti vyhrkne na dvojnasobek raz dva. Ale u Tesly to plati nastesti nejmene, ta s tim takovy probelm nema a ocividne to neni jen diky koeficientu odporu vzduchu, protoze i Ioniq ho ma moc hezky, ale na dalnici to zdaleka tak nedava jak Tesly.(nemyslim celkovy dojezd pochopitelne, ale spotrebu v pomeru mesto/dalnice)

            1. Nedávno jsme dělal test dálnice Praha-Plzeň rychlostí
              Nedávno jsme dělal test dálnice Praha-Plzeň rychlostí 115km/h spotřeba 16,4 kWh/100km, a Plzeň-Praha rychlostí 125 km/h a spotřeba 16,6 kW/100km, takže dvojnásobek určitě ne, ale oproti městu, kde mám spotřebu ve srovnatelné teplotě cca 12 kWh/100 km to rozdíl je. Jak jsem už psal, po dálnici už prakticky nejezdím, takže na těch pár 200 km tras v roce to není problém.

              Jsem zvědav na spotřebu TM3 v praxi, třeba Musk poruší fyzikální zákony.

              1. Tady mas detailny zaznamy skutecneho uzivatele Kia soul
                Tady mas detailny zaznamy skutecneho uzivatele Kia soul (https://www.spritmonitor.de/en/detail/754564.html?cdetail=1)
                Najeto pres 13.000km, zalogovana kazda cesta (narozdil od tvych dvou cesto do Prahy :)…. 38% dalnice/36% mesto/25% okrsky….prumerna spotreba po vic nez roce? 26,01 kWh/100km….takze tolik k pEPA cyklu. Je to proste naprd.

                Aproto sice EPA cyklus neni uplne presny ukazatel dojezdu, ale aspon je to ukazatel „konstantne nahovno“ napříč vsemi EV a da se tedy diky nemu porovnavat dojezdy aut mezi sebou.

                1. Někdo jezdí za 26 kWh/100km, někdo jezdí za 17 kWh/100km,
                  Někdo jezdí za 26 kWh/100km, někdo jezdí za 17 kWh/100km, to je o lidech, ne o autech. Ano souhlasím, že EPA dává porovnatelné výsledky, ale lze dosáhnout podstatně lepších i podstatně horších.

                2. Tady maestro Vondrák si vybral Kiu s tou nejhorší
                  Tady maestro Vondrák si vybral Kiu s tou nejhorší spotřebou na celém spritmonitoru 😉 Jinak se pohybují do 20 kWh na sto.

                3. No ale to je pointa toho celeho. Vsechno jsou to pEPA cykly.
                  No ale to je pointa toho celeho. Vsechno jsou to pEPA cykly. Nekdo jezdi za 12 nebo za 26, proto je potreba nejaky standart, zeano. Sam pises ze prumer se pohybuje kolem 20ti, ale 2. pepa nam tu pise jak si to dava na dalnici ve 130 za 16 🙂 Takze zpatky nohama na zem, prosim…

                4. Tak jistě. Ve 130 bych měl i v i3 spotřebu kolem 20 kWh/100.
                  Tak jistě. Ve 130 bych měl i v i3 spotřebu kolem 20 kWh/100.

                5. Nemám důvod lhát…. níže je čistá cesta po dálnici
                  Nemám důvod lhát…. níže je čistá cesta po dálnici (nulovaná spotřeba mimo dálnici), venku 23°C. Až na Zbraslav pak byla 17,2 kWh/100km.

                  http://www.imgup.cz/image/LHWI

                6. Dobrý den,
                  Josefe
                  Myslím že ta Vámi udávaná spotřeba

                  Dobrý den,

                  Josefe

                  Myslím že ta Vámi udávaná spotřeba je jen spotřeba z baterie.
                  Na sprintmotoru když někdo udává spotřebu a dokonce i cenu za nabití tak to asi podle mě bere ze sítě.

                  Takže pokud Vám to ukazuje 17,2 tak jste jel cca 20.

                  Docela by mě zajímalo jestli by jste to někdy nezkusil, jestli máte tu možnost jaký je rozdíl mezi palubním počítačem a elektroměrem. Většinou bude mnohem vyšší než u spalováků

                7. Já taky používám spritmonitor, bohužel zatím krátce,
                  Já taky používám spritmonitor, bohužel zatím krátce, takže se to těžko porovnává. Navíc počítadlo průměrné spotřeby nuluji z důvodu přehlede na denních trasách. Spotřeba je vždy jen z baterie, jiný zdroj auto nemá. Samozřejmě lze započítávat ranní vytápění auta ze sítě, což je jednoduché – 1kWh za jedno předtopení. Samozřejmě je rozdíl mezi dodanou a vydanou energií (přirozené ztráty na baterii a v obvodech), to je u mého auta 6%. Spritmonitor má navíc nevýhodu, že se nespecifikuje vzdálenost město/silnice/dálnice ale jen zaklikne ano ne, pak jsou údaje zatížené poměrně velkou chybou. Mohu změřit elektřinu od „plné do plné“, ale nevidím důvod, proč by to mělo měřit jinak, 15% chyba by nedávala smysl.

                8. Jj tak to je vpohode, jezdis tipuju tak za 20kWh/100km „ze
                  Jj tak to je vpohode, jezdis tipuju tak za 20kWh/100km „ze zdi“. Lidi co maji Tesla S reportujou ztraty pri nabijeni cca 15%, nevim jak je to u Kia krabice, ale moc se to lisit asi nebude

                9. Jsem zvědav, jak pojede TM3 ve 120 km/h za 14 kWh/100km po
                  Jsem zvědav, jak pojede TM3 ve 120 km/h za 14 kWh/100km po dálnici (dle jejich EPA to tak vychází), to by byl zásadní zlom v EV autech.

                10. Ne, Pepo, takhle to nevychazi. Ocividne si precejen nepochopil
                  Ne, Pepo, takhle to nevychazi. Ocividne si precejen nepochopil jak se meri EPA cyklus, ikdyz sme to pred chvili davali dohromady. Takze znova:

                  Tesla uvadi 120 MPGe (=17.5kWh/100km) pro „highway“ EPA cyklus u TM3, coz je ten cyklus kde auto jede v prumeru rychlosti 77km/h (nejvyssi momentalni rychlost je 97km/h).

                  Tedy naprosto netusim odkud sis vycucal ze tesla nekde tvrdi ze TM3 bude jezdit 120km/h po dlanici za 14kWh/100km.

                  A ano vsechny tyto hodnoty plati pro spotrebu „ze zdi“.

                11. Mě to tak vychází. Jestliže tvrdíš z údajů EPA, že
                  Mě to tak vychází. Jestliže tvrdíš z údajů EPA, že Soul jede po dálnici za 23.12 kWh při max. rychlosti 120 km/h a Tesla 3 za 17.7 kWh, já vím, že jedu za 17 kWh, tak pak musí jet Tesla 3 o 26% úsporněji, tedy přesněji 13 kWh. Nic vycucaného, prostá matematika.

              2. Já jsem třeba absolvoval Soulem trasu Olomouc – Mohelnice
                Já jsem třeba absolvoval Soulem trasu Olomouc – Mohelnice rychlostí 110km/h se spotřebou 17kW/h a jiný den, stejná trasa, stejná rychlost, také bez topení či klimatizace spotřeba 21kW/h. Že by vítr?
                Jinak průměrná spotřeba po 54 tisících kilometrech je 13,5 kWh.

                1. Ten průměr odpovídá, je zajímavé že sám výrobce
                  Ten průměr odpovídá, je zajímavé že sám výrobce uvádí 14,7 kWh/100km.

        1. Díky za tip. Zajímalo mne nakolik jsou v tom Kitajci?
          Z

          Díky za tip. Zajímalo mne nakolik jsou v tom Kitajci?

          Z Wiki:
          W Motors je automobilová společnost se sídlem v Dubaji, založená původně v Bejrútu v Libanonu v roce 2012 Ralphem R. Debbasem. Společnost W Motors byla prvním libanonským výrobcem sportovních vozů a je prvním výrobcem luxusních sportovních vozů nebo supercarů na Středním východě.

          Dva SUV modely, budou postaveny ve Spojených arabských emirátech a mají cenový rozsah US $ 200-300K.

          Zdá se, že zatím nic pro obyčejné smrtelníky.

    1. Ta baterie, která tvoří převážnou část ceny vystačí
      Ta baterie, která tvoří převážnou část ceny vystačí na 1 motohodinu.
      Tak jak je to postavený je to nesmysl.
      Nejen že to nedává ekonomický smysl, ale je to v reálném provozu nepoužitelné. Evidentně je to myšleno jako prototyp na kterém se budou testovat různé možnosti (slepé uličky)

                1. Ano, ale stále počítáme, že elektřina a servisní
                  Ano, ale stále počítáme, že elektřina a servisní náklady na ten elektrický budou nulové, což nebudou.

                2. Elektřina může být klidně nula nebo dokonce i trochu
                  Elektřina může být klidně nula nebo dokonce i trochu výdělečná. A pokud se bavíme o samotných motorech ty elektrické asi moc nákladný servis mít nebudou, tipnul bych si že to taky bude docela zanedbatelné

      1. Myslim, ze to je o dost viac ako na hodinu… Ano vykon motora
        Myslim, ze to je o dost viac ako na hodinu… Ano vykon motora je 590kW ale ten dieslovy 550kW ma spotrebu 33-72l/hod (bez zataze-plne nalozeny do kopca), co je ekvivalent cca 141-309kWh takze by to mohlo dat aj 2h15m-5h 🙂
        Ale do toho vstupuje aj regen (udajne 800kWh denne?) a ak ide dole 110ton a nazad 40 ton tak to mozno ani nemusia nabijat… (so superCap byt to dali takmer isto).

  3. Nechce se mi to hledat, ale viděl jsem dokument. Tyto stroje
    Nechce se mi to hledat, ale viděl jsem dokument. Tyto stroje jsou sériové hybridy a vždycky byly. Elektromotory to už mělo předtím stejně jako baterie (původně samozřejmě olověné). Takře vlastně šlo jenom o nahrazení olověných akumulátorů za lithiové a zřejmě i o využití prostoru uvolněného demontáží motoru.
    Ony hybridy vůbec se dělají vlastně už hodně dlouho. jezdí u nás na železničních tratích diesel-elektrická lokomotiva. Tedy po novu – hybridní. Vyráběla to tuším Škoda Plzeň už za bolševika. Poznáte jí podle toho, že se celkem tiše rozjede a vydává takový typicky elektrický zvuk (50 Hz, nevím co přesně to je, měnič?), ujede pár metrů a pak se najednou rozjede naplno se zpožděním diesel …a vyvalí se oblaka černého dýmu… A nemá sběrač na trolej.

    1. V podstatě všechny lokomotivy, které nejsou čistě
      V podstatě všechny lokomotivy, které nejsou čistě elektrické, jsou dieselelektrické. A zpravidla baterie nemají, respektive tam fungují jako vyrovnávací kondenzátory. Pouze malé postrkové lokomotivy měly některé i převodovku.

        1. Slovenská Strela měla motor- generátor- spojku
          Slovenská Strela měla motor- generátor- spojku elektromotor.
          Při rozjezdu poháněl motor generátor ze kterého byl napájen elektromotor. Po dosažení rychlosti se spojila spojka a motor poháněl kola napřímo.
          Nebyl to hybrid, neměl baterku. Elektromotor a generátor měly funkci převodovky.

        1. No nepodstatné. Jde o to, že v dieselelektrických
          No nepodstatné. Jde o to, že v dieselelektrických lokomotivách se na baterii nedá ujet vůbec nic. Jsou tam jenom jako podpora funkcí lokomotivy. Bylo to upřesnění. Lokomotivy jsou vždy přímý sériový hybrid, ale ne kvůli efektivitě, ale mechanickým omezením.

  4. 50-100 tis. litrů nafty není to nějak málo? Odpovídá to
    50-100 tis. litrů nafty není to nějak málo? Odpovídá to 140-280 litrů
    nafty denně (to je tak na Tatru). Bych u toho obra typoval minimálně desetinásobek.

    Ta kapacita baterie odpovídá právě cca 200 litrů nafty což bych viděl tak na 1/4 směny

            1. Mě stačí i tento český článek, původně jsem
              Mě stačí i tento český článek, původně jsem přehlédl tu část o tom že to je důl na kopci.

              Každopádně když zrekuperuje 40kW s šutrama dolů, tak musí spotřebovat víc jak 40kW pro cestu prázdný nahoru… protože jinak by mu nedošla baterka nikdy, resp nepotřebovali by vůbec dobíjet 🙂

                1. Ako je to skutocne tak ze nalozeny idu z kopca, a prazdny
                  Ako je to skutocne tak ze nalozeny idu z kopca, a prazdny hore, tak je este lepsie dat tam superkapacitory (a len malu baterku). Firma CRRC v Cine vyraba autobusy so supercap kde maju rekuperaciu na urovni 85%. A zivotnost milionov cyklov. To je pre tento pripad este lepsie ako batrie, mozno by to aj dali – otazka je, ci 110ton dolu kopcom vygeneruje dost pre 40 ton hore kopcom 🙂 a baterka len ako zaloha. Perpetum mobile :))

                2. Zní to hezky, ale perpetum mobile to není, až dojdou šutry
                  Zní to hezky, ale perpetum mobile to není, až dojdou šutry tak se zastaví. Resp. už tam nebude potřeba jezdit.

                3. Dočasné perpetum je lepší než žádné 😀
                  Dočasné perpetum je lepší než žádné 😀

                4. Tak podobné perpetuum mobile je třeba vodní elektrárna
                  Tak podobné perpetuum mobile je třeba vodní elektrárna

                5. Přesně, prostě využívá práce někoho jiného, tedy
                  Přesně, prostě využívá práce někoho jiného, tedy přírody.

              1. Cestou nahoru prý spotřebuje jen 30 kWh, takže při každé
                Cestou nahoru prý spotřebuje jen 30 kWh, takže při každé rundě nahoru-dolů mu přibude 10 kWh

                Podobně by vyráběly proud i lanovka nebo dopravní pásy, pokud by je použili na svoz materiálu místo toho auta,

                Akorát nevím na co je tam 700 kWh, když reálně chtějí využívat jen velmi malou část té kapacity

                1. Nahoře se naloží o jednoho horníka víc…
                  Nahoře se naloží o jednoho horníka víc…

                2. Podla mna kvoli vykonu a zivotnosti(cyklovaniu) baterii. Bezne
                  Podla mna kvoli vykonu a zivotnosti(cyklovaniu) baterii. Bezne osobne auta musia mysliet na hmotnost, bateria je velmi velka cast vahy. Preto TeslaS hoci ma 2,5tony ma baterku do 100kWh hoci ma motor 300kW+. Zataz pri zrychleni byva v radoch sekund, takze vybyjanie aj 5-10C „prezije“.

                  4,5tony bateriek u 110ton plne nalozeneho Komatsu je <5% hmotnosti (u prazdneho 10%). Tam sa ale ide pomaly a vykon motora 500kW+ sa vyuziva casto. Zatazovat baterky dlhodobo takym prudom im moc neprospieva, takze ked to drzia pod 1C, tak asi vedia preco 🙂

                3. Ano souhlasím, předpokládal jsem to také ale ofiko
                  Ano souhlasím, předpokládal jsem to také ale ofiko vysvětlení v článku chybělo. Cyklování asi nebude problém při potřebě pouhých 30 kWh pro cestu nahoru (což nedělá ani 5% kapacity), ale hlavní je asi ten vysoký odběr proudu

    1. Tiez mi to pride malo a uz v povodnom clanku to nebude spravne
      Tiez mi to pride malo a uz v povodnom clanku to nebude spravne cislo. Podla mna to je skor k 150-400tis litrov/rocne.

      Mi to nedalo a nasiel som spotrebu 0,06-0,13 l/kW vykonu/hod pre tento model Komatsu 605-7 ma cca 550kW motor to odpoveda 33-72l/hod. (To koresponudje s cislami v Figure 2 pri porovnatelnom Caterpillar cca 550kW (https://www.researchgate.net/publication/261214668_Haul_truck_fuel_consumption_and_CO2_emission_under_various_engine_load_conditions)

      Kedze robi v lome na najhorsich cestach a v stupaniach (to je siva ciara 50% na Figure2) tak by som dal priemer kludne 65l/hod.

      Tieto trucky pracuju v lomoch na tri smeny 24h * 200-250 prac dni (zvysok roka servis a volno) = 4800-6000 hod rocne. (Co je realne, vid inzerat na cca 6 rocneho Komatsu 605-7 s 28000 hodinami https://www.mascus.sk/stavebnictvo/ojazdene-pevne-dempry/komatsu-hd-605-7-e0/tiqfrgwo.html)

      To mi vychadza 33-72l * 4800-6000hod = 158tis – 432tis litrov nafty rocne. A to je sakra rozdiel aj v navratnosti ak ta konverzia stala 1 mil €, tak usetria urcite 250tis €/rocne a vyjde to 4 roky navratnost. Preto idu prerobit dalsich 8, lebo to da zmysel. A to sme nepocitali rekuperaciu ako bonus…

      1. Děkuji
        konečně věcná odpověď k mé námitce o

        Děkuji

        konečně věcná odpověď k mé námitce o spotřebě nafty všichni tu řeší rekuperaci,ale neřeší primárně malou spotřebu nafty v článku.

        je fakt ,že o tom můžeme jen debatovat, protože neznáme skutečny využití auta, jak dlouho strojí pod bagrem, jaké jezdí vzdálenosti a převýšení.

        40 Kw/h repuperace je tohoto kolosu jaku když plivne prostě nic
        to je 360 wat/hodin na tunu. U nás v Jizerkách běžne rekuperuju 1 Kw/h s I-Miev několikrát denně.

        At se to komu líbí nebo ne ta baterka v autě je opravdu malá 700 Kw/h je cca 200 litrů nafty, může to stačit ,ale za předpokladu že to auto pojede reálně 2 hodiny denně.
        Což spolehlivě stačí v autě pro domácí poježdění kolem komína, ale né pro stroj ja správně píšeš by měl dělat na tři směny.

        1. Vid ako píšem nižšie – podľa mňa pre tento účel by
          Vid ako píšem nižšie – podľa mňa pre tento účel by boli omnoho lepšie superkapacitory, ktoré majú v praxi 85% rekuperáciu. Ak ide 10 minut dole kopcom naložený 110ton a potom vyloží a za pár minút zase hore 10 min kopcom a nakládka, tak by mohol cestou dole nabiť a vystačilo by mu to na cestu hore za celých 24hod ani by 700kWh nepotreboval a dokonca ani nenabíjal. (To by bolo treba riešiť ak by vozil opačne z jamy von, napr nabíjaním vysokým prúdom počas nakládky).
          Podobný princíp ale mechanický mi otec popisoval pri zvážaní dreva „lanovkou“ kde energia ktorú drevo cestou dole „odovzdalo“ roztočilo zotrvačník a ten potom hore nazad vytiahol čeľuste na lane bez externej energie/motora. Toto je elektrický ekvivalent.

          Myslím, že hoci to znamená viac energie a práce, aspoň v industriálnej sfére nie je rozumné uvažovať aby EV vyhovovalo každému a na všetko (long-haul trucking), ale zobrať špecifickú situáciu a tú vyriešiť.
          Tieto megatrucky sú ideálny príklad. Tu sa to reálne dá rozumne spraviť. Rovnako ako tie trajekty medzi Švédskom a Dánskom na 4km úžine. Poštárske autá každodenný rozvoz po vidieku, čo stoja pri každej vŕbe… Toto pomôže zaviesť elektrifikáciu tam kde to je ekonommické, easy a rozumné a nie čakať na „ultimátne EV ktoré bude vyhovovať každému“. Lebo také ani nie je…

Napsat komentář