Plug-in hybridy značky BMW mají ve světě úspěch a mnichovská automobilka proto jejich nabídku neustále rozšiřuje. Aktuálně jsme podrobili týdennímu testu model BMW 225xe Active Tourer.
foto: Hybrid.cz
Německá auta s vrtulí ve znaku se vždycky mohla pyšnit tím, že byla snadno odlišitelná od ostatní produkce. I když značka není vidět, zbytek auta na vás jasně křičí: „Já jsem bavorák!“
V případě BMW 225xe Active Tourer tomu tak docela není. Nemít tohle auto znak a přední masku chladiče ve stylu BMW, docela snadno byste jej mohli zaměnit za vůz prakticky jakékoliv jiné světové automobilky.
foto: Hybrid.cz
Těžko říct, jestli je to dobře, nebo špatně. Cíl BMW je, jako u všech ostatních, jasný: zvyšovat prodeje, a to znamená i přizpůsobovat se globálnímu vkusu.
Tříválcový plug-in
Přední nápravu plug-in hybridu BMW 225xe iPerformace Active Tourer pohání tříválec o výkonu 134 koní (100 kW, 220 Nm). Doplňuje ho elektromotor (65 kW/87 koní) a li-ion baterie pohánějící zadní nápravu. Celkový výkon systému je 165 kW/224 koní při toč. momentu 385 Nm.
Baterie má celkovou kapacitu 7,6 kWh, ale využitelných je pouze 5,8 kWh. Papírově by plug-in hybrid BMW 225xe Active Tourer měl ujet čistě na elektřinu ujet až 41 km.
Nám se v reálném provozu povedlo běžnou jízdou ujet max. 30 km. Během týdenního testu pak tato vzdálenost oscilovala mezi 25 km a 30 km. Pravidelné nabíjení je, jako u všech plug-in hybridů, nutností.
V případě BMW 225xe iPerformace jej trochu ztěžuje fakt, že víčko zásuvky nad levým předním blatníkem lze otevřít jeho zmáčknutím na jednom přesně vymezeném, ale nijak vyznačeném (ani prolisem, prostě nijak) místě.
Takže se připravte, že než si na to zvykenete, budete své auto před nabíjením pravidelně chvíli osahávat. Doporučujeme také upravit nabíjecí proud na méně než standardně nejvyšších 2,7 kW, protože hrozí uškvaření zásuvky/prodlužky.
Zvenku velký, uvnitř malý
Umístění elektropohonu na zadní nápravě znamená, že se musela zmenšit benzinová nádrž, a to o 15 litrů na pouhých 36 litrů. Zmenšil se také kufr, a to o 68 litrů na 400 litrů.
Celkově je BMW 225xe Active Tourer navzdory svému vzhledu překvapivě malé auto – nabízí jen malý kufr a minimum prostoru pro spolucestující vzadu. Pro pohodlné cestování ve čtyřech, neřku-li v pěti, tohle auto rozhodně není.
Vpředu je místa na hlavu dost, ale vzadu jsou sedačky zvednuté kvůli bateriím o 30 mm. Úplně největší podivností na BMW 225xe Active Tourer byly ale pro nás umělohmotné sklápěcí stolky pro zadní cestující přilepené zezadu na předních sedačkách.
Nejen, že jsou za jízdy prakticky nepoužitelné – cokoliv na ně položené se v první ostřejší zatáčce překlopí, ale navíc zabírají tolik cenný prostor pro kolena vzadu.
A co hlavně, vypadají jako z nějakého levného čínského auta! Tady je potřeba nebát se inženýrů z BMW přímo zeptat: tohle jako myslíte vážně?
Malé auto s velkým výkonem
BMW se řadou 2 Active Tourer vrhá do světa malých aut. S rozměry 4342 mm na délku, 1555 mm na výšku a 1800 mm šířky by jej BMW rádo řadilo do kategorie MPV. Jenže běžný zákazník v něm stejně uvidí spíš hatchback.
Spolupráce přeplňovaného zážehového tříválce o objemu 1,5l s elektromotorem je zcela bezproblémová, tady musíme inženýry z BMW naopak pochválit. Elektrický pohon xDrive hnací sílu motorů rozděluje ideálně mezi přední a zadní nápravu, a čtyřkolka tak jezdí opravdu pěkně.
Během týdenního testování jsme si nevšimli žádného cukání. Snad jen prodleva mezi sešlápnutím plynu a reakcí pohonného ústrojí by mohla být ještě o něco kratší. Do zhruba 90 km/h umí auto jet zcela na elektřinu a velmi tiše.
Ani po připojení spalovacího motoru to s hlukem vůbec není špatné, jen jsou více cítit vibrace. Těm pak na horších silnicích nijak nepřidá ani tvrdý podvozek a hmotnost 1660 kg.
Lehké řízení přináší pohodu a komfort při cestách ve městě. Pomáhá tomu i slušné zrychlení – papírově 6,5 sekundy na 100 km/h. Na vesnických a lesních zátočinách už ale dostává tenhle plug-in hybrid docela zabrat – a vy s ním.
Ergonomie a design interiéru
Plug-in hybridní pohon vozu BMW 225xe iPerformace Active Tourer nenechává nikoho na pochybách, že mnichovské motorové závody jdou s dobou. To samé z 80 % platí pro interiér a palubní desku.
foto: Hybrid.cz
Ovládání je snadno dostupné a pochopitelné. S čím jsme však zápasili byl palubní počítač, jehož ztížená přehlednost nás přeci jen zaskočila.
Celkový design by tak potřeboval ještě dopilovat, protože z něj místy čpí minulá dekáda a fascinace tlačítky a zahlcováním informacemi.
Pokud by se ale mnichovská banda přeci jen chtěla s ohledem na interiér a zejména infotainment někde poučit, doporučujeme zajet ke kolegům do Wolfsburgu. Jejich nejnovější verze elektromobilu Volkswagen e-Golf je pro nás v tomto ohledu momentálně etalonem.
Menším problémem pro nás byl také zbytečně široký A sloupek, který občas nepříjemně bránil ve výhledu. Za zbytečnost už dnes považujeme také přemíru různých jízdních módů.
Záplava režimů
BMW 225ex nabízí tři jízdní režimy eDrive: standardní režime AUTO eDRIVE, plně elektrický režime MAX eDRIVE a režim SAVE BATTERY, který udržuje baterii v nabitém stavu.
Navíc lze volit mezi jízdními režimy COMFORT (standardní nastavení motoru a šestistupňové převodovky Steptronic), ECO PRO (upravuje charakteristiku plynového pedálu a převodovky, stejně jako nezávislého topení a klimatizace pro co možná nejnižší spotřebu paliva) a SPORT.
Za všech klimatických podmínek bezesporu oceníte nezávislé topení fungující díky elektrickému kompresoru klimatizace a beznádržkového elektrického topení téměř neslyšitelně. Vzdáleně jej lze nastavit díky aplikaci pro mobilní telefon.
Průměrná spotřeba
Papírově by kombinovaná spotřeba paliva u plug-in hybridu BMW 225xe Active Tourer měla dosahovat 2,1 l/100 km. Abyste ale takové postřeby dosáhli, museli byste dobíjet prakticky po každých 40 km.
V reálu se spotřeba pohybovala běžně mezi 6,5 l/100 km až 6,8 l/100 km. Po 774 km klesla na 5,7 l/100 km a 4,1 kWh/100 km.
Za cenu 963 300 Kč v základní verzi není plug-in hybrid BMW 225xe iPerformance Active Tourer právě „levná sranda“. Dostanete auto, které dobře jezdí a ve městě se příjemně řídí, ale užitná hodnota a zpracování interiéru by zasloužilo dopilovat.
Přímá konkurence, třeba v podobě Audi A3 e-tron, je nicméně cenově i parametrově srovnatelná. Velký rozdíl špočívá v tom, že zavazadlový prostor je u Audi dokonce ještě menší, pouhých 280 litrů!
Stejna zkusenost, usporne se tomu moc jezdit nechce, zvlast v
Stejna zkusenost, usporne se tomu moc jezdit nechce, zvlast v porovnani s Priusem, skoda. Ale musim uznat, ze bez M paketu se mi to libi daleko vic 🙂
„umělohmotné sklápěcí stolky pro zadní cestující
„umělohmotné sklápěcí stolky pro zadní cestující přilepené zezadu na předních sedačkách … Tady je potřeba nebát se inženýrů z BMW přímo zeptat: tohle jako myslíte vážně?“
To je příplatková výbava za 5kKč 🙂 Nebo ve zvýhodněném paketu „Travel“ spolu s hagusy a síťkou do kufru za 13 kKč
Kdo nechce, nemusí stolky mít 😉
Pozor, ve verzi xe nelze dokoupit podélně posuvné zadní sedačky (samostatně 8 kKč nebo v „Travelu“ za 20 kKč u neelektrických verzí).
[bez záruky aktuálnosti – dle ceníku 03/2016]
Už roky tuhle evropskou hru nehraju. Kupte si holátko, v
Už roky tuhle evropskou hru nehraju. Kupte si holátko, v příplatkovém paketu za 10% ceny auta dostanete i volant, v dalším elektrické stahování oken, v dalším……. . Vždyť je to trapné.
I Evropa dokáže překvapit, pokud ji k tomu Japonsko dokope. Evropské klony Mitsubishi iMiev, jako Peugeot Ion/Citroen Zero – jediná příplatková výbava metalíza. Evropa ovšem úder Japonsku razantně vrátila a z Peugeot Ion/Citroen Zero vybrakovala další 2 stupně rekuperace, navigaci s palubním počítačem a dispelejem, vyhřívanání všech sedaček (zůstal jen řidič), klíček s digitálním displejem ukazujícím aktuální nabití vozu a teplotu interiéru, dálkově ovládané zapínání topení/klimatizace z klíčku, když je auto na nabíječce. To odstranili tak důkladně, že pokud se Peugeot Ion/Citroen Zero nabíjí a vy v něm sedíte, buď se pečete nebo klepete kosu, nelze nic zapnout ani za přítomnosti řidiče.
Bylo mi sotva 20 a okolo BMW bez rozdílu modelů jsem chodil
Bylo mi sotva 20 a okolo BMW bez rozdílu modelů jsem chodil v uctivé vzdálenosti a v němém úžasu, jaké to byly káry.
A neměl jsem na žádné z nich.
Nevím, co se přesně změnilo. Asi mám dnes šedý zákal.
Voni se změnili i ty auta, už jsou to asi větší pekáče.
Voni se změnili i ty auta, už jsou to asi větší pekáče. 🙂
Mercedes i BMW se záplavou desítek modelů a nezvládnutým
Mercedes i BMW se záplavou desítek modelů a nezvládnutým přívalem složitě ovládané elektroniky už téměř zadusili a stali příšerně neefektivní.
V EU zbytečně investovali miliardy do nafty, a teď to můžou odepsat.
Celé vedení Mercedesu se ztrapnilo požadavky na dodávky migrantů, protože jim prý neudržitelně chybí lidi, a nakonec nezaměstnali ani jednoho.
USA i další části světa se stávají patriotičtějšími, a už se nebudou dát tak snadno prodávat cizí superdrahá auta německých značek.
Takže jednoznačné doporučení pro zachování budoucnosti BMW a Mercedesu zní, aby se tyto dvojčecí automobilky urychleně spojili a propustili horší třetinu až polovinu svých zaměstnanců.
A zbývající rezervy, co jim ještě zbyly, plně napřely do maximálně rychlé přestavby všeho díky čemuž jeli posledních minimálně 15 let úplně špatným směrem.
že Celé vedení Mercedesu se ztrapnilo požadavky na
že Celé vedení Mercedesu se ztrapnilo požadavky na dodávky migrantů??? A odkaz by byl??
Hmmm, spotřeba veliká bídá. Chvíli jsem teď jezdil s
Hmmm, spotřeba veliká bídá. Chvíli jsem teď jezdil s firemní ropák Oktávkou a vždy do 5l a to i po městě.
ee…
jen do 10ti let stáří = „Já jsem bavorák!“, pak mě
ee…
jen do 10ti let stáří = „Já jsem bavorák!“, pak mě v autorizovaným doporučili najít si rači už neznačkový servis 😉
nad 10 let stáří = Bramborák
nad 20 let stáří = Brambora :)))