Čína uvažuje o zákazu výroby a prodeje fosilních aut

Jestli něco může být definitivním hřebíkem do rakve spalovacích motorů v osobních autech, pak je to jejich zákaz v Číně. A ten už se prý chystá.

V Číně jsou k dostání i elektromobily, které se do zbytku světa (zatím) nevyvážejí – na obrázku BAIC EU260, jeden z nejprodávanějších v Číně s dojezdem 260 km.
foto: BAIC

Čínský náměstek ministra průmyslu a informačních technologií Xin Guobin ohlásil, že čínská vláda se zabývá přípravou časového rozvrhu pro ukončení výroby a prodeje aut se spalovacími motory.

Přidává se tak k nejvyspělejším státům na světě jako je Nizozemsko, Norsko, Británie, Německo či Francie, které už podobné plány dříve také ohlásily.

Čína je dnes ale největším trhem s automobily. Každý rok se tam prodá na 30 milionů aut a počet stále stoupí. Každým rokem také stoupá počet prodaných elektromobilů.

Vedle relativně malého Norska se 40% podílem aut do zásuvky na prodejích nových aut je Čína nominálně největším trhem s elektromobily, teprve za ní jsou Evropa a Spojené státy.

Podle prohlášení čínských vládních činitelů tamní vláda nahlíží na elektromobily nikoliv jen jako na řešení znečištění ovzduší, ale chce je pozvednout na „novou strategickou úroveň“.

Co tím přesně myslí není jasné, ale nejspíš to bude mít co dočinění s technologií V2G (vehicle-to-grid) a využitím baterií elektromobilů k ukládání energie z obnovitelných zdrojů.

Čína už dnes nabízí na nákup aut na baterky, tedy elektromobilů a plug-in hybridů, velmi štědré dotace. Navíc stanovila automobilkám jasné kvóty na výrobu aut na baterie.

V roce 2018 musí být 8 % všech nově vyrobených aut v Číně hybridních, plug-in hybridních nebo elektrických. O další rok později už to má být 10 % a v roce 2020 dokonce 12 %. Automobilky se ale k těmto kvótám staví odmítavě.

Zdá se ale, že nebudou mít na vybranou. Čínská vláda je v tomto ohledu neústupná. Mnohé světové automobilky, např. Volkswagen či Toyota, proto už výrobu elektromobilů v Číně rozjíždějí.

Přechod na elektromobilitu má pro Říši středu také vysoce strategický význam. Umožní totiž Číně postupně snižovat nákladný dovoz fosilních paliv a tyto peníze naopak využít doma na další rozvoj obnovitelných zdrojů a elektromobility.

18 Comments on “Čína uvažuje o zákazu výroby a prodeje fosilních aut”

  1. Tak Čína pouze uvažuje o tom stejném vyhlášení jako
    Tak Čína pouze uvažuje o tom stejném vyhlášení jako Británie a Francie, přislíbit zákaz k roku 2040.
    Hlavním cílem samozřejmě hlavně je, skoupit v létech 2018-20 co nejlevněji co největší balík akcií státní ropné společnosti Saudské Arábie, který se bude nuceně prodávat s nejlépe těžitelnými zásobami na dalších mnoho desítek let.

    Skutečně zakázat fosilní auta společně s těžkým průmyslem chce Čína jen v pár největších megaměstech, protože od tama hrozí odstěhování místních multi milionářů za čistším životním prostředím do Kalifornie, Kanady, Austrálie či Nového Zélandu.

    Samozřejmě okamžité masové zavádění menších hybridů s benzínem bude pro Čínu ideální, protože kromě nižší spotřeby jde hlavně o to, že je dnes umí pořádně vyrábět jen Japonci, ty díky genocidě z druhé světové zvládnou na svém trhu vyblokovat, a pak budou do pár let jejich automobilky v tomto nejlepší na světě daleko před pomalou EU.

    1. „a pak budou do pár let jejich automobilky v tomto nejlepší
      „a pak budou do pár let jejich automobilky v tomto nejlepší na světě“

      alebo aj nebudú.
      snáď 90% zásadného technického pokroku za posledných cca 100 rokov prišlo z USA alebo z Japonska.

      Aspoň teda ja neviem z hlavy dať jedinú čínsku firmu, ktorá by mala nejaký zásadný dopad na vývoj vo svete.
      Zato IBM, Motorollu, Apple, Ford, Intel, Dell, Microsoft, Facebook, Google, najnovšie Teslu, či Uber, a X ďalších, netreba nikomu nejak zdĺhavo predstavovať.

      Čo samozrejme nič nevypovedá o budúcnosti. Každý trend sa raz zmení.
      Len by som si nebol taký istý tým že Číňania „dojedou, a předjedou“ západ, či Japonsko, tak rýchlo.

        1. ale veď ja netvrdím, že všetky čínske firmy stoja za
          ale veď ja netvrdím, že všetky čínske firmy stoja za prd, len že ten historický pomer game-changer firiem, ktoré vyšli z číny a ktoré z USA, hovorí jasnou rečou.

          čo samozrejme neznamená, že sa to nezmení.
          toto by malo byť vraj čínske storočie.
          tak uvidíme, kto bude mať viac drivu

          1. Myslím, že Huawei nebo někdo takovej předstihnul v
            Myslím, že Huawei nebo někdo takovej předstihnul v počtech novejch patentů za rok i tradiční špičku tedy Samsung. Časy se mění. V Číně maj i program pro vězně, kdo podá patent nebo zlepšovák tak mu zkrátěj trest. Dokonce to vod chudáků u vykupujou i vězenští překupníci co maj prachy a chtěj dřív ven 😀

            Huawei defeats Samsung in patent battle in China
            http://www.bbc.com/news/technology-39515033

  2. Já zase uvažuji, že bych vyhrál v Eurojackpotu…
    K tomuto

    Já zase uvažuji, že bych vyhrál v Eurojackpotu…
    K tomuto bych asi přirovnal výroky vlád, že něco zakážou za 10 a více let, když tito politici, kteří zákaz prosadí, tady už dávno nebudou a rušení zákona o zákazu budou muset prosadit zase jiní politici, aby nekrachlo hospodářství celé země.

  3. Dáva taký zákaz vôbec nejaký reálny zmysel?
    Niekde som

    Dáva taký zákaz vôbec nejaký reálny zmysel?
    Niekde som zachtil, že sa uvažuje o roku 2040. Keď si k tomu prirátame 15 ročný interval, kým sa budú „dojazdievať“ fosiláky kúpené pred rokom 2040, tak sa bavíme o horizonte 2055.

    Čo keď v 2039 zistíme, že nám kobalt či lithium dochádza rýchlejšie než sa predpokladalo, a že ropy máme viac, než sme sa báli?

    Čo ak v 2039 zistíme, že EVčka aj tak tvoria 95% predaja nových aut?

    V oboch prípadoch je nejaká legislatíva zakazujúca ICE úplne zbytočná.

    Skôr by sme sa mali sústrediť rozvoj hromadnej dopravy, pretože rozvíjajúce sa regióny nás dobiehajú v spotrebe, a jak sa tak raz stane, bude sa predávať nie 90 milionov aut ročne, ale 300.

    Jediná cesta von buď zmeniť spôsob, akým sa dopravujeme do mesta a po meste, alebo sa modliť, aby tá autonómna doprava a car sharing naozaj znížili potrebu aut 5x – 10x.

    1. Takový zákaz smysl dává. Výrobu aut nelze změnit ze dne
      Takový zákaz smysl dává. Výrobu aut nelze změnit ze dne na den a ani nelze zavřít automobilky ze dne na den. Proto je třeba usměrňovat výrobce a je třeba jim říci, že o auta s výfukem nebudeme mít zájem. Výfuky na automobilech jsou morálně špatné. Proč by měl někdo dýchat smrad ze sousedova auta? Proč mám každé ráno poslouchat startování sousedovo auta?

    2. Zamozrejme ze taky zakaz zmysel ma, pretoze firmy neplanuju
      Zamozrejme ze taky zakaz zmysel ma, pretoze firmy neplanuju len to, co si orazitkuju zajtra na obed ale v podstatne dlhsich intervaloch. Ak chce firma postavit velku tovaren za X milionov napr na vyrobu motorov, tak si prepocita, ci sa jej to vrati.

      V minulom tisicroci sme si mysleli, ze dnes uz ropa nebude vobec. A a-ha kupodivu je jej stale dostatok.

      Ak by sme v 2039 zistili ze 95% predanych aut je EV. To by bolo uplne super, a zamena to, ze regulacia ovplyvnila planovanie tak ako mala. Ja dufam, ze to bude podstatne skor ako v 2039.

      Rozvoj hromadnej dopravy nepredpokladam. Skor by som si prial aby sme jazdili v malych jedno miestnych autonomnych presuvadlach, ktore by nepostavali na uliciach ale jazdili v 5 pruhoch namiesto dnesnych dvoch a z parkovisk, by sme urobili parky tak ako to bolo kedysy.

Napsat komentář