Švédsko přebudovalo dva obří trajekty na elektrický pohon

Švýcarská společnost ABB dokončila přestavbu dvou norských trajektů na čistě elektrický pohon. Budou převážet auta a pasažéry mezi Dánském a Švédskem.

Elektrický trajekt Tycho Brahe v přístavu, kde se může dobíjet z dobíjecích stanic ovládaných robotickou rukou.
foto: ABB

Jakmile budou nově přestavěné trajekty Tycho Brahe a Aurora spuštěny na vodu, půjde o největší plně elektrické lodě na světě. Patří švédské skupině HH Ferries Group a vozí pasažéry s jejich auty mezi čtyři kilometry vzdálenými městy Helsingborg (Švédsko) a Helsingör (Dánsko).

Oba sesterské trajekty jsou 111 metrů dlouhé, 28,2 metru široké a mají tonáž 11 148. Každý rok přepraví 7,4 milionu pasažérů a 1,9 milionu aut. Jejich přestavba na elektrický pohon bude znamenat masivní úspory na pohonných hmotách, ale i škodách na životním prostředí.

Dokovací nabíjecí stanice s robotem ABB IRB 7600

Dokovací nabíjecí stanice s robotem ABB IRB 7600
foto: ABB

Každý trajekt je nově vybaven 4,16MWh baterií (640 x 6,5 kW) s možností rychlonabíjení. Samozřejmostí jsou masivní chladiče (chladí se vodou na 20 °C), transformátory a konvertory.

Čtyři nabíjecí konektory v doku jsou ovládány robotickou rukou IRB 7600. Dokovací a nabíjecí procedura je založena na laserovém 3D skenování a bezdrátové komunikaci.

Konektor pro dobíjení elektrických trajektů Tycho Brahe a Aurora

Konektor pro dobíjení elektrických trajektů Tycho Brahe a Aurora
foto: ABB

Čtyři výkonné dieselové motory zůstanou na palubě trajektu. Budou ale sloužit pouze jako záložní typ pohonu. Baterie jsou uzavřeny ve čtyřech 32′ kontejnerech přímo na palubě podél lodi.

Skandinávské země jsou dnes premianty v oblasti elektrifikace lodní dopravy. Norsko si k tomu může připočítat i pozici světového lídra v oblasti silniční elektromobility.

Dnes už elektrický trajekt Tycho Brahe

Scandlines
foto: Scandlines

Video z instalace nabíjecí ruky v docích

tisková zpráva

12 Comments on “Švédsko přebudovalo dva obří trajekty na elektrický pohon”

        1. Při současných cenách stojí baterie 600-800 tis. USD a
          Při současných cenách stojí baterie 600-800 tis. USD a vydrží minimálně 10 let. Návratnost technologie bude rychlá, podle mě do 12 měsíců (tím myslím při výměně technologie). EV technologie má při velkých spotřebách návratnost opravdu rychlou.

Napsat komentář