Korporace pohybující se v uhelné sféře stále častěji investují do obnovitelných zdrojů energie. Omezují tím totiž vlastní výdaje a současně sbírají zelené kredity.
foto: EPA
Velké energetické koncerny, které se zabývají těžbou a dovozem fosilních paliv, hledají stále nové zdroje financování. Stávající trend má ale poněkud nečekaný směr.
Snižování emisí vlastních provozů se totiž dotýká i fosilních korporací. A nejsnazší cestou se pro ně zdá být investice do obnovitelných zdrojů energie.
„Očekáváme, že nás celkový příspěvek do sekce OZE se v dalších letech bude dramaticky zvyšovat,“ zaznívá například z hnědo-uhelného giganta BHP. Přínosy plynoucí z čistých bezemisních zdrojů nemohou ani tito globální znečišťovatelé ignorovat.
Jak se můžeme dočíst například ve výroční zprávě společnosti Glencore (největšího světového lodního přepravce uhlí), podíl obnovitelných zdrojů v jejich energetické bilanci za loňský rok činil 19 %.
Společnosti, které se zabývají těžbou a zpracováním fosilních zdrojů, tak lakují na zeleno skutečnost, že sami výrazně ke globálním emisím přispívají. Někteří to popírají, jiní připouští, že obnovitelné zdroje mají v budoucnosti světa místo. Proč?
„Očekáváme totiž další nárůst podílu obnovitelné energie, a stejně tak předpokládáme nárůst absolutního objemu vytěžených fosilních paliv,“ zaznívá z Glencore. To proto, že výroba nástrojů k zužitkování obnovitelných zdrojů energie si bude nejprve žádat dostupnou energii z tradičních fosilních zdrojů. I když tím zmíněné společnosti připouští, že dnes pracují na konci své existence, o budoucnost se tolik nebojí.
V určitých segmentech průmyslu bude prý mít totiž spalování uhlí vždy nezastupitelnou úlohu. „Uhlí zůstane zásadním, bezpečnýma spolehlivým zdrojem při výrobě elektřiny. Tento podíl na světové poptávce zůstane kolem 40 %. Výroba oceli se také v 70 % neobejde bez uhlí, stejně jako v devadesáti procentech zůstane nezastupitelné a nenahraditelné při zpracování cementu.“
Těžba, transport, i procesy výroby jsou i nadále velmi energeticky náročné procesy. A společnosti, které při nich využívají fosilní zdroje energie, se snaží snižovat emisní produkci s pomocí OZE.
Například čtvrtý největší producent uhlí na světě, společnost Rio Tinto, dnes funguje z 36 % na obnovitelné zdroje. Prakticky celá jeho přidružená výroba (zpracování hliníku) dnes funguje jen na energii z vodních elektráren.
Těžba a transport fosilních paliv stále generují ohromné zisky, a majitelé takových korporací se chtějí zajistit do budoucna. BHP Billiton proto masivně investuje do solárních farem v Austrálii.
Společnost AngloAmerican vkládá 12 % svého ročního obratu do solárních projektů a biomasy. Uhlí má prý pořád budoucnost, i když ho obnovitelné zdroje při výrobě energie převálcují.
off
V Nigérii pytlačej ropu z ropovodu, sami jí destilujou
off
V Nigérii pytlačej ropu z ropovodu, sami jí destilujou a přitom devastujou prostředí… Té zase chuťovka.
https://widerimage.reuters.com/story/nigerias-illegal-oil-bunkerers
80% světové spotřeby uhlí tvoří výroba elektřiny. Tam
80% světové spotřeby uhlí tvoří výroba elektřiny. Tam se všechno rozhodne, tam uhlí v posledních několika letech ztrácí. Bude tu s námi sice ještě celkem dlouho, ale bude to dlouhodobý ústup.
A jinak, české hutě snížily oproti roku 1990 spotřebu uhlí na jednotku vyrobené oceli asi o polovinu. A dalších 50% dolů vypadá technicky možných. A taky není vůbec jistá budoucnost oceli. Na světě jsou dva velké týmy (USA, Německo), které tvoří kombinace top technických VŠ a velkých průmyslových podniků, které intenzivně pracují na poklesu ceny kompozitů s uhlíkovými vlákny. Mají ambici snížit cenu na 2 USD/kg ze současných ~12 USD/kg. Přitom cena okolo 4 USD/kg by znamenala, že by byly levnějším konstrukčním materiálem než levná konstrukční ocel.
IMHO nahradit uhlí nebo ropu nelze žádnými regulacemi nebo
IMHO nahradit uhlí nebo ropu nelze žádnými regulacemi nebo dotacemi. Musí se počkat až začne docházet a stoupne její cena. Pak její nahrazení alternativami bude přirozeným vývojem trhu.
Tvrdit, že:
„V určitých segmentech průmyslu bude prý
Tvrdit, že:
„V určitých segmentech průmyslu bude prý mít totiž spalování uhlí vždy nezastupitelnou úlohu.“
má stejnou hodnotu, jako když v roce 1908 po spuštění prvního výrobního pásu produkce Ford Model-T , tvrdili výrobci sedel a kočárů, že auta jsou nebezpečná a koně budou mít v určitých segmmentech dopravy stále nezastupitelnou úlohu…
A ne snad? Takova Velka Pardubicka v Teslach X by asi pusobila
A ne snad? Takova Velka Pardubicka v Teslach X by asi pusobila ponekud zoufale, zvlast treba u taxisu 😉
Sice obcas rikam, ze jsem ty auta spise preskocil nez predjel,
Sice obcas rikam, ze jsem ty auta spise preskocil nez predjel, ale mate pravdu taxis bych asi fakt nedal.
Další debilní přirovnání – dostihy jsou druh dopravy
Další debilní přirovnání – dostihy jsou druh dopravy :)))
Pokud mermomocí potřebuješ překonávat vykopy pořiď si monster truck nebo pásáka a dej si do něj pohon dle libosti 😀
Do salámu je taky lepší kůň než Tesla 🙂
Do salámu je taky lepší kůň než Tesla 🙂
Koně jsou výborný pro svoz dříví v lese, pro nahánění
Koně jsou výborný pro svoz dříví v lese, pro nahánění dobytka, vožení turistů a pro Amishe co nepoužívaj elektriku ani spalováky.
A taky na vyprošťování nemohoucích kamionů z pangejtu 😀
https://www.youtube.com/watch?v=dKJoKLpTAG4
Tisíce koní umírá na
Tisíce koní umírá na dostizích.
http://www.horsedeathwatch.com/
A co doprava za kocháním se ?
Nebo muly v horách… taková
A co doprava za kocháním se ?
Nebo muly v horách… taková Tesla v táboře pod K2.
Sahara! No dobrá, velbloud není kůň no 😀