Hyundai představuje novou generaci aut s palivovými články, do čtyř let chce elektromobil s dojezdem 500 km

Automobilka Hyundai nabídla první pohled na novou generaci vozidel s palivovými články, a to s velkým předstihem před oficiálním představením SUV s pohonem na vodík, ke kterému dojde začátkem příštího roku.

Hyundai Motor naznačuje v předpremiéře novou generaci vozidel na vodík
foto: Hyundai

TISKOVÁ ZPRÁVA

V rámci předpremiéry byla na speciální akci v Soulu předvedena jeho verze v téměř sériové podobě, která zde odhalila své vlastnosti i futuristický design. Model, o jehož označení nebylo ještě rozhodnuto, ztělesňuje snahy společnosti Hyundai Motor o vývoj vyspělých ekologických vozidel pro příští období.

Čtvrtá generace systému palivových článků

Nové SUV, představené na speciální akci, se stane druhým modelem na vodík, komerčně vyráběným společností Hyundai Motor. Nový model používá čtvrtou generaci techniky palivových článků společnosti Hyundai Motor.

Vozidlo, jeho provozní vlastnosti i technika palivových článků jsou výsledkem globálních programů společnosti v oblastech výzkumu, vývoje a testování v reálných podmínkách.

Nové vozidlo upevňuje postavení Hyundai v oblasti elektrických pohonů napájených palivovými články, jehož dosáhla na základě know-how, získaného od roku 2013 během výroby prvního komerčně nabízeného vozidla s palivovými články na světě.

Nový model s palivovými články byl vyvinut na základě čtyř hlavních pilířů se zaměřením na účinnost systému palivových článků, provozní vlastnosti (nejvyšší výkon), odolnost a množství vodíku, uložené v nádržích.

Účinnost systému palivových článků: Vylepšením provozních vlastností palivových článků, snížením spotřeby vodíku a optimalizací nejdůležitějších komponentů se podařilo výrazně zvýšit hospodárnost vozidla v porovnání s jeho předchůdcem, modelem ix35 Fuel Cell (na některých trzích Tucson Fuel Cell).

Vodíkové auto Hyundai

Vodíkové auto Hyundai
foto: Hyundai

Nové SUV se může pochlubit účinností 60 %, což odpovídá 9% zvýšení z 55,3 % u modelu ix35. Díky vyšší účinnosti systému se u nového modelu očekává dosažení dojezdu více než 800 km na jednu náplň nádrží (na základě nového evropského testovacího cyklu).

Provozní vlastnosti (nejvyšší výkon): Nejvyšší výkon nového modelu je o 20 % vyšší v porovnání s předchůdcem, když dosahuje pozoruhodné hodnoty 163 koní. Nové SUV s palivovými články se rovněž vyznačuje snadnějším spouštěním za chladného počasí.

Technikům Hyundai Motor se totiž podařilo vyřešit původní problémy se spouštěním vozidel s palivovými články při teplotách pod bodem mrazu. Konstrukce vozidla byla optimalizována integrováním hlavních komponentů do sady palivových článků, vyvinutých společností Hyundai Motor, tak, aby bylo možné jeho spuštění i při teplotě -30 °C.

Kromě vylepšení provozních vlastností nového vozu přispěly optimalizované komponenty – například montážní celek membránových elektrod MEA (membrane electrode assembly) a bipolární desky – také ke snížení výrobních nákladů.

Odolnost: Použitím velmi odolné a trvanlivé techniky katalyzátorů dosahuje nové SUV s pohonem na vodík ještě výrazně delší životnosti než jeho předchůdce.

Uložení vodíku: Nová generace vozidla na vodík pojme nyní do svých nádrží výrazně více vodíku. Soustava nádrží je tvořena třemi stejně velkými nádržemi na rozdíl od dosavadních dvou nádrží odlišných rozměrů.

Prvotřídní hmotnostní kapacity nádrží (poměr hmotnosti vodíku a hmotnosti nádrže) bylo dosaženo inovacemi v konfiguraci plastové vrstvy a efektivním uspořádání jednotlivých vrstev, což umožnilo zmenšit tloušťku stěn.

Nová, velkosériově vyráběná vozidla s dlouhým dojezdem budou rovněž vybavena vyspělými asistenčními systémy. Podrobné informace o nových asistenčních funkcích budou zveřejněny v lednu 2018 na veletrhu CES, společně s oficiálním modelovým označením.

„Nová generace našeho SUV s palivovými články je díky výjimečné hospodárnosti, vyváženému designu a nekompromisním výkonům skutečným ztělesněním ekologického vozidla budoucnosti,“ řekl Lee Ki-sang, viceprezident střediska pro ekologickou techniku koncernu Hyundai Motor Group.

„Hyundai Motor bude stát v čele vývoje a výroby vozidel, poháněných ekologicky získávanou energií, která se stanou dokonalou součástí společnosti s téměř nulovými emisemi.“

Futuristický design inspirovaný přírodou

Nový elektromobil s palivovými články (FCEV) přebírá okouzlující stylistické prvky od studie FE Concept, která byla představena na Ženevském autosalonu 2017.

Nový model vychází z designu dřívějšího konceptu, s nímž sdílí organické a ladné tvary, inspirované přírodou – konkrétně vodou, která tvoří jediné emise vozidla. Čistý design vozu tak umocňuje jeho neznečišťující charakter.

Nové vozidlo ztělesňuje čistý a vyvážený design, který odráží jeho uklidňující vzhled na silnici. Zároveň však dává na odiv také suverénní, charismatické rysy vozů SUV, které dokládají jeho schopnost překonávat dlouhé vzdálenosti a prozkoumávat odlehlá místa, a to vše v naprosté harmonii s přírodou.

Několik minimalistických stylistických prvků umocňuje technickou vyzrálost modelu a nejmodernější techniku. Jednoduchá obrysová světla v celé šířce vozidla vytvářejí futuristický efekt, který opět zrcadlí přírodu a představuje hranici horizontu.

Vzhled ve stylu high-tech je doplněn prvky s nízkým aerodynamickým odporem vzduchu, které zdůrazňují čistý a klidný design. Kliky dveří splývají s plochami karoserie, zatímco optimalizované usměrnění proudu vzduchu – ve spojení se vzduchovým kanálem uvnitř střešního sloupku D – maximalizuje aerodynamickou účinnost.

Design kol SUV zaujme podmanivým stylem a speciální dvoudílnou konstrukcí optimalizující proudění vzduchu, která rovněž přispívá ke snížení aerodynamického odporu.

Přehledné a jednoduché uspořádání interiéru intuitivně integruje prvky high-tech, čímž je umocňována uklidňující atmosféra. Široká přístrojová deska s vysokou konzolou zvýrazňuje vysokou polohu sedadel, která je pro SUV typická, a zahrnuje ergonomicky navržené intuitivní ovládací prvky i displej informačního a zábavního systému.

Interiér, navazující na vnější design, se vyznačuje tlumenými, zároveň však sofistikovanými barvami, inspirovanými přírodou. Zdrženlivé odstíny přispívají k ultramodernímu prostředí, jehož součástí jsou také nejlepší dostupné biomateriály s ekologickou certifikací. Futuristické povrchové úpravy završuje na sedadlech jedinečná kombinace tkaniny a jemné hlazené kůže.

Nový program vývoje ekologických vozidel

Nový model je součástí plánů společnosti Hyundai Motor, zaměřených na urychlení vývoje vozidel s nízkými emisemi, v souladu s novým cílem koncernu Hyundai Motor Group představit na globálních trzích do roku 2020 celkem 31 ekologických modelů (společností Hyundai Motor a Kia Motors).

Tento nový vývojový program představuje pro Hyundai Motor a ostatní členy koncernu také další krok k realizaci nejvyššího cíle, jímž je čistější životní prostředí, prostřednictvím nabídky výrazně ekologičtějších vozidel.

Program ekologických vozidel Hyundai Motor je postaven na několika pilířích. Budoucí produktová řada bude zahrnovat vozidla s výběrem různých variant poháněcího ústrojí – elektrických, hybridních a využívajících palivové články – v závislosti na dalším vývoji i rozmanitých životních stylech zákazníků.

Plán, sestavený na základě rostoucí globální poptávky po hospodárných, ekologických vozidlech, stanovuje pro značku Hyundai cíl zaujmout vedoucí postavení v popularizaci hybridních vozidel v globálním měřítku prostřednictvím nabídky této varianty pohonu také v modelech SUV a velkých vozech.

Další součástí plánu je vývoj variant s pohonem všech kol, resp. s motorem uloženým vpředu a pohonem zadních kol, na základě patentovaného systému TMED (Transmission-Mounted Electrical Device) s elektromotorem, uloženým v převodovce, jehož vývoj byl dokončen v roce 2011.

Zatímco Hyundai Motor i nadále rozvíjí své postavení na trhu s elektromobily prostřednictvím aktuálního modelu Hyundai Ioniq, hodlá tato společnost rozšiřovat svou nabídku nadále tak, aby sahala od malých elektromobilů až po velké a luxusní modely značky Genesis. Vývoj elektromobilů společnosti Hyundai Motor bude probíhat v několika fázích:

Hyundai Motor navíc vyvine svou první speciální platformu pro vozidla s čistě elektrickým pohonem, která společnosti umožní vyrábět několik různých modelů s delším dojezdem.

Hyundai Motor rovněž upevní své postavení v oblasti techniky palivových článků na vodík. Výzkum a vývoj se zaměří na zvyšování výkonových parametrů vozidel FCEV a odolnosti, zmenšování rozměrů a snižování výrobních nákladů.

A to tak, aby bylo možné tuto techniku využít také v menších sedanech. Hyundai Motor v rámci tohoto úsilí představí ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku rovněž nový autobus s pohonem na vodík.

Vodíková společnost dostupná pro každého

Hyundai Motor se také účastní projektu Hydrogen House, jehož autorem je magistrát Soulu. V jeho rámci vystavuje od dnešního dne do 17. listopadu prototypy nového vozidla s palivovými články.

Cílem projektu je propagovat bezemisní vozidla s palivovými články a vodíkovou společnost. Hyundai Motor prostřednictvím těchto iniciativ ukazuje, jak je možné v nepříliš vzdálené budoucnosti realizovat společnost, založenou na využívání vodíku.

Hyundai Motor, první výrobce automobilů na světě, který spustil velkosériovou výrobu vozidel s palivovými články na vodík, dodává vozidla s palivovými články od roku 2013 a nyní je prodává v 18 zemích po celém světě.

Společnost zahájila výzkum techniky palivových článků v roce 1998 a vyvinula své první vozidlo s palivovými články na základě SUV Santa Fe v rámci spolupráce s kalifornským partnerstvím pro palivové články CaFCP (California Fuel Cell Partnership).

Společnost Hyundai Motor mnohaletým vývojem a výrobou dokázala, že vozidla s palivovými články dokážou konkurovat vozidlům se spalovacími motory také z hlediska bezpečnosti a spolehlivosti.

tisková zpráva

75 Comments on “Hyundai představuje novou generaci aut s palivovými články, do čtyř let chce elektromobil s dojezdem 500 km”

    1. Prozatím, elektricky je to velmi nákladné, ceny při
      Prozatím, elektricky je to velmi nákladné, ceny při 40€/MWh jsou spočítány někde na 100€/MWh energie ve vodíku, což je asi 500kWh na výstupu článku. Takže 200€/MWhe z článku. Jenže ena prodávaného vodíku je jetě mnohem vyšší.

  1. BMW zkoušelo vodík už před 20ti rokama, přišli na to že
    BMW zkoušelo vodík už před 20ti rokama, přišli na to že je to složitý, drahý, dělá to veliký bum bum a kdoví jaký další důvody měli k tomu na to hodit bobek a tito hnujday si myslí že změní svět. Rozumnější automobilky se takovyma kravina jako je vodík nezabyvaji.

      1. nejdřív zdecimujeme ale jenju, určitě lidi s EV co jezdí
        nejdřív zdecimujeme ale jenju, určitě lidi s EV co jezdí kolem komína pojedou nabíjet k SC :-)) ,a buď klidu každým soustem jídla co jíš podporuješ ropné teroristy, neboť jídlo je rozváženo kamiony co jezdí na co? na naftu, takže dokud nebudeš jako Robinson Crusoe přestaň vykřikovat že nepodpoříš ropné teroristy

  2. Elektromobil s dojezdem 500 km po roce 2021?
    2013: Tesla model

    Elektromobil s dojezdem 500 km po roce 2021?
    2013: Tesla model S
    2016: Tesla model S facelift
    2019: Tesla model S 2. generace (odhaduji dle 6-7letého životního cyklu běžných aut)
    2022: Tesla model S 2.gen facelift

    Zdá se mi to, nebo jsou trošičku pozadu :).
    Hustota energie Li-ion se zlepšuje cca o 5% ročně, tedy za 5 let bude Tesla model S 2nd Gen 130D 🙂 někde okolo 700 km EPA.

        1. Joj 🙂 nie rozprávkový článok s rozprávkovým grafom..
          Joj 🙂 nie rozprávkový článok s rozprávkovým grafom.. Ja sa pýtam kto reálne vyrába batériu o 30% lepšiu ako Panasonic 18650 3400mAh…
          Aj bmw-i3 vo verzi 94Ah je ďaleko horšia ako Panasonic z roku 2012..
          Takže poprosím link na konkrétny výrobok. Nie rozprávky

                1. 3400mAh bola už v roku 2012.. Dnes je rok 2017.. Po 5% ročne
                  3400mAh bola už v roku 2012.. Dnes je rok 2017.. Po 5% ročne sme mali byť kde?.. Áno pre rokom 2012 to stupalo uzasne.. Ale ta tachnologia došla na svoju hranicu.. A musí prísť dáky prielom aby sme sa posunuli ďalej.
                  Na druhej strane už dnešné batérie umožňujú postaviť auto s dojazdom 300-500km,je to dostatočné… Len ta cena….

                2. Je to tak.. od roku 2012 v podstatě žádný hmatatelný
                  Je to tak.. od roku 2012 v podstatě žádný hmatatelný pokrok v absolutní dosažené energetické hustotě u sériově vyráběných článků. Podle posledních indicií to vypadá (ne že by se to nečekalo) že nové 21700 opět nepřinesou posun v tomto parametru. Vypadá to zatím na kapacitu 5000mAh což v přepočtu zhruba srovnává těm 3400mAh v 18650.

                3. Ale nezapomínej, že kapacita je jenom jeden z parametrů.
                  Ale nezapomínej, že kapacita je jenom jeden z parametrů. Podstatné jsou dnes spíš další parametry. Kromě ceny hlavně třeba proudová zatížitelnost a to zejména při nabíjení a přípustné teplotní rozsahy pro vybíjení i nabíjení. A právě tyhle parametry jsou u článků s největší kapacitou poměrně chabé, protože mají slabší sběrné elektrody (nezbylo místo) a celé se to víc zahřívá. Pro EV tedy člověk musí vždy volit kompromis mezi kapacitou a zatížitelností, takže reálně nakonec musí použít třeba 2200mAh články.

                  Tudíž, pokud ty nové články, ať už 18650 nebo 21700, budou mít 3400mAh respektive 5000mAh a navrch snesou několik C nabíjení i vybíjení, tak je to mnohem větší přínos, než hra na článek s co největší kapacitou.

                4. Mě šlo spíše si postesknout nad tou neustálou masírkou o
                  Mě šlo spíše si postesknout nad tou neustálou masírkou o nových průlomových článcích a nárůstu kapacity 5% ročně. Přitom každý si může celkem snadno ověřit že se za posledních 5let podařilo leccos zajímavého(zejména u pouch článků), ale žádný průlom se nekonal. Jo a za absolutní neštěstí považuji lokální pozdvižení (pouze v ČR) kolem HE3DA. Člověk si trochu oddychl že konečně začala splaskávat bublina nesmyslů kolem zázračného LFP a teď zas tohle..

                5. Tesla jsou žabaři, to Mercedes rovnou slibuje nárůst
                  Tesla jsou žabaři, to Mercedes rovnou slibuje nárůst kapacity 17 % ročne! Asi budou začínat s olověnejma :)))

          1. Já bych netvrdil, že jsou daleko horší. Respektive mají o
            Já bych netvrdil, že jsou daleko horší. Respektive mají o hodně horší energetickou hustotu, ale silně to dohání stabilitou, proudovou zatížitelností a hlavně trvanlivostí. Zdá se, že ty baterie v podstatě nestárnou, respektive budou schopné přežít auto, což je relativně masakr.

  3. Prijde mi, ze ty vodikovy auta delaj na natlak tezebni lobby,
    Prijde mi, ze ty vodikovy auta delaj na natlak tezebni lobby, ze by to jako bylo ekologicky, ale vlastne se to bude vyrabet z ropy. Pac jinak nechapu smysl. Doma si vodik nevyrobim a nez by upravili infrastrukturu, cisterny, bezpecnost, tak baterky budou mit energetickou hustotu, ze se to vodik v kombinaci s palivovym clankem vyrovna.

    1. No to je jasný jak facka vod fotra.
      96 % vodíku se vyrábí

      No to je jasný jak facka vod fotra.
      96 % vodíku se vyrábí ze zemního plynu, ropy a uhlí! Celý je to jen poťemkinova vesnice zplacená ropákama, aby lidi zmátli a jediný co jim ukazujou je kapající voda z vejfuku kerou jim dávaj pít a propagační vobrázky bublinek ve vodě a hezky modrá barvička. Ale když maj postavit siť vodíkových čerpaček tak na to serou a Toyota kvůli tomu musela přestat v Kalifornii prodávat Mirai protože by lidi neměli kde čepovat. Je to banda kašparů co jenom blbnou lidi, naivní novináře a politiky, kteří luatr nevědí která bije a skačou jim na špek. Dokonce u nás pořádaj pofidérní vodíkový sympózia. :)))

    1. Zalezi na kolik si vazite sveho casu. Pokud mate na vyber s
      Zalezi na kolik si vazite sveho casu. Pokud mate na vyber s palivovym clankem draze jet nebo s BEV levne postavat u nabijecky, leckdo si vybere 2. variantu. Pokud jde ciste o penize, tak je oboji proti autum se spalovacim motorem nesmyslne.
      Pri rozhodovani o nakupu elektromobilu casto hraji roli jine nez ekonomicke faktory.

    2. Bych ten vodík úplně nezavrhoval , nemůžeme přeci
      Bych ten vodík úplně nezavrhoval , nemůžeme přeci vědět jaká bude jeho cena až se bude vyrábět a prodávat masově. A bude tu jistá skupina uživatelů, která nebude mít přístup k pravidelnému dobíjení a bude vyžadovat třeba dlouhý dojezd v zimě.

      Jak jste to myslel s představou že BEV jezdí levněji než benzín?

      Jezdit autem na elektřinu je dnes zatím jednoznačně nejlevnější
      tedy druhé nejlevnější (po služebním voze 🙂 )

  4. Baf a na dálnici po tom zůstane jen kráter :)))
    Vodík je

    Baf a na dálnici po tom zůstane jen kráter :)))

    Vodík je fajn, ale ten hlavní znečišťovač ve formě prachu z brzdových kotoučů nevyřeší, to řeší jedině elektromobily, nebo tam bude stejně baterka a pak to bude vodíko hybrid za cenu elektromobilu 😀 😀 😀

  5. blá blá blá…… auto v zimě nenastartuješ, účinnost
    blá blá blá…… auto v zimě nenastartuješ, účinnost pod psa, naplnit to není kde a když už tak derivátem něčeho co se musí vytěžit (páč tak se dneska vodík vyrábí),

    No ale jestli to bude pod milion… tak si to stejně nikdo nekoupí..

    Well done Hjůndaí. 🙂

    Vodík nebrat!

  6. ani sem nedočetl do konce tu reklamu na Hyundai,
    ani sem nedočetl do konce tu reklamu na Hyundai, každopádně nikde není (záměrně) uveden paramer : tlak vodíku ve 3 stejných nádržích (BAR 😉 nj to aby našinec nevěděl (radši) jak moc je nabombováno 🙂 Každopádně proč to dělat elektricky jednoduše když to jde vodíkově složitě. Díky Elon že na světě už máme 200 tisíc poctivých TESLA tzn. u mě de Hyundai na blaklist a hotovo ;))

    1. Elektricky jednoduse dojezd pres 500, rekneme 300 po dalnici,
      Elektricky jednoduse dojezd pres 500, rekneme 300 po dalnici, s dobitim za 5 minut? Pokud elekricky myslite bateriove, tak to v soucasne dobe nelze a pravdepodobne jeste dlouho nepujde. Da se to samozrejme teoreticky dosahnout pouzitim obrovskych baterii, ale vedle hypotetickeho vozu s podobnymi parametry je Tesla S lehoucke, malinke a lacine auto. Nemluve o tom, ze byste potreboval budovat superchargery nekolikanasobne vykonejsi, nez Tesla v soucasne dobe stavi.

      1. cože? 5 minut na benzínce?? a koho zajímá že tak
        cože? 5 minut na benzínce?? a koho zajímá že tak spěcháš? rejžáka stejnaknepřeprcáš tak co blbneč čéče :)) no tak si holt počkáš 30 minut až ti TESLA Supercharger 350kW 2018 napumpuje baterku na dojezd 300 km. Ja nespěchám a klidánko si pockám 50 minut až mi TESLA Supercharger 150kW 2017 napumpuje baterku na dojezd 300 km a vůůůbec mě nezajímá jestli spěcháš. Co mě zajímá je jestli dízl smrdíš a pokud ano tak máš smůlu páč čistý vzduch má před tvým smradem prioritu at se ti to líbí nebo nee ;)) Každopádně abysme se vrátili k tématu 700 BARový pojízdný vodíkový bomby Hnůjdaj tak cítím obecné ohrožení na pozemních komunikacích echt v patrových garážích nákupních středisek, chápeš to jaká je labilní doba obzvášť Merklmániji :)))))) A už vůbec nepočítám účinnost vodíkovýho pohonu pouze 25% kde 75 jde do ztrát. Čéče to je horší jak 30% beňour a tomu říkáš pokrok?? :DDD

        kcc-hho.webnode.cz/vodikomobil/

        1. koho zajímá že tak spěcháš?
          Treba me, pro vas celkem

          koho zajímá že tak spěcháš?

          Treba me, pro vas celkem irelevatni, ale pro me velmi dulezita osoba 🙂 nebo take osobu, za kterou jedu nebo kterou vezu.
          Ze vy na sebe chcete nechat cekat o par hodin dele, jste ochoten si o par hodin privstat nebo vyrazet na cesty o den drive a stejny problem absolvovat pri navratu domu, je sice pekne, ale predpokladam, ze stale existuje spousta lidi, kteri maji dobre duvody prepravovat se rozumnym tempem.

          Pokud bych se mel snizit na vasi uroven, tak se zeptam. Cece 3x tezsi, 3x drazsi, s 3x nizsim dojezdem a 3x nizsi prumernou cestovni rychlosti, tomu rikas pokrok?

            1. Vyjimecne, vetsinou davam cca petiminutovou pauzu na kafe,
              Vyjimecne, vetsinou davam cca petiminutovou pauzu na kafe, pokud tankuji, tak spise desetiminutovou. Ale celkem casto absolvuji cesty mezi 200-400 km bez zastavky a po dokonceni prace cestu zpet. V cili vetsinou neni moznost dobijet, coz je v dnesni dobe pomerne logicke, protoze elektromobily temer nikdo nejezdi, pri vetsi penetraci by to snad bylo lepsi, ale ocekavat, ze budou na kazdem rohu superchargery, mi prijde celkem prehnane optimisticke a v pripadne, ze je k dispozici pouze bezna zasuvka, toho behem hodinky ztravene praci nemam sanci mnoho dobit.
              Nechapejte to spatne, jet nekam 400 km stravit par desitek minut resenim problemu a jet 400 km zpet neni uplne typicka cesta, ale je to obvykle cesta na ktere je rychly presun tam i zpet nejdulezitejsi.

              1. A tak se přesuň o nějaký ten rok dopředu. Naftové auta
                A tak se přesuň o nějaký ten rok dopředu. Naftové auta už běžně nekoupíš, výroba umřela na emisních normách. Benzín do města nesmí. Cena benzínu bude mnohonásobně dražší. Čerpací stanice tak jak je známé dnes zanikají. Distribuce benzínu je drahá proti elektřině. Elektřina je na každé vesnici. Co budeš mít na výběr??

                1. Coz je, ale bohuzel presne ta predstava kvuli, ktere raguji
                  Coz je, ale bohuzel presne ta predstava kvuli, ktere raguji lide na elektromobili spatne. Oni nevidi, ze za temihle restrikcemi namirenymi proti spalovakum stoji snaha o lepsi ovzdusi atd. Vetsina lidi je lina neco menit, ze zasadnich zmen maji strach a tak si hledaji vinika. No a tim vinikem se snadno stane prave ten elektromobil, ktery se jim snazi vnucovat…

                2. Ne kazdy dokaze vydelavat spousty penez a vase ochrana ovzdusi
                  Ne kazdy dokaze vydelavat spousty penez a vase ochrana ovzdusi pro drtivou vetsinu lidi znamena byt imobilni nebo jezdit hromadnou, protoze na nic lepsiho nemaji. Pro vas je samozrejme cestovani po vylidnenych cestach skvela vec, pro zivotni prostredi je ubytek dopravy take vyborny, ale pro jedince, ktery prijde o moznost pohodlneho cestovani, je to casto krajne neprijemna predstava.

                3. Ach jo, to je pořád dokola.
                  Vezme se dnešní cena ev a

                  Ach jo, to je pořád dokola.
                  Vezme se dnešní cena ev a aplikuje se na situaci (zákaz spalovacích motorů), která možná nastane za spoustu let a začne se láteřit jak nebudou mít lidé čím jezdit.

                4. Jenze vy (nemyslim jen vas osobne, ale celkove
                  Jenze vy (nemyslim jen vas osobne, ale celkove elektronadsence) porad vykrikujete, uz aby to bylo, je treba zakazat, snad se toho doziju … Zeleni politici vam jdou na ruku a kazdou chvili nekdo zacne prohlasovat, ze se musi spalovaci auta zakazat a to nejlepe hned, pripadne aleson zakazat vjezd do mest. Do toho studie uzasne budoucnosti, kde je auto (BEV pochopitelne) vysadou nejbohatsich. Stredni trida si jej muze pujcit (sdilet) a plebs, ktery si dnes s trochou stesi mohl koupit levne auto, zachovalou ojetinu nebo pri nejhorsim alespon hodne starou ojetinu – presedne do vlaku nebo bude sedet doma.

                5. Proto jsem naznačoval, že tyhle restrikce taky moc
                  Proto jsem naznačoval, že tyhle restrikce taky moc neschvaluju. Jsem přesvědčen, že ev auta se dokáží díky lepším jízdním vlastnostem a nižším provozním nákladům prosadit i bez zákazů spalováků, nebo dotací.
                  Jak jsem tady už také psal stačilo by podpořit nedotačně, tedy úpravou zákonů výstavbu nabíjecích stanic a ostatní už zařídí Tesla, kvuli které hlavně ostatní automobilky začínají výrobu ev plánovat..
                  A když napíšu „doufám, že se toho dožiju“, tak tím dávám najevo spíše obavu, že to bude za ještě hodně dlouho než i na našich silnicích utichne poslední auto. Nechystám se doufám umřít za 20 let.

                6. Úplne súhlasím a len dodám, že ľudia priemerne a menej
                  Úplne súhlasím a len dodám, že ľudia priemerne a menej zarábajúci často volia kúpu ojazdeného auta, pretože si nedovolia ani kúpu nového spaľováka, nie to drahého elektromobilu(v krajinách ako ČR, Slovensko, Maďarsko, Poľsko atd…). Pre udržanie trvalej mobility je nevyhnutné, aby ceny elektromobilov boli podstatne dostupnejšie, resp. aby sa dostali na ceny porovnateľných spaľovacích áut.

                7. Ti lidé kupují ojetiny jen proto, že jimi volení dobytci
                  Ti lidé kupují ojetiny jen proto, že jimi volení dobytci (to není nadávka, ale fakt, jsou přece volení), nejsou schopni jim zajistit normálně fungující MHD. Napříč politickým spektrem. A když už zajistí, tak nekomfortní spalováky bez klimatizace/slušného topení a s minimální údržbou, úklidem počínaje.A to je celé…..

                8. Ještě je potřeba k té budoucnosti dodat, že benzínová
                  Ještě je potřeba k té budoucnosti dodat, že benzínová auta jezdí za 3 l/100km a elektřina je všude za 15 Kč kWh 🙂

                9. Bude-li elektřina za 15Kč, mám na střeše solary ve
                  Bude-li elektřina za 15Kč, mám na střeše solary ve sklepě baterie a odpojuji se od sítě a mám záložní zdroj na zimu v podobě generátoru. Tohle se energetikům moc líbit nebude.
                  Za tři litry budou jezdit auta s celkovou hmotností a velikosti Fiata Pandy. Bohužel. Lidé chtějí velká auta s miliónem zbytečných funkcí, která autům přidávají na váze.
                  Trend je zatím opačný. Lidé chtějí vysoký výkon auta a tam se spotřeba nějak zastavila na cca 6-10litrech/100km.

                10. Downsizing postihl i takové státy jako USA a spotřebu
                  Downsizing postihl i takové státy jako USA a spotřebu tlačí všichni dolů. Stát si ty peníze za EV vybere klidně jinak, ty desítky miliard o které přijde na klasických autech vymyslí tak, že provoz EV bude finančně stejný jako dnes u klasického auta. To jen teď to bude X let výhodné.

                11. Downsizing toho moc neřeší. Smart od roku 2003 má motor
                  Downsizing toho moc neřeší. Smart od roku 2003 má motor 0,6 a 0,7 s turbem a reálně jezdí furt se spotřebou 5-6litrů na 100km. S touhle spotřebou umělá jezdit i výrobně straší Felicie 1,3MPI. Dnešní 1,2TSI má podobnou spotřebu.
                  To že si stát vždy najde metodu jak si daně vybrat, pokud mu vypadne část spotřební daně z PHM vůbec nerozporuji.

                12. Teď neexistuje, za pár let uvidíme. Mazda plánuje
                  Teď neexistuje, za pár let uvidíme. Mazda plánuje spotřebu s novým benzin motorem kolem 4 litrů. V budoucnu budou výrobci bojovat s EV, které jim nepřináší takové zisky jako klasika.

                13. Co já jsem pro tebe plánoval, kozenko moja…
                  Co já jsem pro tebe plánoval, kozenko moja…

                14. Plánuje papírou spotřebu? Lol. To zase blábol, vezmou
                  Plánuje papírou spotřebu? Lol. To zase blábol, vezmou dálniční spotřebu za ideálních podmínek, na spotřebu ve městě zapomenou a mávaj vám s tim nesmyslným číslem před čumákem a vy jim na to zase skočíte jak slepice po flusu.
                  Těhle ideálních spotřeb co jsou mimo realitu jsou plný diskuze. No a pak se podíváte na Spritmonitor a uvidíte že houno, houno slavný soude :)))))

                15. Nedávno som bol s jedný majiteľom ionicu hybrid a povedal,
                  Nedávno som bol s jedný majiteľom ionicu hybrid a povedal, že má celkovú priemernú (dialnica, mesto, okresky) dlhodobú spotrebu 4L/100km. To mi príde celkom reálne.

                16. Já se spíš obávám poruchovosti toho vznětového
                  Já se spíš obávám poruchovosti toho vznětového benzíňáku.

                17. Ono je to spíš o tom, kolik kurvítek nainstaluje výrobce
                  Ono je to spíš o tom, kolik kurvítek nainstaluje výrobce do auta. Když budou EV moc spolehlivé, tak to prostě změní.

              2. Cesty do 200km tam a 200km zpet se daji s Teslou (a brzy snad
                Cesty do 200km tam a 200km zpet se daji s Teslou (a brzy snad jiz i dalsimi ev) ujet dalnicnim tempem na jedno nabiti uz dnes.
                U tech cest 400km az 500km jak sam pisete je 10min. prestavka uplne normalni. Kdyz jsme jeli pred mesicem s kolegy z prace na nejaky veletrh/seminar necelych 500km tak uz na 50km D1 hlasili, ze chteji zastavku. Na Vystrkove jsme potom staveli obe auta (jelo nas hodne), to druhe spalovak. Vsichni se chteli protahnout, dat si kafe, kuraci si zatloukli dalsi hrebicek do rakve, ti schopnejsi zvladli dva.
                Jestli pak stojite 10 nebo 20 min., to mi verte uz tak nehraje na trase, kterou beztak pojedete cisteho casu kolem 5 hodin zadnou roli.
                Je jasne, ze ne kazemu to vyjde tak aby mel idealne po 300km SC. Jenze nesmime zapominat, ze to nejsme my Cesi, kteri urcuji co se bude vyrabet a v cem se bude jezdit. Tohle rozhodovani se odehraje na zapad od nasich hranic kde se to jiz ted Superchargery jenom hemzi. Ja, kdyz jedu do Mnichova kam to mam asi 250km tak potkam 3…
                A tohle s nejakym zpozdenim (jako obvykle, vzpomente si napriklad kdy se uz psalo o ADSLku a kdy jste si ho mel moznost u nas poprve objednat, nedejboze nekde na vesnici, s pokrytim pro mobilni telefony to bylo podobne) dorazi i k nam a dal na vychod. A je jedno jestli to budou SC Tesly a nebo uz nejake jine rychlonabijecky, ktere se chystaji ve spolupraci stavet ostatni automobilky.

                Takze ano mate pravdu. Dnes to u nas jeste neni s nabijenim uplne idealni, i tak se uz da s trochou planovani a autem, ktere ujede na jedno nabiti normalnim dalnicnim tempem 400+km docela bez omezovani jezdit. Do konce srpna nam otevrou SC v Praze do konce roku mozna u Olomouce a pak uz to zase bude vypadat mnohem lepe.

                Nezatracujte tedy prosim kvuli uhlu pohledu z naseho divokeho vychodu technologii, ktera uz dnes opravdu muze spalovakum konkurovat, i kdyz v nasich koncinach ne tak jak by mohla.

                PS: A porizovaci cenu prosim taky nereste, nez prisel Ford s modelem T a pasovou vyrobou byli i spalovaci auta jen pro „zbohatliky“…

                1. „Cesty do 200km tam a 200km zpet … dalnicnim tempem na jedno
                  „Cesty do 200km tam a 200km zpet … dalnicnim tempem na jedno nabiti.“ – to dost zalezi na tom, cemu rikate dalnicni tempo. Dale je to optimisticka predstava, ze mam auto stale nachystane v pohotovosti se 100% nabitou baterii, coz neni rozumne z hlediska jeji zivotnosti.

                  „10min. prestavka uplne normalni.“ Psal jsem, ze normalni je 5 minut, na 10 se to protahuje i s tankovanim, coz neni treba provadet u kazde zastavky. 20 minut zastavka vychazi z optimistickych predstav o spotrebe v dalnicnim rezimu a opet z predpokladu, ze vyrazim s plne dobitym autem, coz neni pripad neplanovanych cest, u kterych je prave rychlost presunu nejdulezitejsi.

                  Jinak soucasnou infrastrukturu jsem ve svych prispevcich zamerne neresil, v soucasne dobe je sice elektromobilni infrastruktura v plenkach, ale v tomto srovnani je na tom vodik jeste mnohem hur. Takze vam musim dat za pravdu, ze pokud by bylo treba zvolit hned ted, tak je v praxi lepsi elektromobil.

                  Cena se jiste da v budoucnu o neco srazit, ale Tesla neni manufaktura delajici malinke serie, takze se obavam, ze ten prostor pro zlevneni neni tak velky a k cene aut s palivovymi clanky se podari dostat jen tezko. Jinak i pokud by dokazali srazit cenu na polovinu, tak je to stale auto pro „zbohatliky“. Nevim jakou mate predstavu o ekonomicke situaci lidi i v relativne bohatych zemich na zapad od nas, ale auto za 50000 dolaru je dle ruznych studii pro vetsinu lidi v USA cenove nedostupne, predpokladam, ze 55000 EUR v Nemecku bude tez o kus vice, nez si bezny Nemec muze dovolit. O nasi zemicce radeji nemluve.

                  Jedine v cem se asi dokazeme shodnout je, ze vyvoj trhu nezalezi na nas.

                2. Dálniční tempo u nás je 130km. To by jste měl vědět
                  Dálniční tempo u nás je 130km. To by jste měl vědět jestli máte řidičák. 🙂 I když je mi jasné, že ho leckdo nedodržuje. I já jsem za ty 4 měsíce a mnoho takovýchto cest jel bez nabíjení předpisově tam a zpět jen jednou (plus jednou na delší cestě v kuse jenom tam abych si nemusel zajíždět k SC 25 krkolomných kilometrů). Jinak si raději během vyřizování kvůli, kterému jsem tam jel něco nabiju abych mohl jet svižněji. Což se překvapivě ukázalo i při naší nabíjecí infrastruktuře jako celkem bezproblémové. Pouze v jedné z cílových destinací kam často jezdím (220km)vyřizuji nabíjecí stanici, protože tam prostě nebyla. Dnes bych měl mít revizi a až nám osadí hodiny objeví se v Evmapě neb to řeším jako veřejné nabíjecí místo.
                  Holt jsou to začátky, musíme si občas místo remcání pomoct sami.

                  Těch cest kolem 500km jsem udělal již taky spoustu a pokud budu v cíli spát (což zatím vždy tak bylo), tedy nabíjet přes noc tak si opravdu s těmi 20min. vystačím. Ono když máte na D1 v několika omezených úsecích měření rychlosti a i když ne tak vás auta před vámi nenechají jet více než tou osmdesátkou tak by jste se divil kolik energie ušetříte a tedy pak zas můžete jet svižněji. A bohužel to platí už i o Německých dálnicích.
                  I na tyto cesty mi pak stačí nabít před cestou na 90%. Konkrétně ta cesta kdy jsme jeli s kolegy (o které jsem psal) probíhala trochu jako závod. Kolega co jel spalovákem je takovej náš závodník (on opravdu jezdí motokáry) se asi snažil mi dokázat, že mi bude stačit a tak to valil (nechal jsem ho jet před sebou) co to šlo. I tak, a s čtyřmi chlapy v autě jsem tam dojel s 5%.
                  Jinak normálně nabíjím na 60% a těch 30% nabiju i palubní nabíječkou doma v garáži (a brzy již i před zaměstnáním, to bude další přírůstek do Evmapy) za 2h. Ještě se mi nestalo, že bych musel někam jet nečekaně 500km hned a okamžitě, i když čistě hypoteticky se to stát může, pak máte pravdu, že to bude mít proti spalováku nevýhodu. No doufejme, že to nenastane dříve než bude i u nás dostatek superchargerů, tam těch 30% pak bude znamenat 15min. zdržení.

                  V zásadě když se na to podívám jako vy pohledem programátora, který musí vždy ve svých programech ošetřit každou biť sebenepravděpodobnější (uf to je slovo) možnost, která by mohla nastat tak máte pravdu ev jsou na tom proti spalovákům hůře. Když, ale pak začnete s tím ev jezdit, zjistíte, že vás to postávání u nabíječek ve skutečnosti omezuje mnohem méně než by jste si dovedl představit.

                  Cena je věc názoru, ale já jsem naprosto přesvědčen, že stejně jako u každé jiné elektroniky až se rozjede masová výroba baterií, (která hlavně prodražuje ev oproti spalovákům) pak se cena ev dostane na stejnou néli nižší úroveň jako u těch spalováků.
                  Teslu a její cenovou politiku neřešte. To je na úplně jinou dlouhou diskuzi.

                3. To omezeni na D1 usetri dost, to poznate i na beznem
                  To omezeni na D1 usetri dost, to poznate i na beznem benzinovem aute, ale ja stale doufam, ze prace v tomto rozsahu jsou docasna zalezitost. Mereni je jen ve 2 usecich, i kdyby tam nebylo, tak nejsem silenec, abych v tech zuzenich jezdil nejak extremne rychle, to nakonec nedela skoro nikdo.

                  EV jezdit nikdy nezacnu, to se mi ekonomicky nevyplati a vyhodnejsi bude zacit delat neco jineho, kde nebude takova potreba presunu. Navic jsou mi zakaznici casto z automobiloveho prumyslu a vetsina z nich tedy zkrachuje a nebude treba abych k nim nadale jezdil.

                4. Nikdy neříkejte nikdy. A o ty zákazníky se nebojte,
                  Nikdy neříkejte nikdy. A o ty zákazníky se nebojte, automobilový průmysl tím nekončí.

                5. Uplne asi nekonci, ale i jeho zmenseni treba jen o 2/3 bude
                  Uplne asi nekonci, ale i jeho zmenseni treba jen o 2/3 bude dostatecne zle.
                  I vy jako pomerne bohaty clovek pripoustite, ze prodluzujete interval vymeny vozu zhruba na dvojnasobek. Spousta firem bude problem s narustem ceny resit podobne. Mene uspesne firmy a soukromnici casto budou muset vlastnictvi vozu ozelet.

                6. Jenže tohle platí teď, když jsou ev dražší než
                  Jenže tohle platí teď, když jsou ev dražší než spalováci. Jakmile se ceny srovnají (a já jsem přesvědčen, že budou ještě levnější než současné spalováky) budou se zase měnit jen proto, že to nové má delší dojezd a lepší další vlastnosti, stejně jako u mobilů atd…
                  A jak už tady někdo napsal, oni to budou bohužel taky šidit, aby ty zákazníky donutili ke koupi nového dříve. Vždyť tenhle byznys živí ať už přímo nebo nepřímo půlku civilizovaného světa. Oni si ho vzít nenechají.

                7. Další z promile placatejch zadků co budou nadosmrti
                  Další z promile placatejch zadků co budou nadosmrti odsouzený jezdit smradlavejma rakovinometama svejch 500 km na jeden zátah a močit přitom do PETky aby to stihli. Ještě že mezi ně nepatřím a ani 99 % dalších uživatelů aut, kterým budou stačit bězný dojezdy elektroaut.

                8. Spíše než reálný argument v tom vidím snahu hledat na ev
                  Spíše než reálný argument v tom vidím snahu hledat na ev něco špatného ze strachu, že bude kvuli nim spousta lidí bez práce.

                  Dneska jsem jel něco vyřídit do Prahy (to víte musím na tu Teslu vydělat 🙂 ), najel jsem celkem 448,6km a v Praze jsem vážně na Křižíkově přemýšlel, že se připojím jen na ACčko namísto Chadema, abych stihl vše vyřídit a naobědvat se, a neblokoval jsem tam Chademo, když už budu mít dávno nabito.
                  Nebyl tam nikdo a jsou tam dvě nabíječky tak jsem se nakonec připojil na to Chademo. Nechal jsem to nabít z 33% na 90% a vrátil jsem se asi hodinu po tom co už jsem měl nabito. Na cestu zpět svižným tempem by mi přitom stačilo 57%, které jsem spotřebovat cestou tam a to jsem to fakt valil jak s kradeným. Naštěstí si někdo poradil nouzovým stop, neboť jsem byl sice připojenej, ale odhlášenej.

                  Mimochodem jsem se kouknul i do toho Vestce a stojí tam 8 stojanů SC, plus jsou tam nachystány asi dvě nebo tři místa pro nějaké další nabíječky.

            2. Tak to by mě taky zajímalo. A pak, kudy jezdíte, abych se
              Tak to by mě taky zajímalo. A pak, kudy jezdíte, abych se té trase vyhnul. Ikdyž takových arogantních debilů jezdí dneska po cestě hromada …. pozor, JÁ jedu, JÁ jedu, uhněte mi všichni …. jedu …. .bum bum bum …. 8 mrtvých ….. ale já jsem jel…..

          1. počkat počkat jaký „3x tezsi, 3x drazsi, s 3x nizsim
            počkat počkat jaký „3x tezsi, 3x drazsi, s 3x nizsim dojezdem a 3x nizsi prumernou cestovni rychlosti“ ?? Takže uvedeno na správný parametry:
            1,5x těžší nez vodíkomobil
            1,5x levnější jak vodíkomobil
            dojezd 400 km stejný páč na 700 bar to stejnak jen tak nenatankuješ
            a jedna 30 min zastávka po najetých 400 km je nanejvýš zdraví prospěšná 😉
            Takže potom tu máme tu bezpečnost a baterie na silnici neohrožují společnost jako pojízdná vodíková bomba kde výsledkem je : nemáš nárok soudruhu ;)))) Tvá přání nemá prioritu 😉

            1. TESLA má přece možnost vyměnit baterky a trvá to pod dvě
              TESLA má přece možnost vyměnit baterky a trvá to pod dvě minuty.

              Ani nemusím vystupovat z auta, když už je někdo tak pohodlnej a potřebuje cestovat 1000km „bez přestávky“. Možnosti má..

              Nebudu se bavit o tom, že battery swap zařízení v ČR není.. to je u vodíku to stejné a jedna čerpačka na 350 barů to nevyrhne.. 1 / 0 = pořád 0 z hlediska provozu.

              A já říkám: „TAK SE UKAŽ VODÍKU…. jak rychle natankuješ nádrž. :)“

              https://www.youtube.com/watch?v=H5V0vL3nnHY&t=5s

              Vodík NEBRAT!

                1. Přesně tak !
                  Já jenom aby Vodíkáři pořád neřvali,

                  Přesně tak !

                  Já jenom aby Vodíkáři pořád neřvali, jak je vodík pohodička, super rychle se plní…a že BEV nemá šanci…

                  Ba ne Vodníkáří, plnička vodíku NEMÁ ŠANCI. 🙂

                  Jedna vodíková plnička je schopna obsloužit 36 zMírajů denně.

                  http://www.greencarreports.com/news/1099548_gas-electricity-hydrogen-how-many-cars-can-fuel-and-what-will-it-cost

                  To by TESLA zvládla obsoužit za cca. 1-2 hodiny (battery swapem).

Napsat komentář