Evropská unie podpoří budování rychlodobíjecí infrastruktury ve střední Evropě

Projekt NEXT-E nainstaluje 222 multi-standardních rychlodobíjecích stanic (50 kW) a 30 ultra-dobíjecích stanic (150–350 kW) v základní síti a několika základních koridorech TEN-T.

Transevropská dopravní síť TEN-T – síť silničních a železničních koridorů, mezinárodních letišť a vodních cest
foto: Europa.eu

Evropská komise informovala o tom, že projekt NEXT-E byl vybrán k financování z programu CEF (Connecting Europe Facility) s doporučeným spolufinancováním ve výši 18,84 milionu eur jako dotace pro projekt elektromobilů v rámci CEF.

Tím dojde k vytvoření stěžejní infrastruktury pro dobíjení elektromobilů v České republice, na Slovensku, v Maďarsku, Slovinsku, Chorvatsku a Rumunsku.

Projekt byl vybrán ze 152 dalších úspěšných dopravních projektů, které do užšího výběru postoupily z původního počtu 349 dopravních projektů, jež žádaly o spolufinancování v rámci programu CEF v celkové výši 7,5 miliardy euro.

Projekt NEXT-E představuje model jedinečné spolupráce 4 předních skupin v oblasti elektrické energie, ropy a plynu, které spojily své síly s výrobci zařízení (výrobci automobilů) za účelem vytvoření interoperabilní a nediskriminační sítě dobíjecích stanic elektromobilů jako alternativy ke stávající síti ICE (pro vozidla se spalovacími motory).

Sdružení se skládá ze společností skupiny E.ON (Západoslovenská energetika na Slovensku, E.ON Česká republika, E.ON Maďarsko, E.ON Rumunsko), společností skupiny MOL (zastoupených dceřinými společnostmi ve všech 6 účastnických zemích) a společností Hrvatska elektroprivreda v Chorvatsku, PETROL (ve Slovinsku a Chorvatsku), Nissan a BMW.

Sdružení NEXT-E bude podporovat národní plány elektromobility a strategii rozšíření počtu elektromobilů v daném regionu, rozvoj udržitelných dobíjecích řešení, přístup k integraci obnovitelné energie a zavedení inovativních obchodních procesů a spotřebitelských balíčků za účelem snížení závislosti na ropě a přispění k dekarbonizaci Evropy.

Bude úzce spolupracovat s ministerstvy dopravy, Evropskou komisí a politiky, aby bylo zajištěno, že příslušné poznatky z projektu budou dále využity k efektivnímu koheznímu zavedení dobíjecí infrastruktury pro elektromobily.

Projekt nastíní nejlepší strategii a cenově nejvýhodnější přístupy pro dobíjecí infrastrukturu elektromobilů a zavedení služeb za účelem podpory zvýšení využívání elektromobilů v daném regionu, které spojí západní a kohezní Evropu a napomůže k vytvoření plynulé, pohodlné, dálkové dopravy využívající 100% elektrickou energii.

Podrobné plány sítě a studie ICT budou následovány dvoufázovým pilotním provozem rychlodobíjecích a ultra-dobíjecích stanic, jehož výsledkem bude plán a harmonogram konečného kohezního zavedení elektromobilů.

Aktivity projektu byly zahájeny v roce 2017 spuštěním několikaletých mezinárodních činností, jejichž dokončení je naplánováno do 31. prosince 2020.

tisková zpráva

64 Comments on “Evropská unie podpoří budování rychlodobíjecí infrastruktury ve střední Evropě”

                1. Letošní říjnové volby bude jedna velká psina. Fakt,
                  Letošní říjnové volby bude jedna velká psina. Fakt, nekecám. Však se mrkněte….
                  Komu by nestačilo tohle videjko, s přehledem všech stran a straniček https://www.youtube.com/watch?v=D5AXRq4UxyU a lehkým komentářem, tomu doporučuji silnou gay párty dua hošanů Bělobrádek Gazdík https://www.youtube.com/watch?v=4ZqZoKS_SsU A prý že je Youtube jen pro týnejdžry…….

                  P.S. Kdyby se Vám oba hošani zdáli v médiích aktuálně trochu rozkmotření, tak to se v každém párku občas stane. Prý nechtějí být registrování spolu, ale každý zvlášť. A to se vyplatí!

                  P.P.S. Kdyby jste si nemohli rozhodnout, tak můžete zkusit i někoho internacionálního, třeba Moraváka z Japonska. Nebo dva mezinárodní estébáčky, slovenského agenta Bureše a kubánského agenta Falmera.

                  A pak, že Výber nie je naozaj pestrý. Vencerémos, vencerémos, no pasaran…………..

                2. :)) gay frendly …. no hlavně ne
                  :)) gay frendly …. no hlavně ne komáry…

                  youtube.com/watch?v=S3zU0MoVOxg

                  ne vážně koho by měl srdcař elektromobilista volit??
                  která strana je elektromobilisticky frendly??

                3. Upřímně se Standou Grossem v ČR elektromobilisticky
                  Upřímně se Standou Grossem v ČR elektromobilisticky frendly žádná strana.
                  Maximálně jsou politici schopni přemýšlet o plynoprdech jako o superekologii na druhou a masivně jimi na dalších 20 let zasírat MHD plus regulovat sračkomety v tom, co mají vypouštět.
                  Ale konkurenci na elektrické železnici (která brutálně zvýšila používání vlaků na těchto trasách veřejností), posun zastávek do měst a míst, kde jsou opravdu potřeba (která dává osobní dopravě ve vlacích teprve smysl, ne zastávky na periferiích), elektrifikaci dalších úseků (aby vlaky mohly jezdit přímo bez přestupů a přepojování lokomotiv plus čistě a nehlučně), propojení železnice s místní MHD (aby člověk de facto auto nepotřeboval), elektrifikaci místní MHD (aby nesmrděla a nehlučela lidem pod okny), taktování spojů (aby měli pokaždé jistotu, že do pár minut něco přijede a neseděli nad jízdními řády), budování páteřních tras (aby se dalo dostat rychle z jednoho konce města na druhý), metro (aby šla doprava pod zem a zvýšila se rychlost a kapacita), sítě cyklostezek s návaznou infrastrukturou v dopravních uzlech (aby lidi kromě pěšky jezdili na kolech a ne auty k místům s MHD) a nakonec elektrifikaci osobní a nákladní individuální přepravy (aby v maximální míře omezila zplodiny a hluk z ní) nemá v programu v ČR nikdo.
                  A pokud něco z toho sem tam zmíní, tak to nemyslí vážně a nerozumí tomu ani za mák. Prostě pode hesla: „Politik sám nikdy nevěří tomu, co říká, a proto je velmi nemile překvapen, pokud mu někdo uvěří a chce, aby to splnil.“ 🙁

                4. hmm zajmavý, a co ten mladý Stropnický?? Nechci přát
                  hmm zajmavý, a co ten mladý Stropnický?? Nechci přát komunistům jen za trest ostatním politikům, že jen žvaněj a nic elektro nedělají. Ale je asi lepší dle volebního systému někoho volit než nikoho. Páč někdo vždycky vyhraje. Tak koho? Kdo je nejmenší zlo a z toho mála nejvíc elektromobilisticky schopný ve smyslu bych se teď primárně zaměřil na elektrifikaci ČR elektrodobíječkama a elektromobilama.

                5. Mladý Stropnický je bohužel typický meloun, nahoře
                  Mladý Stropnický je bohužel typický meloun, nahoře zelený a uvnitř červený s manýry děcka z bohaté rodinky a názory podobně ujetými, jak vypadá. Včetně těch ultrazakazovacích. celá ta strana místo řešení nabízí ponejvíce jen prudění. S elektromobilitou to myslí vážně snad jen majitel Tesly a zakladatel Liftago. A i ten doma narazil, jak z tisku známo.

                6. Martin Hausenblas znám jo to je borec. Ten někde kandiduje??
                  Martin Hausenblas znám jo to je borec. Ten někde kandiduje?? vůbec nevím

                7. Netuším a pokud ano, tak asi doma na ústecku.
                  Netuším a pokud ano, tak asi doma na ústecku.

                8. co Dolínek ČSSD ??
                  Projeli jsme se obřími garážemi pod

                  co Dolínek ČSSD ??

                  Projeli jsme se obřími garážemi pod Letnou. V září je otevřou

                  seznam.cz/zpravy/clanek/projeli-jsme-se-obrimi-garazemi-pod-letnou-v-zari-je-otevrou-34777?dop-ab-variant=&seq-no=1&source=hp

                9. Ten by měl dostat přes hubu, on už by věděl za co. nebo
                  Ten by měl dostat přes hubu, on už by věděl za co. nebo rovnou do tepláků. Jak říká klasik, politiky pozavírat bez soudu, oni už budou vědět za co.
                  Vždyť ty garáže ještě pořád nefungují a budou snad v září, což je další mediální termín……. A rychlonabíjení ani pomalé zásuvky v nich taky nikde v materiálech nenalézám. Jak typické…..

                10. 🙂 všechny pozatvárat nemůžem 🙂 někdo v tom politickým
                  🙂 všechny pozatvárat nemůžem 🙂 někdo v tom politickým bordlu musí dělat 🙂

                11. Představte si, jak to ovlivní Váš život, když nebude
                  Představte si, jak to ovlivní Váš život, když nebude zasedat parlament. Když nebude zasedat krajské zastupitelstvo. Když nebude zasedat obecní zastupitelstvo. V podstatě nijak.

        1. proc hned tolik osocovani. nejsem ani elektromobilista ani
          proc hned tolik osocovani. nejsem ani elektromobilista ani fosilak. jsem ekolog, ktery z hloubky duse nenavidi vsechny ty podpory, dotace a strategie. nejlepsi podporou cele elektromobility by bylo nepodporovat zadnou dopravu. ale to uz se tady probiralo. namisto dotaci do dalnic by se vic prosadila zeleznicni dalkova doprava, naopak vozy pro mestskou dopravu by nemuseli mit takovy dojezd a spise by se prosadila elektromobilita. ale na tuhle cestu v klidu zapomenme. neni po ni poptavka. lide chcteji slyset, kdo pro jejic zajmy nejvic urve z verejnych zdroju. a nikdo vam neda to, co ja vam muzu slibit, ze ano. ale stejne. pokud si chcete vybirat stranu podle toho, kdo naslibuje vic narvat do elektromobility, tak verte, ze ty populisty zvolite.

  1. V roce 2014 podpořila EU projekt FAST-E od E.ON – 15
    V roce 2014 podpořila EU projekt FAST-E od E.ON – 15 rychlodobíječek v ČR a 14 v SR – termín dokončení v 9/2017 a kde jsou? jen ta jedna u Humpolce.
    V roce 2015 podpořila EU další projekt EAST-E od E.ON – dalších 15 stanic v ČR, 15 v SR a 27 v Chorvatsku – termín dokončení 12/2018 a nestojí nic.
    Dnes schválila EU podporu dalšímu projektu od E.ON, ale je zjevné, že projekt FAST-E už nestihne dokončit včas (nebo je podceňuji a za 2 měsíce vysadí 14 stanic). Proč EU podporuje žadatele, který prokázal že neplní?
    Běžně se ČEZu nezastávám, ale ten dostal podporu na svůj projekt 42 rychlodobíječek v ČR v roce 2015 – termín dokončení 12/2018 a postavil již skoro polovinu stanic.

    Pokud by všechny projekty podpořené EU byli realizovány, tak tu máme na konci roku 2018 minimiálně 72 rychlodobíjecích stanic a v roce 2020 další z projektu FATS-E. Ale nějak tomu nevěřím.
    možná, že těch 6 superchargerů a 6 rychlonabíjecích míst u Humpolce se počítá za 12 z těch 15 stanic z Fast-E :-(.

    1. jesi to nebude spojený s tou imigrací integrací. €U už
      jesi to nebude spojený s tou imigrací integrací. €U už je na V4 celkem dost nasrrr, podotýkám že neoprávněně páč jejich nesmyslný muntikundy not saported a tak si řekla že toky €jra který východ navíc vehementně odmítá nést na svých bedrech jako zátěž, použije jako motivační prostředek ;)) Trošku přidusit stejnak češi germánský dízlblejt dováží rádi a s úsměvem a maximální společensky vládní tolerancí :)))

  2. Bude nám taká sieť nabíjačiek vôbec treba?
    Nový rekord

    Bude nám taká sieť nabíjačiek vôbec treba?
    Nový rekord dojazdu 1203km na jedno nabitie – a žiadne flákanie sa, priemerná rýchlosť 82km/h (51 mph), čo je bežná premávka (oni si definovali ako „highway speeds“).

    To je ekvivalent plného dojazdu Tesla S P100D + Leaf + Bolt + eGolf + 1 míľa 🙂

    Celkom 748 míľ (1203km) a 165,8kWh, a teda 221Wh/míľu, čo je celkom dobré (s Tesla S maju priemer tusim 350 Wh/mi).

    A to na vozidle, ktoré bolo 90% postavené z recyklovaných častí a bateriek 18650 (tj. NIE nových ale vyhodených) v hodnte asi $13800.

    Enjoy,
    https://www.youtube.com/watch?v=rbnvZlPZZQc

      1. No ja by som do toho fakt hned siel, postavit si vlastny EV.
        No ja by som do toho fakt hned siel, postavit si vlastny EV. Sice, radsej by som si prerobil E46tku, ale problem je debilna legislativa (SK, CZ) a doma postavene prototypy dostat na cestu 🙁
        Bateriek mam celkom dost, hoci nie az tolko ako tito pani 🙂

        Hmm, a neslo by to prihlasit niekde inde jednoduchsie a potom doviest? (ako to robili s LPG)

        (Inac predpokladam ze viete ze to nie su tuzkovky :))

        1. kdyby někdo rozumně zainvestoval v některé €jropské
          kdyby někdo rozumně zainvestoval v některé €jropské zemi řekněme třeba Rumunsku kde je celkem levná pracovní síla a ve velkým by tam dízl-Ochcávky transformoval madarskejma Samsung baterkama ve velkým, jejich distribuce napříč €jropou by byla bezproblémová podobně jako to dokázala Dáchčija ;))

              1. A koľko to vyjde? Nejaký nadšenec na zraze v OL čo to
                A koľko to vyjde? Nejaký nadšenec na zraze v OL čo to absolvoval mi vravel tuším 200tis Kč..
                Ono v podstate nie zásah do podvozku, karosérie, riadenia, atď, nový je len pohon a mierna uprava bzd… Tie chápem, ale čo ako tam chcú skúšať?
                Väčšina auta je predsa už preskusana…
                A keď sa vyhodí motor výfuk atď dá sa aj vaha trafit na povodnu..
                Ako to robia bratia Keislerovi (či ako sa volajú) z Rakúska?

                1. Nejlevnější je to dovézt do Spojeného království a zase
                  Nejlevnější je to dovézt do Spojeného království a zase zpátky. Cesta vyjde asi na 30 tisíc, ale schválení samotné do 5 tisíc.

                2. Hmm, tak to by sa aj oplatilo, kým príde Model 3 🙂
                  Ale

                  Hmm, tak to by sa aj oplatilo, kým príde Model 3 🙂
                  Ale vážne, to je celkom v pohode… a čo ťa homologizacia v Uk je len 5tis? By ma zaujímalo či má niekto s niečím takým skúsenosť… Vývoz, prerabka, dovoz.
                  Staršie auto s dobrým koeficientom odporu vzduchu a výbavou, vykuchat, prerobiť a prihlásiť a prehlásiť by mohlo vyjsť aj do 5000-7000€… Zaujímavé..

                3. A kdo to tam schvaluje ? TUV nebo Dekra (jestli tam Dekra má
                  A kdo to tam schvaluje ? TUV nebo Dekra (jestli tam Dekra má pobočku) přeci nebude mít diametrálně odlišné ceny…

                4. Schvaluje to jejich obdoba STK.
                  Schvaluje to jejich obdoba STK.

                5. Jsou různé zkoušky, od 10 do 50k.
                  Problém je v tom že to

                  Jsou různé zkoušky, od 10 do 50k.
                  Problém je v tom že to se týká malosériovek.
                  Série už musí mít navíc komplexnější testy včetně crash testů.

                  A jako zásah do vozidla to určitě nevypadá (kdyby šlo jen o výměnu motoru) ale změní se úplně všechno. Od rozložení zatížení, přes výkony (krouťák)… Stabilita jednotlivých částí nosné konstrukce na to nemusí být uzpůsobená = test = další prachy.

    1. Samozřejmě, protože na Slovensku se už o to Greenway
      Samozřejmě, protože na Slovensku se už o to Greenway úspěšně postaral v roce 2014 a dodnes má nejlepší síť v poměru na obyvatele, dojezdovou vzdálenost i jednoduchost nabíjení. Navíc u Vás máte i dost dalších veřejných zásuvek. A proč furt řešíte nějaké Chorvatsko? Proč ne Bulharsko nebo Řecko nebo Estonsko?

        1. Tak to Vás potěším, vzhledem k mírné chybce s
          Tak to Vás potěším, vzhledem k mírné chybce s rozesíláním hromadných emailů o odstávce stanice v Bratislavě se Greenway všem svým zákazníkům omluvil a do konce července je pro ně zdarma:
          „Vážený zákazník, dnes spolu so servisným E-mailom, ktorý Vás informoval o výpadku jednej našej nabíjačky – bola zverejnená aj Vaša E-mailová adresa.
          Za toto nedorozumenie sa Vám hlboko ospravedlňujem.
          V prvom rade, pracujeme na dodatočných technických opatreniach, ktoré zabránia, aby sa táto situácia zopakovala. O ich povahe Vás budeme informovať v pondelok 17. júla.
          Nateraz zároveň prijmite ako moje ospravedlnenie za vzniknuté problémy možnosť využívať našu sieť na Slovensku od dnešného dňa až do konca tohto mesiaca zadarmo.
          Peter Badík, Managing Partner, GreenWay Infrastructure s.r.o.

    1. Ten čas je docela v pořádku a je jasné, že to musí dát
      Ten čas je docela v pořádku a je jasné, že to musí dát v nejpozdějším termínu podle dotační smlouvy, protože nabíjecí stanice, co musí nakoupit v cizině, slevňují postupně.

      Ale větší neštěstí je, že hlemýždí ČEZ už dávno nezačal nakupovat strategické pozemky u dálnic, protože ty naopak budou s časem stále zdražovat, a nakonec to tady jak to vypadá bude masově stavět a do budoucna vydělávat spíš německá eON.

  3. Dámy a pánové z EU, přestaňte už prosím projektovat a
    Dámy a pánové z EU, přestaňte už prosím projektovat a něco doopravdy namontujte. Z projektu elektromobil nenabiju. A dávat dotace těm, kteří na to dlouhodobě zvysoka, taky není dobrý nápad. 2 projekty tu máme od roku 2016 u E.ON i ČEZ, je konec července 2017 a kde nic, tu nic. Rostou pouze soukromé nabíjecí stanice, díky nimž se 1/3 ČR může vůbec elektromobilně pohybovat. Jinak ticho po pěšině. Děkuji.

    1. EU nic budovat nebude, maximalne tak poskytne penize,
      EU nic budovat nebude, maximalne tak poskytne penize, dokentaci proektu apod lokalnim vladam, a postarat se o to musi na svem uzemi dana zeme, ne bruselsky urednik (coz tak docela dava smysl). Pokud je lokalni vedeni nahouby tak to moc nedopadne no, ale je to nas lokalni problem…

    2. na inej stránke sa rieši dovolenka v chorvátsku s NEteslou.
      na inej stránke sa rieši dovolenka v chorvátsku s NEteslou. v nemecku sú ccs na kdeakých shell pumpách, kdeaké eko reťazce … a ešte za spoločné si nechajú postaviť. na tej mapke je „juhoslávia“ iba pre spaľováky. tent(o) ju obchádza, akosi súdruhovia nepozerajú správy, ako sa tam tvoria kolóny nemčúrov.

Napsat komentář