Nový Nissan Leaf bude možné ovládat jediným pedálem

Nissan dnes ohlásil, že součástí výbavy očekávaného nového Nissanu Leaf bude e-Pedal. Údajně „revoluční technologie, která zcela změní způsob, jakým řídíme automobily“.

Jediným přepnutím páčky na centrální konzoli se promění plynový pedál nového Nissanu Leaf v e-Pedal, který řidiči umožní zrychlovat, zpomalovat a zastavovat pouze s pomocí e-Pedal.

Technologie e-Pedal je celosvětově prvním ovládáním vozidla, které je založeno na použití jediného pedálu a umožní řidiči zcela zastavit i ve svahu, setrvat v této pozici a následně opět pokračovat v jízdě.

Řidič pokryje až 90 % svých potřeb ovládání vozidla jediným pedálem. Při jízdě v hustém městském provozu řidič již nebude muset používat dva pedály, takže jízda bude snazší a příjemnější.

Technologie e-Pedal představuje další milník v soustavné snaze Nissanu o zpřístupnění špičkových jízdních asistenčních technologií nejširšímu okruhu běžných spotřebitelů.

Vývoj těchto technologií, jehož cílem je umožnit bezpečnější a zábavnější řízení, je součástí programu Inteligentní mobilita Nissan, který ztělesňuje plán společnosti na transformaci způsobu řízení aut, jejich pohonu i jejich úlohy v životě společnosti.

tisková zpráva

24 Comments on “Nový Nissan Leaf bude možné ovládat jediným pedálem”

  1. Myslím, že zde nebylo úplně pochopeno, že se nejedná jen
    Myslím, že zde nebylo úplně pochopeno, že se nejedná jen o klasický efekt rekuperace přenesený na akcelerační pedál. Tento systém dokáže inteligentně rozpoznat aktuální pozici auta a vliv jeho okolí na dynamiku jízdy a podle toho adekvátně distribuovat akcelerační nebo decelerační efekt na pedálu. Tedy například: „jedu z kopce a pedál pustím – nedojde k rekuperaci do nuly ale k plachtění při udržení konstantní rychlosti“ – algoritmus tam může být různý podle toho, jak si to i nastaví řidič. Může tak ve stejné situaci například dojít ke zpomalování v případě, že na konci táhlého kopce je v navigačních datech snížená rychlost na 50 z důvodu vjezdu do obce.

  2. a já čekal že se tu někdo ozve, že i3 to má od
    a já čekal že se tu někdo ozve, že i3 to má od začátku. Brzda se používá jenom v případě potřeby náhlého prudkého brzdění, jinak na vše pouze plyno-regeneračně-brzdový pedál. Je však zapotřebí si na to zvyknout. Potom se Vám nicméně bude zdát klasické ovládání jako komické.
    Do kopce auto samozřejmě samo zabrzdí, necouvne. Míra bzdného účinku se trochu mění s jízdním režimem, comfort brzdí trochu později než Eco-pro. Mám s i3 najeto 18000km, tak si dovoluju tady předávat zkušenosti.

      1. Myslím, že tu funkcionalitu špatně vyavětlili, prostě po
        Myslím, že tu funkcionalitu špatně vyavětlili, prostě po puštění plynu to zastaví plynule i na rovné silnici (i v kopci), případně dobrzdí prudšeji když bude před autem překážka a po šlápnutí na plynový pedál auto odbrzí a rozjede se, brzda v podstatě bude pouze nouzový pedál.

            1. Ano Nissan a VW nechávají řidiče šlapat na brzdu, ale to
              Ano Nissan a VW nechávají řidiče šlapat na brzdu, ale to se dříve (Nissan) či později (ostatní) změní. Zejména VW je v tomto velmi konzervativní.

              Mimochodem v čem je to u Tesly jiné? Nedobrzdí po puštění pedálu rádoby konstantním zpomalením úplně do zastavení, nebo nedrží v kopci? Nevím já s tím zázrakem techniky ještě nejel.

              1. VW tam má takovou inteligentní brzdu (když se zabrzdí
                VW tam má takovou inteligentní brzdu (když se zabrzdí pedálem, tak stačí pustit brzdový pedál a auto dál stojí, než se sešlápne plyn), ale spíš mi vadila, než že bych ji využíval. Tesla se musí dobrzdit brzdovým pedálem a po jeho uvolnění na rovině auto jede dál. Nezkoušel jsem v této situaci vystoupit, možná by Tesla ujela 🙂 (no asi ne, ale netuším, co udělá). Samozřejmě pokud se u Tesly aktivuje autopilot, tak je potřeba pouze volant, ovšem autopilot nefunguje korektně tam, kde nejsou na silnici pruhy, tedy naše okresky apod.

                1. Tesla nemusí používat brzdový pedál k úplnému
                  Tesla nemusí používat brzdový pedál k úplnému zastavení. V nastavení si vyberete, jestli chcete aby jela sama dál nebo zastavovala jako s autoholdem.
                  Nejlépe vymyšlené to má asi Ioniq, můžu si vybrat, jak prudce bude zpomalovat a jestli vubec po ubrání akcelerátorem. Když sám úplně zastavit neumí, musím dobrzdit pedálem.
                  Ale co dělá i3, že zastaví až do nuly. Použije brzdu aniž bych na ni šlápl?
                  Pokud ne, brzdové kotouče se mi nečistí od nečistot a když budu potřebovat nouzově zpomalit, nebudou mít brzdy plný účinek.
                  Což je dost poznat na každém EV nebo hybridu. První prudké brzdění nemá takový účinek, jako to následující s ohřátými a očištěnými brzdami.

                2. Podobný problém s mokrými brzdami se už dnes řeší
                  Podobný problém s mokrými brzdami se už dnes řeší (dokonce i u škodovky) systémem, kde např. když prší tak se podle jakéhosi algoritmu občas na okamžik trochu přibrzdí brzdy a k tomu si vůz přidá plyn aby řidič nic nepoznal a tím se na chvíli vysuší kotouče.

                  V podstatě nic nebrání tomu toto aplikovat i na problém s nízkou četností brzdění. Vůz dnes už ví jak málo se brzdilo. Nedivil bych se kdyby vozy VW toto už dělaly.

  3. Viem si predstavit, ze v novych modernych autach so vsetkymi
    Viem si predstavit, ze v novych modernych autach so vsetkymi moznymi asistentmi, clovek len nastavi, odkial kam ma ist +/- kolko od max.povolenej rychlosti sa ma auto pobyhovat a podla rozoznavaniu znaciek auto pekne samo zrychluje z parkoviska, clovek len tlacidlom znizi rychlost podla potreby do zakruty, resp ako v Ioniqu packami pod volantom silu brzdenia pri plachteni. Takto clovek spomali a iba ked potrebuje uplne zastat , tak dupne na brzdu.

    Auto sa opat rozbehne samo po uvolneni brzdoveho pedalu a ide dalej svoju trasu na +/- max. povolenej rychlosti s adaptivnym tempomatom atd. clovej nemusi zasahovat.

    To uz nevravim o okreske ci dialnici, kde le nastavi kam ide a nemusi stlacat/dupat na nic, len ked treba znizi tlacidlom/packou rychlost od nastavenej.

    Ved uz dnes jazdim s obycajnym tempomatom v Priuse III tak, ze od zaciatku trasy do konca na tempomate a len uberam a zrychlujem tlacidlami na volante po uvodnom zrychleni z krizovatky. Pedale tak pouzivam len velmi malo, tj. na prvotne zryhlenie a na uplne zastavenie na krizovatke/parokvisku…

    Myslim, ze postupne savytrati plynovy peda l a ostan elen brzdovy na uplne „nudzove“ zastavenie auta.

  4. Takže když dám nohu z plynu, proletím předním sklem?
    Takže když dám nohu z plynu, proletím předním sklem? Každé poloze pedálu bude odpovídat příslušná rychlost? Mě to teda nepřijde nijak intuitivní a praktické.
    Zajímavější by pro mě bylo dva pedály. Plynem ovládám velikost zrychlení, dám nohu z plynu, auto udržuje rychlost. Brzdou určuju zpomalení. Jednoduché, není potřeba další páčka tempomatu, přispěje plynulé jízdě a tím plynulosti provozu a snížení spotřeby.
    Ale zatím to nikdo kromě mě nevymyslel 🙁

    1. Neproletite, inzenyri Nissanu nejsou blbci a my tady nejsme
      Neproletite, inzenyri Nissanu nejsou blbci a my tady nejsme genove. Soudim ze to bude podobne jako u Nissan Note e-power ktery jsem mel tu moznost den ridit. Mozna to u Leafu bude trochu agresivnejsi, nevim. E-power brzdu ma a Leaf bych rek ji bude mit taky. Pokud uplne uvolnite plyn auto brzdi ale pokud to chcete zadupnout, musit brzdou. Ale jak jsem psal, ani ja nejsem genius ale rekl bych ze to bude tady podobne.

Napsat komentář