Bezkontaktní platby jízdného v Ostravě slaví 1 rok a zájem o ně strmě stoupá

Rok fungování systému potvrdil, že o tento způsob platby jízdného je velký zájem – k 30. 6. 2017 systém využilo 1 384 816 cestujících, kteří pořídili stejný počet jízdenek v hodnotě 25 168 184 Kč.

Dopravní podnik Ostrava (DPO) spustil 30. 6. 2016 ve spolupráci s Koordinátorem ODIS a společnostmi ČSOB, Mikroelektronika, VISA EUROPE a XT-Card ostrý provoz systému, jež umožňuje ve všech prostředcích MHD provozovaných DPO platit jízdné bezkontaktní platební kartou.
foto: DPO

Navíc zájem cestujících neustále stoupá, loni činil denní průměr zakoupených jízdenek 2430. V půlce roku 2017 je již na dvojnásobku – 4893. Hlavní výhodou ostravského systému je fakt, že negeneruje papírové jízdenky a při jeho využívání cestující nepotřebují znát tarif ani cenu jízdného předem.

Při nástupu přiloží kartu povinně, při výstupu nepovinně 
a odbavovací systém za ně spočítá optimální jízdné. Díky nastavení navíc cestující nikdy nezaplatí více než je cena denní jízdenky. Jedná se o historicky první odbavovací systém tohoto typu v České republice a druhý v Evropě.

Dopravní podnik Ostrava je s fungováním systému po 12 měsících spokojen. „Dosavadní vývoj nás mile překvapuje. Ani v jednom z měsíců jsme nezaznamenali pokles zájmu a denní průměr prodaných jízdenek každý měsíc roste. Například letos v květnu i červnu jsme překonali denní průměr 5 000 prodaných jízdenek a v tržbách jsme dvakrát po sobě pokořili hranici 3 milionů korun,” říká Daniel Morys, předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava a pokračuje:

„Systém si rychle získal velkou oblibu, což má nemalý podíl na klesajícím zájmu 
o konvenční způsoby pořizování jízdného. Například v období leden–červen 2017 meziročně klesl prodej SMS jízdenek v ostravské MHD o 20 % a u papírových jízdenek se jedná o téměř čtvrtinový pokles.“

Všechny platební transakce za nákup „bezpapírového“ jízdného se zúčtovávají v clearingovém centru a data v něm vyhodnocená prozrazují zajímavé informace. „Víme například, že nejpopulárnější linkou pro platbu kartou je tramvaj číslo 8, ve které se prodalo přes 150 tisíc jízdenek. Další zajímavostí je rekordní den celého systému, který se odehrál v pátek 30. června, kdy bylo pořízeno 8 174 jízdenek. Tento rekord ovšem s největší pravděpodobností padne již tento měsíc, kdy se v Ostravě uskuteční populární hudební festival 
Colours of Ostrava,“ říká Pavel Nenka ze společnosti XT-Card, která za chod zúčtovacího centra zodpovídá.

Obrovský zájem obyvatel a návštěvníků Ostravy motivuje DPO k dalším vylepšením systému. „Do konce letošního roku chceme například lidem umožnit zakoupit na jednu platební kartu i jízdenky pro spolucestující. Druhou významnou novinkou je propojení systému platebních karet s dlouhodobými jízdenkami. Dáme cestujícím příležitost zaregistrovat si k platební kartě měsíční, čtvrtletní, či roční jízdenku. Z bankovní karty se tak vlastně stane legitka na MHD,“ vysvětluje Daniel Morys.

Úspěšné fungování bezpapírového krátkodobého jízdného ve slezské metropoli je dobrým signálem i pro cestující v regionu, kteří se mohou těšit na bezpapírový systém jízdného i mimo Ostravu. V zadávacích podmínkách výběrových řízení na autobusové dopravce je totiž již zakotvena povinnost akceptace bankovních karet včetně připojení do celokrajského systému.

„V brzké době se k systému připojí opavský dopravce TQM 
a v průběhu roku 2018 přibydou další. Nadále platí, že fungování v Ostravě je pouze první fáze zavádění tohoto systému na regionální úrovni. Do konce roku 2018 by mohl systém fungovat v celém Moravskoslezském kraji,“ 
říká Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS, která funguje jako koordinátor projektu bezkontaktního jízdného 
a zajišťuje jeho proměnu na regionální dopravní řešení.

„Bezpapírové“ jízdné v Ostravě v číslech

(30. 6. 2016 – 30. 6. 2017)

Celkový objem financí za zakoupené jízdenky: 25 168 184 Kč
Celkový počet zakoupených jízdenek: 1 384 816
Průměrný počet jízdenek zakoupených za jeden den v roce 2016: 2 430
Průměrný počet jízdenek zakoupených za jeden den v roce 2017 (k 30. 6. 2017): 4 893
V jaký den bylo zakoupeno nejvíce jízdenek? 30. 6. 2017 (8 174 jízdenek)
Nejoblíbenější linka MHD pro platby jízdného bezkontaktními kartami: Tramvaj č. 8 (155 704 jízdenek)
Počet použitých karet v systému: 133 392

tisková zpráva

20 Comments on “Bezkontaktní platby jízdného v Ostravě slaví 1 rok a zájem o ně strmě stoupá”

  1. No DPO udělalo krok vpřed a jsem za to rád.
    Není potřeba

    No DPO udělalo krok vpřed a jsem za to rád.
    Není potřeba rozebírat chyby, nic není dokonalé, i hovno má své mouchy.
    Ale zarazilo mě že někdo z DPO si myslí, že během Coloursů stoupnou tržby. O tom dost pochybuji vzhledem k tomu že v Ostravě vlastně neexistuje tramvajová doprava kvůli každoroční soutěži, kterou pořádá společně DPO a ostravské komunikace jménem „Udělej Ostravu co nejvíce nepřístupnou“. V tomto již třetím ročníku se dost vytáhli a Ostrava je vážně i pro domorodce téměř nepřístupná. Kolega bydlící v centru a pracující v Porubě si raději vzal home office, než aby absolvoval dvouhodinovou jízdu několika NAD. 🙂
    Takže: Hodně štěstí DPO!

    1. Právě se na kolejích VŠB-TUO v Ostravě-Porubě ubytovali
      Právě se na kolejích VŠB-TUO v Ostravě-Porubě ubytovali herci divadla Husa na provázku. Taky budou nějak účinkovat na Coloursech. Jen nevím, zda mají vlastní vrtulník (heliport je v sousední fakultní nemocnici) nebo poletí na huse na provázku. Páč dostupnost 13 km vzdáleného centra MHD, zejména pak páteřní tramvají, je díky výlukám tragická. Náhradní autobusová doprava se pak šine krok sun krok v nekonečných zácpách, vyvolaných právě opravami kolejí, mostů a komunikací. Možná magistrát současně rozjede delší dobu slibovaný městský bikesharing, to by pak dávalo smysl 🙂

  2. Tak to je super.
    Fakt nechápu, proč něco takového

    Tak to je super.
    Fakt nechápu, proč něco takového neudělali v Praze. Tím by se elegantně postupně pomalu zbavili ty debilní openkarty a nemuseli dělat další zbytečnou kartu „lítačku“.

    A jak psali v článku, tak to pokračuje dál že bude spojení i s roční a s měsíčním jízdným, tak to je prostě neuvěřitelné, že něco tak jednoduchého někdo vymyslel a hlavně ralizoval. Místo těch systémů který akorát obtěžují lidi a stojí miliardy korun.

    Připomělo mi to systém řízení vstupu do místností na ČVUT na Karlově náměstí.
    Tam měli jednoduché čtečky na telefonní karty a stačilo zaregistrovat v jejich systému svoji telefonní kartu i nepoužívanou a pak to fungovalo jako jakákoli vstupní karta. Ale s tím rozdílem, že nemusel mít člověk speciální kartu ale nějakou, kterou stejně skoro vždy měl u sebe.

    Tehdy jestli je tu někdo tak starý a jestli si někdo ještě vzpomene na tu dobu, byly telefonní karty běžnou záležitostí, asi jako dnes bankovní karta.

    Jooo v jednoduchosti je krása.

    1. No vidíte.
      A já zase nechápu, jak to na DPmB dělali

      No vidíte.
      A já zase nechápu, jak to na DPmB dělali dříve, když jsem za studentskou měsíční šalinkartu na všechny linky v Brně platil 28,- Kč/měsíc a vůbec mi nevadilo si jít každý měsíc koupit známku, a tu si na šalinkartu vylepit.
      (Měsíční šalinkarta pro nestudenty stála na všechny linky v Brně 56,-Kčs/měsíc) – jen tak pro zábavu.

    2. OpenKart v berne nemaji? Pride mi to hloupi cele to f tom
      OpenKart v berne nemaji? Pride mi to hloupi cele to f tom berne. Jako pro lenost hloupich cestujicich jim budu delat ctecku?
      Nechciju reep, ale uz je dlouho dlouho sluzba koupit si listek pres mobil, kdyz sem linej si jit koupit OpenKart nebo listek v trafice i automatu, no nic…
      clanek je hybridni na zamyslenou…

  3. SHRNUTÍ: ZOO Dvůr Králové = projekt E-safari s NISSAN AUTO
    SHRNUTÍ: ZOO Dvůr Králové = projekt E-safari s NISSAN AUTO IN
    50 minut ŘÍZENÍ přes safari v Nissan LEAF

    15-16.07.2017 = 8 ks Nissan LEAF (prvních 50 rodin vjezdný zdarma)
    26-27.08.2017 = 8 ks Nissan LEAF (prvních 50 rodin vjezdný zdarma)
    17-30.09.2017 = 2 ks Nissan LEAF
    06-09.2018 = min 2 ks Nissan LEAF
    06-09.2019 = min 2 ks Nissan LEAF
    06-09.2020 = min 2 ks Nissan LEAF

      1. E-safari Dvůr králové – projekt na podporu využívání
        E-safari Dvůr králové – projekt na podporu využívání elektromobilů místo klasických aut. Návštěvníci tak budou mít od 18. července do 31.08.2017 možnost zapůjčit si v ZOO elektromobil Nissan Leaf a projet si s ním safari !!

        zoodvurkralove.cz/cz/o-zoo/novinky/zoo-dvur-kralove-predstavila-novy-projekt-e-safari-na-podporu-provozu-elektromobilu

              1. Jak se říká, líná huba, půl neštěstí, tak se kolega s
                Jak se říká, líná huba, půl neštěstí, tak se kolega s Leafem při návštěvě v ZOO loni zeptal, zda elektromobily na safari platí vstupné. No a bylo mu řečeno, že když neotravuje zvířata hlukem a jedy, neplatí nic. Takže už dříve bylo ZOO elektromobilitě nakloněno.
                V úterý jsem ráno vyrazil do Dvora Králové, kde jsem si předem s vedením ZOO domluvil bezplatný vjezd svým elektromobilem na Safari. Dokonce jsem mohl přes mříže a oplocení vjet autem do výběhu lvů a kochat se, jak asi 2 metry ode mě leží v trávě tři lvice a vyloženě mě ignorují. Elektroauto asi neslyšely, ale rozhodně mě viděly. Tímto bych rád vedení ZOO poděkoval, že aspoň takovýmto způsobem podporují elektromobilitu a 300 korun za vjezd nepožadují.

                1. My jsme byli Leafem na Safari ve Dvoře Králové v červenci
                  My jsme byli Leafem na Safari ve Dvoře Králové v červenci 2014. Je pravda, že nás tehdy nenapadlo zkusit si domluvit vjezd zdarma, takže opravdu platí pořekadlo o líné hubě. Některá zvířata nás ignorovala, ale všiml jsem si i takových, která byla vyjevena z toho, co je to za auto, které nehlučí a nesmrdí… a s trochou nadsázky bych si dovolil spekulovat, vzhledem k tomu, že zvířata mají mnohem bystřejší smysly, hlavně čich a zrak, že se musely divit, jakto že toto auto nemá demontovaný filtr pevných částic (což je dnes u spalováků zcela běžné).

  4. Tohle by mělo fungovat všude a to co nejdřív. Akorát mi
    Tohle by mělo fungovat všude a to co nejdřív. Akorát mi není úplně jasné, jak třeba revizor na místě zjistí, že někdo tu kartu nepřiložil, protože podle mě ve špičce v tlačenici se to nedá uhlídat. Kromě toho asi tam budu i cestující co mají legitku nebo jin druh jízdenky. Nepředpokládám, že by lidi nevlastnící bezkontaktní platební kartu byli z přepravy automaticky vyloučení.

    1. Funguje to vše dohromady. Detaily k platební kartě jsou
      Funguje to vše dohromady. Detaily k platební kartě jsou tady, dále i ostatní způsoby placení. Já jsem tímto nadšen, dříve jsem musel kupovat papírky (SMS platby mám ve služebním mobilu blokovány a jiný nepoužívám) a často mi zbyly nějaké hodnoty, které jsem pak musel ve lhůtě směnit za jiné, když se měnil vzhled nebo hodnota jízdenek. Což bylo zhruba co 2 roky. Takto přiložím, přístroj pípne a ukáže na displeji velké zelené pole s nápisem Platební karta evidována a nic neřeším. Když vystupuji, pípám podruhé. Jinak by to započetlo cestu až na konečnou nebo počítalo čas jako jízdu až do dalšího pípnutí při přestupu jako projetý, ne čekání na přestupní zastávce. Až to zavedou i pro více lidí na 1 kartu bude to fajn, protože děti přes prázdniny v létě nemají síťovky přes rok nemůžete kartou zaplatit za návštěvy odjinud. Jen za sebe.

Napsat komentář