Česká vláda chce podpořit stavbu až 12 vodíkových čerpacích stanic

V rámci mezinárodní konference World Hydrogen Technology Convention 2017 se v Praze uskutečnily České vodíkové dny. Zástupci české vlády tam oznámili, že se chystají podpořit rozvoj vodíkové infrastruktury.

Vodíkové auto Toyota Mirai ve Francii
foto: Toyota

Hlavním podporovatelem rozvoje vodíkové dopravy v Česku je Ministerstvo dopravy. Do roku 2023 chce do rozvoje vodíkové infrastruktury investovat 200 milionů korun.

Cílem je mít po Česku do roku 2025 až 12 plnících stanic na vodík. První vodíkové čerpačky by pak podle Jana Bezděkovského z oddělení strategie ministerstva dopravy mohly v Česku vyrůst už do roku 2019.

Vodíková auta se těší spíše neustále se tenčící podpoře velkého průmyslu. Dříve s nimi experimentoval např. i Daimler, který ale dal aktuálně od vodíku ruce pryč. A palubu postupně opouštějí i další.

Zatím jediné relativně běžně dostupné osobní auto na vodík je Toyota Mirai. Vodíkových čerpacích stanic jsou na evropském kontinentu desítky (převážně Německo a severské země), podobně jako v USA (tam jsou především v Kalifornii).

Z tohoto pohledu vypadají nové plány české vlády na víc než desítku vodíkových plnících stanic spíš úsměvně. Vodíkový pohon nemá v osobních autech příliš dobré vyhlídky, naopak je patrný jasný trend směřující od hybridů směrem k čisté elektromobilitě, která je energeticky výrazně efektivnější než vodíkový pohon.

Novinky.cz

73 Comments on “Česká vláda chce podpořit stavbu až 12 vodíkových čerpacích stanic”

  1. Až ministr Dan Tok posadí veřejně svý dítě do
    Až ministr Dan Tok posadí veřejně svý dítě do autosedačky v Mirai bude stím krámem jezdi a tankovat pak se můžeme začít bavit o budování vodíkový infrastruktury. Do tý doby to je jen DALŠÍ TUNEL!! :))))

    youtube.com/watch?v=7GHju0wmgoQ

  2. Hledal jsem crash test vodíkové Toyoty Mirai s tlakem
    Hledal jsem crash test vodíkové Toyoty Mirai s tlakem 700barů v nádrži a nenašel jsem. Ale našel jsem jak trochu vodíku dělá jedno velké bum.
    Sednete si dobrovolně na vodíkovou bombu, nebo raději sednete na baterii? Já volím raději baterii.

    1. Jde vidět, že jste se o vodíkové pohony zajímal pouze
      Jde vidět, že jste se o vodíkové pohony zajímal pouze okrajově. Nádrže na vodík jsou poměrně bezpečné a jsou také testovány. Jako důkaz k podložení svých argumentů přikládám následující videa. První video ukazuje crash test automobilu s vodíkovými nádržemi při rychlosti 64 km/h. Další video ukazuje průstřel z pušky ráže 12,7 mm, kdy je nádrž sice proražena, avšak nedojde k jejímu roztržení nebo prasknutí.

      youtube.com/watch?v=FgLTUbWyEa0

      youtube.com/watch?v=jVeagFmmwA0

  3. Já bych se v tomto duchu ministerstva trošičku zastal,
    Já bych se v tomto duchu ministerstva trošičku zastal, neboť rozhodnutí o podpoře alternativních paliv a čisté mobility padlo na celoevropské úrovni již nějaký ten pátek (rozuměj roky) zpět. Tzn. národní akční plán čisté mobility již vychází z tohoto rozhodnutí a pak logicky i dotační tituly tomu odpovídají. Tzn. EU a s ní ČR se zavázala k vybudování jakési sítě vodíkových stanic.

    Druhá strana mince je, že už v té době kdy se toto schvalovalo, tak nezaujatí odborníci a zdravý selský rozum jasně deklaroval že vodík stále není a v dohledné době nebude technologicky a už vůbec ne ekonomicky připraven pro individuální přepravu. Podmínečně může fungovat pro kamionovou dopravu po páteřních komunikacích a zejména pak pro veřejnou hromadnou dopravu.

    Prostě to bylo politické rozhodnutí a jako takové jej samozřejmě již nelze vzít zpět. Protože přiznat chybu je pro běžného politika to úplně nejhorší co se mu může stát, tzn. ekonomické škody i ztráty na lidských životech jsou v politice přijatelné, ale uznat chybu je naprosto nemyslitelné.

  4. Do rukou veleváženého ministra Ťoka
    Vážený můj pane

    Do rukou veleváženého ministra Ťoka

    Vážený můj pane ministře Ťok,

    s velkou úctou k Vaší osobě jako odborníka na pravém místě se na Vás obracím ve veliké obavě o budoucnost dopravy v České Republice díky šířícím se zprávám o Vodíkové skupině inteligentů snažíc se o miliardový pokrok v katastrofální české diesel společnosti.

    Jako prozatímní volitel ANO Vás žádám o vysvětlení investice 200 miliónů korun českých do Vodíkových Automobilů … to byl Váš nápad ??

    hybrid.cz/ceska-vlada-chce-podporit-stavbu-az-12-vodikovych-cerpacich-stanic

    whtcprague2017.cz

    /multimedia.ctk.cz/?setSite=foto-detail-pagein&documentId=36667985

    Jistě chápete, že obecná společnost českých blbců má omezené kapacity a na bombičky vodíkové není zvědavá. Komunismus je jistě pokrok ale debilně lacinější Elektrodobíjčka by udělala větší radost 🙂

    S radostí přicházejících voleb bez emigrace Vás zdraví český dělník.

    amail.centrum.cz
    Ing.Pavel.Holobradek.DiS@atlas.cz
    harakrisnautoka

      1. protože ministr není debil jako ty, permanentně se třepe o
        protože ministr není debil jako ty, permanentně se třepe o své křesílko a ví do čí klece leze respektive kam jednotku jako stát což představují občané zavazuje. To není žádný eseróčko, to je zaměstnánec státu a lidi jsou jeho zaměstnavatelé a už vůbec to není soukromá osoba, ale veřejná 😉

  5. Jo a když už voplkávat tak pořádně!! Tahle banda to
    Jo a když už voplkávat tak pořádně!! Tahle banda to spunktovala:

    World Hydrogen Technology Convention 2017

    whtcprague2017.cz/

    … stojí za tím samozřejmě jistá lobby… A tenhle způsob života se vám češi jistě taky líbí že??

    youtube.com/watch?v=kfJiKcqRisE

    lepší jak hákovat na 3 směny šáde … 😉

  6. Naše vláda opravdu dělá akorát ostudu. Vodík –
    Naše vláda opravdu dělá akorát ostudu. Vodík – nesmysl…

    Je to sice hezká ekologická věc, ale nikdo na to jezdit nebude, je to drahý jako benzín a auto stojí dvakrát tolik, nehledě na výdrž palivových článků. Do podpory pro EV dali letos 60 mil. Kč, kdyby dali 60 mil. EUR, tak bych tomu trochu rozuměl i když je to stejně málo, Němci dali do roku 2020 celkem do podpory EV a nabíjecích stanic 900 milionů EUR.

  7. Pěkné.
    Přichází to přesně v poslední možná léta,

    Pěkné.
    Přichází to přesně v poslední možná léta, než se úplně všude všeobecně uzná, že to vodíková technologie vůči bateriím absolutně prohrála minimálně na příštích 20 let, kdy by teprve možná mohly po případném nedostatku lithia přijít jakž takž energeticky efektivní vodík produkující vysokoteplotní jaderky.

  8. Koukám, to se zas pan Hořčík dopustil něčeho
    Koukám, to se zas pan Hořčík dopustil něčeho nehorázného, dát na Hybrid i nejaký jiný druh pohonu než elektriku, co? Tohle tupé prosazování jen EV, mi začíná pozvolna připomínat jiné náboženství, to dieselové-kombík co táhne vocpodu 3.14čo. A nic jinýho nemá přece právo na světě existovat a jenom já, já, já mám pravdu. Ale pozor na to i komunisti měli svoji pravdu, ať se jimi nezačnete stávat. Co se třeba smířit s tím, že v dohledné budoucnosti se bude použivat mix několika druhů pohonů. A nahradit ten drahý palivový článek, vynálezem skoro 150let starým-spalovacím motorem, dostanete poměrně levně koncept, schopný jezdit na LPG/CNG/H2+benzín. Že účinnost nebude slavná, si nebudeme nalhávat, ale né vždy se prosadí ta nejůčinnější technologie. O tom svědčí souboj z předminulého století elektřina vs. spalováky. Vždyť ta Toyota má dojezd jako benzíňáky a naplnit lze za pár minutek.
    Ale ať se místní EV-fans třeba potento na kvadrát, nemůžete vodíku a Toyotě upřít nespornou výhodu, na malém objemu lze uskladnit, za relativně levný peníz, hooodně energie. A to za krátkou dobu. Že by jedno možné řešení na OZE-P2G ??
    Určitě lepší uskladnit za „pár“ korun ty přetoky do vodíku, než nárazově zatěžovat síť, budovanou od začátku 20.století.
    Co k uskladnění vodíku je třeba, kovová nádrž s dvojitým pláštěm a kompresor, ooopravdu kosmická techologie. Asi tak jak se na benzínkách uskladňuje palivo. V tom vnějšim plášti se dá udržovat podtlak a ty úniky lze bezpečně odsávat. A tohle kvantum „zeleného“ vodíku, sice vyrobeného s horší účinností, by se dalo distribuovat mezi vodíková auta, nebo třeba prohnat skrz kogenerační jednotky zpět do sítě. Zajímalo by mě jen, o kolik tahle koncepce bude levnější a mít delší životnost, než ty Mlaskovy megabaterky, co chce cpát do Austrálie, jejíž destabilizovanou síť, trápí podezdřele často blackouty.

    1. Pokud máte obyčejnou vodíkovou technologii na úrovní
      Pokud máte obyčejnou vodíkovou technologii na úrovní Hindenburgu, tak s tím velkou olympiádu neuděláte, vodík dlouho takto nevydrží. P2G je neskutečně drahá záležitost, u vodíku stojí 1MWht stojí kolem 100€ u syntetického plynu pak až 170€. To už to můžete rovnou cpát do tlakové horké vody, pro elektrárny je to jedno, pro dopravu moc ne, on ten parní stroj má mizernou účinnost, turbíny se do vlaků nehodí a taková lokomotiva s akumulací páry i při vší mohutnosti albatrosů a štokrů by ujela na plný výkon celkem málo. Jen pro zajímavost 1MWht v benzínu by měla stát kolem 120-130€.

      Současná elektrizační síť o postavená od 50. do 90. let s nějakými změnami, jen některé linky 22kV jsou z počátku elektrizace.

      Spalovací motory mají s plynem a vodíkem problémy, přestavby na vodík jsou prý skoro nemožné, přitom to by bylo asi nejrychlejší, když ne nejlevnější, jak rozšířit vodíkovou technologii. To byste musel do auta dát malou spalovací turbínu a ta má zase problém s převody a otáčkami, no tak by z toho vylezl asi elektrodynamický přenos. a je tu problém. Mimochodem se turbíny pro svou těžkopádnost neosvědčily na dráze ani jako parní ani jako spalovací, mám jisté pochybnosti že by ještě menší mohly efektivně pracovat v autě při všech rozjezdech a zastaveních.

      Síť Austrálie je malá a destabilizovaná paradoxně „stabilními“ zdroji, ve zkratce, počítalo se že plynové elektrárny mají něco umět, buď to ve skutečnosti neuměly nebo neměly plyn.

      1. Nevidím důvod, proč by mělo spalování v motoru dělat
        Nevidím důvod, proč by mělo spalování v motoru dělat nějak velké problémy. Technologicky je to stejné jako motor na plyn. Pouze musí dojít k úpravě sedel a vodítek ventilů, kvůli absenci benzínu na chlazeni a mazaní, stejně jako na plynových motorech. Samozdřejmě nejde vzít jen motor na benzín a začít do něj pouštět H2. Musí jít o motor od začátku konstruován na spalování směsi s prudkým plamenem a vysoku teplotou. Tuším došlo ke změně v kompresního poměru, motor osazen přimým vstřikem a SW v ŘJ dokázal rychle upravovat předstih, kvůli samozápalům-klepání motoru podle zátěže a vačka má upraven střih ventilů a osazeny „teplé“ svíčky. BMW řadu let zpět, dokonce i jeden takový motor vyvinulo. Ale odpustili od tohoto testovacího konceptu.

        1. No problémy jsou právě ty ty věci co tu popisujete a
          No problémy jsou právě ty ty věci co tu popisujete a ještě nějaké další, on je i molekulární vodík dost reaktivní, atomární ještě více a samotný proton… no to je asi nejsilnější kyselina co známe, ale to jen tak na okraj.

          Stále tedy platí že konverze, což by bylo nutnou podmínkou pro rychlejší akceptaci a rozšíření technologie, by bylo zřejmě až příliš náročné. To BMW měl být, pokud myslíme oba ten stejný, motor dvojpalivový, auto mělo kryogenní nádrž na vodík a jednu na benzín, asi i jeden z důvodů proč se nechytl. Ještě jsem někde četl o nutnosti vyvložkování a dalších případných úpravách, ale to už bych asi motal více věcí dohromady.

      2. Nechci vam kazit pravdu vaseho nazoru…vite jak funguje
        Nechci vam kazit pravdu vaseho nazoru…vite jak funguje diesel eletricka lokomotiva, ehm turbina?
        Prave to byl a je ta lokomotiva, nez se preslo uplne na elektro, na to tahani tech 40 a vic vagonu v X tunach.
        Ano dnes je to mozna prezitek, ale urcite to nebyl neekonomicky provoz.

        1. Princip dieselelektrických lokomotiv znám, pístový motor
          Princip dieselelektrických lokomotiv znám, pístový motor točí elektrickým generátorem a ten pohání trakční motory v pojezdech.

          O čem jsem ale mluvil já jsou lokomotivy jako TL659.0, které příliš dlouho nevydržely. V USA kde měly sice o trochu větší úspěch jejich provoz končí s růstem ceny ropných paliv na která byly provozovány.

          Parní lokomotivy s tubínami také moc úspěšné nebyly, v USA měly problémy s náročností údržby a neefektivitou v nízkých rychlostech, v Evropě byly také pokusy, trochu úspěšnější ale taktéž se moc velkého rozšíření nedočkaly.

  9. Doufejme, že jim to půjde stavět tak rychle, jako
    Doufejme, že jim to půjde stavět tak rychle, jako nabíjecí stanice BEV a že budou hooodně daleko od lidí kvůli naší bezpečnosti.
    Mohli by též udělat sólo cesty, kde by mohli pouze a jenom vodíkovci.
    Viděl z vás někdo, jak je značka zákaz vjezdu cng a lpg to, aby na značce byl vodík???

    1. nj zákaz vjezdu vodíku ano, nejen takovou značku je
      nj zákaz vjezdu vodíku ano, nejen takovou značku je potřeba pak udělat. U první vodíkový kraksny BMW Hydrogen 7 (2006) byl vodík pod tlakem jen 6 bar, byl kapalný VODÍK na teplotu -253 °C a vydržel v nádrži jen 10-12 dnů než vyprchal.

      kcc-hho.webnode.cz/vodikomobil/a2006-bmw-hydrogen-7/

      Kdo ví jak dlouho ve vodíkomobilu Toyota Mirai vydrží plná 700 bar vodíková bomba plná když se nebude jezdit??

      kcc-hho.webnode.cz/vodikomobil/a2015-toyota-mirai/

      1. aha tak to jo. jinak stát samozřejmě v danou chvíli
        aha tak to jo. jinak stát samozřejmě v danou chvíli reprezentují lidi a ty je třeba definovat k pozdějšímu možnému řešení 😉 Přece si nebudeme kvůli pád zkorumpovaným debilům rozkrádat společný státní finance 😉 Myslím že vzorový příklad pro čr je Izraelská filozofie přístupu odpovědnosti jinak by to pak mohlo dopadnout podle Palestinský filozofie … a to samo od sebe a naráz ;))

                1. Vážně tento pán z ministerstva dopravy pod vedením
                  Vážně tento pán z ministerstva dopravy pod vedením ministra Ťoka ????

                  youtube.com/watch?v=ll4uqu6kRKc

                2. uvidíme co na to tiskovka 😉
                  mdcr.cz/Media

                  uvidíme co na to tiskovka 😉

                  mdcr.cz/Media

                3. tak cool on je to Adventista sedmého dne
                  tak cool on je to Adventista sedmého dne

                4. A to vadí? Dokud plní co je mu zadáno tak by v tom problém
                  A to vadí? Dokud plní co je mu zadáno tak by v tom problém být myslím neměl, ne?

                5. a ono mu to vážně „bylo“ zadáno? no tak odpovědnost
                  a ono mu to vážně „bylo“ zadáno? no tak odpovědnost přejímá samozřejmě zadavatel, pokud nějaký vůbec bude identifikován 😉

                6. ale to není robot snad né?? tak by jen plnit neměl ale
                  ale to není robot snad né?? tak by jen plnit neměl ale myslet by měl

                7. Jo, sekty vaděj. Bludaře nebrat.
                  Jo, sekty vaděj. Bludaře nebrat.

  10. Tak konečně vhodná alternativa k lithiové baterii. Pár
    Tak konečně vhodná alternativa k lithiové baterii. Pár jednoduchých vodíkových stanic a je hotovo. Náklaďáky apod. povinně na vodíkové úložiště, ostatní třeba i jen na tu lithiovou baterii. Doufám, že se tento hybridní přístup ujme a pomůže zcela vytlačit benzín a diesel z ulic.

  11. Stat vidi ve vodiku moznost zdanit cerpani u zdroje. U
    Stat vidi ve vodiku moznost zdanit cerpani u zdroje. U elektriny je to horsi az nemozne. Stat nepremysli co je technicky lepsi, stat se stara aby mel co nejvic dani. Pesaci do toho nemaji co kecat.
    Ale stat ma smulu, zvitezi elektrina ze solarnich kolektoru :-))

  12. Vsadím boty, že do konce roku 2019 nebude v provozu více
    Vsadím boty, že do konce roku 2019 nebude v provozu více než jedna veřejná čerpací stanice vodíku (nepočítá se pokud tu jednu neveřejnou v Řeži otevřou pro veřejnost). Tu jednu jedinou postaví Unipetrol z dotace, jen aby se neřeklo, že to nikdo nechce stavět ani za dotace.

    1. To ale stavíte na předpokladu že se budou baterie
      To ale stavíte na předpokladu že se budou baterie zlepšovat. A proto takto optimistický předpoklad rozhodně neexistují žádné indície. Na zlepšování baterií netlačí jen relativně nová oblast působení výrobců auto ale dlouhá léta na jejich zlepšení tlačí IT (notebooky, telefony, tablety) a to nejlepší na co za celou dobu přišli jsou vodíkové články .))) Takže ten svůj optimismus zkuste trochu racionálně krotit, neexistuje k němu důvod.

        1. Je to tak, někdy nevíme co máme protože o leží v
          Je to tak, někdy nevíme co máme protože o leží v šuplíku, třeba takový Lilienfeldův MOSFET už někdy z 20.-30. let, bipoláry přišly až někdy v 50. letech a oficiální mosfety později. Jenže elektronky byly novinka a všichni měli zájem jen o ně. Podobně byl ještšě prý byl zase tranzistor z galenitu, náhodný objev… A jsme třeba jenom na začátku toho co se dá dělat s oxidem titaničitým. To je tak univerzální látka, požitelná od barvy až po solární panely.

          V chemii a biologii je toho obrovské množství co opravdu nevím, neznáme zdaleka všechny katalitické reakce a reakce sloučenin, vemte si že každá nová chemikálie může přidat na stovky či tisíce možnách dalších látek. Podobně v biologii se třeba dlouhé desítky let nevědělo že dvě plísně rostoucí dohromady, každá produkující antibiotikum, dohromady produkují úplně nové antibiotikum.

            1. Je toho dost, někdy by to chtělo posbírat a udělat z toho
              Je toho dost, někdy by to chtělo posbírat a udělat z toho takovou hrubou encyklopedii, třeba to vydá i na dvacet svazků 🙂

              Mohl byste mi dát link na ty pravěké tkalce?

              Pány Štorcha a Buriana omlouvá tehdejší neznalost a pokusy o aproximaci primitivními kmeny. Ale je to celkem zajímavé jak se to liší od obecné představy o dějinách.

              1. Pár let zpět jsem viděl myslím britskej dokument a tam to
                Pár let zpět jsem viděl myslím britskej dokument a tam to všechno bylo. Tam nějakej mladej skotskej vědec mluvil o věstonický Venuši jako o pornu své doby, čili naprostej opak toho co se nám říkali ve škole. Taky tam ukazovali řemeslnou zručnost těch lidí a vedlé krásný Burianových kreseb dávali své ošklivé, ale aktualizované. Lidé ve tkaných oblecích se sponama, čili ne v kožešinách, žíjící ve stavěných příbytcích čili ne v jeskyních atd. Prostě část mého dějepisu šla do hajzlu 🙂

      1. No tak to rozhodně existují! Stačí se podívat na vývoj
        No tak to rozhodně existují! Stačí se podívat na vývoj baterii 10 lety dozadu. A vývoj stále pokračuje a jde vpřed. Přesně jak jste psal ne jen kvůli eautům, ale také kvůli počítačům a mobilům.
        Graf už nemohu najít, ale stačí srovnat baterie mobilů, nebo eaut teď a před 10 lety. Vývoj je tam jsme viditelný.

        Dnešní notebooky vydrží na baterii stejně velkou jakou dřív klidně 8 hodin, což jste si dřív o tom mohli leda tak zdát a člověk byl rád že mu velký těžký notebook vydržel 2 hodiny.
        Zrovna tak baterie do aut před 10 lety dojezd 80 km (Tesla 350), před pár lety eauta dostali větší baterie s dojezdu kolem 150km, dnes jsou běžné eauta s dojezdem kolem 200km, už se začalo prodávat Bolt s dojezdem 300km.

        Tak jestli nevidíte ten nárůst a výhled do budoucna tak by jste asi měl otevřít oči.

        Není to žádná revoluce, ale pomalá evoluce. Ale jde o to že to jde stále do předu a indicií do budoucna je víc než dost na to aby každý viděl že za 10 let ty baterie budou zase úplně někde jinde.

        Progres je prostě jasně patrný, jen to nejde přes noc jak by každý chtěl.

  13. Ale jo. Postavte za prachy státu pár čerpaček.
    Ale jo. Postavte za prachy státu pár čerpaček. Náklaďáky na jedno natankování ujedou celou republiku a pár nadšenců si koupí i vodíkový osobák… Hlavně, když už to budete stavět, tak nezapomeňte alespoň jeden stojan pro EV…

    1. EV už je ve stádiu kdy se hravě prosadí bez jakýhkoliv
      EV už je ve stádiu kdy se hravě prosadí bez jakýhkoliv dotací. Výroba elektroauto je fakticky levnější, konkurence velmi početná, výrobci baterií staví megatovárny a připravují se na obrovské odběry … na co to chcete dotovat ? Jediné čeho byste dotacemi dosáhli, je to, že účinost cenové konkurence oddálíte, za což vám sice výrobci poděkují, ale pro spotřebitele to žádný přínos mít nebude.

      1. No myslím, že koko nepíše o dotacích pro auta, ale do
        No myslím, že koko nepíše o dotacích pro auta, ale do čerpaček.

        Co se týká dotací pro auta s tím naprosto souhlasím dnes jsou už zbytečné a ČR zapálí dobu.

        Nicméně ohledně čerpaček to je bída. Automobilky na to kašlou, energetické společnosti také. Jediná automobilka samozřejmě ne a proto má o proti ostatním obrovskou výhodu.

        Takže ano byl bych taky pro alespoň 20 rychlonabiječkach s výkony 100kW a víc po republice inteligentně rozmístěných. A aby se v nich dalo platit normálně dle doby tj hodné v 21. století, tak žádné firemní uzavřené karty. Když to umí zabudovat do sloupu elektrického osvětlení ostravská univerzita s malou nabíječkou za 10000,- Kč tak by to mělo jít i u normální nabíječky.

Napsat komentář