Embatt: německá baterie pro elektromobily s dojezdem 1000 km

Německá společnost Mobile Energy Storage Systems (MESS) chce zdvojnásobit energetickou hustotu baterií. Díky tomu by současný Tesla Model S ujel místo 540 km až 1000 km.

Vědci a inženýři z Mobile Energy Storage Systems věří, že pokud by do elektromobilu Tesla Model S zamontovali baterii stejných rozměrů, ale vlastní výroby, ujelo by auto až 1000 km místo současných 540 km (100D)
foto: MESS

Německý start-up MESS, který vzešel výzkumné společnosti Fraunhofer-Gesellschaft v Drážďanech, přichází po třech letech vývoje s nápadem na nový design baterií zvaným EMBATT. Jeho hlavní předností je, že téměř nedává prostor „neaktivním“ prvkům.

Baterie společnosti MESS se podobají na sebe poskládaným listům papíru. Tím se inženýři zbavili válcovitých článků i jejich obalů. Kovové listy jsou potaženy aktivním materiálem.

Jedna strana slouží jako anoda, druhá jako katoda – výsledkem je tzv. „bipolární elektroda“. Ty, seskládané na sebe s elektrolytem mezi nimi, tvoří baterii. Teprve celý takový „stoh“ je pak uzavřen do jednoho balení.

Němečtí výzkumníci chtějí mít prototyp hotový do roku 2020. Slibují energetickou hustotu článku 500 Wh/l a >450 Wh/l u celé baterie. Pro srovnání, energetická hustota celého bateriového systému je u řešení Tesla/Panasonic asi 250 Wh/l, a to i přes vyšší energetickou hustotu samotných článků.

Rozdíl je dán tím, že zatímco v bateriích Tesle představují samotné články nakonec jen 40 % objemu baterie (dle grafů MESS), u baterie EMBATT to má být 95 %.

37 Comments on “Embatt: německá baterie pro elektromobily s dojezdem 1000 km”

  1. Nějak soudruzi z NDR zapoměli, že akumulátor elektromobilu
    Nějak soudruzi z NDR zapoměli, že akumulátor elektromobilu nejsou jen články ale také chlazení… Na obrázku nevidím potenciál, jak ty články chladit, když jsou nastohované na sobě. Ty prostřední shoří dřív, než se stihne řidič připoutat:)

  2. Po tých desiatkach správ o nových bateriach stále
    Po tých desiatkach správ o nových bateriach stále veríte?? A grafom ako sa každých 5 rokov násobí kapacita?? Panasonic reálne vyrábal batériu formátu 18650 v kapacite 3400mAh v roku 2012..dnes o 5 rokov sme kde? Snáď na 6800mAh? Nie.. Sme stále pri 3500-3600mAh. Žiadny veľký prielom nenastal. A BMW I3 skratka použilo hodne zlu batériu (hustota energie) na začiatku a potom ju vymenilo za lepšiu a ešte ju môžu vymeniť za lepšiu ale parametre budú blízko Panasonic 18650 v kapacite 3400mAh.
    Toto riešiť je úplne zbytočné, do každého auta sa vojde 50+ kWh aj v dnešných bateriach. To co to stále zabíja je cena.

  3. Fraunhofer-Gesellschaft je hodne prestizni vyzkumna instituce
    Fraunhofer-Gesellschaft je hodne prestizni vyzkumna instituce v Nemecku a verim, ze toto neni nejaky bluff typu HE3DA.
    Fraunhofer ma patenty na nejvyspelejsi technologie a jen tak pro zajimavost pochazi od nich mp3 kodovani zvuku. Odhadem maji 50 institutu po celem Nemecku. Zrozeni start-upu je u Fraunhofer zcela bezne a vetsinou jsou zainteresovani i profesori a dalsi vedecky personal nebo maji patronat.

  4. Problém je v tom, že ty malé kulaté články se dají
    Problém je v tom, že ty malé kulaté články se dají škálovat podobně jako pixely na obrazovce. Můžete je elektronicky odpoovat a připojovat ap. S velkou deskou, která bude v jednom místě proražená zkratem toho moc neaděláte. Takže se tento koncept zase bude muset nějak upravovat do nějakých menších modulů. Pak je ovšem otázka, o kolik se zmenší kapacita, když přibude jalový materiál… Planární baterie ale opravdu může ušetřit prostor a tím i při stávající technologii zvětšit kapacitu.

    1. Třeba to má podobnou technologii jako některé
      Třeba to má podobnou technologii jako některé kondenzátory, že se dielektrikum okolo jaksi seškvaří a výsledkem je jen pokles kapacity, nikoliv zničení celého kondenzátoru, jistě, někde i to vadí, ale ve zdrojích vazebních kapacitách v audiu a podobně to vadit nemusí.

      1. no ono úplně stačí jen co zabere objemu prostor pro
        no ono úplně stačí jen co zabere objemu prostor pro vlastní vodivé propojení článků mezi sebou. Jsou to zase naprosté cancy pro investory. Zmíněná i3 s prizmatickými články má poměr článek : celá baterie 360Wh/l : 127Wh/l, Bolt s pouch články má poměr ~550Wh/l : 220Wh/l a to se jedná dnes asi o nejlepší využití prostoru vůbec.

          1. Dojezd 1000 km je uváděn u prostorové velikosti baterie
            Dojezd 1000 km je uváděn u prostorové velikosti baterie Tesla 100D. Nikde nikdo nepíše, že baterie nemůže být menší kapacity a tedy menšího dojezdu, což zajisté může 😉

            Ne všechny elektromobily používají válečkové baterie, kupříkladu elektrické Nissany používají baterie ploché, a také se chladí, u tohoto řekněme hranatého designu odpadá spousta nevyužitého prostoru mezi válcovými články. K chlazení stačí relativně málo prostoru a čím méně toho prostoru je, tím snáze se i daný prostor chladí. Toto znají kupříkladu lidé kteří staví superpočítače, kde chlazení je náporové a spoléhající na přesně dané aerodynamické proudy na správných místech, a čím více prostoru k chlazení mají, tím složitěji ho musí usměrňovat na potřebná místa. Je pravděpodobné že prototyp baterie této konstrukce bude mít podobnou velikost jako současné válečkové články, jen prostě bude hranatý a spoléhající kupříkladu na prostor 1 milimetru mezi články pro chlazení.

            1. Ano, také se chladí. Ale blbě. Třeba Nissany mají v
              Ano, také se chladí. Ale blbě. Třeba Nissany mají v teplých a studených krajinách docela problém. A platí to i pro ČR, kde sice nedochází k rychlé degradaci vlivem vysokých teplot, ale v zimě je rychlonabíjení utrpení. Co mě zaujalo je kondenzační chlazení ponořením baterií do chladicího média, které se vlivem teploty odpařuje a kondenzuje v chladiči. Funguje to v podstatě zcela pasivně.

      2. Třeba by to šlo vyrábět rovnou v blokách včetně
        Třeba by to šlo vyrábět rovnou v blokách včetně chlazení, ve vrstvách – elektroda, elektrolyt, elektroda, chlazení( představují si jako mřížku mikrotrubiček) a tak pořád dokola dle počtu článků. Na jednom konci propojím chlazení, na druhém články a je hotovo.. Vrazím do auta dva bloky článků a frčíme. Úspora prostoru, zjednodušení výroby a montáže. Klidně si to dovedu představit.

  5. To bude asi podobny objav ako LiS baterie od Oxis energy,
    To bude asi podobny objav ako LiS baterie od Oxis energy, ktore uz v 2016 mali ist do vyroby s podobnymi parametrami ako su tu uvadzane. Bohuzial nesli a jediny vystup z tej firmy co vidim su len prezentacie a clanocky pripadne seminare. To je bohuzial sposob ako sa v Europe pracuje. Vsade sa vela keca a prezentuje ale realny vystup nie je ziadny.

    1. Dnes ráno byla uzavřena dálnice D1 před Ostravou. Do
      Dnes ráno byla uzavřena dálnice D1 před Ostravou. Do svodidel narazil osobní automobil a ihned začal hořet …. pro zajímavost byl to klasický spalovák, kromě 12V baterie tam tedy podle zde diskutujících asi nemělo co hořet !

      Abych to shrnul, vsadil bych se, že baterie v podvozku nemá žádný zásadní vliv na počet hořících aut.

    1. Máte pravdu, že jako objev je to nic moc, ale pokud by to
      Máte pravdu, že jako objev je to nic moc, ale pokud by to dokázali levně vyrábět ve velkých sériích, tak by to bylo docela super.
      Bohužel EU dává dotace hlavně na neustálé žvanění a šíření ideologie. Nakonec to dřív vyrábí Čína nebo Korejci v EU nejvíce národně vzdorujícímu Maďarsku.

Napsat komentář