České firmy nevyužívají dotace na elektromobily, chystají se změny

Dotační výzva na nákup elektromobilů, nabíjecích stanic a baterií s fotovoltaikou, která je určená pro podnikatelské subjekty, se chýlí do svého závěru.

O firemní dotace na nákup elektromobilů a dokonce i solárních elektráren a bateriových systémů je zatím v Česku mizivý
foto: Volkswagen

autor: Ing. Petr Novotný, RENARDS dotační, s.r.o.

Konec příjmu žádostí bude na konci května tohoto roku. Co se týče elektromobilů, tak doposud (ke dni 14.5.2017) bylo podaných pouze 22 dotačních žádostí, které dohromady požadují dotaci 10,2 mil. Kč.

Vzhledem k tomu, že na elektromobilitu je vyčleněná alokace 150 mil. Kč, představuje požadovaná částka zatím jen malý zlomek celkové alokace. Podmínky pro žadatele jsou přitom nastavené poměrně zajímavě – v porovnání s 1. výzvou.

Na elektromobil je možné nyní získat dotaci ve výši až jedné třetiny pořizovací ceny elektromobilu a až 75 % z pořizovací ceny rychlo/nabíjecí stanice.

Oprávněnými žadateli jsou jak malí živnostníci s jedním automobilem, tak i velké firmy s velkou flotilou služebních automobilů, či taxislužby nebo půjčovny automobilů, které si s pomocí této dotace mohou obnovit či doplnit svůj vozový park a pořídit rychlo/nabíjecí stanice.

V programu Akumulace energie, ve kterém je na tuto výzvu k dispozici celkem 200 mil. Kč, je zatím podaných jen 7 žádostí s požadovanou dotací 7,8 mil. Kč. Dotace na bateriové systémy v kombinaci s fotovoltaickou elektrárnou je přitom nastavena velice štědře.

Reálně může žadatel, pokud je malým podnikem, dosáhnout na investiční podporu přesahující 60 % z pořizovacích nákladů. V této výzvě je možné podpořit jak malé instalace s bateriemi o kapacitě jednotek kWh, tak velké instalace o stovkách kWh, doplněné o fotovoltaickou elektrárnu.

Následující výzva na elektromobily, která je již v přípravném procesu, se bude od té současné lišit. Projekty budou hodnocené podle jiných parametrů než doposud. Bonifikované budou projekty realizované v oblastech se zhoršenou kvalitou ovzduší, bonifikace bude za vyřazení starého automobilu výměnou za elektromobil, za pořízení dobíjecí stanice, budou preferována vozidla s větší baterií.

Finální podoba výzvy je zatím v procesu tvorby, vypsaná by měla být v červenci 2017 s příjmem žádostí o měsíc později. Míra dotace bude stejná jak v současné výzvě, alokace má však být nižší, zatím se počítá s 60 mil. Kč.

Oproti aktuální výzvě, kde má žadatel na realizaci projektu 2 roky, by se měla doba prodloužit na standardní 3 roky, takže se již dočkají i žadatelé, kteří netrpělivě čekají na zahájení prodeje Tesla Model 3 v České republice.

Aktuální výzva bude uzavřena na konci května, dá se předpokládat, že většina žádostí bude podána až v posledním týdnu před jejím uzavřením.

Pokud má žadatel připravené potřebné podklady, dokáže zkušená poradenská firma zaměřující se na dotace žádost vytvořit během několika málo dnů. V této výzvě se dá reálně očekávat, že kdo podá formálně správnou žádost, tak dotaci získá.

vlastní

44 Comments on “České firmy nevyužívají dotace na elektromobily, chystají se změny”

  1. Dobrý den,
    omlouvám se, ale nějak jsem se v článku i v

    Dobrý den,
    omlouvám se, ale nějak jsem se v článku i v reakcích ztratil. Poradí mi někdo? JAK VYUŽÍT JAKOUKOLI DOTACI NA KOUPI ELEKTRO AUTA PŘÍŠTÍ ROK?
    Mám zájem o koupil jednoho kusu elektro auta – zatím mám objednanou Teslu 3. Můžu jí koupit buď na IČ (fyzická osoba) nebo jako soukromá osoba. Rád bych využil „nějakou dotaci“. Auto bude fyzicky k dispozici nejdříve v druhé polovině příštího roku. Jakou dotaci můžu využít, nebo-li jakou budu moct využít příští rok? Neboli kdy a kde požádat o dotaci. Mám žádat již teď na příští rok? Nechci žádné solární panely, baterie či nabíječky… rád bych si prostě koupil jedno elektro aUto v ceně do jednoho miliónu korun v nákupní ceně s DPH. Děkuji moc za rady nebo jakékoli informace. Robert

  2. Dobrý den, pane inženýre,
    je nutné kupovat spolu s

    Dobrý den, pane inženýre,

    je nutné kupovat spolu s elektomobilem i nabíjecí stanici, prosím? Pokud ano, musí být v místě pobočky nebo může být na jiném místě kam se často jezdí (sídlo společnosti, bydliště zaměstnance apod.)? Pobočku máme v pronájmu a pronajímatel s umístněním nemusí souhlasit.
    Příp. lze získat dotaci na přenosnou stanici?

    Předem děkuji

    1. Určitě ne. Umístění záleží na logice v projektu
      Určitě ne. Umístění záleží na logice v projektu popisovaném používání elektromobilu. Tedy klidně i u dodavatele, kam elektromobil bude zajíždět a kde bude potřebovat nabíjet pro další cestu.
      Určitě by mělo být v projektu dokazatelné a tedy i financovatelné, že je nutno mít pro auto přenosnou stanici v autě (například CHAdeMO rychlonabíječku do 22 kW připojitelnou na červený pětikolík 400V 32A), když kupované auto má jen slabou palubní nabíječku a na místech, kam bude jezdit, pevnou instalovat nelze a nabíjení by trvalo neúměrně dlouho a ztěžovalo nasazení elektromobilu.

  3. Narozdíl od spousty negativistů co říkají že to nejde a
    Narozdíl od spousty negativistů co říkají že to nejde a blablabla mám za sebou úspěšně první výzvu OPPIK, kterou jsem řešil právě s Renards. Poptával jsem u 3 dotačních firem a prakticky všichni až na ně mě s tím poslali do prčic že se to vyplatí až od 5 aut nahoru atd.. Jediné co jsem udělal bylo podepsat smlouvy a plné moci. Ano, stojí to nějaké peníze, ale pořád to vyjde cca 150tis do plusu i po odečtení všech nákladů a to není málo, protože toto odečítáte z částky bez DPH. Navíc když jsem viděl komplet složku toho co je potřeba a jak, tak bych se do toho sám určitě nepouštěl.

    Co se týče dotace na EV, za sebe můžu doporučit. Jediný limit je nájezd 150tis km, dříve se to nesmí prodat, ale to mám za 5 let najeto a akorát skončí odpis. Takže kdo o tom jen trochu uvažujete běžte do toho, ty peníze na ulici nenajdete..

  4. Máme tady další hromadu peněz! Tak paráda!
    Tondo, teď

    Máme tady další hromadu peněz! Tak paráda!
    Tondo, teď založ poradenskou firmu, která bude ty dotace zájemcům zpracovávat a já zatím vymyslím co nejkomplikovanější systém, aby se bez tvojí poradenské firmy dotace nikomu nepřidělila. Se Zorkou na to sedneme a u sklenky vínka vymyslíme neprolomitelné byrokratické obstrukce. Vždyť to je naše parketa a v tom jsme už opravdu dobří…

    Za mě říkám: vyházet tuhle svoloč a pozavírat! Grázlové to jsou a ani se nestydí! FUJ!

    1. Taky jsem se na to vy.ral když jsem zjistil, že žádost se
      Taky jsem se na to vy.ral když jsem zjistil, že žádost se musí zaplatit a pak půl roku čekat zda bude schválena. Ať se těmi zlaťáky zalknou. Roztavit a nacpat do gagoru. Dokud neponesou stejné riziko jako já, že to nevyjde, tak je Kalousek jednička od malička.

      1. Typický Čech.
        Jen remcat proč to nejde samo, ale něco pro

        Typický Čech.
        Jen remcat proč to nejde samo, ale něco pro to udělat, to ne.
        Už pochopte, že ta pravidla nastavila EU.
        U voleb si vzpomeňte, kdo za vás prosadí dotace tak jednoduché, jako mají na Slovensku.
        Ale těch moc nebude, protože musí rozdávat ze společné kasy občanů, což se té většině která si EV nechce pořídit líbit nebude.
        A jestli umíte dobře číst, dotace je i na zpracování projektu.

  5. Prebujely urednicky aparat nema nic na praci a tak si vymysli
    Prebujely urednicky aparat nema nic na praci a tak si vymysli nejake kravoviny jak by obstastnili svet. Proste zkomplikuji to natolik, ze to prekombinuji a nikdo do toho nejde. Klasicka ceska blbost. To same jako ceske normy. Drive se lide chlubili tim, ze ceske normy jsou lepsi nez nemecke. Resilo se v nich uplne vsechno a hlavne to nepodstatne. Hloupy urednik si hral na vedeckeho profesora a svou regulaci zabil uplne vsechno. Kdyz v nemecke norme byly 3 parametry, tak ceska norma zavadela hned 6 parametru. Cesi to svetu vzdy umeli ukazat. Akorat nejak se to nikdy neosvedcilo. To same tady tyto dotacni ritualy.
    Rakousko-Uherska monarchie preziva hlavne v Cesku.

    1. Není to klasická česká blbost. Celé to papírování je
      Není to klasická česká blbost. Celé to papírování je díky EU.
      Druhá věc je to, že Česká Republika na to ze svého nevytvoří žádný program a přímo nedá ani korunu. Takže se tu uduste, ale do té doby plaťte co to dá.

      1. Okolni staty maji uplne jine dotacni programy a take jsou v
        Okolni staty maji uplne jine dotacni programy a take jsou v EU. EU neni tak byrokraticka jak se v CR porad tvrdi. Cesky urednik je nevytizeny a proto se zabyva nesmysly. Papeztejsi nez papez atak podobne. Vsechny ceske nesvary se hazi na EU, ale kupodivu je to vzdy jen a pouze v Cesku takovy problem. Draha vejce o velikonocich byly jen v CR. Pry kvuli EU. Haha, v DE zadne zdrazeni nebylo a velikonoce a EU maji stejne. Cesky zlodej vzdy krici nejvic, chytte zlodeje. A nejhorsi na vsem je, ze lide tomu veri a zerou to. EU je pro nas to nejlepsi co nas mohlo potkat a nekomu to asi vadi.

        1. To mohu podepsat všemi 20 (včetně nohou) po 27 letech
          To mohu podepsat všemi 20 (včetně nohou) po 27 letech podnikání v ČR, kdy mi reálně hrozí, díky výmyslům z pera úředníků MPSV, za hojného přispění odborářů a nadnárodních agentur práce, konec podnikání. Paradoxně EU je pro mně v tomto ohledu nejlepší proto, že zcela zakázat podnikat, díky směrnici o agenturní práci z Bruselu, mi ČR jako člen EU nemůže. Ale zkomplikovat to maximálním způsobem legislativou byrokraticky i finančně tak, že podniky raději berou lidi jednoduše a za zcela jiné ceny od mafiánů a obchodníků s lidmi, to ano. A ještě tak mohou činit už 14 let beztrestně. Je Vám asi jasné, kdo ty zloděje na ministerstvech a ve vládě opravdu platí, ne? Daně jsou jen drobné a jejich platy je nezajímají.
          P.S. Dnešní slova z Plzeňka z úst ukrajinských koordinátorů – vy být hodně hloupý, vy chtít vše dle zákon, vydělávat mála peníze. My jen pracovat, mnoho, nehledět na nic, vydělávat moc. Proč vy tak hloupý?
          A to tam komik ministr vnitra Chovanec z ČSSD nedávno jako dělal šťáru, podobně jako onehdy v Kvasinách, kde načapal a vypověděl 300 nelegálů. Kapku v moři.

  6. Moc papírování a nejistota. Dále kontrolní výkazy 3
    Moc papírování a nejistota. Dále kontrolní výkazy 3 roky.
    Hlavně dealeři EV na to nejsou vůbec připravení nebo nechtějí.
    Chtěl jsem koupit Leafa, ale ať mi tu dotaci zařídí.
    Nikdo už se neozval.
    SK začínají být před námi, prý dostanou 5.000, EUR a je to.
    Pak jsem chtěl opel ampera-e , ale té se asi nedočkám – 2018 – 2019

  7. „Kontrolní otázka“:
    Kdo je autorem článku?
    Pán z firmy

    „Kontrolní otázka“:
    Kdo je autorem článku?
    Pán z firmy RENARDS dotační, s.r.o. neboli jak sám na konci článku nazval svou firmu „zkušená poradenská firma zaměřující se na dotace, která dokáže žádost vytvořit během několika málo dnů“. V textu především dělá bububu, brzy bude konec, budou horší podmínky… tak je rychle potřeba nalákat na poslední chvíli ještě nějaký „hejly“. Hlavní cíl je víceméně jasný – zajistit si pro vlastní poradenskou firmu pořádnej „vejvar“ na poslední chvíli – o prachy tu totiž jde jako vždy až na prvním místě.

    Zlatí Slováci, ti se s tím tak nemažou.
    Česko? Jeden obrovský tunel bez světla na konci.
    Tady už to může zachránit snad jen tzv. osvícený diktátor.
    Tím samozřejmě nemám na mysli Babiše.

    1. Dotace nemám moc rád, ale beru je spolu se spotřební daní
      Dotace nemám moc rád, ale beru je spolu se spotřební daní jako nástroj cukru a biče.
      Pokud ale na vyplnění žádosti na dotaci potřebuji poradenskou firmu, tak je to hodně špatně. Od toho si přece platíme úředníky, aby nám pomohli i s těmito věcmi. Takto stát uvolní prachy, ale prospěch z toho mají poradenské firmy, což benefit pro podnikatele snižuje a způsobuje, že to co je lákavé pro oči nakonec v žaludku zhořkne.

      1. Přesně tak. Navíc když Vám zástupce poradenské firmy na
        Přesně tak. Navíc když Vám zástupce poradenské firmy na námitku, že provize pro poradce je moc velká řekne, že místo jednoho EV si jich pořiďte třeba deset, že se to „ztratí“ nebo „rozpustí“, tak to už není na bič, ale spíš na střelbu.

  8. Takže asi tak, dotace je sice velmi zajímavá, ale na druhou
    Takže asi tak, dotace je sice velmi zajímavá, ale na druhou stranu dost složitá. Měl jsem a mám stále zájem, ale díky administrativě velmi mnoho překážek tuto dotaci získat. Zkoušel jsem to se 3 firmami a stejně se nic nepodařilo a bylo mi řečeno, že jí nedostanu. Chtěl jsem si koupit nový VW e-Golf.

  9. Nesmysly, jen aby pouze na oko „pomáhali“ proti rakovinovýmu
    Nesmysly, jen aby pouze na oko „pomáhali“ proti rakovinovýmu průmyslu. Jestli to budou chtít skutečně řešit, stačí zrušit DPH na pouze EV vozy a případně poměrově ponížit DPH dle dojezdu hybridů na elektriku a rakovinu.

    Ale to oni samozřejmě nechtějí, protože je drží Škodovka (VW) pod krkem, zkorumpovaní zbabělci, co jdou proti budoucnosti svých dětí.

        1. A co třeba o dotaci zažádat jen na webovém formuláři
          A co třeba o dotaci zažádat jen na webovém formuláři ministerstva a jako přílohu tam doložit kopii velkého TP, že jsem majitelem nového EV?? Nechť ministerstvo uvolní dotaci na prvních 1000 elektromobilů. To by byl jiný fofr a jiný zájem.
          Jenže to by pak nebylo třeba tolik úředníků, kdyby to vyhodnocovala nějaká jednoduchá aplikace.

          Ministerstvo si muže ověřit jak majitele vozu, tak vůz samotný a i případně to, zda zájemce dal starý vůz pryč.
          Otázka zní, proč nedat dotaci všem kdo má zájem jak OSVČ, tak podnikatelům, nebo třeba úřadům??

          1. No jak jsem psal uz nekolikrat, takovou dotaci by musel
            No jak jsem psal uz nekolikrat, takovou dotaci by musel zatahnout ministerstvo, ta dnesni dotace je naroubovane na EU fondy, ktere se na takove masove akce nehodi (jou delane n jendorazove akce, ktere je treba individualne posuzovat), ale zas to plati EU…

            1. Na otázku č.1 znám odpověď – protože čeští
              Na otázku č.1 znám odpověď – protože čeští političtí a úředničtí zloději v Praze. Cokoliv lze udělat jednoduše je pro ně nebezpečné, protože:
              1) by byli na svých místech zbyteční, což jsou i dnes, ale bylo by to více vidět
              2) nedalo by se na tom nakrást, rozuměj první část daňové krádeže je jejich existence, placení kanceláří, provozu a jejich mezd. Druhá část daňové krádeže je v tom, že vymýšlejí v prvně placeném čase složité dotace, tedy jak rozkrást další daně. Třetí část daňové krádeže je v tom, že realizují v prvně placeném čase složité dotace. Čtvrtá, třešinka na dortu, je malá domů, tedy nastavení odpovídajících podmínek a jejich sdělení předem vybraným subjektům (viz velcí solárníci s instalacemi na polích versus chalupníci s pidi FVE na střechách). Toto perpetum mobile funguje báječně. A když nejsou daně doma, dodá je EU, ostatně z těch se nekrade, z těch se přece čerpá, páč nám byl odsouhlasen EU nárok.
              V této zemi se málo střílí….
              P.S. Volby bohužel nic nemění, protože už tetička z Košíc říkala Bubílkové: Tie nažraté svině odídu a prídu tie hladné 🙁

                1. Zákony a spol. se vymýšlejí a přijímají v Praze. Vláda
                  Zákony a spol. se vymýšlejí a přijímají v Praze. Vláda a ministerstva sedí v Praze. Daně se sbírají a přerozdělují v Praze. Je v tom sice jako hlavní město nevinně, stejnou pověst má Berlín nebo Vídeň, ale je to prostě fakt. V Ostravě se krade na základě pražských pravidel a rozkrádá pražskými přerozdělené daně. O tom taky žádná. A stejně jako jiné regiony vyvážíme darebáky do Prahy, aby tam místním zlodějům pomáhali v jejich díle. Toť pro změnu úděl regionálních měst.
                  Společným jmenovatelem všeho je přesvědčení, že bohatství vzniká přerozdělováním…..

                2. Tak proto se do Prahy slejzaj ty ctižádostivý vukukové z
                  Tak proto se do Prahy slejzaj ty ctižádostivý vukukové z každý vesnice. Jejich víska už je pro jejich ego příliš malá a v Praze si nahrabou nejvíce. Pouslouchat životní názory těhle vykuků někde v báru fakt stojí za to. To už je lepší je poslat koprdelcem rovnou do Bruselu ať dělají paseku zase tam. 😀
                  Jednoho takovýho přespolního pitchuse s „rovnou“ páteří jsme měli v práci. Nedal pokoj dokavad do neprodral na svou vysněnou pozici a pka vyfičel za lepším za velkoui louži. Teď už obluzuje v New Yorku a je vod něj klid.

        1. To asi těžko.
          Soukromé odoby si koupí pouze 20 procent ze

          To asi těžko.
          Soukromé odoby si koupí pouze 20 procent ze všech nově prodaných vozů. Navíc díky vyšším cenám EV to číslo bude ještě menší.
          Takže rozšířit to do firem, kde se to po třech letech prodá soukromým osobám.

    1. Cachry s DPH jsou ten nejhorsi mozny zpusob, jedna je to
      Cachry s DPH jsou ten nejhorsi mozny zpusob, jedna je to komplikovane, druha je tam prostor pro cachry, za treti to nema efekt na firmy (ktere kupuji vetsinu novych aut) apod…
      Soucasna dotace je takova trochu nahouby, to je ale cena za to, ze to CR nic nestoji (na rozdil od dotaci v jinych zemich), protoze je to naroubovane na EU fondy (ktere maji jisty schvalovaci proces, ktery se pro takovou masovou vec jako podpora elektromobility ale vubec nehodi)…

Napsat komentář