Tesla představí elektrický kamion už v září, pick-up za dva roky

Elon Musk dal na svém Twitteru na vědomí, že v září Tesla konečně odhalí svůj elektrický kamion. Prý to je skutečný „další level“.

Takhle si elektrický tahač Tesla Semi představuje v Německu usazený designér Jan Peisert. Ten nedávno představil i svou představu nové generace Tesla Roadster.
foto: Jan Peisert

Vývojem plně elektrického kamionu/trucku se v automobilce Tesla Motors dlouhodobě zabývá tým zvaný „Tesla Semi“. Vedoucím programu vývoje je Jerome Guillen, který v minulosti pracoval v Daimleru na projektu Cascadia.

V automobilce Tesla pracoval jako programový ředitel vývoje elektromobilu Tesla Model S. V Tesle si sice dal krátkou přestávku, ale vrátil se znovu v roce 2016, právě aby rozjel projekt vývoje elektro-trucku.

Pokud má být projekt „Tesla Semi“ odhalen v září, znamená to, že na něm pracoval zhruba dva roky. Elon Musk dále potvrdil, že Tesla pick-up bude odhalen během 18-24 měsíců.

Tesla, Elon Musk

56 Comments on “Tesla představí elektrický kamion už v září, pick-up za dva roky”

  1. V emerice je rozdělení dlouhejch a krátkejch štrek (Short
    V emerice je rozdělení dlouhejch a krátkejch štrek (Short Haul a Long Haul) zhruba 60 % ku 40 %.
    Když Tesla zatím nabídne tahače pro krátký štreky, tak má před sebou trh se skoro 35-40 % všech tahačů v celém USA a Kanadě a to není málo. Samozřejmě ne všem se to bude hodit, ale pořád zbude spousta zákazníků pro který to bude mít smysl. Short haul je v průměru v okruhu 150 mil čili 240 km, long haul je kolem 250 mil čili 400 km.

  2. No pokud se opravdu ještě letos něco na téma nákladního
    No pokud se opravdu ještě letos něco na téma nákladního vozu objeví, pak bych si konečně dokázal představit smysl Elonova tweetu o tom, že další generace Superchargerů bude zas „někde jinde“.

    V podstatě cokoliv pod 300kWh bude pro Tesla náklaďák ostuda a já bych klidně tipoval 400-500kWh baterii. No a pokud se dá předpokládat že nové 21-70 dovolí krátkodobě až 2C dobíjení (současné 18650 umí jen 1,5C) pak jsme rázem na 1MW.

        1. ctirad:
          Takže by to bylo 3 tuny, ovšem bez ohledu na

          ctirad:
          Takže by to bylo 3 tuny, ovšem bez ohledu na konstrukci akumulátoru a jeho uchycení.
          Vzhledem k potřebě vyšších odběrů a větší hmotnosti nám to stjeně vyleze výše – možná to tedy nebude 8 tun, ale třeba 5.
          Na převoz takové hmotnosti je potřeba další energie tu nutno někde vzít – skutečně ekologická i ekonomická opatření jsou úplně jinde, než cpát do kamionu akumulátory…

          1. Tak ještě jednou při nejhorším to bude 2,5t včetně
            Tak ještě jednou při nejhorším to bude 2,5t včetně teplotního managementu a uložení ve voze. Tesla S/X ze 100kWh odebírá až 600kW výkonu špičkově, tj. 6C. Z 500kWh baterie 6C jsou 3MW!!! Jestli Tesla jezdí za nějakých 25kW průměrného výkonu. Kamion pojede za nějakých 100kW průměru výkonu. Tj. baterie bude namáhána úplně stejně jako u S/X.

            Ten podstatný problém je, jak na tom bude baterie v nákladním voze s životností, protože u osobních vozů se předpokládá průměrný nájezd v kuse 100-150km a pak dobíjení. Tzn. články jsou zde cyklovány hluboko pod 50% kapacity. Kdežto u nákladního vozu s dojezdem řekněme 500km se očekává že těch 500km bude běžně najíždět při každodenním provozu. Nicméně Tesla už má zkušenosti, že i při tomto provozu ta baterie vydrží alespoň 250tis Km.

      1. Současná 100kWh baterie Modelu S/X má hustotu energie cca
        Současná 100kWh baterie Modelu S/X má hustotu energie cca 170Wh/kg. Vzhledem k tomu, že baterie do nákladního vozu se nebude muset podílet na „extrémní“ pasivní bezpečnosti vozu, tak pro takovéto aplikace je při takovéto kapacitě již dnes standardem 200Wh/kg. Pokud tedy chcete nabídnout to nejlepší co je standardně k dispozici na trhu. (Což Tesla musí jinak by si o ni nikdo takříkajíc neopřel ani kolo). Pravděpodobně to ale bude ještě lepší. Např. bratři Kresielové mají již několik let modul baterie na úrovni 240Wh/kg.

        Tudíž 2,5tuny pro 500kWh na úrovni celé baterie je dnes již naprosto standardní hodnota. Vzhledem k tomu že ten kamion dřív jak 2020 nebude ani v prototypu tak přiblížení se, či dokonce pokoření hranice 2t, nevidím jako nedosažitelný cíl.

        1. 3 tuny + něco navrch, nutno počítat s vyššími proudy a
          3 tuny + něco navrch, nutno počítat s vyššími proudy a jiných uchycením.
          Možná tedy ne 8 tun, ale třeba pět.
          Pohádky o bezpečnosti a tedy i nižší hmotnosti neberu vážně, protože problematiku velkých akumulátorů znám dobře – žádné 2,5 tuny 500 kWh v současnosti nehrozí v podobě baterie, určené pro vozidlo.

          1. Je vám jasné že v 500kWh baterii bude při použití
            Je vám jasné že v 500kWh baterii bude při použití současných článků Tesla S/X jejich hmotnost 1900kg? Tzn vysvětlete mi prosím co tam chcete dělat s těmi dalšíma 3t nedejbože 6t?

            Těch 600kg na elektrické propojení, teplotní management a krabici je zcela adekvátních.

            1. 3 tuny je vypočtená hmotnost.
              Jenže nutno počítat s tím,

              3 tuny je vypočtená hmotnost.
              Jenže nutno počítat s tím, že ty těžké bloky se musí nějak bytelně ukotvit k rámu a je zapotřebí dalších jeklů či jiných profilů.
              Dejme tomu, že se stejnými typy akumulátoru to tedy nebude až 8 tun, ale méně, řekněme spodní hranici 4,5 tuny.
              alepro delší dojezdy nastane potřeba dobíjet po cestě (= ztráty času a tedy bude hlad po větších kapacitách.
              Energetická hustota je jasný parametr – proti 500 litrů v nádrži nemá akumulátor šanci.
              Takže jak jsem již uváděl jinde – objevuje se objevené, tj. 120 let starý prostředek, dávno známá elektrifikovaná dráha.

              1. Dobře vzdávám to, máte svoji vizi.
                Snad jen poslední

                Dobře vzdávám to, máte svoji vizi.

                Snad jen poslední poznámku. Ta plná 500l nádrž může vážit taky nějakých 500kg a když se podívám na její standardní uchycení k vozu, tak tam nikde tu tunu materiálu dle vašeho výpočtu nevidím.

                1. Pajda:
                  Nádrž 500 litrů na palivo je jen nádoba s trubkami,

                  Pajda:
                  Nádrž 500 litrů na palivo je jen nádoba s trubkami, obvykle samonosná.
                  Odhadem plná bude mít 650 kg. Nafta je lehčí, než voda.

                  3000 kg baterie nutno řádně uchytit a chránit, navíc musí umožnit vytáhnout jednotlivé části po blocích.
                  To vyžaduje další hmotnost.
                  4 tuny asi stačit nebudou, na nosnících musí být vodící lišty a vyvedení výkonu u tolika článku bude vyžadovat masivní svorkovnice.
                  Odhad 5 tun, měď je těžká, 4,5 tuny asi tak limit, kde hrozí poddimenzování.
                  Ovšem nejsem sis jist, zda nebude nutné také nějaké chlazení, přinejmenším jen nucené pomocí větráků.
                  Tyhle články se dovedou pěkně zahřát.

                  Ale jedno je jisté – vlastnosti hmoty nezmění žádný sen „vizionáře“.
                  Nákladní vozidlo na akumulátory nemůže přinést ve výsledku efekt a další ujetý sen, jako jsou dopravní letadla na el. pohon, tam už netřeba ani počtů a debat o hmotnosti čehokoliv…

                  Takže elektromobily najdou uplatnění tam, kde sew skutečně vyplatí – spíše lehká vozítka pro kratší jízdy do max. desítek km, žádné dvoutunové tesly a podobně.

                2. Tak třeba Elon už konečně taky jednou narazí. Osobně
                  Tak třeba Elon už konečně taky jednou narazí. Osobně věřím že to ale zase „dá“, kde technologie bude jako dosud ten jeho nejmenší problém viz mé příspěvky výše. Ten hlavní problém bude opět rozjet výrobu a vybudovat dálniční síť SuC v2.

                3. No ja vidim docela na pohodu i elektricke velke trucky – samo
                  No ja vidim docela na pohodu i elektricke velke trucky – samo nejaka dlouha jizda je zatim mimo realitu, ale kolem fabrik je spousta dodavatelu, co toci kamiony na par desitkach kilometru (30 min az hodku stoji a ceka na nakladku/vykladu) pak predejede a opet. V takovem provozu pri nejake rozumne dohode se zakaznikem neni problem provozovat naklad i s malou baterkou, a takovych tras jsou tuny (hlavne tam kde se jede na Just in Time – typicky automobilky)

      2. Nesmysl je váš výrok.
        Asi za vás anonyme v automobilkách

        Nesmysl je váš výrok.
        Asi za vás anonyme v automobilkách zapomněli zeptat. Protože i nakládací se už pomalu začínají vyrábět. Zrovna tak autobusy, o kterých také různí anonymové vykládali, že je to nesmysl a ejhle ono se to prodává a jezdí po městech čím dál víc na vzory všem anonymum.

      3. 8 tun na baterii je nesmysl který jste si vycucal z prstů.
        8 tun na baterii je nesmysl který jste si vycucal z prstů. Kupříkladu autobus BYD K9 má 324 kWh baterii, a jeho pohotovostní hmotnost 13300 kilogramů, tedy pouze o 600 kilogramů více nežli autobusy na stejném licenčním podvozku Man NL-F. Pro Tesla články 21700 se v současnosti uvádí 344,6 Whr/Kg, tedy hmotnost samotných článků 500 kWh baterie bude přibližně 1,5 tuny.

  3. Je pravda že je to zajímavý koncept, ale mám stále trochu
    Je pravda že je to zajímavý koncept, ale mám stále trochu pochybnosti o tom že se uchytí, kapacita baterií bude muset být mnohem větší, na druhou stranu stačí dojezd nějakých 270-300km pro nutné přestávky, které zase dávají více času k nabíjení, což by se mohlo vzájemně kompenzovat.

    Také bude dost zajímavé jak v USA přijmou, budeme-li věřit renderu, „evropský“ tahač a vůbec koncepci zbavující se velkého čumáku s motorem. Obecně mi přijde že na čumácích u vozidel se v USA dost ujíždí. Ať už jsou to kapoty u aut, čumáky u tahačů a náklaďáků nebo tvar naftových lokomotiv. V podstatě všechno to má proti Evropě velké čumáky.

    1. Velky cumak u tahace ma vyhodu, ze motor je mimo kabinu ridice
      Velky cumak u tahace ma vyhodu, ze motor je mimo kabinu ridice a je mnohem tissi. Drive to bylo u evropskych take, ale kvuli celkove delce to byl nevyuzity prostor, tak se to zkratilo. Elektromotor je tichy a i v USA by tak nemel byt problem kdyz bude pod kabinou. Urcita trucker-romantika tim ale zanikne.

                1. Na rovný silnici jo. Mezistátky v USA jsou v tomhle v
                  Na rovný silnici jo. Mezistátky v USA jsou v tomhle v pohodě.

                2. Čára přikrytá sněhem či vrstvou vysypaného substrátu
                  Čára přikrytá sněhem či vrstvou vysypaného substrátu už není čára.
                  Ale to holt každýmu nedojde, bo každej se nezajíma o všecko, že…?

                  :O)))

                3. No jo, takže asi tak 30x za rok bude někdo muset popadnout
                  No jo, takže asi tak 30x za rok bude někdo muset popadnout volant a vodřítit to sám!!! Ježiši te je ale průšvih :)))

                4. Kuk:
                  Ano?
                  A ještě tam bude někdo muset hlídat, kdy ta

                  Kuk:
                  Ano?
                  A ještě tam bude někdo muset hlídat, kdy ta čára je viditelná a kdy není, že?
                  Kdo to asi bude?
                  ŘIDIČ, co…?
                  Takže vyndej ruku z nočníku a back to reality, ty užvaněné děcko…!

                  :O)))

                5. Kamion se bude vyrábět nejdříve tak za 2 roky. Jsem
                  Kamion se bude vyrábět nejdříve tak za 2 roky. Jsem opravdu zvědavej, jestli do té doby Tesla autopilot nejen nevylepší, ale dokonce „zapomene“ funkce, které už má dnes :-D. A tady se můžeš podívat na video třeba při sezení na tvém nočníčku:
                  https://www.youtube.com/watch?v=qu3ZuNjQMcQ

    2. Jak chceš vůbec brát vážně rendr od nějakýho matláka
      Jak chceš vůbec brát vážně rendr od nějakýho matláka co plácne každej plátek ke článku jen aby vůbec něco měli a ještě na tom rozvíjet teorie o koupěchtivosti klientů? Řeš až teprve vizuály co představí sama Tesla. Amíci koupěj to co jim vydělá víc peněz a šmytec. Špeditéři se nebudou ptát řidičů zda se jim to líbi nebo ne. Zrovna se jeden vyjadřoval, že pokud to za den nedá 600 májlí tak má Elon smůlu. To samý bude platit pokud budou baterky užírat prostor pro náklad nebo prodlužovat délku soupravy. Uvidíme, třeba se to chytne u jinejch špeditérů.

    3. Na 300 km by měla stačit baterie cca 300-400 kWh. Už dnes
      Na 300 km by měla stačit baterie cca 300-400 kWh. Už dnes mají autobusy baterii kolem 200 kWh. Nevidím problém dát do velkého náklaďáku 2x větší baterii.

      To jen anonymové jsou ty s po „sežrali Šalamounovo hovno“ a myslí si že vědí všechno a když oni říkají že je nesmysl náklaďák na baterii tak je to pravda.
      No a pak z čista jasna příjde někdo jako Musk a vyrábět náklaďák a to se pak ten anonym může jít zahrabat.

      1. hobit:
        Vyrábět může.
        Ono už se takových věcí

        hobit:
        Vyrábět může.
        Ono už se takových věcí vyrábělo hodně a už se o nich ani neví.

        Doba skutečně ekologických řešení dopravy přijde. Určitě v nebude mít místo kamion na akumulátory ani vozidlo pro pět osob s hmotností přes dvě tuny.

        1. No vidíte, já měl celou dobu za to že se Ironman objevil
          No vidíte, já měl celou dobu za to že se Ironman objevil mnohem dřív.

          Jak se dívám, tak jej vymysleli už v 63. roce. A jak se tak dívám tak v roce 2008, kdy vyšel první film ještě Tesla nebyla

          To že jej s ním mnozí srovnávají jsem samozřejmě věděl, ale teď mi začíná spíš připomínat takového toho co se snaží ovládnout celý svět. To víte, když někdo začíná od raket a auto přecházet k autonomním systémům a implantátům do mozku, to se pak přímo nabízí.

Napsat komentář