Elon Musk dal na svém Twitteru na vědomí, že v září Tesla konečně odhalí svůj elektrický kamion. Prý to je skutečný „další level“.
foto: Jan Peisert
Vývojem plně elektrického kamionu/trucku se v automobilce Tesla Motors dlouhodobě zabývá tým zvaný „Tesla Semi“. Vedoucím programu vývoje je Jerome Guillen, který v minulosti pracoval v Daimleru na projektu Cascadia.
NEPŘEHLÉDNĚTE Tesla má vyšší hodnotu než General Motors
V automobilce Tesla pracoval jako programový ředitel vývoje elektromobilu Tesla Model S. V Tesle si sice dal krátkou přestávku, ale vrátil se znovu v roce 2016, právě aby rozjel projekt vývoje elektro-trucku.
Pokud má být projekt „Tesla Semi“ odhalen v září, znamená to, že na něm pracoval zhruba dva roky. Elon Musk dále potvrdil, že Tesla pick-up bude odhalen během 18-24 měsíců.
V drahných dobách se zboží dopravovalo vlaky.
V drahných dobách se zboží dopravovalo vlaky.
Taky ještě na to dojde.
Zatím se vymýšlí již
Taky ještě na to dojde.
Zatím se vymýšlí již vymyšlené…
V emerice je rozdělení dlouhejch a krátkejch štrek (Short
V emerice je rozdělení dlouhejch a krátkejch štrek (Short Haul a Long Haul) zhruba 60 % ku 40 %.
Když Tesla zatím nabídne tahače pro krátký štreky, tak má před sebou trh se skoro 35-40 % všech tahačů v celém USA a Kanadě a to není málo. Samozřejmě ne všem se to bude hodit, ale pořád zbude spousta zákazníků pro který to bude mít smysl. Short haul je v průměru v okruhu 150 mil čili 240 km, long haul je kolem 250 mil čili 400 km.
A proč by měl dopravce sáhnout po řešení, kdy bude
A proč by měl dopravce sáhnout po řešení, kdy bude vozidlo po dojetí do cíle viset kvůli dobíjení?
Třeba proto, že tam musí stejně stát?
Třeba proto, že tam musí stejně stát?
Off
Další pokus vo elektrickou offroad
Off
Další pokus vo elektrickou offroad 4kolku
http://bollingermotors.com/about.html
No pokud se opravdu ještě letos něco na téma nákladního
No pokud se opravdu ještě letos něco na téma nákladního vozu objeví, pak bych si konečně dokázal představit smysl Elonova tweetu o tom, že další generace Superchargerů bude zas „někde jinde“.
V podstatě cokoliv pod 300kWh bude pro Tesla náklaďák ostuda a já bych klidně tipoval 400-500kWh baterii. No a pokud se dá předpokládat že nové 21-70 dovolí krátkodobě až 2C dobíjení (současné 18650 umí jen 1,5C) pak jsme rázem na 1MW.
pajda:
Kamion na akumulátory je nesmysl už kvůli nízké
pajda:
Kamion na akumulátory je nesmysl už kvůli nízké energetické hustotě.
500 kWh baterky?
Asi tak 8 tun hmotnosti navrch…
To asi těžko, když kompletní 100kWh akumulátor v modelu S
To asi těžko, když kompletní 100kWh akumulátor v modelu S má 600kg.
ctirad:
Takže by to bylo 3 tuny, ovšem bez ohledu na
ctirad:
Takže by to bylo 3 tuny, ovšem bez ohledu na konstrukci akumulátoru a jeho uchycení.
Vzhledem k potřebě vyšších odběrů a větší hmotnosti nám to stjeně vyleze výše – možná to tedy nebude 8 tun, ale třeba 5.
Na převoz takové hmotnosti je potřeba další energie tu nutno někde vzít – skutečně ekologická i ekonomická opatření jsou úplně jinde, než cpát do kamionu akumulátory…
Tak ještě jednou při nejhorším to bude 2,5t včetně
Tak ještě jednou při nejhorším to bude 2,5t včetně teplotního managementu a uložení ve voze. Tesla S/X ze 100kWh odebírá až 600kW výkonu špičkově, tj. 6C. Z 500kWh baterie 6C jsou 3MW!!! Jestli Tesla jezdí za nějakých 25kW průměrného výkonu. Kamion pojede za nějakých 100kW průměru výkonu. Tj. baterie bude namáhána úplně stejně jako u S/X.
Ten podstatný problém je, jak na tom bude baterie v nákladním voze s životností, protože u osobních vozů se předpokládá průměrný nájezd v kuse 100-150km a pak dobíjení. Tzn. články jsou zde cyklovány hluboko pod 50% kapacity. Kdežto u nákladního vozu s dojezdem řekněme 500km se očekává že těch 500km bude běžně najíždět při každodenním provozu. Nicméně Tesla už má zkušenosti, že i při tomto provozu ta baterie vydrží alespoň 250tis Km.
Současná 100kWh baterie Modelu S/X má hustotu energie cca
Současná 100kWh baterie Modelu S/X má hustotu energie cca 170Wh/kg. Vzhledem k tomu, že baterie do nákladního vozu se nebude muset podílet na „extrémní“ pasivní bezpečnosti vozu, tak pro takovéto aplikace je při takovéto kapacitě již dnes standardem 200Wh/kg. Pokud tedy chcete nabídnout to nejlepší co je standardně k dispozici na trhu. (Což Tesla musí jinak by si o ni nikdo takříkajíc neopřel ani kolo). Pravděpodobně to ale bude ještě lepší. Např. bratři Kresielové mají již několik let modul baterie na úrovni 240Wh/kg.
Tudíž 2,5tuny pro 500kWh na úrovni celé baterie je dnes již naprosto standardní hodnota. Vzhledem k tomu že ten kamion dřív jak 2020 nebude ani v prototypu tak přiblížení se, či dokonce pokoření hranice 2t, nevidím jako nedosažitelný cíl.
3 tuny + něco navrch, nutno počítat s vyššími proudy a
3 tuny + něco navrch, nutno počítat s vyššími proudy a jiných uchycením.
Možná tedy ne 8 tun, ale třeba pět.
Pohádky o bezpečnosti a tedy i nižší hmotnosti neberu vážně, protože problematiku velkých akumulátorů znám dobře – žádné 2,5 tuny 500 kWh v současnosti nehrozí v podobě baterie, určené pro vozidlo.
Je vám jasné že v 500kWh baterii bude při použití
Je vám jasné že v 500kWh baterii bude při použití současných článků Tesla S/X jejich hmotnost 1900kg? Tzn vysvětlete mi prosím co tam chcete dělat s těmi dalšíma 3t nedejbože 6t?
Těch 600kg na elektrické propojení, teplotní management a krabici je zcela adekvátních.
3 tuny je vypočtená hmotnost.
Jenže nutno počítat s tím,
3 tuny je vypočtená hmotnost.
Jenže nutno počítat s tím, že ty těžké bloky se musí nějak bytelně ukotvit k rámu a je zapotřebí dalších jeklů či jiných profilů.
Dejme tomu, že se stejnými typy akumulátoru to tedy nebude až 8 tun, ale méně, řekněme spodní hranici 4,5 tuny.
alepro delší dojezdy nastane potřeba dobíjet po cestě (= ztráty času a tedy bude hlad po větších kapacitách.
Energetická hustota je jasný parametr – proti 500 litrů v nádrži nemá akumulátor šanci.
Takže jak jsem již uváděl jinde – objevuje se objevené, tj. 120 let starý prostředek, dávno známá elektrifikovaná dráha.
Dobře vzdávám to, máte svoji vizi.
Snad jen poslední
Dobře vzdávám to, máte svoji vizi.
Snad jen poslední poznámku. Ta plná 500l nádrž může vážit taky nějakých 500kg a když se podívám na její standardní uchycení k vozu, tak tam nikde tu tunu materiálu dle vašeho výpočtu nevidím.
Pajda:
Nádrž 500 litrů na palivo je jen nádoba s trubkami,
Pajda:
Nádrž 500 litrů na palivo je jen nádoba s trubkami, obvykle samonosná.
Odhadem plná bude mít 650 kg. Nafta je lehčí, než voda.
3000 kg baterie nutno řádně uchytit a chránit, navíc musí umožnit vytáhnout jednotlivé části po blocích.
To vyžaduje další hmotnost.
4 tuny asi stačit nebudou, na nosnících musí být vodící lišty a vyvedení výkonu u tolika článku bude vyžadovat masivní svorkovnice.
Odhad 5 tun, měď je těžká, 4,5 tuny asi tak limit, kde hrozí poddimenzování.
Ovšem nejsem sis jist, zda nebude nutné také nějaké chlazení, přinejmenším jen nucené pomocí větráků.
Tyhle články se dovedou pěkně zahřát.
Ale jedno je jisté – vlastnosti hmoty nezmění žádný sen „vizionáře“.
Nákladní vozidlo na akumulátory nemůže přinést ve výsledku efekt a další ujetý sen, jako jsou dopravní letadla na el. pohon, tam už netřeba ani počtů a debat o hmotnosti čehokoliv…
Takže elektromobily najdou uplatnění tam, kde sew skutečně vyplatí – spíše lehká vozítka pro kratší jízdy do max. desítek km, žádné dvoutunové tesly a podobně.
Tak třeba Elon už konečně taky jednou narazí. Osobně
Tak třeba Elon už konečně taky jednou narazí. Osobně věřím že to ale zase „dá“, kde technologie bude jako dosud ten jeho nejmenší problém viz mé příspěvky výše. Ten hlavní problém bude opět rozjet výrobu a vybudovat dálniční síť SuC v2.
No ja vidim docela na pohodu i elektricke velke trucky – samo
No ja vidim docela na pohodu i elektricke velke trucky – samo nejaka dlouha jizda je zatim mimo realitu, ale kolem fabrik je spousta dodavatelu, co toci kamiony na par desitkach kilometru (30 min az hodku stoji a ceka na nakladku/vykladu) pak predejede a opet. V takovem provozu pri nejake rozumne dohode se zakaznikem neni problem provozovat naklad i s malou baterkou, a takovych tras jsou tuny (hlavne tam kde se jede na Just in Time – typicky automobilky)
Nesmysl je váš výrok.
Asi za vás anonyme v automobilkách
Nesmysl je váš výrok.
Asi za vás anonyme v automobilkách zapomněli zeptat. Protože i nakládací se už pomalu začínají vyrábět. Zrovna tak autobusy, o kterých také různí anonymové vykládali, že je to nesmysl a ejhle ono se to prodává a jezdí po městech čím dál víc na vzory všem anonymum.
Jo, jezdí to.
A jezdit bude, než někdo přijde na tom, co
Jo, jezdí to.
A jezdit bude, než někdo přijde na tom, co je výhodnější.
V tomto případě jde o proces pokřivený dotacemi.
8 tun na baterii je nesmysl který jste si vycucal z prstů.
8 tun na baterii je nesmysl který jste si vycucal z prstů. Kupříkladu autobus BYD K9 má 324 kWh baterii, a jeho pohotovostní hmotnost 13300 kilogramů, tedy pouze o 600 kilogramů více nežli autobusy na stejném licenčním podvozku Man NL-F. Pro Tesla články 21700 se v současnosti uvádí 344,6 Whr/Kg, tedy hmotnost samotných článků 500 kWh baterie bude přibližně 1,5 tuny.
Soudruzi já asi fandím průběžnýmu dobíjení VW Scania
Soudruzi já asi fandím průběžnýmu dobíjení VW Scania Trucks The electric highway ;)))
https://www.youtube.com/watch?v=oO-URbPbodM
https://cs.wikipedia.org/wiki/Scania
To je určitě super. Ještě by bylo dobré to posadit ze
To je určitě super. Ještě by bylo dobré to posadit ze silnice na nějaké koleje kvůli snížení tření a vybudovat pro to speciální koridory, kde by to mohlo jezdit třeba 300km/h…, oh wait!
Ano posadit na koleje, snížit tření a k tomu napájení z
Ano posadit na koleje, snížit tření a k tomu napájení z troleje.
Někomu stále nedochází, že se tu objevuje objevené, co již funguje asi tak 120 let…
A vlak se dokáže z té troleje a kolejí odpojit a dojet
A vlak se dokáže z té troleje a kolejí odpojit a dojet posledních 200 km mimo troleje a koleje vlastními silami?
A kvůli tomu bude lepší zrušit ten vlak, že jo…?
:O)))
A kvůli tomu bude lepší zrušit ten vlak, že jo…?
:O)))
Je pravda že je to zajímavý koncept, ale mám stále trochu
Je pravda že je to zajímavý koncept, ale mám stále trochu pochybnosti o tom že se uchytí, kapacita baterií bude muset být mnohem větší, na druhou stranu stačí dojezd nějakých 270-300km pro nutné přestávky, které zase dávají více času k nabíjení, což by se mohlo vzájemně kompenzovat.
Také bude dost zajímavé jak v USA přijmou, budeme-li věřit renderu, „evropský“ tahač a vůbec koncepci zbavující se velkého čumáku s motorem. Obecně mi přijde že na čumácích u vozidel se v USA dost ujíždí. Ať už jsou to kapoty u aut, čumáky u tahačů a náklaďáků nebo tvar naftových lokomotiv. V podstatě všechno to má proti Evropě velké čumáky.
Bez jednoho velkého motoru v prostoru pod řidičem může
Bez jednoho velkého motoru v prostoru pod řidičem může být ta kabina mnohem aerodynamičtější, místo trochu oblé krabice.
Ano, to je pravda, ale je otázka jak tuto změnu v Americe
Ano, to je pravda, ale je otázka jak tuto změnu v Americe přijmou. Neměl bych to tento model strach na Evropském, Ruském, Čínském a Japonském trhu a na mnoha dalších, ale v USA bych si nebyl tak jistý.
Je to hlavne o penezich. Pokud se Semi financne vyplati, tak
Je to hlavne o penezich. Pokud se Semi financne vyplati, tak to prijmou. Myslim, ze ani v USA neni obvykle, aby autodopravce rekl: „Sice to vyjde o 30 centu na mili draz, ale ten kamionek je tak hezkej“ 😉
Velky cumak u tahace ma vyhodu, ze motor je mimo kabinu ridice
Velky cumak u tahace ma vyhodu, ze motor je mimo kabinu ridice a je mnohem tissi. Drive to bylo u evropskych take, ale kvuli celkove delce to byl nevyuzity prostor, tak se to zkratilo. Elektromotor je tichy a i v USA by tak nemel byt problem kdyz bude pod kabinou. Urcita trucker-romantika tim ale zanikne.
Právě to myslím, jestli to budou Američani ochotní
Právě to myslím, jestli to budou Američani ochotní přijmout. Víme jak se staví někteří k různým filtrům a podobně.
Co to meleš ?
Co to meleš ?
Pro autopilota nebudou nutné přestávky :-).
Pro autopilota nebudou nutné přestávky :-).
Autopilot nehrozí, dosud chybí infrastruktura.
Autopilot nehrozí, dosud chybí infrastruktura.
To určitě.
To určitě.
Určitě, protože vozidla musí jet ve vyhrazených
Určitě, protože vozidla musí jet ve vyhrazených koridorech.
… vyznačených čarami na vozovce.
… vyznačených čarami na vozovce.
ozana:
Jenže tak to jaksi nefunguje.
Čára nestačí.
ozana:
Jenže tak to jaksi nefunguje.
Čára nestačí.
Na rovný silnici jo. Mezistátky v USA jsou v tomhle v
Na rovný silnici jo. Mezistátky v USA jsou v tomhle v pohodě.
Čára přikrytá sněhem či vrstvou vysypaného substrátu
Čára přikrytá sněhem či vrstvou vysypaného substrátu už není čára.
Ale to holt každýmu nedojde, bo každej se nezajíma o všecko, že…?
:O)))
No jo, takže asi tak 30x za rok bude někdo muset popadnout
No jo, takže asi tak 30x za rok bude někdo muset popadnout volant a vodřítit to sám!!! Ježiši te je ale průšvih :)))
Kuk:
Ano?
A ještě tam bude někdo muset hlídat, kdy ta
Kuk:
Ano?
A ještě tam bude někdo muset hlídat, kdy ta čára je viditelná a kdy není, že?
Kdo to asi bude?
ŘIDIČ, co…?
Takže vyndej ruku z nočníku a back to reality, ty užvaněné děcko…!
:O)))
Kamion se bude vyrábět nejdříve tak za 2 roky. Jsem
Kamion se bude vyrábět nejdříve tak za 2 roky. Jsem opravdu zvědavej, jestli do té doby Tesla autopilot nejen nevylepší, ale dokonce „zapomene“ funkce, které už má dnes :-D. A tady se můžeš podívat na video třeba při sezení na tvém nočníčku:
https://www.youtube.com/watch?v=qu3ZuNjQMcQ
Na amerických silnicích stačí zafixovat volant a může
Na amerických silnicích stačí zafixovat volant a může tak ujet několik set kilometrů. Na to není třeba žádného sofistikovaného autopilota.
Nesmysl.
Po ujetí nejvýše několika stovek metrů by byl
Nesmysl.
Po ujetí nejvýše několika stovek metrů by byl mimo vozovku.
Jak chceš vůbec brát vážně rendr od nějakýho matláka
Jak chceš vůbec brát vážně rendr od nějakýho matláka co plácne každej plátek ke článku jen aby vůbec něco měli a ještě na tom rozvíjet teorie o koupěchtivosti klientů? Řeš až teprve vizuály co představí sama Tesla. Amíci koupěj to co jim vydělá víc peněz a šmytec. Špeditéři se nebudou ptát řidičů zda se jim to líbi nebo ne. Zrovna se jeden vyjadřoval, že pokud to za den nedá 600 májlí tak má Elon smůlu. To samý bude platit pokud budou baterky užírat prostor pro náklad nebo prodlužovat délku soupravy. Uvidíme, třeba se to chytne u jinejch špeditérů.
Na 300 km by měla stačit baterie cca 300-400 kWh. Už dnes
Na 300 km by měla stačit baterie cca 300-400 kWh. Už dnes mají autobusy baterii kolem 200 kWh. Nevidím problém dát do velkého náklaďáku 2x větší baterii.
To jen anonymové jsou ty s po „sežrali Šalamounovo hovno“ a myslí si že vědí všechno a když oni říkají že je nesmysl náklaďák na baterii tak je to pravda.
No a pak z čista jasna příjde někdo jako Musk a vyrábět náklaďák a to se pak ten anonym může jít zahrabat.
hobit:
Vyrábět může.
Ono už se takových věcí
hobit:
Vyrábět může.
Ono už se takových věcí vyrábělo hodně a už se o nich ani neví.
—
Doba skutečně ekologických řešení dopravy přijde. Určitě v nebude mít místo kamion na akumulátory ani vozidlo pro pět osob s hmotností přes dvě tuny.
Šlapací autobus budiž, ale šlapací kamión? To už nás
Šlapací autobus budiž, ale šlapací kamión? To už nás Chechto trochu houpáte.
Hmm, Tesla mizí v dálce a stále akceleruje. To bude ještě
Hmm, Tesla mizí v dálce a stále akceleruje. To bude ještě zajímavé…
Také vám E. Musk čím dál tím více připomíná nějakou
Také vám E. Musk čím dál tím více připomíná nějakou postavu z Amerických komiksů?
Čéče jak dlouho si měl zimní spánek? Filmová postava
Čéče jak dlouho si měl zimní spánek? Filmová postava Tony Starka byla napsaná podle Muska. Dneska už se komixky píšou podle skutečných lidí.
No vidíte, já měl celou dobu za to že se Ironman objevil
No vidíte, já měl celou dobu za to že se Ironman objevil mnohem dřív.
Jak se dívám, tak jej vymysleli už v 63. roce. A jak se tak dívám tak v roce 2008, kdy vyšel první film ještě Tesla nebyla
To že jej s ním mnozí srovnávají jsem samozřejmě věděl, ale teď mi začíná spíš připomínat takového toho co se snaží ovládnout celý svět. To víte, když někdo začíná od raket a auto přecházet k autonomním systémům a implantátům do mozku, to se pak přímo nabízí.
Proto taky píšu, že filmovej. V roce 2008 poslal Elon
Proto taky píšu, že filmovej. V roce 2008 poslal Elon první soukromou raketou na kapalný palivo družici na oběžnou dráhu a tobě je to málo?!? Tesla tehdy byla jen bokovka ve skladišti Space X. Trošku si prosvišti historii 🙂