Jak žije elektromobilní rodina z Ostravy: tři roky s elektromobily Peugeot iOn

Nezdá se to. Čas letí a my jsme zase o rok bohatší. O zážitky i zkušenosti s našima – již dvěma – elektrickýma Peugeoty Ion v rodině.

Elektromobily Peugeot iOn
foto: archiv autora

autor: Ing. Radovan Burkovič

Ano, 2 roky provozování prvního z nich, koupeného jako nový v dubnu 2014, nás přesvědčily k nákupu druhého a k plné rodinné elektromobilitě. V květnu 2016 jsme si do Ostravy dovezli tříletou ojetinu s pouhými 14 tisíci kilometry.

Zatímco první Ion byl nový a po slevě přišel s prodlouženou 5letou kompletní zárukou na 439 tisíc Kč, tak druhý, ojetý, stál díky hromadnému nákupu jen 280 tisíc (vše s DPH). V záruce má ještě baterii, že ani po 5 letech neklesne její kapacita pod 80%.

Elektromobily Peugeot iOn v autosalonu

Elektromobily Peugeot iOn v autosalonu
foto: archiv autora

A co měly oba vozy společného? Firmu ČEZ. Nový vůz byl jedním z jí už neodebraných kusů, který zůstal Peugeotu ČR – lidově řečeno – na krku. Proto taková sleva. V ceníku ho obvykle najdete za absolutně nelogických 700 tisíc. I novější elektrický Volkswagen e-Up! stojí „jen“ 630.

Dodnes má celoplošný bílozelený firemní polep, který jsem jen mírně změnil. Symboly baterek a se mi na něm stále líbí. Ten ojetý paradoxně používal ČEZ pro servisní služby v nedalekém Havířově. Do prodeje v pražském Peugeot Domanský ale šel už odstrojený v původní, bílé barvě.

elektromobil Peugeot iON v barvách ČEZ

Elektromobil Peugeot iOn v barvách ČEZ
foto: archiv autora

Důvod nákupu druhého elektromobilu byl jednoduchý. Taky jsem chtěl svůj malý městský elektromobil řídit. Dostal jsem se k němu jen občas, přes víkend. Nejenže se stal prvním vozidlem v rodině, jak nás, tehdy nevěřící Tomáše, poučovali zkušení elektromobilisté. Ale ukázala se být pravdou i druhá teze – elektromobil nesmíte nikdy půjčit ženě. Proč? Protože Vám ho už nevrátí a nebude chtít řídit nic jiného.

Peugeot iON elektromobil

foto: archiv autora

U nás to dopadlo přesně tak. Po roce jsme prodali manželčin benzínový Seat Ibiza a fungovali už jen v systému elektrický Peugeot iOn ona a benzínový Citroen Berlingo/elektrokolo Agogs SilveGo já. Manželka totiž změnila zaměstnavatele.

K dennímu používání elektromobilu tak kromě pohodlné jízdy bez hluku, zápachu či vibrací, jednoduchého ovládání a mrštnosti vozu, přibyl i důvod ekonomický – měla to prostě třikrát dále, než já.

seat ion berlingo

foto: archiv autora

I přes nízkou kapacitu baterie, pouhých 16 kWh, stále v pohodlném dojezdu. V létě nabíjí jen co 3 dny, v zimě – kvůli topení – každý druhý den. Doma v garáži, přes noc a nočním proudem. Při parkování se jen mrkne na ukazatel kapacity baterie a je-li potřeba, kabel pověšený na zdi zasune do vozu.

Díky běžným spínacím hodinám na jeho druhé straně se elektromobil mezi 22 a 6 hodinou pohodlně sám nabije do plna. Přitom ho nabíjíme jen k autu sériově dodávaným kabelem 230V 10A, tedy výkonem 2,3 kW. Za prvé to dělá baterce dobře, za druhé 8 hodin k nabití max. 16 kWh bohatě stačí.

Ráno žena kabel vysune z auta a jede. Dělá to tak, přestože po cestě míjí obě ostravské rychlonabíječky. Ale proč plýtvat časem a zajíždět k nim, když doma čeká zásuvka? Jedno plné nabití vyjde na pouhých 40,- Kč, přičemž elektromobil se správně nabíjí právě v době, kdy parkuje.

Rychlonabíječky ČEZ jsem naopak využíval hojně já. Dokázal jsem díky nim najet v průběhu dne 300 i více km. Přestože auto má v létě reálný dojezd okolo 136 km, v zimě něco přes stovku. Z papírových 150 km. Ale můžete se dostat v mrazivých dnech, s teplotami pod mínus deset a ježděním po dálnici, i na pouhých 80 km dojezdu.

Jde o koncepčně skoro 10 let starý elektromobil, topení je jeho slabá stránka, doslova žere baterku. Když si v počátku řekne o 5 kW a později o 3, je to poznat. V moderních elektromobilech s tepelnými čerpadly už topení (ani klimatizaci) na dojezdu skoro nepoznáte.

Rychlodobíjecí stanice u teplárny ČEZ ve Vítkovicích

Rychlodobíjecí stanice u teplárny ČEZ ve Vítkovicích
foto: archiv autora

Použitý minulý čas u rychlonabíjení je správně. Po trojnásobném zdražení měsíčního paušálu za přístupový čip k nabíječkám ČEZ jsem ho v prosinci 2016 vrátil. Nynější cena, blížící se 7 tisícům Kč, se mi pro těch pár nabíjení ročně nevyplatí. Navíc, kromě zmíněných dvou v Ostravě, mají další rychlonabíječky až ve Zlíně, Brně a Hradci Králové.

Pro malý městský elektromobil je to trochu z ruky. Lépe si nyní plánuji cesty, vyjíždím ráno plně nabitý a navíc nabíjím, kdykoliv parkuji kvůli nějakému jednání. Má to i osvětovou funkci. Druhá strana se ráda na elektromobil zajde podívat, sveze se a případně ho zkusí řídit.

Rychlodobíjení elektromobilů na Brněnském výstavišti

Rychlodobíjení elektromobilů na Brněnském výstavišti
foto: archiv autora

Že jsem se tím zbavil možnosti cestovat elektromobilem mimo město? Kdepak. Houstnoucí síť soukromých zásuvek i soukromých rychlonabíječek v síti evmapa.cz na Moravě a ve Slezsku je už dlouho jedinou možností zdejšího elektromobilního cestování.

Roste na strategických místech podél hlavních tahů. Je dobře ovladatelná a má mnohé vychytávky. Nebo už jste na dálku mobilem z Ostravy spustili kolegovi v nesnázích nabíječku v Olomouci? I tohle, včetně oznamování obsazenosti stanice, umí.

Musíme se spoléhat jen na soukromý byznys. Korporátní dinosauři už roky jen mluví a v podstatě nic moc nedělají. V dubnu 2016 jsem psal, že EON v rámci projektu FAST-E obdržel dotaci 36 milionů Kč. Hodlá tedy za cizí peníze budovat.

První vlaštovkou měly být rychlodobíjecí stojany na D1 u Humpolce v červnu 2016, což se skutečně stalo. Ovšem je duben 2017 a nic dalšího nepostavili. ČEZ obdržel dotaci o něco později a hodlal obsadit tah Brno – Ústí nad Labem. Nic nového nestojí. PRE se soustředí jen na Prahu. RWE, alias Innogy, nedělá nic.

Proč jsem si potom nepořídil větší elektromobil s lepším dojezdem? Nelze kázat vodu a pít víno. Když několik let lidem ukazujete, že mají dobře posoudit svoje dopravní potřeby a podle toho zvolit auto, nemůžete jednat jinak.

Nebudu si tedy, obrazně řečeno, kupovat dodávku jen proto, že jednou za rok pojedu na 14 dní do Chorvatska a musím tam dát potápěčskou výbavu, nafukovací člun s motorem a dva windsurfy. Když zbylých 50 týdnů jezdím denně +-40 km.

Dva elektromobily Peugeot iOn a Citroen Berlingo

Dva elektromobily Peugeot iOn a Citroen Berlingo
foto: archiv autora

Ano, pokud najezdíte 15 tis. km ročně, pak po odečtení dvoutýdenní dovolené skutečně najedete denně v průměru tak směšně málo. Na velkou cestu si můžete velký vůz půjčit. Ostatně, naše velké benzínové MPV Citroen Berlingo jelo od zmíněného května 2016 jen 3x. Vezlo náklady, které by se nám do Ionu rozměrově prostě nevešly.

Tedy vešly by se na něj, ale kupujte kvůli tomu drahou sestavu Thule na střechu Ionu, že? Protože jen tento výrobce, jednička v oboru, dodává zahrádku i na Peugeot Ion. Jinak jsme se vešli vždy, i se zavazadly. Včetně naší letní dovolené. Podle známých jsem musel být dobrý na počítačovou hru Tetris, když jsem do Ionu čtyřčlennou rodinu na 14 dní naskládal i se zavazadly.

Naložený elektromobil Peugeot iOn na dovolené

Naložený elektromobil Peugeot iOn na dovolené
foto: archiv autora

Zůstali jsme proto u malých městských aut. Až je ojezdíme, na trh mezitím přijdou modernější elektromobily. Za menší ceny, se silnými palubními nabíječkami i patřičně velkými baterkami. Pak budeme přemýšlet o změně.

Ceny nejbližších větších elektromobilů na českém trhu ale na jaře 2016 – Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf, BMW i3 či Kia Soul EV – byly vzhledem k jejich nepříliš většímu dojezdu a jen o něco vyššímu komfortu z hlediska poměru užitek/cena, příliš vysoké. I ojetiny stály dost. Navíc byly z prvních generací, bez vychytaných much.

Vyložený elektromobil Peugeot iOn na dovolené

Vyložený elektromobil Peugeot iOn na dovolené
foto: archiv autora

Letos, v roce 2017, to už vypadá lépe. Hodně do cen promlouvají nové modely, zvětšené kapacity baterií a dojezdy. Ale to já už mám najeto dalších 16 000 elektrických kilometrů a manželka 11 000 km. Řečeno čísly jsme oproti benzínovému Seatu či Citroenu, se spotřebou ve městě 8 L na 100 km a pouhých 30,- Kč za 1 litr benzínu, ušetřili v posledním roce jen za palivo 65 000,- Kč.

S ušetřenými 72 tisíci Kč z předchozích 2 let, kdy jsme měli jen 1 elektromobil a najeli s ním 30 tis. km, to dělá dohromady úsporu 137 tisíc Kč jen na benzínu. Prakticky polovinu pořizovací ceny ojetého Ionu.

Podobně jsme na tom i s garančními prohlídkami, které kvůli záruce absolvujeme ve značkovém servisu Peugeot Auto Tichý Ostrava-Vítkovice. Za 3 roky to bylo postupně poprvé 2 049,- Kč s DPH (kontrola vozu, mechaniky, trakční baterie a výměna pylového filtru ventilace kabiny vozu, který tvořil polovinu ceny prohlídky), podruhé 4 123,- Kč (dle servisní knížky nařízená výměna pylového filtru kabiny a brzdové kapaliny, materiál opět tvořil více než polovinu z celé částky) a potřetí letos 3 476,- Kč (opět výměna pylový filtr a k tomu litr oleje reduktoru elektromotoru).

Jen pro zajímavost, po 46 tis. km jsou přední brzdové desky na 70% a zadní brzdové obložení na 80% původního stavu. Příjemný důsledek brzdění rekuperací, kdy motorem zpátky nabíjíte baterie. Ve spalovacím autě si benzín, naftu ani plyn brzděním prostě nevyrobíte.

Srovnání Peugeot iOn a Peugeot 106

Srovnání Peugeot iOn a Peugeot 106
foto: archiv autora

A povinné ručení? Pro elektromobily rovněž vstřícné. Podle kubatury je elektromotor brán jako obsah 1 cm3. I díky členství v Asociaci pro elektromobilitu se platí ročně pouhá tisícovka. Letos 1 129,- Kč u České pojišťovny.

Nějaké další náklady? Ano, pravidelně auto necháváme mýt v myčce Globusu, obvykle to (bez pro elektromobily zapovězeného tlakového mytí podvozku) vyjde na 70,- Kč měsíčně. Výměna pneu (zimních za letní a naopak) vychází v Pneuservisu Ostrava-Třebovice včetně vyvážení kolem 400,- Kč.

Na zimních pneu jsem nešetřil a pořídil si kvalitu ContiWinterContact od Continentalu. U Ionu jde o atypické rozměry, čemuž odpovídají i ceny. Včetně sady plechových disků a montáže bratru za 16 tisíc. Ovšem déle mi vydrží, stále vypadají jako nové. Manželka na tom byla lépe, sada zimních pneu byla v ceně ojetiny. Dokoupila si k nim jen plechové disky.

Nelze opominout specifický elektromobilní náklad – silnější programovatelný nabíjecí kabel 230V rozsahu 6-16A, který vozím sebou. Sériově dodávaný 10A nám visí v garáži na už zmíněné dlouhé noční nabíjení. Silnější mi umožňuje nabít auto z nuly do plna z běžné zásuvky 230V 16A za 4,5 hodiny. Stál mne před lety u R-EVC 6,5 tisíce Kč.

Programování využiju v okamžiku, kdy neznám jištění nabíjecí zásuvky. Abych nevyhodil pojistky v objektu, mohu snížit nabíjecí výkon z 3,6 až na 1,3 kW. Párkrát se to hodilo, hlavně při nočním nabíjení v neznámém místě.

Máte k dispozici hodně času a tak není nutné nabíjet plným výkonem. Riziko vyhození pojistek a ranního zdržení s nenabitým autem je tak minimální. Většinou ale nabíjím naplno. Krátký půlhodinový oběd zvýší dojezd o 15 km. Pro představu Ostrava, třetí největší město v ČR, má na délku zhruba 20 km.

nabíjení elektromobilu Peugeot iOn

Nabíjení elektromobilu Peugeot iOn
foto: archiv autora

Drobnosti typu držák na mobil, smetáček na sníh či škrabka na led ani nepočítám, ty vozí každé auto bez ohledu na druh pohonu. A co mne stálo nabíjení, tedy palivo do vozu? Těžko říci. Zaleží na tom, kde či jak nabíjíte.

Někde zcela zdarma či v ceně parkovného (např. obchodní centra), jinde za desetníky (domácí FVE, dnes 0,51 Kč/kWh, za níž prodávám elektřinu do sítě), dále za koruny menší (noční proud sazba D27d Elektromobilita 2,50 Kč/kWh), koruny větší (denní proud 5,- Kč/kWh) nebo loni neomezeně za zmíněný paušál ČEZ (181,50 Kč měsíčně, dnes už bych platil 544,50 Kč).

Ještě bych zapomněl na PRE, paušál plus platby za minuty a kWh, tady jsem loni zaplatil jen paušál za přístupovou kartu (12,10 Kč měsíčně). Mají sice na Ostravsku 2 nabíječky, ale bohužel jen pomalé.

Docela dobře by se dala cena paliva odvodit u manželky. Pomineme-li její letní nabíjení z FVE o víkendech, pak 11 tisíc ujetých km při spotřebě 12 kWh/100 km znamená za necelý rok náklady 3 300,- Kč. Tedy 0,30 Kč / 1 km. Ve srovnání s palivem pro její bývalou Ibizu, 2,40 Kč / 1 km, 8x méně.

nabíjím výhradně zdarma. Minulý rok jsem ještě platil paušál a PRE. Ročně 2 178,- plus 145,20 = 2 323,20 Kč. V síti evmapa.cz stále mám zbytek z původního kreditu zdarma za služby testování nabíjecích stanic. Při mých 16 tis. km mne 1 km stál 15 haléřů. 16x méně, než u Citroenu Berlingo. Letos zaplatím ročně jen 145,20 Kč.

Kdo jezdí plně elektricky, jako my, ten nepotřebuje benzín, naftu, , , výměny oleje, katalyzátor, čerpadlo paliva, palivový filtr, vstřikovače, výfuk, klíč na svíčky, kanystr na benzín, vzduchový filtr, měření emisí, převodovku, startér, vodní čerpadlo, alternátor, válce, olejovou pumpu, motorový blok, setrvačník, výměnu brzdových destiček po 50 000 km, Saudskou Arábii, Exxon, Shell, Chevron, čerpací stanice, ropné vrty ani války o ropu. Tohle všechno v elektromobilu není a nemění se. (Zdroj: mynissanleaf.com)

auto elektromobil peugeot ion

foto: archiv autora

Současně si majitel elektromobilu obvykle užívá nejvyšší možné výbavy. V malém městském elektromobilu Peugeot Ion je automatická jednostupňová převodovka, klimatizace, 6x airbag, ABS, brzdový asistent EVO, stabilizace podvozku ESP, protiprokluzový systém kol ASR, posilovač řízení, litá alu kola, palubní počítač, nastavitelný volant, deaktivace airbagu spolujezdce, elektricky ovládaná okna všech dveří s možností blokace od řidiče, elektricky ovládaná a sklopná vyhřívaná zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, imobilizér, výškově nastavitelné a vyhřívané sedadlo řidiče, autorádio s CD přehrávačem, USB vstupem a zabudovaným Bluetooth handsfree a dělená zadní sedadla 50/50 s nezávisle polohovatelnými opěradly sklopná do rovné plochy se zavazadlovým prostorem.

Také přední a zadní mlhová světla, automatické rozsvěcování potkávacích světel, automatická denní světla, zadní světla v úrovni oči řidiče za vámi, plynulá regulace rychlosti stěračů či bezpečnostní úchyty dětské sedačky ISOFIX.

A bonus na závěr – elektromobil může sloužit jako baterie pro dům. Přebytky z fotovoltaické elektrárny se může po příjezdu nabíjet a později v noci elektřinu dodávat do domu. S Nissanem Leaf to už v Británii v rámci konceptu Vehicle to home dělají. U nás to zkouší s některými firmami Fakulta elektro VŠB-Technické univerzity Ostrava.

Nissan Leaf už přesvědčili, aby se choval jako baterka. Půjčujeme fakultě k výzkumu i naše Iony, ale ty zatím odolávají. Ukládat samozřejmě umí, dávat nazpět se zatím vzpírají. Ale není všem dnům konec. A co vy, už jezdíte elektromobilem?

vlastní

79 Comments on “Jak žije elektromobilní rodina z Ostravy: tři roky s elektromobily Peugeot iOn”

  1. Bohužel,ropu potřebuje i elektromobil,není totiž vyrobený
    Bohužel,ropu potřebuje i elektromobil,není totiž vyrobený ani ze spadaného listí,ani z hlíny,navrch potřebuje právě to lithium,ale tak malinko a tak nesmyslně předražené,jako jsou předražené všechny elektromobily,které nemají ty díly o kterých píšete.Přesto všechno,nikoliv z ekologického ale z ekonomického důvodu jsem si pořídil ojetý elektromobil a opravdu,je to silně návykové.
    facebook elektromobil pro zabavu

  2. Diky za entuziasticky clanek. Licite elektromobil, jako uzasny
    Diky za entuziasticky clanek. Licite elektromobil, jako uzasny vynalez, setrici penize, ktery by mel kazdy mit. Ve chvili, kdy vlastnite dum+solarni strechu+dojizdite denne max desitky km, pak ma elektromobil velky smysl. Nejdriv to chce ale ten dum, parkovaci misto pro dobijeni az pak samotny elektromobil.
    Ja ziju s pritelkyni v pronajatem byte v centru Brna, pracuju 5 min. chuze od bytu, po meste chodim pesky. Auto potrebuju 2x za tyden, kdyz opoustim na vikend Brno. Je to 140-180km tam a stejnou cestu nazpet. Nabijet bych mohl jen u komercnich subjektu. V teto konstelaci by porizeni iOn/C-zero/i-miev byl nesmysl. Dal bych za nej ctvrt milionu a musel cestou 1-2x dobijet elektrinou z rychlych DC stanice za 10kc/kWh (z cehoz bych 1/3 v zime protopil).
    Aktualne mam tedy octavii 1.9tdi, se spotrebou kolem 4-5litru.
    Moc rad bych si koupil elektromobil, dum a elektrarnu, ale asi jako vetsina lidi na to (zatim) proste nemam. Vsechno, co pisete je pekne, hezky se to cte, ale zatim je to velmi drahe.

    1. Jsem rád, že se Vám článek líbil. On sice možná
      Jsem rád, že se Vám článek líbil. On sice možná vypadá entuziasticky, ale popisuje jen naši denní realitu.
      Vaše situace je zjevně jiná, ale pro ty 2 cesty by snad neměl být problém si v Brně v emuj.cz pronajmout Leafa s větší baterkou. Ale to samozřejmě jen v případě, že máte v cíli kde nabíjet na cestu zpět.
      Pokud si ale myslíte, že dům, FVE a elektromobil byly otázkou lusknutí prstu, zklamu Vás. Dům je z roku 2000, stavěný od 1999, připravovaný 2 roky předtím, pozemek se hledal od 1995, úvěry se splácely do 2005. Elektrárna je z 2009 a z poloviny z úvěru, který se splácel 2 roky. O elektromobilu jsem uvažoval od 2012, jen díky náhodě a členství v tehdy občanském sdružení Elektromobily jsem se k nabídce dostal ve 2014. Hezky se to čte, to máte pravdu, ale stálo to hodně let a úsilí.

        1. Jezdim Ionem 12 mesicu a jsem naprosto spokojen. Akorat to
          Jezdim Ionem 12 mesicu a jsem naprosto spokojen. Akorat to topeni odflakli. Topny element je pod autem a neni vubec tepelne izolovany. Vetsina tepla se tim ztrati. reseni je zaizolovat cely topny okruh, nebo namontovat nezavisle topeni na benzin. Existuje nekolik navodu na youtube.
          Co se tyce tahani prazdneho Ionu, tak nevidim zadny rozdil mezi obycejnou rekuperaci a tazenim. Samozrejme ze baterka 12V musi byt nabita a trakcni by nemela byt uplne prazdna a EV musi byt „nastartovane“. Nejrychlejsi nouzove nabiti je skutecne takove, ze tahate Iona na lane nejakych par km s rekuperaci a baterka bude nabita na dalsich par km. V manualu je tazeni u EV zakazane, protoze nelze vyloucit blbost uzivatele. Take se musi vedet, ze plne nabite EV neni schopne brzdit pomoci rekuperace. Ta energie proste nema kam jit. V nouzi je dobre pustit topeni na max. Priklad:bydlite na kopci a mate nabito na 100%. Prvnich pak set metru musite brzdit jen klasickou brzdou.

  3. „V moderních elektromobilech s tepelnými čerpadly už
    „V moderních elektromobilech s tepelnými čerpadly už topení (ani klimatizaci) na dojezdu skoro nepoznáte.“ – No to byste se divil. Sice třeba i3 výborně topí a prakticky ihned po nastartování, máte tam TČ, ale prakticky nic neušetříte, protože to topí normálně. Je to spíše o tom, že příkon topení je +- stejný, ale aspoň to topí pořádně.

    U i3, z teď obvyklých 200 km, jsem se dokázal dostat klidně až na 130 km dojezdu. Tepelné čerpadlo má příkon 2 kW s 5kW výstupního tepla a k tomu ještě 3 přímotopy s příkony 0,75 kW, 1,5 kW a 2,25 kW.
    Takže když jsem ve velkých mrazech měl přes den hodně jízd a interiér se vždy naplno rozhicovával, tak to topí v průměru kolem 2,5-3 kWh. Odpovídá to (mé obvyklé tuhé zimní) spotřebě kolem 23 kWh/100km, průměrné rychlosti 30-33km/h po městě, takže z těch 23 kWh je to kolem 7-9 kWh jen na topení za ty 3 hodiny, co ujedu těch 100km.

    1. Je fakt, že jsem při testech většinou topil jen na
      Je fakt, že jsem při testech většinou topil jen na dlouhých jízdách a zdržování teploty v kabině pro TČ asi problém nebyl. Z Ionu mám odpozorováno, že pojížďky a neustálé větrání interiéru znamená těch 5 kW výkonu topení neustále, což 16 kWh baterii řádně odlehčí.

      1. První návod dost šílenej, ale druhým jsem se nechal
        První návod dost šílenej, ale druhým jsem se nechal inspirovat, pozor u evropský verze není v nárazníku tolik místa jsou tam absorbery nárazu,ale mezi ně přímo za SPZ se vejde teplovodní webasto thermotop E . To znamená že to topí a fouká na sklo normálním originálním systémem. Původní elektrický tam taky je a funguje i dokonce současně když je třeba rychle odmrazit okno.

        Když bude mít někdo zájem rád poradím jak na to . Zástavba je na 99% vratná a bez zásahu do původní elektroinstalace.

        Pro šetřílky spotřeba nafty je po městě 1 litr/100Km na „dálku“ 1 litr/200 Km za zimu jsem najel za prosinec až březen 6500 Km a
        spálil tak 20-25 litrů nafty a to že zima byla krutá . Cenově to vyjde zhruba stejně jako topit elektřinou prohnanou přes baterie.

        Co se týká potřeby elektriky tak hodina topení vezme max .1 Km dojezdu.

        1. To jsem rád, že Vám slouží. My máme v druhém Ionu taky
          To jsem rád, že Vám slouží. My máme v druhém Ionu taky webasto, ČEZ si ho tam objednal, když to auto jezdilo z pohledu Pražáka na Sibiři (Havířov). Aby vůbec v zimě někam dojelo.
          Máme s ním ale samé potíže, teče z toho nafta, která prostě po zastavení leze ven přepadovou trubkou. Dokonce žena kvůli toho neprošla technickou, našli ji špinavý celý zadek dole a nápravy od nafty. V elektromobilu. Museli jsme to umýt a jet tam znovu. Jak se to naftě podaří netuší ani servis, co to tam montoval.
          Ale nepojedu kvůli tomu s Ionem z Ostravy zpátky do Prahy, aby si to chlapci mohli okouknout. Prostě na to kašleme a topíme elektricky. I tak se nám stalo, že po dojetí do garáže auto po pár hodinách zase nějakou naftu vypustilo. Asi rekuperace (ironie).

          1. Asi máte smůlu ,ale servis na ty topení je v každým
            Asi máte smůlu ,ale servis na ty topení je v každým větším městě, nebo tam dát nové. Těch topení jezdí ve světě miliony a bez problému. Dávají se do nových vozů občas o tom ani řidič neví že tam je na příhřev protože nové zejména naftové motory mají tak málo tepla že to tam musí mít.

            Je pravda že bydlet tam kde vy tak asi taky nezávislé topení neřeším. Já to auto provozuji Jizerky Krkonoše celoročně.

            1. Vypravil jsem se do místního servisu a chlapi o tom
              Vypravil jsem se do místního servisu a chlapi o tom věděli, taky věděli kdo to dělal a znají se s nimi, ale netušili, jak je to vlastně celé zapojené. Protože Ionů s webastem jezdí naprosté minimum a všechny pro ČEZ dělal jen ten pražský servis. Museli de facto od počátku vymyslet, jak to tam napasovat (roky 2012-2014). Takže to nějak zbastlili. Když Ostrava nic nenašla a nevěděla co s tím, tak jsem řešil Prahu, ale ta z toho byla taky vedle a nakonec poradila jedině dojet k nim a nechat to tam kluky proklepnout fyzicky. Tak možná někdy, až budu mít cestu kolem.

                1. Mohli, ale nezjistili. Navíc ty situace, kdy se tak děje
                  Mohli, ale nezjistili. Navíc ty situace, kdy se tak děje jsou šíleně rozdílné. Jednou je to v horku, podruhé v zimě, jednou v garáži po dojezdu, podruhé až k ráno po delším stání, pak třeba louže na parkovišti, jindy jsme to cítili uvnitř auta při delším stání v koloně na křižovatce, takže asi ukapávalo……..

  4. Pane Radovane, moc děkuji za tento článek. Ačkoli e-auto
    Pane Radovane, moc děkuji za tento článek. Ačkoli e-auto nevlastním, podařilo se půjčenými elektromobily najet za necelý rok více než 10 tis. km. Vše, co píšete, jen potvrzuji. Smartem za noc ujedu klidně 500 km (dojezd cca 110 km; 17,6 kWh baterie), Nisannem Leaf během 14 dnů 4.600 km po ČR. Stačí mít s sebou správné kabely, redukce, přenosný wallbox. Tímto děkuji Nissan ČR, E.ON, ČEZ, Pemm Brno, BMW, … Ty vykulené oči lidí, co to řídí prvně v životě! Krásná práce!

    1. Rádo se stalo, kdo se neprojel a neřídil, ten zpravidla
      Rádo se stalo, kdo se neprojel a neřídil, ten zpravidla nadšení pro elektromobil nemůže pochopit. Jen u nás už je to normálka a běžný provoz. Spíše trpíme znechucením, když musíme do spalováku (s někým jiným jeho autem nebo spalovací MHD) 🙂

    1. Má to v crash testech 4* z 5 (mj.6 airbagů), jinak je to
      Má to v crash testech 4* z 5 (mj.6 airbagů), jinak je to jako každé jiné malé auto do města (Škoda Citigo, Smart, Opel Corsa……).
      Mnoha nehodám kvůli povrchu vozovky jsem díky Ionu unikl (má spoustu elektronických systémů) a také ujel, stejně jako žena, mnoha trotlům, co mne chtěli zabít (nadání přednosti v jízdě, změny pruhů, náhlé vybočení atp.). Stačilo jen šlápnout na pedál a bylo to – díky zrychlení elektromobilu.

      1. Je to pěkný článek, jenže problém je v tom ,že mně
        Je to pěkný článek, jenže problém je v tom ,že mně ani většině lidí auto s dojezdem pod 300-400km prostě nevyhovuje. Auto , které ujede 80 km za 280 000 je mi k ničemu, když na to mohu mít fabii za 50 . jako druhé auto do rodiny.
        Pak potřebuji auto velikosti Octávie na delší trasy, dovolenou, tahání přívěsu – nic takového el. mobil nenabízí a pokud se tomu něco blíží, pak za cenu, že se mi to nevrátí proti ojetině typu Octávie, ani v dalším životě. Chápu nadšení Pana Radovana , ale racionální to není.

        1. Dejte tomu čas Josefe. Tesla Model X už má i tažné,
          Dejte tomu čas Josefe. Tesla Model X už má i tažné, časem elektromobil tohle všechno nabídne. Když srovnáte mého vývojově 10 let starého Iona s nejnovějším Ioniqem, je ten pokrok vidět hned. Spalovací auta jsou tu v běžném provozu a vývoji přes 100 let, tak si počkejme na auto velikosti Octávie na delší trasy, dovolenou, tahání přívěsu. Ojetinu typu Octávie taky nemůžete chtít, když se mnoho těchto aut vyrábí jen pár let. A už vůbec ne s Fábií za 50 tisíc, jejíž už třetí generace je na trhu od ledna 2015.
          Pro mne to už racionální je, pro naše potřeby to postačuje. Věřím, že současné moderní elektriky (bez Tesly) by stačili i většině lidí. Protože ta většina nejezdí 300-400 km, to je vzdálenost Ostrava-Praha nebo Ostrava-Ústí n.L., prakticky přes celou republiku. Nebo jako kdyby jste denně jezdil Ostrava-Brno a zpět na 1 zátah.
          Když vydělíte obvyklých ročních 15 tis. km českého motoristy 250 pracovními dny, jste na 60 km denně. Když 365 dny, pak na 41 km. To druhé už je spíše na elektrokolo, než na auto. Nebo na fungující MHD.

            1. V tom je ten problém.Ironie.Výmluva.Auto stojí denně 23
              V tom je ten problém.Ironie.Výmluva.Auto stojí denně 23 hodin a 45 minut bez užitku,ale všichni potřebují najednou ujet 300-400 km tahem.Svým autem jsem jen jednou za dobu co ho mám ujel asi 600 km tahem na dovču,delší trasu jsem jel jen vypůjčenou dodávkou s vlekem a to za 24 hodin 1200 km právě pro ten můj elektromobil a od té doby stojí rodinný kombík na zahradě pod přístřeškem.Občas se s ním jezdí do stavebnin,ale taky by se to bez toho obešlo.

      1. Zatim nastesti jen drobnosti.
        Nejvice me vypekl v patek

        Zatim nastesti jen drobnosti.
        Nejvice me vypekl v patek odpoledne v Praze nefunkcni cip od Cezu, ktery mel dle slov pani se, kterou jsem tyden pred tim sepisoval smlouvu fungovat jeste tyz den.
        Na lince Cezu mi dali mobil na nekoho kdo to mel vyresit. Nejprve nebral telefon, po cca hodine ho sice vzal, ale veta, ze to do pondelka zprovozni nebyla prilis uklidnujici. Po nalehani slibil, ze to snad udelaji do vecera, ze posle sms. Sms sice neprisla, nicmene na druhy den uz fungoval.

        V te slamastice pak nepridala ani zkusenost, ze ne vsemu se da verit, kdyz jsem podle mapy Hybridu dojel na nabijecku PRE Na Hroude 4, s udajne Chademo konektorem, takze jsem ocekaval rychlonabijecku, cekal na me na miste jen stojan se zasuvkou 220V pro kola a TYP2 zasuvkou podle cedulky s max 22kWh. Navic v parciku docela daleko od mozneho parkovani. Ani v garazich PRE o jine rychlejsi nabijecce nevedeli, takze me zachranila az nabijecka Evmapy v Kolbenove 15, kde to sice nabijelo jen 36kWh, ale lepsi nez palubni nabijecka 17kWh.

        Co se auta tyka tak na nefunkcni ostrikovace mi po telefonu v servisu Tesla poradili at sundam plastovy podbeh u praveho predniho kola, ze tam je treba neco udelat. Ze se to stava casto. Neco udelat bylo upravit skripnutou hadicku od cerpadelka aby uz nebyla skripnuta…

        A pak uz jen bezne veci jako naucit se odhadovat o kolik na kolika kilometrech pri jake jizde se rozejde ma realna spotreba s tou optimistickou na palubnim systemu a tedy jestli opravdu dojedu do cile s temi 6% v baterce a nebo -4%.

                1. Na ChageMap.com to podle fotek vypadá, že DC nabíječka je
                  Na ChageMap.com to podle fotek vypadá, že DC nabíječka je v
                  podzemním parkovišti

                  Měl by se najít někdo místní, kdo ty záznamy bude spravovat a aktualizovat.

        1. Ahoj a vítej ! Přijdou horší ,,porodní bolesti,, a
          Ahoj a vítej ! Přijdou horší ,,porodní bolesti,, a nejhorší budou v zahraničí. Já hledal ve Francii nabíječku 2 hodiny, nachodil jsem pěšky 5 kilometrů a nabíječku nenašel, pak mne černoch v nákupním centru zavedl k obrovské plechovce co nabíjela všechno možné (telefony atd.) jen né auta. Podle aplikace byla ale skutečně nebyla a to se mi podle PlugShare stalo vícekrát. Mám pocit, že se tím antielektromobilisti dobře baví a klikrát jsem hledáním nabíječky projezdil poslední zbytky energie….

          1. Diky
            Tak to muselo byt vesele.
            Do zahranici jsem se zatim

            Diky

            Tak to muselo byt vesele.

            Do zahranici jsem se zatim vybavil cipem od Newmotion a Plug surfing. Doufam v to, ze kdyz jsou tam prevazne zpoplatnene nabijecky, tak to snad bude pravda. Navic v jejich aplikacich byvaji i fotky. Sam uz jsem jich tam par nahral behem zimnich dovolenych jeste se spalovakem.

            Jinak kolega o vikendu nabijel nekde ve Svicarsku podle Plugshare dokonce zdarma.

            Zatim jsem si na letosni dovolene zabookoval vzdy hotely/kemp kde jsem si predem emailem domluvil nabijeni pres noc alespon z obycejne zasuvky. Tak snad to klapne.

            1. jjj souhlas. Švícarsko je elektromobilitě země
              jjj souhlas. Švícarsko je elektromobilitě země zaslíbená a 99% nabíječek je skutečně zadarmo. Tam kde je za peníze se jednoduše zaplatí naskenováním QR kódu a peníze si to strhne z platební karty.
              PlugShare ve švajcu nemá chyby, mám projetu většinu země.

              Jinak já s New motion nemám dobré zkušenosti ! Ve Švícarsku není potřeba, ale ve Francii, Irsku, Severním Irsku, Anglii a Begii jsem v létě 2016 nenašel ani jedinnou nabíječku kde by karta fungovala, taktéž Plug surfing.

              Německu The New Motion funguje jen někde, ale Plug surfing de facto v celém Německu, ale v N je dostatek nabíječek zadarmo.

              🙂 cestování zdar 🙂

    1. Takže palivo 0,45 Kč / 1 km, na to, že nejde o
      Takže palivo 0,45 Kč / 1 km, na to, že nejde o zvýhodněnou sazbu, krásné. K tomu všechny další plusy elektromobility.
      Jinak pokud u Vás třetí auto v rodině najede ročně 20, kolik najedou ta první 2? Nebylo by od věci je také vyměnit?

      1. Moc super článek, který dokazuje že to jde a v pohodě.
        Moc super článek, který dokazuje že to jde a v pohodě. Tento článek měl číst Váš primátor, který uvedl, že moc elektromobilů pro městskou policii kupovat nebude pro jejich malý dojezd. Což vzhledem k nájezdu služebních vozů(vlastní zkušenost) zní jako výsměch ignorující realitu. Stejně jako Vy jsem přemýšlel jak vyřešit rodinou elektromobilitu, protože stejně jako u Vás mi manželka už Citroen c-zero moc půjčovat nechtěla(2 roky=celkem 40.000 km.). Od dubna jsem to vyřešil pořízením Ioniqu na operativní leasing. Nyní budeme stavět FVE pravděpodobně za peníze z prodeje posledního spalováku v rodině.

        1. Děkuji. Náš pan primátor žije v divných bludech,
          Děkuji. Náš pan primátor žije v divných bludech, bohužel, a to jsme s ním za poslední 2 roky několikráte osobně probírali. Ale není sám. Nový náměstek hejtmana pro dopravu také horuje pro vodík a podobné věci. Holt předsudky.
          Vidím, že nakolik je elektromobilita individuální, v mnoha věcech se naopak shodneme a vývoj jde stejným směrem. Další FVE a baterie jsou v plánu, spalovák snad půjde na car sharing.

        1. Zarucni oprava? Jak se k tomu postavili?
          Na takove veci je u

          Zarucni oprava? Jak se k tomu postavili?
          Na takove veci je u trojcat Ion/C-Zero/i-Miev Aplikace CANIon. Meri kazdy clanek a vsechny dulezite elektricke parametry. Online pri jizde i v klidu. Pro Anroid i IOS.
          Podobna aplikace je LeafSpy pro Nissan Leaf.

  5. Zajímalo by mne, jestli už někdo zkoušel nahradit
    Zajímalo by mne, jestli už někdo zkoušel nahradit původní články novějšími s větší kapacitou nebo vyrobit nějaké bateriový range extender. Na foto z jakési akce jsem viděl iOn, který měl ve spodní části kufru narovnané nějaké dodatečné články, ale nepodařilo se mi k tomu nic dohledat.

    1. Take jsem pokukoval o pridavne baterii apod. Pak jsem videl
      Take jsem pokukoval o pridavne baterii apod. Pak jsem videl fotky vyhoreleho Leafu kde si majitel vyrobil vlastni booster. Casem oxidovaly kontakty na baterce a BMS na boosteru nejak nevypinal a buuuuum. Od te doby nic nevymyslim.
      Take jsem si rikal, proc je topeni umistene pod autem a ne v kabine. Ono je to z bezpecnostnich duvodu, protoze 320VDC by v kabine a pri nehode mohlo zabit posadku, zachranare a v garazi i kutily.

  6. Máme to doma úplně stejně – 2 elektromobily, jen naopak
    Máme to doma úplně stejně – 2 elektromobily, jen naopak vůbec nevyužíváme předraženou službu od evmapy, ale čip od čezu funguje bezvadně a již jsme s ním za 4 roky používání najeli celkem 200 tis km čistě na elektřinu.

    1. Je na elektromobilitě super i to, jak dokáže být hodně
      Je na elektromobilitě super i to, jak dokáže být hodně individuální. Já třeba, když se koukám na mapu nabíječek ČEZu, tak bydlet někde Mělník, Litoměřice a okolí, kde je na každou stranu rychlonabíječek jak psů, tak si čip ČEZu nechám. Ale u nás v Ostravě……

      1. Diky za super clanek hodne informaci!
        Ja na tom jsem z

        Diky za super clanek hodne informaci!
        Ja na tom jsem z hlediska nabijecek skvele v mlade boleslavi mam kazdym smerem nabijecku i u nas takze by nevadilo ze bydlim v panelaku ikdyz v baraku bych mel take moznost nabijet.Jinak bych si byl schopnej zaridit nabijeni u panelaku.
        Dojezd by mi stacil egolf i leaf a i3 24kwh jezdim praha jicin melnik liberec praha a jinak couracky klasika.
        Ta nabijecka v liberci bylo posledni hluche misto.
        Budu mit ted pujceneho na mesic egolfa tak poreferuji a budou i videa na youtube.
        Zajimave moc lidi nedela videa o svych EV.
        Hezky den.

        1. Rádo se stalo, jak vidno, Vy jste doslova v centru
          Rádo se stalo, jak vidno, Vy jste doslova v centru elektromobilního ráje. Čechy směrem na sever a severozápad od Prahy jsou opravdu dobře pokryté a je to prakticky jediné místo v ČR, kde se ČEZu podařilo udělat síť rychlonabíječek. 9 je jich na tomto území a 8 Praha a blízké okolí. Oproti 5 na celé Moravě a 0 ve Slezsku fakt paráda. Přeju příjemné testování elektromobilů a těším se na videa.

    2. Zřejmě budete z ČEZu. Kdyby ČEZ účtoval tak jako PRE (za
      Zřejmě budete z ČEZu. Kdyby ČEZ účtoval tak jako PRE (za kWh) asi by nikdo čip nevracel. Když máte k nejbližší nabíječce ČEZu 32 km a ještě „pomalé“ tak se nemůžete divit, že za takový paušál bych se musel cítit jako blb, který sponzoruje takové jako vy. EV mapa není možná zázrak, ale když ji zrovna nepotřebuji tak mne to nic nestojí. ČEZ mě tuto možnost nedává.
      Takže kromě vráceného čipu (byl pro mne drahý i za 180) jsem změnil i dodavatele elektřiny (kterou i topím). „Uspořené peníze“ za paušál investuji do nafty na delší cesty.
      Mám z toho opravdu hezký pocit jak se ČEZ snaží udělat něco pro rozšíření EV.
      Panu Radovanovi fandím v jeho „boji“ a děkuji za pěkný článek.

      1. Zřejmě od čezu nejsem, pouze auto používám každý den a
        Zřejmě od čezu nejsem, pouze auto používám každý den a najíždíme oba s přítelkyní kolem 4 – 5 tis km měsíčně dohromady. Nevím odkud jste Vy, co máte za auto a jak často ho vůbec používáte ? Jezdím s autem po celé republice. Bydlíme kousek za Prahou a pravidelně jezdím do měst jako Plzeň, ústí nad Labem, Hradec Králové, Brno, Tábor, Liberec, Dráždany, Norimberk a kdybych se spoléhal na EV Mapu, tak se nikam nedostanu a budu muset používat naftu nebo benzín, ale právě díky čezu nemusím, ale na druhou stranu Vás chápu, že když vyrazíte 1 měsíčně do terénu, tak se Vám to nevyplatí, o tom žádná, jen Vám chci nastínit pohled z druhé strany.

        1. Mne nadzvedlo Vaše nadšení z ČEZu.
          Bydlím v Praze a

          Mne nadzvedlo Vaše nadšení z ČEZu.
          Bydlím v Praze a dobíjím v pohodlí vlastní garáže. Většinu času trávím asi 65 km od Prahy a i tam dobíjím za své. Jezdím denně a mám zhruba stejný nájezd na jedno auto, jako vy. Určitě budete se mnou souhlasit, že si nebudu komplikovat život zbytečným dojížděním (abych využil paušálu ČEZu) k nabíječkám. Byla by to ztráta času a určitě bych najel zbytečně o cca 1000 km více. Neschopnost ČEZu, dát možnost dobíjet za úhradu i občasným uživatelům (libovolným způsobem) povede pouze k tomu, že ten paušál budou zvedat zase aby se dostali na své, a ubudou další klienti. Bude to obdoba „vodné stočné“.
          EVmapa opravdu není zázrak, ale v zoufalství se dá požít. Možná přijdou na to, že cenu mnohde přepískli a polepší se. Takže i tady občas radši vyjedu se SUPem. Chovat se za každou cenu ekologicky odmítám. Jinak souhlasím, že pro váš případ je to výhodné, zatím. Mějte se hezky.

          1. Děkuji za Vaši odpověď. I když nám jezdí v naší
            Děkuji za Vaši odpověď. I když nám jezdí v naší republice zhruba 1000 čistých elektromobilů, tak jsou potřeby jednotlivých uživatelů mnohdy velmi rozdílné. Chápu, že názory jsou různorodé. Mám též možnost nabíjet z vlastní garáže s noční sazbou cca 2 Kč/kWh , ale vzhledem k tomu, že přítekyně má poblíž své práce nabíjecí stojany a já též, tak nás to časově nijak neobtěžuje, ani nemáme potřebu používat v Praze rychlonabíječky, pouze je používám na dálkových trasách. Mějte se též fajn a přeji mnoho dalších elektrických km.

Napsat komentář