Středoškolský závod RC modelů s vodíkovým pohonem se pojede v areálu technických univerzit

Třetí ročník soutěže Hydrogen Horizon Automotive Challenge (H2AC) se blíží do finále. Dvacet zúčastněných týmů středoškolských studentů se 8. dubna utká v šestihodinovém vytrvalostním závodě dálkově ovládaných modelů aut s hybridním vodíkovým pohonem, který se letos odehraje v prestižním vysokoškolském prostředí.

Závod představuje vyvrcholení programu Horizon Educational Group, jehož smyslem je přiblížit středoškolským studentům STEM obory (Science, Technology, Engineering, Mathematics) a nadchnout je pro technologie obnovitelných zdrojů energie.
foto: H2AC

Studenti se s pomocí Horizon Energy Boxu seznamují s obnovitelnými zdroji energie a teoretické znalosti pak použijí při sestavení dálkově ovládaného závodního auta, poháněného vodíkovými palivovými články. Pedagogové získávají speciálně vytvořené studijní plány pro použití v hodinách chemie i fyziky. Efekt programu H2AC je tedy dlouhodobý.

„Vzdělávání ve vědních oborech se do budoucna neobejde bez praktické výuky postavené na řešení konkrétních problémů,“ je přesvědčen Timo Lukkarinen, generální ředitel Horizon Educational.

A souhlasí s ním i Mojmír Kašprišin, člen představenstva Moravia Steel, která je i letos hlavním partnerem projektu: „H2AC vnímám jako smysluplný program, který studentům umožňuje zábavným způsobem získat poznatky a hlavně praktické zkušenosti, jež jim pak pomohou lépe se prosadit v oboru.“

O renomé H2AC vypovídá kromě zvyšujícího se zájmu škol také přemístění finále závodu ze středoškolského prostředí do Kampusu Dejvice, kde studenti v rámci doprovodného programu (interaktivní přednášky, ukázky a diskuse s VŠ studenty) poznají akademické prostředí prestižní technické univerzity, v Praze.

„Jsem nadšený z toho, že se akce přesunula do areálu ČVUT v Praze. Líbí se mi prolnutí středoškolských studentů s akademickým prostředím. Tyto dvě skupiny se vzájemně inspirují. Vnímám tuto akci jako praktickou motivaci studentů ke studiu. Zde reálně vidí výsledky svého studia a práce“ říká děkan Fakulty strojní, ČVUT v Praze, Prof. Ing. Michael Valášek, DrSc.

auta na vodík závody modelů soutěž

I letošní vítěz českého finále H2AC pojede reprezentovat ČR na mezinárodním klání a pokusí se tak navázat na loňský úspěch týmu Škoda Auto. Ten v závodu 24 hodin St. Jo ve Francii skončil v konkurenci 26 týmů na skvělém druhém místě.

Martin Slabihoudek, ředitel Škoda Auto Středního odborného učiliště strojírenského vítá především neocenitelné zkušenosti, které studenti účastí v projektu získali a zužitkují je při studiu i v profesi. A jak dodává: „I v tomto roce strávili naši žáci stovky hodin stavbou dvou nových soutěžních modelů a tak pevně věřím, že se nám podaří navázat na loňský úspěch.“

tisková zpráva

6 Comments on “Středoškolský závod RC modelů s vodíkovým pohonem se pojede v areálu technických univerzit”

  1. Vážení, jsou to modely v měřítku 1/10 s pohonem na NiMH
    Vážení, jsou to modely v měřítku 1/10 s pohonem na NiMH akumulátor 7,2 V 3,6 Ah se standardním DC motorem velikosti 500-550. Úkolem je mimo mnoha dalších úkolů kolem výroby elektrické energie, upravit model dle pravidel daných pořadatelem (podvozek, nápravy, převody, karoserie atd) a instalovat cca 20-30 W vodíkový palivový článek s řídící elektronikou. Ten předpokládám dobíjí, či případně přidává energii akumulátoru. Proto hybridní. Vzhledem k tomu, že je to model, nedosáhne to parametrů skutečného auta, které dnes dokáže ujet až 800- na nádrž. U modelu jsou dvě metalhydridové nádrže po 10 litrech vodíku, který se naváže pod tlakem 30 kPa na houbu v nádrži. Ten si musíte na závod naplnit z vyvíječe a máte k dispozici celkem 20 ks nádrží a 4 ks akumulátorů. Jede se 6 hodin. Kdo neumí jezdit, končí nejpozději v půli závodu, pokud se mu nerozpadne model, protože to je zároveň trochu demoliční derby, když někteří studenti řídí takový model prvně v životě a trénují cca měsíc před závodem. My jsme dosáhli až dvou hodin na jeden akumulátor a 4 nádrže. Článek dokáže prodloužit chod motoru na téměř dvojnásobek, možná i déle. Druhá věc je, že oproti neosazenému modelu je to jen o cca polovinu. Model ztěžknul z cca 1,5 kg na necelých 2,5. Nebýt vadné součástky a zazmatkování člena týmu, brali jsme minimálně stříbro. Vítěz ujel cca 740 kol o délce odhadem cca 140-160 m.

Napsat komentář