Peter Carlsson pracoval v letech 2011-2015 v Tesla jako vice-prezident dodavatelského řetězce. Nasbírané know-how teď hodlá zúročit ve své vlastní firmě Northvolt.
foto: Tesla
Nový švédský podnik Northvolt založili Peter Carlsson a Paolo Cerruti, jeho bývalý kolega z Tesly, asi rok po odchodu z Tesly. Zainvestoval je švédský kapitál. A jejich plány nejsou vůbec skromné.
Carlsson & spol. totiž plánují postavit svou vlastní obdobu gigatovárny Tesla, a to buď ve Švédsku (vzhledem k cenám práce ale pochybujeme) nebo ve Finsku (schůdnější, ale přeci jen je to pořád Skandinávie). Ambiciózní cíl je o to zajímavější, že plánují stlačit cenu baterií pod $100/kWh.
NEPŘEHLÉDNĚTE Nahlédněte do gigatovárny Tesla v Nevadě
Své plány aktuálně Northvolt prezentoval na tiskové konferenci ve Stockholmu. Pánové věří, že letos se jim podaří získat důvěru ve velkolepý projekt a brzy i kopnout do země.
Odhadované náklady jsou 40 mld. švédských korun (v přepočtu asi $4,25 mld. = asi 110 mld. Kč) ve čtyřech vlnách. Do roku 2023 má být továrna schopna vyrábět 32 GWh baterií. Pro srovnání, gigatovárna Tesla počítá s 50 GWh a výhledově až 150 GWh.
Švédská energetická agentura zatím do Northvoltu vložila 4 miliony eur. Dalším investorem na například švédský energetický kolos Vattenfall.
Odvážný nápad celkově vůbec nezní špatně ani bláhově. Baterie budou potřeba na všech kontinentech, včetně Evropy. Výroba baterií se už dnes profiluje jako jedno z nových klíčových průmyslových odvětí.
Výhodnost stavby továrny ve Švédsku závisí hodně na
Výhodnost stavby továrny ve Švédsku závisí hodně na tom, jak moc lze výrobu baterií automatizovat. Pokud potřebujete jen „pár stovek“ inženýrů a operátorů výrobních linek, tak může být výhodou dostupnost kvalifikované pracovní síly.
Tesla Inc řekl v pátek že zvýšil o 1,2 miliardy $, což
Tesla Inc řekl v pátek že zvýšil o 1,2 miliardy $, což je zhruba o 20 procent více, než měl v plánu, prodejem kmenových akcií a konvertibilních dluh. před zahájením klíčové Model 3 sedan.
Společnost, vedená Elon Musk, řekl, že prodal 1,3 milionu běžných akcií za 262 $ za kus získat 350 milionů $ a že vyvolává další 850 milionů $ přesto, že prodej konvertibilních seniorních dluhopisů díky 2022.
1,3 milionu prodaných akcií představuje asi 0,8 procenta akcií Tesla
http://finance.yahoo.com/news/tesla-raises-1-2-billion-130815230.html
Mlask sám nakoupil za 25 milijonů $
Mlask sám nakoupil za 25 milijonů $
Tesla s velikosti Gigafattory nastavila latku hodně vysoko
Tesla s velikosti Gigafattory nastavila latku hodně vysoko Postavit tak obrovskou továrnu je velká výzva i pro zkušené zavedené výrobce .
No zajimalo by me o co je velka fabrika tohoto typu vetsi
No zajimalo by me o co je velka fabrika tohoto typu vetsi vyzva nez mensi? Na stavbu je to uplne na jedno brdo, jen to proste trva dele… a tak velke fabriky se nestavi, protoze pro to moc nebyl duvod
Gigafactory bude velká jen coby jedna budova. Po světě je
Gigafactory bude velká jen coby jedna budova. Po světě je ale stovky továren které jako komplex tvoří mnohem větší výrobní celek, než jaký bude mít Gigafactory po dokončení. Je to dobře zvládnuté PR Tesly která vše co dělá prezentuje jako něco nejlepší, největší a vlastně úplně jedinečné.
Třeba komplex Hnůjdaj v Koreji je docela masivní.
Třeba komplex Hnůjdaj v Koreji je docela masivní.
Myslite ze budou stacit nerostne suroviny na vsechny ty EV?
Myslite ze budou stacit nerostne suroviny na vsechny ty EV? Pokud se zacnou vice vyrabet EV?
Možná by jste je na to měl upozornit, možná vůbec
Možná by jste je na to měl upozornit, možná vůbec netuší, že jsou pro výrobu vůbec nějaké suroviny potřeba.
to nic, on začíná mít jenom strach o svou práci montéra
to nic, on začíná mít jenom strach o svou práci montéra rakovinometů TSI & TDI 😉 a uvědomuje si že lži o tom jak to pořád elektronejde jsou pravdu jemom lži ;))
http://kcc-hho.webnode.cz/ropa/lithium/
Na druhou stranu ti elektromobil a elektrické spotřebiče
Na druhou stranu ti elektromobil a elektrické spotřebiče pomalu ničí mozek.
Pravda 🙂
Pravda 🙂
Jak jde vývoj, tak se mění i suroviny potřebné pro
Jak jde vývoj, tak se mění i suroviny potřebné pro výrobu baterií. Tak 10 let zpátky byl grafen jenom v labáku. Dnes se začíná běžně používat. Takže je docela možné, že v roce 2020 se bude lithium podílet na výrobě baterie jenom pár procenty…..
Ono se Li podílí na celkové hmotnosti baterií už teď je
Ono se Li podílí na celkové hmotnosti baterií už teď je pár procenty. Samozřejmě, že je snaha snížit množství na minimum nebo přejít na cenově i energeticky dostupnější materiál.
Elon uvadel konkretne 2%. Zbytek je nikl a grafit
Elon uvadel konkretne 2%. Zbytek je nikl a grafit tusim.
Mimochodem nekde jsem cetl, ze lithium se ze starych baterii da zase extrahovat a znovu pouzit. Pouze je to zatim drazsi nez vytezit a zpracovat nove.
Samozřejmě že dá extrahovat. Dokonce se extrahovat musí.
Samozřejmě že dá extrahovat. Dokonce se extrahovat musí. Recyklace je povinná nejen v EU ale i v Americe. Pokud se týče ceny za extrakci lithia (a dalších surovin) při recyklaci, bude to zřejmě otázka technologie a co s čím srovnáváte. Cena se bude lišit podle způsobu recyklace a místa těžby. 🙂
Souhlas.
Souhlas.
Dnešní ceny surovin jsou již na takové úrovni, že se
Dnešní ceny surovin jsou již na takové úrovni, že se finančně vyplácí recyklace baterií sama o sobě. Suroviny ve složení baterií se také postupně mění.
Přesně v momentu kdy na elektroauta dosáhnou i uklizečky
Přesně v momentu kdy na elektroauta dosáhnou i uklizečky ze Škodofky tak dojdou ;D