V Evropě se objevují první nabíječky 350 kW CCS Combo

Podle zdrojů magazínu InsideEVs se v Evropě začínají díky portugalské společnosti Efacec objevovat první rychlonabíječky CCS Combo o výkonu 350 kW. První, soukromé, fungují už od listopadu 2016, veřejné se mají objevit letos.

Elektromobil BMW i3 u nabíjecí stanice Efacec
foto: Efacec

Ultra-rychlonabíječka Efacec HV175/HV350 s výkony 175 kW/350 kW byla poprvé k vidění na veletrhu eCarTec 2016 minulý říjen v Mnichově. Výkonu 350 kW se dosáhne kombinací dvou těchto jednotek.

Efacec už údajně nainstaloval některé z těchto nabíječek v Evropě pro soukromé využití. Veřejné instalace by měly být v provozu do července 2017. Ultra-výkonné nabíjecí stanice budou pro další rozšíření elektromobilů v Evropě klíčové.

Už dnes je jasné, že výkony kolem 50 kW jsou pro budoucí elektromobily nedostatečné. Ostatně, už několikrát jsme informovali, že v Evropě vyroste síť ultra-nabíječek o výkonu 350 kW, a dokonce nejspíš ne jedna. Svou totiž chtějí postavit například i E.ON a Clever.

69 Comments on “V Evropě se objevují první nabíječky 350 kW CCS Combo”

  1. IMHO jste nepochopili hlavní smysl takto silných
    IMHO jste nepochopili hlavní smysl takto silných nabíječek. Vzhledem k jejich ceně budou spíše určené pro nákladní vozy, kde větší baterka umožní takto rychlé nabíjení.
    Vždyť už i Mercedes ohlásil první náklaďák s 200 kWh baterií… A už jsou i busy.
    Pokud budete provozovat třeba MHD, tak např.ke 100 pomalým stojanům, kde musíte nabíjet busy celou noc, si pořídí ještě třeba 5 takto výkonných nabíječek, abyste mohli nabít některé busy ještě v průběhu dne, pokud jezdí delší trasy až do vybití baterií.

    1. V Ostravě to DPO plánuje pro vnitřní dopravu po
      V Ostravě to DPO plánuje pro vnitřní dopravu po městských částech elektrobusy v návaznosti na páteřní tramvaje. Výjezd z konečných tramvají, kde by díky infrastruktuře měly mít právě rychlonabíjení a tím neomezený dojezd, jen by se v nich střídali přes den řidiči. Stále je tam bohužel počítáno s jejich stažením do depa přes noc, kdy je málo spojů, ale alespoň je tam řádně vevnitř všude umyjí.

  2. Je to pěkně, ale zas žádný zázrak to není. Je to
    Je to pěkně, ale zas žádný zázrak to není. Je to omezeno 350A a výkon je dohnán hodnotou 1000V. Tj. Při praktickém nasazení to je na 400V stejně výkoné jako Supercharger. Zajímavé výkony poskočí až s 800V baterií na které si ještě nějaký ten pátek počkáme.

  3. Preboha.. Zasa nezmysly.. Tak nemáme ani poriadnu sieť
    Preboha.. Zasa nezmysly.. Tak nemáme ani poriadnu sieť 50-60kW nabjaciek a postavíme 350kW :-).. Ktoré dnešné auto dokáže prijať 350kW? Sám si odpoviem.. Žiadne! Aj tesle 3 to bude nanič aj leafu2, aj boltu.. Vlastne každému ohlasenemu autu najbližšie roky.. Lebo všetky sú do 100kWh batérií.. A ani 100kWh batéria neznesie 3.5 C. Ten nabíjací výkon počas nabíjania klesá ako batéria dosiahne max.napätie.. Pre dnešné aj zajtrajšie auta nemá 350kW žiaden význam. Stačí hustá sieť povedzme 80-100kW nsbijaciek.Za cenu jednej 350kW radšej 2-3 100kW.
    A ma fotke i3 ktorú by príkon 350kW uvaril :-)…

    1. Aha, zajímavé úvahy… takže když do své zásuvky doma
      Aha, zajímavé úvahy… takže když do své zásuvky doma jištěné na 16 A s napětím 230 V (= 3680 W) zapojím nabíječku na mobil, která si vezme sotva 10 W, tak ji dle vás vlastně uškvařím…
      Vlastně proč mít takhle zbytečně naddimenzované zásuvky doma, když domácí spotřebiče mají málokdy víc než 2300 W 😉

      1. Je to sice off topic, ale narazil jste na fenomén, kdy v
        Je to sice off topic, ale narazil jste na fenomén, kdy v nových pasivních a aktivních domech už lidi přemýšlejí i o tomto. Svítidla mají většinou LED, takže minimálně tento rozvod nemají v 230V. Někteří dokonce pořizují 24V rozvody i pro běžné zásuvky, protože spousta spotřebičů jim na to jede. A k tomu FVE a baterky. A ty rozvody se snaží dělat co nejkratší a co nejméně. Ve srovnání s nimi si v mém 17 let starém domě s filozofií dvojzásuvka vedle každých dveří a pak vždy metr na každou stranu od každého rohu místnosti připadám jako majitel ČEPS. Ano, není to o tom, koupit si, co vidím a plug and play s tím hned do zásuvky, ale jim to tak stačí. Protože nejlevnější elektřina je ta, která nemusela být vůbec vyrobena. O její přeměně a ztrátách na rozvodech a znovu přeměně a pak připojení oné nabíječky mobilu nemluvě.

        1. Před pár lety jsem počítal ztráty takovýchto DC rozvodů
          Před pár lety jsem počítal ztráty takovýchto DC rozvodů a vyšlo mi, že i kdybych použil 48V, tak bych to musel tahat vodiči o průřezu žíly tlustém jak prst, abych se vůbec dostal na ztráty srovnatelné s 230V rozvodem a AC měničem. A to vůbec nemluvím o věcech jako je správné DC jištění. Ještě tak smysl má patrona do boileru, pokud je hned poblíž „akumulátorovny“, ale jinak to opravdu nedává smysl.

                1. aha nj ok už sem trošku pozapoměl, oběma vam dik
                  aha nj ok už sem trošku pozapoměl, oběma vam dik

      1. Co je buduci? Tak nemám žiadnu nabíjačku.. Autám stačí
        Co je buduci? Tak nemám žiadnu nabíjačku.. Autám stačí plus-minus 80-100kWh..ale nie.. Ja postavím 350kW nabíjačku ktorá je x krát drahšia a budem platiť za pripojenie do siete x krát viac.. Len preto lebo možno raz budú auta s koľko 200kWh baterkou?? Kedy? Za 7 rokov? Vtedy už bude ta 350kW nabíjačka zastarana a bude ju treba vymeniť za novú. Pre mňa je 350kW nabíjačka len marketing.. Aha co dokážeme.. Reálne využite nula…

            1. takze podle Vas je taky lepsi nejprve postavit sit 50kW
              takze podle Vas je taky lepsi nejprve postavit sit 50kW nabijecek kolem dalnic, za pet let je vsecky vyhodit a postavit misto nich 150kW nabijecky a za dalsich 5 let je zase vsecky vymenit za 350kW? To Vam jako prijde ekonomicke?

              Anebo taky nechapu proc by nekdo platil rezervovany prikon pro 350kW, kdyz auta zvladnout max 120kW? Copak se rezervovany prikon neda zmenit v budoucnu?

              Nemluve o tom, ze ta 350kW nabijecka v realu neda 350kW, ale o tom uz nikdo nemluvi, protoze to by musel aspon trochu rozumet nabijeni baterii… 350A*800V = 280kW max – kratkodobe 2,8C mi neprijde jako takova hruza…

  4. Treba zdoraznit, ze sa jedna vlastne o dve 175kW nabijacky a
    Treba zdoraznit, ze sa jedna vlastne o dve 175kW nabijacky a 175kW nie je bohvieaky pokrok voci dnesnym superchargerom.
    Treba si uvedomit, ze nabijacky sa daju skladat ako lego.
    Nie je problem postavit akukolvek vykonnu nabijacku, no treba mat aj vozidla, ktore ju budu pouzivat. Onedlho sa zrejme rozsiri standard 800V, cim sa da zdvojnasobit nabijaci vykon pri zachovani dnesneho nabijacieho prudu.

    1. Znizenie cien baterii sposobi, ze rezervovana kapacita strati
      Znizenie cien baterii sposobi, ze rezervovana kapacita strati svoju dolezitost, resp. stacionarne baterie zabezpecia ukladanie elektriny a vyrovnavanie zataze. Rychle nabijanie vozidiel bude vzdy drahsie ako pomale, no bude ho 10% alebo aj menej.

      1. Ano, je mi jasné, že záloha bateriemi podobný problém asi
        Ano, je mi jasné, že záloha bateriemi podobný problém asi relativně vyřeší, nicméně to tu cenu ještě zvýší, nijak zvlášť ji to nesníží. Už teď je cena rychlonabíjení na 50 kW nabíječkách hraničně rentabilní při nějakých 10 Kč/kWh a relativně vysokém využití. To se dá ještě zkousnout z hlediska uživatele v případě občasného nabíjení v případě potřeby. Jaká by asi byla rentabilita v případě těchto 350 kW nabíječek? 25 Kč za kWh?

        1. Prave naopak, ja si myslim ze cim vykonnejsi stanice, tim muze
          Prave naopak, ja si myslim ze cim vykonnejsi stanice, tim muze byt nizsi cena za elektrinu.
          Predpokladem je, ze na ni budou moci auta nabijet dostatecne rychle a nebudou ji blokovat pro dalsi zakazniky (cena za nabijeni tedy musi zahrnovat jak cas tak elektrinu). Cim rychleji nabijite, tim mene zaplatite za vyuziti stanice a vetsinu bude tvorit jen cena za elektrinu + marze. Cim pomaleji nabijite, tim vic zaplatite za blokovani stanice.
          Cim rychlejsi stanice, tim mensi cena za Watt vykonu nabijecky. Cim vyssi vykon tim vice aut zvladne obslouzit za jednotku casu. Taky je dulezite aby umela distribuovat svuj vykon mezi vice stojanu, jinak by kazdy stojan musel mit vlastni vykonovou elektroniku.

                1. V 18:30, Leonberg. Všechny stojany zdejšího SC obsazeny,
                  V 18:30, Leonberg. Všechny stojany zdejšího SC obsazeny, krom jednoho.

                2. S TM3 přijdou frontičky 🙂
                  S TM3 přijdou frontičky 🙂

                3. V tomto ohledu těžko předjímat, asi to bude otázka
                  V tomto ohledu těžko předjímat, asi to bude otázka filozofie jejich majitele. S TMS a TMX jezdí lidi hodně dlouhé trasy a při nich navštěvují SC nebo Destination C při delším stání, třeba při návštěvách něčeho nebo přes noc. Pokud TM3 budou lidi využívat na ježdění kolem komína a SC budou mít placené, možná se jim vzhledem k dojezdu vyplatí nabíjet jen a pouze doma. Na SC zavítají pouze příležitostně při dlouhé cestě. Tak jako já dnes s Ionem na rychlonabíječku. Sám jsem na to zvědav, jaká bude skladba a nabíjecí chování majitelů TM3.

                1. a myslite ze u tech novych aut kde je elektrina za 5 Kc se
                  a myslite ze u tech novych aut kde je elektrina za 5 Kc se vyuzivani nejak zmeni? Ja si myslim ze ne…

                  Jinymi slovy, kdyz bude dobra cena, budou tam auta jezdit, kdyz ne, tak tam jezdit nebudou. Resp. kdyz je nabijecek malo a neexistuje konkurence, tak tam musi ikdyz je cena na pytel 😀

                2. No já vám nevím. S autem se 100 kWh baterkou bych k
                  No já vám nevím. S autem se 100 kWh baterkou bych k placené rychlonabíječce jel max. při cestě k moři. Jinak mi to nedává smysl. Smyslem elektromobilů je pro mě levnější provoz. Jednorázová velká investice do pořízení, ale levný provoz. Kdybych měl Teslu, nevadilo by mi platit ani za čip ČEZu. To bych totiž najezdil tolik na tu jeho elektriku, že by se to rentovalo.

                3. na cip CEZu samozrejme muzete nabijet pokud mate nejaky stojan
                  na cip CEZu samozrejme muzete nabijet pokud mate nejaky stojan v miste bydliste, ale kdyz je nejblizsi 50km tak to za moc nestoji 😀

                  Co se tyce tech dalkovych tras, i po CR jsem za 1 den najel 850km v Tesle, ani nemusime jezdit k mori, ale D1 uz nechci ani videt 😀

          1. vloni na Amperu v Brně byl zástupce f. ABB, který hovořil
            vloni na Amperu v Brně byl zástupce f. ABB, který hovořil o podobných výkonech jejich koncepčních nabíječek a hovořil také o ceně za nabíjení. Už si to nepamatuju přesně, ale číslo to bylo cca 50Kč/kWh nebo tak něco – prostě obrovské. Neopomněl k tomu dodat, že kdo to bude využívat, bude mít odpovídající EV v ceně několika milionu Kč a cenu za nabíjení tím pádem prý nebude řešit…. 🙂
            Jen takový příklad úvahy jednoho výrobce.

                1. Pro informaci, jak si nyní k 03/2017 ceny Terra ABB
                  Pro informaci, jak si nyní k 03/2017 ceny Terra ABB rychlonabíječek stojí dle různých konfigurací a co vše se platí doporučuji Elektroforum.

                2. ty dotace jsou takove zlo… takove mrhani penezi danovych
                  ty dotace jsou takove zlo… takove mrhani penezi danovych poplatniku. Dneska mam vazne naladu pod psa.

          2. Jenže zvyšovat rychlost nabíjení do nekonečna nejde.
            Jenže zvyšovat rychlost nabíjení do nekonečna nejde. Rychlonabíjením se značně zvedají ztráty a při Li-ion je max. realný čas od 30min. a výš. Rychlonabíjení pod 30min. je pro Li-ion už riziko. Ale to už jsem tu jednou psal, v souvislosti s dotazy, proč rychlonabíječka nevevalí plných 40kW do chudáka IoNa s 16kWh baterií.

                1. aha staci…
                  a to myslite, ze stejnou chemii budou pouzivat i

                  aha staci…
                  a to myslite, ze stejnou chemii budou pouzivat i auta co jsou ted ve vyvoji a na trh se dostanou za rok ci dva?

                  Jste psal ze nabijeni Li-ion baterii pod 30 minut je riziko. Kdyz myslite 6 roku stary Peugeot iOn, tak s Vami souhlasim, ale ja mel na mysli ~300kW stanice pro auta, ktera se ted vyviji (presneji vyvoj je hotovy, spousti se jejich vyroba) a budou na trhu cca za pul roku az rok.

                2. Jo? A jaké ty „nová“ auta používají baterie? Jediné v
                  Jo? A jaké ty „nová“ auta používají baterie? Jediné v čem je rozdíl je ve velikosti (kapacitě) a zatím nějak nevidím na trhu auto se 150kW baterií, pro Vašich opěvovaných 300kW. A myslím, že odteď za 10let to ještě nebude.

                3. 150kW nebo 150kWh?
                  Model S uz od 2013 dava 120kW takze do

                  150kW nebo 150kWh?
                  Model S uz od 2013 dava 120kW takze do 150kW to je kousek…

                  Co se tyce toho rychlonabijeni 350kW (realnych 280kW – viz predchozi prispevky), fakt nechapu v cem je problem. Hyundai Ioniq (a Kia Soul) zvlada kratkodobe 80kW a ma 28kWh baterii – coz vychazi na 2,8C, Proc by tedy Porsche, Audi, Mercedes, Volvo a Tesla (vsichni tihle ohlasuji 90-100kWh baterie pro svoje vozy) nemohli se 100kWh baterii dat 280kW (taktez 2,8C)? Cim je ten Hyundai a Kia vyjimecny ze oni muzou a ostatni ne?

      1. v článku se píše, že několik neveřejných stanic bylo
        v článku se píše, že několik neveřejných stanic bylo instalováno na konci 2016. Co tam teda nabíjí?
        popř. taková stanice je kompatibilní např. s dnešním eGolfem ? nebo stanice má 3-4 stojany a nabíjí 50kW 3-4 auta naráz? tzn nějaké taxi nebo autodoprava?

Napsat komentář