Česko chce urychlit stavbu rychlotratí, stavět se má už od roku 2025

Nedávno jsme informovali, že Česko má plán na vybudování vysokorychlostních tratí. Poslanci ho ale chtějí urychlit a tlačí, aby se začalo stavět už v roce 2025.

Německé vysokorychlostní vlaky ICE
foto: KarinKarin, licence public domain

Původní plán na stavbu rychlotratí v Česku, primárně z Prahy do Drážďan a do Brna, počítal se zahájením stavby někdy kolem roku 2035. Poslanci všech politických stran ale nyní podpořili to, aby se vysokorychlostní železnice, po které budou rychlovlaky svištět více než 300 km/h, začaly stavět už v roce 2025.

Podle Františka Laudáta z TOP 09 se „dostáváme do pozice zamindrákované země“, která nedokáže pohnout se stavbou dopravní infrastruktury. Což je ostatně vidět i na stavu našich současných silnic, dálnic i železnic.

Místopředseda sněmovního hospodářského výboru Martin Kolovratník si zase myslí, že Česko bude schopné ročně postavit 40 až 50 km vysokorychlostních tratí. Odhadované náklady na celkem asi 1000 km vysokorychlostní železnice v Česku jsou 500 miliard korun.

16 Comments on “Česko chce urychlit stavbu rychlotratí, stavět se má už od roku 2025”

      1. S touto vladou dotace na EV nebudou. Tato vlada ma zaostreno
        S touto vladou dotace na EV nebudou. Tato vlada ma zaostreno na luzu, ktera zavidi sousedovi i Octavku. Bohous uz avizoval moznou koalici s komunistickou spinou, takze tech 5000 EV nadsencu jsou spis zatez. Ted frci minimalni mzda, vyssi platy pro statni zamestnance a hlavne podpora budisknicemu.

    1. Chcete vice slibu? Nic jineho to totiz neprinese, casteji
      Chcete vice slibu? Nic jineho to totiz neprinese, casteji volby budou obnaset castejsi predvolebni sliby a take casteji vymlouvani se, proc nebyly splnitelne. V horsim pripade pak nekdy i plneni slibu, coz je casto velka chyba, protoze na nejake analyzy jejich prinosu a dopadu neni vetsinou v predvolebnim boji cas 🙂

      Nikdo zatim poradne nevi, zda podobna stavba ma smysl, zda existuji potencialni cestujici, kteri by meli zajem o podobne rychle a drahe cestovani do nebo pres Ceskou Republiku, co to konkretne prinese?
      Pokud vetsina cestujicich bude mit start a cil mimo CR, tak se obavam, ze prinos pro mistni ekonomiku nemusi byt vubec pozitivni sice vzniknou zakazky spojene se stavbou a udrzbou trati, ale to bude negativne vyvazeno naklady statniho rozpoctu na provoz techto trati.
      Z pohledu vnitrostatniho spojeni je to vzhledem k male rozloze CR a tim danym kratkym vzdalenostem v podstate nesmysl, domnivam se, ze maloko bude ochoten za listek platit nekolikanasobek soucasnych cen, navic zrychleni nemusi byt zdaleka tak vyrazne, jak by se na prvni pohled mohlo zdat, malokdo totiz jezdi z bezprostredniho okoli nadrazi na nadrazi a je tedy treba k dobe cesty vlakem pricist take dobu cesty na/z nadrazi. Potom uz potencialni cestujici nestoji pred otazkou, zda Brno – Praha za hodinu nebo za dve, ale s prictenim dopravy u startu a cile bude srovnavat treba 2,5 proti 3,5 hodinam. Bude takovy cestujici ochoten zaplatit treba petinasobek ceny za usetreni 1/3 cesty? Resenim samozrejme je tuto sluzbu vyrazne dotovat z rozpoctu, ale opravdu chceme platit vyssi dane nebo jezdit vlakem na dluh?
      Ve svete se casto vysokorychlostni zeleznice vyuziva jako alternativa k leteckemu spojeni, ale z tohoto pohledu ma u nas smysl maximalne Praha. Lide, kteri lobuji za Ostravu, Brno nebo i mensi mesta by se meli podivat jaky je zajem o letecke spojeni techto mest s okolnim svetem, napriklad z Brna leta na 3 pravidelnych linkach jen kolem 30 letadel tydne s celkovou kapacitou kolem 4000 cestujicich, vetsina drivejsich pokusu o spojeni s Evropskymi mesty casem skoncila pro nezajem cestujicich. Neslavne dopadlo i letecke spojeni Brno-Praha, kdyz cestujici nebyli ochotni zaplatit letenku a radeji volili jine zpusoby prepravy do Prahy a to i v pripade, ze se potrebovali dostat na prazske letiste, coz je pripad, kdy toto spojeni davalo docela dobry smysl.

      Osobne se mi tento zbrkly pokud poslancu ziskat predvolebni body vubec nezamlouva a prijde mi pomerne nezodpovedny.

      1. Osobně vůbec nechápu, kde berete ten nesmysl o
        Osobně vůbec nechápu, kde berete ten nesmysl o „maličkosti“ Český republiky jako argument proč to nejde a proč je to nevhodný.

        Jak dlouhá byla první rychlostní železnice?, jak dlohá byla trať pro první maglev? A proč naopak nemají ty „velké“ státy už dávno rychlovlaky? Proč je namá USA?

        Zajímavý, že Švícarsko, který je je taky asi strašně obrovská země a hlavně samá rovina má rychlovlaky.

        Se podívejte na trať rychlovlaků v Japonsku, zastávky po 30-50 km rychlost 250-300 (400-500) km/h!
        http://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/wp-content/uploads/2012/10/Shinkansen_map_Wiki_Hisagi_2012.gif

        Se podívejte na vytížení našich rychlíků! Se podívejte na vytížení Pendolína. Lidi chtějí jezdit rychleji a nečekat ve vlaku hodiny na to aby dojeli 80 km za 1 hodinu!

        Je to totiž přesně naopak. Lidi ty vlaky chtějí. Budou 100% jezdit radši vlakem do Brna, kde budou za 3/4 hodiny, než autobusem za 2, nebo pomalým EC-ckem za 2,5 hodiny! A 100% by se vlak naplnil, kdyby byli v Ostravě za 1,5 hodiny a ne za 3, jako dneska.

        A ohledně ceny, ano cena by byla vyšší, ale jak ukazuje praxe jak se můžete podívat do států, které jsou pro nás v budoucnosti, tak zjistíte, že ta cena není až o tolik vyšší jak tu „zvracíte“ vy (sorry, za ten expresivní výraz, ale nic lepšího jsem nenašel).
        A co hlavně, lidi jsou ochotni ji zaplatit, takže mají ty spoje naplněné.

        Navíc MAGLEV má provozní náklady velmi malé, dokonce tak, že potřebuje ke vznášení méně energie, než vyžaduje provoz jeho klimatizace (viz wiki). Naopak jeho stavba je velmi nákladná a náročná na přesnost a spolehlivost.

        1. USA nemá rychlovlaky protože ropná a autolobby vykoupila a
          USA nemá rychlovlaky protože ropná a autolobby vykoupila a umrtvila železnice a extrémně levná ropa jim dovolila levně cestovat s ohromnejma dostupnejma kárama a lítat s letadlama místo vlaků. Ve městech vykynožili i tramvaje a teď je tam horko těžko dávaj zpět.
          Teď už by si možná i nějakou tu rychlotrať nechali líbit.
          http://www.ushsr.com

          V Rusku se rychlotratě taky moc nerozmohli a tam by to užili nejvíc.
          V Kanadě je taky prd.

        2. Tu malost jsem se pokusil vysvetlit na prikladu Praha-Brno, na
          Tu malost jsem se pokusil vysvetlit na prikladu Praha-Brno, na takove trasy nema smysl stavet neco extremne rychleho, podstatnou cast cesty totiz stale ztratite presuny na nadrazi a z nadrazi. Praha-Ostrava je na tom o trosicku lepe, zase je otazkou, jakou ma tato trasa potencial, Ostrava je o neco mensi nez Brno a je to o neco chudsi oblast.
          Rychlovlaky jsou zejmena politicka zalezitost, je to hodne o ochote statu jejich stavbu a provoz dotovat, ekonomicky sobestacne trate jsou pomerne vyjimecna zalezitost, to z casti odpovida na dotaz, proc nekde jsou a jinde ne.
          Ve Svycarsku se jezdi rychlostmi pres 300 km/h? Dosud jsem si myslel, ze jsou tam trati do rychlosti cca 200 km/h.
          Srovnani CR a Japonska myslite opravdu vazne? S jejich hustotou osidleni a naprosto jinym ekonomickym potencialem? Tam jsou rychlovlaky spojena mesta s pocty obyvatel radove srovnatelnymi s celou CR.
          Pokud budou rychlovlaky jezdit za podobne levne ceny jako bezne rychliky, tak budou vyuzivane, o tom nepochybuji, ale bude to hodne nakladny spas, myslim, ze zdaleka nejsem sam, kdo kvuli tomu vyssi dane platit nechce.
          Delate presne to, pred cim jsem se snazil varovat ve svem prispevku – srovnavate cas nadrazi nadrazi a ignorujete, ze v drtive vetsine pripadu se cestujici potrebuje presunout z a na nadrazi, potom uz to srovnani nevypada tak dobre. Navic rychlost zenete zbytecne do opacneho extremu, dnes jsou u nas bezne trati pro rychlosti do 160 km/h. Takze otazka opravdu nestoji zda 80 nebo 300, ten rozdil je o kus mensi.
          Cenove vychazim z cen v Nemecku, u nas mohou byt prirozene o neco nizsi diky nizkym mzdovym nakladum, ale ostatni naklady jsou srovnatelne, pokud tedy nechete dopravu v extremni mire dotovat, tak nemuzete jezdit za zlomky nemeckych cen. Pokud se podivam napriklad na cenu Norimberk-Mnichov (cca 150 km), tak listek stoji priblizne 50 EUR, Frankfurt-Stuttgart (cca 180 km) priblizne 70 EUR. Pro srovnani Praha-Brno (255 km po zeleznici, necelych 200 vzdusnou carou) cca 8 EUR (219 Kc). Predpokladam, ze s vyraznym zdrazeni je tedy treba pocitat.
          Maglev je naklady na stavbu jeste vyrazne drazsi nez klasicke VRT, energeticke naklady jsou potom nizsi nez u klasickych VRT, v tom mate pravdu. Nicmene provoz vlaku neni jen o spotrebovane energii, take porizeni vlakove sopupravy neco stoji a ma nejakou zivotnost a naklady na udrzbu, priznam se, ze nemam nejmensi predstavu, jake jsou tyto naklady v porovnani s VRT, protoze o moznost Maglevu v CR jsem nikdy neuvazoval.

          1. Souhlas, rychlovlaky „300“ jsou nesmysl…
            Kdo je bude

            Souhlas, rychlovlaky „300“ jsou nesmysl…
            Kdo je bude využívat ? Zase jenom ti, kterým globalizace „cosi“ přináší. Rychlovlak a jeho dotování opět prohloubí příkop mezi zastánci globalizace a voliči Trumpa a Zemana (Bureše). Jak se „postaral“ stát o „prostředí“ v Kvasinách ? Opilí dělníci se vozí na záchytku do Hradce Králové. Jak to, že ŠKodaAuto nezaplatila výstavbu záchytky např. v Rychnově! Jak se stát postaral o nové silnice, aby při střídání směn bylo možné projet! Byl někdy zastánce rychlovlaků na návštěvě v LDN ?
            Výsledek bude jasný, bude rychlovlak, bude Zeman …
            Klídek, nemyslím to tak úplně jak píšu, spíše jen naznačit i další konsekvence „problému“ … 🙂

            1. Z osobní zkušenosti mám mám cestování v Číně, trasa
              Z osobní zkušenosti mám mám cestování v Číně, trasa Šanghaj-Wuxi, vzdálenost někde mezi 160 a 200 km, tři zastávky po cestě, takže někde po 40-50 km, max. (dosažená) rychost 300 km/h, běžně však mezi 240-270km/h. Naprostý comfort, ticho, minutu za nádražím už si to svištíte > 160 km/h. Říkal jsem si, že to mít v ČR, tak polovinu delších cest omezím na vlaky. Agrumenty o malosti ČR pro rychotratě mi připadají malicherné. Možná je to na naši zemi trochu dražší investice, ale není to jednotky let dopředu. Pokud bych si měl ve střednědobém horizontu představit páteřní dopravu na vzdálenosti od 50km výše, tak by to byl určitě rychovlak. Komu se chce při cestě do Prahy/Brna pokaždé smrdět s autem 🙂

              Zajímalo by mě, kolik zde diskutujících se mělo možnost něčím podobným svést …

          2. A jel jste někdy tim ICckem v Nemecku? Treba ten
            A jel jste někdy tim ICckem v Nemecku? Treba ten Frankfurt-Stuttgart? Zjevne ne. Moje zkusenost: vlak co jede <160 km/h - skoro prazdny, ve vlaku same socky. Vlak co jede 300 km/h zarezervovany do posledniho mistecka, samy typek v kravate s notebookem a celkove klienti z dobre situovanych vrstev.

Napsat komentář