Autosalon Ženeva 2017: Škoda Fabia už jen s úsporným litrovým tříválcem

Menší objem, vyšší výkon. Ve vozech Škoda Fabia a Škoda Fabia Combi nahrazuje tříválcový motor 1,0 TSI se čtyřmi ventily na válec dosud používaný agregát o objemu 1,2 litru.

Škoda Fabia s motory 1,0 TSI vstoupí na domácí trh ve výbavových stupních Active, Ambition, Style a také jako akční model Trumf. K dispozici bude také sportovně laděná varianta Monte Carlo.
foto: Škoda

Nový motor nabízí vyšší výkon i točivý moment. Výkon základní varianty vzrostl z 66 kW (90 k) na 70 kW (95 k), silnější verze má i nadále výkon 81 kW (110 k), nabízí ale vyšší točivý moment 200 Nm (dosud 175 Nm).

Downsizing přináší i další výhodu: Spotřeba nových motorů klesla až o 6 %. To je mimo jiné dáno tříválcovým uspořádáním s malými volnými setrvačnými silami a účinným olejovým čerpadlem.

Vozy Škoda Fabia a Škoda Fabia Combi s motorem 1,0 TSI se veřejnosti poprvé představí na Mezinárodním autosalonu v Ženevě (7. – 19. března 2017).

Tříválcový motor 1,0 TSI, nově dodávaný i do modelu Škoda Fabia, je díky své kompaktní konstrukci a lehké klikové skříni z hliníkové slitiny o 10 kg lehčí než dosud používaný motor o objemu 1,2 litru.

Nový motor s nízkou úrovní vnitřního tření běží tiše a kultivovaně, mj. také díky vyváženým komponentům klikového mechanismu, pístům z hliníkové slitiny a kovaným ojnicím.

S ohledem na inovativní řešení vyvážení pohyblivých komponent motoru nebylo nutné použití vyvažovací hřídele. Toto řešení šetří hmotnost i vnitřní tření a pomáhá snížit spotřebu paliva i související emise CO2.

Nízké spotřebě pomáhá i olejové čerpadlo s plynule regulovatelným výkonem, které dodávaný tlak neustále přizpůsobuje aktuálnímu zatížení motoru. Plnicí tlak turbodmychadla, který dosahuje hodnoty až 1,6 baru (relativní), narůstá velice spontánně, protože je mezichladič stlačeného vzduchu integrován do sacího potrubí.

Motor se ochotně vytáčí a vyniká dynamickým jízdním projevem, protože frekvence výfukových pulzů roste u tříválce mnohem rychleji než například u čtyřválce. Tato výhoda se projevuje již v nízkých otáčkách, což je výhodné zejména v městském provozu.

Škoda Fabia s motorem 1,0 TSI (70 kW) je dodávána s manuální pětistupňovou převodovkou. Ve srovnání s předchozím provedením vozu Škoda Fabia 1,2 TSI (66 kW) zůstal nejvyšší točivý moment beze změny na hodnotě 160 Nm, ale dynamické vlastnosti se i přesto zlepšily.

Maximální rychlost vzrostla o 3 km/h na 185 km/h (Škoda Fabia COMBI: ze 185 na 187 km/h) a hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h se zlepšila o 0,3 s na 10,6 s (Škoda Fabia COMBI: z 11,0 na 10,8 s). Hodnoty pružného zrychlení z 60 na 100 km/h a z 80 na 120 km/h jsou identické s hodnotami předchozího modelu.

auto Škoda Fabia Monte Carlo Autosalon Ženeva 2017

foto: Škoda

Spotřeba a emise škodlivin hatchbacku i kombi naproti tomu výražně klesly, ze 4,6 l/100 km (105 g CO2/km) na 4,3 l/100km (99 g CO2/km). Silnější litrový motor dodávaný se šestistupňovou manuální převodovkou má – stejně jako předchůdce o objemu 1,2 litru – výkon 81 kW (110 k), jeho točivý moment ale vzrostl ze 175 na 200 Nm.

Z 0 na 100 km/h zrychluje Fabia s tímto motorem za 9,5 s (Škoda Fabia COMBI: 9,6 s), maximální rychlost činí 196 km/h (Škoda Fabia CombiI: 199 km/h). Zvýšení točivého momentu se projevuje zejména při akceleraci na dálnicích a v mimoměstském provozu. Nejvýrazněji se lepší pružnost projevuje ve spojení s volitelně dodávanou sedmistupňovou převodovkou DSG.

Pružné zrychlení ze 60 na 100 km/h na nejvyšší převodový stupeň zvládá tato motorizace o 2,6 s rychleji (Škoda Fabia: o 2,4 s), zrychlení z 80 na 120 km/h dokonce o 4,1 s (Škoda Fabia: o 3,9 s) svižněji.

Spotřeba a emise škodlivin tříválcového motoru o výkonu 81 kW/110 k klesly u obou verzí s manuální převodovkou o 0,3 litru na 4,4 l/100km (101 g CO2/km). U verzí s převodovkou DSG se spotřeba snížila o 0,1 litru na 4,5 l/100 km (104 g CO2/km).

Asistenční systémy

Mezi dostupné bezpečnostní a asistenční systémy patří šest airbagů, elektronická kontrola stability a elektronická uzávěrka diferenciálu XDS+. Od výbavy Ambition standardně k dispozici také Front Assist (ssistent, pracující na bázi radaru, snižující riziko kolizí) s integrovanou funkcí nouzové brzdy (která vůz v případě hrozící kolize zastaví).

Pro nové tříválcové verze je k dispozici také adaptivní tempomat (Adaptive Cruise Control, ACC). Ten udržuje až do rychlosti 160 km/h nejen zvolenou rychlost jízdy, ale také bezpečný odstup od vozů před sebou. Multikolizní brzda vůz Škoda Fabia po nehodě automaticky zabrzdí, aby nedošlo k následným kolizím.

Identifikace únavy řidiče Driver Alert rozpozná polevující pozornost řidiče a varuje jej. Omezovač rychlosti zamezí překročení nastavené rychlosti. Při rozjezdu do stoupání pomáhá asistent pro rozjezd do kopce. Vůz se na domácím trhu sériově dodává s elektronickou kontrolou tlaku vzduchu v pneumatikách.

Mezi komfortní prvky patří například bezklíčový systém pro odemykání a startování KESSY (Keyless-Entry- Start-and-exit-System) nebo přední a zadní parkovací senzory. Optimální výhled z vozu zajistí dešťový senzor se světelným asistentem. První automaticky reguluje frekvenci stěračů, druhý v závislosti na světelných podmínkách zapíná nebo vypíná potkávací světla.

Konektivita na cestách

Cestující ve vozech Škoda Fabia mohou být díky novým službám Škoda Connect na přání stále online. Nové služby se dělí do kategorií Infotainment Online a Care Connect.

Jednou z nejzajímavějších služeb z portfolia služeb Infotainment Online, které lze objednat v kombinaci s navigačním infotainmentovým systémem Amundsen (mimo výbavového stupně Active), je služba Dopravní informace online, která přenáší informace o provozu na zvolené trase v reálném čase a v případě kolon navrhne objízdnou trasu.

Z dalších služeb je možno uvést například informace o cenách paliv na čerpacích stanicích, dostupnosti parkovacích míst, zobrazit lze také aktuální zprávy a informace o počasí. Do navigace ve voze je možno importovat předem připravené trasy z počítače nebo smart zařízení.

Novinkou pro modelovou řadu Fabia jsou služby Care Connect. Přenos dat probíhá přes dedikovanou SIM kartu, která je pevně zabudována ve voze. Nabídka zahrnuje automatické tísňové volání (Emergency Call, eCall), které po aktivaci zádržného systému zajistí samočinné spojení s ústřednou tísňového volání.

Pomocí aplikace Škoda Connect si může řidič na chytrém telefonu kdykoliv na dálku prohlížet informace o vozidle, zkontrolovat zavření oken a dveří, nebo zbývající zásobu pohonných hmot vozu Škoda Fabia. Na chytrém telefonu lze zobrazit aktuální parkovací polohu vozidla a pomocí funkce „houkání a blikání“ bude možno najít vůz na parkovišti.

Rozhraní Smart-Link+ přenáší vybrané aplikace chytrého telefonu včetně navigace na displej systému infotainmentu. Integrovaná funkce SmartGate umožňuje zobrazovat, ukládat a na chytrém telefonu dále zpracovávat provozní data vozu.

tisková zpráva

46 Comments on “Autosalon Ženeva 2017: Škoda Fabia už jen s úsporným litrovým tříválcem”

  1. Teď se alespoň ukáže jak moc jsou lidi zblblí a uvěří
    Teď se alespoň ukáže jak moc jsou lidi zblblí a uvěří tomu a nebo jestli prodeje Fabií razantně klesnou.
    Docela by me zajímalo jaké bylo procento prodejů čtyřválců před tímto krokem.

    Na levné nové auta určitě ještě počkat.
    Použitelných starších aut je na trhu dostatek.

    Tohle je auto s životností navrženou jen na pár let, prakticky nepředělatelné na LPG a se spotřebou a emisemi měřenými podle staré legislativy.

    1. Chtělo by to hibridní motor 1.0TSI-E litrový dvouválec
      Chtělo by to hibridní motor 1.0TSI-E litrový dvouválec kombinovaný s elektrickým motorgeneratorem a do podlahy 20kw baterku od HE3DA. Čtyři režimy chdu 1. od nulových otaček čistě elektrický 2. od určitych otáček vhodných pro plynulý chod dvou válců čistě benzinový 3. od nulových otáček kombinovaný elektrický i benzinový dynamický 4. počitačem řizený podle délky a výškového profilu zvolené trasy. Ještě víc kroutícího momentu, v niských otáčkách kultivovaný plynulý chod, ještě nižší pruměrná spotřeba paliva a teplo do kabiny pro cestující… co vy na to páni inženýři??

      A zapomenout na 1.4TSI co vypíná dva válce!!

    1. Jak bys tak doporucil elektromobil nebo vodikomobil cloveku co
      Jak bys tak doporucil elektromobil nebo vodikomobil cloveku co se chysta si koupit fabku do 300 000 s timhle motorem? Vyuziti takove standardni – pres tyden do prace, o vikendu nekam na vylet nebo na chatu, obcas pres pul republiky za babcikou, dvakrat rocne nejaka dovca u more nebo poznavacka…

      1. Snažil bych se ho překecat na akorát tak správně
        Snažil bych se ho překecat na akorát tak správně zajetého 50.000km LEAFa (ikdyž se elektromotor nemusí zajiždět jako fosilku ale to kupující nemusí hned vědět) za 400 papírů z MOBILE.de

        http://www.mobile.de/cz/osobn%C3%AD-v%C5%AFz/nissan-leaf/vhc:car,pgn:1,pgs:10,srt:price,sro:asc,ms1:18700_53_,ful:electricity

        kde tu přepal nakupní cenu germán už zacáloval za čecháčka kterýmu navíc na nákupku štědře přispěje Habsburský stát dotací 100.000 CZC

        http://www.hybrid.cz/rakousko-zavadi-dotace-na-nakup-elektromobilu-v-hodnote-4000-eur

        a rázem sme na 300.000 ČZkejch šprdlíku za lehce vojetýho LEAFa ;))

        http://kcc-hho.webnode.cz/akce/koupit-elektromobil/

        1. Aha, takze misto noveho navrhujete poridit 5 let jete auto s
          Aha, takze misto noveho navrhujete poridit 5 let jete auto s vyrazne vyssi cenou (ne na jeteho leafa vam opravdu nemci nezaplati dotaci). Pominme to, ze pak na nejakou desli cestu na chatu, nedejboze na dovolenou aby si pripravili nemale penize na auto z pujcovny…

          1. s Rakouskou dotací to byl samozřejmě ftip, ale jak na
            s Rakouskou dotací to byl samozřejmě ftip, ale jak na MOBILE.de jasně vidíte, dá se tam LEAF 2012 23.000 km sehnat za nějakých 305.000 CZK *1,2 daň = 366.000 ČZeských šprdlíku a to je na auto ještě v záruce s životností min. 150.000 km a spotřebou garážový elektriky víc než solidní pro českýho maloměšťáka dojížděče za prací či důchodce 😉 Ta TSI 1.0 popelnice stejnak víc než 150tkm nevydrží a furt do toho budete jen blejt ;))

            http://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v%C5%AFz/Nissan-Leaf-Navi,-Bluetooth,-R-Cam/vhc:car,srt:price,sro:asc,ms1:18700_53_,prn:11000,prx:14000,ful:electricity,cli:automatic_climatisation,elw:true/pg:vipcar/236825046.html

      2. Asi nekupovat auta na fosilni pohon a radeji investovat do
        Asi nekupovat auta na fosilni pohon a radeji investovat do hromadne dopravy a cist v nich knihy nebo se venovat detem. Je to smysluplnejsi cinnost nez ridit auto. Nebo sednout na kolo a vyplavit do krve trochu endorfinu namisto kortizolu pri ceste autem.

            1. No mam takovy pocit, ze dneska auto za „statusovy symbol“
              No mam takovy pocit, ze dneska auto za „statusovy symbol“ povazuji akorat diskuzni filosofove (blizci kamaradi tech podle kterych se dneska chodi do McDonaldu na slavnostni rodinne obedy)…
              Uz vidim ja jedu cely nateseny treba na chatu (autem 3 hodky, hromadnou dopravou asi 7, plus je fakt prakticke taha s sebou vsehcny zasoby v ruce), jak jedu ke klientovi autobusem (to abych si obcas privstal tak o dve hodky drive), nebo jak jedeme se zenou na poznavaci dovolenou po italii na kole 😀

                1. No auto vlastnim, a to proto ze si nepotrebuju „masirovat ego“
                  No auto vlastnim, a to proto ze si nepotrebuju „masirovat ego“ tim, ze budu platit nesrovatelne vetsi penize za nejake „sdilene sluzby“

        1. do MHD a na kolo no ano to jistě. Ale příspěvek výš byl
          do MHD a na kolo no ano to jistě. Ale příspěvek výš byl myšlen ironicky s přesmyčkou natřetí… K výpočetnímu zpracování toho je nutno použít Ryzen či i7, selerón nestačit 😉
          PS: v polopatickomatematickým překladu to neznamenat nic víc než že díky pošahaný cng politice státu ruku v ruce s fórovým škodovákem tsi lidé logicky kupují dízl a to je přesně jak to oba dva původně chtěli 😉

Napsat komentář