Tady v Česku by se nám nová technologie Ford mohla skvěle hodit. Špatný povrch vozovky se podílí na více než třetině všech dopravních nehod. Po tuhé zimě z nich v našich podmínkách obvykle z(bývá) jen tankodrom.
foto: Ford
V celoevropském měřítku se špatný povrch vozovky nějakým způsobem podílí na více než třetině všech dopravních nehod. V roce 2011 bylo v Evropě hlášeno 20 milionů výmolů, ale opravila se z toho jen polovina.
Odhadované náklady přitom přesáhly 1,2 miliardy eur (v přepočtu přibližně 32 mld. Kč). Ve Velké Británii úřady zaznamenají nahlášení škody způsobené výmolem každých 17 minut. Průměrná výše škody přitom činí 432 liber (asi 13 700 Kč).
NEPŘEHLÉDNĚTE Výrobce kečupů Heinz fušuje do automobilového průmyslu
Drahým opravám by ale do budoucna mohla předejít důmyslná virtuální mapa výmolů, na které pracuje Ford. Testování by mělo začít během letošního roku. Mapa ukáže řidičům v reálném čase přímo na palubním displeji, kde se výmoly nacházejí a jak jsou velké. Současně doporučí alternativní trasu.
„Virtuální mapa by mohla zobrazovat nový výmol prakticky ihned po jeho vzniku a téměř okamžitě upozornit na nebezpečí ostatní řidiče,“ řekl Uwe Hoffmann, inženýr výzkumu ve Ford of Europe. „Senzory výmolů se nacházejí v našich vozech už dnes.“
Vozy Ford Galaxy, Mondeo a S-MAX s adaptivními tlumiči pérování dokážou zaznamenat přejezd výmolu a bleskově upravit vlastnosti tlumení tak, aby se předešlo poškození podvozku.
Mráz, sníh a led způsobují vznik prasklin a postupné drolení povrchu vozovky. Situaci zhoršují silné jarní deště, které naplní výmoly vodou. Technici z výzkumného střediska Fordu v německých Cáchách nyní přemýšlejí, jak pomocí kamer a zabudovaných modemů získávat detailní údaje o výmolech a v reálném čase je předávat do cloudu, aby byly k dispozici ostatním řidičům.
Jiný výzkum Fordu je zaměřen na možnosti aktivního podvozku, který by mohl výrazně zmenšit intenzitu rázů od kol na špatném povrchu. Ve svém zkušebním areálu u belgického Lommelu má Ford také 1,9 km dlouhý úsek s napodobeninami nejhorších úseků silnic, na jaké lze ve světě narazit.
Zlí jazykové ovšem tvrdí, že Ford mohl ušetřit náklady spojené s výstavbou tohoto areálu, kdyby testování odolnosti svých vozů proti dírám a výmolům přesunul na běžnou silniční sítˇ v ČR…
Kdyby Ford prostředky na výzkum dal raději na zalepení
Kdyby Ford prostředky na výzkum dal raději na zalepení těch děr, bylo by to asi přínosnější. Než kličkovaná na základě nejnovějšího SW. I když možná by stačilo zaplatit někoho, kdo by preventivně profackoval osoby odpovědné za tuto kvalitu silnic placených z našich daní……
Podle teto aplikace by byla doporucena trasa z Ceskych
Podle teto aplikace by byla doporucena trasa z Ceskych Budejovic do Usti nad Labem pres Rakousko a Nemecko 🙂
Ten posledni odstavec urcite nebyl soucasti tiskove zpravy. 😀
Ten posledni odstavec urcite nebyl soucasti tiskove zpravy. 😀
Budete se divit, ale byl :).
Budete se divit, ale byl :).