Češi by uvítali nižší cenu elektromobilů a dotace, ocěňují ekologický provoz

Češi považují auta na elektřinu za velmi sympatická a vidí v nich potenciál do budoucna. Ukázal to výzkum, který pro společnost E.ON provedla agentura Ipsos.

Dobíjení elektromobilu BMW i3 33kWh na nabíjecí stanici Humpolec-Vystrkov, největší v Česku.
foto: Hybrid.cz

Jako sympatickou technologii označilo elektromobily 79 % dotázaných respondentů, opačného názoru je pak 13 % Čechů. Lidé na elektromobilech nejvíce oceňují lokální ekologický provoz a nízké náklady na palivo.

Výzkum, který agentura Ipsos provedla na vzorku 2000 respondentů, ukázal, že Češi mají dobré povědomí o alternativních pohonech aut a vědí o jejich výhodách a možných problémech. Nejvíce znalostí a zkušeností mají lidé s auty a městskou hromadnou dopravou na plyn.

V oblibě vede dnes již starší technologie kapalného propan-butanu (). Tento pohon zná 83 % dotázaných a téměř čtvrtina respondentů s ním má také zkušenosti. Znalost elektromobilů potvrdilo 73 % dotázaných, ale osobní zkušenost s elektrickými auty mají podle výsledků výzkumu jen 3 % Čechů.

U elektromobilů lidé nejvíce oceňují jejich lokální ekologický provoz a nízké náklady na palivo. Za ekologické považuje elektromobily 54 % dotázaných. „Pro české motoristy začínají alternativní pohony představovat zajímavou variantu tradičních automobilů. Svědčí o tom i zájem o nabíjení v naší stanici na dálnici D1 u Humpolce. Nejčastěji zde nabíjejí své elektromobily majitelé značek Tesla a Nissan Leaf,“ popisuje Erika Širůčková ze společnosti E.ON.

Lidé by si také přáli větší dojezd elektromobilů. Pro 44 % dotázaných je klíčový dojezd na jedno nabití 400 až 600 km. Jen 39 % obyvatel České republiky má také alespoň orientační znalost cen alternativních paliv a elektřiny v nabíjecích stanicích.

Překážkou je vyšší cena aut

Ačkoli je technologie elektromobilů lidem velmi sympatická, většině dotázaných vadí příliš vysoká cena aut. Za největší handicap technologie ji považuje 60 % respondentů. A to jak u elektromobilů, tak i u hybridních aut, která kombinují tradiční benzínový pohon s elektromotorem.

Mnoho lidí by také ocenilo dotace na ekologická auta. S tvrzením, že stát by měl nějakým způsobem tyto technologie finančně podporovat, souhlasí 77 % dotázaných. Nadpoloviční většina respondentů by si navíc elektromobil pořídila, pokud by jeho cena byla srovnatelná nebo mírně nižší než u benzínových či naftových aut.

Ministerstvo životního prostředí nedávno spustilo dotační program, díky kterému mohou státní příspěvek na koupi elektromobilu obdržet obce a kraje. O dotacích na elektromobily pro občany se teprve jedná.

„Kdy přesně by mohly být dotace pro občany vyhlášeny, záleží hlavně na vyhodnocení aktuální dotační výzvy pro obce a kraj. Analýzu bychom měli mít hotovou do konce září 2017,“ uvedla Petra Roubíčková, tisková mluvčí Ministerstva životního prostředí ČR.

tisková zpráva

31 Comments on “Češi by uvítali nižší cenu elektromobilů a dotace, ocěňují ekologický provoz”

      1. Bylo by to fajn.
        Obavam se ale, ze kvuli novemu skoda-cez

        Bylo by to fajn.
        Obavam se ale, ze kvuli novemu skoda-cez paktu, se vystavba site dost zbrzdi. Min do doby nez skoda bude mit svuj konkurenceschopny ev…
        Samozreme, ze asi ne uplne. Aby se nam zacpala pusa, tak odhaduji, ze vznikne dalsi nabijecka v praze, brne, ov, pak mozna na D1,D5 – coz ovsem stale neni sit. Ta bude az se dostanem beznym ev z ov do hk nebo brna popr z prahy do c.budejovic atd. Otazkou je, co bude za cca 5let bezny dojezd ev…:)

      1. mám reakce od dost lidí, kteří by měli opravdový zájem
        mám reakce od dost lidí, kteří by měli opravdový zájem o pořízení EV, ovšem s nákupem chtějí počkat na rozšíření sítě rychlonabíječek – což mi připadá logické.
        Ač nerad, musím souhlasit, že v současné situaci je pořízení EV spíše
        pro fandy.
        Bohužel, žádná slepice ani vejce…. 🙂

      1. Taky souhlasím.
        Takový Leaf dnes stojí BEZ DOTACE 750 tis.

        Taky souhlasím.
        Takový Leaf dnes stojí BEZ DOTACE 750 tis. Kč
        Klidně by mohl být minimálně o 100 tis levnější možná i o 200 tis a to už by nebyla tak špatná cena.
        A to stále mluvíme bez dotací!

        Dotace jsou zlo.

        Jediné co by stát mohl je například časově omezeně odpustit daň. To by se ještě dalo zkousnout.

        1. Jakmile nekdo prijde s autem do 500k s rozumnym dojezdem
          Jakmile nekdo prijde s autem do 500k s rozumnym dojezdem strhne se po nem takova poptavka, ze nebudou vyrobni kapacity na baterky.

          Tedy nejprve se musi postavit tovarny na baterky a ty je treba z neceho zaplatit. Nejlepe z prodeje drahych modelu kde jsou vetsi marze a poptavka je nizsi, tedy na ne staci soucasne vyrobni kapacity (neni totiz zase tolik nadsencu co chteji cekat v poradniku na auto roky jako za socialismu).

          Aby si, ale koupil nekdo auto na baterky za milion a vice, chce mit nejprve jistotu, ze bude mit kde nabijet.
          Jenze aby meli soukrome subjekty chut investovat do nabijecich stanic musi mit jistotu, ze na nich bude nekdo nabijet aby se jejich investice splacela.

          A tim se dostavame do zacarovaneho kruhu, ze ktereho nas mohou pomoci vyvest ty dotace.

          A proc na nabijeci stanice a ne spise rovnou na ty tovarny na baterky? Protoze kdyz budou tovarny na baterky a tedy levna ev driv nez kvalitni sit nabijecich stanic, pro zmenu budeme stat fronty na nabijeni.

          1. Ano.
            Dotace jsou zlo.
            Ale když už chtějí na něco dát

            Ano.
            Dotace jsou zlo.

            Ale když už chtějí na něco dát dotace tak místo na nákup aut by přesně jak píšete bylo lepší za ně postavit nabíječky. Ale to už jsem tady také psal.
            10-20 kousků rychlonabíječek (dnes už jedině 100kW, nebo alespoň s přípravou na 100kW) po republice a pak přispět majitelum parkovišť na nabíjecí zásuvky jako například tu co nabízí ostravská univerzita – zabudované do stojanů veřejného osvětlení, nebo prostě sloupky se zásuvkami u jakehokoli stání před významnými budovami, místy radnicemi, obchody apod.

            1. „Ano.
              Dotace jsou zlo.“
              To je pěknej blábol, bylo

              „Ano.
              Dotace jsou zlo.“

              To je pěknej blábol, bylo zjištěno, že kdyby nebylo dotací a vládních a soukromejch programů či sponzorů, tak by nám soukromej komerční sektor nikdy nedodal ty chytrý dotykový telefony co má teď kdekdo. Asi by ho tedy někdy dodal, ale buhví za jak dlouho se svou nutností potřeby výdělku a návratnosti nákladů.
              Lidi maj skoro pocit jako kdyby šmatalfoun vynalezl Steve Jobs, ale realita je jinde.
              Za každou z jeho 12-ti stěžejních technologií stojí americká či jiná vláda.
              – Dotykovej displej je dílo vývoje v rámci RRE, tedy britské vlády a pak dotaženo v CERNU.
              – Multi-touch je z University v Delaware, zacálovánovo US National Science Foundation a CIA.
              – CMOS čip je zase vod JPL/NASA
              – Wifi + GPS systém jsou od Pentagonu,
              – Internet taky
              – WWW myslím že zase CERN.
              – Siri je DARPA.
              A je toho víc.
              V LCD, Li-ion, polovodiče, HDD tam všude má drápky US vláda.
              Celkem zajímavý zjištění.
              Takže bacha na tydle odvážný soudy ať vás historie nechytí za slovo.

              The iPhone at 10: How the smartphone became so smart
              http://www.bbc.com/news/business-38320198

              Taky kdosi ekonomicky propočítal přínos těch šíleně drahejch letů na Měsíc a vyplatilo se to lidstvu asi 20x možná až 200x, už si to přesně nepamatuju.

                1. Asi jsem blbě přepsal ten odkaz na BBC. Nic ti nebrání to
                  Asi jsem blbě přepsal ten odkaz na BBC. Nic ti nebrání to opravit, upřesnit jinak to tu bude furt strašit a lidi se nic nedozví 😀

  1. „Češi považují auta na elektřinu za velmi sympatická a
    „Češi považují auta na elektřinu za velmi sympatická a vidí v nich potenciál do budoucna…
    Jako sympatickou technologii označilo elektromobily 79 % dotázaných respondentů, opačného názoru je pak 13 % Čechů.“

    A proto tu Opel nebude letos prodávat Bolta a Renault se Zoem dělá mrtvýho brouka 😀

Napsat komentář