Premiér Bohuslav Sobotka: 1200 nabíjecích stanic do roku 2020

V rámci „Kolokvia o budoucnosti automobilového průmyslu v České republice“ diskutovali nejvyšší představitelé české vlády, zástupci Sdružení automobilového průmyslu, odborů i českého hospodářství v sídle společnosti Škoda v Mladé Boleslavi o důležitých podmínkách pro trvalý úspěch automobilového odvětví v České republice.

Škoda už před pěti lety vyrobila asi desítku testovacích prototypů elektromobilů Škoda Octavia Green E-Line, které na českých silnicích důkladně otestovala.
foto: Škoda Auto

Automobilového summitu, pořádaného Sdružením automobilového průmyslu AutoSAP, se vedle předsedy vlády České republiky Bohuslava Sobotky (ČSSD) zúčastnilo i několik ministrů a dalších zástupců vlády. Mezi nejvýznamnější závěry této akce patří plánované vypracování „Paktu pro budoucnost automobilového průmyslu v České republice“. Ten má být schválen v polovině letošního roku.

„Automobilová budoucnost začala,“ řekl předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier. A Česko se jí bude muset přizpůsobit. Na stavbu nabíjecích stanic po celé republice má jít miliarda korun, částečně z evropských dotací.

„Fungujeme na solidní bázi a v České republice využíváme lokálních výhod, které nám mnozí závidí. Nyní jde o to, abychom stávající výhody obhájili a vyvinuli nové. Proto vítám, že se společně politici, Sdružení automobilového průmyslu i zástupci českého hospodářství shodli na přípravě Paktu pro budoucnost automobilového průmyslu v České republice,“ dodal Maier.

Účastníci automobilového summitu – mezi nimiž byli zástupci politického života, automobilového průmyslu a dalších průmyslových odvětví i odborníci z univerzit a významných výzkumných center – do poloviny letošních roku předloží konkrétní opatření a návrhy.

Jedno z hlavních poselství kolokvia, jehož je Škoda Auto hostitelem: V domovské zemi značky budou podobu ekonomiky vedle průmyslové výroby stále více ovlivňovat služby a digitální technologie. Tato změna staví i automobilový průmysl, který je jedním z pilířů českého národního hospodářství, před důležité otázky a nabízí budoucí příležitosti.

Automobilový průmysl se na hrubém domácím produktu České republiky podílí z 9 % a s více než 150 000 bezprostředně zaměstnanými osobami je jedním z nejvýznamnějších odvětví v zemi. Jeho důležitost se přitom nadále zvyšuje. K tomu je nutno přičíst i statisíce pracovních míst v dodavatelském průmyslu. Na automobilové odvětví připadá 25 % exportu České republiky.

Více než polovina všech osobních vozů (zhruba 57 %), vyrobených v České republice, sjelo v roce 2015 z linek společnosti Škoda. Tato tradiční značka je největším výrobcem automobilů v zemi a v celosvětovém měřítku je zastoupena na více než 100 trzích. Škoda se v mnoha zemích etablovala jako úspěšná značka. V roce 2016 automobilka potřetí za sebou vyrobila více než jeden milion vozů.

Účastníci summitu jednali o efektivních strategiích, jak změnu v České republice provést aktivně a tak, aby byla trvale udržitelná. Účastníci se shodli na tom, že budou nutné podstatně vyšší investice do vzdělávání, výzkumu a vývoje, aby byla konkurenceschopnost celého odvětví zajištěna i v dlouhodobém horizontu.

Důvodem je fakt, že v současné době roste hrubý domácí produkt České republiky rychleji než investice do výzkumu a vývoje. Aktuálně do této oblasti směřují 2 % HDP. Podíl finančních prostředků pro vzdělávání činí v České republice 4,4 % HDP.

V České republice je automobilový průmysl se 24 % největším investorem do výzkumu a vývoje. Po započítání celé oblasti strojírenství a elektrotechnického průmyslu tento podíl činí dokonce více než 50 %.

Velký potenciál skýtají nové oblasti podnikání – elektromobilita, autonomní řízení, rostoucí digitalizace i inovativní řešení mobility. V anketách projevila více než polovina Čechů zájem o koupi elektromobilu i o moderní řešení konektivity. Škoda chce v roce 2025 mít až čvrtinu prodaných aut na elektřinu.

Třetina dotázaných uvádí, že uvažuje o pořízení vozu s autonomním řízením. S tím je spojen velký potenciál pro český automobilový průmysl. Aby bylo možné jeho plné využití a úspěšné zvládnutí nastávajících procesů transformace, navrhla společnost Škoda Auto zástupcům vlády konkrétní opatření.

Řešení pro Smart Cities i digitalizaci tak mimo jiné může podpořit i zřízení celoplošné širokopásmové datové sítě. Autonomní řízení mají podpořit národní strategie, cílené podpůrné programy pro výzkum a vývoj i zprovoznění testovacího koridoru.

Tento koridor by mohl propojit hlavní sídlo společnosti Škoda Auto s Prahou, Plzní, Rozvadovem a německým Norimberkem. Škoda navíc navrhuje rychlý rozvoj elektromobility, nové nasměrování Národního plánu čisté mobility i založení poradenského grémia na vládní úrovni. Dalším důležitým bodem jsou speciální zákaznické pobídky na pořízení elektromobilů (zatím jen pro samosprávy a podnikatele).

Se svou Strategií 2025 už Škoda vytvořila vlastní plán technologických změn a dlouhodobého růstu podniku. Tradiční česká automobilka tak chce růst ve dvou dimenzích: dále má důsledně růst odbyt vozů a současně se mají budovat nové oblasti podnikání pro inovativní služby související s mobilitou.

Součástí této perspektivní strategie je i nový DigiLab v Praze, s nímž posiluje svou inovační a digitální kompetenci. Automobilový průmysl je důležitým pilířem českého národního hospodářství. Svým veskrze pozitivním vývojem zdůrazňuje domácí automobilový průmysl již po několik let svůj význam pro celou republiku.

Prodeje všech podniků, organizovaných v AutoSAP, vzrostly mezi roky 2014 a 2015 o sedm procent na 912 miliard korun, export ve stejném období vzrostl o 7,2 % na 780 miliard korun. V roce 2015 dosáhl automobilový průmysl v České republice s celkem 1,3 mil. vyrobených vozů dalšího historického rekordu.

Zatímco celosvětový objem produkce vzrostl pouze o 1,1 %, produkce v domovské zemi značky Škoda vzrostla o 4,2 %. Automobilový průmysl tak podstatně přispěl k hospodářskému růstu České republiky, který v roce 2015 dosáhl hodnoty 4,6 %. Pro letošní rok počítá Česká národní banka s růstem HDP o 3 %.

Škoda Auto, ČTK

36 Comments on “Premiér Bohuslav Sobotka: 1200 nabíjecích stanic do roku 2020”

  1. Eslipak se byl Bohušek zeptat Andělky, esli mu to dovolí.
    Eslipak se byl Bohušek zeptat Andělky, esli mu to dovolí. Páč jinak zlobil a dostane nabacáno :-).
    Jinak se to dobře pár měsíců před volbami slibuje modré z nebe, když jsme přes 3 roky chrápali.
    1200 nabíječek Vám udělám i já, dejte mi 1200 cedulí „Nabíjecí místo pro elektrovozidla“ a oboustrannou lepicí pásku. Jen u nás na Ostravsku obejdu veřejně různě na zdech trčící zásuvky a mám jich stovky. Pár měst v okolí a splněno. Protože Bohuš tou nabíječkou samozřejmě myslel ten stojan od ČEZu, co je tam běžná domácí a Mennekes, tedy chytrý červený pětikolík. O rychlonabíjení ani netuší, že existuje.

    1. ja vam nevim chlapi, to nebude samo sebou … ;))
      20.02.2017 –

      ja vam nevim chlapi, to nebude samo sebou … ;))

      20.02.2017 – Sobotka odvolává ministra Mládka …
      16.02.2017 – Premiér Bohuslav Sobotka: 1200 nabíj stanic do roku 2020
      01.02.2017 – ministr Jan Mládek snaží do Česka dostat továrnu Tesla

  2. Miliardu ať ušetří (hlavně ne dotace prosím) a napíšou
    Miliardu ať ušetří (hlavně ne dotace prosím) a napíšou pár řádků do zákonů, že lze u každé lucerny pouličního osvětlení přidat inteligentní zásuvku 230V/10A za pár grošů (a povinnost pro obce ji zbudovat v realistickém počtu) a bude infrastruktura (i rychle zrealizovatelná) plošně obrovská.
    Mluvím jen o dobíjení nikoli o rychlonabíjení (jsme malá zemička a stačilo by jen asi 10..15 vystrkovů rozumně po ČR mimo města právě kvůli cestování).

    1. Presne tohle me taky napadlo. Jak soudruzi byli u nekoho na
      Presne tohle me taky napadlo. Jak soudruzi byli u nekoho na oficialni navsteve a dohodli se na rozvoji pratelstvi, na vzajemne spolupraci atd atd. Bla bla bla
      V clanku konkretniho o nabijecich stanici stanicich nic. Kdo je postavi, kdy je postavi, za co je postavi, jaky bude standart…
      Tak to na me dela dojem, ze se bude se stanicemi a podporou ev cekat az bude mit skoda v prodeji svuj ev, aby nikomu neutekl kseft… 🙂

  3. Takže zatímco v Tesle dokončují přelomový M3 a
    Takže zatímco v Tesle dokončují přelomový M3 a rozjíždějí Gigafactory, tak my už sestavujeme plán, jak je dohnat. Proč proboha musím celý život poslouchat od našich manažerů i politiků plány, jak svět doženeme. Proč nepřišel třeba před 5ti lety jediný manažer automobilky s ideou, co všechno je třeba pro elektromobily udělat, aby jsme dnes nedoháněli, ale byli na špici. Ano, je na to nutná odvaha, protože ty, kteří nevidí dál než na špičku nosu, budou zásadně proti. Ale to právě odlišuje dobrého manažera od cifršpiona a státníka od stranického šíbra.

      1. Škoda je vazal, který dělá co se mu řekne. Taky je to
        Škoda je vazal, který dělá co se mu řekne. Taky je to továrna na peníze, když se matce nedaří. Žádný extravagance se netrpěj. Maximálně škrabka a dost!
        A když začnou matku i s tím málem co můzou ohrožovat, jako třeba u Superba 1, tak se jim přistřihnou křidla a Superb 2 se musel udělat na platformě Ochcáfky… Takový jsou to vizionáři… Tím myslím pány ve Vlčím hradu.
        Kdyby se amíci pomátli a přestali po dízlgejtu kupovat VW, tak by zkusili zavízt ameriku Škodofkama co kdyby se ujali.

    1. To by znamenalo jinak myslet.
      Když všichni říkají, že to

      To by znamenalo jinak myslet.
      Když všichni říkají, že to nejde, tak to nejde.
      Dokud se neobjeví někdo, kdo neví, že to nejde a udělá to.

      To samé je teď s nabíječkami a jejich ziskovostí!
      Prostě to není ziskové, tak se nestaví.
      Dokud nepřijde někdo, kdo to neví a nebo ví a přesto staví.

      1. Souhlas. Jen doplnuji, ze najde az tak o ziskovost stanic,
        Souhlas. Jen doplnuji, ze najde az tak o ziskovost stanic, jako o dotace. Proc je stavet za svoje, kdyz si muzu pockat na eu nebo cz plan podpory. Staci mit sit i kdyz to vlastne sit neni, protoze se nedostanete z jednoho bodu do druheho. Pro pr a zadost o dotaci to ovsem staci.
        Ted uz alespon vime, ze dokud skodovka nebude vyrabet ev, skutecnou sit cez stavet nezacne…:(

    2. V plánování dohánění jsme světoví. Být Tebou tak
      V plánování dohánění jsme světoví. Být Tebou tak neposlouchám plány, ale sháním do rodiny Indiána – stopaře. Aby nestratil stopu ani když už celý svět je za obzorem. Bohužel marketing vymyl mozky lidem s cílem nakupovat to co se jinde prodávalo před dvaceti lety. Od doby revoluce se nezměnilo nic. Viz pamětníci co se dělo ve Vídni na Mar..hilf..Strasse

  4. dobíječek 1200 za 4 roky ?? soudruzi víte jaký je rozdíl
    dobíječek 1200 za 4 roky ?? soudruzi víte jaký je rozdíl mezi ZÁPADNÍ a VÝCHODNÍ €JROPOU ??

    supercharge.info/

    tesla.com/en_EU/findus?redirect=no#/bounds/50.6858003,15.635955700000068,50.58709229999999,15.561513900000023,d?search=destination%20charger,

    … jako by byl stanoven pakt kdo koho dřív osvobodí ;)))DDD

  5. to je jasný jak facka : „Podporujeme český automobilový
    to je jasný jak facka : „Podporujeme český automobilový průmysl – závazek, který chtějí slyšet šéfové byznysu od členů vlády“

    byznys.lidovky.cz/vlado-slapni-na-plyn-do-budoucnosti-d67-/auto.aspx?c=A170215_214658_ln-auto_ele

  6. Tady to řekli narovinu
    Automobilky vyrábějí jako nikdy

    Tady to řekli narovinu

    Automobilky vyrábějí jako nikdy předtím. S érou elektromobilů ale mohou zlaté časy skončit

    zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/autoprumysl-je-vykladni-skrini-ceska-zavadeni-novych-technol/r~d3bf83bcf44011e69d89002590604f2e/

  7. Parazitolog Mládek kváknul hodnotný názor, že si lidi
    Parazitolog Mládek kváknul hodnotný názor, že si lidi mají koupit elektromobily a on ty nabíječky určitě někdo postaví !!!
    Takže asi tak.

    Zato Praha bere iniciativu do svých rukou a chce investovat do vlastní sítě veřejných rychlonabijecích stanic v počtu desítek kusů.

  8. Bla bla bla bla bléééé ;))) Slavné vládní kolonoskopim
    Bla bla bla bla bléééé ;))) Slavné vládní kolonoskopim nám zapomělo (nejspíš díky bububu umělé zaměstnanosti v šáde, kdy i pitomý uklizečky se do čr musejí dovážet;) vygenerovat jednu důležitou odpověď:

    KDY ŠÁDE SKONČÍ S PRODUKCÍ RAKA-DÍZL :))))DDDD chjo…

Napsat komentář