Výroba elektromobilu Opel Ampera-e už se rozjela, podívejte se

Výroba evropské verze elektromobilu Chevrolet Bolt EV už se rozjela. Opel Ampera-e se vyrábí v továrně Orion v Michiganu.

Výroba elektromobilu Opel Ampera-e v americké továrně společnosti GM
foto: GM

První dodávky elektromobilu Opel Ampera-e začnou letos v červnu v Norsku, evropské mekce elektromobilismu. Jsme dost zvědaví, jak to tam pohne podílem elektromobilů na celkových prodejích aut. Dostane se Norsko letos na 50 %?

Následovat bude postupně zbytek Evropy. Česká republika se auta bohužel dočká až v roce 2018. Neměl by ale být problém si pro něj dojet k nejbližším šťastnějším sousedům. Elektromobil Opel Ampera-e nabízí reálný dojezd asi 380 km na jedno nabití.

elektromobil Opel Ampera-e u mostu Golden Gate Bridge v San Francisku

Elektromobil Opel Ampera-e u mostu Golden Gate Bridge v San Francisku
foto: GM

77 Comments on “Výroba elektromobilu Opel Ampera-e už se rozjela, podívejte se”

      1. Proceduru WLTP budou muset absolvovat vozidla uvedená na trh
        Proceduru WLTP budou muset absolvovat vozidla uvedená na trh po září 2017. Všechny vozidla prodávané v EU budou muset udávat emise a spotřebu podle nové normy po září 2018. Do konce roku 2019 však zůstane právně závaznou normou NEDC. Takže až od roku 2020 budou muset automobily plnit emisní normy podle WLTP.

  1. GM chysta prodej OPELu Frantikum PSA a osud Opel Ampera-e je
    GM chysta prodej OPELu Frantikum PSA a osud Opel Ampera-e je ve hvezdach. Mozna se bude prodavat pod jinym jmenem.
    Sefove OPELu v DE maji projekt premeny OPEL fabrik jen na ciste elektricka auta. Prodejem z toho asi nic nebude. Bylo by fantasticke, kdyby OPEL zustal a vyrabel pouze EV. Drzim palce.

    1. Podle článku zde ten projekt přeměny OPELu měl cílový
      Podle článku zde ten projekt přeměny OPELu měl cílový rok 2030, tj. něco jako sliby VW 🙂
      Ale hlavně, součástí transakce by údajně mělo být to, že celá nová skupina PSA-Opel by měla přístup k technologii Bolta – mohla by taková auta vyrábět pro Evropu v licenci. To by bylo ještě lepší, než když se Ampery-e vyrábějí v Michiganu a v Evropě asi jen smontují 😉

      1. Běžne si dělám statistky sám v terénu, ale tentokrát
        Běžne si dělám statistky sám v terénu, ale tentokrát jsem se na to vykvajz :)))
        Po zbytku se ptej těch co si to v emerice testujou. např ve FB skupině Bolt owners
        Za každýho si udělej čárku a máš to. 🙂 Stačí na to gůgl. 😉
        nebo http://www.mychevybolt.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=5675
        Jestli čekáš na to až ti to někdo tady na hybridu přinese pod nos tak se načekáš.

        Ty si nikdy neslyšel o airbazích v sedačkách nebo furt žiješ minulém století??
        „Bolt has asymmetric front seats. Outboard bolster is bigger to house airbag, while inside bolster is smaller.“

              1. Sorry, ale pokud kupuju krabici a nejsem odborník, tak mi
                Sorry, ale pokud kupuju krabici a nejsem odborník, tak mi odporové topení nemůže vadit, protože mne ani nenapadne se na to zeptat. Opět tu chybí statistika. Kolik líbí nechce z kolika a proč. A kolik naopak. Jinak je to je kvák kvák.

        1. Osobně jsem přesvědčen, že je lepší za stejné peníze
          Osobně jsem přesvědčen, že je lepší za stejné peníze dát do auta větší baterii, než tam cpát zbytečně složité tepelné čerpadlo. Zaznamenal jsem info, že ioniq bude mít čerpadlo za příplatek 140.000 Za to má člověk u tesly 10kWh navíc.

          1. Pokud to auto má klimu, znamená to navíc dva ventily a
            Pokud to auto má klimu, znamená to navíc dva ventily a robusnější výparník. Hmotnostně asi tak půl kila a výrobní náklady asi tak 500Kč.
            Veřejnost je (úmyslně) zmatená pojmy klimatizace a tepelné čerpadlo.
            Je to jedno a totéž zařízení. Na jedné straně odebírá teplo a na druhé straně ho předává. A dá se jednoduše vyrobit tak, aby se ty strany daly prohodit.

            1. Přesně tak. Neexistuje technická ani ekonomická
              Přesně tak. Neexistuje technická ani ekonomická překážka, aby v každém EV nebyla klima, která dle potřeby chladí nebo topí. Proč zbytečně plýtvat energií bez ohledu na velikost akumulátoru. Ono by se popravdě hodilo i do spalováků, aby se nemuselo čekat, až se ohřeje motor.

                1. Co tak třeba tím tepelným čerpadlem?
                  Co tak třeba tím tepelným čerpadlem?

                2. ctirad:
                  Dobře, připustím diskusi a rovnou se ptám:
                  ODKUD

                  ctirad:
                  Dobře, připustím diskusi a rovnou se ptám:

                  ODKUD chceš brát tu energii k vytápění?

                3. Samozřejmě z okolního vzduchu. Vnější výměník se vám
                  Samozřejmě z okolního vzduchu. Vnější výměník se vám ochlazuje a vnitřní v kabině zahřívá. U klimy je to naopak. Motor potřebujete jenom k tomu, aby točil kompresorem a na to nemusí být zahřátý.

                4. ctirad:
                  Fajn, tak dál:
                  KDE bude výparník?

                  ctirad:
                  Fajn, tak dál:

                  KDE bude výparník?

                5. Záleží, jestli zrovna topíte směrem ven (chladíte) nebo
                  Záleží, jestli zrovna topíte směrem ven (chladíte) nebo dovnitř (topení). Ty výměníky na obou stranách musí být konstrukčně přizpůsobené aby mohly fungovat tak i tak. Funkci topení má dnes i většina lepších domácích klim na trhu. To není žádná kosmická technologie.

                6. ctirad:
                  KDE bude ten výparník…?

                  ctirad:

                  KDE bude ten výparník…?

                7. ctirad:
                  Pokud vedeme seriozní debatu, pak je třeba taky

                  ctirad:
                  Pokud vedeme seriozní debatu, pak je třeba taky odpovídat k věci.

                  Tak ještě jednou a víc polopaticky:

                  KDE bude na vozidle umístěn výparník, tj. zařízení fungující jako vnější výměník?

                8. Pokud vám to ze zde uvedených odpovědí ještě nedošlo,
                  Pokud vám to ze zde uvedených odpovědí ještě nedošlo, není vám pomoci. Chechta anonym.

                9. Kam půjde vzduch po průchodu výparníkem?
                  Kam půjde vzduch po průchodu výparníkem?

                10. Voda i vzduch si cestu vždy najdou.
                  Voda i vzduch si cestu vždy najdou.

                11. Celá diskuse se nám stočila k tepelnému čerpadlu.
                  Když

                  Celá diskuse se nám stočila k tepelnému čerpadlu.
                  Když to shrnu: Otočení směru klimatizace k vytápění auta nejen je možné a přínosné, jak tvrdím, ale běžně se používá, jak tvrdí EBobo.
                  A výrobci elektromobilů ty 2 ventily prodávají za 150 tis, zatímco dieselové Toyoty to mají v základní výbavě.

                12. tam,kam po průchodu chladičem
                  tam,kam po průchodu chladičem

                13. Je mi líto, ale jestli nerozumíte principu tepelného
                  Je mi líto, ale jestli nerozumíte principu tepelného čerpadla tak sem nechoďte.

                14. Marty:
                  Kam půjde vzduch po průchodu výparníkem?

                  Marty:
                  Kam půjde vzduch po průchodu výparníkem?

                15. Tam, kde má 95% současných aut kondenzátor.
                  Nikam se nic

                  Tam, kde má 95% současných aut kondenzátor.
                  Nikam se nic nového umísťovat nebude. Ten výparník tam je, akorát se jmenuje kondenzátor. Tím, že se změní směr stlačování chladiva se z kondenzátoru stane výparník.

                16. Tomiq:
                  Kam půjde vzduch po průchodu výparníkem?

                  Tomiq:
                  Kam půjde vzduch po průchodu výparníkem?

                17. Jestli máš běžné auto, tak otevři kapotu a podívej se,
                  Jestli máš běžné auto, tak otevři kapotu a podívej se, jak to tam vypadá.
                  Pokud máš klimatizaci, tak těsně za nárazníkem je kondenzátor klimatizace, za ním chladič vody, případně před kondenzátorem ještě intercooller. Pokud nemáš klimu, je tam jen chladič vody, který funguje úplně stejně. Mřížkou vepředu se nasává vzduch, ten projde přes chladič a ventilátor a pak motorovým prostorem odchází dospod, případně dalšími větracími otvory. Myslel jsem, že tohle je tak jasné a jednoduché, že to musí pochopit každý.

                18. Tomiq:
                  Aby mohlo TČ fungovat a přinést nějaký efekt,

                  Tomiq:
                  Aby mohlo TČ fungovat a přinést nějaký efekt, musí procházet výparníkem velké množství vzduchu.
                  Prostor před výměníkem a za ním musí být volný – pokud bude v masce, bude účinnost mizivá.
                  Podívej se, jak vypadá výměník někde u baráku…

                19. A u baraku tam ten vzduch tlaci kdo?
                  Za jizdy vozu pres

                  A u baraku tam ten vzduch tlaci kdo?

                  Za jizdy vozu pres chladic fouka vice nez dost!

                20. Nenapadlo tě, že barák je větší než auto a na jeho
                  Nenapadlo tě, že barák je větší než auto a na jeho vytápění je třeba více tepla?

                21. tepelne cerpadlo ma priblizne stejny vykon jako klima. Kazde
                  tepelne cerpadlo ma priblizne stejny vykon jako klima. Kazde moderni EV ma dnes klimu a vse funguje OK a bez nejakych obrych vymeniku. I obycejna EV jako Leaf muzou mit za priplatek TČ a vse funguje a nic neni zvenci videt. A Leaf topi s TČ bezesporu dobre.

                22. pod kapotou v místě kde spalováky mají chladič motoru.
                  pod kapotou v místě kde spalováky mají chladič motoru.

                23. Kam půjde vzduch po průchodu výparníkem?
                  Kam půjde vzduch po průchodu výparníkem?

                24. Funkci topení májí dnes všechny domácí klimatizace nejen
                  Funkci topení májí dnes všechny domácí klimatizace nejen lepší!
                  Systém je u obou úplně stejný, jen u topení je tam přidám ventil, který otočí směr proudění chladiva, toť vše.
                  Dnes už i všechny klimatizace nejen ty lepší mají regulovatelný výkon pomocí otáček kompresoru.

                  Jak jednoduché milý Watsone.

                  Kdo to hned nedělá s chlazením a topením, tak chce jen vydělávat na dalším případném vylepšení modelu.

                25. Kam půjde vzduch po průchodu výparníkem, pokud bude
                  Kam půjde vzduch po průchodu výparníkem, pokud bude výparník v masce chladiče??

                26. Ten v masce vůbec není potřeba.
                  Kdyby byl v masce tak ten

                  Ten v masce vůbec není potřeba.
                  Kdyby byl v masce tak ten vzduch půjde do motorového prostoru!
                  Kam ho automobilka dá tam bude.
                  Když tak se vyjádři konkrétně o co ti jde?

                27. e-LUKY:
                  Jde o to, že zde několik lidí víří debatu s

                  e-LUKY:
                  Jde o to, že zde několik lidí víří debatu s představou, že se do auta namontuje tepelné čerpadlo.
                  Naprostý nesmysl, nemůže to mít přínos.
                  Proto chci slyšet, KDE bude výparník umístěn.
                  Na odpověď, že v masce chladiče, jsem následně chtěl vědět, kam tedy půjde vzduch po průchodu výměníkem.

                  Aby vůbec mohlo TČ přinést efekt, musí procházet výparníkem velké množství vzduchu.
                  To je ovšem u auta dost těžko možné, už jen kvůli nemožnosti umístit velkou plochu takového výměníku.

                28. Ale ten výparník může být kdekoliv a vepředu, vzadu a
                  Ale ten výparník může být kdekoliv a vepředu, vzadu a ten průchod vzduchu může klidně zajistit ventilátor (stejně jako u domácích klimatizací)i s regulací otáček. Přece když auto stojí tak klimatizace funguje dál.

                  Já mám tepelné čerpadlo na topení i chlazení v e-golfu a funguje naprosto výborně.

                29. výparník bude pod kapotou v přední části vozu. Místo
                  výparník bude pod kapotou v přední části vozu. Místo chladiče u spalováků.

                30. Z baterie
                  Ano, musela by to být baterie jako v hybridu –

                  Z baterie

                  Ano, musela by to být baterie jako v hybridu – musela by mít kapacitu 1kWh ale pro ohřev motoru zcela dostatečné

                31. Spalováky přídavné topení běžně mají odporové. Aby
                  Spalováky přídavné topení běžně mají odporové. Aby se co nejrychleji po nastartování vyhřála kabina, odmlžila okna, případně i rychleji zahřál motor. Kdyby se to řešilo zmíněnou konstrukcí klimatizace, bylo by to mnohem výkonnější. Nejde o spotřebu, ale o to, že ta klima, která je hnaná přímo řemenem může při příkonu třeba 2kw dát výkon 6kw, zatímco to odporové topení je omezené alternátorem. Takže dá nejvýš kilowatu.

                32. Problémem trochu je, že tepelné čerpadlo dobře funguje
                  Problémem trochu je, že tepelné čerpadlo dobře funguje jen při teplotách nad nulou nebo mírně pod nulou. Pak už dochází k zamrzání výparníku a ten se musí přímotopně odmražovat.

                33. To se řeší tak, že se jednou za čas na krátkou dobu zase
                  To se řeší tak, že se jednou za čas na krátkou dobu zase otočí chod, výparník se odmrazí a běží vesele dál. Je to jen otázka softwaru a u bytových TČ to funguje. Při nízkých teplotách má samozřejmě TČ nižší výkon a účinnost a pomalejší náběh.
                  U spalováků by se odmrazování vůbec řešit nemuselo. To TČ poběží pouze třeba půlhodinu po nastartování, pak se vypne a výparník se sám odmrazí teplem od motoru.

                34. Díky za info. Tohle mne nenapadlo.
                  Díky za info. Tohle mne nenapadlo.

                35. K namrzání výparníku dochází hlavně při teplotách
                  K namrzání výparníku dochází hlavně při teplotách okolo nuly,při větším mrazu je sušší vzduch a namrzání zase menší.Když namrzne,reverzací se zase odmrazí,což nějakou energii stojí,ale ani při těch nejhorších podmínkách okolo nuly nemá čerpadlo menší účinnost,než přímotop.Navíc každý současný elektromobil má klimatizaci a přidat pár součástek,aby zároveń fungovala jako tepelné čerpadlo není nic náročného.Takhle to už dávno používají některé diesely,protože mimotoho že smrdí a v zimě nechytají ještě k tomu netopí.Konkrétně některé Dieselové Toyoty od roku tak 2005,ale určitě i další.

              1. technická překážka je, že to je další zbytečné
                technická překážka je, že to je další zbytečné kurvítko. Klimy zde nejsou masově déle než 10 let a před tím auta také jezdily.
                Ekonomická překážka je, že výrobce místo zvýšených nákladů za klimu chce po zákazníkovi „tržní cenu“. Už z principu mu ji nedám. Nejhorší je, že neexistuje výrobce vyrábějící elektromobil s akcelerátorem, brzdou (rekuperací), volantem a nic víc. Takové Saxo s novou kastlí a aku na těch 300km. Za cenu 150kKč+cena aku.

            2. to je totiž o tom, že absolventi dopravních škol kteří
              to je totiž o tom, že absolventi dopravních škol kteří posléze auta opravují holt mají vzdělání jaké jim bylo s hůry dáno. Používají proto pojmy aby byli zajímaví a to že jim ostatní nerozumějí považují za svou vyjimečnost. No a tak potom zlidoví pojmy, že si technik rve vlasy. Bohužel realita. Jestliže se z megového města rozšíří citace „třikrát méně než“ (pro ty co se baví česky prý jde o „třetinu“) i do učebnic ZŠ, tak s tím neudělají nic ani zástupy matematiků a češtinářů.

            3. Samozřejmě, že klimatizace je tepelné čerpadlo. Nejsem
              Samozřejmě, že klimatizace je tepelné čerpadlo. Nejsem odborník na klimatizace, pouze ze zkušenosti vím, že když nám dělali na firmu nabídku, tak varianta co uměla i topit byla dražší o cca 70%, k pětikilu to tedy mělo hodně daleko. Navíc, pokud by v autě byla klimatizace co by měla odebírat teplo ze vzduchu, tak by to mělo smysl na jaře a na podzim. V zimě by se účinnost blížila přímotopu. Proto u EV ty tepelná čerpadla berou teplo například z měniče, jak mi vysvětloval jednou majitel Kia.

              1. A nepočítalo se v té budově s vyšším instalovaným
                A nepočítalo se v té budově s vyšším instalovaným výkonem?
                U budovy je na vytápění potřeba mnohem vyšší výkon než na chlazení. U auta ne.
                Pokud chtěli o 70% vyšší cenu za stejný instalovaný výkon, je to marketingový trik, stejný jako těch 150 tis za Tč u EV.
                I nejlevnější přenosné klimy za 6tis. mají možnost topení.

                1. Proč by u budovy bylo potřeba většího topného, než
                  Proč by u budovy bylo potřeba většího topného, než chladícího výkonu? Auto je lépe zateplené, než budova? A bavíme se o procentech, tak to je snad jedno. Nezdá se mi, že by všichni výrobci klimatizací uzavřeli kartel a účtovali si u výrobků s 5% rozdílem pořizovacích nákladů o 70% vyšší prodejní cenu. Byla by jen otázka času, kdy přijde konkurence která to neudělá.

                2. U budovy největší podíl tepla dovnitř i ven projde
                  U budovy největší podíl tepla dovnitř i ven projde pláštěm budovy.
                  U auta musíš především ohřívat a chladit vzduch, který musí jít dovnitř, aby posádka měla co dýchat. Pak chladíš teplo, které vydávají lidé uvnitř auta. Teplo v autě ovlivňuje přímé slunce mnohem víc než v budově. V autě topíš v zimě třeba na 18, páč se nesvlíkáš, v budově na 23. Pokud v autě nepustíš klimu, můžeš tam mít i za jízdy třeba i 40, v budově míň. Dobře postavená budova vůbec klimatizaci nepotřebuje.
                  orientační data:
                  rodinný dům topení 15kw
                  chlazení 5kw
                  os. auto webasto 8kw To je výkon, který ohřeje auto během 30 minut.
                  přídavné el. topení 1kw
                  klima 5kw
                  Otočí-li se chod klimy, přidá se k topnému výkonu ještě příkon kompresoru, takže 5kw stoupne třeba na 7.

                3. Klimatizace k chlazaní nepoužívá kompresor?
                  Klimatizace k chlazaní nepoužívá kompresor?

                4. Kompresor je základem.
                  Kompresor stlačí médium, tím do

                  Kompresor je základem.
                  Kompresor stlačí médium, tím do něj předá energii. Ta se při kondenzaci předá v kondenzátoru společně s teplem, odebraným z výparníku při vypařování. V režimu chlazení je teplo, vyrobené kompresorem odpadní, při režimu topení se využije.

                5. Otočí-li se chod klimy, přidá se k topnému výkonu
                  Otočí-li se chod klimy, přidá se k topnému výkonu ještě příkon kompresoru, takže 5kw stoupne třeba na 7.
                  Z této věty mi vyplinulo, že se kompresor používá jen pro topení. Princip tepelného čerpadla v celku chápu.

                6. Ne, Tomig to psal správně.
                  Stále se jedná jen o jeden

                  Ne, Tomig to psal správně.

                  Stále se jedná jen o jeden kompresor s jedním elektrickým motorem. Jenže při topení se jeho (toho samotného kompresoru) jeho teplota připočte k výkonu co udělá chladivo do kondenzátoru (který je zdroj pro topení ve ventilaci auta).
                  Topení – kompresor(1kW) + chladivo(3kW) jde do kondenzátoru kde topí (4kW v kabině) a ten ohřívá auto – výparník je (3 kW třeba v masce auta).

                  Chlazení – kompresor(1kW) + chladivo (3kW) jde do kondenzátoru (4kW v tomto případě je v masce auta) – výparník je v této funkci (3kW v kabině auta) a ten to auto ochlazuje.

                  Materiálové, je ten systém téměř totožný, ale pro funkci topení se musí přidat ventil na obrácení chodu chladiva v systému a proto si výparník a kondenzát prohodí funkce!
                  Takže otázka finanční je zanedbatelná i kdyby to mělo dělat 10 tisíc, tak je to moc.

                7. Jasně, tak nějak jsem si to představoval ale není mi
                  Jasně, tak nějak jsem si to představoval ale není mi jasné proč si za to tolik počítají. Nebude tam například ještě rozdíl v tom, že při topení pracujeme s vyšším rozdílem teplot? Když si v zimě chci topit na 24 a venku je -20 je to teplotní rozdíl 44 stupnů, kdežto když chladím v létě na 24 a venku je 40, tak je ten rozdíl jen 16 stupňů. Nedovedu si v autě představit, že budu mít na topení systém vzduch-vzduch. Asi bych potom mohl mít pod kapotou pěkně namrzlo.

                8. Samozřejmě, že rozdíly tam jsou, v účinnosti, velké
                  Samozřejmě, že rozdíly tam jsou, v účinnosti, velké možná ještě větší rozdíly jsou při chlazení, nízká venkovní teplota snižuje ale topný výkon. Stejně to funguje u klimatizace s topením nebo u tepelného čerpadla (v podstatě je to totožné) pro ohřev RD. Takže si to klidně představ, ono to tak funguje. Při větších mrazech stejně už musí vypomoct elektrické spirály.

                  Namrzlo ?
                  Záleží, kde je umístěn, ale vždy se musí odvětrávat, takže o moc víc(míň) jak venku tam nebude.

                  Daleko horší to bude při chlazení, to je pak jeho teplota o dost větší jak venku, tam se to musí setsakramentsky odvětrávat.

                  Díval jsem se do auta a ten kompresor je napojený na hlavní motor auta, takže nemá ani svůj motor jak jsem si původně myslel. Asi se spíná nějakou spojkou, nevím ale jak regulují jeho otáčky, a jak běží, když auto stojí?
                  Když nabíjím a jsem v autě tak si topím, ale asi je to spirálami, když jedou z nabíječky, tak je to stejně jedno.

        1. Ale můžeš si pustit klimu a nechat si přitom vykúriť
          Ale můžeš si pustit klimu a nechat si přitom vykúriť 🙂
          Používat klimu i na vytápění je technicky hrozně jednoduché. Stačí dva dvoucestné ventily a výparník konstruovaný na vyšší tlak, páč se použije jako výparník. Nechápu, že to nemontují standardně do všech aut, i spalovacích. Místo toho tam montují jako přídavné topení odporová tělesa, která mohou mít maximálně asi desetinový výkon.

Napsat komentář