Osobní létající drony čínské společnosti EHang by se už mohly uplatit v praxi. Kde jinde než v Dubaji. Tedy tam, kam Elon Musk nedávno přislíbil dodat 200 robotických elektromobilů Model S a X pro místní taxislužbu.
foto: EHang
Plán nasazení létajících osobních dronů z Číny ohlásil tento týden Mattar al-Tayer, šéf dubajského dopravního odboru. Létající dron nesoucí označení „184“ je vysoký asi 1,5 metru a váží asi 200 kg. Pro jeho ovládání nepotřebujete umět létat, je plně robotický.
NEPŘEHLÉDNĚTE Číňané mají robotický dron, který uveze člověka
Na jedno nabití baterie umí létat asi 30 minut max. rychlostí 100 km/h. Do komerčního provozu by drony měli v Dubaji vstoupit do letošního července. Futuristické způsoby dopravy nejsou ostatně pro Dubaj ničím novým.
Už teď je tam v provozu robotické metro, Elon Musk tam doveze 200 robotických elektromobilů Tesla Model S a Tesla Model X a o Dubaji se také uvažuje jako o prvním místě, kde by mohl být v provozu Hyperloop.
Proč se tak bojíte o bezpečnost?
Myslíte, že to bude
Proč se tak bojíte o bezpečnost?
Myslíte, že to bude nebezpečnější,
než jízda autem?
Když se rozbije auto, tak zastaví a dá se z něj vystoupit
Když se rozbije auto, tak zastaví a dá se z něj vystoupit a odejít pěšky. Když se auta vybouraj ne vždy to končí smrtí. Když se pourouchá tedle koptr tak je to na 99 % smrt. Když se srazej dva koptry tak je to na 99 % taky ošklivá smrt. Je na tom něco nejasnýho?
Věci na zemi zastavujou a už dál nikam nepadaj, když věci na nebi zastavěj tak zákonitě padaj a to co je v nich se rozštípe na cimpr campr. Žádnej uměvavej manekýn na reklamním videu na tom nic nezmění. Chceš bejt pokusným králíčkem?
Žraloci taky zblaznou jen pár lidí za rok, takže je v moři statisticky extrémně bezpečno, ale opravdu nikdo nechce být zrovna to vyvolenou jednohubkou.
Ne, moc jasný mi to od tebe nepřijde. To tím jako myslíš,
Ne, moc jasný mi to od tebe nepřijde. To tím jako myslíš, že je lítání nebezpečnější, než jízda autem? Je ti 8?
Nezlobte se, ale odpoved na vasi otazku byla podeprena
Nezlobte se, ale odpoved na vasi otazku byla podeprena argumenty, proc by mely byt drony nebezpecnejsi nez bezna auta. Vy na to neodpovidate prakticky nicim, po vzoru politiku utocite otazkou je ti 8? Odpoved zni ano, je nebezpecnjesi v tomto konkretnim pripade, nikoliv obecne. A argumenty proc tomu tak je jsou v prvotni odpovedi.
Pardon, ale argument typu, že z rozbitého koptru se nedá
Pardon, ale argument typu, že z rozbitého koptru se nedá vystoupit fakt neberu. Většinu nehod stávajících leteckých dopravních prostředků způsobí člověk a ne porucha!!!
U tohohle jednoduchého koptru je oproti běžným létajícím prostředkům
méně věcí, co se můžou pokazit.
I kdyby to bylo 100x nebezpečnější, než vrtulník,
tak je to pořád 100x bezpečnější, než auto.
Ale Vaše obavy chápu, není nic neobvyklého, že si lidé neuvědomují
rizika automobilového dopravy.
Létání dopravními letadly může být a možná i je
Létání dopravními letadly může být a možná i je statisticky bezpečnější než jízda autem, ale spousta lidí prostě nechce přistoupit na riziko toho, že malý defekt končí u létacích strojů z 99,999 % smrtí, stejně jako nechce být i tou jedinou oběti žraloka za rok. Radši „bezpečne“ zemřou po úrazu na záchodech na pláži nebo zásahem kokosáku (taky reálná statistika). Co je na tom k sakru nepochopitelného?
Navíc bezpečnost letecké dopravy by se měla počítat ne na ulítnuté kilometry, ale na počet vzletů a přistání což jsou nejrizikovější momenty. Na bezpečnost osobních dronů si ještě musíme počkat.
Navíc bych silně nedoporučoval vkládat svůj život do prvních generací nových technologií, to je asi opravdu na úrovni 8 letých…
Sledování zpráv o tom, kterak nadšenci do létacích strojů leží v nedělním slunečním odpoledni rozštípaní na poli opravdu není můj koníček a to že nebereš nějaký argumenty ohledně létání si vykládej svý mámě až se budeš vopalovat na červeným ručníku na poli…
Ale kdo chce kam pomožme mu tam.
Btw pokud sis ještě nevšimla tenhle kopter neřídí pasažér, takže na něj asi chybu za nehodu jen tak nehodíš 😉
Promiň, ale snažím myslet logicky, když jsou v sázce
Promiň, ale snažím myslet logicky, když jsou v sázce životy.
Ty zas vsázíš na emoce, takže se asi neshodneme.
Mám pro tebe tedy emoční zprávu, která tě možná zaujme:
Už před rokem 2000 se v autech pozabíjelo víc lidí, jak za obě světové války dohromady. Každý den to dělá 3000 lidí.
Takže si myslím, že házet špínu na cokoliv,
co má potenciál to zlepšit je dost hloupé.
Taky postupuju logicky. Naprosto nic na nic nevsázím, jen
Taky postupuju logicky. Naprosto nic na nic nevsázím, jen postupuju empiricky tedy ze zkušeností jak se chovaj lidi a jak reagujou na statistiku z dopravy a z médií. Moje emoce jsou výsledkem chladného racionálního pozorování souvislostí a o to silněji si za nimi stojím.
Spíš zjisti proč lidé nepostupují dle tvé logiky a okamžitě nepřestali jezdit auty, když jsou prokazatelně životu nebezpečná? Kdyby se lidé chovali logicky by nebylo potřeba tolik psychologů, sociologů a cvokařů. Byly by naprosto zbytečné reklamy, divadla, filmy, city, nemocnice a právo.
Dále proč považuješ mé argumenty za špínu? Takhle vždycky označíš rozdílný názor? Pokud ti vadí rozdílný názory tak asi radši nediskutuj.
Neshodujeme se už od začátku a proto diskutujeme. Celkem normální a logický průběh.
Pokud si to pochopila tak, že nesnášim pokrok tak to je totální blbost, to bych se vůbec nevyskytoval na tomhle webu. Zrovna si stavím prvního závodního FPV coptra což jsem v životě neudělal a nestačím zírat jak rychle ten vývoj běží. Některé řidíci jednotky, systémy a konstrukce zastarávají doslova po pár měsících.
Já do tohodle stroje evidentně ješte dlouho nevlezu, ale jelikož ty ano a já to zatím považuju za nebezpečné, tak tě o tom informuju. Holt už jsem takovej, že nerad vidím když se jinem lidem něco stane. Jedna věc je adoptovat novej chytrej telefon místo tlačítkovýho, ale naprosto jiná věc je adoptovat novou leteckou technologii. Tam jde o život. Pokud by sis nastudovala historii letectví a kosmonautiky a všechny ty smrťáky, nehody, oběti a jejich důvody byla by si taky o dost obezřetnější.
Exkluzivním případem je fatálně podcenění nebezpečnosti odpadávající izolační pěny u raketoplánů nebo vliv rozdílu tvaru okýnek u letounů Comet na přežití pasažérů. A to všechno po desítkách let vývoje obou technologií. Tedle dron je na totálním začátku vývoje a už se to nabízí jako hotová věc. To je pěkná stupidita. Až to bude hromadně vozit 10 let neživej náklad tak bych o tom teprv uvažoval. Chladnej racionální přistup.
Konec konců za crash testy a zlepšování bezpečnosti aut můžeme děkovat právě chytrým lidem z letectví.
Když Vám okolo nastartovaného auta běhaji děti, je to
Když Vám okolo nastartovaného auta běhaji děti, je to nebezpečné. Když Vám budou běhat okolo dronu, bude to tragédie…
Máte pravdu, také si myslím, že zranění od vrtule bude
Máte pravdu, také si myslím, že zranění od vrtule bude největší riziko. Třeba nebude problém na to dát kryt.
Ale auta jen u nás usmrtí ročně přes 100 chodců, tak si vyberte…
Natálie:
Žádné kryty není třeba.
Tenhle nesmysl se nikde
Natálie:
Žádné kryty není třeba.
Tenhle nesmysl se nikde do provozu zavádět nebude, stejně jako nebude realizováno jakési donášení zásilek pomocí multikoptérů.
Doporučuju sledovat solidní informační zdroje a nebrat vážně kdejaký hoax.
Chechta:
to je možné, ale my tu probírali bezpečnost
Chechta:
to je možné, ale my tu probírali bezpečnost oproti autům,
tak nám to tu nekažte.
Jestli je to realita nebo ne se tu také diskutovalo,
tam jste ale dostal na frak, co?
Pokusy na lidech.
Pokusy na lidech.
a po vzrou zamoridicich taxiku bude vedle sedet clovek, ktery
a po vzrou zamoridicich taxiku bude vedle sedet clovek, ktery bude na to samoletani dohlizet 😉 potom uz jen provrtat dubaj elonovymi tinely ve kterych bude jezdit hyperloop a cely svet se tam muze rovnou prestehovat 😉
rs:
Nic z toho nebude skutečností.
Tyhle hračky jsou jen
rs:
Nic z toho nebude skutečností.
Tyhle hračky jsou jen výstřelek, málo efektivní a v praxi nepoužitelný.
vzdyd jo.
vzdyd jo.
A jsou i další nesmysly, které zde byly prezentovány –
A jsou i další nesmysly, které zde byly prezentovány – např. Flyboard Air, Jetpack JB-10 atd. To je ovšem jen fotomontáž, kterou ti naivní pseudonovináři neumí prokouknout a píší o tom jako o dopravě budoucnosti…
Zamindrákovej Chechta, specialista na odhalování
Zamindrákovej Chechta, specialista na odhalování fotomontáži už zase řádí a oslňujě svým „technickým vzdělánim“ 😀 Nevyšší čas udělat si doktorát. 😀
Všichni jste blázni jenom Chechták je letadlo.
Kuk:
Dolož fakta, nebo nemel.
Kuk:
Dolož fakta, nebo nemel.
Jistě, něco takového si říkali kočí při spatření
Jistě, něco takového si říkali kočí při spatření prvních automobilů.
Totéž platilo o prvních leteckých pokusech před cca 110 lety.
mykanec:
Ty nejsi znalý věci, jen meleš otřepané fráze.
mykanec:
Ty nejsi znalý věci, jen meleš otřepané fráze.
Pro jeho ovládání nepotřebujete umět létat.
Kdybych
Pro jeho ovládání nepotřebujete umět létat.
Kdybych uměl létat, nepotřebuju drona 🙂
Jako taxi mi to připadá dost neuvěřitelné. Maximální dolet je 30km, operační čas 30 min . V tom musí být přelet ze základny ke kaštanovi, let do cílové destinace a návrat na základnu. 3 starty a 3 přistání.
Tomiq: Jako taxi nemůže takový prostředek nikdy sloužit
Tomiq: Jako taxi nemůže takový prostředek nikdy sloužit už z důvodu nízké bezpečnosti. A o ceně provozu nemá smysl se zmiňovat, tam vždy musí zvítězit vozidlo.
Teoreticky by to mohlo fungovat, pokud by taxi mělo přesně
Teoreticky by to mohlo fungovat, pokud by taxi mělo přesně vymezené nástupní a výstupní místa a většina z těchto míst by rovnou sloužila jako základny pro dobíjení.
Kdepak, to nestačí.
Bezpečnost nízká, provoz
Kdepak, to nestačí.
Bezpečnost nízká, provoz neefektivní.
Proti vozidlu žádná výhoda.
Použití jedině jako módní výstřelek, za předpokladu, že povolený dostup max. 2 metry, uzavřený areál nebo alespoň přesně vymezené plochy, sezonní provoz.
Taková drahá hračka, nic víc.
Ten stroj s maximálnou záťažou (100kg) potrebuje asi 40kW
Ten stroj s maximálnou záťažou (100kg) potrebuje asi 40kW výkonu len na to, aby sa vôbec udržal vo vzduchu. S 14.4 kWh batériou je to asi 21 minút. A to by vôbec nemohol stúpať, zrýchľovať, prekonávať odpor vzduchu.
Je to pekná myšlienka, len to chce vyššiu kapacitu batérie.
Tom: Ano, výkon 40 kW odpovídá.
A myšlenka to vůbec
Tom: Ano, výkon 40 kW odpovídá.
A myšlenka to vůbec chytrá není – elektrický pohon je zcela nevhodný pro cokoliv létajícího, co má nést lidskou posádku už kvůli nízké energetické hustotě.
O stránce bezpečnosti jsem se již vyjádřil.
Zde se opět „objevuje“ něco, co již existuje – tj. vrtulník, který byl v provozu nasazen již za 2. světové války…
Vrtulník-spalovací motor, který má tisíce(pístový) nebo
Vrtulník-spalovací motor, který má tisíce(pístový) nebo desetitisíce(turbínový) otáček/min, se musí redukovat na stovky ot/min pro hlavní rotor. Ten reduktor mívá až třetinu prázdné hmotnosti vrtulníku. A pak ta mechanika, která dělá neustálou změnu úhlu náběhu nosného rotoru během jediné otáčky. A dále vyrovnávací rotor, složitá mechanika, energeticky ztrátový. To vše podléhá velkému namáhaní, je třeba pravidelný servis a údržba(výměna dílů).
Proti tomu kvadro..a více koptéra. Elektomotory které napřímo pohánějí rotory, téměř žádná mechanika. Vše ovládá software. Co se může rozbít na software? Jakou vyžaduje údržbu?? 0!
Takže co má větší potenciál dalšího vývoje?
Josef Habart:
Takže co má větší potenciál dalšího
Josef Habart:
Takže co má větší potenciál dalšího vývoje?
Opět ten vrtulník, co se týká skutečné dopravy osob i nákladů.
Koptér zůstává jen a pouze u hraček, nejvýše tak nošení lehkých předmětů, jakoje kamera a zároveň i ukolů na několik minut…
Mohl by ses chechto opet podepisovat. Takhle me trva kolikrat
Mohl by ses chechto opet podepisovat. Takhle me trva kolikrat i pul vety, nez zjistim, ze je prispevek od tebe a tudiz nema smysl cist. Dekuji.
Chechta: Nezdá se mi, že je na pár minut letu vhodný
Chechta: Nezdá se mi, že je na pár minut letu vhodný tepelný motor.
Na krátké studené starty je naopak spalovací motor nevhodný.
Josef Habart to níže pěkně vysvětluje, jak je to s převody a složitostí u vrtulníku.
Ostatně ultralehký jednomístný vrtulník těžší není.
Šance, že někdo umře v autě je 1:300, takže nevím nevím.
Chce to trochu více objektivnosti a méně skepse.
Thomsn:
1.
Na pár minut letu není vhodný žádný
Thomsn:
1.
Na pár minut letu není vhodný žádný létající prostředek určený k dopravě osob.
To platí obecně – vždy vyjde výhodněji vozidlo, loď, lanovka, kolejová dráha.
2.
Ano, tepelný motor není vhodný pro několikaminutový provoz.
Plnohodnotná náhrada však dosud neexistuje, co se nezávislé trakce týká.
Je to dáno energetickou hustotou paliv.
3.
Habart se zmínil o mechanismech, které jsou pro vrtulník nutné.
Vrtulník je schopen přepravovat osoby, elektrický multikoptér prakticky ne.
4.
Doporučuju sledovat solidnější informační zdroje a nebrat vážně senzační výkřiky.
No to nevím, když si představím to velkoměsto, ty
No to nevím, když si představím to velkoměsto, ty kolony,
spoustu křižovatek tak bych si možná troufal napsat, že tohle bude energeticky podobné, ne-li lepší.
Oproti spalováku stojícím v koloně určitě.
Časově nemluvě.
100km/h se ve městě prohání jen sanitky a ne vzdušnou čarou.
Vtip je v tom, že na přelet po městě stačí pár minut, takže plnohodnotně nezávislé to v tomto případě je! Nebo jsem si alespoň nevšiml žádné prodlužovací šňůry:)
Nevím, zda je to solidní informace. Pár videí jak to lítá existuje,
ale o to se hádat nebudu. Pravda totiž, že v žádném videu nebyl pasažér.
Omezení u baterií vidím jen v kapacitě, pár minut to ale zvládne, tak co. I v 60km/h lze přeletět celou Prahu za půl hodiny.
Každopádně o žádný výkřik se nejedná, zprávu jsem četl již minulý rok.
Alespoň, že jsem tě přesvědčil o větší bezpečnosti, než u auta.
Thomsn:
Tak mi řekni, jak v případě výpadku zdroje –
Thomsn:
Tak mi řekni, jak v případě výpadku zdroje – vrtulník může přistát autorotací, copak udělá tohle?
V případě výpadku a pádu na zem čeká pasažéra s
V případě výpadku a pádu na zem čeká pasažéra s největší pravděpodobností smrt. Možná zemře i někdo na zemi.
Pořád to ale bude bezpečnější, než jízda autem.
Oni totiž v osobní dopravě mají výpadky hlavně řidiči.
Přistávat autorotací ve městě taky není zrovna jistota přežití.
Klidně si tím lítej. ale padej s tim někam do rokle a ne
Klidně si tím lítej. ale padej s tim někam do rokle a ne nám na hlavu.
Jan Horčík opět sebral fámu a šíří ji
Jan Horčík opět sebral fámu a šíří ji dál.
Skutečnost je taková, že žádný takový létající krám nikde zaváděn nebude, protože nemá vůbec smysl.
Výše než dva metry letět nesmí, akční rádius je zanedbatelný a provoz takového zařízení nemůže přinést žádnou výhodu oproti jiným dopravním prostředkům.
nejste vy ten pán co tady před pár lety tak vědoucně
nejste vy ten pán co tady před pár lety tak vědoucně prorokoval, že SpaceX nikdy na zem jedinou raketu nevrátí?!
nejste vy ten pán co tady před pár lety tak vědoucně
nejste vy ten pán co tady před pár lety tak vědoucně prorokoval, že SpaceX nikdy na zem jedinou raketu nevrátí?!
Myslím že se před pár týdny podepisoval jako chechta, ten
Myslím že se před pár týdny podepisoval jako chechta, ten styl by k němu celkem seděl.
Je jedno, co kdo jiný psal.
Důležité je, že tohle
Je jedno, co kdo jiný psal.
Důležité je, že tohle zařízení není v praxi použitelné tak, aby přineslo jakoukoli výhodu. Proto také nebude nikde v praktickém provozu.
Vysoké náklady, velmi nízká bezpečnost, nemožnost použití v osídlených aglomeracích, energeticky velmi neefektivní.
Zrovna provozní náklady a energetická náročnost je v
Zrovna provozní náklady a energetická náročnost je v Dubaji každému u …
Ačkoli v Dubaji náklady nejsou prioritou, protože z těžby
Ačkoli v Dubaji náklady nejsou prioritou, protože z těžby ropy mají na rozhazování ve velkém, je to právě nízká bezpečnost a také naprostá nepraktičnost.
Souhlasím. Mají armádu otroků, kteří pracují za nuzný
Souhlasím. Mají armádu otroků, kteří pracují za nuzný žvanec a sami se topí v penězích. Tenhle otrokářský stát by měli smíst ze Země.
Ještě, že jste neradil Marconimu.
Ještě, že jste neradil Marconimu.
PaRi:
O fámu jde, takže seš mimo.
K věci jsem tu napsal
PaRi:
O fámu jde, takže seš mimo.
K věci jsem tu napsal dost – tenhle krám je prakticky nepoužitelný.
Netahej sem Marconiho, když nerozumíš elektrotechnice natolik, aby ses mohl ohánět takovým jménem.
Že ty seš Chechta? Viď že jo?
Že ty seš Chechta? Viď že jo?
PaRi:
Vyjádři se k věci…!
Dle tebe je bezpečné
PaRi:
Vyjádři se k věci…!
Dle tebe je bezpečné pouštět do vzduchu neznalého amatéra na takovém stroji…?
Znáš pojem „autorotace“…?
Je to asi tak stejně bezpečné, jako dát 18leté holce
Je to asi tak stejně bezpečné, jako dát 18leté holce řidičák a posadit ji do Q7.
lepsi chechta nez vul 😉 tyhle medialni machinace, kterych se
lepsi chechta nez vul 😉 tyhle medialni machinace, kterych se pan horcik tak rad chyta o tom jak budou nekde sami letat taxiky akorat ubiraji chut a zajem o alternativy v doprave vsem serioznim lidem.
rs:
V dopravě jsou rezervy jinde, ale většina lidí je
rs:
V dopravě jsou rezervy jinde, ale většina lidí je jaksi nechce vidět.
A tak se „objevuje“ objevené a vytahují se senzační nesmysly.
Horčík není žádný odborník, jen rádobynovinář s humanitním vzděláním, o technice nemá páru.
Další hezkej zamindrákovanej výlev. Nemučila tě náhodou
Další hezkej zamindrákovanej výlev. Nemučila tě náhodou maminka s humanistickým vzdělánim? ;D
A kameny z nebe nepadají.
A kameny z nebe nepadají.