OTÁZKY A ODPOVĚDI: Dotace na elektromobily pro podnikatele

Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou výzvu programu Nízkouhlíkové technologie. Součástí je i dotační podpora nákupu elektromobilů pro podnikatele. V článku najdete nejčastější otázky a odpovědi, plus můžete v diskusi pokládat otázky odborníkovi na dotace.

Autor: Ing. Petr Novotný

Tato výzva vedle elektromobilů podporuje i nákup dobíjecích stanic či akumulátorů včetně OZE (například fotovoltaiku). Je možné podpořit jak malé projekty, spočívající v nákupu jednoho elektromobilu, tak komplexní projekty pořízení flotily elektromobilů, dobíjecí stanice, doplněné o fotovoltaické elektrárny a bateriové systémy na uskladnění přebytečné energie z OZE. Aktuálně vypsaná výzva poskytuje poměrně štědrou podporu na tato opatření.

Velikost dotace

Velikost dotace na elektromobil záleží na tom, zda je žadatel malým (do 50 zaměstnanců), středním (do 250 zaměstnanců) nebo velkým podnikem (nad 250 zaměstnanců).

Dotace na elektromobil je stanovena ve výši 75 % pro malé podniky, 65 % pro střední podniky a 55 % pro velké podniky, avšak není to dotace z celkové ceny vozu, ale z vícenákladů na elektromobil oproti běžnému automobilu na spalovací motor.

Aby nebylo nutné u každého elektromobilu hledat jeho ekvivalent se spalovacím motorem, stanovilo MPO, že vícenáklady na elektromobil jsou ve výši 45 % z jeho ceny, v případě lehkých užitkových vozidel jsou vícenáklady ve výši 30 % z jeho ceny.

Například osobní elektromobil v ceně 700 tis. Kč má uznatelné náklady ve výši 315 tis. Kč, tedy 45 % z jeho ceny. Z těchto uznatelných nákladů se potom vypočte dotace. Malý podnik má nárok na dotaci 75 % z uznatelných nákladů, tedy v tomto případě 236 250 Kč, což je přibližně 33,75 % z jeho pořizovací ceny.

Velmi zajímavá je však výše dotace na rychlodobíjecí stanice, která je 80 % pro malé podniky, 70 % pro střední a 60 % pro velké. V tomto případě jsou uznatelnými náklady celková hodnota dobíjecí stanice.

Program Nízkouhlíkové technologie podporuje i inovativní projekty v oblasti akumulace energie a na pilotní projekty poskytuje štědré dotace zase ve výši 80 % pro malé podniky, 70 % pro střední a 60 % pro velké z uznatelných nákladů.

V rámci těchto dotací je možné pořídit bateriové systémy pro uskladnění energie z obnovitelných zdrojů, je však možné pořídit i obnovitelné zdroje k těmto bateriím – v případě OZE se uznatelné náklady snižují podobně jako u elektromobilů o náklady na konvenční zdroj, které vychází na cca 8 200 Kč na vyrobenou MWh za rok.

Nutná administrativa

I když z programu Nízkouhlíkové technologie bude většina dotací dosahovat objemu jen stovek tisíc až jednotek milionů korun, vztahují se na ně stejná pravidla a stejný objem administrativy jako na ostatní dotační projekty MPO, které jsou řádově vyšší.

Jednou ze základních podmínek je, že žadatel o dotaci musí vykonávat některou z podporovaných činností a nesmí on či jiná společnost v jeho skupině mít sídlo v daňovém ráji. Místo realizace projektu musí ležet mimo hl. město Prahu.

Elektromobily i dobíjecí stanice musí být používané pro vlastní potřebu podniku, není možné podpořit například veřejné dobíjecí stanice či půjčovny elektromobilů. V případě elektromobilů není možné poskytnout dotaci na vozy vyšší střední třídy, luxusní vozy a elektrická SUV.

K žádosti o dotaci se přikládá studie proveditelnosti (či jinak podnikatelský záměr), která má stanovenou strukturu. Ve studii proveditelnosti je charakterizován žadatel, jeho činnost, realizované projekty, záměr, ke kterému hodlá elektromobil využít, předpokládané nájezdy apod. Součástí studie proveditelnosti je i finanční analýza projektu.

Elektromobil je možné pořídit až po podání žádosti o dotaci. Dodavatel elektromobilu musí vzejít z výběrového řízení, jehož přesné náležitosti jsou stanoveny v Pravidlech pro výběr dodavatele vydaných poskytovatelem dotace.

Nákup elektromobilu je nutné financovat z vlastních prostředků nebo s pomocí bankovního úvěru, nikoliv na leasing. Po proplacení faktury dodavateli je podaná žádost o platbu a dotace je zpětně proplacena na účet žadatele.

Takzvaná doba udržitelnosti, po kterou bude poskytovatel dotace monitorovat, co se s elektromobilem děje a během níž není například možné ho prodat, trvá do najetí 150 tis. km, minimálně však 3 roky. Po tuto dobu jsou poskytovateli dotace podávané tzv. monitorovací zprávy.

Vedle dotace na elektromobil je poskytovaná i dotace na zpracování studie proveditelnosti, přičemž maximální výše uznatelných nákladů na tuto studii je stanovena na 30 tis. Kč.

Dále je v průběhu administrace potřeba počítat s náklady na organizaci výběrového řízení, které se pohybují v podobných intencích jako náklady na zpracování studie proveditelnosti, avšak na ně není poskytovaná dotace.

OTÁZKY A ODPOVĚDI

Otázka: Můžu získat dotaci z tohoto programu na vůz Tesla Model S či Tesla Model X?

Odpověď: Nikoliv, dotace není určená pro vyšší střední třídy, luxusní vozy a elektrická SUV.

Otázka: Můžu získat dotaci z tohoto programu na vůz Tesla Model 3?

Odpověď: Čistě teoreticky ano. Nákup elektromobilu je nutné uskutečnit nejpozději do 2 let od podání žádosti o dotaci, v odůvodněných případech je možné tento termín posunout až do 31.12.2019. Pokud žadatel získá dotaci, může vypsat výběrové řízení na dodavatele až v roce 2019, kdy by již mohl být Model 3 dodávaný i do České republiky.

Otázka: Může si o dotaci požádat společnost se sídlem v Praze?

Odpověď: Dotace nejsou určené na projekty realizované v Praze, roli však hraje umístění provozovny, nikoliv sídlo společnosti. Společnost se sídlem v Praze může žádat o dotaci na projekt umístěný mimo Prahu. Umístěním projektu je myšleno místo, kde budou elektromobily parkovat, odkud budou vyjíždět, kde se budou dobíjet. Neznamená to však, že by nebylo možné s elektromobilem jezdit do Prahy nebo je nabíjet i kdekoliv jinde, kde je zrovna potřeba.

Otázka: Co všechno obnáší administrace dotace, jak je pracné dotaci zadministrovat?

Odpověď: Proces administrace dotace můžeme rozdělit do 3 hlavních fází:

• fází je tvorba studie proveditelnosti, kompletace příloh, tvorba a podání žádosti o dotaci. Studie proveditelnosti má danou osnovu a rozsah podle náročnosti záměru cca 25 až 30 stran. Přílohy jsou například výpisy z KN, čestná prohlášení, cenové nabídky, fotodokumentace apod. Žádost se vyplňuje a podává elektronicky v systému MS2014+

• fází je organizace výběrového řízení na výběr dodavatele. V tomto případě je nutné postupovat striktně podle pravidel poskytovatele dotace, případně podle zákona (podle velikosti zakázky). Výběrové řízení se vyplatí zadat odborníkovi, který má s jejich organizací zkušenosti. Chyby ve výběrovém řízení jsou nejčastějším důvodem k udělení korekce.

• fází je tzv. dotační management, kdy po získání dotace a vysoutěžení dodavatele je nutné vozidlo nakoupit a náklady vyúčtovat ve vztahu k poskytovateli dotace, dále v průběhu realizace podávat monitorovací zprávy, stejně jako v době udržitelnosti, dokud automobil nenajede 150 tis. km.

NENAŠLI JSTE ODPOVĚĎ? MÁTE JINOU OTÁZKU? NAPIŠTE JI DO DISKUSE POD ČLÁNKEM, AUTOR NA NĚ BUDE PRŮBĚŽNĚ ODPOVÍDAT.

O autorovi:

Ing. Petr Novotný pracuje ve společnosti RENARDS dotační, jejíž hlavní činností je administrace dotací z evropských fondů. Ve společnosti RENARDS má na starosti dotační projekty spadající do oblasti moderní energetiky, kam patří úspory energie, obnovitelné zdroje energie, akumulace energie, elektromobilita a smart grids. Moderní energetika a elektromobilita patří i mezi jeho velké koníčky.

vlastní

74 Comments on “OTÁZKY A ODPOVĚDI: Dotace na elektromobily pro podnikatele”

  1. Hledáte podnikatelský úvěr, osobní půjčku, půjčku na
    Hledáte podnikatelský úvěr, osobní půjčku, půjčku na bydlení, úvěr na auto, studentský úvěr, úvěr na konsolidaci dluhu, rizikový kapitál atd. Nebo jste byl z jedné nebo více důvodů odepřen úvěr bankám nebo finanční instituci? Jste na správném místě pro vaše úvěrové řešení! Jsem soukromý věřitel, poskytuji úvěry podnikům a fyzickým osobám od 50000 Kč 500 000 000 Kč pro každého s vážnou nízkou úrokovou sazbou 2% Prosím, kontaktujte nás pro vaše osobní půjčky
    E-mail: peterhashmi19@gmail.com Úvěr za 24/24 hodin P.S: Zapůjčím pouze lidem, kteří by mi mohli platit.
    E-mail: peterhashmi19@gmail.com

  2. Dobrý den,
    omlouvám se, ale nějak jsem se v článku i v

    Dobrý den,
    omlouvám se, ale nějak jsem se v článku i v reakcích ztratil. Poradí mi někdo? JAK VYUŽÍT JAKOUKOLI DOTACI NA KOUPI ELEKTRO AUTA PŘÍŠTÍ ROK?
    Mám zájem o koupil jednoho kusu elektro auta – zatím mám objednanou Teslu 3. Můžu jí koupit buď na IČ (fyzická osoba) nebo jako soukromá osoba. Rád bych využil „nějakou dotaci“. Auto bude fyzicky k dispozici nejdříve v druhé polovině příštího roku. Jakou dotaci můžu využít, nebo-li jakou budu moct využít příští rok? Neboli kdy a kde požádat o dotaci. Mám žádat již teď na příští rok? Nechci žádné solární panely, baterie či nabíječky… rád bych si prostě koupil jedno elektro auto v ceně do jednoho miliónu korun v nákupní ceně s DPH. Financování 300-500tis. by proběhlo nějakou formou úvěru, leasingu. Hotovost 300-400tis. A zbytek dotace. Děkuji moc za rady nebo jakékoli informace. Robert

  3. Hezký den,
    mám několik dotazů:
    1. Je nějaká klasifikace,

    Hezký den,

    mám několik dotazů:

    1. Je nějaká klasifikace, co je to „nový vůz“ ve smyslu uplatnitelnosti dotace? Jde mi o několik situací.
    a) Předváděcí vůz, který je starý od několika týdnů po několik měsíců. Registrovaný na autorizovaného prodejce. Lze toto klasifikovat jako „Nový vůz“?
    b) Musí se jednat o vůz určený pro ČR, nebo se může jednat o vůz importovaný?
    c) Může to být vůz nový, ve smyslu, že nikdy nebyl registrován, ale byl vyroben např. v roce 2016?

    2. Wallbox. Můžeme si zažádat o dotaci na wallbox, aniž bychom měli v účetnictví elektrovozidlo?

    Děkuji
    RK

  4. Když to čtu tak zvracím,
    ale to asi vy všichni, už před

    Když to čtu tak zvracím,
    ale to asi vy všichni, už před lety jsme jako minifirma chtěla nějakou dotaci na nove stroje, opravu objektu atd. ale přesně jak tu psal někdo přede mnou, sám o dotaci průměrný člověk nemá šanci zažádat, zprostředkovatelé jsou zloději a aby se to vyplatilo, člověk musel cenu alespoň o 100% (ale taky i o 1000%) navýšit… a tomu říká EU dotace? Když jsme si vše sami spočítali (jednalo se cca o 2miliony) tak jsme si raději vše zaplatili sami a můžeme si s tím teď dělat co chceme bez ohledu na EU. Miliardy co se vyházeli za dotace se hodily do kanálu a jen minimum z toho někomu pomohlo. A teď když čtu tohle, tak si opět myslím, že to za to nestojí. Určitě takhle bohužel přemýšlí víc lidí a pak v TV akorát proběhne, že lidi v ČR nemají zájem o EV 🙁 Kdyby se ten zloděj s STB minulostí co neumí ani česky věnoval nám „obyčejným lidem“ a ne vlastním „vyděláváním“ peněz, který stejně už nikdy nebude schopen utratit, tak by to třeba vypadalo s dotacemi jako v Německu nebo Norsku… omlouvám se ale zuřím, když si čtu podmínky pro pořízení EV…
    Tak pěkný večer všem slušným lidem 🙂

  5. Pane Novotny,
    Jestli správně chápu, cele je to šité

    Pane Novotny,

    Jestli správně chápu, cele je to šité (víceméně) pro mimopražské firmy. Nebylo by myslíte vhodné naopak podpořit elektromobilitu v hlavním městě a pomoci tam snižovat smog a hluk? Nehledě na to, ze dojezd většiny elektromobilů je vhodný prave pro města…

    1. No jak jsem psal uz vicekrat – cele ty dotace jsou trochu
      No jak jsem psal uz vicekrat – cele ty dotace jsou trochu „napytel“ protoze nase vlada naroubovala na evropsky operacni program (aby to nemusela platit), ktery na to neni uplne vhodny (nutnost administrativy a dokumentace kolem, neplati pro Prahu apod…)

    2. Dobrý den pane Kuchaři,
      je to tak, peníze jdou z fondu na

      Dobrý den pane Kuchaři,

      je to tak, peníze jdou z fondu na podporu z evropského kontextu zaostalých regionů. V České republice tomuto kritériu vyhoví celé území ČR mimo Prahu, která je i na poměry EU vyspělým regionem.

      Rozhodující je však umístění provozovny, nikoliv sídlo firmy. Firma se sídlem v Praze a provozovnou kdekoliv v ČR si může pořídit elektromobily na mimopražské pobočky.

  6. Dobrý den, firma již vlastní elektromobil s interní
    Dobrý den, firma již vlastní elektromobil s interní nabíječkou 3,2kW a FVE o výkonu 4,6kWp. Může požádat o dotaci pouze na hybridní měnič 3,5kW a akumulaci v objemu 20kWh + nějakou jednoduchou inteligenci? Nepotřebujeme rychlonabíjení, ale uložení přebytků z FVE do doby návratu vozu z cest. Jaké budou podmínky monitorování?

  7. Musím se bohužel přidat ke kritikům.
    Pane inženýre

    Musím se bohužel přidat ke kritikům.

    Pane inženýre Novotný tohle je vážně nesmysl. Nejlepší by byla nějaká forma odpuštění daně jak to tu už zmiňovali jiní.

    Jednoduchá forma dotace pro všechny paušálně s dočasnou platností například na 2 roky.

    A dále místo aby stát vyhazoval peníze na dotace různých projektů proveditelnosti, výběrových řízení apod, by stačilo vybudovat nabíječky na parkovištích, u dálnic, u hlavních tahů po celé republice.

    Tom by podporil elektromobilitu daleko víc za minimum peněz.

    Tohle tak do nebe volající vlhkost.

    Vždyť se docela ukazuje že i když v ČR nejsou dotace na nákup elektromobilů, tak se jich tu kupuje docela dost, na to jak jsou drahý. Podle mne by stačila jen malá krátkodobá pošťouchnutí. Oni lidí mají sami zájem o elektromobili. Stačí jim dát k tomu impulz a budou si je kupovat.

    Hlavně ne takovéhle pitome dotace.

    A také šířit osvětu a vyvracet pomluvy a lži o elektromobilech. Těch je spousta. Hodně lidí nikdy elektromobil neviděli a přesto jsou si jistý, že je nebezpečný, hoří, neekologicky, komín v elektrárně, nikam nedojede, a podobně.

    Tohle chce dělat a ne tyhle dotace co děláte.

    Těmi dotacemi jen zbytečně nastavíte lidi proti Vám a elektromobilům obecně. Takže to dopadne tak jako s FVE. Všichni si potom budou myslet, že když mba elektromobil tak že mu ho platíme všichni z našich daní takže zloděj. Stejně se lidí dívají na ty co mají na střeše svoji vlastní FVE.

    Ach jo. Proč to děláte?

    1. No vtip je v tom, ze stat nechce davat zadne penize, proto
      No vtip je v tom, ze stat nechce davat zadne penize, proto dotace na EV narouboval na operacni programy EU – ty maji bohuzel dane nejake postupy pro schvaleni dotace a nejde je jen tak zrusit.
      Kdyby CR to dotovala z „vlastni kapsy“ tak ten dotacni porgram asi vypada jinak (s mensi administrativou a plosny)

    2. Pan Novotný za to nemůže. To je práce politických a
      Pan Novotný za to nemůže. To je práce politických a úřednických trotlů v EU a ČR. Protože kdyby se to dělalo jednoduše, neměli by teplé fleky za nic. Když už má takovou normální přímou dotaci kupní ceny i Slovensko, kterému se ještě ČR po odtržení dlouho jako zaostalejšímu pohrdavě smálo, tak problém je jen v naší věrchušce.

      1. Už tady je vidět, jak je ten zbytečně blbý a
        Už tady je vidět, jak je ten zbytečně blbý a komplikovaný systém výpočtu. Např. dotace 75% ze zvýšených nákladů a ty jsou 45% z ceny vozidla. Proč nenapíšou tedy přímo, že dotace jsou 33,75% z ceny vozidla a hotovo. Výsledek je stejný, jen snadnější výpočet. Já, repetent z matematiky a dokážu to navrhnout, jak by to mělo být. Tam sedí samý inteligent placený z daní a s padesáti tituly a tahle to napíší.

        1. To víte že nezakazuje, ale kupodivu i náš byrokrat a
          To víte že nezakazuje, ale kupodivu i náš byrokrat a politik, super savec pokud jde o naše krvavé daně, považuje dodání z Bruselu za lepší, než sosání z vlastního rozpočtu. Ekonomiku či chování dobrého hospodáře za tím ale nehledejme. Jen bruselské peníze, se spoustou omezení z toho plynoucích, rozdá přes projekty občanům a z vlastního domácího rozpočtu tak zbude více na rozkradení doma :-(. Přece by jste po nich nechtěl, aby je rozdali mezi ovčany podobně, jako třeba v Německu, Francii nebo na Slovensku přímou dotací při nákupu?

  8. Každý podnikatel, před vlastním rozhodnutím o nákupu
    Každý podnikatel, před vlastním rozhodnutím o nákupu takového vozidla, by se měl předem informovat také u svého daňového poradce, protože automobil bude obchodním majetkem pro účely daně z příjmu, jehož základ lze snížit o výdaje
    – na spotřebované PHM (elektrickou energii) s dokladem o nákupu
    – na opravu a udržování (výdaje nad 40tis.Kč jsou technickým zhodnocením s navýšením vstupní ceny vozidla)
    – na pojištění vozidla
    – odpisy vozidla.

    Při následném prodeji vozidla bude muset také dodržet účetní pravidla, při převodu vozidla do osobního vlastnictví nebude moci takové odepsané vozidlo určitou dobu prodat, aby nemusel doplatit daně a odvody.

    Je potřeba dobře počítat, dotace je jedna věc, zákon o účetnictví a daních z příjmu věc druhá. Aby jste následně a pozdě nezjistili, že jste nákupem vozidla prodělali kalhoty.

  9. No to je zase debilita. A že se ani trošku nikdo z těch
    No to je zase debilita. A že se ani trošku nikdo z těch úředníků, co tohle vymyslel nestydí! No fuj! Je mi z toho na zvracení!
    Nikdy mi nebylo líto těch daní, co platím. Byl jsem s tím prostě smířen, ale tohle nějak nemohu vydejchat.
    Pane šéfredaktore, prosím, zapřísahám Vás, dělejte proti takovým úřednickým zvěrstvům něco!
    Já to už vážně nedám, taková do nebe volající blbost, že to dál nejde!
    Děkuju!

      1. Souhlas. Jen na mě padl takový smutek a bezmoc! Vždyť by
        Souhlas. Jen na mě padl takový smutek a bezmoc! Vždyť by úplně stačilo, kdyby EV osvobodili od DPH, nebo něco, co by pomohlo plošně všem normálním lidem. Jenomže né! My podpoříme jen vyvolené, kteří namažou kapsy poradenských firmám patřícím úředníkům, co tuhle lumpárnu vymysleli.

        1. K něčemu jsme se zavázali a JAK toho má stát
          K něčemu jsme se zavázali a JAK toho má stát dosáhnout?
          Milej zlatej firmy nakupují vozy bez DPH a na prodejích elektromobilů se to doteď nijak neprojevilo(doteď pouze 1000ks registrovaných elektromobilů). Prostě nelze zvýšit prodeje jinak než dostatečně razantním snížením ceny. Jiný než dotaci na nákup nevidím. Nastudujte si něco o ekonomii a zjistíte, že každé zvýšení výroby na dvojnásobek znamená při dodržení stejné kvality snížení nákladů na výrobu na 68%. A tam je to o té kusovosti. Jakmile bude zájem zákazníků, budou se přidávat další výrobci a až v tento okamžik jde o trh, kde cena klesá (z různých důvodů). Ty vaše mantry, že dotace jsou zločin už jaksi fakt baví pouze vás pravověrné. Kdo z vás si protestně kupuje pouze nedotované potraviny he? A ticho.

          1. Jak pisete vyse… je fantasticke, ze kdyz uz stat prijde s
            Jak pisete vyse… je fantasticke, ze kdyz uz stat prijde s nejakou akci a pan Novotny ji pekne popise, tak ho jeste zprcate a vynadate mu, ze za to muze… Takze:
            a) dotaci nemusite vyuzit, je to ciste na vasem rozhodnuti .-), pokud ji vyuzit chcete, musite pak ale respektovat pravidla.

            b) protoze 150mil nechtel dat stat z vlastnich zdroju, narouboval to na program OPPIK a halt musite respektovat pravidla programu – sem tam nedavaji smysl (napr neverejnost nabijecich stanic), ale protoze cilem je podpora konkurenceschopnosti a pak malych a strednich podniku tak se to da prekousnout (zase nemusite toho vyuzit, navic si myslim, ze by slo stanici nechat zdarma pristupnout (ale to chce domyslet a spis nejak reciprocne), problem bude, kdyz za to budete chtit penize)… Duvod proc ty podminky existuji je prosty, aby se nemohlo uplne cachrovat se zdroji (proto se taky vetsina korupcnich skandalu ukazala ve strukturalnich fondech a to ne proto ze by jinde korupce nebyla, ale system neni cilene nastaven ji komplikovat)

            c) pokud vam 30000 za pripravu podnikatelskeho zameru prijde mnoho, tak si to napiste sami, jiste to jde, jen vam tu stat dal moznost cast nakladu uplatnit i v dotaci

            d) a ten rozvoj elektromobility – jako fascinuje me, jak vsichni optimisticky ocekavate, ze to pujde samo:-) mnozstvi provozovanych elektromobilu je nekde kolem 2500 kusu (viz tu – nemuzu vlozit link:) ale zadejte si „v-ceske-republice-jezdi-790-elektromobilu“) z toho 790 osobnich aut. To znamena, ze je to technologie pred nastupem masoveho trhu – s tim prichazi problemy typu nedostatek infrastruktury, problemy s nedostatkem odborneho servisu a vubec parametry aut… Takze namisto radosti, ze se stat aspon o neco pokousi (150 mil muze byt podporeno cca 500-800 aut – to je zdvojnasobeni soucasneho provozovaneho poctu!) dost zatlaci na trh s nabijecimi stanicemi… a snad i trochu s cenami aut.

            e) takze muzete nadavat na Agrofert, ale ten s tim nema nic spolecneho:-(

  10. aby byla splnena podminka dotace:
    -Nabijeci stanice musi byt v

    aby byla splnena podminka dotace:
    -Nabijeci stanice musi byt v arealu firmy nebo muze stat tzv pred plotem nebo v plote na vlastnim pozemku?
    -u nabijeci stanice se taky ocitaji 3roky, kdy nesmi byt provozovana verejne? Je zde jeste jina podminka?

    1. Dobrý den,
      dobíjecí stanice by měla stát na Vašem

      Dobrý den,

      dobíjecí stanice by měla stát na Vašem pozemku nebo pozemku pronajatém na místě, které si určíte – v plotě nebo před plotem, to asi nehraje roli. Doba udržitelnosti dobíjecí stanice je 5 let od jejího pořízení, potom ji můžete provozovat, jak uznáte za vhodné. Do té doby jen pro vlastní potřebu podniku.

      1. Dobrý den, mě osobně tato podmínka přjde velmi
        Dobrý den, mě osobně tato podmínka přjde velmi nelogická. Většína lidí, která by uvažovala o koupi elektromobilu má obavu, především z toho, že nebude moci si auto kdekoliv nabít. Pokud by mělo být cílem dotací na nabíjecí stanici podpořit elektromobilitu, tak bych tam očekával přímo podmínku, že stanice musí být za nějakých podmínek přístupná i veřejnosti, případně ti, kdo tak učiní aby měli nárok na vyšší dotaci. Proč ČEZ může stavět veřejné nabíječky z dotací a já ne?

        1. Dobrý den,
          vychází to z podmínek dotačních titulů,

          Dobrý den,

          vychází to z podmínek dotačních titulů, jejichž zaměření by se nemělo překrývat. Je zde Operační program Doprava, ze kterého by se mělo rozdělit asi 900 mil. Kč na výstavbu 1300 dobíjecích stanic do roku 2022. Tyto stanice budou samozřejmě určené pro veřejnost. Tento program je nyní ve schvalování a měl by být letos vypsaný.

          Pak je zde jiný operační program – OP PIK, který je zaměřený na podporu podnikatelského sektoru. Poskytovatel dotace se rozhodl vedle dotací na výzkum, vývoj, technologické vybavení podniků apod. podpořit i elektromobilitu, avšak je omezený podmínkami programu – proto je zde dané omezení, že dobíjecí stanice můžou být jen pro vlastní potřebu podniku – takové je zaměření programu.

          1. Je mozne pozadat o dotaci i na prenosnou nabijeci stanici?
            Je mozne pozadat o dotaci i na prenosnou nabijeci stanici? Pripadne na instalaci takovehoto zarizeni primo do auta? Zrovna cekam az se mi nabije auto. S prenosnou DC nabijeci stanici o vykonu 22 kW by nabiti trvalo jen tretinu casu. U aut se slabsi palubni nabijeckou dokonce jen sestinu casu.

            1. Dobrý den, ve výzvě se nepíše vyloženě o tom, že
              Dobrý den, ve výzvě se nepíše vyloženě o tom, že nabíjecí stanice musí být stacionární, takže kdyby takové konkrétní řešení existovalo, bylo by nutné to s MPO konzultovat. Zatím jsem takový záměr s nikým neřešil, zatím se zdá, že je oříšek sehnat více konkurenčních nabídek i na DC stacionární stanice.

  11. off
    Tak Leonardo DiCaprio, ten klučík co se tu kdysi

    off

    Tak Leonardo DiCaprio, ten klučík co se tu kdysi poflakoval po Karlovejch Varech, pomohl od roku 2014 odklonit 2,6 biliónu dolarů pryč z investic do fossilního průmyslu. No není marný bojovat i z druhý strany.
    Faktem je, že v USA místo cca 230 plánovanejch uhelek jich postavili snad jenom asi 6 a že na tom má podíl i enviromentální lobbystická skupina napříč celou společností.
    Americká města se sama rozhodla dodržovat Kjótské protokoly i když to myslím že Bush tehdá nepodškráb. NewYork sám od sebe zavedl energetické štítky na stavby apod.

    http://countercurrentnews.com/2016/07/leonardo-dicaprio-helps-pull-2-6-trillion-fossil-fuel-investments/

    Mimochodem proč se teď z čista jasna a bez bližšího vysvětlení mluví o rozporcování ČEZu??? Co je toho důvodem?

        1. ČEZ zralý k naporcování: Jak by se měla rozdělit
          ČEZ zralý k naporcování: Jak by se měla rozdělit největší firma v Česku? Bude nejspíše následovat německý příklad
          Co vůbec ČEZ k plánu na dělení společnosti vede? Hlavních důvodů je několik a vzájemně spolu souvisí. Tím prvním je výstavba jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně.
          ….
          Dnešní ceny elektřiny se na trzích pohybují zhruba na třetině až čtvrtině toho, co by nové jaderné zdroje potřebovaly k rozumné návratnosti.

          Otázkou tedy je, kdo nové bloky zaplatí. Ministr financí Andrej Babiš opakovaně prohlašuje, že by to měl být ČEZ, peněz má prý dost. Nicméně žádný soudný management by nešel do rizika, že ho kvůli špatné investici zažalují minoritní akcionáři, vlastníci zbylých 30 procent firmy.

  12. Dobý den,
    procházel jsem výzvu na na stránkách MPO a

    Dobý den,

    procházel jsem výzvu na na stránkách MPO a fascinuje mne NEvýklad pojmu „(rychlo)nabíjecích stanic“. Chápu dobře, že když budu chtít v rámci projektu několika EV chtít pořídit i několik nabíjecích stanic pro interní nabíjení, třeba 10 ks na 10 svých poboček v ČR, a stačí mi AC wallboxy s max. 22 kW (3x32A), tak to není problém? Nebo to musí být DC chargery?
    Díky.

    1. Dobrý den,
      není nutné si pořizovat vyloženě DC

      Dobrý den,

      není nutné si pořizovat vyloženě DC dobíjecí stanici, můžou být i AC wallboxy. V 1. výzvě jsem se setkal s tím, že žadatelé nakonec wallbox nechtěli a vystačili si s klasickou pětikolíkovou zásuvkou na provozovně – poslouží stejně a je levnější. Ke každému elektromobilu si můžete na pobočku pořídit i AC wallbox a bude to uznatelným nákladem.

    2. Dobrý den,
      Váš dotaz jsem ještě ověřoval na MPO a

      Dobrý den,

      Váš dotaz jsem ještě ověřoval na MPO a posílám doplňující informace.

      Když vezmu situaci, že si společnost s deseti pobočkami po celé ČR plánuje do každé z nich pořídit elektromobil a dobíjecí stanici, může tento záměr zahrnout do 1 Žádosti o podporu, není nutné podávat 10 žádostí. II. Výzva programu Nízkouhlíkové technologie v bodě 8 říká, že: „Do projektu může být zahrnuto více míst realizace, musí být však jasně určeno jedno hlavní místo realizace.“ Dle vyjádření programového specialisty je možné hlavní místo realizace určit např. podle toho, kde bude umístěno více automobilů, kde je instalována dobíjecí stanice, které z míst má největší nájezd, případně podle toho, kde jsou automobily vedeny v účetnictví.

      V rámci jedné Žádosti o podporu lze pořídit 1 elektromobil a 3 nástěnné dobíjecí stanice do 3 poboček v různých obcích/městech v dojezdové vzdálenosti

      1. Vůz musí být nový, musíte být prvním majitelem, ale
        Vůz musí být nový, musíte být prvním majitelem, ale nehraje roli, jestli to bude skladový vůz nebo jestli si ho teprve necháte vyrobit, obě varianty jsou možné. Dodavatel vozu musí vzejít z výběrového řízení, podmínky do výběrového řízení si stanovíte Vy (jaké chcete auto), pokud se do toho trefí dodavatel se skladovým vozem a nabídne dobrou cenu, potom budete mít skladový elektromobil.

    1. Dobrý den,
      pokud nejste plátcem DPH, počítáte cenu vozu i

      Dobrý den,

      pokud nejste plátcem DPH, počítáte cenu vozu i s DPH, pokud jste plátcem, musíte kalkulovat cenu bez DPH.

      Neplátce DPH, cena vozu 859 000,- Kč včetně DPH
      Jako neplátce si DPH nemůžete nárokovat, proto se dotace počítá i z ceny DPH.
      Uznatelné náklady (45 % z pořizovací ceny) 386 550 Kč
      Dotace (75 % z uznatelných nákladů) 289 912,5 Kč

      Plátce DPH, cena vozu 710 000,- Kč bez DPH
      Jako plátce si DPH uplatníte, proto z něho nemůžete získat dotaci
      Uznatelné náklady (45 % z pořizovací ceny) 319 500 Kč
      Dotace (75 % z uznatelných nákladů) 239 625 Kč

      Takže je to tak, jak píšete.

        1. Dobrý den,
          nákup je možné financovat buď z vlastních

          Dobrý den,

          nákup je možné financovat buď z vlastních zdrojů nebo i úvěrem od banky, takže obě možnosti o kterých píšete jsou možné.

          Nákup elektromobilu není možné financovat pomocí leasingu, protože elektromobil musí být majetkem žadatele, nikoliv leasingové společnosti.

  13. Dotace jsem si vyřizoval loni po tom co mne moje
    Dotace jsem si vyřizoval loni po tom co mne moje paní přesvědčila, že to tohoto zkázonosného prostředí vstoupíme.
    První nabídka, za vyřízení chtěli 170 tis(!)Kč.Druhá nabídka nás stála 35 tis.Kč, vše bylo přijato , podáno.Dodnes ani čárka s odpovědí!!!
    A to se ministr Mládek vyjadřoval při přebírání elektromobilu pro svůj úřad, že loni dostali 40 žádostí.
    Asi je to zavalilo!
    Účel byl splněn v okamžiku , kdy jsme to zpracování zaplatili.Dotace – to je rakovina systému .
    Je mi hanba před mými dětmi, co jsme jim připravili za svět .

    1. rakovina je hlavně to, že si člověk není schopen vyplnit
      rakovina je hlavně to, že si člověk není schopen vyplnit žádost o dotaci sám, takže na dotacích hlavně vydělávají vyplňovači papírů aniž by za cokoliv ručili, shrábnou peníze a nic víc je nezajímá, už v roce 1999 chtěl po mně jeden vyplňovač dotací za 1 projekt 30000Kč, na tu dobu obrovské peníze, dostal 5000Kč s tím, že zbytek dostane až v případě kladné vyřízení žádosti o dotaci, což se přes jeho sliby že má na ministerstvu známosti a že to bude brkančka samozřejmě nestalo, a chtít za vyplnění 170000 Kč jen ukazuje kam civilizace spěje, vysr..t se zvysoka na všechny dotace

      1. největší rakovina systému jsou vyžírkové, vykukové,
        největší rakovina systému jsou vyžírkové, vykukové, byrokrati a politici. Mechanismus dotací jde samozřejme nastavit méně zkázonosně pokud se chce. Jenže stát nechce a podporuje tučné vypalné :(((
        A teď si představte jak to pak vypadá kolem těch miliardovejch dotací!!! To jim musej praskat penězovody :(((

        1. Taky přispěji jednou čerstvou zkušeností z úřadu.
          Když

          Taky přispěji jednou čerstvou zkušeností z úřadu.
          Když jsem tam šel, aby udělaly jednoduché nabíjecí stanice (zásuvka 230V) pro e-auta na svých parkovištích. Tak mi bylo řečeno, že to mají v plánu a, že čekají na dotace?!
          Když jsem mu řekl, že nemusí čekat, že je udělám na těch parkovištích (jednu za stovky korun). Tak řekl, že NE.
          Oni budou čekat na dotace, proč asi? Dokonce jsem jim řekl, že to udělám případně na své náklady, když na to nemají. Ale z další diskuze mi došlo, že ode mne nic nekápne a tak počkají na dotace, tam už asi kápne.

          Prý je budou dělat u bank a nákupních centrech. Když jsem mu řekl, že na klienty bank a nakupáku ať se vykašlou (ti maj peněz dost), ať udělají něco pro lidi co do města přijedou na prohlídku a podobně.
          Tak se na mne škaredě podíval a pak mne slušně vyhodil.

  14. Kdyz auto neujede 150000 km, tak se nesmi nikdy prodat? Nebo
    Kdyz auto neujede 150000 km, tak se nesmi nikdy prodat? Nebo plati podminka 3 let a pak je prodej mozny?
    Kdyz se to auto nedozije najezdu 150000 km, tak se dotace musi vracet? Napriklad bouracka, nebo fatalni technicka zavada.
    Pak uz zbyva jen natocit tachometr na vic nez 150000 km a nahlasit vyrazeni z provozu. Ceske zakony nuti lidi nekdy podvadet.

    1. Dobrý den, standardní doba udržitelnosti u programů OPPIK
      Dobrý den, standardní doba udržitelnosti u programů OPPIK je 5 let, v případě elektromobilů je možné tuto dobu uspíšit, pokud se Vám podaří najet 150 tis. km dříve, avšak doba udržitelnosti nelze zkrátit pod 3 roky. Po 5 letech přestává poskytovatel dotace monitorovat, co se s elektromobilem děje a můžete ho třeba prodat, i když nebude mít najetých 150 tis. km. Pokud nabouráte, je nutné automobil opravit a pokračovat, v případě totální škody se to bude řešit individuálně.

    1. Dobrý den,
      tato podmínka vychází z pravidel pro omezení

      Dobrý den,

      tato podmínka vychází z pravidel pro omezení veřejné podpory. V případě obnovitelných zdrojů se postupuje podle článku 41 Nařízení Komise o blokových výjimkách, kdy je dotace poskytovaná pouze na vícenáklady spojené s instalací obnovitelných zdrojů oproti konvenčním zdrojům. Jako referenční zdroj je zde použita uhelná elektrárna o výkonu 300 MW. Náklady na referenční zdroj potom vychází ze vzorce, který bere v potaz náklady na instalaci 1 kW výkonu referenčního zdroje, doba využití maxima referenčního zdroje (hodiny za rok) atd. Výsledek je takový, že náklady na referenční zdroj se vypočtou jako roční produkce OZE v MWH vynásobená částkou 8 189,35 Kč. Když tedy k bateriím pořídíte 100 kWp fotovoltaickou elektrárnu s investičními náklady 3 mil. Kč a tato elektrárna bude mít plánovanou produkci 100 MWh ročně, potom z investičních nákladů odečtete (100 * 8 189,35 Kč) 818 935 Kč a dostanete uznatelné náklady (3 000 000 Kč – 818 935 Kč) ve výši 2 181 065 Kč, ze kterých se vypočte dotace 80 % pro malý, 70 % pro střední nebo 60 % pro velký podnik.

          1. ja se uz teda zaregistruji…
            Jen doplnim kolegu – u pronajmu

            ja se uz teda zaregistruji…

            Jen doplnim kolegu – u pronajmu je dobre si uvedomit, ze mate povinnost udrzitelnosti 5 let, tedy kdyz vam najem po dvou letech zrusi, mate problem. Proto v pripade pronajmu vnutte do smlouvy dva body – minimalne po dobu udrzitelnosti a idealne v pripade drivejsi vypovedy prenest naklady az do vyse v nejhorsim vracene dotace.

            A pojistit:-)

  15. Dobrý den,
    Výzva I. – Nízkouhlíkové technologie, s

    Dobrý den,
    Výzva I. – Nízkouhlíkové technologie, s alokovanými 80M. Kč, zahájená 1. dubna 2016 a ukončena 31. července 2016 čeká na věcné hodnocení MPO.
    Prosím Vás nevíte, kdy se sejde hodnotitelská komise a budou známy výsledky u podaných žádostí z Výzvy I. ?
    Moc děkujeme za odpověď.

  16. Přesně jak jsem psal kdysi.
    Tohle není o podpoře EV, ale o

    Přesně jak jsem psal kdysi.
    Tohle není o podpoře EV, ale o tom, aby si MPO udělalo čárku, že formálně podpořili EV.
    Tohle je klasický dotační titul se vší byrokracií a nesmyslama. X let budete dělat reporty, pak po 4 letech přijde kontrola a při nalezení nějaké formální chyby vám celou dotaci seberou.
    Dokud to nebude jako jinde, kde jednoduše přinesete velký TP a dostanete šek, tak tyhle pokusy jsou o ničem.

    1. Souhlasím.
      Místo toho abychom do ulic měst(včetně Prahy)

      Souhlasím.
      Místo toho abychom do ulic měst(včetně Prahy) dostali co nejvíce EV, tak vytvoříme byrokracii o studii proveditelnosti a výběrová řízení na dodavatele.
      Zapojit wallbox dokáže každý elektrikář a když si kupuje někdo auto(se slevou) tak lze předpokládat, že s ním bude jezdit. Asi by to byl velký blázen, kdyby EV pak postavil do stodoly a jezdil na naftu.

      1. Ta podminka tam je prekvapive proto, ze se pocita, ze s tim
        Ta podminka tam je prekvapive proto, ze se pocita, ze s tim budete chtit jezdit (tedy vas ta podminka nijak nezatizi prekvapive), ale predejde se tim chytrakum co by auto nakoupili a obratem, treba za hranice preprodali…

        To by zas bylo kriku, jak je to vsechno spatne…

        Souhlasim s tim, ze system je slozity a nelogicky, ale pak je to jen o tom zvolit normalnejsi volene zastupce a mozna si i priznat ze elektromobilisti, zatim proste nejsou dostatecne silnou skupinou…

Napsat komentář