Zájem o CNG auta stoupá, prodej stlačeného zemního plynu rostl loni o 36 %

Zájem o stlačený zemní plyn (CNG) jako palivo pro auta na plyn v Česku roste. Podle statistik Českého plynárenského svazu loni přibylo na tuzemských silnicích více než 3500 aut na CNG a motoristé již mohou toto palivo tankovat na téměř 150 plnicích stanicích.

Škoda Octavia G-TEC je dnes s velkým náskokem nejprodávanější osobní CNG vůz v ČR
foto: Škoda

Čeští motoristé stále více věří zemnímu plynu (). Podle statistik Českého plynárenského svazu totiž loni dosáhla spotřeba stlačeného zemního plynu jako paliva pro dopravu téměř 60 milionů m3. Meziročně jde přitom o více než 36% nárůst.

Společnost E.ON, která na území České republiky provozuje 19 plnicích stanic na CNG, zaznamenala meziroční zvýšení zájmu o toto palivo o 53 %.

„Loni se nám podařilo zprovoznit dalších pět nových plnicích stanic, z nichž většina je otevřena nonstop a motoristé v nich mohou platit CNG kartami i běžnými platebními kartami. Letos plánujeme síť plnicích stanic rozšířit o další čtyři až šest,“ popisuje Petr Hrubý ze společnosti E.ON Energie, a. s.

Za růstem zájmu o CNG stojí především výhodná cena. Pokud totiž vezmeme v úvahu pouze cenu samotného paliva, pohybují se náklady na jeden ujetý kilometr okolo jedné koruny. Viz. například náš test Škoda Octavia G-TEC.

Zatímco litr benzínu stojí dnes okolo 30 korun, za ekvivalentní množství plynu – 1 m3 – zaplatí motoristé 17 až 18 korun. Roste také počet plnicích stanic.

V České republice je v současné době v provozu 145 stanic, kde mohou řidiči CNG tankovat. Podle Českého plynárenského svazu by se jejich počet měl v příštích pěti letech až zdvojnásobit.

Na českých silnicích v roce 2016 přibylo více než 3500 CNG vozidel (včetně autobusů a nákladních aut), přičemž z velké většiny jde o automobily značky Škoda. Aktuálně jezdí na českých silnicích přes 16 000 vozidel na stlačený zemní plyn, část z nich tvoří i autobusy městské hromadné dopravy.

Ačkoli je CNG zatím doménou hlavně firemních flotil, tato ekonomická auta začínají stále více využívat i soukromí motoristé. Ti navíc budou moci v tomto roce čím dál více poptávat ojetá CNG vozidla, která budou k dostání za výhodnější cenu.

tisková zpráva

18 Comments on “Zájem o CNG auta stoupá, prodej stlačeného zemního plynu rostl loni o 36 %”

  1. Další PR, stále dokola to stejné. Kolik let už čteme,
    Další PR, stále dokola to stejné. Kolik let už čteme, že čerpacích stanic je téměř 150…A kolik let slibují, že do konce roku jich bude nejméně 200 a do pěti let 300. Moje auto na CNG už má 3 roky a za tu dobu žádný posun k lepšímu.

  2. holt kazda ekologie neco stoji. elekotromobily nevyrostly z
    holt kazda ekologie neco stoji. elekotromobily nevyrostly z plenek, o vodiku ani nemluve, takze cng se zda byt v nejblizsich budoucich letech jedinym rozumnym kompromisem mezi ekonomii, ekologii a komfortem. tolik pohled realisty. zbytek jsou jen sny a hracky milionaru a geeku. fandim jim, ale mne by uplne stacilo, kdyby vsechna auta jezdila na cng. hned by se dychalo podstatne lip.

    1. Máte pravdu, ale ne tak docela. El. mobil skutečně
      Máte pravdu, ale ne tak docela. El. mobil skutečně srovnatelný s benzínem je zatím drahá neekonomická hračka , ale pokud potřebujete jezdit denně dále do práce dejme tomu 40km, pak můžete koupit 3-4 letý el. mobil za 250 000 i méně. A než se baterie zničí natolik , že el. mobil s dojezdem 150 km bude mít problém ujet 80 bude trvat podle zkušeností dlouho. Mám lith. baterii ve foťáku už 13 let, choval jsem se k ní slušně a kromě poklesu kapacity funguje perfektně. Pokud to vezmu cenově , pak 3 leté auto koupíte třeba za 150 000. Ujedete za 10 let 200 000 a každý km ušetříte cca 1,35 kč , pak za 10 let máte úsporu 270 tisíc na palivu , proti benzínu a ještě něco za servis. Pořád jste nějakých 120 000 v plusu. A to bych ještě řekl ,že ten el. mobil bez baterky bude mít větší zůstatkovou hodnotu než to 13 let staré benzínové auto v roce 2027 s drahým provozem a servisem. Je tedy otázka jestli jste uživatel, pro kterého je koupě el. mobilu výhodná nebo nejste ? Většina lidí zatím není , protože potřebují auto s větším zaručeným dejezdem, ale až budou ejetiny bolda s dojezdem 380 km po okreskách a nabíječek bude 2x tolik než dnes, bude takových uživatelů, kterým se vyplatí el. mobil mraky.

  3. Když čárdžuju na Vystrkově a 5m ode mne uslyším takové
    Když čárdžuju na Vystrkově a 5m ode mne uslyším takové ty plnící kovové zvuky, beru do ruky obrněný štít ala star-wars a duchu se modlím, bo se nic nestalo. A zvlášť peprný je pocip, když tam plní dodávka či malý náklaďák a tou turbo-hadicí…

  4. Tady je stále opakovaně vidět, jak to vypadá, když
    Tady je stále opakovaně vidět, jak to vypadá, když výrobci a dodavatelé plynu zatlačí na automobilky a jdou do toho naplno. Naráz CNG jen letí vpřed, marketingově i prakticky.
    A současně je stále opakovaně vidět, jak to vypadá, když výrobci a dodavatelé elektřiny netlačí na automobilky a jdou od toho. Elektřina prakticky jen spinká, přestože marketingově je vychvalována už od roku 2011.

    1. no jistě!! normární lidi kupují benzínový auto z bazaru
      no jistě!! normární lidi kupují benzínový auto z bazaru nebo mobile.de a předělávka na LPG 20-30.000 CZK běžně. Blázen by koupil CNG to dělají jen firmy jen když jim to stát zdotuje :DDDDD

      kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/cng-lpg/

Napsat komentář