Norsko v roce 2016: prodáno přes 45 600 aut do zásuvky

V ostrém kontrastu s výsledky prodeje elektrických aut v Německu stojí Norsko. To v prosinci potvrdilo svou pozici největšího trhu s elektroauty v Evropě a poměrově i ve světě. Celkem se tam za rok prodalo přes 45 600 aut do zásuvky.

Plug-in hybrid Mitsubishi Outlander PHEV patří k celosvětovým premiantům trhu s auty do zásuvky
foto: Mitsubishi

Nejprodávanějším autem do zásuvky i nejprodávanějším autem vůbec za rok 2016 se v Norsku stalo SUV Mitsubishi Outlander PHEV s celkově 5136 prodanými kusy. Následuje elektromobil Volkswagen e-Golf s 4705 a Volkswagen Golf GTE s 4337.

Dobře se vedlo i elektromobilům Nissan Leaf (4162), BMW i3 (3946) a plug-in hybridu Volkswagen Passat GTE (2552). Tesla Model S objevíme teprve na osmém místě s 2051 kusy, Tesla Model X na 11. místě s 1430 kusy.

Právě Tesla Model X ale zazářil v prosinci, kdy si připsala rekordních 425 registrací. Za celý rok mají většinu elektromobily s 24 222 kusy (navíc Norové nakoupili i 5281 bazarových vozů čistě na elektřinu a 645 elektrických dodávek).

Meziročně jde ale pro elektromobily o 6 % pokles v případě nákupu nových osobních aut. Naopak plug-in hybridy poskočily o neuvěřitelných 159 % na 20 663 kusů.

Celkově měla na prodeji nových osobních vozů auta do zásuvky v Norsku podíl téměř 30%. Pro srovnání, za rok 2015 se v Norsku prodalo 34 336 aut do zásuvky, z čehož většina byly elektromobily. Nejprodávanějším autem byl tehdy Volkswagen e-Golf s 8943 kusy následovaný Tesla Model S s 4039.

29 Comments on “Norsko v roce 2016: prodáno přes 45 600 aut do zásuvky”

  1. Tak som spočital predaj EV
    Tak som spočital predaj EV a PHEV od zavedenia dotacie. Ide o alokovane prostriedky, teda objednane auta, kt. ešte nemusia byř dodane. Celkovo 83 aut (PHEV je 16ks a EV je 67 ks).

    Najviac má:
    Nissan 34 aut (25x eNV a 9xLeaf)
    Kia 13 aut (Soul)
    VW 9 aut (všetko eUP ani jediny Golf).
    Mercedes 8ks (4x EV a 4x PHEV)
    BMW 7 ks (i3 4x)
    Hyundai 5 ks (Ioniq)
    Ostatný sú Porsche (3), Audi(1), Volvo(1) a Mitsubishi(2).

    Za dva mesiace sa predalo tolko čo predtým dokopy.
    Dotacia na auta s cenou nad 50.000€ je samozrejme divna, ale osobne sa teším aj tomu, že zbohatlici nebudu čmudit na TDI-čkových SUV a miesto toho bude bzučať po meste PHEV.

  2. OT: Čistě teoreticky, dá
    OT: Čistě teoreticky, dá se u Nissanu uhádat nějaká sleva? Třeba na Leafa 30kW s palubní nabíječkou 6,6kW za méně než 700tKč?
    Další otázka je, kdy konečně spustí dotace pro lidi?
    Je to použitelné jako hlavní rodinné auto pro rodinu s mikroverzí dítěte? 🙂 Tedy prostor na kočárek, atd.

    1. Myslím, že u Nissanu
      Myslím, že u Nissanu určitě nějaká sleva uhádat půjde, obzvlášť pokud ukážete že „do toho vidíte“, resp. že víte co nabízí konkurence. Dotace pro fyzické osoby prý čekají až na další vládu, takže je čekáme spíš v roce 2018. Leaf určitě je použitelný jako hlavní rodinné auto, dojezd je ale limitován reálně cca 200 km na jedno nabití (viz. náš test).

      1. Tak jistě, v Norsku to je
        Tak jistě, v Norsku to je výhodné, protože u elektro neplatíte daň. Ale o tom to je. Myslím, že je třeba trh rozhoupat. A taky si myslím, že to prospěje všem. Nebo alespoň mě už nebaví čichat ty TDi sračky. Já sám jsem na dotace nečekal a koupil ojetého Leafa. Ale toho bych nedoporučoval kvůli dojezdu (já jsem to skousl, ale chápu, že většina lidí ne). Proto je potřeba tomu pomoci a hlavně výrobci (kterým se do toho nechce) by měli nabízet větší dojezd a nebo jako Tesla ať si každý vybere velikost aku. To je přeci to nejmenší, nabízet 2, 3 kapacity. Myslím, že kdyby v Norsku prodávali auta s větším dojezdem (Tesla je drahá) tak jsou prodeje mnohem větší, a nejen tam. Jsem zvědav na prodeje nového Golfu. Plug in hybrid je dle mého názoru nesmysl výhodný jen pro výrobce….

      1. Dacia, Citroen, Ford a Fiat
        Dacia, Citroen, Ford a Fiat své elektroauta mají. Jen jim chybí trh, kde by to někdo kupoval.
        Snad jen Ford něco málo prodává v USA. Zbytek světa je pro Ford nezajímavý.

        Ale klidně můžeš začít dělat přestavby a uvidíš jak se ti budou prodávat. V Norsku máš šanci. S jakou značkou se tam chceš prosadit? S Dacií? 🙂
        Ani Škoda auto nemá šanci na úspěch v ČR, když se tu prodalo cca 200ks EV a z toho cca 60ks jsou Tesly.

            1. „EMC Envision Motor Company
              „EMC Envision Motor Company based close to Des Moines, Iowa“ není žádná Dacia.
              To samý to druhý je zase jen přestavba vod nějaký univerzity.

              Takže znova, Dacia nemá žádný elektrický káry.

              To taková Škoda je aspoň měla, ale stejně to myslím byli jen nedotažený elektro-křápy, tak s tím aspoň nahonila spousty rádoby „eko-zelený“ publicity než je dala k ledu.
              https://www.youtube.com/watch?v=bnT_Pb7H3X0

                1. Keby to bola Tesla, tak je
                  Keby to bola Tesla, tak je to v poriadku? Chápem to znepokojenie, ale myslím že je správne nerobiť rozdiely. Podmienka je, aby sa to predávalo na SR. Každý predaný kus EV / PHEV je len k dobru. Mení štatistiky, myslenie, trh, životné prostredie,… 😉

                2. Dotacím na Tesly se
                  Dotacím na Tesly se zabránilo tou podmínkou, že Tesla nemá oficiální zastoupení. Což bych celkem pochopit dokázal.

                  Nechápu jak Porsche pomůže životnímu prostředí? Tím, že ujede pár km na elektřinu?
                  Jak asi změní myšlení lidí, že nějaký jedinec dostane dotaci na Porsche?

                  Naprosto bych pochopil, kdyby tam byla podmínka výše ceny auta, aby se více prodával e-up, který se na Slovensku montuje.
                  Dotace na auto za 3mega je fakt úlet nějakého úředníka, který si nezjistil jaká auta do zásuvky se na Slovensku prodávají.

                3. Nebyla by spravnejsi
                  Nebyla by spravnejsi formulace „Tesla zabranila dotacim svych aut neochotou vstoupit na slovensky trh“?

                4. Trafil Ste do čierneho.
                  Trafil Ste do čierneho. Dotujú sa autá vyrábane / montované v BAZke.
                  vW Bratislava – Prehľad modelov:
                  sk.volkswagen.sk/sk/produkty_a_produkcia.html

                  A k tej ekológii.
                  Porsche Cayenne – Spotreba priemer:
                  ———————————–
                  Diesel:6,8 l
                  S Diesel:8,0 l
                  S: 9,8 l
                  GTS: 10,0 l

                  S e-Hybrid:3,4 l

                  Turbo: 11,5 l
                  Turbo S: 12 l

                  zdroj:slovakia.porsche.sk/_cms/cennik/docs/Cennik_Cayenne_MY2017-1.pdf

                  A ešte trošku fabulácie. Ten kto si kúpi auto za 92.814,00 EUR, bude na ňom jazdiť aj „na záchod“, tak že ročne najazdí asi viac než priemerný vodič.

                5. Tabulkové hodnoty 3,4l je
                  Tabulkové hodnoty 3,4l je jedna věc, reálná spotřeba druhá věc. No ale pokud se Porsche hybrid montuje na Slovensku, tak je dotace opodstatněná. 🙂

Napsat komentář