Největší nizozemská železniční společnost NS oznámila, že od 1. ledna 2017 jezdí všechny tamní vlaky na elektřinu vyrobenou větrem. Cíle se podařilo dosáhnout o rok dříve než byl původní plán.
Krajina posetá větrnými mlýny je pro Nizozemsko, zemi tulipánů, typická. V poslední dekádě či dvou ale přibyly také četné větrné elektrárny (celkově jich v roce 2015 bylo 3,4 GW). Už v roce 2015 oznámila nizozemská vláda, že chce své elektrické vlaky pohánět pouze čistou elektřinou větru do roku 2018.
Podařilo se to ale o rok dřív. NS přepraví svými vlaky každý den 600 000 pasažérů a ročně k tomu spotřebuje 1200 GWh elektřiny (pro srovnání, pražské metro spotřebuje ročně kolem 225 GWh).
Nizozemsko z větru vyrobí ročně 7400 GWh elektřiny. Železniční společnost NS zásobuje větrnou elektřinou společnost Eneco, a to z nových větrných farem doma v Nizozemsku, Belgii a Finsku.
Pane Horčíku jste si
Pane Horčíku jste si jistý, že v Holandsku/Nizozemsku vyrobí ročně jenom 7,4 TWh energie z VE? Máte zdroj? Připadá mi to hodně málo s ohledem na to, kolika procenty se v této zemi VE podílí na produkci elektrické energie. V ČR je celková roční výroba elektrické energie někde kolem 80TWh.
Máte na mysli VE = vodní
Máte na mysli VE = vodní elektrárny, nebo VtE = větrné elektrárny?
Samozřejmě VtE, je to
Samozřejmě VtE, je to zřejmé z kontextu. Zkratky jsou zrádné a vznikají živelně. 🙂
Viz. tato zpráva (str. 26)
Viz. tato zpráva (str. 26)
Tak to je nemilé
Tak to je nemilé překvapení. Měl jsem představu, že Nizozemí je sice tichý ale dosti progresívní hráč na poli obnovitelných zdrojů. Skutečnost je ale taková, že prim hrají plynové a uhelné elektrárny. Přitom příznivého větru je v této oblasti dostatek. Toho politického už asi trochu méně. 🙂
Holandsko je historicky
Holandsko je historicky ovlivněno tím, že sedělo na obrovských zásobách zemního plynu. Ale i tam se to už mění.
Držgrešle Holanďani si počkali až Němci a jim podobní zaplatí pokles ceny a teď se spokojeně vrhli na offshore větrnou elektřinu. Podařilo se jim vyjednat super kontrakt: https://cleantechnica.com/2016/07/06/dong-energy-build-700-mw-offshore-wind-farms-e72-70mwh/
Takže se dá očekávat, že minimálně v tomhle budou pokračovat.
Na druhou stranu mají v zemi 3 úplně nové uhelné elektrárny, ze kterých se vyklubala finanční katastrofa pro investory. Reálně se mluví o tom, že to asi byly poslední nové uhelné elektrárny v Západní Evropě: http://ieefa.org/ieefa-europe-can-coal-power-hang/
Děkuji za komentář.
Děkuji za komentář. Zřejmě vývoj v energetice hodně sledujete. Nevím, jestli jste profesionál, ale máte opravdu velký přehled. Z toho, co píšete, mi ale vychází, že držet se příliš při zdi a být konzervativní je možná ještě větší chyba, než jít do přiměřeného rizika. Holanďani nenašli včas cestu k obnovitelným zdrojům a budou se teď muset vyrovnat s postupně překonávanou technologií. Podobně můžeme dopadnout i my s výstavbou dalších jaderných bloků, které vlastně nepotřebujeme.
Zajímalo by mě, co se
Zajímalo by mě, co se myslí pod pojmem „černé větrné elektrárny“.
Nic, byl to pouze překlep,
Nic, byl to pouze překlep, díky za upozornění.
A já si s tím od večera
A já si s tím od večera lámal hlavu! Jestli to není něco jako ‚pálení na černo’…
Dík
PS: hlavně mě mátlo to zvýraznění, získalo to takový oficiální ráz
Jak poznají, že zrovna
Jak poznají, že zrovna spotřebovávaná energie je z větrné elektrárny, to by mě opravdu jako elektrikáře zajímalo. Aby to nebylo jako ty krabičky z Rakouska, co odfiltrovávaly elektřinu z JE
Je to prostě blbost.
Je to prostě blbost. Jednoduše nakupují elektřinu z obnovitelných zdrojů, ale k pohonu využívají tu, která je zrovna dostupná. Prostě je hloupost si myslet, že jedou čistě na obnovitelnou energii.
Samozřejmě je to hloupost,
Samozřejmě je to hloupost, je to prostě jen propaganda
uplna propaganda to neni,
uplna propaganda to neni, nakupem daneho typu elektriny se vpodstate vytvari to nejdulezitejsi v oblasti elektriny a to poptavka po „zelene“ elektrine a tedy rust vystavby zdroju pro danou elektrinu, bez tehle poptavky by temer zadne zdroje na vyrobu prave takove elektriny nevznikali, takze kazdy subjekt ktery nakupuje takovou elektrinu na burze s elektrinou napomaha prave rozvoji zdroju s timto typem elektriny
v inej diskusii je reakcia:
v inej diskusii je reakcia: holanďania majú káble, v ktorých sú tri (siové) vodiče – čierny pre neekologických, s el z uhlia, zelený pre ekologických s elektrinou z vetra a žltý s elektrinou zo slnka ….
To už zřejmě eko někomu
To už zřejmě eko někomu vlezlo na mozek.
Co na tom nechápete? 😀
Co na tom nechápete? 😀 Podívejte na mapu o jakých zemní se tu mluví, už víte jak jsou daleko! Super, opravdu si myslíte, že když přestane foukat, tak všude? 😀 Bohu díky, že taky na horách fouká uplně stejně jako v Praze. Jste h****
K napájení holandských vlaků se využívá energie z větrných elektráren v Holandsku, Belgii a Finsku.
Mas pravdu.Pri mori fuka
Mas pravdu.Pri mori fuka stale. 7 januara som cestoval zo Slovenska h do Danska. Teplomer mi ukazoval – 23 v dansku + 2,5
A kdo by takovým pindám
A kdo by takovým pindám věřil!?
To by mě zajímalo, na co
To by mě zajímalo, na co jim ty vlaky jezdí, když zrovna nefouká? To jako zastaví v poli a čekají, až zase začne foukat? Není to spíš jen marketingový kec?
Samozřejmě přepřahají
Samozřejmě přepřahají lokomotivu a jedou na naftu. 🙂
Samozřejmě že bez akumulační kapacity je to nesmysl.
Na druhou stranu by bylo zajímavé zjistit kolik proudu se spotřebuje na dráze u nás a jestli je to více nebo méně, než co vyrobí naše OZE
Hádám, že na to naše OZE
Hádám, že na to naše OZE asi stačí. Mám dojem že z obnovitelných zdrojů se vyrobí asi 11 % veškeré elektřiny (voda, vítr, slunce a biomasa) u nás. A to by mělo stačit.
Mohlo by.
Bylo by možná
Mohlo by.
Bylo by možná zajímavé zkusit spočítat jestli by mohli běžet v podstatě jen na kombinaci FVE/VtE, PVE a třeba elektráren na Vltavě. Ale simulovat tak proměnnou zátěž, jako je elektrická trakce, by asi byla dost otrava.
Ne že by to nešlo, ostatně před rokem jsem tu provedl výpočty pro konfigurace elektrické sítě (lepší verze nástroje na to je na cestě), ale železnice je něco jiného. Hlavně data jsou nedostupná veřejně.
Když jsme u toho, tak v USA chce jedna skupina přestavět parní lokomotivu na biomasu.
No, vzhledem k tomu, že VE
No, vzhledem k tomu, že VE vyrábí asi 8 % veškeré energie a na ten zbytek připadají pouhá 3 procenta, tak by to asi šlo.
8% v hydroelektrárnách?
8% v hydroelektrárnách? Ne, naposledy byl rekord někde kolem 3TWh, to ani náhodou není 8%, spíše 4%. A většinou je produkce kolem 2TWh.
To záleží, jestli berete
To záleží, jestli berete do poměru výrobu nebo spotřebu. Jelikož 15 TWh vyvážíme.
I když vezmu 2.5TWh a
I když vezmu 2.5TWh a podělím to 60TWh, tak je to pořád asi 4.1% Pokud se něco nezměnilo tak produkce se pohybuje někde kolem 75TWh. I při spotřebě 50TWh, je to stále jen 5%, 8% je to jen při spotřebě 31TWh, což je málo.
Ja sledujem viac ako dva
Ja sledujem viac ako dva roky vyrobu el z vetra Dansku. Nepametam si kedy vietor nepokril 35% spotreby. Rekord bol 120 % ale to bolo cez vianoce. Prebytky sa ukladaju v Norsku . Sleduj tento odkaz:
elsystemet lige nu
11 jan 2017 19:30
centralne elektrarne:1877
Male elektrarne plyn odpad voda biomasa: 489
Vietor :3867
Slnko : 0
Export:1693
Spotreba 4517
Aktualne ma vietor cca 80 % .
Nizozemsko NENÍ Dánsko.
Nizozemsko NENÍ Dánsko.
Co mam zkusenost z dovolene,
Co mam zkusenost z dovolene, tak na zapadnim pobrezi (resp ostrovech do oceanu) to ficelo celkem silne (stan moc nedrzel tvar ani schovany za autem) a vytrvale, takze bych tomu i veril.
No já vám nevím, stačí
No já vám nevím, stačí se mrknout na tento listopad a výkon slavných Německých příbřežních elektráren. A skutečně se najdou situace, kdy opravdu nefouká nikde.